Népszabadság, 1959. december (17. évfolyam, 282-306. szám)

1959-12-16 / 295. szám

1959. december 16, szerda M­illiRi A pénz nem helyettesítheti a nevelést Az utóbbi időben sok család­ban szokássá vált, hogy a kis­iskolásoknak pénzt adnak az ötösökért. Nemrég az egyik fővá­rosi általános iskola szülői érte­kezletén maga az osztályfőnök ja­vasolta, hogy a jó jegyekért rend­szeresen kapjanak egy-két forin­tot a gyerekek. Érvelése körülbe­lül a következő volt: Nem lehet csupán szóval, rábeszéléssel jobb tanulásra bírni gyermekeinket. Ha állandóan ,,tanulj, tanulj" no­szogatásokkal traktáljuk őket, még jobban elvesztik kedvüket, s nem veszik komolyan a szülői in­telmeket. Valamivel ösztönözni kell őket. — Nézzék csak a mun­kásokat — mondta. — Aki többet és jobban dolgozik, több pénzt is kap. Miért ne kaphatnának hát a gyerekek is, hiszen a pénz úgyis a családban marad. Eddig is költöt­tünk édességre, játékokra, ezután közvetett úton csináljuk ezt, így két legyet üthetnek egy csapásra a szüleik, mert gyermekük egy­részt jól tanul, másrészt meg­szokja a pénzzel való bánást, vé­révé válik a takarékoskodás. Az értekezleten sok szülő fel­szólalt. Volt, aki helyeselte az el­mondottakat, de többségük — no­ha egyiküknek sem volt pedagó­giai képesítése — nyíltan kétség­be vonta az osztályfőnök szavainak helyességét. Egy 40 év körüli munkásapa arról beszélt, hogy gyermekkorá­ban sohasem kapott egy fillért sem, ha egyeseket vitt haza. Édesanyja megdicsérte, néha meg is simogatta. Fizetéskor azonban mindig kapott cukrot vagy játé­kot, de sohasem az egyesekért. De jobban is örült­­egy puszta dicsé­retnek, mint a mai gyerekek a fo­rintoknak. Régen rossz, ha már a gyerekek is pénzért tanulnak ... S itt közbevágott az osztályfő­nök: — Szokott pénzt adni a fiának cukorkára, apró játékokra vagy egyébre? — Szoktam, ele nem az ötö­tökért — válaszolt az apa. — Na, látja — diadalmaskodott az osztályfőnök — ad pénzt, de a gyerek nem tudja, miért kapta. Egyszerűen az ölébe hull. Ná­lunk, a szocialista társadalomban csak munkáért jár pénz. A gyer­mek ma még csak a szüleitől ve­szi természetesnek, hogy ellen­szolgáltatás nélkül pénzt kap, de lassan vérévé válik ez a felfogás, s holnap ugyanezt követeli a tár­sadalomtól is ... A munkásapa csak csóválta a fejét, de erre már nem tudott vá­laszolni. Válaszoljunk hát mi he­lyette, igaza volt az apának. Az osz­­­­­ályfőnök figyelmen kívül hagyta, hogy egy általános iskolás diák tanulását és a felnőtt munká­ját nem lehet összehasonlítani. Ha már kiskorukban arra nevel­jük gyermekeinket, hogy minde­nért pénzt várjanak, akkor meg­fosztjuk őket a legnagyobb, a leg­­melengetőbb érzéstől, a munka és az önzetlen segítés örömétől. Nem a szülőnek, hanem a gyermeknek kell „fizetnie" — méghozzá in­gyen ötösökkel — a nevelők, a szülők gondoskodásáért. Helytelen volt a tanár felfogása, amikor a szocialista elosztás elvéből azt a következtetést vonta le, hogy min­den munkáért fizetés jár. Mélyebb elgondolkodás után rájött volna, hogy maga is végez olyan munkát, amiért nem kap, s nem is vár fi­zetést. S az ilyen önzetlen munka inkább a szocialista erkölcs tala­jából fakad, mint az, hogy min­den hasznos cselekedetért pénzt várjanak. S most válaszoljunk a feltett kérdésre: adjunk-e zsebpénzt a gyermeknek, s ha igen, szüksé­ges-e azt megindokolni? Mi nem általában a zsebpénz­nek vagyunk ellene. A gye­rek általános fejlődésétől függően kaphat zsebpénzt cukorra is, já­tékra is. Ebből azonban az is kö­vetkezik, hogy ha a gyermek ma­gatartása általában nem kielégítő — esetleg könnyelműen bánik a pénzzel — akkor nem szabad szá­mára zsebpénzt adni. Ilyen eset­ben megindokolt célokra, alkal­manként kapjanak pénzt. Egyéb­ként helyes, ha nem tekintjük magától értetődőnek a gyermek igényeinek kielégítését, ha érez­tetjük vele, hogy az a szülő részéről áldozat, s ha meg is indokoljuk, mit, miért adunk. Legjobb, ha általános maga­tartásukért, előmenetelükért, jó otthoni és iskolai munkájukért, önzetlen segítőkészségükért, szó­fogadásukért stb. kapnak jutal­mat, s nem kell külön-külön min­den apró érdemért „ellenszolgál­tatást” adni. Ugyanis, ha a gye­rek egész magatartásától, fej­lődésétől elszigetelve értékeljük az ötösöket, könnyen megeshet, hogy nem tudjuk kibontakoztatni teljesen képességeit, mert csak addig tanul, ameddig pénz kell neki, vagy csak a tanulásban tű­nik ki, s egyébként önzővé, ké­­nyeskedővé válik. S itt értünk tulajdonképpeni mondanivalónkhoz: egyes pe­dagógusokat és szülőket kimu­tathatóan kényelmi szempontok vezetnek abban, hogy a pénznek ilyen nagy szerepet tulajdoníta­nak a nevelésben. A gyerekkel való foglalkozást valóban kényel­mesebb forintokkal helyettesíteni, csakhogy ez nem hoz egészséges gyümölcsöt. A nevelőmunka rend­kívül bonyolult, s ezért nincs olyan eszköz a világon, amellyel kizárólagosan helyettesíteni lehet­ne. Foglalkozzunk többet gyerme­keinkkel, neveljük őket az önzetlen, az azonnali jutalom nél­küli munka szeretetére, megbe­csülésére. Nehéz, fáradságos neve­lőmunkát kíván ez mind a peda­gógusoktól, mind a szülőktől, de ez igazán kifizetődik, mert nemes tu­lajdonságokat fejlesztünk ki így gyermekeinkben. Tóth László BÜNTETIK AZ ENGEDÉLY NÉLKÜLI HAKNIZÁST Formabontás. (Mészáros András rajza.) NÉPSZABADSÁG 9 KOMJÁT ALADÁR Művelődéspolitikánk irányel­vei s az irodalmunk 15 éves fejlődéséről szóló tézisek felhív­ják a figyelmet proletárirodal­munk eddig elhanyagolt értékeire s köztük első helyen emelik ki Komját Aladár költészetét. Komját pályája végén már tu­datos­ meggyőződéséé híve volt a szocialista realizmusnak. „Kerüld az üres »spintírozást« — inti egy­kori közös hibáikra is célozva bátyját —, a tenyeres-talpas éle­tet írd meg, persze a maga dina­mizmusában. Szocialista realiz­mus — ezt a módszert kell ma minden írónak alkalmazni, aki valóban azt akarja kifejezni, ami van." Ezek a sorok élete utolsó évéből, 1936-ból valók. Másfél év­vel korábban azt írta: „írónak lenni annyi, mint a világot, a va­lóságot, az egész valóságot alakí­tani, művészi eszközökkel az em­beri élet mozgástörvényeit kife­jezni. Minden kor igazán nagy írója alapjában forradalmár volt.” Őt magát forradalmárrá, szo­cialista forradalmárrá, az első vi­lágháború borzalmai érlelték. Út­ja az első individualista, deka­dens költői kísérletektől, a há­borúellenes tiltakozáson, az exp­resszionista-aktivista formabon­táson, majd a forradalmi harcon át a proletkultig, s végül a szo­cialista realizmusig — nagyon is jellemző; egyike azoknak a szo­cialista realizmushoz vezető utaknak, amelyhez sokban hason­ló, hogy csak a legnagyobbakat említsem. Majakovszkij, Aragon, Eluard, s a Komjáttal egy idős német Becher, a cseh Wolker, s a bolgár Geo-Milev, de József At­tila útja is. A különbség ebből a szempontból annyi, hogy egyikük­nél futurizmus, másikuknál da­daizmus és szürrealizmus, ismét másoknál expresszionizmus és ak­­tivizmus néven emlegetjük azt a kerülőt, amelyet művészi fejlődé­sükben megtettek, mielőtt ezekkel szembefordulva eljutottak az új realizmusig. De Komját költészetének fej­lődése világviszonylatban is a legtanulságosabbak közé tarto­zik annak megértése szempontjá­ból, mit jelentett a hagyományos formák tagadása, az absztrakt­­lázongás átmenete olyanok szá­mára, akik nem ragadtak meg a kispolgári anarchizmusban, ha­nem megtalálták az utat a­­forra­dalmi proletariátushoz és a mar­xista-leninista világnézethez. Az is megfigyelhető Komját versei­nek során, milyen sajátos módon indul el a monizmuson át a dia­lektikus materializmus felé. 1917-ben, nem sokkal a Nagy Októberi Szocialista Forradalom után Kiáltás címmel jelenik meg első verseskötete. Ezt olyan vers nyitja meg szinte előhang vagy mottó gyanánt — itt még külön cím nélkül —, amely a forma ro­konsága ellenére túlhaladása is Komját e kötetbe foglalt költésze­tének s átvezet első, igazi forra­dalmi verseihez. Az én és a koz­mosz összefüggése helyébe a köl­tő és a tömegek olyan összetarto­zásának hangoztatása lép, amely­ben a maga szinte prófétai szere­pének hirdetése mellett az is benne van, hogy ő csak tolmácsa a proletártömegek szenvedésének és követeléseinek. Komját 1919-es kötetének, az Új Internacionálénak utolsó verseivel már a formalista kísérletezéstől való megtisztulás is megkezdődik. Jóformán csak egy-egy pregnáns, szokatlanul sok asszociációt sűrítő szó, s a gondolat rövid mondatok­ba tördelése marad meg az exp­resszív stílusból, meg a zenei és festői elem tudatos kerülése, vala­mi aszketikusan kemény egyszerű­ség. Olyasmi, ami magyarázatra szorul, már alig van az olyan ver­sekben, mint például a még a Ta­nácsköztársaság kikiáltása előtt, alighanem közvetlenül a KMP el­ső vezetőségének letartóztatása után írt orosz testvérek elé. A polgárháború harcaiban a magyar határ felé közeledő természetes szövetségestől vár segítséget az imperialista rablók és a hazai re­akció ellen. A Tanácsköztársaság hónapjai­ban olyan feladatok hárultak rá (szerkesztés, közoktatási népbiz­tosság irodalmi osztálya, írói di­j Részletek a Magyar Tudományos Akadémián elhangzott előadásból, rektórium), amelyek versírásra a szokottnál is kevesebb időt adtak számára. Ebből az időből csak az a néhány vers maradt ránk, amely az Új Internacionálé című kötetet zárja. Az ellenforradalmi terror első heteiben, 1919 augusztusában írta Hitvalló dac című költeményét. Nagyszerű tanúság ez az életve­szélyes körülmények között buj­káló forradalmár elvi szilárdsá­gáról, a bukás után az új forra­dalom győzelmébe vetett rendít­hetetlen hitéről. 1920 és 1922 kö­zött nála is feltűnik egy-két vers­ben az expresszionista költőknél gyakori vallásos terminológia. De ezen az 1922-ig terjedő szakaszon túl, nyoma sincs nála semmi ir­racionális elemnek, sem tébolyult vízióknak, sem metafizikus szem­léletnek, s hasonlóképpen nincs nyoma formai újság külön kere­sésének. De egyelőre még folyta­tódik, sőt, fokozódik a zenének és a képnek , a nüanszoknak szim­bolista művészetével szembehe­lyezkedő expresszionizmusban kezdődő, de most már proletkul­­tos öntudatossággal vállalt kerü­lése. Egyik, 1926-ban írt verse ilyen mindent közvetlenül kimondó és mégis sűrített, mégis patetikus, szinte magával az egyes szavak értelmi súlyával ható sorokban ábrázolja az orosz forradalom győzelmes harcát. Kizsákmányolt és kizsákmányoló roppant gomolyban összerobbant. Test test ellen! „Győzünk vagy meghalunk." . .. A burzsoá rend véresen ledobbant. A közvetlen egyszerűséget né­hol szinte aszketikusan ridegnek érezhetjük, de ez a tudatos cifrát­­lanság nem­­visszaesés. Különben az ily súlyos helyeket stílusukban hasonlóan cifrátlan, mégis gyön­géd, a harc keménysége mellett a célok emberségét éreztető sorok váltják. A dús kertekben proli­ gyerekek játsza­nak. Mindenik, mint a friss gyökér, ízes-erős. S az új rend katonája mindhalálig! J­ózsef Attilán kívül nincs ma­gyar költő, akinek verseibe sematizmus nélkül, a költőiség veszélyeztetése nélkül oly szaba­tosan és természetesen illeszked­nének bele a marxizmus—leniniz­­mus tételei és fogalmai, a kom­munista mozgalom mindennapos szóhasználata, mint Komját. Már a 20-as évek verseiben megkezdődik költészetében a rea­lista ábrázolás felé fordulás is. A kiáltásokba és kopogó jelszavas sorokba sűrűsödő versek helyét egyre gyakrabban foglalja el bal­ladáé, kórusrészletekkel és drámai párbeszéddel átszőtt életábrázo­lás, először a költő által prole­tárballadának nevezett Hamburg októberében. Ennek a Rote Fahne 1929. október 23-i számában, a Thalmann vezette hamburgi föl­kelés évfordulóján Komját nevé­nek csupán kezdőbetűivel ki­adott német fordítását legutóbb tévedésből fölvették a német for­radalmi proletárirodalom antoló­giájába. (Wir sind die rothe Gar­­de.) A Magyar Tanácsköztársaság emléke és biztatása mindvégig nem halványuló fénnyel él költé­szetében. Az ötödik, kilencedik, a tizedik és tizenötödik évfordulón külön költeményben idézi fel a nagy napok emlékét. Legelső olyan verse, amelyben a költé­szet hagyományos művészi esz­közeit is megint csatarendbe állítja, éppen ezeknek a már­cius 21-i verseknek egyike, az a­ március, amely a párt ha­sonló című bécsi folyóiratában je­lent meg 1928-ban. Egyre frisseb­ben jelentkeznek költészetében a gyárak népe mellett a falusi sze­génység életéből való emlékei is. A Hamburg októbere műfaji vo­nalát folytatja a Proletár-Magyar­­ország mazsol. A proletárforradal­mat megölni nem lehet, Az elsők s a forradalmasító letenyei emlé­keket idéző Gyerekkor. Nemegyszer utaltak már arra, milyen feltűnő rokonság állapítha­tó meg néha József Attilának és Komját Aladárnak csaknem egy­korú versei között. Része van eb­ben persze annak is, hogy hason­lóan széles perspektívával egyet­len más költőnk sem szemlélte a forradalmi és ellenforradalmi erők világméretű küzdelmét. A hason­lóság nagyrészt megmagyarázható a közös történeti feltételekből és kivált az 1929 és 1933 közti időben a párthoz tartozásból, valamint művészi fejlődésüknek a korkü­lönbség ellenére rokon mozzana­taiból, de az is alig képzelhető el, hogy egymás költészetéből semmit sem ismertek. Komját költői öröksége, eszmei és művészi értékeihez képest, fel­tűnően kis terjedelmű. Ennek leg­főbb magyarázata nyilván az, hogy hosszú időkre más harci fel­adatok kötötték le minden ener­giáját. A Kommunista Internacionálé körében végzett publicisztikai munkája rendkívül kiszélesítette politikai-világnézeti perspektívá­ját. A német osztrák, kínai, bol­gár, olasz, francia, spanyol mun­kásmozgalom fordulatai mind szinte szeme előtt játszódtak le, egyaránt témáivá és forrásaivá lettek költészetének is. De ma­gyar életképei is élesebben és gazdagabban rajzolódtak ki, idé­­ződtek fel késői költészetében, mint korábban bármikor. Évtize­des emlékek és új jelentések anyaga szövődik össze benne, s a magyar felszabadulás útját együtt gondolja végig az egész világ munkásmozgalmának fordulatai­val. A Magyar Tanácsköztársaság énekese egyben az internaciona­lizmus eszméjének mesteri ma­gyar megszólaltatója. De a politikai témákon túl az utolsó évek verseiben meg­lep és lenyűgöz a humanista élet­ábrázolás sokoldalúsága, a termé­szet és az emberi viszonyok szép­ségeinek, örömeinek megéneklése. Pályája végén teljesen össze tud­ja egyeztetni a proletárok és fa­lusi szegények szenvedéseinek és vágyainak megszólaltatását az emberi élet egészének bemutatá­sával. A forradalom óta csak most írt megint szerelmes verset is — olyat, amelyben József At­tila Ódájához hasonlóan szólal meg a szenvedélyes férfi erotikája és gyöngédsége, de ugyanakkor az élettársivál közös harc pátosza is. Komját utolsó írásai a szocia­lizmus és a nemzetközi reakció erőinek a második világháborúig legnagyobb összecsapásával, a spanyol háborúval kapcsolatosak. Legtöbbek által ismert verse a maga nemében kivételes értékű kórus, A nemzetközi brigád indu­lója. Ezt megelőző, ezenkívül min­den bizonnyal utolsó verse, az Öröm, amely 1957 legvégéig a Korunk füzeteiben lappangott s Magyarországon csak az Össze­gyűjtött művek kötetében jelent meg. Méltó befejezése az első, s meggyőződésem szerint József At­tilán kívül legnagyobb magyar kommunista költő pályájának. Az örömben, a forradalmi humaniz­mus e ritka szépségű lírai reme­kében a proletkult bezárkózásából végképp felszabadult forradalmár költő gyönyörködik az élet gazdag valóságában, s ad hangot, ugyan­csak forradalmárhoz méltó me­részséggel halálsejtelmének. Ko­rai költészetének kozmikus szem­­lélete, az ember és a természet összetartozásának átélése materia­lista értelmezéssel tér vissza ben­ne, s ezt a nagy egybeolvad­­­st teszi teljessé az én halálbamerü­­lésének felidézésével. A Rundschauban, a Kommu­nista Internacionálé baseli lapjá­ban megjelent nekrológ szerint éppen akkoriban egy nagy költői művet készült alkotni, amelyben a földiség és az égretörés, a holnap és a ma fonódott volna egybe. Az életnek mindössze 45 év lobogása után végképp kialudt szikrájával megsemmisült a grandiózus terv. Alpári Gyula írta a költő halála után Bölöni György gondozásában megjelent utolsó verskötete (Meg­indul a föld­ alkalmából: „Bizto­sak lehetünk benne, hogy a ma­gyar irodalom hivatalos őrei az új magyar költészet eme rendkívüli adományát nem fogják kellőkép­pen méltatni. Annál fontosabb, hogy ezt a dolgozók megtegyék ... Nagy kincs számunkra e költői ha­gyaték. Csak élni tudjunk vele!” E kincs teljes értékelése s né­pünk nevelésében való fel­­használása két évtizedig váratott még magára. Meggyőződésem, hogy még mindig van, és nemzete körén túl is van fontos mondani­valója ennek a költészetnek. Waldapfel József

Next