Népszabadság, 1969. február (27. évfolyam, 26-49. szám)

1969-02-25 / 46. szám

1969. február 25. kedd NÉPSZABADSÁG Huszonöt éve halott. „Nem bírta hát tovább a roncsolt szív s tüdő...” — ahogy Radnóti Miklós írta róla sirató versében, nem sok­kal a halála, s éppen két nap­pal a temetése után. Kegyetlen, szeles-havas idő volt, akik temet­tük, szinte mind ismertük egy­mást. Sem életét nem akarom el­mondani, sem művészetét nem jellemezném az emlékezésnek e pillanatában. S különben is, Dé­si Huber Istvánnénak értékes könyve s Dési Huber művészeti tanulmányainak kiadása után s legutóbbi nagy reprezentatív ki­állítása óta nem kell őt ismét felfedezni és ma már aligha kel­lene harcolni elismertetéséért. Pedig harcolnia kellett neki ma­gának is s ami különösen fájt, nemcsak az akadémikus, konzer­vatív festői irányok híveivel, ha­nem azokkal is, akikhez tartozott, a forradalmi művészekkel, sok­szor fiatalabb barátaival is. Amilyen szelíd volt különben, elveiből, esztétikai-filozófiai-po­­litikai elveiből nem engedett. S e vitáiból ma már mindenki szá­mára világos lehet: ő volt az elveiben szilárd s ugyanakkor ő volt a megértő, ő volt a humánum teljességére törekvő. S e nagy proletár festőnek, akit valóban a „dolgozók nehézkes népe” do­bott fel, halála után, a felszaba­dulás után is újra meg újra meg kellett vívnia a harcát a méltó elismertetésért. Igaz, hamarosan az egyik jelentős népi kollégium tűzte ki nevét s vállalta művészi elveinek megvalósítását, gyűjte­ményes kiállítása is volt, aztán az ötvenes években jó időre megfeledkeztek róla. Ma már Derkovits, Goldmann György mellett elfoglalta méltó helyét, inkább az lenne a kívánatos, ha művészettörténészeink végre az ő életművét s esztétikai törekvé­seit is beható elemzés alá vennék, amit nemcsak forradalmi képző­­művészetünk történetében érde­mel meg, hanem az egyetemes magyar művészettörténet egészé­ben is. Iszen a huszonöt éves fordulón inkább emberségéről, jelle­méről szólanak — erre lehetek, élete utolsó szakaszán, én is tanú. A harmincas évek derekán ismer­kedtünk meg, s lassan-lassan úgy megbarátko­zott a mi Pestre sodródott „szegedi” kollégiu­munkkal, hogy 1938-ban élete egyik kedves, békéltető és termé­keny nyarát töltöttük együtt. Ist­ván Stefikével együtt „pihenni” jött Bátorligetre, én meg mese­mondómhoz, Fedics Mihályhoz igyekeztem, hogy — az utolsó pillanatban — összegyűjtsem me­semondását, emlékezéseit. A nyár pedig ekkor már egész Európá­ban a háborúra készülés hiszté­riájában, a fasizmus egyre lep­lezetlenebb erőszakában égett. S a bátorligeti táj enyhe homok­dombjaival, békésen elheverő, kanyargó útjaival, s a tanyai há­zak alázatával mégis megnyug­tatott bennünket, ha mindennapi sétánkat, esti beszélgetéseinket át is hálózta a jövendők fekete gondja. Munkásságának egyik te­remtő korszaka volt ez a szabol­csi néhány hét, s emlékei még sokáig, éveken át vigasztalták. Ezekben a hetekben ismertem meg igazán. Nehéz, kegyetlen évek voltak mögötte, kemény munkássora, egy autodidakta mű­vész szívós, önkínzó erőfeszítése a művészi önkifejtés legjobb for­máinak elsajátítására és évek óta birkózása az egyre előbbre lopa­kodó halállal, a tbc. alattomos támadásaival. Mennyi erkölcsi, fizikai erő, milyen erkölcsi és in­tellektuális tisztaság, milyen bel­ső bátorság és öntudat kellett e terhek elviseléséhez. S ezen a nyáron is, a későbbi s egyre ne­hezebb években azt csodálhat­tuk, hogy ez a szilárdság, ez a ke­mény hűség és makulátlan tisz­taság milyen szelídséggel s mily gyermeki jókedvvel, életörömmel párosult. Művészi igénye a leg­magasabbra sarkallta: a prole­tariátusról akart vallani, új hírt hozni osztályáról, s keres­te az új kifejezést, küzdött a kifejezés erejéért, formai bizton­ságáért, s küzdött, persze, az el­utasítás ellen, önmagával is elé­gedetlen volt, mert mindig a tö­kéletesre tört, s nem is egyszer újra fogalmazta témáit — soha­sem becsülte le a formai kifeje­zést, s jól tudta, milyen hátrány­nyal indult. S mind a keserű te­her ellenére is teli volt bizako­dással, vidám jóakarattal. Ha va­lakiben osztálya legjobb tulaj­donságai életre keltek, róla el­mondhatjuk. A Radnóti-vers jól summázta élete értelmét: „... Éld e rossz világot és mindig tudd, hogy mit kell tenned érte, hogy más legyen." ORTUTAY GYULA: DÉSI HUBER ISTVÁN A Fényes szelekről Volt ilyesmi, de nem így A Fényes szelek vitájához sze­retnék hozzászólni, mint volt NÉKOSZ-os. Magához a vitához csak annyit, hogy Fekete Gyula megállapításaival és következte­téseivel messzemenően egyetér­tek. Jancsó bőven használ valós motívumokat. Hiszen jártunk mi a kollégiumokból papnövendé­kekkel vitázni (nem úgy, mint a filmen!), jártunk mindszentysta papokat „terrorizálni” (nem fi­zikai, hanem erkölcsi terrorral), hittünk vezetői elhivatottságunk­ban, váltottunk le titkárokat, táncoltunk és énekeltünk és időn­ként vissza akartunk minden ilyesmitől vonulni, hogy szakem­berek legyünk. A részleteit közt tehát sok a valódi, csak az egész nem igaz. A „handabandázó” kollégisták szembeállítása a jám­bor és kultúrát védő papokkkal; ez így nem igaz. Nem vitatom a művésznek azt a jogát, hogy történelmi figurá­kat történelemtől függetlenül mozgasson a művében. (Minden történelmi mű eltér többé-kevés­­bé a történelemtől.) Igen ám, de milyen határig függetlenítheti magát a történelemtől? Vajon nem támasztana-e elsöprő erejű országos fölháborodást egy olyan film, amely Horthy tiszti külö­nítményekről szólna, de a lovas­tengerészt Kossuth Lajosnak ne­vezné, a darutollasokat a 48-as honvédek ruhájába bújtatná? Hát azt hiszem, hogy a NÉKOSZ és a papnevelde ilyen beállítása is — szándékokról nem vitatko­zunk — legalábbis ízléstelen. Lőke Máté Valóban meztelen a király? A világért sem akarok próká­­torkodni, a megjelent számos el­marasztaló ítélet mégis levélírás­ra késztetett. Kinek vagy kiknek készült ez a film? Fekete Gyula szerint és a külön neki szánt „ ... jelek sze­rint ez a film eleve nyugati ex­portra készült, amolyan avant­garde happening ..Szerény vé­leményem szerint Jancsó nagy művész. És ez, hogy nagy mű­vész, jelenti azt is, hogy haladó művész. Haladó, tehát pártos. Azt, hogy filmjét exportálják-e, és ha igen, akkor merrefelé, ezt a ke­reskedelemre bízza ... Jancsó, a Magyar Népköztársaság állam­polgára, magyar és elkötelezett művész, aki elsősorban hozzánk szól. Egy művésztől sem lehet kíván­ni, hogy egy filozófiai tétel szi­gorú és tökéletes illusztrációját nyújtsa. Ugyanez vonatkozik egy történelmi korra is — még in­kább akkor, ha a művész célja nem is e kor hű ábrázolása. Né­zetem szerint Jancsó számára ez a kor csak eszköz, amelynek se­gítségével keresi a választ: mi a személyiség szerepe a történe­lemben, mi az egyén viszonya a tö­meghez? És mindezt egy szélsősé­ges helyzetben — a forradalom­ban — vizsgálja. Szó sincs itt a NÉKOSZ-mozgalom bemocskolá­­sáról vagy arról, hogy „a forrada­lom legtisztább szakaszát, a leg­őszintébb forradalmi hitet, ro­mantikát sározza be a film” — ahogy Fekete Gyula véli. Minden kornak van romanti­kája, egy forradalmi kornak kü­lönösen. Jancsó érzékelteti is e kor (és e korok) romantikáját, sőt, mintha kissé el is lágyulna, amikor a kezdő képsorokban be­mutatja a világot megforgatni akaró hőseit. De nemcsak roman­tikájuk van a hősi korszakok­nak! Vannak kegyetlenkedései, vannak megtorpanásai. Jancsó célja éppen az, hogy ne leegyszerűsítve lássuk a történe­lem nagy fordulópontjait, hanem a maga összetettségében. Ez len­ne hát a „nyárspolgár szeme”? Borgó János Lepketánc A fiókkutatás, az irodalmi pad­lássöprés divatjának törvénysze­rűségére mutat az is, hogy egy időben — de függetlenül — a színházak felfedezési ingerével, a rádió dramaturgiája is elfeledett magyar drámák nyomába indult. Sorozatot szerkesztett Nyerges András, és okos, eredményt ter­mő sorozatnak tekinthetjük ezt Mert a rádiónak önérdeke — még sokkal inkább, mint a színháznak —, hogy új, érdekes és ritkán hallható művekkel hívja fel programjaira a figyelmet, és foly­tonos szenzációkkal, finom szen­zációkkal szolgáljon hallgatóinak abban a hatalmas tömegben, amit műsorai naponta nyújtanak. Karinthy Frigyesnek most nem a sokat emlegetett Holnap reg­gelét, hanem a kevesektől is­mert Lepketáncot — műfaji meg­jelölése „fantasztikum egy felvo­násban” — fedezte föl és tűzte műsorára. A rádió — és ezt nem lehet elégszer elmondani — igen sokat tesz és tett már a múltban is a magyar drámairodalomért. Ez a „felfedezősorozat” is segít­ségnyújtás a színpadi színháznak, mert kisebb kockázattal segít ki­ásni figyelmen kívül hagyott ér­tékeket és nem vállal magára olyan fölösleges kudarcot, mint például nemrégiben a József At­tila Színház egy tökéletesen elfe­ledni való színmű újrafelfedezé­sével. Még egyet szeretnék hozzáten­ni a felfedezésekhez, talán ront­va a dramaturgiai Kolumbuszok örömét: nemrég, amikor Krúdy színre került a Vígszínházban, ámult csodálkozás fogadta az egyébként kitűnő dramaturg ré­­gészi mutatványát, mindenki, saj­tónk is, felfedezésről beszélt Holott föl volt az már fedezve. Ott volt az minden könyvtár pol­cán, sokunk könyvespolcán, Barta András szerkesztésében néhány éve megjelent könyv­alakban. Ugyanez a helyzet Karinthy egyfelvonásosával is. Helyes és dicséretes dolog, hogy a rádió be­mutatta. De felfedeznivaló nem volt rajta. Kellér Andor szer­kesztésében a Hőköm­ Színház el­ső kötetében található, tizenkét esztendeje jelent meg a Szépiro­dalmi kiadásában. Ami egyáltalán nem von le a rádiódramaturgia és Nyerges András érdeméből, hi­szen olvasni valóban tudni kell Egy tenyérjós telefonjai és monológjai Voltaképp ezt is felfedezésnek kellene tekinteni. A Rádiószínház felfedezte Csurka István dialógu­saiban a különleges jellemző erőt, a cselekmény gúnyos jelképessé­géhez való tehetséget. De felfe­deznivaló itt nem sok volt, hi­­szen Csurka néhány nagyszerű és nagyszerűen ironikus forgató­­könyvével már ezt köztudottá tette, nem is szólva arról, hogy eddig bemutatott két színpadi művével és a harmadik kinyom­tatottal (a most bemutatás előtt állóval) új csapást vágott a ma­gyar dramaturgiában. Groteszk életlátása, keserű humora nem az abszurd irányában kísérletezett, hanem megteremtett egy szatiri­kus szemléletű világot, amely minden cinikusnak ható, szent­­ségtelen humora ellenére is teli van részvéttel és élménymeleggel, a gyöngék és kicsinyek iránti szemérmes szeretettel, a lecsú­­szottak, slemilek, mindig­ balke­­zesek, mindig­ vesztesek, mindig­­pénztelenek, mindig-szerelemre­­szeretetre-éhezők megértésével. Csurka képtelenségei abból fa­kadnak, hogy egy icipicikét min­dig eltúlozza a valóságot, a foto­­grafikusan megfigyeltet elcsúsz­tatja a képtelen irányába. Na­gyítja a kisszerűt, hogy e na­gyításban még kicsibbnek lássék, de a kicsiség alatt mindig meg­találhatjuk a fájdalmat és a rész­vétet. A szociografikus irodalmi fel­vételek mellett irodalmunknak ez a szatirikus irányzata (Örkény, Moldova és Csurka) mond el leg­többet a mai valóságról, ezek a groteszk tündérjátékok képtelen formában vallanak a köznapi va­lóságról. M. G. P. Holnap , vasárnap Végh Antal drámájának kecskeméti előadásáról Végh számos más írása bizony­ság arra, hogy képes észrevenni a mai falu problémáit, és ezeket a javítás, a megváltoztatni aka­rás szenvedélyével közüggyé tud­ja tenni. Első, most bemutatott drámájával is az a nyilvánvaló szándéka, hogy a vidéki kiskirá­lyok, korrupt tisztviselők ártal­­masságát bemutassa, az ellenük folytatandó küzdelmet még az önkényes ítéletvégrehajtás aktu­sában is helyeselje. Más dolog azonban bizonyos tettek helyes­­ségmagvát az élet eseményeiben észrevenni, s más dolog azokat színpadon újjáteremteni, az ál­talánosítás igényével ábrázolni. Míg az előbbihez elegendő a köz­életi érzékenység — amiből jó publicisztika szü­lethetik —, ad­dig az utóbbihoz — itt a drámá­hoz — művészi többlet is szük­séges. A Holnap — vasárnap cí­mű dráma ebben erőtlen, ezért ra­gad meg a tények felületén. Mindenekelőtt a konfliktus sínyli ezt meg. Lehet-e kénysze­ríteni bárkit is arra, hogy cse­réptetős házat lopjon magának? Száz mázsa takarmány ellopása elégséges bűn-e ahhoz, hogy va­laki az életével fizessen meg ér­te? Hogy ennek színpadi hitele lehessen, a jellemek lelki rajzát, szenvedélyeit kell odáig formál­ni, hogy a végzetes cselekvést indokoltnak fogadjuk el. A hő­sök azonban többet beszélnek lel­ki életükről, mint amennyi tanú­jelét adják ennek, többet beszél­nek a felelősségről, mint ameny­­nyi felelősséget vállalniuk kelle­ne. Ezért, érezzük úgy, hogy a szerző a maga indulatainak csak szócsövéül használja szereplőit, önálló életet nem ad nekik. A drámát rendező Turián György és a színészek közös fáradozása ré­ván Jánoky Sándor és Fekete Ti­bor hasznos részletekkel egészí­tette ki a legtöbb gonddal megírt szerepeket. Mojzes Mária az anya­vázlatnak is alig nevezhető alakját elfogadtatta. Atmoszfé­rateremtő első felvonásbeli dísz­letéért Borosa Istvánt illeti elis­­júságról. Berkes Erzsébe Az egyik termelőszövetkezet juhászát és családját szöve­vényes módon korrupcióra kész­tette a szövetkezet elnöke, Gáli László. A bűntől és kiszolgálta­tottságtól szabadulni vágyók más utat nem láttak: megölték az el­nököt. Tömören így összegezhet­nénk Végh Antal Kecskeméten bemutatott drámájának történe­tét, amely természetesen nem ilyen rövid, de sajnos mégsem több ennél. A Magyar színművek bemutatói Népfürdő­ Hírnök­­e Görgey Gábor egyfelvonásosa a Thália Stúdióban Az irodalmi parabolát nem az minősíti, hogy könnyen megfejthető-e vagy sem. Görgey Gábornak a Thália Stúdióban bemutatott két parabola-egyfel­­vonásosa közül az első, a Nép­fürdő például csak az előadás utolsó pillanataiban, villanás­szerűen fedi fel önmagát s ez­zel az írói szándékot, míg a má­sik, a Hírnök jó jelentésével szinte kezdettől fogva tisztában vagyunk. Furcsa ellentmondás ez, hiszen a Népfürdő lényegében realista dráma, amelyben min­den mozzanatnak érthető jelen­tése van, az abszurdnak szánt Hírnök je pedig nean más, mint elvont moralizálás a Bedkett Godot-jától eltanult bohóctréfa formában. De míg a Népfürdő egy konkrét helyzet tapasztalati igazságát teszi általános érvényű­vé, addig a Hírnök jő előbb fe­lületesen megfogalmaz egy önké­nyesen általánosított tételt, s ab­ból próbál kozmikus drámát csi­holni. Az eredmény: egy elfogad­ható alkotás és egy kínos fiaskó. A Népfürdő a felelősség drá­mája. Pontosabban a későn fel­ismert felelősségé, amit már alig valami választ el a bűnrészes­ségtől. Görgey adekvát dramatur­giai megoldással az önkéntelen cinkosság felismerését egyazon pillanatban teszi főhőse és a né­ző élményévé. Az álmodozó, romlatlan Inast, aki azt hit­te, hogy munkájával a szép­ségnek emelt oltárt, egy szín­padon kívüli iszonyatos lát­vány döbbenti rá arra, hogy bű­nösöknek nyújtott segédkezet. A nézőnek az üresen maradt színpad s a csendbe hasító hang jelenti a felismerést. Ez a dráma csúcs­pontja, s egyedül lehetséges le­zárása is. A további szavak és történések már feleslegesek, teátrálisak. Feloldják a döbbene­tét, levezetik a feszültséget, „le­játsszák” azt, aminek továbbgon­dolását a nézőre kellene bízni. A Hírnök­nó alig kínál valamit az elemzésre. Görgeyt saját val­lomása szerint az érdekelte, „mi­ként lehet démonivá növesztett Hacsek és Sajó­ páros groteszk szópárbajában, egy torz bohóc­tréfa eszközeivel az erőszak, ha­talom, háború mechanizmusát és tragikumát kifejezni”. Az előadás tanúsága szerint: semmiképp. Ebben a korokat, viszonyokat, célokat, szemben álló feleket egy­beoldó „történelemkivonatban’’ csupa felszínen úszó mellékter­mék van, a lényegből semmi. A megírás szintje pedig nem éri el a bemutathatóság határát. Léner Péter, az előadás rende­zője jól élt a valódi drámai anyaggal, de nem tudott mit kez­deni a megformálatlan második darabbal. Keres Emil és Szabó Gyula kitűnőek, Harsányi Gábor Inasa pedig ritkán látott remek­lés. A Hírnök főben Petényi Ilo­nával és Sztanó Lászlóval együtt szintén ők játszanak. Itt már Lé­ner ötletei sem segítettek, a ka­tonafiaikkal a világtérképen sak­kozó szenilis aggastyánok nem a háborúk őrült, démoni megszál­lottjait, hanem a Csinn-bumm cirkusz bohócait juttatják eszünkbe. Heltai Tamás

Next