Népszabadság, 1966. június (24. évfolyam, 128-153. szám)

1966-06-28 / 151. szám

1968. június 28. kedd NÉPSZABADSÁG Végcéljához érkezett az amerikai polgárjogi harcosok menete Vasárnap végcéljához, Missis­sippi állam fővárosába, Jacksonba érkezett a Meredith-menet, amelyhez az amerikai négerek ez­rei csatlakoztak. Huszonkét nap­pal ezelőtt James Meredith veze­tésével mindössze öt ember indí­totta meg ezt a tiltakozó felvonu­lást a „félelem ellen” jelszóval. Tegnapelőtt már 25 000 részvevő — élén James Meredith-szel Mar­tin Luther Kinggel és a mozga­lom más vezetőivel — vonult fel a város utcáin és rendezett tö­­meggyűlést a törvényhozó gyűlés épülete előtt, nem törődve a nem­zeti gárda szuronyos katonáinak jelenlétével. (A helyi hatóságok végül is meghátráltak, s engedé­lyezték a gyűlést.) A gyűlésen Meredith felszólalásában elítélte a faji megkülönböztetést, és fel­szólította az Egyesült Államok valamennyi néger lakosát, hogy harcoljon polgárjogainak védel­méért. Ugyanebben az időben az Egye­sült Államok fővárosában, Wa­shingtonban, a Fehér Házzal szem­ben levő parkban, mintegy ezer ember részvételével tüntetést ren­deztek. (MTI) Meredith (jobbról) Martin Luther King mellett újra a menet élén, Jackson előtt. A brit hadügyminiszter kínos elszólása Healey brit hadügyminiszter hétfőn az alsóházban kénytelen volt személyes nyilatkozatban bo­csánatot kérni De Gaulle fran­cia elnökre tett sértő megjegyzé­seiért, amelyek hét végi lapokban óriási sajtónyilvánosságot kaptak. A hadügyminiszter egy szombati gyűlésen a többi között kijelen­tette, hogy De Gaulle nem be­szélhet Európa nevében, szó sze­rint a következőképpen: „Euró­pában senki sem bízik benne, s ezért nem beszélhet nevünkben. A francia elnököt rossz szövetsé­gesnek tekintik a NATO-ban és rossz partnernek a Közös Piac­ban. Egy rossz szövetséges és egy rossz partner nem tárgyalhat a többiek nevében.” Az, hogy a brit kormány rang­idős kabinetminisztere ilyen hangnemben beszéljen egy szö­vetséges ország államfőjéről, rendkívül kínos diplomáciai hely­zetet teremtett, különösen, hogy a francia elnök éppen hivatalos lá­togatást tesz a Szovjetunióban, továbbá, hogy a jövő szerdára várják Londonba Pompidout és Couve de Murville-t. Wilson hét­fő reggel magánkihallgatáson fo­gadta a hadügyminisztert,­­ s ál­lítólag ekkor adott utasítást a bocsánatkérésre. (MTI) A két párt még az előző parla­ment idején, tehát az ellenzék­ben kezdte megvalósítani együtt­működését. A választások idősza­kában a szociáldemokraták nyolc­pontos reformprogramja megte­remtette a pozitív együttműködés egyik alapját. Nagyon fontos, hogy a szociáldemokraták nem kommunistaellenes választási platformmal léptek fel (részint ennek tulajdonítható előretöré­sük is). A kommunista párt január vé­gi, február eleji kongresszusán kifejezte, hogy kész­ együttmű­ködni valamennyi haladó erővel a finn közélet demokratikus meg­újításának és a gazdaságfejleszté­si terveknek a kidolgozásában és megvalósításában. A párt a más munkáspártokhoz való viszonya kritériumának azt tekinti, hogy azok gyakorlati tetteikben meny­nyire szolgálják a munkásosztály érdekeit. A kommunista párt tulajdon­képpen több mint egy évtizede tö­rekszik az együttműködésre. Most a munkáspárti parlamenti több­ség lehetővé és szükségessé tette ezt a koalíciót. E nélkül az össze­fogás nélkül a szociáldemokraták sem egyedül, sem pedig egy pol­gári koalíciós partner szövetsé­gében nem remélhették volna fő választási érvük, a reformprog­ram megvalósítását. Ha azonban összehasonlítjuk a szavazatok számát, és a minisz­teri tárcák elosztását, megálla­píthatjuk, hogy a Népi Demok­ratikus Unió nincs kellő súllyal képviselve a kormányban. A Centrum Párt, amely 503 ezer szavazatot gyűjtött össze (21,3 százalék), öt miniszteri bársony­széket kapott, a Nép­ Demok­ratikus Unió 502 ezer szavazó (21,2 százalék) után csupán há­rom tárcához jutott. Az FNDU mégis, tekintettel a kormány munkáspárti jellegére, a rá váró feladatokra, s a kormányban való együttműködésnek a munkás­­mozgalomra való hatására, vál­lalta a részvételt. Nemzetközi jelentőségű precedens Ez a finn kísérlet nemcsak na­gyon fontos belpolitikai változás, de ha azt tekintjük, hogy a hi­degháború óta Nyugaton ez az első kommunista-szociáldemokra­ta kormánykoalíció, akkor értjük meg igazi jelentőségét, amely ha­tással lehet más országok mun­káspártjainak útkeresésére is. Ezt Ele Alenius, a Népi Demokra­tikus Unió főtitkára így értékelte: " A hidegháború utáni éra vé­gét jelzi, s esetleg olyan korszak kezdetét, amelyben állandósul a munkáspártok parlamenti több­sége. Ennek feltétele azonban a pártjaink közötti jó együttműkö­dés. A munkáspártok közeledése­, amely Nyugaton tendencia, ná­lunk már gyakorlati eredményre vezetett. A Finn Kommunista Párt leg­utóbbi kongresszusán leszögezte: Finnországban a szocializmus győzhet békés, parlamentáris úton is, olyan parlamenttel, amely többpártrendszeren alapul. A kommunisták és a szociálde­mokraták együttműködése kiha­tással lesz a szakszervezeti moz­galom egységének rég áhított helyreállítására is. A szakszerve­zeti egység a szociáldemokrata pártban bekövetkezett szakadás után, az ötvenes évek végén bom­lott meg, helyreállítása nemcsak a munkásosztály bérharcaihoz te­remtene kedvezőbb pozíciót, ha­nem a koalíciós kormány politi­kai bázisát is erősítené. Máté Sándor Öt esztendő mu­nka­programja Az országgyűlés szombaton vé­get ért ülésszakán törvény­be iktatta a harmadik ötéves ter­vet, népgazdaságunk 1970-ig szó­ló munkaprogramját. A terv hosszú távú társadalmi célunk, a szocializmus teljes­­ felépítését szolgálja, előirányozza a termelő­erők továbbfejlesztését, a mun­katermelékenység gyors emelését, a tudomány és a kultúra felvirá­goztatását, az életkörülmények lényeges javítását. S e messzire mutató nemes célokhoz igazod­nak az eszközök is. Olyan időszak tennivalóit vázolja az új ötéves terv, amelyben megvalósul a gaz­dasági mechanizmus átfogó re­formja, a követelményeknek megfelelően fejlődnek a társadal­mi viszonyok, növekszik a helyi szervek önállósága és felelőssége, széles körben kibontakozik a kez­deményező-vállalkozó készség és létrejönnek a hatékony vezetés és általában a kommunista al­kotómunka kedvező feltételei. Népgazdaságunk harmadik öt­éves tervét a mértéktartás, a szo­lidság, a sokoldalú megalapozott­ság jellemzi. Bátran támaszkodik a második ötéves,terv elért ered­ményeire, a ma lehetőségeire, s okul a múlt tapasztalataiból, hi­báiból is. E realitást és józansá­got szemléletesen mutatja, hogy nem a látványos mennyiségi, ha­nem az intenzív minőségi fejlődé­sen van a hangsúly, s a terv a műszaki haladás gyorsítását, a társadalmi munka hatékonyságá­nak emelését állítja a gazdasági tevékenység és az érdeklődés kö­zéppontjába. A feladatok végre­hajtása céltudatos anyagi érde­keltséggel párosul. Lényegében nem változik a felhalmozás és a fogyasztás eddig kialakult ará­nya. Vagyis a terv céljainak meg­valósulásával egyidejűleg és ará­nyosan bővülnek majd a terme­lés alapjai, illetve a magasabb életszínvonal fedezetét jelentő fo­gyasztói árualapok. •Az új ötéves terv gazdasági életünk reformjával összhang­ban, a társadalmi munka haté­konyságának jelentős emelését irányozza elő. A tervező szervek a szakemberek széles körét be­vonva mérték fel hazai adottsá­gainkat, s elemezték a szükség­letek, a tudományos és technikai fejlődés alakulásának várható irányait. Mindezek figyelembe­vételével, a terv további arány­­változásokat ír elő az ipar és a népgazdaság termelési szerkeze­tében. Néhány figyelemre méltó ada­tot, számarányt érdemes idézni. A népgazdaság fűtőanyag­mérlegében tovább növekszik a kőolaj és a földgáz — az úgyne­vezett szénhidrogének — fel­használási aránya. Az elképzelé­sek szerint a hazai földgázter­melés két és félszeresére növek­szik. Az ötéves terv utolsó esz­tendejében, 1970-ben, négymillió tonna kőolajat és hárommilliárd kilowattóra villamos energiát importálunk a Szovjetunióból. A hazai erőművi kapacitás korsze­rű, jó hatásfokú, nagy teljesít­ményű, 100—150 és 300 mega­wattos gépegységekkel bővül. Mintegy ötmilliárd forintot for­dítunk a vasúti vonóerő korsze­rűsítésére, így a gazdaságos — villamos és Diesel- — vontatás aránya a gőzmozdonyéhoz képest az 1965. évi 35-ről 75—80 száza­lékra növekszik 1970-ben. A vas­kohászat termelésében lényege­sen növekszik az értékes, magas minőségű termékek aránya: a hi­degen alakított acélok termelése 30—35, az ötvözött­ hengerelt árué 60—65 százalékkal növek­szik. A vegyipar, népgazdaságunk legdinamikusabb ágazata, terme­lése korszerű petrolkémiai alapon, átlagosan évi 10 százalékkal nö­vekszik, jelentősen bővítve a ha­zai anyagbázist. A nitrogénmű­trágya-gyártás a szén illetve koksz helyett teljes egészében földgáz feldolgozására tér át, s egymillió tonnával növeli terme­lését. A tervek szerint a műanyag­­gyártás több mint háromszorosá­ra, a műszál termelés több mint két és félszeresére növekszik 1970-ig. Az építési munkákra mindinkább az ipari szerv"-" -----­kenység lesz a jellemző. Az ipari,­­ a közlekedési és a raktárcsarno- s koknak legalább a fele, a mező­­­­gazdasági épületek vázszerkezeté­­­ nek mintegy 70 százaléka előre­­­gyártott elemekből készül majd­­ 1970-ben. Öt év alatt öt szovjet és egy nyugati házépítő kombinát lé­tesül, s a nagyelemek felhaszná­lási aránya az 1965. évi hatról 60 —70 százalékra növekszik az ál­lami lakásépítkezéseken. A­z új ötéves terv a hatékony­ságnövelés fontos tényezőjé­nek tekinti a hazai adottságok jobb hasznosítását, a népgazdaság exportképességének fokozását. Az­­ 1966—1970-es időszakban két ki­emelkedő jelentőségű ipari prog­­­­­am szolgálja egyebek között e­­ célok elérését. Az egyik az alu­­l­míniumiparban, a másik a közúti- j jármű-gyártásban. A harmadik öt­éves tervben megkezdődik a szov­jet—magyar timföld-alumínium egyezmény végrehajtása, amely áthidalja egyetlen nagy ásványi kincsünk, gazdag bauxitvagyo­­nunk ésszerű hasznosításának út­jában álló fő akadályt: a nagy mennyiségű, olcsó villamos ener­gia hiányát. Timföldtermelésünk öt év alatt csaknem 200 000 ton­nával növekszik. A Szovjetunió a rendelkezésére bocsátott 120 000 tonna timföldből, olcsó vízi ener­giával kohósított 60 000 tonna alu­mínium teljes egészét visszaszál­lítja, s a hazai termeléssel együtt összesen 120 000 tonna tömbalu­mínium korszerű feldolgozására kell felkészülnünk 1970-ben. Az alumínium öntött-, prés- és hengereltáru egyik nagy felhasz­nálója lesz az igen gyorsan fejlő­dő közútijármű-gyártás. E másik nagyszabású ipari program kere­tében egyebek között 7000 autóbusz gyártásával számol a terv 1970-ben, így a gépipari export 30 százalékát már a jár­műipar adja a harmadik ötéves terv utolsó esztendejében. A fel­adat végrehajtása széles körű nemzetközi kooperációra épül — elsősorban a Szovjetunióval és Lengyelországgal —, a részegysé­gek gazdaságos nagy sorozatú gyártásában. De feltételezi a ha­zai kohászat, gépgyártás és más kapcsolódó népgazdasági ágak gyors fejlesztését, összehangolt, együttes erőfeszítését is. A mezőgazdaság hazai adottsá­gai szintén igen kedvezőek. A la­kosság életszínvonalának emelése és az ország exportképességének fokozása egyaránt indokolja a kedvező hazai lehetőségek még jobb hasznosítását. A célok sze­rint a mezőgazdasági termelés az előző öt év átlagához képest 13— 15 százalékkal növekszik. E lát­szólag szerény fejlődés valójában igen nagy követelményeket tá­maszt, megfeszített munkát igé­nyel. Ilyen ütemű termelésnöve­kedésre több év átlagában nem volt példa a felszabadulás óta, azt megelőzőleg pedig még kevésbé. Népgazdaságunk és szocialista nagyüzemeink azonban rendel­keznek mindazokkal a feltételek­kel, amelyek e nagy feladatok hiánytalan teljesítéséhez szüksé­gesek. Tovább növeljük a mező­­gazdasági beruházásokat, s ezen belül emeljük a szőlő-, a gyü­mölcs- és a szőlőtermesztés, illet­ve az állattenyésztés járulékos befektetéseinek arányát, fokoz­zuk a parasztság anyagi érdekelt­ségét, a tsz-ek melléküzemágai­nak fejlesztésével egyenletesebbé tesszük a tagok foglalkoztatását stb. M­eggyőzően bizonyította az or­szággyűlés vitája is, hogy fokozott részvételünket a nem­zet kiíd munkamegosztásban nem egyszerűen eszmei-politikai indí­tékok, hanem jól felfogott gazda­sági érdekeink diktálják. Harma­­­­dik ötéves tervünk realitását,­­ megalapozottságát mutatja, hogy­­ messzemenően épít a kölcsönös­­ előnyökön alapuló nemzetközi­­ munkamegosztásra. Az öteszten­­­­dős előirányzatokat egyeztették a­­ KGST-országokkal, s a kölcsönös­­ áruszállítások gyors növelését­­ konkretizálták az időközben már­­ megkötött hosszú lejáratú állam­közi megállapodások. A Szovjet­unió és a testvéri szocialista or­­­­szágok szállítják a népgazdasá­gunk tervéért fejlesztéséhez nél­külözhetetlen energiahordozókat,­­ nyersanyagokat, gépeket, s egy­­­ben feldolgozóiparunk és mező­­­­gazdaságunk exportcikkeinek el­helyezéséhez nyújtanak szilárd­­ piacot. A szocialista országokhoz­­ fűződő kapcsolataink elmélyíté­­­­sén túl a jövőben is változatlanul­­ azon munkálkodunk, hogy bővül­jenek gazdasági­­kapcsolataink­­ azokkal a nem szocialista orszá­gokkal, amelyek a kölcsönös elő­nyök alapján készek erre. A terv valamennyi termelési, műszaki, gazdasági célja végső soron népünk szebb, jobb, öröm­telibb életét szolgálja. Életszín­vonal-politikánknak megfelelően elsősorban az egyéni és kollektív munka eredményességétől függő személyes jövedelmek növelését irányozzuk elő. A terv szerint a reálbérek 9—10 százalékkal emel­kednek öt év alatt, megközelítve a reáljövedelmek növekedési üte­mét. A tsz-parasztság jövedelmé­nek és társadalombiztosítási el­­­látásának színvonala pedig vár­­­hatóan közelebb kerül majd a­­ munkás-alkalmazott népességé-­­­ hez. A tervezett életszínvonal­­- emelés is a reális lehetőségek­­ számbavételén alapul. A termelési­­ célok biztosítják a mainál jobb áruellátást, a fogyasztói igények­­ differenciáltabb kielégítését. A­­ nemzeti jövedelem 19—21 száza­­l­­ékkal s a fogyasztási alap 18—20­­ százalékkal növekszik öt év alatt. Ha a nemzeti jövedelem a terve­zettnél gyorsabb­­ütemben emel­kedik, lehetőség nyílik az élet­­színvonal előirányzatának túlel­­jesítésére is. Ilyen értelemben azt mondhatjuk, hogy a tervezett életszínvonal-emelés minimális programnak tekinthető, a gazda­sági fejlődés nagyobb eredmé­nyeivel tovább javulhatnak a la­kosság életkörülményei. Az életszínvonal nemcsak or­szágos méretekben, hanem az egyes vállalatoknál és szövet­kezeteknél is a gazdasági fejlődés eredményeivel összhangban emel­kedik majd. Az új gazdasági me­chanizmusban, mint ismeretes, bizonyos különbségek lesznek a kiválóan, jól és kevésbé jól gaz­dálkodó vállalatok, szövetkezetek dolgozóinak keresete között. Az­zal, hogy a dolgozók a jelenlegi­nél jobban érdekeltté válnak sze­mélyesen is az egyéni és kollek­tív teljesítmények javításában, nyilvánvalóan az életszínvonal nemcsak függvénye, eredménye lesz a nemzeti jövedelem alaku­lásának, hanem egyben megala­pozójává, növelésének aktív ösz­tönzőjévé is válik, így az új gaz­dasági mechanizmus előkészíté­sének és majdani alkalmazásának eredményei jelenleg még ponto­san fel nem mérhető és számba nem vehető tartalékokat tárhat­nak fel a társadalmi munka ha­tékonyságának emelésében, a nemzeti jövedelem gyarapításá­ban. Az új ötéves terv a reform szellemének megfelelően a rész­feladatok helyett már a nagy nép­­gazdasági összefüggések, a fejlő­dés­ fő irányainak meghatározásá­ra törekszik. Az idén és jövőre — bár mind kevesebb számban — még kötelező tervmutatókat kap­nak a vállalatok, 1968-tól azután már jóváhagyási kötelezettség nélkül állítják össze terveiket, s nagy önállósággal gazdálkodhat­nak, még hatékonyabban tevé­kenykedhetnek a lakosság és a népgazdaság szükségleteinek ru­galmas kielégítésén, álló- és for­góeszközeik, szellemi erőik és munkástapasztalataik eredményes hasznosításán. Ezzel elhárulnak a szocializmus gyorsabb építése út­jában álló akadályok, zöld jelzést kap a vezetők vállalkozókészsége, a dolgozók kezdeményezése. Az új gazdasági mechanizmus előké­szítésének időszaka harmadik öt­éves tervünk első két esztendeje. Gazdálkodjunk korszerűen a re­form szellemében, a mai körül­mények között is! — ez napjaink követelménye. A jól szervezett, hatékony munka, a helyi felada­tok hiánytalan, jó minőségű, gaz­daságos teljesítése, a piaci igé­nyek rugalmas kielégítése, a mű­szaki fejlesztés meggyorsítása, az új gazdasági mechanizmus előké­szítésének, a harmadik ötéves terv eredményes megvalósításá­nak legfőbb biztosítéka. 3

Next