Népszabadság, 1960. június (18. évfolyam, 129-154. szám)

1960-06-16 / 142. szám

NÉPSZABAD­­SÁG 1960 június 16, csütörtök TERMELŐSZÖVETKEZET ÉS NÉPMŰVELÉS Jegyzetek egy termelőszövetkezeti község kulturális életéről A tavasz minden falut meg­szépít. Még az olyan végtelen •fccájú, laposan elnyúló, jelleg­telen arculatú alföldi falvakat­­% mint amilyen Újkígyós. A ■Md tenyészet mindent elbont, • diadalmasan lobog a la­gymeleg •■elekben, milliónyi zászlajaként ■ győzelmes emberi munkának. Aki dolgozni tud — kint mozog ■ határban. A falu kihalt, a művelődési ott­­honi zárva. Előcsoszog egy néni ■ kulcsokkal, az ajtó kitárul — sporodott cigarettaszag csap or­m. Az előcsarnok és a nagyte­rem padlóján ezernyi csikk, több ■apó* szemét. — Mi volt itt vasárnap? — kér­­em. — Bál. — Ég szombaton? — Lakodalom. — És azelőtt? Pénteken, csa­tortókon, szerdán? — Semmi. Nemigen akad itt név, csak lakodalom meg bál Felborított székek között bo­torkálok a könyvtárszobában, hatazánnyi könyv a polcokon. Az olasókartonokat is megtalálom, körülbelül száz a beiratkozott ol­vasó (a faluban öt és fél ezren laknak!), zömük tanuló. Később megtudom: a helyzet ■ént ennyire sötét. A művelődési otthonban öt részből álló filhar­móniai komolyzene-hangverseny ■■flott a télen, a színjátszók két­ser előadták a Bukfencet, ének­kar is működik. Erre a legbüsz­kébbek: megyeszerte jóhírű. Isme­retterjesztő előadás is volt, igaz, nevetségesen kevés, mindössze három. Egy a kukoricatermesztés­­FM, egy a termelőszövetkezeti fia­talok problémáiról, egy a terme­lőszövetkezet jogi kérdéseiről. Azok az adatok, amelyek a mű­velődési otthonon kívüli kulturá­­lódásra vonatkoznak, jóval bizta­tóbbak a fentieknél. A kulturális forradalom országos adatai „falu­si bontásban” is szíven ütik az embert. A rádiót 1113-an fizetik elő. Harminchétféle újság és fo­lyóirat jár a faluba, az előfizetők máma 1142. A háromszázhetven­­hét nézőt befogadó mozi ötször látszik hetenként, hétköznap­­öt­­ven-hatvan, vasárnap százszázalé­kos látogatottsággal. És a színház? Kétszáz bérlettulajdonos és száz „alkalmi” látogató nézte végig eiben az idényben a békéscsabai Jókai Színház tizennégy előadását. A kisvasút kénytelen volt külön­­vonatot indítani számukra. És az iskola is, hétszáz tanulójával és huszonhat nevelőjével, a kultúra édes-eleven hajléka, De a társaséletnek nincs haj­­léka. Ahol olvasgatni, rádiót és előadásokat hallgatni, televí­­ziót nézni és beszélgetni — egy­szóval klubéletet élni — lehetne, ilyen hely nincs. Miért nem vált ilyenné a művelődési otthon? Az egyöntetű válasz: — Mert a művelődési otthonban a lakodalom az úr. Ebből tartják fenn az otthont, egy-egy alkalom­ra kétszázötven forint a terembér. Évente körülbelül tízezer forint a „haszon”. De legalább ötezer forint a kár. Az a kár pedig, amit a klubélet hiánya jelent, pénzben ki sem fe­jezhető. Megéri? Ülök a kilencezer holdas Arany­kalász Termelőszövetkezet irodá­jában. Előttem az ez évi termelési terv. Kiderül belőle, hogy szociá­lis-kulturális alapra szép summát, háromszáztizennyolcezer forintot tartalékolnak. De az arányok? Kilencvenkilenchez az egy, ponto­sabban: ennyi sem. Leírni is szé­gyellem, ebből a szép summából mindössze kétezer-háromszázhar­­mincnyolc forintot szánnak kultu­rális célra! — És tavaly? Mennyit fordítot­tak kulturális célra? — kérdezem az egyik könyvelőt. A válasz summás: — Semennyit. Fölneszel erre egy másik köny­velő. — Ez azért nem egészen így van — helyesbít. — Hát nem em­lékszik rá, hogy tavaly két fut­ball-labdát vettünk? Az Aranykalász irodája kü­lönben olyan, mint egy főhadi­szállás. Üzemegységvezetők, me­zőgazdászok és brigádvezetők ad­ják egymásnak a kilincset, jelen­tések futnak be és röppennek szerte — ember a talpán az az elnök, aki ezt a gépezetet irá­nyítja! Csík Péternek hívják. Nem érzi-e vajon merő okvetet­­lenkedésnek — tűnődöm —, ha most azzal zaklatom: — Milyen a termelőszövetkezet kulturális élete? Látom az arcán, hogy valóban zaklatásnak érzi a kérdésemet. Kulturális élet? Felvonja szemöl­dökét és azt mondja: — Nézze meg, kérem, a határt! Nagyon megértem őt ebben a pillanatban. Szinte gépiese­n en­gedelmeskedem tessékelő moz­dulatának, beülünk a terepjáró kocsiba, irány a Dózsa-üzemegy­­ség. — Van itt egy tízholdas olasz­­búza-táblánk, huszonöt mázsás átlagot várunk tőle — mondja. Az olasz búza valóban gyönyö­rű. És nagyon megértem az Új Élet­üzemegység vezetőjét — Lőrincsik elvtársat — is, aki hasonló kérdé­semre széles gesztussal válaszol: — Nézze meg teheneinket! A tehenek is gyönyörűek. Megértem hát a termelőszövet­kezet vezetőit, csak­ éppen nem értek egyet velük. Tudja-e vajon minden tag (ezerhétszázan vannak!), hogy mi az az olasz bú­za? Tudják-e vajon, hogy mi az az egyedi takarmányozás? Tisztában vannak-e azzal­­— legalább meg­közelítően —, hogy a talajban mi­lyen kémiai, a növényben pedig milyen biológiai folyamatok ját­szódnak le vetéstől aratásig? És a nagyüzemi üzemszervezés? Ég a munkaegységszámítás? Kérdezzek tovább? ízelítőül és annak érzékeltetésére, hogy kultu­rális életen, népművelési munkán valami ilyesmit kellene elsőül ér­teni, az ilyen kérdésekre való rendszeres és tervszerű válasz­adást — ennyi is elég. Megértésem abból fakad, hogy jól tudom: a termelés és a ter­melés megszervezése mindennél fontosabb. Amit a szövetkezet ve­zetői ez ügyben tesznek, túlzás nélkül hősinek nevezhető. Hiszen fél éve sincs, hogy „a föld meg­indult” — a forradalmian szép és forradalmian nehéz szövetke­zet-szervező munka minden fá­radsága benne vibrál még ide­geikben s most egy kis tsz he­lyett kilencezer holdas mammut­­gazdaság gondjai nyomják vadu­kat. Egyet nem értésem viszont éppen ott kezdődik, hogy látha­tóan fel sem ötlött bennük: a népművelés nem valami „más”, nem valami tőlük idegen „reszort­feladat”, hanem a gazdasági­politikai munka szerves tényező­je, s hogy törődni véle nem a gon­dok szaporítását, hanem — végső következményeiben —, a gondo­kon való könnyítést jelenti. Az érv, hogy „erre most nem érünk rá”, egy pillanatig lefegyverez, s talán meg is nyugtatna, ha a szö­vetkezetvezetők szavaiból egy el­­jövendő, koncepciózus népműve­lési munka körvonalai bontakoz­nának ki. Az elnök ezt mondja: — Jövőre átvesszük a falusi sportkört. A párttitkár ezt: — Fúvószenekart kéne szer­vezni. Aztán elhallgatnak. — Nem kellene mezőgazdasági tanfolyamot indítani, mezőgazda­­sági szakkört és termelőszövetke­zeti klubot szervezni, s megbízni valakit mindezek irányításával? — kérdezem. A válasz: hallgatás, hümmögés vagy ez. — Egyelőre tehénistállók kelle­nek. Ha ezek felépülnek, talán a kultúrával is törődhetünk majd. A kérdés magától kínálkozik: kizárja-e ez a két dolog egymást? Természetesen — nem. A hiba ott van, hogy­­Újkígyóson és ta­lán másutt is azt hiszik — igen. A szemléletben van tehát a hiba. Nyilvánvaló, hogy vitatkozni kell vele. Szeretettel és megértéssel, de a meggyőzés feltétlen akarásával. Ú­gy, ahogyan Nátor Béla, a járás népművelési felügye­lője tervezi. — Mindenekelőtt tudni akarjuk végre — mondja —, milyen hát voltaképpen a termelőszövetkeze­tek kulturális helyzete? Ezért vé­gigjárjuk valamennyit és számba­­veszünk mindent. Vannak-e szak­körök, könyvtárak, televíziós ké­szülékek, művészeti csoportok és klubszobák? A felmérésről jegy­zőkönyveket készítünk. Egy-egy példányt elküldünk az illetékes termelőszövetkezetnek, a megyei tanácsnak, a járási pártbizottság­nak, egy pedig nálunk marad. Ezek után feltesszük mindenütt a „kényes” kérdést: mire akarják felhasználni a szociális és kultu­rális alapot? Ha kiderül — eddigi tapasztalataink szerint a legtöbb helyen ez derül ki —, hogy min­denre, csak éppen kulturális cél­ra nem, a leghatározottabban ja­vasoljuk majd a következőt: szer­vezzenek alkalmas helyen terme­lőszövetkezeti klubszobát. Ha ilyen hely — egyelőre — nincs, segítsenek a művelődési otthon klubéletének kialakításában. El­sőül azzal, hogy bírják rá a köz­ségi tanácsot: teremtsen ehhez kedvező körülményeket, másodjá­ra azzal, hogy járuljanak hozzá a klub berendezéséhez. Ha minden­áron „reszortokban” gondolko­dunk — folytatja Bátor Béla —, a népművelés szervezése és irányí­tása természetesen nem a szövet­kezet vezetőinek feladata. Itt van­nak erre a pedagógusok. Hacsak egyetlen részfeladatot vállal is rrendegyik, de azt becsülettel tel­jesíti — a népművelésügy ugrás­szerűen lendül előre. S bizonnyal szívesen vállalják, hiszen ezen is múlik, hogy szocialistává lesz-e — életformájában és szórakozá­saiban, műveltségében és gondol­kodásában —, az a parasztság, amely erre való szándékát a belé­pési nyilatkozat aláírásával im­már megpecsételte. Tűnődjenek el rajta mindazok, akiket illet: igaza van-e Bátor Bélának? Faragó Vilmos Z­enei KRÓNIKA A debreceni Kodály-kórus hangversenye A debreceniek híres leánykóru­sa, győzelmeket hozó esztendők során nem kevésbé jóhírű vegyes­karrá fejlődött. Budapesti hang­versenyük is bizonyítéka ennek a fejlődésnek. Gulyás György a kó­ruséneklés minden csínját-bínját feltárja énekeseinek s járható­vá tudja tenni az utat, mely a kó­rusművészet csúcsai felé vezet. Ilyen „leleplező” karmester veze­tésével — mint amilyen Gulyás — minden stílusban otthonosan mozog az énekes, kibomlik hang­jának szépsége, s a tiszta éneklés öröme lebeg a produkció felett. A bőséges műsorú, ráadásokkal tetézett hangverseny sok zavarta­lanul szép perccel ajándékozott meg bennünket. Már a műsort nyitó Lassus- és Palestrina-mű­­vekben megmutatkoztak régi eré­nyeik: a hangzás pompája s a plaszticitás, a szólamok eleven élete s az átmenetekben gazdag színskála. Az önállóan többször is megszólaló női kar most sem fukarkodott elragadó fényeivel és bársonyos, mély árnyalataival. Erőfokozataikat a halk tónusok felé fejlesztik s így fortéjuk is puha, nem szorul nyerseségre. Egy-két „szeplőről” is kénytelenek vagyunk megemlékezni: a Ko­dály—Gyulai Estében „a menny­­harmóniáját” megzavaró intoná­ciós elcsúszásról, az öregek dek­­lamációból folyó ritmustorzulá­sáról, a Monteverdi-mű pillanat­nyi rövidzárlatáról. E múló zava­rok azonban nem érintették a kó­rus egész teljesítményét, mely a már említett művekben, továbbá a Gastoldi-, Willáert-, Bartók-, Bárdos-, Dávid-, Soproni-, Boro­­gyin-kórusokban igazán magas­rendű élményt adott s joggal veti fel a kérdést: hol marad, miért késlekedik e kiváló, már nem­zetközi tekintélynek örvendő kó­rus legjobb tolmácsolásainak hanglemez-rögzítése?! Raics István Július 9—10-én fejeződnek be a nyári dalostalálkozók (Tudósítónktól) A hagyományos nyári dalosta­lálkozókat az idén a KISZ fel­­szabadulási kulturális szemle ke­retében rendezik meg. Április elejétől minden vasárnap sok énekkar találkozott és hangver­senyezett az ország különböző ré­szeiben. A nagysikerű soproni da­lostalálkozót követte a székes­­fehérvári, a nagykanizsai, a ba­latonfüredi. Siófokon másodíz­ben rendezték meg a vegyész- és pedagógusénekkarok találkozóját. Mezőkeresztesen az Aranykalász Tsz szervezte meg a termelőszö­vetkezeti kórusok első összejöve­telét. Hangulatos volt a szolnoki, a hajdúszoboszlói és a váci da­losünnep is. A hajdúnánási vá­rosi énekkar is több kórust hívott meg fennállásának 100 éves ju­bileuma alkalmából. Angyalföl­dön 12 együttes bemutatóit hall­hatták az idén. A harmadik kő­bányai dalosnapra 18 részvevő együttes tagjai emlékeznek. A találkozók sorát most vasár­nap a negyedik óbudai dalosnap folytatja, amelyre 22 énekkart hívtak meg. Június 25—26-án meg éppen zsúfolt lesz a prog­ram. A hatodik egri dalosünnep műsorát 12 énekkar összkari szá­maiból állították össze. Ugyan­ezen a napon Gyulán az Erkel­­év ünnepségei alkalmából 16 kó­rus találkozik és ad díszhangver­senyt. Pécsett az 50 éves vasutas­­együttes jubileumára jönnek ösz­­sze vasutasénekkarok. Július első vasárnapján kerül sor Miskolcon és Lillafüreden az első észak-magyarországi dalosta­lálkozóra. Kecskeméten pedig 100 éves működését ünnepli a Bartók Béla Vegyeskar. Az idei dalosünnepségek legna­gyobb eseményének ígérkezik a szegedi országos dalostalálkozó, amelyre mintegy 40 énekkar ér­kezik a Tisza-parti városba jú­lius 9—10-én. A dalosünnep­ségek záróaktusán, amely egy­ben a kulturális szemle végső nagy megmozdulása, a szabadtéri játékok színpadán rendezett dísz­­hangversenyen az összevont ének­karok mutatják be tudásukat. A Fővárosi Énekkar, a pécsi Liszt Ferenc Kórus és a szegedi zene­barátok kórusa elénekli Beetho­ven IX. szimfóniája zárótételének kórusrészletét. Kilenc szegedi, négy megyei és egy 300 tagú ösz­­szevont gyermekkar részleteket ad elő Sosztakovics Dal az erdő­ről című oratóriumából. A férfi­karok Kodály-műveket énekelnek. Az összevont együttesek szólaltat­ják meg Szabó Ferenc Feltáma­dott a tenger és Sugár Rezső Hu­nyadi című oratóriumának záró­tételét. BIHARI KLÁRA. (4.) — Nem félek tőled, döfd csak belém, ha van merszed — kiáltot­ta fülsértően elvékonyodott han­gon, vadul. — Evvel se kénysze­­ríthetsz! Szúrj csak, te híres, nem futok el előled. Jóska közelebb dobbant. De amikor a kés megkoppant a lány kissé domború mellcsontjában, egész testében megrándult, öklét teljes erejével a halántékára csap­ta és kirohant a konyhából. Csiz­mája végigdübörgött a függőfolyo­són. A lépcsőházi ajtónál úgy lát­szik, megcsúszott, mert esés zaja hallatszott, majd roppant csend, mintha hirtelen megnyíló mély­ségbe zuhant volna, azután ismét felhangzott az egyenetlen, gyor­san elhaló dobogás, ahogyan a lépcsőn lefelé futott. Teri a következő vasárnap, ti­zenkét­ napi ismeretség után meg­esküdött Dóméval. Egy napra ha­zautazott vele a szüleihez, az­után beköltözött új, asszonyi ott­honába, amit a házasságkötés előtt felsikált és kitakarított. Négy hétig sűrű, meleg ködben élt. Amint hazaszaladt a munkából, gyors, ügyes mozdulatokkal ren­dezkedett a kora reggel kitakarí­tott lakásban, azután hozzákezdett a főzéshez. Kicsattanóan piros képpel forgolódott a tűzhely kö­rül, s amikor nyílt az ajtó, a fér­je nyakába kapaszkodott. Míg ő az ételt kavarta, s csinosan meg­terített, éles kis hangjával anyás­­kodón, de azért asszonyi szigor­ral utasította a férjét: — Töröld le a cipődről a port! Tedd be a szekrénybe a kabáto­dat! Moss kezet! Diadaltól ragyogó szemmel fi­gyelte, hogy Doma szófogadóan és sorjában megtette mindazt, amit ő, a gyerekasszony parancsolt. A férfi azután lezökkent az asztal mellé. Bús, fátyolos szemével révetegen nézett egy láthatatlan pontra és csak akkor ocsúdott fel, amikor Teri izgatott fontoskodás­sal tányérjába merte a levest. Keveset beszélt és Teri friss, kereső és fiatalosan követelő sze­relme is csak erre a négy hétre rázta fel. Az ötödik hét első nap­ján késő este jött haza. Teri nyug­talanul ácsorgott a konyhaajtó mögött meg a folyosón és három­szor is félrehúzta a reményke­dőn újra és újra felmelegített ételt. Doma tíz óra felé kapaszko­dott fel a lépcsőn. Nem volt ré­szeg, de amikor megszólalt, az alkohol erős szaga csapott ki a száján, ruhájából meleg füst­szag és valami megnevezhetetlen ziláltság áradt, mintha az éjsza­ka felöltözötten aludt volna. — Hol maradtál el ennyi ideig? — kérdezte Teri és amikor a fér­fi kissé nehezen forgó nyelvvel bevallotta, hogy a barátaival szórakozott, durcás szigorral meg­fenyegette: — Hallod, ez elő ne forduljon többet. Az italos barátaid ked­véért megfeledkezel a feleséged­ről. Ha még egyszer ilyet teszel, majd meglátod, én is itthagylak és kimulatom magamat! — Máskor nem megyek el ve­lük ... — mormolta engedelmesen a férfi. Zavart, sután szégyenkező mosollyal hallgatta Teri perleke­dését, vastag keresztráncokba gyúródott homloka és fátyolos szeme ijedt szomorúságot fejezett ki. Terit most is megragadta ez a névtelen bánat, s elöntötte a vágy, hogy megvigasztalja, hi­szen egyedül csak ő képes arra, hogy felrázza és felderítse. Oda­ment hozzá és szájára szorította a száját. Doma lustán, ernyedten adta vissza a csókját, mint aki semmi másra nem vágyik, mint­hogy a párnába temesse a fejét és elfeledkezzék a világról. Harmadnap, fizetéskor a férfi csupán fele keresetét hozta haza. — Hol a többi pénz? — nézett rá a fiatalasszony csodálkozva. — Tartoztam a műhelyben va­lakinek ... — mondta Dona kel­letlenül és megbántottam Félrené­zett, akár a gyerek, ha megszorít-

Next