Népszabadság, 1960. szeptember (18. évfolyam, 207-232. szám)

1960-09-01 / 207. szám

1960. szeptember 1. csütörtök NÉPSZABADSÁG Ingyenessé válik a tbc-megbetegedéssel valamennyi vizsgálat és kezelés Dr. Doleschall Frigyes egészségügyi miniszter nyilatkozata a tbc elleni küzdelem fejlesztéséről A kormány — mint ismeretes — rendeletet adott ki a tuberku­lózis elleni küzdelem továbbfej­lesztéséről. A Magyar Közlöny csütörtöki számában megjelent rendeletről dr. Doleschall Frigyes egészségügyi miniszter nyilatko­zott a Magyar Távirati Iroda mun­katársának. — Miért volt szükség új kormányrendelet kiadására? — Az egészségügyben is vannak olyan kérdések, amelyekre egyes időszakokban a fő figyelmet for­dítjuk. Ilyen volt egy-két évvel ezelőtt a gyermekbénulás, ame­lyet a korszerű védőoltás beveze­tésével remélhetőleg sikerül le­­küzdenünk. Nem ilyen egyszerű a helyzet a gümőkórnál. Itt az eredményes küzdelem négy szakaszra oszlik. Az első a megelőzés, amelyet a BCG-oltás kiterjesztésével és a szarvasmarha-gümőkór felszámo­lásával kívánunk végrehajtani. A következő feladat a megbetegedet­tek felkutatása, vagyis a szűrés. Ezt követi a gyógyító munka a kórházakban és a tüdőgondozó in­tézetekben. Nem kevésbé fontos feladat a gyógyultak munkába ál­lítása, más, egészségükre kedve­zőbb munkakörben, orvosi nyel­ven szólva, a rehabilitáció. Országunk politikai és gazda­sági fejlődése, az orvostudomány felkészültsége lehetővé teszi, hogy a siker minden reményében fo­kozzuk erőfeszítéseinket a gumó­kór további visszaszorítására, majd teljes leküzdésére. Az utolsó tb­c-törvény, az 1940. évi 6. törvény rendelkezései már nem voltak ki­­elégítőek. Szükségessé vált, hogy kidolgozzuk a tbc elleni küzdelem távlati tervét, és új kormányren­deletben szabályozzuk az állami és társadalmi feladatokat. Milyen eredményeket értünk el a felszabadulás óta a tbc elleni küzdelemben? — Legszembetűnőbb eredmé­nyünk a tbc-halálozás nagyará­nyú csökkenése. 1938-ban még több mint 14 000 ember halt meg évente tuberkulózisban; mostanig ez a szám 3100-ra csökkent. Ez nagy eredmény, de mégsem kielé­gítő. A megbetegedések száma is sokkal kisebb a múltbelinél. Ke­reken 12 000 a tbc-s fekvő betegek rendelkezésére álló gyógyintézeti ágyak száma, azaz több mint két-­­szerese a felszabadulás előttinek. Jelentősen fejlesztettük a gondo­zóintézeti hálózatot, mind lét­szám, mind gyógyszer, röntgen és műszerellátottság tekintetében. Az újszülöttek BCG-oltását 1953- ban tettük kötelezővé, 1958-ban pedig az oltási kötelezettséget az egész 20 éven aluli lakosságra ki­terjesztettük. A védőoltás ered­ményeként a tbc-s csecsemőhalá­lozás egyharmadára csökkent. Nagy arányokban növeltük a szű­rővizsgálatok számát. Évente há­rommilliónál több ilyen vizsgála­tot végzünk, ami több mint nyolc­szorosa a felszabadulás előttinek. Sok más intézkedés is elősegíti a betegek gyógyulását. Csak egyet említek: a tbc-s betegek két évig kapnak táppénzt. — Mit tartalmaz a távlati terv? — Mindenekelőtt továbbfej­lesztjük a megelőző munkát. A védőoltást kiterjesztjük a 30 éven aluli lakosság összességére. Az ernyőfénykép-vizsgálat fejlesz­tésével lehetővé tesszük a lakos­ság előbb kétévenkénti, majd évenkénti szűrését. Nagymérték­ben növelni kívánjuk a tbc­­gyógyintézeti ágyak számát. Úgy tervezzük, a második ötéves terv idősza­kában létesülő nagyszámú gyógyintézeti ágyak csaknem egyharmadát a tbc-s betegek számára biztosítjuk. A harmadik ötéves tervidőszakra még további fejlődést tervezünk. A gondozóintézetekben emeljük a megelőző és a gondozási munka színvonalát. Minél előbb meg kell oldanunk a tuberkulózis miatt csökkent munkaképességűek fog­lalkoztatását, átképzését is.­­ Melyek az új kormány­­rendelet fontosabb rendelke­zései? — A kormányrendelet jellem­ző új vonása, hogy a gümőkór elleni küzdelmet nem tekinti csu­pán az orvosok, az egészségügyi dolgozók feladatának, hanem az egész nép ügyévé teszi. Az állam­polgárok tevékeny részvételének elősegítésére a Vöröskereszt min­den tbc-gondozóintézete mellett társadalmi bizottságot alakít majd. Ingyenessé válik minden ál­lampolgár számára a tbc-meg­betegedéssel kapcsolatos va­lamennyi vizsgálat és kezelés, beleértve a kórházi ápolást. Ezzel a magyar egészségügyben először valósul meg a népbiztosí­tás gondolata, jelentékenyen megelőzve az egészségügy többi ágát. Államunk jelentős anyagi ál­dozatokat vállal, hogy biztosítsa a tbc-s betegek gyógyulását. Így az alacsony jövedelmű és sokgyer­mekes biztosított betegek, a tár­sadalombiztosítás alapján járó táppénzen felül, külön anyagi tá­mogatást­­ kapnak. Állami költ­ségen helyezik el csecsemőotthon­ban a fertőző tbc-s anyák gyer­mekeit, ha elkülönítésük másként nem biztosítható. Kivételesen in­dokolt esetben a tbc-s megbetege­dés miatt vizsgálatra berendelt betegek vagy hozzátartozóik meg­kapják az útiköltséget is. Amikor az állam ilyen nagy­arányú támogatással és kedvez­ményekkel védi a lakosságot a tbc-től és segíti a megbetegedet­tek gyógyulását, joggal elvárja, hogy segítsenek az érdekeltek, az egész nép is. Éppen ezért, a kormányrendelet kötelező­vé teszi a részvételt a szűrő­­vizsgálatokon. Ugyancsak kö­telező az orvosi vizsgálat a tbc-s megbetegedés gyanúja esetén, sőt, indokolt esetben a közössé­get veszélyeztető fertőző tbc-s be­teget kötelezni lehet kórházi gyógykezeltetésre. — Mikor lép életbe az új kormányrendelet? — Az új kormányrendelet 1961. január 1-én lép életbe. A rendelet ugyanis csak a legfontosabb elvi rendelkezéseket tartalmazza az állampolgárok jogaira és köteles­ségeire vonatkozóan a gümőkór elleni küzdelemben. A végrehaj­táshoz szükséges szervezeti intéz­kedéseket, az egészségügyi háló­zat és az egyéb szervek sokrétű tennivalóit miniszteri rendelet és végrehajtási utasítás foglalja majd össze. Ez 1960 decemberé­ben jelenik meg. Az új kormányrendelet nagy jelentőségű lépés a tbc elleni küz­delem továbbfejlesztéséhez. Vég­rehajtása nemcsak az egészség­ügyi szervek, hanem egész társa­dalmunk feladata is, eredménye pedig belátható időn belül a tbc felszámolása lesz — fejezte be nyilatkozatát dr. Doleschall Fri­gyes. Képzőművészeti szakkör a túrkevei Vörös Csillag Tsz-ben Mihály István túrkevei születésű festőművész elhatározta, hogy visszatér szülővárosába és ott több képben megfesti a termelő­szövetkezeti város és a Vörös Csillag Tsz életét. Ezenkívül a Vö­rös Csillag Termelőszövetkezet képzőművészeti szakkörében csak­nem 30 tsz-tag gyermekét rajzolni és festeni tanítja. Képünkön: Mihály István festőművész oktatja a szakköri tagokat. (Bajkor József felvétele // MTI Fotó.) Százhatvanmillió forintos üzemi beruházás Kőbányán Megkezdték a Kőbányai Porce­lángyár új üzemrészeinek építé­sét; 160 millió forintos beruházás­sal bővítik az elektro- és híradás­­technikai üzemeket, s néhány új részleget létesítenek. A massza­üzem, a megfelelő előkészítő he­lyiségekkel 5000 tonna porcelán előállítására lesz alkalmas. A 150 méter hosszú, 40 méter széles csar­nokban három alagútkemence épül. Az egyikben edényt, a má­sikban szigetelőanyagot égetnek, a harmadik pedig az előégető lesz. A hatalmas nyugatnémet ke­mencéket még az idén kipróbál­ják. A kemencék mellett formá­zó, korongozó, festőműhelyeket is létesítenek. A gyár területén központi ka­zánházzal nagy erőműtelep is épül. A porcelánok, szigetelők minőségét az új vizsgálóállomáson fogják ellenőrizni. Húzzák már a szociális helyiségek, az 1500 sze­mélyes fürdő, az éttermek, öltö­zők falait is. Az üzembővítéssel a gyár termelése több mint duplá­jára fog emelkedni. Korszerűsítik a Csepel Művek csatornahálózatát A csepeli nagy ipartelep napi vízfogyasztása mintegy 500 ezer köbméter, ötször annyi, mint Győr városáé. Ezt a mennyiséget a Csepel Vas- és Fémművek a Dunából, saját ásott kútjaiból és a budapesti vízhálózatból bizto­sítja. A következő években elkezdik, s részben be is fejezik a vízveze­tékhálózat korszerűsítését; erre több mint 20 millió forintot for­dítanak. 3­ íz ország kenyere A magyar ember sok kenyeret fogyaszt. Nálunk az élet bő­ségének jelképe: a szép fehér ke­nyér. Ezért a kenyérgabona beta­karítása falvainkban mindig nagy esemény, valóságos ünnepszámba megy. Az idén az ország közvé­leménye különös figyelemmel várta az aratásról és a cséplésről érkező híreket, hiszen ezen a nyá­ron már a vetésterület több mint 71 százalékáról állami gazdasá­gaink és termelőszövetkezeteink takarították be a kenyérgabonát. Ismeretes, hogy az aratás na­gyobb zökkenő nélkül, idejében befejeződött. A kombájnok és az aratógépek a vártnál is többről, a vetésterületnek kereken 45 szá­zalékáról takarították be a gabonát. A cséplésnél már több nehézség adódott. Egy-két me­gyében, több járásban az irá­nyító párt- és állami szerveknél fellépett önelégültség miatt nem szorgalmazták a hordásnál az osztagolást, nem szervezték meg a cséplőgépek teljes kihasználá­sát, nem tudtak úrrá lenni az esős időjárás okozta nehézségeken. Most sokat segít az, ha a mun­kában elmaradt falvakban, ter­melőszövetkezetekben napkeltétől napnyugtáig dolgozik a cséplő­gép. Esős időben ne csak a csép­­lésre alkalmas félnapokat, hanem még az alkalmas egy-két órát is használjuk ki. Szárítgassuk a ké­véket, hogy minél több­ szemet megmentsünk, és cséplés után is nagy gonddal kezeljük, óvjuk a szokottnál nagyobb nedvességtar­talmú gabonát. Remélhető, hogy a cséplés zömét országosan egy-két napon belül elvégzik, az elmaradt megyékben pedig szeptember el­ső felében befejezik a munkát. A kenyérgabona tehát hamaro­san az egész országban zsákba, magtárba, biztonságba kerül. És most, ezekben a napokban, igen indokolt a kérdés: hogyan telnek az állami magtárak, milyen a ke­nyérgabona állami felvásárlásá­nak üteme? A legfrissebb tapasz­talatok szerint a termelőszövet­kezetek és az egyéni gazdák az 1.állam iránti törvényes kötelezett­ségüknek kielégítően eleget tesz­nek. Átadják a földek után az adógabonát, visszatérítik a vető­­magkölcsönöket és teljesítik a cséplőgép-rész beszállítását. Fo­lyamatban van a gabona szabad felvásárlása. A termelőszövetkezetek a leg­több megyében már fel tud­ják mérni feleslegeiket, és határoznak annak értékesítésé­ről. A nemesvidi Alkotmány Tsz például az eladásra ter­vezett mennyiség kétszeresét, 14 vagon gabonát adott el az ál­­lamnak. A pusztaszabolcsi Mező Imre Tsz a szerződésben lekötött 8 és fél vagon gabona helyett 23 vagonnal adott át a Termény­for­galmi Vállalatnak. A szanyi Dó­zsa Tsz az év elején 10 vagon ke­nyérgabona állami értékesítését tervezte. Júliusban — látva a jó termést — újabb 10 vagon ke­nyérgabona átadására szerződtek. Most pedig — amikor már bizo­nyos, hogy a szövetkezet földjein legalább két mázsával több terem holdanként, mint ahogy tervez­ték — újabb 15 vagon kenyér­­gabonát adnak el a Terményfor­galmi Vállalatnak. Lehetne so­rolni a hasonló példákat. És a sok öt-, tíz-, húszvagonos többletérté­kesítés összességében sokra megy. Az államnak szabadon eladott búzavagonok ezrei termelőszö­vetkezeti parasztságunk öntudatá­nak, kötelességérzetének a kife­jezői. A szövetkezeti vezetők és tagok jól tudják, hogy a falu milyen nagy segítséget kapott és kap népi államunktól, munkásosz­tályunktól. Új traktorok ezrei dolgoznak a szövetkezeti földe­ken, az olcsó gépi munka és a kedvezményes árú műtrágya tíz­ezer tonnái éreztették hatásukat az idei gabonatermésben is, új épületek, istállók, törzskönyvezett állatállomány, berendezett öntö­zőtelepek jelzik az állami támo­gatást. Minden megyében, minden já­rásban van azonban néhány olyan szövetkezet, ahol bizonyos egy­oldalúsággal fogják fel a jogot és a kötelességet. Úgy gondolják, hogy az állami segítséget elfogad­ják, de amikor nekik kell bizony­ságot tenni, amikor arról van szó, hogy a közös gazdaság szükségle­tén és a tagok családi szükségle­tén felüli gabonafeleslegeikkel já­ruljanak hozzá az ország lakossá­gának kenyérellátásához, akkor kibúvókat keresnek. A párt és a kormány szüksé­gesnek tartja, hogy minden tsz-ben biztosítva legyen a szor­galmas tagok egész évi gondtalan kenyérellátása. Nem helyeselhető azonban az, ha egyes termelőszö­vetkezetekben családtagonként 3 és fél—4 mázsa búzát vagy még annál is többet kiosztanak ahe­lyett, hogy feleslegeiket az állam­nak eladnák. A családi szükségle­ten felüli részt a tsz-tagok úgy sem tudják elfogyasztani, ők is jobban járnak, ha a szövetkezet a gabonafelesleget közösen érté­kesíti, így a nagyüzemi felár is növeli a tagok pénzrészesedését. Nem halad kielégítő eredmény­nyel a kenyérgabona szabad fel­vásárlása az egyéni gazdák kö­rében. Pedig egyéni gazdák takarították még be az or­szág kenyérgabona-vetésterüle­­tének a 29 százalékát. Igaz, az egyéniek a tsz-ek után csépeltek el, de a nagy elmaradást ez sem magyarázza. Ez arra figyel­meztet, hogy az egyéni gazdák között folyó politikai munkát je­lentősen erősíteni kell. Meg kell őket nyugtatni afelől, hogyha szö­vetkezetbe lépnek, akkor se kell félniük kenyérgondoktól, hiszen ha szorgalmasan dolgoznak, ott is bőségesen megkapják minden évben a családjuk számára szükséges kenyérgabo­nát; nincs tehát értelme a tarta­lékolásnak. Arról is hasznos ve­lük beszélgetni, hogy nekik is vannak kötelességeik az ország kenyérellátását illetően, nemcsak a tsz-eknek. Ők, az egyéni gazdák is élvezik a népi demokratikus államrendünk által nyújtott elő­nyöket. És a mi államunk nem lemondást, nem áldozatot kér. A terményforgalmi vállalatok a bú­záért megfelelő, jó árat fizetnek. Nagyon hasznos lenne, ha a fal­vakban a soron következő kibőví­tett tanácsülésen nyíltan, őszinte szóval megbeszélnék a gabonafel­vásárlással kapcsolatos teendőket, s megértetnék minden gazdával, hogy csak gyarapodik becsületük, ha minél több kenyérgabonát ad­nak az ország asztalára. Az idén a vártnál némileg jobb termést takarítottunk be", mégis nagy gondossággal kell biztosítanunk az állami gabonakészletet. Mi­nél teljesebbé tesszük készle­teinket, annál kevésbé kell azt külföldről behozott gabonával kiegészíteni, s sokkal több gé­pet és műtrágyát importálhatunk. A gabonafelvásárlás sikere egész népgazdaságunk szempont­jából nagy jelentőségű. Ezért nemcsak a Terményforgalmi Vál­lalat, nemcsak az Élelmezésügyi Minisztérium gondja, hogy mi­lyen ütemben telnek meg az ál­lami raktárak, hanem a gabona­­felvásárlás segítése a párt- és a tanácsszervek számára is fontos, halaszthatatlan feladat. Népünk jövő esztendei kenye­réről van szó. A kenyérga­bona-felvásárlás sikere érdeké­ben tehát nélkülözhetetlen a kö­rültekintő, okos, meggyőző és szervező munka. Nálunk nincs begyűjtési rendszer, nem is akar­juk, hogy legyen és nem is lesz. Felvásárlási rendszerünk bevált, annak segítségével ura tudunk lenni a helyzetnek. Minden lehe­tőségünk megvan rá, hogy jó eredményt érjünk el, de csak ak­kor, ha mindenki, akire ez tarto­zik, a tanács- és pártszervek, a felvásárló vállalatok mindennap tevékenykednek az ország ke­nyérellátásának biztosításáért. A falu népének tudnia kell: minden vagon felvásárolt búza erősíti ha­zánkat, és szorosabbra fűzi a két nagy dolgozó osztály testvéri szö­vetségét, meggyorsítja hazánk és a mezőgazdaság fejlődését.

Next