Népszabadság, 1959. január (17. évfolyam, 1-26. szám)

1959-01-27 / 22. szám

1959. január 27, kedd n­épszabadság Moszkva, január 26. (Moszkvai tudósítónk telefonje­lentése.) Engedjék meg az olvasók, hogy elöljáróban bemutassam Nyikolaj Nyekraszov professzort, a Szov­jet-Kelet kérdéseinek kiváló szak­értőjét. Maga is szibériai, ir­­kutszki születésű ember. Eredeti foglalkozása közgazdász. Ifjú ko­ra óta a keleti köztársaságok fej­lesztésének problémájával foglal­kozik. Munkája során sok geoló­giai feladattal találkozott, ezért magánúton elvégezte az egyetem geológiai fakultását is. Később Szibéria iparának új útjait keres­ve, előtérbe kerültek a vegyipari kérdések. Ezért szükségesnek lát­ta, hogy megszerezze a vegyész­­mérnöki diplomát is. Persze a közgazdasági problémák továbbra is foglalkoztatták. Kiérdemelte a kandidátusi címet, majd pedig je­lentős önálló tanulmányai ered­ményeként a közgazdasági tudo­mányok doktora és az Akadémia levelező tagja lett. Jelenleg mint a Szibériával foglalkozó akadé­miai bizottság elnöke, nagy mun­kát végez a keleti köztársaságok fejlesztéséért. Szibéria ügyét ugyanis nem lehet elválasztani a környező köztársaságok ügyétől. Nyekraszov professzor személye­sen bejárta a keleti területeket, maga is részt vett a Kelet geoló­giai feltérképezésének gyakorlati munkájában. Elméleti munkássá­ga pedig szorosan összefügg a ke­leti szovjet köztársaságoknak a hétéves tervben felvázolt nagy­arányú iparosításával. — Amit én a hétéves tervről el tudok mondani, az javarészt szám és száraz adat. Nem fogja ez untatni a Népszabadság olva­sóit? — kérdezte tréfálkozva be­szélgetésünk elején. Valóban, rengeteg adatot kap­tunk Nyekraszov professzortól az Interjú során, de ezek az egyálta­lán nem „száraz" adatok megmu­tatják a kongresszusi vita alap­vető kérdéseit. Az SZKP soron­­kívüli XXI. kongresszusán a szá­moknak és gazdasági adatoknak óriási szerepük lesz. A hétéves terv téziseiről lezajlott országos vita középpontjában éppen a ke­leti köztársaságok iparosításának, illetve a szovjet ipar ésszerűbb te­rületi elhelyezésének kérdése állt. Olyan nagy horderejű problémák ezek, olyan nagy mértékben be­folyásolják a Szovjetunió jövőjét, hogy aligha dönthetne róluk más testület, mint az SZKP legfelsőbb vezető testülete, a pártkongresz­­■zus. — Már maga az is sokáig prob­lematikus volt, hogy érdemes-e ipari hadjáratot indítani keleti országrészeink meghódításáért — mondotta Nyekraszov professzor. — A keleti területek fogalmába az Urál ázsiai vidéke, Kazahsztán, Közép-Ázsia, Szibéria és a szov­jet Távol-Kelet tartozik. Ez a terület összesen 17,6 mil­lió négyzetkilométer, vagyis a Szovjetunió területének majd­nem 80 százaléka. A keleti országrészek lakossága viszont mindössze 59,2 millió, vagyis a Szovjetunió lakosságának 28,6 százaléka. Ez annyit jelent, hogy óriási a távolság az egyes te­lepülések között, ritka a vasút- és úthálózat, viszonylag korlátozott a mezőgazdasági bázis. Évtizedek kitartó munkájával a szovjet tudomány megdön­tötte a „keleti legendát”, vagyis azt a tévhitet, hogy ezek az óriási területek a rossz területi és gazdasági viszonyok következ­tében alkalmatlanok a nagyará­nyú ipari fejlesztésre. A cári Oroszországban mindössze ötven tudós foglalkozott a Kelettel. 1936- ban már több ezer, ma pedig már több tízezer közgazdász, geológus, meteorológus, mezőgazdasági szakember és más tudományágak képviselői fáradoznak a keleti or­szágrészek lehetőségeinek feltárá­sán. Ma minden alapunk megvan hozzá, hogy kijelentsük: a keleti országrészek — főleg Szibéria — nemcsak a Szov­jetunió, hanem az egész föld­golyó leggazdagabb területei. Ezért nem kétséges, hogy a Szov­jetuniónak érdekében áll leküz­deni a Kelet nagyarányú iparosí­tásának nehézségeit. Egyebek mellett e feladat megoldása a Szovjetuniót a Föld messze leg­erősebb gazdasági hatalmává te­szi. Vegyük sorra a Szovjet-Ke­let kincseit: SZÉN. Az utóbbi időben élén­ken foglalkoztatta a szovjet tu­dományt, hogy az uráli nehézipar szénbázisa állandóan szegényebb lesz. A geológusok feltárták a kuznyecki medence új lelőhelyeit, valamint a tunguszkai, a Kamsz­­ko-Acsinszk­i és az irkutszki szén­medencét. Ezzel a kérdés meg­oldódott. Csak az egyetlen dél­­kuznyecki lelőhely 900 milliárd tonna tartalékot rejt magában. Elmondhatjuk, hogy a Nyugat- Szibériától a Csendes-óceánig ter­jedő terület — kisebb megszakí­tásokkal — egyetlen hatalmas széntartalék. A hétéves tervben csak ott érdemes a keleti szénhez hozzányúlni, ahol az a legolcsóbb. Ilyen a többi között a Kamszko- Acsinszk-i medence (kraszno­­jarszki körzet), amelyről Hrus­csov elvtárs beszámolójának té­ziseiben oly sok szó esik. Itt külszíni fejtéssel évi százmillió tonna szenet nyerhetünk. A Szovjetunióban általában 40—60 rubel a szén tonnájá­nak önköltsége. Itt viszont csak öt rubel lesz. Azért ilyen olcsó, mert egy-egy vájat évi 20—25 millió tonnát ad. FÖLDGÁZ. Ez a legolcsóbb energiaforrás. Az egyetlen Buha­­ro-Hm­­szk-i feltárás egytrillió 300 milliárd köbméter tartalékot rejt magában. OLAJ. Közel már az idő, amikor nem Baku lesz a szovjet olajbá­nyászat központja, hanem a Kas­­pi-tenger túlsó oldalán Baskíria. De hozzáfűzöm, hogy Baku is fej­lődik és egymást követik az új feltárások. Új olajkutakat nyi­tunk az Urálban is. VÍZIENERGIA. A XXI. kong­resszus vitájában előreláthatóan fontos helyet tölt majd be az Angara és a Jenyiszej folyók ener­giafelhasználásának szerteágazó problémája. Itt ugyanis 4—6 millió kilo­­wattos vízierőművek építésé­re van lehetőség. Ilyen termelékeny erőműveket je­lenleg a világ egyetlen más folyó­ján sem lehetne építeni. A kér­dés az, hogy hol milyen más ipari objektumokkal összefüggésben épüljenek az új erőművek. A krasznojarszki erőműnél előreláthatóan 0,5 kopejka lesz 1 kilowattóra költsége, vagyis 50—60-szor olcsóbb, mint a nemzetközi átlagos iramköltség. VASÉRC: Magnyitogorszkban már alig 15—20 esztendőre ele­gendő érctartalék van. Ez érthe­tő nyugtalanságot keltett. Később azonban kiderült, hogy nem is nagy távolságra, főleg Észak-Ka­­zahsztánban, valamint a Topolo-­­vo-Szarbajszkij-i és a kacsarszkiji lelőhelyeken nagy tartalékok van­nak. Van köztük olyan, amely 12 milliárd tonna ércet rejt. Ezek a helységnevek ma talán még ide­genül hangzanak a világnak, de néhány év múlva az emberek mindenütt meg fogják jegyezni. Gondolja el, mit jelent az, hogy az érc szinte a föld felszínén van, akár ekszkavátorokkal is fel le­het szedni. Innen az Urált száz évig is játszva lehet érccel táp­lálni. Sok szó lesz a kongresszuson Szibéria újonnan feltárt ércme­dencéjéről, az angaro—pitszki me­dencéről, amely ugyan „csak" 3— 5 milliárd tonna vasércet rejt, de a tonnánkénti önköltsége hét ru­belnál is kevesebbnek ígérkezik. ERDŐ: A Szovjetunió fatartalé­ka 75 milliárd köbméter. Ebből 62,4 milliárd köbméter a keleti országrészekben van. Tegyük hoz­zá, hogy Kanada és Észak-Ame­­rika egész fatartaléka 24 milliárd köbméter! A fa persze nemcsak tüzelő- és építőanyag, hanem pa­pír, műrost, karton és még sok minden más alapanyaga. Most, hogy Keleten nagy energiabáziso­kat hoztak létre, faiparunk köz­pontját Szibériába tesszük át és itt építjük fel a legnagyobb mű­anyaggyárakat is. Ennyit a Szovjet-Kelet ter­mészeti kincseiről. Talán ennyi is meggyőz minden kétkedőt ar­ról, hogy Szibéria, Kazahsztán és más keleti országrészeink nem értéktelen pusztaságok, amik csak arra voltak jók, hogy a cároknak legyen hová száműzniök a forra­dalmárokat — mondta mosolyog­va Nyekraszov professzor. Most pedig vessünk egy pil­lantást a Szovjet-Kelet jövőjére. Az elmondottakból kitűnik, hogy nekünk Keleten olyan ipart kell létrehoznunk, amelyhez sok energia és kevés emberi munka­erő szükséges. Ezért a keleti gyá­rak gépesítése, sőt automatizálá­sa igen magas színvonalú. Létrehozzuk a Szovjetunió III. kohászati bázisát, amely­nek középpontjában valószí­nűleg az angarovpilszki lelő­helyek állnak majd, ha a XXI. kongresszus nem hatá­roz másként. Ez ugyanis még vitás kérdés. Másrészt igyekszünk energia­igényes iparágakat fejleszteni. Eddig nem beszéltünk arról, hogy óriási mennyiségű bauxitot talál­tunk éppen a legfontosabb ener­giabázisok közelében. Nem vé­letlen, hogy a krasznojarszki nép­­gazdasági tanács elnökének a Szovjetunió volt színesfém-kohá­szati miniszterét nevezték ki. Ha­talmas alumíniumipar létrehozá­sára készülünk. Az alumínium igazi jövője csak most, az ipari fejlődés mai fokán vált nyilván­valóvá. Emel világelsőségre tartunk igényt. A munkaerőhiány miatt óriás­üzemeket építünk Keleten. Emel­lett bizonyára több tízmillió szak­munkás és mérnök települ át az ipar fejlődésének arányában a keleti köztársaságokba. Nagy stratégiai támadást indí­tunk e gazdag, de helyenként még civilizálatlan terület meghó­dítására. A támadás kiinduló bá­zisai fejlett vasúthálózattal ren­delkező körzetek lesznek. Felépít­jük az új szibériai vasút-magiszt­­rált az Uráltól Vlagyivosztokig. Tőle északra és délre párhuzamos vasútvonalakat hozunk létre. Ezt a három vonalat keresztül-kasul szabdaljuk összekötő vonalakkal. Autóstrádákat is tervezünk. A Kelet klímája változatos. A krasznojarszki terület déli részén alma terem. Irkutszkban vagy Csi­­tában évente több a napsütés, mint a Krímben. Persze Jakutiá­­ban és más szakaszokon kemény hideg van. A támadást először olyan körzetek ellen irányítjuk, ahol az emberi élet feltételei a legkellemesebbek. Az élelmező bázisok alapjai már megvannak. Támadásunk el­ső szakasza mezőgazdasági jellegű volt: feltörtük a szűzföldek jelen­tékeny részét, megkezdődött már egyes szűzföldi gazdaságok belter­jesz­tése. Ezt a bázist tervszerűen tovább növeljük. — Bizonyos vagyok benne — — fejezte be Nyekraszov profesz­­szor —, hogy a Szovjetunió Kom­munista Pártja XXI. kongresszu­sának határozataival új korszak kezdődik a Szovjet-Kelet történe­tében és ezzel a kommunizmus építésének történetében is. A vég­telen keleti országrészek felmér­hetetlen gazdagsága a szocializ­musnak a kapitalizmus feletti gazdasági győzelmét fogja szol­gálni. Sz. : A Szovjet-Kelet jövője Beszélgetés Nyekraszov professzorral, a Szovjetunió Tudományos Akadémiája Szibériai Kísérleti Bizottságának elnökével lök.” Az amszterdami időjárás is rohamosan romlott, de időközben egy antwerpeni időjelzést is ka­pott a gép. „700 méteres látás, 60 —80 méteres felhőalap”, ez bizony a leszállási értéknél jóval alacso­nyabb, de tekintettel arra, hogy a Budapestről repülő gépnek nem volt már annyi benzintartaléka, hogy az amszterdami leszállással kísérletezhetett volna, a sok rossz között, a kevésbé rosszat, Ant­werpent választotta Kapitány Ist­ván. Jelentettem, hogy új „szisztémát” hajtok végre A pilóta problémáiról az uta­sok nem sokat tudtak. Pedig azok valóban nagy virtuozitást követel­tek tőle. Antwerpen sohasem volt főrepülőtér. A betonpálya hossza Itt elég rövid, 1300 méter. Loká­tora nincs, csak két rádióirányító­ja. Végül megadták az engedélyt a felhőáttörés megkezdésére. Ka­pitány István gépe a talajtól szá­mított 150 méter magasságig süly­­lyedhet, a gyárkémények és gáz­tartályok miatt, ha onnan meg­látja a repülőteret, végrehajthat­ja a leszállást. „Az első bejövetel­nél a repülőteret is csak egy kis felhőlyukon láttam meg” — mond­ja Kapitány István. — Még a szaknyelv műszavain is átsüt a leszállás Idegfeszítő izgalma. — „Jelentettem, hogy új­­szisztémet­ hajtok végre. A második bejö­vetelnél eny­hén süllyed­tem, végre megláttam a földet és ma­gam alatt köz­vetlenül jobb­ra a betonpá­lyát. Egy pilla­nat töredéke alatt elhatá­roztam, hogy végrehajtom a leszállást... Közöltem a személyzettel, gyors helyes­bítéssel ráfor­dultam a pá­lyára, sebes­ségcsökkentés miatt levettem a gázt, fékszár­nyat engedtem, mivel tisztában voltam a pálya rövidségével, és az- ■ zal, hogy a pálya fele már elfutott­­ alattam. Alig láttam a földet. Ki-­ adtam a vezényszót, vészféket­ használni! Körülbelül 170 km-es sebességgel a pálya közepén földet­ értem, s mindössze 600 méter állt a rendelkezésemre a sebesség elvesz-­ tésére és a megállásra. A sűrű köd­, ben csak akkor láttam meg a pá-­ lya végén álló magas épületeket,­ amikor már megközelítettem­­ őket. Vészfék ... használtam is, vészesen közeledett a pályavég, s éreztem, hogy a főfutókerekek­ gumijai leégtek, de ez most meg­,­nyugtató volt, mert tudtam, hogy' ha a fémagy érintkezik a beton­­­nal, a fékezés még hatásosabb." Száz méterre a házak előtt meg­­­állt a gép. Abban a pillanatban­ egy mentő- és egy tűzoltókocsi állt­ meg mellettünk. Szerencsére, egyikre sem volt szükség. Épség-­ ben maradt mindenki: az utasok,, a személyzet és a gép." A nyolc utas — franciák és­ belgák voltak — körülvette Ka-­­pitány Istvánt, kezét szorongat-­ ták, megölelték és szerencsét kí­vántak neki. Rádión és telefonon értesítette a szerencsés megérkez­­zésről fölötteseit. A János- és István-napot Brüsz- k­özelben a kis szállodai szobában ünnepelték. Azután megjött a fu­tókerék és hazarepültek. Kiválói teljesítményükért a jutalom nem­ fog elmaradni. Utolsó kérdésem­ Kapitány Istvánhoz. — Mi a vágyad, mit szeretnél, Kapitány elvtárs? Mosolyog, a felelet egy szó:, „Repülni!" Barabás Tibor Kapitány István repülés közben. 9

Next