Népszabadság, 1967. április (25. évfolyam, 77-101. szám)

1967-04-13 / 86. szám

1967. április 13. csütörtök NÉPSZABADSÁG Szocialista országok a montreali világkiállításon Az április 28-án megnyíló mont­reali nemzetközi és egyetemes vi­lágkiállításon, az Expo 67-en, négy szocialista ország vesz részt: a Szovjetunió, Csehszlovákia, Ju­goszlávia és Kuba. A házigazda Kanada után a Szovjetunióé a legnagyobb kiállítási terület. A 42 méter magas szovjet pavilon nagy szenzációja a Kozmosz-csarnok lesz, amelyben a közönség meg­ismerkedhet az űrrepülés techno­lógiájával, és kipróbálhatja a súlytalanság állapotát. Az Expo 67 bezárása után, ok­tóberben, a kiállítási pavilont szétszerelik, Moszkvába szállítják, s azt mint állandó kiállítási csar­nokot használják majd. Az IBUSZ — a Skandináv Lé­giforgalmi Társaság, a SAS köz­reműködésével — csoportokat in­dít az idei montreali világkiállí­tásra Az utat az év elején hir­dették meg, s már több mint negyvenen jelentkeztek a júliusi, 19 napos túrára. Az IBUSZ, a MALÉV és a SAS közös kezde­ményezésére­­ mód nyílik arra is, hogy a repülőjegy árát vagy leg­alábbis egy részét nyugati devizá­ban fizessék be a kint élő roko­nok, és egy kisebb összeget kell­jen csak forintban törleszteni. Erre az utazási típusra is nagy az érdeklődés, már sokan jelentkez­tek, hogy rokonaik szívesen vál­lalják az útiköltség fedezését A montreali Expo 67 szovjet pavilonja. Magyar—jugoszláv megállapodás a h­atármenti áruforgalomról A Magyarország és Jugoszlá­via közötti áruforgalom, valamint a két ország belföldi piaci áru­­választékának bővítése érdekében dr. Mulató János külkereskedelmi miniszterhelyettes és Teodoszije Glisics jugoszláv szövetségi kül­kereskedelmi miniszterhelyettes szerdán Budapesten, a Külkeres­kedelmi Minisztériumban megál­lapodást írt alá a magyar és ju­goszláv határmenti területek áru­forgalmáról. Az aláírásnál ott volt dr. Dusán Csalics, Jugoszlávia budapesti nagykövete. ként értelmiségieket igyekeznek megkörnyékezni. Őket veszi célba a CCF könyvajándékozási akciója is. Az árukapcsolás mód­szerét alkalmazzák: a szakembe­rek kiválaszthatják és díjtalanul megkapják, amire valóban szük­ségük van, de ezekhez a köny­vekhez aztán a CCF megbízott­jaiként működő könyvkereskedők hazánk elleni ellenséges propa­gandakiadványokat is mellékel­nek. Visszaélés a Kossuth névvel A Free Europe Commitee, a Szabad Európa Bizottság és a CIA kapcsolata megalakulásától kezd­ve közismert. A Szabad Európa Rádió az USA-ból kapja a pénzt s az utasításokat is. A Szabad Európa Bizottságnak azonban csak egyik osztálya a SZER, a a SZER ezenkívül a legkülönbö­zőbb emigránsszervezetek irá­nyításával is foglalkozik. Külön történet, hogy mi minden történt 1950 óta a magát emigráns ellen­kormánynak tekintő társaságnál, amely először Magyar Nemzeti Bizottmánynak, majd Magyar Bi­zottmánynak, jelenleg pedig Ma­gyar Bizottságnak nevezi magát Mindenesetre e társaság vezetői havi 800 dolláros fizetésit kapnak a SZEB-től, amely ezenkívül több tucatnyi magyar emigráns­­szervezetet is pénzel. A CIA pén­ze a SZEB közvetítésével jut el az ABN (Nemzetek Antibolsevista Blokkja) nevű nemzetközi ellen­­forradalmi szervezethez, amely­ben magyarok is tevékenykednek,­­s a Kossuth Foundation nevű, Kossuth Lajos nevével visszaélő úgynevezett alapítványhoz. A Kossuth Alapítvány vezetői ma azt vallják, hogy „hidat kell építeni a hazai értelmiség felé”. A „hídépítés” okát és célját lemér­hetjük, ha tudjuk: az alapítvány kezdettől fogva jelentős összege­ket kap a CIA-tól. Az „amerikai magyarság kultúrintézménye” erőfeszítéseket tesz, hogy befo­lyása alá vonjon hazai szakembe­reket. Április elejére a Colum­bia Egyetem kelet- és közép-euró­pai intézetével társulva, a jelenle­gi magyar gazdasági kérdésekről szimpoziont hirdetett. A főszer­vező Horváth János, a Kossuth Alapítvány igazgatója, aki a fel­­szabadulás után a demokratikus Magyarország elleni összeesküvés­ben játszott szerepével nyerte el disszidálása után a CIA kegyeit A szimpozion elnöke John M. Montias, a Yale Egyetem profesz­­szora, aki 1965-ben tanulmány­úton is járt Magyarországon, de ezt nem tanulmányok, hanem adatok gyűjtésére használta fel elsősorban. Amikor nincs több pénz Ha a CIA valamelyik fiókinté­­zetének vezetői szembefordulnak a washingtoni főnökökkel, meg­szűnik a pénzfolyósítás és ezzel legtöbbször maga a szervezet is. Példa erre a Magyar Egyetemis­ták és Főiskolások Egyesületei Szövetsége, amely nemrégiben megszűnt A szövetség az úgyne­vezett Nemzetközi Diákkonferen­cia tagszervezeteként működött. A Nemzetközi Diákkonferenciát a CIA-ügynökök által a Nemzetközi Diákszövetségben végrehajtott szakadás után hozták létre. Ennek a CIA-akciónak a leleplezése nyo­mán tört ki az egész CIA-botrány. Metz úr, a Szabad Európa Bizott­ság akkori párizsi megbízottja sű­rűn utalt át különböző összegeket a MEFESZ céljaira, amíg a szerve­zet végrehajtotta az utasításokat Ennek az összegnek a nagysága és gyakorisága aszerint változott, milyen engedelmesen követték a szövetség vezetői a Metz úr köz­vetítette amerikai utasításokat Amikor a vezetők egy része felis­merte, hogy akarva-akaratlanul hazája ellenségeit szolgálta, a pénz csökkent, de szaporodtak a fenyegetések: ha továbbra is így viselkednek, az anyagi támogatás teljesen elmarad. Végül is a MEFESZ két vezetője, megundo­rodva ettől a tevékenységtől és az egész nyugati világtól, hazatért, s sajtókonferencián leplezte le egy­kori megbízóit. Ezek után nem maradt más hátra, mint megszün­tetni a MEFESZ-t. Lapok és szerkesztők A müncheni Nemzetőr című lapot Tollas Tibor „költő” szer­keszti. Igaz, hogy 1944-ben még nem irodalmár, hanem csendőr főhadnagy volt és Kecskés­ Tibornak hívták, s a bereg­szászi üldözöttekkel való ke­gyetlenkedései miatt a felszaba­dulás után a népbíróság tízévi börtönre ítélte. Az ellenforrada­lom idején Kecskési kiszabadult a börtönből, Nyugatra szökött, ahol a CIA sietett alkalmazni. Nemcsak lapszerkesztéssel foglal­kozik — a Nemzetőr egyike a leg­­uszítóbb hangú, legszélsőjobboldia­­dalibb emigránslapoknak —, ha­nem a CIA pénzén nagy utazá­sokat is tesz. Útjai általában eredményteleneknek bizonyulnak, de a CIA pénzén kiadott úti be­számolók, brosúrák azért megje­lennek, hogy megpróbálják meg­téveszteni azt, aki még megté­veszthető. Egy másik emigránslapot, a Bécsben megjelenő Magyar Hír­adót, az IBFG, az úgynevezett Szabad Szakszervezetek Nemzet­közi Szövetsége pénzeli. Ezt a disszidenslapot alapítása idején Molden, Allen Dulles egykori ve­­je látta el anyagiakkal, majd a CIA egyik fiókszerve, a Citizen Service fedezte a meglehetősen nagy deficitet és az emigráns szerkesztők megélhetését. A Citi­zen Service megszűnése után sem szűnt meg a Magyar Híradó, ha­nem annak pénzelését — wa­shingtoni elhatározás alapján — az IBFG vette át. Az IBFG bécsi irodáját egy Matal nevű csehszlo­vák származású és egy Havas Gá­bor nevű, magyar sirformázású új­sütetű osztrák állampolgár vezeti. A Genfben működő Nemzetközi Jogász Szövetség kelet-európai osztályának, vagyis legfontosabb részlegének vezetője dr. Tóth János magyar disszidens. A szer­vezet jogászi érveléssel, a jogá­szokat általában körülvevő tisz­telettel visszaélve támadja mind­azokat az intézkedéseket, amelye­ket az európai népi demokrá­ciákban hoznak, s amelyeket a CIA jogellenesnek, vagyis — hi­szen ez a kémügynökök jogérzé­ke szerint ezzel megegyező —ér­dekeire károsnak ítél. Az amerikai titkosszolgálat ma­nőverei napfényre kerülésük után nagy felháborodást keltettek vi­lágszerte. A felháborodás nőttön­­nő az újabb leleplezések hallatán, az újabb bizonyítékok láttán. A Nyugaton élő magyarság körében bizonyára nem okoz örömet, hogy tudomásul kell venniük: sokat azok közül, akik szervezeteiket vezetik, megvásárolt a CIA, s a színleg a magyarság érdekében létrehozott egyesületek tulajdon­képpen a magyarság ellenségei­nek szolgálatában állnak. Pintér István Elemezzük és megszívleljük a választási munka tanulságait Beszélgetés Szabó Kálmán elvtárssal, a Veszprém megyei Pártbizottság titkárával Végrehajtó bizottsági ülésre ké­szülve, a Veszprém megyei Párt­­bizottságon most elemzik és érté­kelik a március 19-i országgyűlési és tanácsválasztások tapaszta­latait. Az a kép, amit az összesí­tett adatok mutatnak — a jelölő gyűléseken való megjelenésről, a felszólalások számáról és tartal­máról, a választás napjának ese­ményeiről — egészéből egybevág az országos tapasztalatokkal. A végrehajtó bizottság elé kerülő jelentés több érdekes gondolatot, figyelemre méltó következtetést tartalmaz. Ezekről beszélgettünk Szabó Kálmán elvtárssal, a me­gyei pártbizottság titkárával. — A megyei tapasztalatok alap­ján — mondotta Szabó elvtárs — joggal állapíthatjuk meg, hogy mindenütt az emberek óhaja és akarata érvényesült. A választó­körzetek a legmegfelelőbb jelöl­teket küldték a parlamentbe s a tanácsokba A jelölésben, a kivá­lasztásban a szó szoros értelmé­ben tömegek vettek részt. Csak szemléltetésiképpen egy számadat: Veszprém megyében 5098 tanács­tagi jelölő gyűlést tartottak, s ezeken kis híján kétszázezer vá­lasztópolgár volt jelen. Nagyon gyakran bizonyult kicsinek az a terem, ahol a jelölő gyűlést tartot­ták. Ilyen méretű érdeklődés és aktivitás a választások iránt még sohasem nyilvánult meg. Ezrek és ennek mondták el véleményü­ket politikánkról s a jelöltekről. S a megválasztott képviselők és tanácstagok most joggal érezhe­tik magukat a nép küldötteinek. A kettős jelölésekről — Nekünk, akik részt vettünk a választást előkészítő politikai munkában, a szervezésben és az agi­táci­óban, van egy közös meg­figyelésünk. Egyetemes, csaknem egyhangú bizalmat mindenütt azok a jelöltek szereztek, akik­nek — jól végzett mindennapi munkájuk mellett — közéleti gyakorlatuk, múltjuk van. (Leszá­mítva azokat a fiatal embereket, akik ezt a gyakorlatot életkoruk­nál fogva még nem szerezhették meg, de éppen azért kerültek a jelöltek közé, mert hajlamot és fogékonyságot mutatnak ahhoz, hogy a közösség gondjaival fog­lalkozzanak.) S ezen nemcsak azt értem, hogy a hivatalos ügyinté­zésben járatosak. Sokkal inkább: akiknek politikai áttekintésük van, akiknek tapasztaltságában és ítélőképességében megbíznak az emberek, a választók. A kettős jelölésekről beszélget­tünk ezután. Szabó elvtárs elmon­dotta, hogy Veszprém megyében 38 választókerületben történt ket­tős — egy helyen hármas — jelö­lés.­­ — Milyen tapasztalatokat sze­reztünk ezzel kapcsolatban? A do­log lényege: mindenütt, ahol ket­tős jelölés történt, a szavazatok többségét azok kapták, akikben jobban megbíztak a választók, akikről eddigi munkájuk alapján úgy vélték, hogy jól képviselik majd érdekeiket a községi, a já­rási vagy a megyei tanácsban. Ta­gadhatatlan, hogy sokak számára a kettős jelölés gyakorlata szo­katlan volt, és még aggályokat is tápláltak magukban. Mi lesz — kérdezték —, ha a jelölő gyűlésen a választók más jelöltet vagy je­lölteket állítanak? A tartózkodás és az aggály — ez már a jelölé­sek fázisában bebizonyosodott — indokolatlan volt. Utólag megál­lapíthatjuk, hogy abban a har­mincnyolc körzetben, ahol kettős jelölés volt, minden esetben a „Jobbik” futott be, aki több em­ber bizalmát bírta. Ez erősítette rendszerünk demokratikus hite­lét, erejét, a törvényesség iránti tiszteletet. És igazolta a IX. kong­resszusnak azt a megállapítását, hogy a nép éretten, szocialista szellemben, felelősen ítél és gon­dolkodik. Akiket nem választottak meg — Hadd említsek meg egy el­lentmondásos — vagy látszólag ellentmondásos jelenséget. Veszp­rém megye négy községi választó­­körzetében egy-egy jelölt a sza­vazás napján nem kapta meg a szükséges többséget, s így pót vá­lasztást kellett tartani. Négy je­löltet — köztük két tanácselnököt — elutasítottak a választók, ön­ként adódik a kérdés: miért jelöl­ték őket? Amint utólag megálla­pítottuk, ezek gépiesen lefolyta­tott, érdektelen jelölő gyűlések voltak; a megjelenteket aligha ösztönözték, hogy őszintén mond­ják el véleményüket a jelöltek­ről. Ezt végül csak a szavazással mondották el. De vajon a Haza­fias Népfront, a párt, a tanács illetékes területi szervei miért ja­vasolták őket? Mert a kiválasztás rutinszerű, mechanikus volt. Pél­dául a tanácselnököknél csak az­t nézték, hogy kifogástalan-e az adminisztrációs munka, betart­ják-e a határidőket, szabálysze­rűen lefolytatják-e a végrehajtó bizottsági üléseket és így további. Nem figyeltek arra, ami munká­juk tartalmát, lényegét fejezi ki: milyen a kapcsolatuk az emberek­kel, megbíznak-e bennük, szere­tik-e őket. Az egyik tanácselnök például, aki most a választáskor elbukott, kétségtelenül tiszta ke­zű, becsületes ember, de bizalmat­lan, barátságtalan, mogorva ter­mészetű. Nem osztotta meg a gondjait az emberekkel, nem tö­rődött a véleményükkel, nem kér­te a­ tanácsukat. Sohasem volt va­lami látványos összeütközés közte és a falu népe között. Mindig el­végezte a munkáját, csak éppen egyedül, elszigetelten. Az ilyen, ember nem alkalmas arra, hogy a közösség élén álljon. Helyes és igazságos volt a választók dön­tése. Ez a négy eset nagyon tanul­ságos a számunkra. Amint mon­dottam, ezeket a jelölteket nem a jelölő gyűlésen, hanem már csak a titkos szavazásnál utasították el egyértelműen. Tehát a jelölő gyű­lésen nem szívesen mondták vol­na el a véleményüket. Miért ? Nyil­ván kellemetlen közérzetük volt ott az embereknek. Ez most már megszűnt, megtörtént a pótválasz­tás. A szavazópolgárok olyan em­bereket választottak meg, akik­ben megbíznak. De a példa figyel­meztető: szüntelenül és állandóan érintkezésben kell lenni az embe­rekkel, s nem szabad megengedni, hogy a kapcsolatok kihűljenek. A választókkal nemcsak négyéven­ként kell találkozni; megvitatni­­valók, tennivalók, gondok és problémák mindig vannak. Évekre szóló program — Megyénk politikai vezetői, pártmunkásai számára a válasz­tás előkészítése, lefolyása s az egész választási munka a tapasz­talatok kimeríthetetlen tárháza — mondotta befejezésül Szabó elvtárs. — Sok tekintetben évekre szóló programot építhetünk fel belőle. A jelölő gyűlésen elhang­zott ezer meg ezer javaslat és gondolat elemzése is hosszú idő­re szóló munka lesz. Segít ben­nünket ebben az a személyes él­ményünk, hogy milyen jó és egészséges a rendkívül megnöve­kedett közéleti aktivitás. Tizenegyezer felszólalás hang­zott el a megyében a jelölő gyű­léseken, mégpedig túlnyomórész­t közéleti kérdésekről, a közösség gondjairól. Közvetlen vagy köz­vetett formában a párt politiká­járól, amelyet — amint a felszó­lalások tartalma bizonyítja — az emberek magukénak éreznek, tá­mogatnak. Politikánknak új agi­tátorai támadtak ezekben a hóna­pokban — nemcsak a megválasz­tott képviselők, tanácstagok sze­mélyében, hanem azokéban, akik (Veszprém megyében mintegy huszonötezren) tevékenyen köz­reműködtek a választások előké­szítésében, megszervezésében. A végrehajtó bizottság elé kerülő jelentés is hangsúlyozza: azon kell dolgoznunk, hogy ezt a politikai érdeklődést és lendületet szünte­lenül ébren tartsuk, s a tanul­ságait munkánk során hasznosít­suk. Tamás István

Next