Népszabadság, 1968. október (26. évfolyam, 230-256. szám)
1968-10-19 / 246. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! 10 oldal — Ára: 1 forint 1968. október 1^, szombat AZ HISZ HI P KÖZPONTI LAI*XVI. évfolyam, 216. szám Műszaki könyvnapok Ma nyitják meg a hagyományos műszaki könyvnapokat. Két hét alatt az ország négyszáz legfontosabb üzemében ismertetik az új műszaki könyveket, rendeznek könyvankétokat és könyvvásárt. Ilyenkor mindig fellendül a műszaki könyvek egyébként sem kis forgalma, felfrissülnek az üzemi könyvtárak is. Mintegy ezer korszerű műszaki könyvből válogathatnak a vásárlók". Ez egymaga jelzi szakkönyvkiadásunk, egész szakirodalmunk fejlődését. Az idei műszaki könyvnapokra 36 újdonság jelenik meg, ebből 29 a Műszaki, a többi pedig a Táncsics, az Akadémiai, a Mezőgazdasági, a Közgazdasági és a Tankönyvkiadó gondozásában. Az iparban dolgozók figyelmének felkeltése a műszaki irodalom újdonságai iránt nagyon fontos dolog. Az olvasott, műszakilag kulturált emberek az új iránt mindig fogékonyabbak. Tőlük várhatjuk a legtöbb kezdeményezést és a legnagyobb hozzájárulást a termelékenyebb gyártási eljárások, a korszerűbb üzemszervezés bevezetéséhez és a gyártási kapacitás minél jobb kihasználásához. A magyar műszaki könyvkiadás egész ténykedése arra irányul, hogy a műszaki könyvek a lehető legnagyobb hasznot hajtsák olvasóiknak, az iparnak és a népgazdaságnak. A Műszaki Könyvkiadó ebben szorosan együttműködik az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottsággal, az MTESZ-szel, s jó kapcsolatokat tart a legnagyobb nemzetközi kiadókkal is, tájékozódik e kiadók tervei felől. E kapcsolatok elevenségére utal, hogy a műszaki könyvnapokkal egy időben tartják meg Budapesten a szocialista országok műszaki könyvkiadóinak konferenciáját. Nagy és általában jó a műszaki könyvtermés, s a Műszaki Könyvkiadó (és a többi kiadó is) mindent megtesz, hogy bővítse a piacot, javítsa a könyvek propagandáját. Nemcsak a propagandamunkát kell azonban javítani, hanem a műszaki könyvkiadásnak vannak bizonyos adósságai is. A legnagyobb az adósság az ifjúsággal szemben. Kevés az olyan könyv, amelyből főként a szakmunkás-utánpótlás tanulhatna. A Műszaki Könyvkiadó legsikeresebb sorozata az Ipari Szakkönyvtár, de olykor e könyvek színvonala is túl magas. Az ipari tanulóknak mindössze 10 százalékához jut el rendszeresen a műszaki könyv, noha az kellene, hogy a munkafogásokon kívül a szakkönyvek forgatásának fogásait is megtanulják. A műszaki könyvkiadásnak olyan könyvekről is kell gondoskodnia, amelyek a lakosság jobb műszaki tájékozottságát szolgálják, érdeklődését kielégítik. A barkácsolás és az automobilizmus fejlődése, a víkendház- és családiház-építés, a rádiózás és a televíziózás, a háztartási gépek technikája, a korszerű lakberendezés és világítás fejlődés stb., mind népszerű szakirodalmat is követel (az autóskönyveket illetően a Táncsics már jeleskedik). Ezeket az igényeket figyelembe kell venni azért is, mert noha a könyvkiadást az állam jelentős mértékben támogatja, a kiadóknak az az érdekük, hogy könyveiket minél nagyobb példányszámban hozzák forgalomba. Bizonyos, hogy az idei műszaki könyvnapok eseménysorozata — akárcsak az eddig megrendezetteké — új, további lendületet ad e könyvek terjesztéséhez, az olvasókedv növeléséhez.Szluka Emil BEFEJEZŐDÖTT AZ ORSZÁGGYŰLÉS I*LÉSSZAKA Törvényt héztak a vasútról és a népi ellen Interpellációk a kormányhoz és a miniszterekhez Az országgyűlés ülésszaka harmadik napjának munkája péntek délelőtt 10 órakor kezdődött. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke, Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, valamint a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Részt vett az ülésen az országgyűlés vendégeként Budapesten tartózkodó uruguayi parlamenti küldöttség Luis Binon Perret képviselőházi elnök vezetésével. A diplomáciai páholyokban helyet foglalt a budapesti diplomáciai képviseletek több vezetője. Az elnöklő Vass Istvánné bejelentette, hogy napirend szerint folytatódik a vita a beterjesztett vasúttörvény-tervezetről és a magyar közlekedéspolitika koncepciójáról. Elsőnek dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter emelkedett szólásra. HORGOS GYULA: A járműprogram megvalósítása nagy lépés a magyar közlekedés fejlődésében Bevezetőben arról szólott a miniszter, hogy a közlekedés fejlesztése egész népgazdaságunkat és dolgozó társadalmunkat érintő kérdés, majd hangsúlyozta: a közlekedéspolitikai koncepció megvalósításának feltételei a kohó- és gépipar részéről alapjában véve adottak. A koncepció összhangban van az ágazat fejlesztési elképzeléseivel és figyelembe veszi a nemzetközi munkamegosztás követelményeit és lehetőségeit. Megváltozott arányok a járműgyártásban — A közlekedés fejlesztésére vonatkozó javaslat súlyt helyez az egész közlekedésen és az egyes közlekedési ágakon belüli megfelelő arányok érvényesítésére — folytatta Horgos Gyula. — Részletesebben foglalkozik a vasúti s a közúti közlekedés fejlesztésének kérdésével, a két közlekedési ág arányának megváltoztatásával. Célul tűzi ki a többi között a gazdaságtalanul üzemelő kis forgalmú vasútvonalak forgalmának közútra terelését és a vasúti szállítás körzetesítését. Ennek eredményeként a vasúti részesedése a személy- és áruszállításban — a szállítási teljesítmények abszolút növekedése ellenére is — viszonylagosan csökken. A közúti közlekedés részaránya pedig abszolút és relatív mértékben is számottevően növekszik. Horgos elvtárs ezután részletesen szólt a közútijármű-gyártás fejlesztési programjáról, amelyet a kormány ebben az évben országos jelentőségénél fogva központi programmá nyilvánított. Ez a program összhangban van a beterjesztett koncepcióval és megteremti az alapjait annak, hogy a közlekedéspolitikai elgondolás a közúti szállításban — a személygépkocsit kivéve — zömében hazai gyártású szállítóeszközökre épülve valósulhasson meg. Hangsúlyozta, hogy a vasúti- és közútijármű-gyártás részaránya — összhangban a közlekedéspolitikai koncepcióval — az utóbbi javára tolódik el. — A gyártás gazdaságosabbá tétele céljából a KGST-tagországokkal szakosítási megállapodást kötöttünk — tette hozzá a miniszter. (Folytatás a 2. oldalon.) Hatályba lépett a szovjet—csehszlovák szerződés 1968. október 18-án, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság külügyminisztériumában jegyzékváltás zajlott le, amelynek során a Szovjetunió és Csehszlovákia kormánya kölcsönösen tájékoztatta egymást arról, hogy a két ország illetékes alkotmányos szervei jóváhagyták és ratifikálták a Szovjetunió és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kormánya által a szovjet csapatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásának feltételeiről aláírt szerződést. Az október 16-án Prágában aláírt szerződés ezzel október 18-án hatályba lépett. (TASZSZ) - A Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának Elnöksége ratifikálta a szovjet—csehszlovák szerződést A Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának Elnöksége pénteken ratifikálta a szovjet csapatok csehszlovák területen való ideiglenes tartózkodásának feltételeiről Prágában október 16-án aláírt szovjet—csehszlovák szerződést. A Legfelsőbb Tanács szövetségi tanácsának és nemzetiségi tanácsának külügyi bizottságai pénteken megtartott együttes ülésükön megvizsgálták a minisztertanács javaslatát a szerződés ratifikálására. A kérdésről Andrej Gromiko külügyminiszter tartott beszámolót. A vita után a bizottságok tagjai egyhangúlag jóváhagyták a kormány javaslatát és indítványozták a Legfelsőbb Tanács Elnökségének a szerződés ratifikálását. Nem sokkal ezután közzétették a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnökségének rendeletét a szerződés ratifikálásáról. (TASZSZ) A csehszlovák nemzetgyűlés ülése Pénteken a szovjet katonai alakulatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásának feltételeiről aláírt csehszlovák—szovjet szerződéssel foglalkoztak a csehszlovák nemzetgyűlés különböző szervei. Délelőtt a parlament külügyi, alkotmányjogi, valamint biztonsági és védelmi bizottságai tárgyaltak a szerződésről, Frantisek Hamouz miniszterelnök-helyettes elnökletével. Három és fél órás vita után a bizottságok együttes ülése úgy döntött, hogy egyetért a csehszlovák—szovjet szerződéssel és erre vonatkozó javaslatát a nemzetgyűlés elé terjeszti. A három bizottság összesen 42 tagja közül a javaslat ellen négyen szavaztak, ketten pedig tartózkodtak a szavazástól. Délután Josef Smrkovsky elnök nyitotta meg a nemzetgyűlés teljes ülését, a ratifikációs vitát. Az ülésen jelen volt Ludvik Svobo(Folytatás az 5. oldalon.) MAI SZÁMUNKBAN: Kantoni közjáték (6. oldal.) Mai falu: A műveltség Nagylétán (6. oldal.) Különbözések és egyezések (8. oldal.) Kahána Mózes: Mindenki forradalma (9. oldal.) Tudósítások, riportok az olimpiáról (15—16. oldal.) Hétfőn folytatódik az ENSZ-közgyűlés vitája Az ENSZ-közgyűlés csütörtöki plenáris ülésén az általános ügyrendi bizottság javaslatára elfogadták a 96 problémát felölelő napirendet Új pontként elfogadták az eredeti napirendi javaslatban nem szerepelt kérdést: a nukleáris fegyverekkel nem rendelkező államok genfi értekezlete eredményeinek megvitatását. E napirendi pontot az említett értekezlet elnökének kérésére V Thant főtitkár javasolta megvitatásra. A közgyűlés az általános politikai vitát hétfőn folytatja. (TASZSZ) DUNAI VASMŰ: Tervtúlteljesítés a jubileumi versenyben (Tudósítónktól.) A Kommunisták Magyarországi Pártja megalakulása és a Tanácsköztársaság kikiáltása 50. évfordulója alkalmából indult jubileumi munkaversenyben a Dunai Vasmű 673 szocialista brigádjának 6600 tagja, 22 szocialista gyáregysége, üzeme és műhelye vesz részt. Munkájuk eredménye a Dunai Vasmű háromnegyed éves tevékenységének értékelésekor már megmutatkozott: 1968 első kilenc hónapjában a kombinát mintegy 4 és fél milliárd forint értékű terméket állított elő s ez 102 százalékos tervteljesítésnek felel meg. Túlteljesítették a felemelt terveket is, eleget tettek a szállítási szerződéseknek, a bel- és külföldi üzlettársak megelégedésére. Módosították az Apollo 7. pályáját Az Apollo 7. amerikai űrhajó utasai pénteken a tervezett Holdkutatások szempontjából jelentős újabb kísérletet hajtottak végre: magyar idő szerint 13.03 órakor Walter Schirra, az űrhajó parancsnoka beindította az űrhajó 9750 kilogramm tolóerejű fő hajtórakétáját, amely a terveknek megfelelően 66 másodpercig működött. A hajtómű hatására megváltozott az űrhajó Föld körüli pályája: az eddigi 280 kilométer helyett most 450 kilométerre van a Föld felszínétől a pálya legtávolabbi pontja, a Földhöz legközelebbi pont változatlanul 164 kilométerre van. A hajtómű megindítása után 33 másodpercen át az űrhajót önműködő vezérlőberendezés kormányozta, majd a kísérlet második felében Schirra vette át a kormányzást, hogy megállapítsák, az automata rendszer esetleges használhatatlanná válása esetén mennyire kormányozható az űrhajó.