Népszabadság, 1967. szeptember (25. évfolyam, 206-231. szám)

1967-09-12 / 215. szám

n­k Leó Fali: Pompadour a törekvés ezúttal sikerrel járt. D­icséret illeti az egész együttest. Operettbemutató: ismét egy te­­cje kivált az MRT szimfonikusaite­rülete a rádiónak, ahol előnyben valamint Balassa Sándor zenei és lehet a színházakkal szemben. László Endre prózai rendezőt. Olyan szereplőgárdát választ, amilyet akar; nincs stabil társa- Színházi lathoz kötve, amelyet a legszüksé­gesebb esetben is csak egy-két Színházi sajtónk sajnálatosan vendégszereplővel lehet kibővítő- szegény, mindenesetre jóval él­­ni amott. Megteheti például, marad a szakma és a közönség hogy csupa operaénekest hív meg igénye mögött. Örömmel kell ad­­egy egyszerű daljáték-produkció- vözölnünk ezért minden új pró­­hoz: mikor engedheti ezt meg ma­­bálkozást, s így ezt a legújabb gának akár az Operettszínház is? „orgánumot” is, amely feladatául Megteheti, hogy a dialógusok és­ a színházi szakmának és az­ak­­mondásához a legkiválóbb prózai duális drámai problémáknak meg­­színészeket hívja meg, így a ze­ ismertetését és népszerűsítését nés színházakban annyit vitatott tűzte ki. A vasárnap elhangzott szövegérthetőség is megjavul, s első szám sikeresnek mondható: követni tudjuk a cselekményt, a nyári szezonról is, az induló őszi Mindez az előadás karakterét is évadról is részletesen beszámol, megváltoztatja, közérthetőbb, hi- vendégoldalán pedig és váratlan bátlanabb, nemesebb anyagot ka- szenzációként megszólaltatta az pünk (s ezzel módot akár arra is, épp hazánkban tartózkodó Len­­hogy magát az operettproblémát győr Menyhértet. A magazinban reálisabban ítéljük meg). gyűjthető műfajok számát azon-Váradi Hédi, Pécsi Sándor, Ba­­bán talán még tovább lehetne sza­­lázs Samu, Bodrogi Gyula, Kibédi porítani (a műsorban túltengtek a Ervin, azután: Házy Erzsébet, riportok, s nem is volt mind iga-Szirmay Márta, Koltay Valéria, tán frappáns), s egy-két szeren- Külkey László, Kishegyi Árpád, esős ötlettel az egész adást ma- Palcsó Sándor — a rádió Pompa- tatósabbá lehetne tenni. Minderre dour felújításának parádés íze­ azonban bőven lesz még idő, reposztása ugyancsak garancia a ikerre. így is volt: a Strauss után Csendes Don­i generáció, „a bécsi operett­lasszikus másodvonala” kiváló A Nobel-díjas szovjet író regé­képviselőjének, Leó Falinak vi­­nyének dramatizálásával aligha­­ságsikert aratott operettje legjobb nem idei legnagyobb vállalko­­erényeivel csillogott e felújítás- zájába fogott az irodalmi osztály, bán: zenei anyagának hajlékony- Már a kezdeményezés bátorsága­ságával és játékosságával, szőve­ is tiszteletre méltó, ilyen hatalma­­gének­ könnyed iróniájával. Fals­san hömpölygő epikus anyagot a még meg tudta oldani, ami utána rövid formákat kedvelő rádióra már csak elvétve sikerült: a tér­ alkalmazni, ez sok veszélyt rejt ténelmi miliőben, habár hajdani, magában. A folytatásokban köz­­be mégis valós életérzések vissza­vetített Solohov-mű eddig elhang­­fényét adta, a szövegkönyv k­reá­­zott két adása arra enged követ­­nis fordulatait pedig jókedvű lá­­keztetni, hogy a próba ezúttal, ha­tékossággal hidalta át, nem is egy csapásra, mégis sikere a népszerű könnyűzenei prog­rakt: örömmel köszöntjük tehát a dukcióiban a rádió széles tömegek tíz adásra szánt sorozat megindó­­színvonalas szórakoztatását ki­­lását, s az átdolgozó-rendezőt,­vánja elősegíteni (s a hangsúly itt Gáli Józsefet, a magas színvonalon van), úgy ez Lukácsy András Magazin C­sak rajzból és tornából négyes, a többiből ötös. A tanítónő azt mondja: — Hasznos lesz a tsz­­ben is. — Hát ha ilyen tehetséges — magyarázzuk neki —, mégis rá kellett volna beszélni a családot a gyerek taníttatására. — Ó, mit kapnék én, ha nem a mezőgazdaságba irányítanám a gyerekeket!... Tanyai kollégiumok kellenének A látottakat, hallottakat a me­gyei osztályvezető foglalja össze: — Sötét a kép. Bajok vannak a szülők szemléletével, de nincs minden rendjén a pedagógusok gondolkozásában sem. Nem értik meg igazán szándékainkat, nem érzik, hogy a mezőgazdasági munka megszerettetésével össze­fér a tehetségek felkarolása; nem tudják megmagyarázni a gimná­ziumi oktatás értékét; magukra hagyják a szülőket döntéseikben. Ilyen körülmények között nagyí­tóval kereshetünk bizony az egye­temeken felvételizők között tanyai gyerekeket; a régi „hagya­tékot”, a továbbtanulásban mu­tatkozó társadalmi igazságtalan­ságot magunkkal cipeljük. G­yorsan statisztikát is csiná­lunk. A meglátogatott osztatlan tanyai iskolákból senki sem ta­nul tovább, a részben osztott és az osztott, tehát szaktanárokkal tanítókból pedig nyolc. Hetven gyere­kből nyolc! Á­m bármennyire is kedvezőt­lenek ezek az adatok, azt mégis beszédesen bizonyítják, hogy a központi tanyai iskolákban vala­mi megkezdődött. A mi tapaszta­lataink is igazolják a körzetesítés helyességét.­­ Csakhogy a körzetesítés ha­gyományos módszerei kimerülő­ben vannak — mondja a művelő­d­ési osztályvezető. Szinte minden tanyai iskolát körzetesítettünk már, ahol a bejárás valamikép­pen megoldható volt, s ahol ele­gendő tanterem akadt a központi iskolában. Most a tanyai kollé­giumokat kellene szaporítani. Bá­cs megyében az idén 12 tanyai általános iskolás diákotthon mű­ködik, s ebből kettő most az ősz­szel nyílt meg, összesen nyolcszáz gyerek kap bennük elhelyezést. De több mint tízezren járnak még olyan iskolákba, ahol több osztály tanul egyszerre egy nevelő irá­nyítása alatt. A legégetőbb szük­ségletek kielégítésére 3000 kollé­giumi férőhely kellene. — Most azon spekulálok, hogy bolgár tapasztalatok alapján mi­ként lehetne tsz-kollégiumokat szervezni? Szövetkezeteink az utóbbi években fejlődtek, gazda­godtak, jó lenne ha közösen vál­lalnának diákotthonok létesítését — mégpedig saját dolgozóik gye­rekei számára... Nagy nehezen felvették E­zután Szeged környékén sze­rettünk volna szétnézni, de előbb bementünk a Szegedi Városi Ta­nácshoz, megérdeklődni, hogy mi lett Pintér Gizellával. — Elintéződött — mondták — Felvettük gyors, és gépíróisko­lába. — De hát eredetileg arról volt szó, hogy közgazdasági szakkö­zépiskolába veszik fel. . — Nem volt helyünk — men­tegetőztek —, s a mamával meg­beszéltük a gyors- és gépíróisko­lában való elhelyezést. Á­tmentünk a közgazdasági tech­nikumba, s megnéztük, hogy ki­ket vettek fel. A 87 felvettből 41- nek ugyanolyan vagy rosszabb volt a tanulmányi eredménye, mint Pintér Gizellának. Akadtak még négyesnél gyengébbek is. H­ogyan döntöttek hát úgy a je­lentkezések elbírálásainál, hogy a Pinté­r-i kislányt nem veszik fel? E­lőveszi jegyzetfüzetét, s olvas­sa a gyerekkel való beszél­getésről készült feljegyzését az igazgató­helyettes: — Csendes, halkszavú, oroszt nem tanult. — Csak ennyi? De hát ezek nem hibák, a gyerek nem tehet arról, hogy iskolájában nem taní­tottak oroszt! E­rre már nincs válasz, csupán azzal érvelnek, hogy nézzük meg: a felvettek között többségben vannak a fizikai dolgozók gyere­kei. Ez igaz is, de Pintér Gizella szülei is azok, napszámosok. S­zerencsére ottjártuntekor a vá­rosi tanács művelődésügyi osz­tálya utasítására mégis felvették a Ménes utcai közgazdasági tech­nikumba Vörös Géza tanítványát. Pénteken már itt tanult. * A tanyai gyerekeknek a váro­siakkal megközelítően azonos to­vábbtanulási lehetőségének meg­teremtése társadalmi, politikai ügy. Erőnkhöz mérten minden eszközzel segíteni kell a tanyai gyerekeken. S ez nem csupán anyagi áldozatokat jelent. Min­denekelőtt szemléletbeli változás­ra van szükség, annak felismeré­sére, hogy itt társadalmi igazság­talanság jóvátételéről van szó. A legfontosabb, hogy lelkiismeretün­,­ket ne nyugtassa meg az, hogy ma minden vonatkozásban jobb hely­zetben vannak a tanyai fiatalok, mint tíz—húsz esztendeje. Tekin­tetünket a holnapra kell vetnünk, s azon kell munkálkodni, hogy a továbbtanulásban ők is jó eséllyel versenyezhessenek. T­óth László 1937. szeptember 12. kedd NÉPSZABADSÁG D LENIN - KÖZELR­ŐL Egy értékes memoárkötet d­ ivatja van manapság a me­moárirodalomnak, Boncs- Brujevics könyvét mégsem ez a divat emeli a figyelem központ­jába, hisz épp e könyv kapcsán jogosan szólhatnánk arról is, hogy manapság, akárhogy néz­zük, a politikai vagy politikai jellegű irodalom olvasottsága megcsappant, mentséget és ma­gyarázatot is találván rá, misze­rint voltak idők, amikor a politi­kai jellegű irodalom nagy több­sége nem tudott felemelkedni arra a szintre, ahol már emberi vagy filozofikus érdeklődést kelt­het, így aztán azok is, amelyek a napi gondolatok érvényén túlra emelkedtek, az elhallgatás és a figyelmen kívül­ hagyás kénysze­rű perifériáira süllyedtek. Ne­m Vlagyimir Boncs-Brujevics: Emlé­keim Leninről. Európa Könyvkiadó, r­ontsuk azonban ennek a könyv­nek az ünnepét. B­oncs-Brujevics lényegi mon­danivalóját Lenin alakja köré csoportosítja. A szerző Lenin egyik legközvetlenebb''munkatár­sa és barátja volt, 1917-től kez­dődően hosszú ideig a Népbizto­sok Tanácsa elnökségének titká­ra. Neve, úgy véljük, nemcsak nálunk, hazájában is meglehe­tősen ismeretlen. Nem volt tola­kodó személyiség soha. Amikor például Lenin, az ellene elköve­tett második merénylet követ­kezményeiből úgy-ahogy felépült és egyik első sétájáról a Kreml­ben filmet készítettek, maguk a jól értesült filmesek is csak kérdezgették egymás között: ki az a férfi, aki Leninnel karonfog­va sétál? S a válasz: — Egy elvtárs. K­önyvében is igyekszik sze­rény és személytelen maradni, ahol erre mód és lehetőség van. Leninről beszél leplezetlen őszinteséggel, mivel Lenin volt legnagyobb példaképe és legna­gyobb emberi élménye. Számta­lan olyan történetet, anekdotát és jelenetet les­el és mond el a forradalom nagy vezérének éle­téből és tevékenységéből, ami­lyenekkel még nem találkoztunk s ért hozzá, hogy a szívünkbe lopja ezeket, mert a szívéből ad­ja, hogy gazdagíthassuk Lenin­­képünket. I­tt van mindjárt az első tör­ténet: hogyan írta Lenin a földről szóló dekrétumot. Ha va­laki azt hiszi, végtelen elmefut­tatásokról van itt szó vagy a programpontok előzetes megtár­gyalásáról, nagyon téved. Amikor a történet kezdődik, a dekrétum tulajdonképpen már kész is. A forradalom első napját éljük. A dekrétumot kinyomatják. Igen ám, de ezt el is kellene juttatni azokhoz, akiknek szól, vagyis a parasztokhoz. A katonák özön­lenek hazafelé a frontról. Majd ők hazaviszik. — De van egy kis baj — mond­ja Lenin. — Papír nincs, újság nincs, rágyújtani viszont kell. Fogja a katona a dekrétumot és már csavar is belőle egy kecske­lábat. Mire hazaér, bajtársaival együtt elfüstöli az összes példá­nyokat. Okvetlenül elfüstöli. M­i hát a megoldás? — Tudja mit, Vlagyimir Dmit­­rijevics — szól a szerzőhöz ra­­vaszkás mosollyal Lenin —, men­jen csak el a Szityin üzletébe és kérdezze meg, vannak-e náluk régi falunaptárak. Adjanak belő­le. Nos, amikor a katonák a dek­rétumot jól elrakták az iszákjuk mélyére — a faluig ne nyúlj hoz­zá! —, mindegyiknek a kezébe kell nyomni egy naptárt, hadd d­ohányozzék kedvére. összesen háromszázhatvanöt lapocskája van, még a bajtársaknak is jut belőle. A dekrétumot pedig vidd a faluba! S csak még egyet. E­meljünk ki még egyet e ti­zenöt történetből. Ez nem anek­dota, nem jelenet, nem életkép, kész dráma, ahogyan Boncs-Bru­jevics leírja. A szovjet kormány már Moszkvában székel ekkor. A közlekedés tönkrement. Az or­szágban ellenforradalmi bandák és közönséges banditák garázdál­kodnak. Sürgetően veti fel az élet, meg kell teremteni a köz­lekedésügyi népbiztosságot. De kikből? Dzerzsinszkij elvállal­ja ugyan a Gseka teendői mellett az új népbiztosság vezetését is, de hol vannak a szakemberek? V­alakinek eszébe jut Boriszov vasútmérnök neve. Lenin azonnal magához hívatja az eg­zisztenciálisan teljesen tönkre­ment embert, akinek a felesége kiütéses tífuszban haldoklik egy fűtetlen, koszos szobában. Meg­érkezik Leninhez a Kremlbe, ahol a már nem létező ikonok felé keresztet vet. — Ön milyen párthoz tartozik? Boriszov kemény és őszinte. — Októbrista vagyok. — És mint októbrista, akarna-e dolgozni a szakmájában? — Nem tudom, lehet-e alko­­tóan dolgozni. Hiszen most min­dent pusztítanak és megsemmisí­tenek. D­úl a drámai vita. F­él óra múlva Boriszov meg­kapja a kinevezését, ő lesz a köz­lekedésügyi népbiztosság helyet­tes vezetője. K­ét hónap sem telik el, Bori­­s­zov jelentheti Leninnek, hogy az ország leglényegesebb vasútvona­lain helyreállította a fegyelmet és a rendet. B­oncs-Brujevics skálája az anekdotától a tragédiáig ível, mert hiszen, sajnos, az élet tra­gédiával is szolgált. 1918. augusz­tus 30-án este Fanni Káplán köz­vetlen közelről három lövést ad le Leninre. Az első szétroncsolja a bal kar felső részét. A máso­dik megsebesít egy munkásnőt. A harmadik átfúrja a bal lapoc­kát és a mellhártyát érintve megreked az állkapocscsontban. A merénylet után napokig csak ritkán van eszméletnél Lenin. Arca viaszsárga, homlokáról gyöngyözik az izzadtság. — Fáj, a szívem fáj — mondja. — Nagyon fáj a szívem. E szavak, hála Boncs-Bruje­­vicsnek, ötven év távlatából is hitelesen érnek el hozzánk. Galambos Lajos Évadnyitó társulati ülés az Operettszínházban H­étfőn Nagymező utcai ideig­lenes otthonában évadnyitó tár­sulati ülésre jött össze a Fővárosi Operettszínház művészgárdája. Szlovák László igazgató üdvözölte az együttest, majd köszöntötte a társulat három, jelentős színpadi jubileumhoz érkezett tagját: Honthy Hanna Kossuth-díjas ki­váló művészt, Feleki Kamill Kos­suth-díjas kiváló művészt, aki 40 éve jegyezte el magát az ope­rett műfajával, valamint Rátonyi Róbert érdemes művészt, aki ez alkalommal ünnepelte negyed­­százados színészi pályafutását. A­z igazgató a következőkből bejelentette, hogy a főrendező tisztét Vámos László vette át. A színház műsora a következő­képpen alakul: bemutatják Fé­nyes Szabolcs operettjét, a Mayát, ezt követően bemutatják Hervé Lilijét, Jerry Herman,Michael Stewart Hello, Dolly című musi­caljét, Lendvai­ Szinetár új da­rabját Knock out címmel. 7 SZEPTEMBER 12: a fasizmus Áldozatainak emléknapja Paul Eluard.* RENDEZENDŐ SZÁMLA Tíz jóbarát meghalt a háborúban Tíz asszony meghalt a háborúban Tíz gyermek meghalt a háborúban Száz jóbarát halt meg a háborúban Száz asszony halt meg a háborúban Száz gyermek halt meg a háborúban S ezer jóbarát ezer gyermek és ezer asszony Számlálni értjük jól a holtakat Egyesével és ezresével Számlálni tudunk ám gyors a világ S két háború közt minden elmosódik De csak egy halott legyen ki bevésse Emlékét szívünk közepébe És a halál ellen kezdünk el élni Harcolni kezdünk a háború ellen És küzdeni kezdünk az életért. 1­948 SOMLYÓ GYÖRGY fordítása

Next