Népszabadság, 1967. február (25. évfolyam, 27-50. szám)

1967-02-22 / 45. szám

1987. február 22. szerda NÉÉPSZABADSÁG c *k 2EE3 NEVELÉSRŐL Nem akarja, mégis teszi... A cselekvésre irányuló vala­mennyi ösztönzőt serkentési bázisnak mondja a szakirodalom. S ennek legfőbb eleme az akarati tevékenység. Reggel cseng az éb­resztőóra Fel kellene kelni — gondolja a gyerek —, a múlt hé­ten is elkéstem. S ezt ismételgeti addig, amíg újra elkésik. Minden megvan a cselekvésre: a szituá­ció (itt a felkelés ideje), a cselek­vésgondolat (tudja, mit kell ten­nie), a lehetőség (fel tud kelni), csak éppen egy dolog hiányzik: az akarat. Az okokat kutatom. Azt, hogy miért elegendő sokszor a legki­sebb akadály is a cselekvés visz­­szatartásához Miért fordul elő oly sokszor, hogy dicséretes jó szán­dék marad beteljesületlen valami apró nehézség miatt? Miért nö­vekszik a körülmények és han­gulatok között botladozó, kislá­­nyosan síró fiúgyerekek száma?­ Az igaz, hogy a mai élet körül­ményei kevésbé szorítják rá a fia­talokat az akarat erősítésére. Ké­nyelmes, jól szervezett minden. Kislányomnak nem kell türelem­mel elolvasnia a Tristan és Zsol­­dát, megkönnyezheti pizsamában a tv előtt is. Vagy: osztályom ki­rándul. Természetesen autóbusz­­szal. Kiszállnak, elálmélkodnak a hegytetőn és máris vissza a puha bőrülésekre. Tanulóim munkarendjét nézem. Olyan pontosan szervezett percek, órák, olyan tervszerű egymásutá­niság, hogy aligha lehet máskép­pen csinálni. Aztán, amikor elvég­zik az­ iskolát, csaknem szinte elő­re kiszámítható érvényesülési le­hetőségek várakoznak rájuk. Nagy erőpróbákra, látványos akarati hőstettekre is ritkábban van lehe­tőségük. Szerencsére az akarati nevelés kevéssel is beéri, minden­napi apró cselekedetekkel is gya­korolhatjuk. Sajnos nem vagyok bizonyos benne, hogy kihasznál­ja-e őket a szülő és az iskola. Rá kell szoktatni a gyereket ar­ra, hogy ha felcsördül az ébresz­tőóra, azonnal kiugorjék az ágy­ból. Ne legyen hideg a reggeli mosdóvíz, amely hűvösségével serkenti a vérkeringést, sőt aka­raterősítőnek számítson. Mondjon le a villamosról, gyalogoljon tisz­ta időben néhány megállót, ha kissé hűvös is van. Tartsa meg néha a napi foglalatosságok rend­jét percnyi pontossággal. Tudja felvenni a már nem használt rosz­­szabbik blúzt vagy nadrágot egy­­egy napra. Könyörtelen szigorú­sággal tanulja meg mindennap az öt új angol szót, ha egyszer elha­tározta ... Igaz, nem könnyű a gyerekkel megkóstoltatni az akarati si­kerélményt Legkönnyebb közelí­tő módszer talán először a játé­kosság, a tréfa. Talán a szülőknek sem lesz haszontalan egy „fogad­junk, hogy” vagy „mától kezdve” játék. És lássa a gyerek, hogy anyuka valóban minden hónapban félrerakja azt a pár forintot, amit megfogadott. Érdeklődjünk aka­rati sikerei felől, örüljünk vagy sajnálkozzunk vele együtt. De semmiképpen se engedjük a kiha­gyást. Mert miként a gyakorlás erősíti az akarati bázist, a kiha­gyás demoralizál. Azt is lerom­bolja, ami eddig felépült. Csak egyszer hagyja abba a leckeírást, mert „nincs kedve”, mert „elrom­lott a toll”, vagy azért, mert ját­szani csalja őt a csábító gyerek­­zsivaly, máris kétheti akaratgyar­korlás veszett el, figyeljük, ho­gyan reagál a vereségre, összeom­lik, siránkozik-e, vagy összeszorí­tott fogakkal újrakezd. S ha szükséges, gyakoroltassuk ezt is. Mert a kudarcélmény mozgósíthat a­ következő cselekedetnél, de megbéníthat is. Mindehhez azonban le kell szá­molni azzal a hamis szemlélettel, mely az akarati nevelést — ennek gyakorlását — nem kívánatos té­nyezőnek tekinti. Nem ok az aka­rati nevelés elhanyagolására, hogy itt-ott még kísértenek a középkori önsanyargatás, a felszabadulás előtti iskola embertelenségig torz burjánzásai. Féltjük a gyereket, kedveskedni akarunk neki, s ki­tisztítjuk cipőjét, mert sokáig ta­nult az este, hozzátesszük a hiányzó összeget a félig összespó­rolt táskarádióhoz, vagy magunk fogjuk a seprűt, amikor ő is elsö­pörhetné a havat az ajtó elől, s közben nem is gondolunk rá, hogy az akarati nevelésben kihagyunk egy-egy jó lehetőséget. Mindig és mindenben persze nem kell és nem is szabad akarat­játékot játszani. Mint ahogy a ké­nyelmesebb megoldást választani sem. Van a kettőnek egy termé­szetes aránya, amit megtalálni nem túlságosan nehéz. Útbaiga­zítja a szülőt a gyerek visel­kedése. Figyelje meg, hogy gyak­ran hiúsul-e meg jó szándékú, hasznos cselekedet akarat hí­ján vagy sem. Faggassa ki a szülő a gyereket, hogy miért nem készült el a tegnapi lecke. S nem lesz nehéz felállítani a diagnó­zist: kell-e vagy nem a játékos akaratgyakorlás. Az akarati bázis komplikált mechanizmus. Gyakoroltatni kell erősségét, rugalmasságát, sőt hasznos erkölcsi tényezőkhöz is szoktatni. Mert képesnek kell lenni erkölcsi ösztökélés alapján is erősen akarni. Az akarathiányt sok más, cse­lekvést akadályozó tényező leplez­heti. De vannak hirtelen támadt kritikus helyzetek, amikor az egész akarati bázisra szükség van. Amikor valamilyen nagy dolog­ban kell dönteni vagy cseleked­ni. S könnyen kiderülhet, hogy kellő erősségű és rugalmasságú akarati bázis hiányában — bár tudja, mit kellene vagy nem kel­lene tennie — mégis másképpen cselekszik a gyerek. A legnagyobb veszélye ennek az állapotnak az, hogy a megoldások között csakis annak alapján válogat, hogy hol kisebb az akadály. S erkölcsi, ér­zelmi, értelmi tényezőkre való te­kintet nélkül taszigálja őt az aka­dályoktól való félelme a legki­sebb akadály, a legkönnyebb meg­oldás felé. S azt választja akkor is, ha cselekvése, döntése erkölcsi elvekbe ütközik, ha érzelmi és ér­telmi szándéka más. Hazudni, csalni és lopni annak is nehéz, akit csak kevéssé kínoznak erköl­csi meggondolások. De szánalom­ra méltó annak a kínja, aki tudja, hogy rosszat tesz, nem akarja s­zt cselekedni, de gyengesége, akarat­nélkülisége miatt mégis azt teszi, mégis a könnyebb, a helytelenebb utat választja. Laki Pál A Budapest, IX. kerületi, I. István Közgazdasági Technikum tanára Minden külön értesítés helyett közöljük kedves megrendelőinkkel, hogy szövetkezetünk átalakítás után megnyitotta a Lenin krt. 70. sz. alatt (Abbázia mellett) a főváros egyik legkorszerűbb férfi és női mérték utáni szabóságát, ahol szövetkülönlegességek bő választéka található FÉKISZ KTSZ KULTURÁLIS HÍREK VÁRKONYI ISTVÁN FÖLD­MUNK­ÁSVEZÉR születésének 115. és az első magyarországi földmunkáskongresszus 70. év­fordulója alkalmából a ceglédi Kossuth Múzeumban kiállítás nyílt meg.# TÓTÉK címmel február 24-én mutatja be a Thália Színház Ör­kény István drámáját. Latinovits Zoltán, Nagy Attila, Dayka Mar­git és Peti Sándor játssza a főbb­­szerepeket, rendező Kazimir Ká­roly.­ SZIRMAI ALBERTNEK, a nemrég elhunyt zeneszerzőnek 70 kottás levele került a Színháztu­dományi Intézet birtokába. 1964- ben, az akkor már betegeskedő komponista ezekben a levelekben küldte Budapestre a Ti­hdérlaki lányok című operettjének zenei anyagát.* A JELENKOR-MAGVETŐ könyvkiadó Dunántúli lírai anto­lógiát ad ki a költészet napjára. A kötet 21 dunántúli költő több mint 200 versét tartalmazza. Júliusig kilenc új magyar film a mozikban Júliusig a MAFILM-stúdiók terméséből kilenc produkció ke­rül a mozik vásznára. A legköze­lebbi premier csütörtökön lesz, ekkor játsszák első ízben, Utósze­zon címmel Fábri Zoltán új alko­tását. A filmben Páger Antal, Básti Lajos, Tolnay Klári, Kőmí­ves Sándor és Szendrő József játssza a főbb szerepeket. Bő humorú, kalandos történet Keleti Márton Változó felhőzet című filmje; főbb szereplői Sin­­kovits Imre, Major Tamás és Ha­lász Judit. A Tíz perc az nagy idő című burleszk felvételeit hamarosan befejezi Kormos Gyula rendező. A főszereplő Iglódi István és több ismert mulattató. A Tízezer nap című film rendezője Kása Ferenc. A főbb szerepeket Molnár Tibor, Koltai János, Bűrös Gyöngyi és Kozák András formálja meg. Zolnai Pál rendezésében ké­szült a Hogy szaladnak a fák című film. A történet egy fiatal történészről szól, aki hazavetődve falujába, találkozik szülőhelye problémáival. A két főszereplő Kiss Manyi és Iglódi István. Egy mai fiatal lányt mutat be Herskó János filmje, a Szevasz, Vera. Ba­­laton-parti környezetben játszó­dik Fehér Imre Harlekin és sze­relmese című filmje. Még az év első felében műsorra tűzik a mozik a Berkesi András regényéből készült Sellő a pe­csétgyűrűn című kétrészes és Heltai Jenő regényéből írt Ja­guár című filmet. (MTI) Magyar hangjátékok külföldön Határainkon túl is növekvő ér­deklődés kíséri a magyar rádió­színház bemutatóit: az elmúlt év­ben 15 magyar rádiódrámát tűz­tek műsorukra külföldi stúdiók. Az egyik legsikeresebb szerző Gyárfás Miklós volt, akinek A hűség útvesztőiben című komé­diája Londonban, Oslóban, Köln­ben, Berlinben, Helsinkiben és Antwerpenben, Kényszerleszállás című szatírája pedig Prágában, Pozsonyban, Ostravában és Hel­sinkiben került a rádió műsorára. Sós György Igaz legenda című hangjátékát a londoni, zürichi, frankfurti, berlini, ljubljanai és prágai , rádióállomások, Köznapi legenda című művét az antwer­peni és berlini stúdió, a Julikát a berlini és a prágai adó sugároz­ta. Szabó Magda rádiódrámáit Kölnben és Prágában játszották. Kilenc adó közvetítette Szirmai Rezső Mindenki karácsonyfája cí­mű művét. Vészi Endre Statisz­tika című drámáját a hamburgi, a berlini, a prágai, a bázeli, a stuttgarti, a ljubljanai rádió. Fél­homályos zóna című hangjátékát a frankfurti és a pozsonyi rádió is bemutatta. (MTI) GONDOLATOK A CSEPERNYŐI ELŐTT A GRÓF, A GRÓF A VÍZBE FÚLT ..azaz pardon, Vaskúti úr végezte így bűnös életét, s né­hány perc múltán pont került a Princ-sorozat utolsó epizódja mö­gé is. Ez a csattanónak szánt két­részes kalandos krimi, míg (vélet­len) hőst csinál a huligánból ön­tudatos ifjúvá változott Rómaiból, halvány, de látható dicsfényko­szorúval övezve homlokát, kiegé­szíti a sorozat műfajleltárát is. Hiszen volt abban sexfilm, vígjá­ték, bohózat, dráma, tanmese (nagy mennyiségben), dokumen­tum (a harcászati gyakorlatok), hogyan is hiányozhatna hát a bűnügy izgalma, a nyomozás és az üldözés? Nem is vitáznék ezzel a kissé erőltetetten kiszámított műfajváltogatással (bár még a szórakoztatás ürügyén sem épkéz­láb dolog, ha a gombhoz kerítik a kabátot), ha összhangban len­ne, de legalábbis megférne a szerző,­örsi Ferenc egyéb igé­nyeivel. Nevezetesen azzal a ko­moly szándékkal, hogy hitelesen bemutassa a mai sorkatonák min­dennapi életét, feladatait, hogy aktuális gondokról, társadalmi problémákról ejtsen szót, hogy morális kérdéseket feszegessen, hogy a főhős jellemváltozásán át a katonai kiképzés jótékonyan át­nevelő, emberformáló hatását bi­zonyítsa, és mellesleg még a ki­képzés gyakorlati részéről is tájé­koztasson. Ennyi mindent nem lehet összeegyeztetni. A sokat markolás eredménye, hogy egyik szándék sem teljesül, keresztezik egymást, egyik hangvétel üti a másikat, és végül — egy-egy jól sikerült epizód ellenére is — eb­ben a konglomerátumban az egyébként megemészthető anyag íze sem teljesen élvezhető, így azután érthető, hogy Princ vegyes fogadtatásra talált. Inkább a gyerekek lelkesedtek érte (a mesét élvezték) mintsem a tizen­négy éven felüliek, akik részére tulajdonképpen készült. De azért az utóbbiak sem voltak hűtlenek a sorozathoz. Az a furcsa dolog történt, hogy Rémai-Princ a gát­ló körülmények ellenére a szí­vükhöz nőtt. Ernyei Béla a csi­nált és naiv fordulatok közepette is valahogyan meg tudta őrizni figurájának emberi voltát, belső hitelét. Azt a fajta nagyon rokon­szenves fiatalt állította elénk, aki­től távol áll mindenfajta dekadens szenvelgés, aki érzékeny, bátor, jól formálható. „Megváltozását” nem hiszi el senki, inkább azt vonjuk kétségbe, hogy valaha is huligán volt. Természetesnek és kedvesnek hatott szájából a ha­misítatlan pesti argó, milyen gyöngédséggel tudta kimondani, hogy „krapek”... Mások is ki tudtak válni a szabványosításból, így Kalányos (Madaras József) és Acsádi (Schwetz András), akik­nek valóságos problémája viszont a művi úton oldódik meg. A sorozaton végigvonul ugyanis valami furcsa szemlélet, amit így summázhatnék: „öntsd ki szíve­det katonai feljebbvalód előtt, és akkor minden jóra fordul.” Nos, az őszinte bizalom dicsérendő erény, de néphadseregünk tisztjei nem csodatevő mágusok, és alig­ha tartanak rá igényt, hogy bár­ki is ilyennek mutassa őket. Em­berek ők, egyéniségek (bár ezt domborította volna ki a sorozat), akik segíteni akarnak — és olykor tudnak is —, de nem társadalmi méretekben, nem ujjcsettintéssel és nem az illető helyett, aki hoz­zájuk fordul. A film, sajnos, az ellenkezőjét igyekezett bizonyíta­ni... Vujicsics Tihamér ismét kitűnő „szignált” komponált a műsorhoz, Fejér Tamás rendezése főként a Kalányos-epizódnál tetszett. SZOMBAT ESTE... Az öniró­nia olykor­ ravasz óvatosságot ta­kar és hasznos védőfegyver lehet. Jean-Christophe Averty rendező és Jean-Claude Pelletier szövegíró már a főcímben utaltak rá, hogy varietéműsoruk „vert”, azaz éret­len, és „monstrueux”, azaz ször­nyű. Úgy is zárták filmjüket, hogy a bemondónő, mint űzött vad, menekül egy telefonfülkébe, és félelemtől remegő hangon sut­togja a kagylóba a közreműködők nevét, ám mielőtt a végére jut­na, gépfegyversorozat némítja el (alighanem egy indulatos néző bosszúja. Esküszöm, nem én vol­tam. Különben is, mit tehet az egészről a szegény bemondónő?). Tehát ha nem tetszik „A zöld szőlő” — így a szerzők —, mi elő­re megmondtuk! A montreux-i fesztivál zsűrije szerintem ezt a csavaros észjárást tüntette ki nagydíjjal. Nekem Marie Laforet, szeme és Yves Montand sajátos klasszisa tetszett, de­­ honi revü­­rendezőinknek szeretném elmon­dani, hogy amikor ötleteket vá­rok tőlük, nem az itt látott ex­centrikus és erőltetett képi szü­leményekre gondolok. Az egész produkciót könnyű szívvel elcse­rélem a Márkus—Psota kettős el­ső számára, a Mi kettenre, mely zenében, szövegben, előadásban és kompozícióban (a gyatra képmi­nőség ellenére) egy kis könnyű­zenei költészetet varázsolt a kép­ernyőre. Talán az eddig látott legjobb francia rövid tv-játékfilm a Ket­recben. Tévedés ne essék: nem krimi. A fiatalkori bűnözéssel foglalkozik, de vizsgálódva. Va­lamit meg akar állapítani, vala­mit be akar bizonyítani és ki akar mondani: Mi lehet a torz hősködés mögött? Milyen nehéz megérteni egy ember cselekede­teinek, magatartásának indíté­kait, a maguk differenciáltságá­ban. Claude Barma író-rendező ennek hatásos kifejtéséhez kitű­nő színészt talált, André Versini személyében (akinek magyar szinkronhangjáról sem feledkez­hetünk meg: Latinovits Zoltán növelte az alakítás értékét). Másnap láttuk Firenzét, az ár­vizet, a rombolást, a szolidari­tást, az elszántságot. Valóban lát­tuk, mi történt. És nemcsak a műkincseket láttuk, de az embe­reket is. Megnyugtató, hogy ami kulturális értéket meg lehet men­teni, azt meg is mentik. Arra vi­szont nem kaptam választ a film­ből, hogy azokat, akiknek min­denük odaveszett a katasztrófá­ban, és akiknek révén egyáltalán létrejöhetnek a műalkotások — őket vajon hogyan „restaurál­ják”. Hegedűs Tibor ­ A tavaszi forradalmi évfordulókat köszöntik a műkedvelő együttesek Megkezdődött a Hazám, ha­zám, te mindenem művészeti be­mutatósorozat, amelynek fóru­mán a tavaszi forradalmi év­fordulókat, március 15-ét és 21-ét, valamint április 4-ét köszöntik verssel, prózával, énekkel, zené­vel, tánccal az ország legjobb műkedvelő együttesei. Az irodal­mi színpadok, színjátszó csopor­tok, kórusok, zenekarok tagjai olyan 25—30 perces műsorokat ál­lítottak össze, amelyek a forradal­mi ifjúsági napok programjában 1848, 1919 és 1945 történelmi ese­ményeire, a haladás ügyének leg­kiemelkedőbb magyar hőseire em­lékeznek. Ezekben a napokban tájegysé­genként mutatták, illetőleg mu­tatják be műsoraikat az ifjú mű­kedvelők. A tájegységi bemutató­kat a KISZ központi bizottsága, a Magyar Televízió, a Művelődés­­ügyi Minisztérium és a Népműve­­lési Intézet szakértői is végignézik s a látottak alapján választják ki azokat az együtteseket, illetőleg műsorszámokat, amelyek a tele­vízió ünnepi műsoraiban is helyet kapnak. (MTI)

Next