Népszabadság, 1969. január (27. évfolyam, 1-25. szám)

1969-01-22 / 17. szám

Beruházási eredmények és tapasztalatok­­ Az új gazdasági mechanizmus első esztendeje lezárult, elérke­zett a mérlegkészítés, a tapaszta­latok rendszerezésének, összege­zésének ideje. A beruházások 1968. évi tapasztalatainak helyes érté­kelése különösen bonyolult fel­adatnak ígérkezik. Egyfelől, mert az új irányítási rendszer beveze­tését megelőző időszak gazdasági döntéseinek „tehetetlenségi nyo­­matéka” különösen nagy súllyal érezteti hatását még ma is. Más­felől, mert az újabb fejlesztési­beruházási döntések is csak hosz­­szabb idő elteltével mutatják meg igazi arculatukat. Az egyensúly feltételei 1968-ban A teljes kép persze majd csak a végleges adatok birtokában kere­kedik ki, de a múlt évi beruhá­zási helyzetet megközelítő pontos­sággal már most is jellemezni le­het. Eszerint a beruházásokra is érvényes az, ami a népgazdaság 1968. évi fejlődésére általában: az átmenet a gazdálkodásnak ezen a területén is zökkenőmentes volt, a fejlődést jelző fő mutatószámok végeredményben a vártnak meg­felelően alakultak. A reform ösz­tönző erejét bizonyítja a vállala­tok, a szövetkezetek törekvése a gyorsabb fejlődésre, a több beru­házásra, s a beruházások növeke­désével, az új létesítmények üzem­be helyezésével bővült a foglal­koztatottság is. Mindemellett a beruházási fe­szültségek változatlanul gondot okoztak 1968-ban is, és késleltet­ték a gazdasági reform bevezeté­sétől várt kedvező hatások kibon­takozását. Az 1968. évi beruházási terv az előző évinél jóval szeré­nyebb ütemű fejlesztést írt elő, mivel a beruházások 1967-ben nem kívánatos mértékben, terv­­szerűtlenül növekedtek, s ugyan­úgy nőtt a felhalmozás aránya a nemzeti jövedelmen belül a fo­gyasztás terhére. A reform indítá­sakor elhatározott cél volt, hogy a beruházási piac egyensúlya ja­vuljon, s a beruházások növekedé­se 1968—1970-ben ne haladja meg a nemzeti jövedelem növekedési ütemét. Tekintve, hogy az építőipar 1967-ben jelentősen túlteljesítette tervét, jogosnak tűnt az a feltéte­lezés, hogy 1968-ban a kivitelező vállalatok a nyereségérdekeltség ösztönző hatására 8—10%-kal­ nö­velik az építőipar változatlan áron számított termelését. A beru­házási célú termelés nagyobb ará­nyú növekedésére lehetett számí­tani az ösztönzők hatására a gép­iparban is. A terv csupán a gép­import teljesítését irányozta elő az 1967. évivel azonos szinten. Az előzetesen számítottnál na­gyobb fizetőképes kereslet korlá­tozására, a beruházási pénzforrá­sok „visszafogására” 1968-ban ál­lami erőből az eredetileg javasolt­nál jóval kevesebb nagyberuhá­zást kezdtünk el, szigorúbb gaz­dálkodási feltételeket állapítot­tunk meg az ún. célcsoportos beruházásokra, a beruházási­bankhiteleket pedig csak a leg­gyorsabban visszatérülő, leghaté­konyabb befektetésekre folyósítot­tunk a vállalatoknak, évi beruházások pénzügyi elő­irányzatát előreláthatólag összes­ségében nem teljesítik. A terhek növekedése részben azzal függ össze, hogy a vállalati beruházá­sok körében a vállalatok igénybe vették ugyan az állami költségve­tési támogatást beruházásaikhoz anélkül, hogy saját pénzeszközei­ket nagyobb mértékben felhasz­nálták volna. Az állami költségvetés teher­mentesítésére 1969-ben csak a legszükségesebb számban indí­tunk újabb egyedi állami nagy­­beruházásokat. Sőt a jövőben a feldolgozóipar termelő nagyberu­házásainak megvalósítására eddig adott végleges költségvetési jutta­tások fokozatosan megszűnnek. Ehelyett e beruházásokat a válla­latok folyamatosan képződő fej­lesztési alapjából, részben az üzembe helyezés után visszafize­tendő fejlesztési kölcsönből finan­szírozzák. 1968-ban jellemző volt a válla­latok „hiteléhsége” és nagy nyo­­mdása a szolidan megállapított be­ruházási hitelkeretekre. Az első évben még lekötetlen fejlesztési alapjaikra a vállalatok gyakran nagy összegű hiteleket igyekeztek felvenni. Ez egyebek közt azt mu­tatja, hogy a vállalatok nyereség- és financiális érzékenysége még nem fejlődött ki. Még nem érzé­kelik eléggé, hogy milyen terheket jelentenek ma a tőkeköltségek (a kamat stb.) és holnap, holnapután, azaz majd két-három év múlva a hitel- és állami kölcsön törleszté­si kötelezettségek. Feltűnő tapasztalat, hogy az igénybe vett és engedélyezett be­ruházási bankhitelekből a válla­latok a tervezettnél kevesebbet használtak fel, az elmaradás egyes esetekben eléri az idei pénz­ügyi előirányzat 15—20%-át. Eb­ből arra lehet következtetni, hogy a vállalatok hiteligényeiket gyakorlatlanság vagy más ok miatt anyagilag, műszakilag nem mindig alapozták meg kellően, s nem jól tervezték meg a megva­lósítás, a pénzügyi felhasználás ütemét, esetleg nem szervezték meg a jó végrehajtást. A kereslet-kínálat kritikus pontja Az 1969. évi hitelpolitikai gya­korlat szigorítása, az igények erő­teljes megszűrése, szelektálása te­hát mindenképpen indokolt. Ezért a bankok hosszú lejáratú hitele­ket csak a népgazdaságnak külö­nösen fontos (preferált) célokra adnak, sőt a beruházási hitelek nagyobb részét csak középlejárat­ra folyósítják. Növekszik a fej­lesztési alapot terhelő eszközlekö­tési járulék és a hitelkamat együt­tes mértéke is. Az egyensúly ja­vítását még így is megnehezíti, hogy 1969-ben, az új mechaniz­musban első ízben képződnek vál­lalati fejlesztési alapok, újabb beruházási pénzforrások a múlt évben elért magas nyereségből.­­. Az építési beruházások eddig kimutatható év végi pénzügyi tel­jesítési adataiból még túl korai lenne messzemenő következtetése­ket levonni, hiszen a pénzbeli (rea­lizált) és a műszaki megvalósu­lás között itt lehet a legna­gyobb eltérés. Az azonban már most is látható, hogy a beruhá­zási piacon az idén is az építési kereslet és kínálat között lesz a legnagyobb a feszültség. 1963-ban az építőipari munka termelékeny­sége csak elenyészően növekedett, a termelésnövekedés ütemét messze meghaladó mértékben nőt­tek az építőipar anyagkészletei; az építőipari árszínvonal jóval az 1968. január 1-i induló szint fe­lett alakult ki, a termelés növeke­dése viszont elmaradt a tervezet­től. A különösebb erőfeszítés nél­kül elért magas nyereség az épí­tőipari vállalatokat nem eléggé ösztönözte meglevő tartalékaik feltárására, az igények jobb ki­elégítésére, a beruházási építések meggyorsítására. Mindez, továbbá a beruházások 1968. évi pénzügyi előirányzatának teljesítésében mutatkozó elmaradás arra int, hogy 1969—70-re még nagyobb körültekintéssel mérjük fel a ki­vitelezők és szállítók reális telje­sítőképességét. Az 1968. évi tapasztalatok ala­pos értékelése valójában még csak a kezdeténél tart, de már most sok segítséget adhat az 1969. évi beruházási feladatok jobb elvég­zéséhez. A banki embereknek a hitelpolitika elveinek következe­tes érvényesítéséhez, a vállalatok­nak a tervező, a beruházó és ki­vitelező tevékenység jobb meg­szervezéséhez, összehangolásához. Jobb együttműködésük révén a kormányzati intézkedések, a mó­dosított szabályozók is sokkal in­kább kifejthetik a feszültségeket csökkentő kedvező hatásukat, se­gíthetik a népgazdaságnak, a vál­lalatoknak, s a lakosságnak is oly­annyira fontos beruházások terv­szerű, gazdaságos megvalósítását. Dancs István a Magyar Beruházási Bank vezérigazgató-helyettese . Mit mutatnak a pénzforgalmi adatok? Az 1968. évi beruházási terv tel­jesítésének most még csak a pénz­­forgalmi adatai ismeretesek. Esze­rint a teljesítés 3—4%-kal elma­rad az előirányzattól. A részletes és pontos értékeléshez a továb­biakban még szükséges lesz szám­ba venni a műszakilag befejezett, számlázható, de pénzügyileg nem realizált beruházási munkákat. A pénzforgalmi terv teljesítésének adatai máris nagyon jellegzetes problémákra és tanulságokra hív­ják fel a figyelmet. Az állami költségvetés ez évi beruházási terhei az előzetesen szá­mítottat némileg meghalad­ják , annak ellenére, hogy az 1968. Európa legnagyobb folyamatirányító számítógépe Az NSZK-beli Burghausenban helyezik üzembe rövidesen Euró­pa legnagyobb folyamatirányító számítógépét. Az IBM 1800 típu­sú gépre egy kőolajfinomító ve­zetését bízzák. Az üzem minde­nekelőtt acetilént, etilént, továb­bá könnyű fűtőolajat, gázolajat és petrolkokszot szolgáltat. A számítógép irányítja majd a nyersolaj-desztillációt, a kokszo­­sító- és kalcinálóberendezéseket, s különféle termékek kéntelení­­tését, a krakkolást, a tisztítási fo­lyamatot stb. Mintegy 1000 mé­rőhely (hőmérséklet, nyomás, át­folyás, sebesség, szint) adatai ke­rülnek az adatgyűjtőbe, s innen a számítógépbe. Ezek egy részét folyamat-gázkromatográfok érté­kelik, és meghatározzák az eset­leges küszöbérték-túllépést. A számítógéphez 32 768 szó tá­rolóképességű magtároló, 7,5 mil­lió szó tárolóképességű lemeztá­roló, tíz adatkiíró, valamint hat különleges, digitális kijelzőegy­ség tartozik. Az adattovábbítás vezetékrendszerének hossza 90 km, az egyes mérőhelyek közöt­ti kábelhossz pedig 130 kilomé­ter. Valóságos föld alatti kábel­erdőt alkot az áramellátást szol­gáló 450 km-es és a távbeszélő­­összeköttetést biztosító 70 km-es vezetékhálózat. A számítógépes irányítás lehetővé teszi a beren­dezés működését tükröző jegyző­könyv, termelési jelentés és mér­leg dokumentációjának közvet­len gépi elkészítését. A közgazdász-továbbképző tanfolyamai A Marx Károly Közgazdaság­­tudományi Egyetem közgazdász­továbbképző az 1969. tavaszi fél­évben A szellemi munka terme­lékenysége és tényezői, valamint Az ügyvitelszervezés és gépesítés a­ belkereskedelemben címmel egy féléves tanfolyamokat indít márciusban. A tanfolyamokra 1969. feb­ruár 15-ig lehet jelentkezni a tan­díj egyidejű fizetésével az egyete­men, IX., Dimitrov tér 8. III. emelet 322/a teremben 16—19 óra között. ­ A gazdasági funkciók továbbfejlesztése a vállalatoknál A gazdaságirányítás reformja a figyelmet szükségképpen főként a központi irányítás és a válla­lat mint egész viszonyának kor­szerűsítésére fordította. A válla­lati igazgatási-gazdálkodási rend­szer, a vállalati belső mechaniz­mus fejlesztésének az ügye ez­után, a jelenlegi időszakban ke­rül nagyobb súllyal előtérbe. Ellentmondás a makro- és a mikro­­mechanizmus közt Miután a vállalatok korszerű makromechanizmus feltételei közt tevékenykedhetnek, most arra kell törekedni, hogy a vállalaton belül is korszerű mikromechaniz­­mus fejlődjön ki és szilárduljon meg. Fokozódtak a követelmé­nyek a vállalati igazgatási-gaz­dálkodási rendszerrel kapcsolat­ban. Vállalati feladattá vált a többi között a szükségletek felmé­rése, a termelési lehetőségek és a szükségletek optimális összehan­golása, a fejlesztési irányok meg­határozása stb. Ily módon lehető­vé, egyben szükségessé is vált, hogy a vállalatoknál a gazdálko­dás különböző funkciói kibonta­kozzanak. A vállalati igazgatási, gazdálko­dási rendszer továbbfejlesztése vállalati hatáskörbe tartozik, te­hát alapvetően belső vállalati ügy. A vállalatoknál lehet a legcélsze­rűbben eldönteni, hogy az adott feltételek között az egyes gazda­sági funkciókat hogyan kell ki­alakítani, milyen módszereket, milyen szervezeti megoldásokat a legcélszerűbb alkalmazni. A gaz­dasági tevékenység technológiai természetétől, illetve a termelési szerkezettől (vertikális, horizontá­lis, különböző vegyes típusú vál­lalatok), a vállalat nagyságától, az iparági sajátosságoktól, az adott gyártási ágak fejlesztési igényes­ségétől stb. függően kisebb-na­­gyobb mértékben eltérő megoldá­sok, módszerek szükségesek, mi a vállalati terv­ üzemgazdasági munkát, a gyártmány- és gyártás­fejlesztést, a beruházást, a piac­kutató és -elemző tevékenységet, hogy ezek révén biztosítsák az optimális vállalatfejlesztési kon­cepció kialakítását, a termelés belső tartalékainak feltárását és mozgósítását. Sok vállalatnál még nem találták meg a vállalaton belüli termelőegységek irányítási, érdekeltségi rendszerének azokat a formáit, módszereit, amelyek a legcélszerűbben biztosítják a vál­lalati döntések megvalósítását, ugyanakkor elősegítik a termelő­­egységek kezdeményezőkészségé­nek kibontakoztatását is. Példás kezdeményezések Tapasztalataink szerint a vál­lalatok jelentős része az új me­chanizmusra való áttérés előké­szítésekor, majd ezt követően fi­gyelemre méltó lépéseket tett sa­ját belső igazgatási-vezetési és gazdálkodási rendszere tovább­fejlesztése érdekében. A Ganz Műszer Műveknél pl. jó megoldá­sokat vezettek be egyes igazgatá­si tevékenységek, döntési hatás­körök decentralizálásával kapcso­latban, továbbfejlesztették a dön­tés-előkészítés módszereit. A 'l'szo Cipőgyárnál korszerű matemati­kai módszerek alkalmazását kez­dik meg az optimális gyártmány­összetétel kialakítása érdekében, megalapozottabbá tették a piaci versenytárgyalást. Az Egyesült Izzóban, az Országos Gumiipari Vállalatnál továbbfejlesztették a gyáregységek, az üzemek érde­keltségi rendszerét stb. Sok vállalatnál azonban még nem sikerült tartalmi és módszer­beli szempontból továbbfejleszte­­ nivel segíthetik a vállalatokat? A vállalati belső gazdálkodás továbbfejlesztéséhez igyekeznünk kell minél több elvi, módszertani segítséget nyújtani a vállalatok­nak. Sok mindent meríthetnek a vállalatok ma is azokból a disz­ciplínákból, amelyek a vállalati igazgatás-gazdálkodás elméleti­módszertani problémáit tárgyal­ják, az iparvállalatok gazdaság­tana, az alkalmazott matematika, a statisztika, a számvitel stb. is­meretanyagából. E tudományágak több időszerű témakörében azon­ban igen-­fontos lenne a kutató­munka kibontakoztatása. Az el­méleti és gyakorlati vizsgálódá­sok továbbfejlesztése, a kedvező vállalati tapasztalatok sokirányú elemzése is komoly segítséget nyújthat a vállalatoknak a többi között módszertani ajánlások, tí­pusváltozatok kidolgozásával. So­kat tehetnének ezen a területen az ágazati szervezési intézetek is. A vállalati tevékenység javulá­sa összefügg azzal is, hogy az utóbbi években megindult a gaz­dasági vezetők továbbképzése, megkezdődtek a vizsgálódások a vezetés elméletének kialakításá­ra, színvonalas kötetek, cikkek je­lentek meg. A vezetéssel kapcso­latos kutatások azonban hadunk­ban egészében véve még a kez­deti anyaggyűjtési, rendszerezési stádiumban vannak. A vállalati vezetés-igazgatás színvonala to­vá­bbfej­lesztésének szempontj­ából szükséges lenne a vezetés elmé­leti, módszertani kérdéseivel kap­csolatos kutatások kibontakozta­tása is. . A vezetés elméleti és módszer­tani problémáinak kutatásában a jelenleginél nagyobb energiát kel­lene fordítani a gyakorlatban be­vált vezetési módszerek tanulmá­nyozására, elemzésére, általánosí­tására, népszerűsítésére. Segítsé­get jelentenek a baráti szocialis­ta országokban kifejlődő vezeté­si, kutatási eredmények, valamint a tőkés management szakiroda­­lom kritikai tanulmányozása is. A vállalati igazgatási-vezetési, gazdálkodási rendszer fejlesztése szép feladatok elé állítja a válla­lati vezetőket, közgazdászokat és az e témákkal foglalkozó kutató­kat egyaránt. Dr. Varga Sándor a Marx Károly Közgazdaságtudomá­nyi Egyetem tanszékvezetője KÉRJÜK T. ÜGYFELEINKET, hogy az 1969. évi­ méretspecifikációval ellátott acéllemez radiátor megrendeléseiket az I. félévre február 10-ig, a II. félévre április 30-ig küldjék el vállalatunknak. A fenti időpontig beküldött megrendeléseket vállalatunk teljes egészében teljesíteni kívánja. Felvilágosítással szolgál az Értékesítési osztályon: Vágóné.­­ Szerelvényértékesítő V. Bpest VI., Bajcsy-Zsilinszky út 31. Telefon: 120 — 772—775

Next