Népszabadság, 1962. február (20. évfolyam, 26-49. szám)
1962-02-01 / 26. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Ára 60 fillér NÉPSZABADSÁG 1962. február 1. csütörtök A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XX. évfolyam, 26. szám A MAI SZÁM TARTALMÁRÓL. Húsz éve jelent meg először a Szabad Nép A jó vezető hibáiról — ahogy a Vegyipari Tervező Vállalat igazgatója látja Az emberibb élet felé Riportsorozat a Baranya megyei cigányokról Félév az iskolákban Beszélgetés Mihail Romm-mal magyar filmekről, a szovjet alkotói munkaközösségekről, a fiatalok problémáiról Szót kér az olvasó A PROFIL Sok helyütt, népgazdaságilag nagy fontosságú vállalatoknál nem odavaló termékek tömegének gyártása gátolja a gyárat tulajdonképpeni, valóban helyénvaló termelési feladatainak ellátásában. (Például a turbinákat, motorokat gyártó Láng-gyár egyben legnagyobb élelmiszeripari [ír gépgyárunk is.) Persze nem új ez a megállapítás, több éves, mondhatni évtizedes probléma ez. Szóvá tették már jó néhányszor az érdekelt gyárak, gondot okozott ez a minisztériumokban, írtunk erről már lapunkban is. De ha történt is a panaszok nyomán intézkedés ■, az mindmáig nem oldotta meg kielégítően ezt a problémát. Ennek hátránya nemcsak az, hogy több üzem gyártmányainak sokfélesége miatt nehezebben látja el tulajdonképpeni feladatait. Gátolja ez a műszaki fejlesztést. Mert például lehet-e egységes elvek alapján olcsóbb és jobb, korszerűségben a világszínvonallal lépést tartó hajtóműveket gyártani, gazdaságos, nagy sorozatokban a népgazdaság egészében, amikor az erre kijelölt gyáron kívül még legalább 50 üzemben készítenek hajtóműveket. Hasonló a helyzet sok szállító- és emelőgéppel, és még több száz ipari termékkel. Párhuzamosan gyártja a szóban forgó termékeket több üzem, az egyik olcsóbban, a másik drágábban, az egyik korszerűbben, a másik elavultabb technikával. Párhuzamosan is fejlesztik — ha fejlesztik! — azonos termékeiket, sokszor ugyanannak a problémának a megoldását keresi-kutatja, egymástól teljesen függetlenül két közeli gyér mérnökgárdája. Ez annál is inkább tarthatatlan állapot, mert a baráti államok a KGST keretében létrejött nemzetközi munkamegosztása is kevesebb iparcikk korszerű technológiával, nagy sorozatokban való gyártását igényli. Mindez sürget egy átfogó, iparági, illetve népgazdasági szintű profitrendezést. Persze, ezt így leírni könnyű, de a megvalósítása már komoly akadályokba ütközik. Tudott dolog, hogy a második ötéves terv elsősorban rekonstrukciós jellegű, s új üzemek, üzemrészek létesítésénél bizony valóban csak addig nyújtózkodhatunk, ameddig a takarónk ér. S ez a takaró véges! Meglévő gyárainkban pedig sok helyütt, részben még az évtizedekkel ezelőtti, tervszerűtlen gyárépítés vétkeként, műhelyek sora, gépek százai szolgálják a fent említett „profil-vegyeskereskedést”. Van még jócskán önös vállalati érdek is, amikor egy mellékes, de jól jövedelmező gyártmányt a gyár vezetői a világ minden kincséért át nem adnának máshová, mégha ott olcsóbban, jobb technológiával tudnák is készíteni. Pedig ezek a vezetők szavakban többnyire elismerik a profitrendezés szükségességét. A gyakorlatban azonban irtóznak az átállás műszaki „kényelmetlenségeitől”, az esetleges átmeneti nyereségcsökkenéstől, s ezért tőkéikkel gátolják azt. Ezzel súlyos károkat okoznak a népgazdaságnak!... S van ilyen „minden szentnek maga felé hajlik a keze” politika még párhuzamosan gyártó iparágak, minisztériumok között is. Hogy csak egyet említsünk: a vegyipari gépgyártáson hosszas huzavona után is részben még mindig osztoznak a KGM-hez és a Nehézipari Minisztériumhoz tartozó vállalatok. Két minisztériuma, az van a vegyipari gépgyártásnak. De egyetlen olyan gyárunk sincs még, mely kizárólag vegyipari gépgyártással foglalkozna ... Tehát a feladat nehéz, megoldása bonyolult, s nagyon sok ember közös erőfeszítését igényli. A korábbi próbálkozások után az utóbbi hetekben, hónapokban több minisztériumban újfent hozzákezdtek, hogy mégiscsak megbirkózzanak a profitrendezés mumusával — most már egyszer s mindenkorra. A KGM kollégiuma januárban elfogadta és határozattá emelte az úgynevezett profilgazdák kijelölésével kapcsolatos tervezetet. Ami magyarul azt jelenti, hogy még ez évben minden fontosabb gyártmányuk gyártásáért, fejlesztéséért, tervezéséért egy nagy vállalatot, nagy gyárat tesznek felelőssé. Az az úgynevezett profilgazda. Ennek a vállalatnak a vezetői széleshatáskört kapnak arra, hogy a szóban forgó cikk gyártásának irányítását az egész országban kézbe vegyék. A minisztériumimal közösen megállapítják, hogy hol folytathatják az egyes cikkek gyártását, s hol kell abbahagyni azt. Ahol a gyártás folytatását — akár tartósan, akár ideiglenesen — engedélyezik, ott az „anyavállalat” által kidolgozott, vagy kidolgoztatott, lehetőség szerint a világszínvonallal lépést tartó műszaki dokumentáció alapján kötelesek gyártani! A fenti, immár határozattá emelt elképzelés igen hasznosnak tűnik. A miniszteriális szervek a profilgazdagyárak kollektívájában komoly segítőtársra lelhetnek, hogy megszűnjék sok száz iparcikkünk szétaprózott, tervszerűtlen, forintmilliókat elemésztő párhuzamossággal történő gyártása. Azzal is, hogy ahol az a legkevésbé gazdaságos, onnan áthelyezik, s azáltal is, hogy másutt pedig csak egységes tervek, technológiai utasítások alapján folytathatják a gyártást. Az is üdvös lesz, hogy ezentúl — egy kiragadott példa a sokból — a nagy pontosságú szerszámgépek kifejlesztése egy kézben lesz, míg eddig három szerszámgépgyárunk fáradozott ezen párhuzamosan, sok átfedéssel. A hasznos elképzelés megvalósításánál azonban le kell küzdeni sok, fentebb részben már említett akadályt. S itt, félretéve minden önös érdeket, szakmai, üzemi sovinizmust, igazgatónak, párttitkárnak, mérnöknek, munkásnak egyaránt, a népgazdaság érdekeit szem előtt tartva kell támogatnia ennek az új profitrendezési határozatnak gyakorlati végrehajtását. * Találkozunk a KGM-éhez hasonló elképzelésekkel más minisztériumoknál is. A Nehézipari Minisztériumhoz tartozó vállalatoknál például a kisebb üzemek egyesítését szakosítással, azaz profiltisztítással is egybekötötték. S így sorolhatnánk a többi ipari minisztérium már kidolgozott intézkedéseit, illetve elképzeléseit is. Feltétlen helyes lenne, hogy a különböző tárcák egyesítsék tapasztalataikat, s megszülessék végre valahára a gyártási és fejlesztési profilok mind iparágon, illetve minisztériumon belüli, mind minisztériumok közötti, lehetőségeinket reálisan felmérő rendezésének egységes rendszere. A profilprobléma megoldásának első lépéseiről szóltunk. De ezeket még sok kell, hogy kövesse. Ma még sok gazdasági vezető, fent és lent, múló fejfájást kap, ha a profilrendezés szót hallja. Pedig nem legyőzhetetlen a profil mumusa. Ezt bizonyítják például a KGM helyes intézkedései is. A helyes intézkedéseket meg kell hozni és utána valóra kell váltani! Az egész népgazdaság, mindannyiunk érdekében — hiszen tíz- és százmillió forintos megtakarítások lehetőségeit rejti magában címadó szavunk: a profil. Szálkai Sándor A Szovjetunió ENSZ-képviselete a nyugati hatalmak mesterkedéseiről A Szovjetunió ENSZ-képviselete kedden nyilatkozatot tett közzé azzal kapcsolatban, hogy a nyugati hatalmak megakadályozták a kongói kérdés megvitatását a Biztonsági Tanácsban. A Biztonsági Tanács összehívását az tette indokolttá, hogy a tanács novemberi, Kongóra vonatkozó határozatát mindeddig nem hajtották végre. A Szovjetunió ENSZ-képviselete a kérés előterjesztése előtt tárgyalást folytatott ez ügyben az afrikai országok Biztonsági Tanácsban helyet foglaló képviselőivel, a Kongói Köztársaság ENSZ- képviselőivel, valamint U Thanttal, az ENSZ ügyvezető főtitkárával. A felek közül egyik sem tett ellenvetést a tanács összehívásával kapcsolatban. Ilyen ellenállás csupán a nyugati hatalmak részéről nyilvánult meg, akik végül is megakadályozták a kérdés megvitatását, attól félve, hogy lelepleződnek a kulisszák mögötti manővereik. (Részletes tudósítás az 5. oldalon) A legnagyobb és legjelentősebb amerikai országok nyíltan ellentétbe kerültek Washingtonnal A Punta del Este értekezlet az „engedelmes egység" felbomlását jelenti Az amerikai külügyminiszterek értekezlete Punta del Estében két nappal az eredetileg kitűzött határidő után és öt napja folyó alkudozásokat követően, kedd este megkezdte a szavazást a benyújtott határozati javaslatokról. Mint az AP tudósítója írja, az Egyesült Államok küldöttsége végül feladta a harcot, hogy keresztülhajszolja a közös fellépés egyhangú elfogadását Kuba ellen, és úgy döntött, hogy megelégszik a határozati javaslatra adott szavazatok kétharmados többségével, bár ez kifejezésre juttatja az amerikai országok Washingtonban sokat hangoztatott „egységének” felbomlását. Az AP tudósítója beszámolójában hangoztatja, hogy bár az amerikai küldöttség még a lehetetlent is megkísérelte, a legnagyobb és legjelentősebb amerikai országok nyíltan ellentétbe kerültek Washingtonnal. Az értekezlet kedden tehát lényegében azért ült össze, hogy az Egyesült Államok ez alkalommal fáradságosan összetákolt szavazógépezetével elfogadtasson egy olyan kompromisszumot, amely sokkal enyhébb, mint amire a haladéktalan és szigorú megtorlást követelő Washington törekedett, és amelynek legfontosabb pontját a legjelentősebb amerikai országok még így sem szavazták meg. Az elfogadott, voltaképpen elvi állásfoglalásnak minősülő határozatok azt állítják, az amerikai államok rendszerével összeférhetetlen, hogy amerikai ország marxista-leninista politikát folytasson, mert csatlakozása a szocialista országok tömbjéhez „megbontja a nyugati félteke egységét”, s Kuba „ennek az összeférhetetlenségnek’ révén önmagát zárta ki a nyugati féltece országainak rendszeréből. A gyakorlati intézkedésnek szánt határozat kimondja, hogy az Amerikai Államok Szervezetének tanácsa, valamint más szervei és szervezetei késedelem nélkül tegyék meg a határozatok végrehajtásához szükséges intézkedéseket Ezt a határozatot elfogadta a Washingtont eredetileg is támogató 12 kisebb latin-amerikai ország, valamint hosszas huzavona után Haiti és természetesen a washingtoni küldöttség. (A határozatra szavazó latin-amerikai országok lakossága a földrész lakosságának 30 százaléka.) (Folytatás az 8. oldalon.) EURÓPA-SZERTE ÚJRA TÁMAD A TÉL Hó Szicíliában, fagy a földközi-tenger vidékén Hóakadályok Heves megye több útvonalán A tél Európa-szerte visszafoglalta csupán rövid időre feladott állásait — jelentik hírügynökségek. Délen egészen a szicíliai Palermóig tört előre a hideg, ahol négy év óta kedden havazott először. A Földközi-tenger mellékén fagy volt. A Dolomitokbakn a hőmérő mínusz 28 fokot mutatott. Svájc magasan fekvő téli sporthelyein, Davosban és Arosában 26 fok hideget mértek. Olaszországon kedden jeges északi szél söpört végig. Palermón kívül az ország több más pontján is havazott, még az Adria menti Bariban is. A párizsiak a szinte tavaszias időjárás után ismét elővették téli ruháikat. Kedden Párizsban négyfokos hideg volt, Marseille-ben és a Rhone völgyében a hőmérő higanyszála mínusz 5 fok alá sülylyedt, Angliában, ahol a múlt héten már bimbóztak a rózsafák, újra hideg légtömegek törtek be. Heves szélviharok dúltak kedden Jugoszláviában, Macedónia egyes vidékein a hó magassága már eléri a három métert. Montenegróban 15 fokos volt a hideg. A belgrádi repülőtéren leállt a forgalom, a hótömeg elzárta az utakat és megnehezítette a vasúti közlekedést is. Hazánkban főleg Borsod és Heves megyében okozott zavarokat a visszatért téli időjárás. Borsodban három hómaró és öt motoros hóeke járta szerdán az utakat, hogy a szélfúvástól keletkező hótorlaszokat eltakarítsa. Kedden ugyanis több mint 100 gépkocsit kellett kimenteni a hótorlaszokból. Szerda reggel Borsodban minden út járható volt, bár Pányok, Kács és Bogács környékén a szél újra és újra hótorlaszokat emelt. A hómarók és hóekék azonban nyomban megtisztították az utakat, úgyhogy a gépjárműforgalomban nem volt fennakadás. A rz megyei tanács intézkedésére a közutaktól távolabb fekvő községekben a földművesszövetkezeti és állami áruházakat nagyobb mennyiségű élelmiszerrel látták el A két napja tartó hófúvás miatt Heves megyében több út járhatatlan. Szerdára virradó éjjel hómarók és munkások dolgoztak a metsző hidegben a budapest— miskolci főútvonalon, valamint Kerecsend—Füzesabony környékén az utak megtisztításán. Munkájuk nyomán szerda reggelre egy nyom szélességben a fő közlekedési utak járhatókká váltak. A KPM Heves megyei Közúti Igazgatóságának közlése szerint szerdán még mindig hét útszakasz volt járhatatlan a hótorlaszok miatt, így a heves—hevesveszekényi, a tarnaszentmiklós— kiskörei, a besenyőtelek—tiszanánai, az erdőtelek—tenki, a Szihalom—Egerfarmos közötti, valamint a mezőtárkányi bekötő út. Pély községbe a hótorlaszok miatt nem lehet bejutni. Egyes helyeken, mint például Komlóstél, embermagasságú akadály képződött. A hófúvásos időben szerdára virradóra 77 gépkocsi akadt el( legnagyobb számban Füzesabony —Kerecsend környékén. Az autómentést azonnal megkezdték, he az utolsó gépkocsikat csak szerda délután sikerült kiszabadítani. A Mátra útjai végig járhatók. A síkossá vált jeges utakon három tehergépkocsiról állandó®*szórják a salakot. (MTI)