Népszabadság, 1967. augusztus (25. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-08 / 185. szám

1967. augusztus 8, kedd Karnevál a Parnasszuson Úgy látszik, erre a nyárra is tartogat valami meglepetést rá­diónknak az a részlege, amelyet — szakmai szakszerűséggel — összetett műsorok szerkesztőségé­nek hívnak. Tavaly az újságírók csináltak valami egyebet két es­tén keresztül, mint­ ami a hiva­tásuk volna, tavalyelőtt a színé­szek léptek fel valami mással, ez idén az íróktól kapunk valami vi­dáman meg nem szokottat. A múlt szombaton megkezdett­­ „karne­vál” még két hét végén folytató­dik. Kérdés persze, hogy vajon iga­zán tőlük idegen műfajba szorí­­totta-e a Parnasszus különféle rendű és rangú képviselőit Ka­­posy Miklós szerkesztő és Mar­ton Frigyes rendező? Vagy éppen hogy ők is rájöttek arra, hogy vérbeli íróemberektől, szakmájuk természetrajzát tekintve, nem áll, nem állhat messze a játékos kedv, a vidámodási hajlam, a humor? Mindegy, akár tudták, akár most derült ki, ez az írókabaré a maga szakmán belüli ugratásaival, tré­fáival, paródiáival és perszi­flá­­zsaival — Abody Béla egyszerre kedélyes és ironikus, fölényes és közvetlen játékmesteri irányításá­val — olyan friss műsort adott már az első alkalommal, ami még az évad derekán is ritka „rejtett tartalékra"’ derített fényt, amely­ből a rádió vidám műsorainak szerkesztői, is meríthetnek majd. A Fészek Klubban felvett nyil­vános műsor gazdáinak és a pur­­parlé leglelkesebb részvevőinek, Devecseri Gábornak, Gyárfás Mik­lósnak, Zelk Zoltánnak, Hegedűs Gézának, Benedek Istvánnak meg a többieknek méláin vol­t za­jos sikere a stúdió meghívott kö­zönsége előtt is. Kíváncsian vár­juk a folytatást. Két hasznos sorozat Az elsőnek, amelyről most szólni akarunk, gazdasági újság­írók szállítják az anyagát: Vincze Péter, Orbán Attila, Vértes Csaba és társaik. A címe pedig ez: Be­széljük meg.... és vagy egy fél éve halljuk­ időről időre két na­gyobb műsor között rövid kom­mentárjaikat, vitacikkeiket. Leg­utóbb az önkiszolgáló rendszer előnyeiről és hátrányairól volt szó néhány adáson keresztül, s a riporter alaposan rá­tapintott önkiszolgáló boltjaink problémáira, sokat vitatott mód­szereire. A lényegre ható elemzé­sen kívül ki kell emelnünk a sorozat szubjektív hangvételét; az oldottabb rádiós hang egyben a személyes indulatok érvényre jut­­tatását is elősegíti: az effajta kommentároknál ez éppen nem hátrány. A másik sorozat, az irodalmi osztályé, szintén nem nagyon idős: az Először magyarul rövid idő­közönként a nálunk még meg nem jelent érdekesebb külföldi művek bemutatásával foglalkozik. A meglehetősen mostoha időben su­gárzott kilátó mellett ez a rövi­­debb adás nyit ablakot a rádió­ban a külföldi irodalom legújabb termése felé. (Véleményünk sze­rint azonban a kettő még együtt sem fedezi a reális közönségigé­nyeket ezen a téren.) A regény, amelyről ezúttal szó volt, nem mondható ugyan frissen született­nek; a huszonhét éve halott szov­jet író, Mihail Bulgakov szati­rikus regénye azonban sokáig kéz­iratban lappangott, és csak most, nemrég került elő. A Mester és Margit annak a szatírairodalom­nak jó hagyományait folytatja, amelynek gyökerei az antik Gö­rögországba nyúlnak, s amely­nek Rabelais és E. T. A. Hoff­­mann mellett olyan orosz képvi­selői is voltak, mint Gogol, és Dosztojevszkij. A gyilkos erejű parabola a Biblia szereplőit he­lyezi a huszadik századi környe­zetbe, és azt vizsgálja, mi lett volna sorsuk a mi világunkban. A magyar nyelven még meg nem jelent regény, amelyet Varga Mi­hály ismertetett, a még mindig méltatlanul keveset emlegetett szovjet klasszikus legkiválóbb munkájának tetszik. Lukácsy András Népművészeti kiállítás és faragótalálkozó Balatonlellén Kaposi Antal Kossuth-díjas népművész, a neves somogyi fa­ragó születése századik, halálának 10. évfordulója alkalmából vasár­nap jubileumi népművészeti kiál­lítást és faragótalálkozót rendeztek Balatonlellén. A kiállítás alkal­mából leleplezték idős Kapoli An­tal bronz mellszobrát. Ezután a Kapoli-díj és az or­szágos faragópályzat díjainak átadására került sor. Az idei Ka­poli Antal vándordíját Pados An­tal budapesti népművésznek ítél­te oda a bíráló bizottság. FISCHER ANNIÉ KÖZREMŰ­KÖDÉSE tette emlékezetessé a martonvásári park idei második Beethoven-hangversenyét. A mű­sor középpontjában ezúttal a c­­moll zongoraverseny tolmácsolá­sa állott, Fischer Annie gazdag repertoárjának egyik fénypont­ja. A legutóbbi években hány­szor­ is hallottuk ezt a remekmű­vet nagyszerű pianistánk előadá­sában. Hányszor is emelte a for­ró személyes vallomás élményt adó magaslataira Beethoven mu­zsikáját ... Nagyon beethoveni volt a mű valamennyi előadása, s egyúttal külön életet is élő: Fi­scher Annie képtelen arra, hogy teljesen azonos módon ismételje meg egy-egy mű eljátszását. Az előadó-művészet valószínűleg alapvető értelmét veszítené el az ő szemében, ha nem törekedne szüntelenül arra, hogy a zene­művek objektív igazságát mindig más és más nézőpontból közelít­se meg. A c-moll koncertben ezúttal az a művészi szabadság nyűgözött le, amely a hangok rendjének­­szerepének teljesen egyéni értel­mezését adja. Súlyos és súlyta­lan, hosszú és rövid, hangos és halk — mindezek a relációk új­jászületnek Fischer Annie játé­kában. Hirtelen érzelmi váltá­sai, a hősi és a lírai hangvétel szüntelen mozgása ismét új meg­világításba helyezte a mű első té­telét. A lassú rész bensőséges da­lolásának hangulati ellentéteként szinte félelmet keltően hatott a tétel utolsó harmadát előkészítő visszafojtott, zsongó zongoraef­­fektus. Erőt éreztetett, acélos ke­ménységet a zárótétel, s itt me­gint csak végtelen gazdagság volt a szólók kifejezésvilágában. Garaguly Károly, az év­tizedek óta Svédországban élő magyar karmester átvette és az Állami Hangversenyzenekarnak is továbbította a szólista szenve­délyét; önálló produkcióként a Fidelio-nyitányt és a VL szim­fóniát vezényelte. KOMOR VILMOS Károlyi-ker­ti hangversenyének a lendületét némiképp befolyásolta a már­­már agyat bénító kánikula. Mol­nár Antal, a kiváló zenetudós és pedagógus 1931-ben írt Magyar vígjáték-nyitánya, ez a nemzeti romantika hangvételében fogant derűs darab, meglehetősen álmos előadásban szólalt meg. (Bár ki kell azt is mondani, hogy maga a mű sem hat már igazán felvil­­lanyozóan.) Muszorgszkij—Ravel képkiállításának tolmácsolása is — jóllehet voltak szép mozzana­tai — azzal a mélyebb költői tar­talommal maradt adásunk, amely olyannyira érzékletessé teszi ezt a hangokba „transzponált” tár­latot. A hangverseny legszebb mo­mentuma Káté László fiatal he­gedűművészünk szólója volt, az Állami Hangversenyzenekarral előadott Hacsaturján Hegedű­­versenyben. A teljes művet ugyan még nem győzte belső szuggesz­­tivitással, erővel, a zárótétel len­dületét nem tudta töretlenül fel­tárni, annál teljesebbet nyújtott az örmény folklórt az orosz ro­mánc hangvételével egybeötvöző lassú tételben és a nagy ritmikus feszültségű nyitórészben. Külö­nösen örvendetesen hallgattuk, mennyire kitelt, színben, kifeje­zésben mennyit gazdagodott he­gedűjének hangja. Győzte a mű virtuozitását, a nyaktörő passzá­zsok, menetek nem jelentettek Káté részére különösebb nehéz­séget. Ezúttal, szerencsére az erő­sítőberendezés sem akadályozta a szólista művészi munkáját. KEMÉNY ENDRE HANGVER­SENYÉN a közismerten jó mu­zsikus valamiféle túldimenzio­nált feszültségigénnyel valóság­gal ízekre szedte szét a Károlyi­kert műsorán szereplő darabokat. Maros Rudolf Musica di ballo cí­mű zenekari szvitje, igaz, nehe­zebb és igényesebb annál, sem­hogy a nyári koncerteken rendel­kezésre álló kevés próbával „megszólalna”. Különben éppen az a fajta új zene, amely még szabad téren is érvényesülni tud, ha az előadás csak egy kicsit is csiszoltabb és koncentráltabb, ha a karmesternek nem arra kell energiáit tartogatnia, hogy a ze­nekari szólamok ne essenek szét, hanem arra is figyelhet, hogy megformálja a két lassú netturné emberi léptékű dallamvonalait, a gyors tételek mozgástartalmát. BRAHMS II. SZIMFÓNIÁJÁ­NAK a tolmácsolásából különö­sen hiányzott a nyugalom. Mind­járt az első tétel nyitóütemében olyan — a hangjegyekből ki nem olvasható — drámaiság és ide­gesség vibrált, hogy szinte nem is maradt a továbbiakban már lehetőség a belső fokozásra. Ez a nyugtalanság azután mindvégig elvette az Állami Hangverseny­­zenekar dalolókedvét, holott ép­pen ez a Brahms-szimfónia telve van éneklő részekkel. A lassú tételben tudta Kemény Endre ér­zékeltetni, hogy mi mindent mon­dana el, szerencsésebb körülmé­nyek között a remekmívű szimfó­niáról. Ezen az estén ismét a szólista képviselt jelentékeny színvona­lat, Tarjáni Ferenc, aki Richard Strauss 11. kürtversenyét adta elő. A darab különben a kevésbé je­lentékeny Strauss-kompozíciók közül való, s elsősorban arra al­kalmas, hogy kiemelje egy kitű­nő szólista legjava képességeit. Tarjáni Ferenc valóban olyan művésze a kürtnek, amilyenre a zeneszerző is gondolhatott verse­nyének írásakor. Szinte nem is­mer technikai lehetetlent, hang­színe bársonyos szépségű és játé­ka olyan muzikális, hogy még a kevésbé értékes zenei matériát is megnemesíti. A mű játékos örö­mét éppoly sokoldalúsággal tárta fel, mint igazi, romantikus not­­turnoköltészetét, s mendelssohni scherzohangját. Szép produkciója méltán aratott nagy sikert. Breuer János NÉPSZABADSÁG r Elhunyt Aprily Lajos Űjabb fájdalmas veszteség érte a magyar irodalmat: Aprily La­jos, a kiváló költő és műfordító életének 80. évében, hétfőn el­hunyt. A Magyar Írók Szövetsége saját halottjának tekinti. Temeté­séről később intézkednek. (MTI) Országos képzőmű­vészeti tárlat Debrenl­eti (Tudósítónktól.) Népes közönség előtt nyílt meg vasárnap a Déri Múzeum kiállító­­termeiben az 1. debreceni orszá­gos nyári tárlat. A kiállítás, ame­lyet­ a jövőben ismételten meg­rendeznek, új színfoltja a tiszán­túli város kulturális programjá­nak. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója jegyé­ben meghirdetett tárlatra az or­szág különböző részeiből 08 festő­művész és szobrász 319 művet küldött be, amelyek közül a zsűri 141 alkotást fogadott el kiállítás­ra. A megnyitón átadták a rendező szervek díjait a nyertes művé­szeknek. A tárlat anyagát érté­kelve a nagydíjat ez alkalommal nem adták fel. A zsűri a Szakszer­vezetek Hajdú-Bihar megyei Ta­nácsa 10 ezer forintos díját meg­osztva Józsa Jánosnak (Debre­cen) kiállított festményeiért és Szöllősi Enikőnek (Budapest) bronz Emlékműtervéért ítélte oda. Bolgár táncegyüttes Hajdúszoboszlón (Tudósító­nktól.) Évek óta baráti szálak fűzik össze Debrecent bolgár testvér­városával, Sumennel. A két város kórusai, tánccsoportjai, festőmű­vészei rendszeresen találkoznak egymással és műsoros esteken, ki­állításokon, baráti összejövetele­ken adnak számot egymás kultú­rájáról. E beiratkozás jegyében szombaton (lengyelországi és fran­ciaországi vendégszereplés után) Debrecenbe érkezett a bolgár vá­ros 45 tagú népi tánc­együttese. A táncegyüttes hétfő este nagy sike­rű műsorral mutatkozott be a hajdúszoboszlói művelődési ház­ban. A következő fellépésre ked­den a debreceni szabadtéri szín­padon kerül sor, ahol a bolgár táncosok a debreceni népi együt­tessel adnak közös műsort. A to­vábbi programban baráti találko­zások és kiállítások szerepelnek. Hová kerülnek új képzőművészeti alkotások ? szító alkotást adott át mintegy 70 millió forint értékben. Az alkotá­sok kétharmada vidékre került. A legközelebbi hónapokban is­mét sok terünk, középületünk gazdagodik képzőművészeti alko­tással, így — a többi között — két új budapesti színház belső térsé­geit szépítik képzőművészeink. A Nagymező utcai Mikroszkóp Szín­ház falaira Gorka-kerámiák, Szandai Sándor szobrászművész lemezdomborításai, valamint Mak­­risz Agamennon szobrászművész Színház című fémkompozíciója kerülnek. Ezt a színházat fogják díszíteni még Petrilla István fes­tőművész üvegablakai is. A Víg­színház Váci utcai kamaraszínhá­za — a volt Bartók Terem — fal­mozaikjait Thúry Mária festő­művész tervezte. A budai Sportkórház lépcsőhá­­zát Kurucz D. István festőművész két hatalmas — egyenként 30 négyzetméteres — sporttárgyú freskója fogja ékesíteni; az V. ke­rületi MSZ­MP-székházat Bedő Ferenc festőművész nyolc négy­zetméteres, a Nagy Októberi Szocialista Forradalom témáit ábrázoló gobelinje gazdagítja. Vidékre is sok új képzőművé­szeti alkotás kerül a közeli hóna­pokban, így — többek között — a sátoraljaújhelyi tanácsházán Tóth Imre festőművész hat négyzetmé­teres, forradalmi tárgyú pannóké­­pet fejez be. Az ózdi Közgazda­­sági Technikumban Ludmány Ot­tó festőművész 34 négyzetméteres nagyságú, pedagógiai tárgyú sgraf­­fitót ad át. A sajószentpéteri ál­talános iskola kertjének csorgó­­ja fölé Nagy Sándor szobrászmű­vész kőből faragott Álló kislánya kerül. A salgótarjáni tanácsháza előtt Marton László szobrászművész Lenin-mellszobra kerül felállí­tásra. (Tudósítónktól.) Három és fél éves fennállása — 1964 februárja — óta az Álla­mi Képzőművészeti és Iparművé­szeti Lektorátus több mint 500, közteret, illetve középületet díj 7­ ­ BOLOGNAI OPHRIIÁZ SIKERE A MARGITSZIGETEN A bolognai Teatro Com­unale Budapestre érkezett operatársulata vasárnap este megkezdte nagy érdeklődéssel várt vendégjátékát a Margitszigeti Színpadon. Az első estén Bellini Normáját adták elő , kitörő sikerrel. Az Alfredo Gorzanelli vezényelte előadás az olasz operaművészet legjobb h­agyományait csillogtatta meg. Képünkön jelenet az előadás I. felvonásából. ­ Augusztusi filmújdonságok a mozikban A hónap végéig 13 ország 17 filmalkotása jelenik meg a film­vásznon. Köztük van a Mafilm­stúdiók legújabb termése: Oláh Gábor A múmia közbeszól című bűnügyi komédiája, amelyben Szuttkai Éva, Major Tamás, Avar István és Keltai János játszik főszerepet. Felújítják az elmúlt évek egyik nagy sikerű magyar filmv­ígjátékát is, Herskó János Két emelet boldogság című alko­tását. Románia felszabadulásának év­fordulóján művészdelegáció ér­kezik Budapestre. A küldöttség részt vesz az Asszonyok kálvá­riája című új román film bemu­tatóján. Mircea Dragan fiatal rendező műve hat bányászasz­­szony drámáját eleveníti meg. Nyugatnémet—francia koproduk­cióban készült a bemutatásra vá­ró A tolvaj című film. Rendező­je Jean Chapot. A Diplomaták összeesküvése című szovjet film­nek hiteles esemény a történel­mi háttere. Egy másik szovjet al­kotás, a Mindenre, emlékszem, Ri­­chard, két egykori barát történe­te: egyikük idegen ország ügy­nökeként tér vissza hazájába sok évvel a háború után. Az új szov­jet filmek mellett reprízként tű­zik műsorra Mihail Romm Siva­tagi 13-ak című alkotását. Gazdag a program rövidfil­­mekben is. Bemutatják a többi között a Tanúvallomás című do­kumentumfilmet, amelyet Kis Jó­zsef rendező és Zöldi István ope­ratőr készített. A film a hét esz­tendő előtti és a napjainkban ké­szült felvételek összeállításával beszél a vietnami nép drámájáról.

Next