Népszabadság, 1967. március (25. évfolyam, 51-76. szám)

1967-03-10 / 59. szám

1967. március 10. péntért NÉPSZABADSÁG Jegyzetek KIÁLLÍTÁSOKRÓL Mai finn képzőművészet a Műcsarnokban Igényes színvonalú tárlat nyílt meg a Műcsarnokban. A Mai finn képzőművészet válogatása érdekes képet ad nemcsak az északi rokon nép mai alkotásai­ról, de többé-kevésbé mindazok­ról a szellemi és stílusáramla­tokról, amelyek a modern nyu­gat-európai festészetben, szobrá­szatban és grafikában hatottak a legutóbbi évtizedek során, s ame­lyek a jelek szerint teljesen meg­hódították Finnország művésze­tét. A katalógusszöveg szerint ez a fordulat csak az ötvenes években következett be Finnországban, s a műcsarnoki kiállítás hitelesíti ezt a megállapítást. A korai, „klasszikusnak” számító moder­nista iskolák, a századfordulón vagy az első évtizedekben kiala­kult izmusok nyomát már alig­­alig lehet fölfedezni a kiállítá­son; a látott anyagra sokkal in­kább hatottak a második, har­madik nyugati modernista gene­ráció áttételesebb, bonyolultabb, kevésbé „stílustiszta” törekvései. Az „ősök” közül Matisse ké­peire utal néhány vidám színű, de a mesterénél oldottabb, ke­vésbé fegyelmezett kép, s ugyan­csak könnyű felismerni a korai expresszionisták hatását egy­­egy, a látvány kereteit még meg­őrző, de színesítő-stilizáló fest­ményen. Általában a modern művészet expresszív ágának szin­te minden fokozatával találko­zunk a festészeti anyagban. Nehéz és kockázatos lenne ne­veket, műveket kiemelni a csak­nem negyven művészt, száznál több alkotást és tulajdonképpen egy egész ország művészetét be­mutató együttesből. Talán helye­sebb, ha eligazodásul az áramla­tokat, a tendenciákat próbáljuk elkülöníteni. Az expresszív drá­mai művektől megkülönböztetve például az életérzésben talán ha­sonló, de kifejezésben máshon­nan induló elvont, szürrealiszti­­kus műveket: többségük az el­vont vívódás kötetlen, kavargó kifejezése. Ugyancsak gyakran kap hangot ez a törekvés a gra­fikai anyagban, amelyben sok művész követi az irracionális is­kola másik útját, a látványszerű, de fagyottan metafizikus felfo­gást is. Itt találkozunk néhány olyan grafikai lappal, amelyek aktuális társadalmi problémákra hívják fel egyértelműen a figyel­met, sőt haladó politikai monda­nivalókat érvényesítenek művé­szi igénnyel és grafikusi mozgé­konysággal. A képet néhány geometrikusan absztraháló és néhány szerény fi­gurális festmény teszi teljessé. Igen színvonalas szoboranyagot látunk a finnek kiállításán. A dekoratívan elvont vagy ruszti­kus erejű plasztikák mellett igen szépek azok a művek, amelyek a történelem és a művészettörténet korai korszakainak eszközeivel fejezik ki szorongásukat vagy lá­zadásukat, alkotójuk külső-belső harcát. Érdekes hatásúak az új­szecesszió eszközeivel élő, több színnel, többféle anyaggal, bera­kásokkal ható, rafináltan kifino­mult szobrok is. Talán e sommázóan összefo­gott ismertetésből is kitűnik, hogy sokszínű, igényesen kulturált képzőművészetnek ismertük meg Finnország mai festészetét, gra­fikáját és szobrászatét. R. Gy. Börzsönyi Ferenc-emlékkiállítás a Nemzeti Galériában A Nemzeti Galéria nagyszabá­sú emlékkiállításon mutatja be Börzsönyi Ferenc művészetét. Az 1963-ban meghalt festő nagy­számú festményből és grafiká­ból álló hagyatékának kiállítása egy csaknem teljesen ismeretlen művész munkásságáról ad szá­mot, felfedezve mind a közön­ség, mind a művészettörténet számára. Börzsönyi Ferenc művészi pá­lyafutása sok más tehetséges munkásfiatalhoz hasonlóan Podo­­lini Volkmann Arthur szabad­iskolájában kezdődött a húszas években. Dési Huber István a munkásművészet e hőskorára visszaemlékezve Kollarits (Bör­zsönyi) Ferencet a legtehetsége­sebb, nagy reményekre jogosító tanítványok közt említette. Ezt az ítéletet a most kiállított, a mű­vész korai korszakából szárma­zó alkotások is igazolják. Tájké­pei — a Visegrádi kert, a Szekér, a Tavaszi táj — a nagybányai tájfestés tanulságait, eredményeit használják fel, igen magas szín­vonalon; figurális képei —• fi­nom színharmóniájú női portré­ja, az Ilonka, a Kalapos önarc­kép — biztos rajztudásról, kom­ponálókészségről, fejlett színér­zékről tanúskodnak. A biztató indulást azonban nem követte töretlen fejlődés, előre­haladás. A kezdeti sikerek után háttérbe vonult, elszigetelődött, alkotó tevékenységének termé­kenysége ellenére csak igen rit­kán állított ki egy-egy képet. Éle­téről, sorsa alakulásának közvet­len indítékairól ma még nagyon keveset tudunk, néhány követ­keztetést azonban a kiállított mű­vekből is levonhatunk: útja sok­ban eltért a vele együtt indult munkásművészekétől, szemmel láthatólag nem csatlakozott a munkásmozgalomhoz. Tematiká­ja, érdeklődési köre beszűkült, te­vékenysége sokkal kisebb körre korlátozódott, mint amire tehet­sége, képességei lehetőségeket adtak. A negyvenes évek elején készült nagyszámú tájképe már inkább a csak a maga kedvére festegető ember magatartását, hangulatát tükrözi. Tehetsége itt is kiütközik, legjobb képei élénk, de harmonikus színességükkel, biztos térszerkezetükkel tűnnek ki. (Kikötő, Téli táj, Külváros.) Közvetlenül a felszabadulás után többször kiállított, de egy élesebb bírálat nyomán újra visz­­szavonult, hogy haláláig szinte teljes ismeretlenségben alkosson. Utolsó korszakát, az előzőhöz ha­sonló szerény témakörön belül az összefogottabb, nagyvonalúbb színikezelés jellemzi. E korszak egyenetlenebb termése közül is kiemelkedik néhány egészen jó kép, mint pl. az 1955-ös Tavasz, a Falusi utca, késői önarcképe. A viszonylag szűk tematikában gyakran önismétlésnek hat egy­­egy festmény. Tudjuk, a művészt nem üzleti szempontok vezérel­ték, talán inkább a megtalált megoldások felett érzett öröm csá­bított a könnyebb út választásá­ra. A gyengébb, a semmi újat nem hozó változatok bemutatása azonban indokolatlannak tűnik. A rendezés sokat segíthetett vol­na ezen, a szigorúbb kritika, az alaposabb szelektálás különösen az egyébként is­­ lényegesen ala­csonyabb színvonalú grafikai anyagban lett volna kívánatos. Egy kisebb, sűrítettebb anyag sokkal hatásosabban, meggyő­zőbb erővel bizonyította volna Börzsönyi Ferenc művészetének jelentőségét, kijelölve azt a sze­rény,­ de elvitathatatlan helyet, amelyet művészetünk történeté­ben elfoglal. T. A. LEMEZHENGERLŐ GÉPET ÁTADUNK „A” kat. állapotban könyvjóváí­rással (gyártmánybőv. miatt). Alkalmas: max. 2000 mm széles, 16 mm vtg. lemezek hengerlésére 0 580 mm feletti méretű hengeres lemeztestek (tartályok) gyártására. Üzemben megtekinthető: KÖNNYŰIPARI SZERELŐ ÉS ÉPÜLETKARBANTARTÓ VÁLLALAT Kazánszerelő Gyáregysége Budapest IX., Soroksári út 113. sz. alatt Szeptemberben Budapesten vendégszerepel a szófiai Nemzeti Opera A Bolgár Népköztársaság és ha­zánk közötti kulturális egyezmény alapján Budapesten vendégszere­pel szeptemberben a szófiai Nemzeti Opera. A vendégjáték al­kalmával a bolgár művészek négy előadást tartanak a Magyar Álla­mi Operaházban. Műsorukon két alkalommal Muszorgszkij Ho­­vanscsina, továbbá Goleminov Ivailo és Puccini Turandot cí­mű műve szerepel. Z K­ÖNYVSZEMLE Társadalomtudományi kutatá­saink megpezsdülésében különös jelentősége van a részmunkála­­t­­oknak. Nem azért „rehabilitál­tuk a tényeket”, hogy az adalé­kok tengerébe fojtsuk a nagy összefüggéseket, hanem hogy az általánosítások alapját szilár­­­­dítsuk meg. A közgazdaságtantól a nyelvészetig, a filozófiatörténet­től a régészetig érvényesül ez a törekvés. Ami pedig az iroda­lom­tudományi kutatásokat illeti: a tudományos kézikönyvek és népszerűsítő ösz­­szefoglalások az aprómunka be­csületét is dicsérik. Az immár 60. számához közeledő Irodalomtör­téneti Füzetek sorozata méltán fejlődött rangos vállalkozássá; a­­ legutóbbi hetekben három jelen­tős értekezés (Csaplár Ferenc, Szi­geti József és Csatári Dániel ta­nulmánya) és az Eötvös József le­veleinek egyik fontos csoportját közlő gyűjtemény jelent meg itt, a szakemberek őszinte örömére. Kimagasló szerepet tölt be iro­dalmi múltunk dokumentálásá­ban a Mindenki újakra készül cí­mű szöveggyűjtemény, amely az 1918—1919-es forradalmak hagya­tékát teszi közkinccsé. Az új, ne­gyedik kötet a Tanácsköztársa-­ ság publicisztikájának legjelentő­sebb darabjait közli, keltezésük időrendjében. Bárki nézze át a hatalmas — több mint 1200 olda­las, nagy formátumú — kötetet, megdobban a szíve, hogy e rö­vid történelmi időszak az alkotó gondolat és világformáló szenve­dély micsoda erejét szabadította fel. Az újságcikkek, kritikák, esz­­szék és — a függelékben közölt — jelentések, tervezetek, magán­levelek a néphatalom és az ér­telmiség összeforrásának, kölcsö­nös felelősségének emlékeit őr­zik. József Farkas szerkesztői és jegyzetelői munkája az ügyhöz méltóan biztosítja a kötet tudo­mányos hitelét. A Modern Filológiai Füzetek nemrég indított sorozata két ta­nulmánnyal gyarapodott: Lakits Pál az ófrancia novella történe­tének egy érdekes szeletét elem­zi, a tartalom és forma össze­függéseinek finom felvillantásá­val, Sarbu Aladár pedig az an­gol regény szocialista realista irányzatát dolgozta fel, az ifjú tu­dósnemzedék hivatástudatát pél­dázó alapossággal. (Akadémiai Kiadó) A Szépirodalmi Kiadó tette közzé Kényi Péter újabban írt esszéit és kritikáit: a Vitában cí­mű kötetből főképp a jelen drá­mairodalmáról és filmművészeté­ről szóló tanulmányok ragadják meg a figyelmet. A legújabban kiadott versköte­tek a magyar irodalom és a vi­lágirodalom, a múlt és a jelen testvéri találkozásait érzékeltetik. Arany János kései lírájának és balladaköltészetének Örök hamvú remekeit találjuk A tölgyek alatt című válogatásban; a könyvmű­vészeti és nyomdai megformálás okos eleganciája a szemet is gyö­nyörködteti, a versek hangulatát is közelíti a mához. (Magyar He­likon) A századfordulót követő kor lí­rájából, arkikor új időknek új dalai keltek Európa-szerte a költők lantján, Apollinaire válogatott műveit kaptuk kézhez. Ez az egy­szerre robbanékony és tűnődő, csapongó indulatú és törékeny, mindig újat álmodó francia költő addig nem érzékelt, nem is sej­tett birodalmakat hódított meg a líra számára. A szürrealista képzettársítások és a mélyben munkáló fegyelem parancsai ol­vadnak hallá nyugtalan szépsé­gű költeményeiben. Azóta, hogy az 1930-as évek végén Radnóti Miklós és Rónay György méltó­képpen szólaltatta meg nyelvün­kön az apollinaire-i verset, mind gyorsabban követik egymást a válogatások. A mostani gyűjte­mény mégis sok újdonságot tar­talmaz, főképp szépprózájából és esszéiből. Mind az összeállítás, mind a kitűnő jegyzet-összeállí­tás Réz Pál érdeme; a híres fran­cia Pléiade-sorozatra emlékez­tető koncepció és kiállítás az Európa Kiadó „fehér sorozatá­nak” legszebb értékei közé sorol­ja a kötetet. A mai szovjet költészetet Voz­­nyeszenszkij érdes lüktetésű poé­mája, az Óza reprezentálja. Az értelem és érzelem sokszögű tü­körjátékában — melynek stí­lusváltásait különösen jól emeli ki Garai Gábor fordítása — ko­runk általános érdekű kérdé­seire keres választ a költő: tech­nika és emberség, őszinteség és elidegenedés, humánum és köz­élet kapcsolódásait világítja meg. Pátosz és köznapiság vibrál egy­másba, s a nagy igazságokat az egyes ember sorsának mérlegé­re helyezi a költő — a boldogság heves szavú harcosaként. (Ma­gyar Helikon) A modern szocialista lírában szikrázó nyugtalanság magából az életből sarjad: korunk meg-meg­­újuló valósága válaszokért ostro­molja a költőket. A válaszok mű­vészi igazsága nagyon is változa­tos, még egy-egy nemzet egy­azon költői generációján belül is. Már csak azért is érdemes ösz­­szevetni két ígéretes lírikusunk, Nyerges András és Orbán Ottó új köteteit. — Nyerges András a férfivá érés és a csillapítatlan nyugtalanság költőjeként szól hozzánk harmadik, Holnemvolt című kötetében. Politikus érdek­lődése, cselekvésre korbácsoló in­dulata zaklatott, ideges versekben tör a magasba. Emberileg is, mű­vészileg is becsületére váljék, hogy önmagával elégedetlenül ku­tatja az igazság meredélyeit;­fele­lős költőként vádol minden gono­szát és avultat. Türelmetlensége mégis bántó, hiszen majd min­denkiben ördögöt és vámpírt lát, ezért részegedik boldoggá egy emberi arctól, kétségbeesetten ra­­jongva, hogy „Olyan kevés az em­ber itt! / Olyan iszonyú sok az ál­lat!” Fájdalmas, de nem meglepő, ha ez a látás magányosságba ta­szítja a költőt: élni, politizálni, alkotni egyaránt kínszenvedés ny­i­költészetét is tüskés béklyókba veri. Orbán Ottónak is harmadik kö­tete a Búcsú Betlehemtől. Az ő indulatai sem szelídebbek, de másfelé csapnak. A felnőtt férfi számvetése és a kettős arcú gyer­mekkor megidézése lázas konflik­tusokat idéz verseiben. "Tiszta szenvedéllyel emeli pallosát a képmutatókra, bezápult nyárspol­gárokra, de megreked a fittyet hányás pózos szédületében, nyel­vet ölt a világra, álkamaszos hetykeséggel gyúrja a trágárko­dás gombócait. Kifejezőkészsége biztatóan gazdagodik, táncos könnyedséggel játszik húrjain. Érdekes költő: nem adottságain, hanem eszményei ráncba szedé­sén múlik, hogy jelentős költő lesz-e.­­ Mindkét kötetet a Mag­vető adta ki. Nem csoda, hogy minden mű­fajban, a jelen minden művészi firtatásában mélységek rettenete is tátong: a múlt gyötrelmei és a jelen sok ziláltsága előtt nem is hunyhat szemet becsületes em­ber. A feledni szándékozókat is számvetésre késztetheti egy-egy jó alkotás vagy dokumentumgyűj­temény. Ez utóbbi műfajon belül is kitűnő könyvnek tartom Hol­lós Ervinnek az ellenforradalom­ról szóló, Kik voltak, mit akar­tak? című munkáját, amely szá­mos, eddig publikálatlan bizonyí­tékkal egészíti ki ismereteinket. (Kossuth) A mai török valóság (közelebb­ről: az anatóliai nyomor, a ma is élő, gyötrelmes középkor) döbbe­netét tárja fel Mahmut Makai szociográfiai feljegyzéssorozata, az Allah árnyékában. (Kossuth.) — A brazil parasztok sivár, szá­munkra alig elképzelhető tengő­­déséről, sírba kergető pokláról Graciliano Ramos szociográfiai regénye, az Aszály fest borzon­gató, szívbe markoló képet. (Euró­pa.) ■ Az útleírások műfajában az egzotikum és valósághűség ta­lálkozása ébreszt érdeklődést. Po­linézia kemény kötésű és eleven tollú kutatója, a svéd Danielsson ausztráliai barangolásairól és él­ményeiről számol be Bumeráng­expedíció című könyvében. Ta­nulságos és újszerű adalékokkal együtt, érdekes kalandok zsibon­­ganak a lapokon: tárgyilag iz­galmas, emberileg is vonzó írás. (Gondolat.) S hogy a magyar világjárókról se feledkezzünk meg: Sebes Ti­bor magvas, mindenféle álroman­tikát elutasító könyve (Jambó, Kilimandzsáró!) Kenya és Tanzá­nia természeti világáról ad tájé­koztatást. A tudatos mértéktartás talán a kelleténél is hűvösebbre formálta a könyvet, de aki vérfa­gyasztó kalandokra vágyik, talán ellenőrizze személyesen a szerző trópusi élményeit — beleértve az elefánt- és oroszlánvadászatot is. (Táncsics.) Falus Róbert 1 | \ v V ' \ : \ \ 1 ' |A||QS*Slli| A TÖLGYEK ALATT SFBfcS TBOR jamfoós ka­­mandzsáró |

Next