Népszabadság, 1967. augusztus (25. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-09 / 186. szám

Az építőipar nagy tartaléka: a korszerű termelésszervezés A legutóbbi években meggyor­sult az építőipar fejlődése, kiszé­lesedett műszaki-technikai bázi­sa, növekedett a nagy tömegben előre gyártott, tipizált fal- és fö­démszerkezetek részaránya, ked­vezőbbek lettek az általános fel­tételek az ipari, mezőgazdasági és kommunális építési feladatok sikeres elvégzéséhez. A kedve­zőbb feltételeket azonban távol­ról sem sikerült megfelelően hasznosítani, nem utolsósorban azért, mert a kivitelezés nagy­részt hagyományos termelésirá­nyítási, szervezési módszerei aka­dályozták korszerű építőgépek, előregyártó berendezések és más technikai eszközök gazdaságos ki­használását. Javuló tendenciák a párt és a kormány 1964 februári építőipari határozata óta ugyan már mutat­koznak. A szervezettebb építés nyomán meggyorsult a termelé­kenység növekedése, javult a gaz­daságosság. A küszöbönálló gaz­dasági reform azonban, különös­képpen a beruházási feladatok­nak az igények szerinti elvégzése megköveteli, hogy a kivitelező vállalatok szélesebb körben ve­zessék be a korszerű technika követelményeinek megfelelő ter­melésszervezési módszereket, s ezzel is biztosítsák a folyamatos munkát, az építési idő lerövidíté­sét, a költségek csökkentését. A szalagszerű módszer előnyei A korszerű építésszervezési módszerek egyik leghatékonyabb és nálunk már eléggé elterjedt formája a szalagszerű termelés­szervezés. Ezt a módszert az utóbbi években több kivitelező vállalat sikeresen felhasználta a lakásépítkezések, továbbá az üt­és vasútépítések, közműépítkezé­sek stb. meggyorsítására. A sza­lagszerű termelésszervezés beve­zetésének két fő feltétele van: 1. Az azonos jellegű építési felada­tok tömegszerűsége és ismétlődé­se. 2. Állandó létszámú és összeté­telű szakosított (specializált) bri­gádok, építésvezetőségek létreho­zása meghatározott, folyamatosan ismétlődő feladatok végzésére. Tömegesen és folyamatosan is­métlődhetnek egyrészt olyan azo­nos jellegű technológiák, mint például a földmunka, a betono­zás, a vakolás stb., másrészt azo­nos típusú építmények, lakóhá­zak, iskolák stb. A szalagszerű szervezés végeredményben az iparban alkalmazott üzemi futó­szalagnak az építőipar vándorjel­legéhez, idényszerűségéhez, a ter­mék helyhez kötöttségéhez való sajátos alkalmazása. A folyamatosan ismétlődő fel­adatok végzése közben mindin­kább növekszik a szakosított bri­gádok, építésvezetőségek begya­korlottsága, szervezettebben vég­zik el az egymáshoz kapcsolódó különböző technológiai folyama­tokat, jobban kihasználják a gé­peket, berendezéseket, javul a minőség, nő a munka termelé­kenysége. Ez a magyarázata an­nak, hogy mind több építőipari vállalat tesz erőfeszítéseket a fo­lyamatos építésszervezés beveze­tésére. Jellemző, hogy amíg 1963- ban még csak 10 lakásépítésre szakosított szervezet működött az építésügyi tárca építőiparában és ezek mintegy 2400 lakást adtak át, addig tavaly már 25 szakosí­tott építésvezetőség funkcionált, az általuk átadott lakások száma pedig mintegy 8300-ra növeke­dett, a tervüket csaknem 1200 lakással túlteljesítették. 1963-ban a tárca vállalatai által kivitele­zett és átadott lakásoknak még csak 13,2 százaléka, 1966-ban pe­dig már 46,8 százaléka épült kor­szerű termelésszervezéssel. Az eredmények értékeléséből kitűnik, hogy a szalagszerű mód­szert alkalmazó kivitelező válla­latok lényegesen jobban, tervsze­rűbben készítették elő az építési feladatokat, a munkahelyeken csaknem teljesen megszűntek az úgynevezett szakipari csúcsok, kevésbé torlódtak össze a festő-, a mázoló-, a parkettázó- stb. mun­kák, s egyenletesebben tudták ki­használni az előre gyártó blokk- és panelüzemek kapacitását, s egyenletesebb ütemben adták át a lakásokat. Átlagos építési idő: tíz hónap Az eredményeket igen jól szem­lélteti az Építésügyi és Városfej­lesztési Minisztériumhoz tartozó Építőipari Főigazgatóság lakás­építő vállalatai által kivitelezett lakóépületek építési idejének alakulása. A lakóépületek építési ideje A szakosított Főigazgató­­építőszerve-­sági átlag­tetek átlaga S ez még csak megközelítő ké­pet ad a lehetőségekről. Figye­lembe kell­ venni ugyanis, hogy a folyamatos munkát évről évre gyakran akadályozta az anyag­hiány, a késedelmesen szolgálta­tott tervdokumentáció, az előké­szítetlen munkaterület stb. Mind­ezek következtében előfordult, hogy jól működő és összeszokott építésvezetőségeket, szakosított brigádokat meg kellett szüntetni, s visszaállítani a hagyományos szervezeti formát. A szalagszerű szervezés mód­szereinek alkalmazása mellett az utóbbi években más korszerű ter­melésszervezési módszerek kuta­tására és bevezetésére is sor ke­rült. Ilyen volt például a jelen­tősebb ipari beruházások megva­lósításánál alkalmazható és háló­­diagramos szervezés és a sor­­rendprogramozás. A hálódiagra­­mos szervezési módszer matema­tikai modellek segítségével tér­ben és időben programozza a ter­melési folyamatokat, „sorolja” az elvégzendő munkákat, hálósze­rűen, egymással összefüggő lánc­cal ábrázolja a munkafolyama­toknak logikai és technikai kap­csolatát. Segítségével tehát meg­állapítható a beruházás optimális kivitelezési ideje, menet közben feltárhatók az egyes feladatok időtartalékai,­­ az erők tervsze­rűen koncentrálhatók a létesít­mény kivitelezésének kritikus pontjaira, az üzem meggyorsítá­sára. Mit hozott a hálódiagram? Az Építésgazdasági és Szerve­zési Intézet által készített háló­­diagramos dokumentáció fel­­használásával kezdődött meg még 1965-ben a Gyöngyösi Hőerőmű építése, majd a váci Forte re­konstrukciói, a Székesfehérvári Könnyűfémmű, a Péti Nitrogén­mű, s más, összesen huszonöt na­gyobb beruházás teljes vagy rész­leges kivitelezése. Az eredmények igen biztatóak. Tavaly a háló­diagramos szervezési módszer alkalmazásának jelentős része volt például a Nagykőrösi Kon­zervgyár, a Dunamenti Hőerőmű tervezettnél gyorsabb építésében. A Szentendrei Papírgyár kivitele­zésénél öt hónapot sikerült meg­takarítani, azaz a tervezettnél ennyi idővel előbb adták át a lé­tesítményeket. Kedvezőek az idei tapasztalatok is: 1967-ben már 32 nagyobb beruházás építése a háló­­diagramos szervezési módszer segítségével történik. A több évi, régebbi tapasztala­tok s a legújabb kísérletek is egyaránt bizonyítják: a szaksze­rűen és hozzáértéssel alkalmazott korszerű szervezési módszerekkel lényegesen javítható a beruházá­sok gazdasági tervezése és előké­szítése, jobban megteremthető az összhang a beruházók, a tervezők, valamint a kivitelezők együttmű­ködésében. Általában javul az építkezések vállalati előkészítése, nagyobb rendben folyhat a kivi­telezés minden mozzanata, egyen­letesebbé tehető a kapacitások terhelése, beleértve az emberek, a brigádok és építésvezetők mun­káját is, s mindez egyaránt hasz­nos a vállalatoknak , a népgaz­daságnak is. Gondoljanak a jövőre A fentiek ellenére még ma sem mondhatjuk, hogy a terme­lésszervezés korszerű módszerei­nek már „zöld útja” lenne az épí­tőiparban. Az egyik legfőbb aka­dály a megszokottság, a régi ad hoc szervezési módszerekhez való ragaszkodás, a szervezést és a gazdaságosságot csak másodla­gosnak tekintő egyoldalú műsza­ki szemlélet. A gazdasági reform életbe lépésével a kivitelező válla­latok anyagi érdekei még inkább megkövetelik majd az objektív és szubjektív akadályok elhárítását, még inkább sürgetik, hogy gazda­sági, szervezési és műszaki szak­emberek együttes erővel töreked­jenek a vállalatok prof­itjának megfelelő hatékony termelésszer­vezési módszerek bevezetésére. A korszerű szervezési progra­mok előkészítése rendkívül mun­kaigényes, sokszor több hónapig is eltartó feladat. Megkönnyíti és meggyorsíthatja ezt a munkát, ha a kivitelező vállalatok mielőbb igénylik az Építésgazdasági és Szervezési Intézet tapasztalt szak­embergárdájának segítségét. A korszerű szervezés olyan tartalék, amely már a gazdasági reform bevezetésének első esztendejében is igen nagy mértékben segítheti az építőipart, a népgazdaság, a lakosság életbevágóan fontos épí­tési igényeinek jobb kielégítésé­ben. Dr. Grózsi József hónapépület hónap/épület 1984. 11,4 9,8 1985. 11,9 19,1 1989. 11,9 10,2 Tanulmányok a híradástechnikai iparról A Híradástechnikai Tudomá­nyos Egyesület megjelentette 1966-os évkönyvét. Az egyesület új vezetősége határozta el, hogy az idén először, a jövőben rend­szeresen évente összegezi az ipar­ág eredményeit, feladatait. A mű szerkesztői, számolva a késedel­mes kiadással, olyan kézikönyvet igyekeztek a szakma dolgozóinak kezébe adni, amely mindazt tar­talmazza, amit az iparágról tud­ni kell. Az egyesületi élet ismer­tetésén túl több érdekes — és te­gyük hozzá, közérthető — tanul­mány foglalkozik az elektronika fejlődésének modern irányzatai­val (a mágneses jelrögzítéssel, a tranzisztorok, a diódák szerepé­vel stb.), az időszerű műszaki­gazdasági feladatokkal. Külön írások elemzik a hazai alkatrész­­gyártás, a tartós fogyasztási cik­kek (rádió, tv, magnetofon) és a nagy berendezések termelésének helyzetét. A kézikönyv egy része lexiká­lis részletességgel ismerteti a ma­gyar híradástechnikai ipar törté­netét. Több érdekes dokumentu­mot, fényképet közölnek a hazai üzemek kialakulásáról, az első világraszóló hírközlő gyártmá­nyainkról. Az olvasó olyan ada­tokat is megismerhet az iparág legújabb kori történetéből, kik és mikor kaptak Kossuth-díjat, il­letve nyertek tudományos foko­zatot. Az iparág akadémikusai­nak székfoglaló beszédeit is tar­talmazza a Híradástechnikai Tu­dományos Egyesület évkönyve. Forgóalap-rendezés az állami vállalatoknál A gazdasági mechanizmus re­formjának előkészítése során ha­tározat született az állami válla­latok forgóalapjainak kiegészíté­séről. " Közismert, hogy a vállalatok­nak gazdasági céljaik megvalósí­tásához forgóeszközökre (anya­gok, félkész és késztermékek stb.) van szükségük. E forgóesz­közök finanszírozása történhet a vállalat saját pénzéből vagy köl­csönből. Magas a bankhitel aránya A vállalati saját pénz (forgó­alap) a forgóeszköz-finanszírozás­ra felhasznált összes pénzeszkö­zöknek jelenleg mintegy 40%-át teszi ki, a többit a vállalat hitel­ként a banktól kapja. Ez a körül­mény erősen korlátozta a válla­latok pénzügyi önállóságát. A for­góalap nagysága (hozzászámítva a vállalati egyéb saját pénzforrá­sokat is) ugyanis lényegében meg­határozza a vállalat saját pénzesz­közei terhére vállalható kockázat mértékét. Ha a bankhitel a válla­lat pénzszükségletéből túlságosan nagy részt finanszíroz, akkor a vállalat jóformán minden üzleti vállalkozásában a bank is részt vesz. A forgóalap-kiegészítés célja tehát: az önálló vállalati gazdál­kodás feltételeinek megteremtése a forgóeszközök tekintetében, a forgóalapot ennek figyelembe­vételével kell megállapítani. A termelésieszköz-kereskedelmi vállalatoknál, a külkereskedelmi vállalatoknál 1968. január 1-ével nem lesz forgóalap-rendezés. En­nek az a magyarázata, hogy az új gazdasági mechanizmus mindkét területen olyan nagy változásokat eredményez, melyek nem teszik lehetővé, hogy számszerűsítsék e vállalatok forgóalap-szükségletét A jelenlegi készletezővállalatok ugyanis termelésieszköz-kereske­delmi vállalatokká alakulnak át Funkciójuk és tevékenységi mód­szerük az új körülmények között lényegesen megváltozik és műkö­désükre elsősorban a kereskedel­mi módszerek lesznek jellemzők. Elég csak arra utalni, hogy je­lentősen befolyásolja e vállalatok készleteinek nagyságrendjét és pénzszükségletét az, hogy a be­szerzés és eladás jelenlegi kötött­ségeinek feloldása után milyen kapcsolatok alakulnak ki a ter­melők és vevők között, milyen nagyságrendű lesz a termelőiktől való közvetlen vásárlás, a bizo­mányi eladásra átadott áruk ará­nya stb. A várható nagy és előre ki nem számítható változások miatt a termelésieszköz-kereske­delmi vállalatoknál egy-két évvel később történik majd a forgó­alap-rendezés. (A jelenleg kész­letezést is ellátó iparvállalatok, amennyiben a jövőben is ellát­nak termelésieszköz-kereskedelmi tevékenységet, ehhez megfelelő forgóalap-kiegészítést kapnak.) A külkereskedelmi vállalatok­nál az iparvállalatok közvetlen exportjogának jelentős kiszélesí­tése és a bizományi eladás szer­vezeti formáinak várható térhó­dítása feltehetően ugyancsak lé­nyegesen megváltoztatja a külke­reskedelem saját készleteinek nagyságrendjét. A külkereskedel­mi vállalatoknál ezért a reform életbe lépése után egy-két évvel — a feltételek létrejöttének meg­felelően — kerül sor a forgóalap­rendezésre. 78-80 százalék saját forrásból A forgóalap-rendezés fő kérdé­se következésképpen az, hogy mennyi kiegészítést kell adni a meglevő forgóalapokhoz, hogy az intézkedés valóban a kívánt célt szolgálja. Világos, hogy nem kell — sőt nem szabad — annyi forgó­alap-kiegészítést adni, mely fede­zetet nyújt a vállalatoknál ma meglevő összes forgóeszközökre. Azok nagy részét ugyanis a kész­letek teszik ki és közismert, hogy a vállalati készletek állománya magas. Részben amiatt, mert a vállalatok többségének nem kielégítő a készletgazdálkodása, részben, mert az anyag- és ter­mékforgalmazásnál eddig fennál­ló kötöttségek akadályozták a be­szerzés és eladás természetes út­jait. Emellett az új mechanizmus körülményei között reálisan el­várható, hogy a vállalati készle­tek kisebb mértékben növeked­nek, mint eddig, a vállalatok sa­ját pénzeszközei viszont az eddi­ginél gyorsabb ütemben képződ­nek. A túlzott forgóalap-kiegészí­tés felesleges pénzbőséget terem­tene a vállalatoknál, s ez zavart okozhat elsősorban a termelési eszközök piacán. A számítások és a várható ten­denciák alapján a Gazdasági Bi­zottság úgy határozott, hogy a vállalatok meglevő forgóalaphite­lével kell 1968. január 1-ével a forgóalapokat kiegészíteni. A ren­dezés eredményeként az iparvál­lalatoknál az összes forgóeszkö­zök kb. 60°/%-át forgóalap fedezi, melynek aránya az egyéb válla­lati saját forrásokkal együtt kb. 78—80%-ra nő. A rendezés mikéntje Ezzel a módszerrel egészítik ki a forgóalapokat az állami ipar­ban, az állami mezőgazdaságban, közlekedésben, építőiparban és az ún. egyéb ágazatokban is. Az élelmiszeriparban és a felvásár­lással foglalkozó állami vállala­toknál külön figyelembe kell ven­ni az idényszerűséget. Azoknál a vállalatoknál, amelyeknél a gaz­dálkodás idényszerű, a forgóala­pot a havi legalacsonyabb hitel igénybevételének szintjére kell kiegészíteni. A folyamatosan ter­melő vállalatoknál azonban e te­rületen is a rendezést az állami iparéval azonos módon kell vég­rehajtani. A belkereskedelmi vál­lalatoknál igen nagy a szóródás a tekintetben, hogy mennyi a for­góeszközök finanszírozásába be­vonható egyéb vállalati pénzfor­rás. Ott, ahol ennek részaránya az átlagosat jelentősen meghalad­ja (pl. élelmiszer-kereskedelem). Tájékoztatás november 30-ig A külkereskedelmi tevékeny­ségben várható változások az ön­álló exportjoggal nem rendelke­ző iparvállalatoknál is problémá­kat okoznak a forgóalap-rende­zésnél. Amennyiben egy iparvál­lalat bizományba adja át áruját külkereskedelmi vállalatnak, az eladásig neki kell gondoskodnia az áru finanszírozásáról. Ahol a bizományosi rendszer nagymér­tékben és tartósan alakul ki, szük­séges lehet, hogy az iparvállala­toknál egészítsük ki a forgóalapot Ezt ugyancsak egy-két évi gya­korlat után lehet megítélni és számszerűsíteni. Az építőipari kivitelező vállala­tok forgóalapját csak részben egé­szítik ki. Jelenleg ugyanis csak az anyagkészleteiket lehet megbízha­tóan figyelembe venni és ennek erejéig történik forgóalap-rende­zés. Befejezetlen termelésük állo­mányát abból a szempontból kell majd később megvizsgálni, hogy az új elszámolási rend milyen hi­telszükségletet idéz elő az építő­ipari vállalatoknál és ezt kell a további forgóalap-rendezés alap­jául venni. Számolt a határozat azokkal a vállalatokkal is, amelyeknél 1968. január 1-vel nem lesz forgóalap­rendezés. Ők sem kerülnek hátrá­nyos helyzetbe, mert állandóan lekötött forgóeszköz-szükségletük mértékéig olyan forgóalaphitelt kapnak, melynek kamatlába az eszközlekötési járulékkal egyenlő. (A hitellel finanszírozott eszkö­zök után eszközlekötési járulékot nem kell fizetni.) Mindeddig az állami vállalatok­ról beszéltünk. Hozzátehetjük, hogy a SZÖVOSZ és az OKISZ irányítása alatt működő gazdál­kodószervek forgóalapját az álla­mi vállalatoknál alkalmazott el­vek szerint rendezik. A forgóalap-rendezés munkála­tai széles körben folynak és a szükséges intézkedések megtör­téntek annak érdekében, hogy a vállalatokat legkésőbb november 30-ig tájékoztatni lehessen a ré­szükre jóváhagyott féru­­­ikról. Pulai Miklós

Next