Népszabadság, 1969. január (27. évfolyam, 1-25. szám)

1969-01-21 / 16. szám

CTin Ti'Ti* I r (7\\ 1\\ 11 ZzSJi-2 ±3c 's tecfinida Milyen lesz a jövő űrállomása? „A Szojuz—4 és a Szojuz—5 szovjet űrhajókat sikeresen összekap­csolták, és ezzel létrejött a világ első kísérleti űrállomása, emberek­kel a fedélzetén” — ez a hír az utóbbi napok nagy szenzációja. Mi az űrállomás, milyen célokat szolgál, milyen főbb típusai vannak? Ezekre a most különösen érdekes kérdésekre válaszol az alábbi ösz­­szefoglalás. Elképzelések és valóság Az asztronautika tüneményes fejlődése sok régebbi elképzelést halomra döntött. Az űrhajózás leg­merészebb álmodói sem hitték volna, hogy alig több mint egy évtized alatt a mesterséges égites­tek valóságos légiói jutnak ki a világűrbe, s hogy még az idén az ember leszállhat a Holdon. De nemcsak a fejlődés üteme volt gyorsabb, mint azt bárki hit­te volna, az események sorrendje is alaposan rácáfolt minden régi jóslatra. Nem kisebb szakértő, mint Wernher von Braun, az amerikai Apollo-terv „atyja” volt kénytelen például régebbi álláspontját fel­adni. Braun 1951-ben könyvet írt a Hold meghódításáról. Ebben ki­fejtette, hogy reális számítások szerint 1961—1966 között megépít­hető a Földtől 1730 km távolság­ban keringő, hatalmas méretű űr­állomás, amely a holdexpedíciók kiindulóbázisa lesz. Az olvasó jól tudja, hogy az amerikai holdprog­ram ettől gyökeresen, különbözik, de annyit még hozzá kell tennünk, hogy az úgynevezett Apollo utáni program is a közvetlenül a Föld­ről indított holdutazásokat irá­nyozza elő. Ugyancsak nem fantaszták, ha­nem az amerikai Goodyear-kon­­szern tervezői, Darell Romick és társai dolgozták ki 1956-ban a Me­teor elnevezésű űrállomás tervét. Részletes tanulmányuk szerint az űrállomás megépítése megelőzi a holdutazást, sőt a Hold egyéb esz­közökkel végzett felderítését is. Mint tudjuk, ez utóbbi a szovjet Lunákkal már 1959-ben megkez­dődött ! Ha kézbe vesszük az első szput­­nyikok fölrepítése idején megje­lent népszerű űrhajózási könyve­ket, fellapozzuk az akkori isme­retterjesztő folyóiratokat, lépten­­nyomon találkozunk az űrállomá­sok képével, a Föld körül keringő óriási kerekekkel, gömbökkel. Az utóbbi években azután ezek el­tűntek a könyvek lapjairól, a fo­lyóiratok hasábjairól, hogy­ az űr­kutatás mindennapi eredményei­nek adjanak helyet. Az űrállomások gondolata per­sze azért nem ment feledésbe. A nyugati sajtóban gyakran jelen­tek meg olyan találgatások, hogy a szovjet holdprogramban űrállo­mások jutnak majd nagy szerep­hez. Kevesebb hangzott el az ame­rikai MOL (Manned Orbiting La­boratory — emberlakta orbitális laboratórium) tervéről, amely sze­rint eredetileg 1969-re tervezték egy katonai célú űrállomás létre­hozását. Mi az űrállomás ? Mielőtt továbbmennénk, tisz­táznunk kell az űrállomás fogal­mát, meg kell állapodnunk ab­ban, hogy mit értünk ezen az el­nevezésen. A magyar szakiroda­­lom szóhasználatában — a leg­újabb lexikális meghatározás sze­rint — az űrállomás az emberek huzamosabb idejű tartózkodásá­ra berendezett nagyméretű mes­terséges hold. Lényeges vonása tehát, hogy mesterséges holdként tartósan a Föld körül kering, s méreténél fogva több ember be­fogadására és életfeltételeinek a biztosítására alkalmas. De hát az űrhajók — a leg­utóbbi Apollo—8 kivételével — eddig ugyancsak embereket befo­gadó mesterséges holdak voltak. Mi a különbség közöttük és az űrállomások között? Kétségtelen, hogy a Föld körül keringő űrhajók személyzete szükségszerűen ellát olyan, funk­ciókat is, amelyek egyébként az űrállomások fedélzetén tartózko­dó emberek feladatkörébe vág­nak majd. Az űrállomás azonban jóval nagyobb a közönséges űr­hajónál, s tartósan van a Föld körüli pályán, személyzetét rend­szeresen váltják , hogy csak a lényegesebb vonásokat emeljük ki. Az űrállomások méretei első­sorban attól függnek, hogy ezt a különleges mesterséges holdat milyen célból állították pályára Nem hisszük, hogy a legközeleb­bi jövőben készítendő űrállomá­sok nagyobbak lennének, mint amekkorát néhány űrhajó össze­kapcsolásával meg lehet építeni. Az elképzelt óriási űrállomások ma még csak mérhetetlen erőfe­szítésekkel volnának elkészíthe­tők. Mikorra időszerűkké válnak, bizonyára létrejönnek majd azok a technikai eszközök is, amelyek megépítésüket egyszerűbbé te­szik. Kozmikus laboratórium és megfigyelőhely Az űrállomásokat elsősorban kozmikus laboratórium és meg­figyelőhely céljaira létesítik. A szovjet sajtóban a legutóbbi Szo­­juz-kísérlethez fűzött kommen­tárok több felszállási lehetőségre mutatnak rá, a többi között a meteorológiai, a csillagászati, az oceanográfiai észleléseikre. Magá­tól adódik a kérdés: miért kell evégből az embernek kimennie a világűrbe, amikor ugyanilyen vizsgálatokat automatikus mes­terséges holdakkal is el lehet vé­gezni ? Nos, az önműködő mesterséges holdak igen kiforrott eszközök, a korszerű technika valóságos re­mekművei ugyan, de nem pótol­hatják minden vonatkozásban az embert. Nincs meg bennük az ember döntésre való képessége, nem tudják észleléseikben a fon­tosat a kevésbé fontostól megkü­lönböztetni. Az űrállomáson tar­tózkodó csillagászati megfigyelő dönteni tud, hogy az égbolt me­lyik tájára szegezze távcsövét, és nem készít érdektelen felvétele­ket. Ugyanezt lehet minden meg­figyelő munkáról is elmondani. Hasonlóképpen nem bízhatók az automatákra különféle fizikai kí­sérletek, amelyekkel az anyagot olyan körülmények között vizs­gálják, amilyenek lem­ a Földön egyáltalán nem vagy csak rend­kívüli nehézségek árán volnának megteremthetők. Ilyenek közé tartozik a súlytalan állapot, az erősen légritkított tér, az igen ala­csony hőmérséklet. De nemcsak a fizikai, hanem a kémiai és a biológiai kísérletek között is szép számmal akadnak olyanok, amelyeknek elvégzése a Föld körül keringő laboratórium­ban dolgozó kutatóra vár. Vannak, jobban mondva lesz­nek egyes technikai, gyártástech­nológiai eljárások, amelyeket űr­viszonyok között kell kidolgozni. Itt ismét a már említett környe­zeti hatásokra gondolunk. Elkép­zelhető — ebben a kérdésben a gazdaságosság dönt majd —, hogy egyes igen kényes, egyébként is drága elektronikai vagy finom­­mechanikai alkatrészek előállítása az űrállomáson célszerűbb lesz, mint a Földön, sőt a minőség is javulni fog. Valószínűleg rövidesen az űrállo­mások még egy igen fontos szerepet tölthetnek be: az űrpilóták valósá­gos edzőtáborául szolgálhatnak. Je­lenleg a jövendő űrutazások rész­vevőinek előkészítésében a súly­talan helyzet begyakorlása megle­hetősen körülményes. Az űrállo­más lehetőséget nyújt egy-egy nagyobb szabású vállalkozás — például a holdutazás — előtt az űrutasok edzésére, s az adott prog­ram személyzetének végleges ki­választására. Űrpályaudvar? Újabban ismét sokszor hallunk az űrállomások egy másik fel­használási lehetőségéről, amelyet már a Braun- és a Romick-féle elképzelések kapcsán említettünk. Ez az űrállomás a Holdra vagy a bolygókra irányuló utazások dí­szállóhelyeként, vagy ha jobban tetszik, pályaudvaraként működ­ne. Akár a Holdra, akár a bolygók­ra nagyjából a szökési, vagyis a második kozmikus sebességre (kb. másodpercenként 11 kilométerre) kell az űrhajót a Föld közelében felgyorsítani. Ha az indítás a Földről történik, akkor — mint azt a legutóbbi amerikai kísérlet­ben is láttuk — igen nagy hordo­zórakétára van szükség. A Sa­turn–5 rakéta 2820 tonna indu­lási tömegéből mindössze 45 ton­na jut el a Holdig. Már Ciolkovszkij gondolt arra, hogy egy Föld körüli pályán ke­ringő űrállomásról egyszerűbben, kisebb rakétával lehetne a Hold­űrhajót startoltatok Hiszen az űr­állomás legalább a körsebesség­gel, az első kozmikus sebességgel kering, tehát, mint mondani szo­kás, minden rajta levő test „örök­li” ezt a másodpercenként csak­nem 8 kilométeres sebességet. Ilyenformán tehát az űrhajót ra­kétájával csupán másodpercen­ként 3 kilométeres sebességre kell itt felgyorsítani, ez pedig nem okoz különösebb nehézséget. Az űrpályaudvar építése könnyű egy efféle elképzelést papírra vetni, de annál több gondot okoz a megvalósítása, mi­vel ehhez rendkívül nagy űrpá­lyaudvarra lenne szükség. A fan­táziának mindenesetre tág tere nyílik, hogyan lehet egy ilyen óriási űrállomást megépíteni. Az alkatrészeket valóságos űrhajó­karavánok szállítják ki a pályá­ra. Itt egyfelől ezekből az alkat­részekből, másfelől az űrhajók szétbontásából kapott szerkezeti elemekből építenék össze az űr­szerelők az átszállóhelyet. De néhány „apróságról” még nem szóltunk. Meg kell szervezni a Föld és az űrpályaudvar közötti rendszeres forgalmat; erre a cél­ra ki kell alakítani a speciális űr­hajókat, az úgynevezett űrkom­pokat. Ugyancsak különleges, kis­méretű űrhajók — űrtaxik — kel­lenek az emberek gyors ki- és visszaszállítására. A kiszállított hajtóanyagok tárolása is gondot okoz. És itt nemcsak egyetlen űr­hajó indításához szükséges — száz tonna körüli — hajtóanyag­mennyiségről van szó! Gondos­kodni kell a nagy létszámú sze­mélyzet életfeltételeiről: levegő­ről, vízről, élelmezésről, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Min­denképpen a megépítés nehézsé­gét fokozzák az üzemben tartás problémái, hiszen az egyszer mű­ködésbe helyezett óriási űrállo­más üzemének fenntartását nem lehet abbahagyni. Se szeri, se száma a tervezők ötleteinek. Ciolkovszkij űrállomá­sán például a levegő regenerálá­sa végett télikert elhelyezésére gondolt. A súlytalanság részbe­ni megszüntetéséért a legtöbb ilyen nagy űrállomást a tengelye körül forgathatónak képzelték el; az ezáltal létrehozott röpítőerő a nehézségi erőt részben pótolná. Az óriási űrállomások, űrpálya­udvarok valószínűleg a nukleáris hordozórakéták kialakítása után, a Venusra vagy a Marsra irányu­ló űrutazások korában válnak időszerűvé. A nagyobb nukleáris rakéták ugyanis biztonsági okok­ból nem indulhatnak közvetlenül Földről. Egy „kényes" kérdés Befejezésül röviden szólnunk kell egy „kényes” kérdésről: az űrállomások katonai felhasználá­sáról. Nem egy űrállomás terve ennek a jegyében született meg. Már 1948-ban Forrestal amerikai hadügyminiszter ilyen tervet je­lentett be. (Kilenc évvel az első mesterséges holdak előtt!) A ki­­fejlesztés alatt álló MOL-űrál­­lomást már említettük. Tagadhatatlan, hogy mint min­den megfigyelésre alkalmas be­rendezést, az űrállomást is fel lehet katonai célokra használni. Egyetlen vagy csak néhány űrál­lomás azonban csak hiányosan tudná ezt a feladatot betölteni, a megfigyelés lehetősége ugyanis kötve van az adott űrállomás ke­ringési idejéhez és pályaadatai­hoz. Ugyanez vonatkozik az űr­állomás más katonai célú, pél­dául a rakétaelhárításban való felhasználására is. Növekedhet az űrállomások ka­tonai értéke, ha a pályát könnyen változtatni tudó, manőverképes típust készítenek. Ekkor azonban az űrállomást hosszú élettartamú manőverrakétával kell felszerel­ni, és hajtóanyagának rendszeres utánpótlásáról is szükséges gon­doskodni. De hát reméljük, hogy csupán békés célokra használják majd fel a jövő űrállomásait.. Hogy mi­korra épül meg az első? Erre na­gyon nehéz volna megközelítően is válaszolni. Mindenesetre örven­detes tény, hogy a Szojuz—4 és a Szojuz—5 összekapcsolása és a két szovjet űrhajós átszállása e roppant munka első sikeres kísér­letének tekinthető. Nagy István György A Braun által elképzelt űrállomás fantáziarajza. * 14­1 f N ' : Érdekes elképzelés a jövő űrállomásának építéséről. Hengerelt fúrók A gépipar egyik általánosan ta­pasztalható törekvése a forgácso­lási technológia helyettesítése más eljárásokkal, többnyire képlékeny alakítással. Nemcsak az anyag­felhasználás csökken így, mert elmarad a forgácsképződés, ha­nem az esetek többségében az ala­kított munkadarab szilárdsági, tartóssági és egyéb jellemzői is kedvezőbbek lesznek. Világszerte tapasztalható ez a törekvés a szer­számok gyártásában is. Lengyel­­országban a poznani Képlékeny Alakítási Központi Laboratórium­ban dolgozták ki a fúrók meleg­hengerlésére szolgáló automaták proptotípusait, amelyek iránt máris igen nagy az érdeklődés a felhasználók részéről. A géptípuscsaládba tartozó kü­lönböző nagyságú gépekkel 1,6 és 23 mm közötti átmérőjű fúrókat lehet hengerelni. Közülük a há­rom kisebb méretű gépet már gyártja is a wielkospolskai me­chanikai berendezések gyára. Mivel a hengerlés melegen tör­ténik, az automatákba indukciós hevítőberendezés is be van épít­ve, amely a munkadarabokat na­gyon gyorsan melegíti fel a hen­gerléshez szükséges 1000 fokot megközelítő hőmérsékletre. A gé­pek teljesítőképessége a fúró nagyságától függően 1500—2500 darab 8 óra alatt. Ez körülbelül a hússzorosa a hagyományos mó­don elérhetőnek. Az eljárás to­vábbi előnyei: a mintegy 40 szá­zalék szerszámacél-megtakarítá­­son kívül jobb minőségű fúrókat lehet készíteni, mint a régi forgá­­csolásos technológiával. Az átmé­rő és a csúcs megmunkálása ter­mészetesen továbbra is köszörü­léssel történik. Heves megyei Lapkiadó Vállalat, Eger, Beloiannisz u. 3.Telefon: 24—44. Hirdetési díj betűnként és naponként 2,— Ft.

Next