Népszabadság, 1958. október (16. évfolyam, 232-258. szám)
1958-10-01 / 232. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! 1958. október 1. szerda A MAGYAR SZOLTALISTA MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XXI. évfolyam, 232. számÁra 60 illír. Gyors illemben halad a Csepeli Papírgyár bővítése A Csepeli Papírgyárépítése nagy lendülettel folyik. A 4-es számú papírgép bekapcsolódásával az ország papírtermelése naponként 80 tonnával emelkedik majd. A csaknem 100 méter hosszú gép páravisszanyerő burkolata nemsokára elkészül, s 1959 februárjára az előkészítő mű építését is befejezik. Képünkön: A 4-es számú papírgép a páravisszanyerő burkolattal. Csehszlovák, lengyel és albán küldöttség érkezett hazánkba a mezőgazdasági kiállítás megtekintésére Szeptember 24 és 26 között Szófiában tartotta ülését a KGST mezőgazdasági bizottsága. Dögei Imre földművelésügyi miniszter meghívására az ülésen részt vett csehszlovák, lengyel és albán küldöttség az Országos Mezőgazdasági Kiállítás megtekintésére kedden hazánkba érkezett. A csehszlovák küldöttséget Michal Bakula földművelésügyi miniszter, a lengyel küldöttséget Meczaszlaw Jagelski, a földművelésügyi miniszter első helyettese, az albán küldöttséget Iljaz Réka, a földművelésügyi miniszter első helyettese vezeti. (MTI) Moszkvában magyar autóipari kiállítás nyílt Moszkva, szeptember 30. (Tudósítónktól.) Szeptember 30-án délben, a moszkvai I. számú Autókombinát helyiségeiben ünnepélyesen megnyitották a magyar autóipar exporttermékeinek nagyszabású kiállítását. A rövid megnyitóbeszédek után a meghívottak megtekintették a kiállítást. Igen nagy sikerük volt az újtípusú Ikarus 630-as, valamint az ugyancsak újtípusú Ikarus 305-ös autóbuszoknak. A szovjet szakemberek különösen azt hangsúlyozták, hogy az Ikarus 305-ös távolsági autóbusz most már megfelel a szovjet igényeknek, mert tágasabb is és több ülés van benne, mint az előző típusokban. Igen nagy érdeklődéssel szemlélték a bemutatott „D“ típusú új magyar dömpert, a Vörös Csillaggyár készítményét. Kétségtelen, hogy a legnagyobb sikere a teherautóra szerelt mozgó műhelynek, illetve műszaki vizsgáló állomásnak volt. örömmel szemlélték a szakemberek a kiállított magyar gyártmányú motorkerékpárokat, varrógépeket és kerékpárokat. Kalabuhov autóipari miniszter a kiállítás megszemlélése után a következőképpen nyilatkozott: — Nagyon örülünk, hogy a magyar termelési kultúra ilyen magasfokú, s hogy ilyen rugalmas és kezdeményező készségű. Igen jó benyomást kelt a gyártmányok szép kidolgozása, mondhatnám csinos külseje. Remélem, hogy az ezen a kiállításon bemutatott gyártmányok közül jónéhányat meg tudunk majd vásárolni. A kiállítás nyolc napig lesz nyitva. A Hazafias Népfront Országos Elnöksége kedden beterjesztette a Népköztársaság Elnöki Tanácsának az országos választási elnökség tagjaira vonatkozó javaslatát. (MTI) Sík Endre külügyminiszter beszéde az ENSZ közgyűlésén az amerikai külpolitikáról és az Egyesült Államok agresszióiról Az ENSZ közgyűlése szeptember 29-én, hétfőn folytatta a nemzetközi kérdések megvitatását. A közgyűlés ülésén többek között felszólalt dr. Sík Endre, a Magyar Népköztársaság külügyminisztere, a magyar ENSZ-küldöttség vezetője. Elnök úr! A nemzetközi helyzet mindazon kérdései, amelyek közgyűlésünket foglalkoztatják, szoros kapcsolatban vannak az Amerikai Egyesült Államok külpolitikájával — kezdte beszédét dr. Sík Endre. — A helyzet és egyes égető kérdések reális megértésének előfeltétele tehát az amerikai külpolitika jó és helyes megértése. Azt hiszem, mindenki számára világos, hogy az amerikai külpolitikát legjobban azok értik, akik csinálják. Világos tehát, hogy magyarázni is ők tudják a legmeggyőzőbben. Ha engedjük, hogy a State Department (Amerikai külügyminisztérium — Szerk.) saját magát magyarázza, akkor mi is jobban megértjük a State Department külpolitikáját és a kritikus helyzeteket, amelyek háborús veszéllyel árnyékolják be a világot, az ENSZ-t pedig zsákutcába juttatták. Beszéljen tehát a State Department. Hivatalos amerikai dokumentumokból idézek, a State Departmentnek az amerikai külpolitika hivatalos okmányaként kiadott bulletinjéből. Az ez év július 2-án megjelent bulletin két beszámoló szövegét ismerteti. Mindkét beszámoló a szenátus külügyi bizottságában hangzott el. Az egyiket Mr. William M. Rountree, a State Department közép-keleti, dél-ázsiai és afrikai ügyekkel foglalkozó helyettes államtitkára tartotta az Egyesült Államok közép-keleti, afrikai és dél-ázsiai politikájáról — a dátum is fontos — ez év május 8-án. A másikat viszont — ugyancsak a szenátus külügyi bizottságában május 2-án — Mr. Walter S. Robertson tartotta, aki a State Department távol-keleti ügyeinek helyettes államtitkára. Ez az előadás természetesen az Egyesült Államok távol-keleti politikájával foglalkozik és címe: Az Egyesült Államok politikája és programja a Távol-Keleten. Ebből a két dokumentumból a napnál világosabban kitűnik, hogy a veszélyes helyzet előbb a Közép-Keleten, majd a Távol-Keleten megfelel a State Department előzetes elképzeléseinek és hogy a veszélyes helyzeteket a State Department külpolitikája szándékosan idézte elő. Miből látjuk ezt? A Közép-Keletről szóló beszámoló akkor hangzott el, amikor az iraki fordulat még nem történt meg, de a 6. flotta már mozgásban volt a Földközi-tengeren és a libanoni partraszállás esélyeivel fenyegetőzött. Egy héttel előbb hallgatta meg a szenátusi bizottság a távolkeleti helyzetről szóló beszámolót. Ott viszont már nagy arányokban folyt a csangkajsekista haderők egyharmadának összpontosítása Kimoj szigetére. Az Egyesült Államok távolkeleti programjáról szóló beszámoló összegezi a State Department külpolitikájának az ottani térségben az elmúlt tíz év alatt elért eredményeit, felvázolja perspektíváit A fő eredményeket és a leglényegesebb kilátásokat ebben a meglepő mondatban foglalja össze: A Kínai Köztársaság továbbra is szilárd és hatékony szövetséges és állandó kihívás a kommunista Kínának a kínai nép feletti uralom tartós megerősítésére irányuló kísérleteivel szemben. Ismerteti ugyan a beszámoló az Egyesült Államok kapcsolatait az összes távol-keleti országokkal, de egyedül Csang Kajsekre vonatkozóan állapítja meg, hogy szilárd és hatékony szövetséges. Mindezt éppen abban az időben, amikor Csang Kaj-sek haderőinek nagyobb egységei települtek át a szárazföldi Kína tőszomszédságába, a partmenti szigetekre, Kimojra és Macura. A State Department dokumentumai alapján a következő tények világosak: " A State Department szóhasználatával élve az Egyesült Államok külpolitikai alapelvét a kihívás politikájának lehet nevezni. Szövetségeseinek, szilárd és hatékony szövetségeseknek azokat tekinti, akik maguk is a kihívás politikáját alkalmazzák. A háborús veszély a Közép-Keleten nem az iraki nép forradalmának következménye, hanem ezt a veszélyt a State Department kihívási politikája fokozatosan építette ki az arab népek nacionalista mozgalmai ellen a jordániai, libanoni és iraki szövetségeseinek adott katonai segéllyel és az amerikai—angol beavatkozás ígéretével. A távol-keleti háborús veszély nem augusztus 23-mal alakult ki, hanem fokozatosan halmozódott fel a Csang Kaj-seknek adott katonai és politikai segítségben, amely a kihívó politika alkalmazására bátorította Csang Kaj-seket. A A Közép-Keleten és a Tovol-Keleten kialakult helyzet szoros kapcsolatban áll egymással. A kapcsolatot a State Department kihívási politikája adja. A két területen egymással párhuzamosan indult el a kihívás előkészítése. Miután a katonai beavatkozás a Közép-Keleten megtörtént, a kihívási politikát robbanásig fokozták a Távol-Keleten, hogy a közvélemény figyelmét eltereljék a Közép-Keleten, Libanonban és Jordániában tartózkodó amerikai és angol csapatokról. CZ Ez a kihívási politika jellemzi a State Department külpolitikáját nemcsak a Középes Távol-Keleten, hanem általában minden nemzetközi vonatkozásban. A magyar kormánynak erről egészen friss tapasztalatai vannak. Az Egyesült Államok budapesti követsége sajtóattaséjának jelenlétében rendezett sajtókonferencián öt beszervezett amerikai kém mondotta el, hogy milyen aknamunkákra készítették fel őket az Egyesült Államok hivatalos és illegális szervei Magyarország államrendje ellen. Annak ellenére, hogy a budapesti amerikai követség diplomatája is jelen volt az adatok feltárásánál, az amerikai szervek még csak kísérletet sem tudtak tenni az ismertetett adatok cáfolására. /Z Ez a kihívási politika viszi sok tekintetben zsákutcába az ENSZ jelenlegi közgyűlését is és idéz fel nagyon súlyos veszélyt az ENSZ értelme és léte ellen. Miután az amerikai küldöttség megakadályozta kedvező határozathozatalát Kína képviseletének megvitatását illetően, a State Department most azzal fenyegetőzik, hogy a varsói tárgyalások sikertelensége esetén az ENSZ állásfoglalását fogja igényelni a távol-keleti helyzet kérdésében. Amilyen mértékig folytatja a State Department kísérletezéseit, hogy az ENSZ-et kihívási politikájának eszközévé tegye, olyan mértékig sodorja margát az egész szervezetet egzisztenciális válságba. Préselik a szőlőt a Helvéciai Állami Gazdaságban Szeptember 26-án a Helvéciai Állami Gazdagságban megkezdték a szőlőszüretelését ésfeldolgozását. Agazdaság 1100 holdjáról, előzetes számítások szerint 19—20 ezer hektoliter bort várnak. Képünkön : Omlik aszőlő a csillékből a présház , betontárolója- ha. .(Bajkor Józseffelvétele. ( MTI Foto.) Kihívási politika, mi ellen? Mi ellen irányul a kihívási politika? A mai nemzedék átalakuló világban él A világ különböző pontjain a haladás és a reakció erői mérkőznek egymással. Délkelet-Ázsia és Afrika széles területein nagy néptömegek most jutottak el a nemzeti öntudatra ébredés fokára. A kizsákmányolás és gyarmati elnyomás ellen küzdő népek nem Amerikától várnak segítséget. Az ilyen népek, hogy a haladás legfrissebb reménységeivel kezdjem a felsorolást, Ghánára, Tuniszra, Marokkóra, Ceylonra, Irakra, az Egyesült Arab Köztársaságra, Indiára, a Kínai Népköztársaságra, a Szovjetunióra tekintenek. Viszont, ha a földkerekség bármely területén van egy reakciós hatalmi csoport, amely szeretné uralmát a feltörekvő néptömegek ellen megvédeni, az biztosan az Amerikai Egyesült Államok (Folytatás a 2. oldalon)