Népszabadság, 1969. február (27. évfolyam, 26-49. szám)

1969-02-01 / 26. szám

1969. február 1. szombat NÉPSZABADSÁG Kess­helyi Zoltán: LÁTTAM EGY KUTYÁT Láttam egy kutyát. Anya volt, szemében keringett a világegyetem, boldogan csodálta kölykeit. Én is boldogan néztem az emberekre, a kutyától szerzett melegséggel, és fülem a szívére nyomtam, szaporán dobogott, s ezt a­ dobogást utánozta a szívem. Milyen többletre vágyhatnék hosszú betegség, halálfélelmek után? Talán utolsó percemben is arra a kutyára gondolok, és megáldom a világot, hogy örömét megosztotta velem. Cutai Magda: MŰHELY A PARTON A műhely elé kiakasztva a szélben bocskorok, bőrpapucsok nyikorognak. Hark­álycsőrök, angyalcipöcskék ütődnek az esti hajóknak. Víz fröccsen föl a boltajtóra. Didereg a mester a széken, fűrészporbundáját rázva mormog a hullámverésben. A műhely mélyén gerle rikoltoz ostorszíjak között keringve. Kalapács fekszik a fényes iszapban. Toll és vércsepp hull le a vízre. Sumonyi Zoltán: MEGKETTEST KIÁLTOZÁS lesz úgy, hogy a szem, az idegek, a lélek felmondják a szolgálatot. Úr­isten! Minek nézünk elébe! De maradj mellettem! De melletted maradok! Lesz úgy, hogy hitehagyottan s mindentől ehagyottan tagjaim vasszeggel veretnek. Nem vagyok méltó ... Mire rendeltettem! De mindig szeress! De mindig szeretlek! mindig csak kesztyűben fogja meg, mintha izét cipelne benne. Meg az arányosságát. Tudja ma­ga, milyen az, mikor szeretik a melóst? Még kedveskednek is, hogy: uram, foglaljon helyet, hogy van a kedves családja? Meg honnan jött, szokott-e könyveket olvasni? Nem olvasok sokat, de egypár könyvet azért én is elol­vastam. Hozzájut az ember min­denféle munkáknál. De én ak­kor olvasok, ha időm van, meg ha örömöm telik benne, ez meg ak­kor, ha pénzt tud csinálni belő­le. Kifigyeltem én! Nem süket az a melós, ne higgyék! Itt van ez a ház is. Nem egy palota. Bagolyvár — csak így hívtuk, míg idejártunk a két öreglányhoz. Mert mi már akkor is idejártunk, uram. Tudja, az a két fekete tollbike. Valami szí­nésznő vagy mi volt az öregeb­bik, teli volt a szobája fényké­pekkel. Az is lehet, hogy közön­ségesen valami nagyúrnak volt a babája. Sok nagyúr lakott erre­felé régebben is. Aztán rámaradt a ház az öreglányra, vagyis csak a lakás, mert a házat államosí­tották. Hát jártunk mi ide ak­kor is, mert ugye életveszély, a tetőteraszt kikezdte a tél meg a lépcső, meg a kémény, volt itt baj mindig. Megsúgom magának, lesz is. Mert ez nem egy ifjú épü­let. De az anyag benne van. Ha­nem, a betyár istenit, a sógorom most vett egy kis szövetkezeti la­kást. Leblattolta a harrm­incezret és nyögi, amíg él, havi négy- vagy ötszázzal. Ez meg csak föltérké­pezte a terepet, budai kertes ház, három szoba összkomfort, külön helyiségek, azokban is meglak­­hatna még két család is, tetőte­rasz, jó kétszázas telek, kijöttek a haverok, megbecsülték, meg­vette százezerért lakottan. A két öreglánynak odaadta a saját la­kását, most van egy milliót érő háza meg telke Budán. Beleöl még százezret, kerítés, gáz, re­noválás, mit mondjak magának. Mert ez úgy megy, hogy a konyhabútorokat méretre az a gyár készítette, amelyik a lakó­telepek beépített bútorait gyárt­ja. Azt a számlát is szeretném én látni. Maga mit nyög akkor, ha tíz szál lécet haza akar szállíta­ni! No itt ilyen probléma nincs. Megy minden, mint a karikacsa­pás. Hát ezért mondom, uram, hogy nekem az a két mázsa cement jár. Mert hogy szavamat ne fe­lejtsem, a kertész is azt mondta, ő úgy csinált mindent, hogy ezek a fák megeredjenek. Csak a me­­szet oda ne rakjuk a tövükbe, meg a kocsi vigyázzon a fordu­lásnál. Mert az ő főnöke meg ez a tulaj úgy van, ugye, hogy jobb, ha ezek a fák megerednek. Mi csak bólogattunk. De a meszet valahová csak kellett tennünk, meg a kocsi se tud egy helyben megfordulni. Majd eljön az a kertész jövőre is. Ha megérik. Ezek megérik. Ezek mindent megérnek. Maga meg várhat a KIK-re. Na, viszem azt a cemen­tet. Igyunk rá valamit. Két fél kis­üstit szódával, sok szódával, az a legolcsóbb. Nem szoktam én in­ni, de most valahogy nekikese­redtem, tudja az a fekete akta­táska avval a fekete kesztyűvel. Meg hogy szokott-e könyveket olvasni... Hát azért a melós se süket. Igazam van? — Kell magának az a két má­zsa cement vagy nem kell? APÁCZAI Jegyzetek Németh László színművének veszprémi bemutatójáról A XVII. századi magyar felvi­lágosodás hősének állított emléket Németh László ezzel a drámával. Az emlékmű jelentő­sebbnek tetszik olvasva, mint szín­házban hallgatva: az Apáczai könyvdráma, nem pedig színpa­don jól pergő vagy hullámzó tra­gédia. Az európai látókörű tudós professzor s az értetlenség és konzervativizmus szövetsége állanak itt szemben egymással, s helyenként olyan sűrű jellemképet kapunk az elmaradottságról, mint­ha Ady ihlette volna festésre a drámaírót. Aligha lehet a véletlen dolga, hogy a „hályog” szó több­ször is előfordul a méltóságtelje­sen hömpölygő dialogizált esszé­ben. Apáczait a fejedelem s az Angliából futott Basilius-mes­­ter oldaláról üldözi a buta hölyf, de támogatókra talál a fe­jedelem udvarában, a diákok és a kolozsvári tanártársak között "is. Még a sepregető szolga személyé­ben is. A sötétség és a világos­ság ellentétét tehát — gondolati­lag — nem egyszerűsíti le az egy­­szál fáklyaember sorstragédiájára Németh László. Társadalmi erővo­nalak sejlenek fel ebben az ellentétsorban; az erdélyi helyzet­ről, a tudományról, az ember ren­deltetéséről kétféleképpen gondol­kodók ellentétei. A puritán-pres­­biteriánus egyházi álláspontot képviselő Apáczai szembekerül a Basilius­ képviselte konzervatív állásponttal, s a Descartes-tól ins­pirált magyar felvilágosító a ma­­radiság, műveletlenség erdélyi ré­tegeivel. -­ Nem magánás küzdő Apáczai, zászlaja nem elhagyott, legfeljebb a hatalom uraitól háttérbe szorí­tott zászlót. Mert akár Gyulafehér­­várott, akár Kolozsvárott lobogott fel a Hollandiát járt mester szel­leme, lelkes és bízó tanítványok szeme csillogása vette körül. Ebből azonban még nem születik igazán feszült dráma a színpadon; a vak­ság és világosság ütközése teremt­het feszült helyzetet (ilyen például a fejedelem udvarában rendezett „vita” Basilius és Apáczai között), de nem elegendő a teljes drámá­hoz. Ahhoz olyan konfliktus kí­vántatik, amely a drámai hős jel­lemét katartikus hatású, nagy ere­jű próbára teszi. Ez a próba nem az egyszerű teherpróbához, inkább a szakításpróbához hasonlít, te­hát azt érzékeltetné a színpadon, hogy az ellentétes erők ütköző­pontjában vagy a széthúzó erők között meddig, illetőleg hogyan képes megőrizni a hős a maga jel­lemének az egységét. Drámájában Németh László pontosan kifejezi a mes­terre nehezedő hatalmi nyo­mást, de hiányzik a drámai pró­batételnek az a bizonyos másik faktora. Ezt a hiányt annál in­kább érezzük, mivel maga Né­meth László­­villantja fel ama lehetőségeket, amelyekből egy más dramaturgiai felépítésben kinő­hettek volna azok a bizonyos fak­torok. Az egyik lehetőséget az Apáczai-hívő Pávai iskolames­ter meghátrálása sejteti, még a dráma zárójelenetéből is. A kö­zösséget formáló, sátorrúd-embe­­rek számára mindig különös meg­rázkódtatás, mindig az egész em­bert megrázó próba a tanítványok, hívek, példakövetők eltántorodása, az emberi erő megfogyatkozása a mesteri nagyság környezetében. A Pávai-elem­et szerkezetileg más­ként elhelyezve, más dramaturgiai küldetéssel — bizonyára fokoz­hatta volna az egész Apáczai­­helyzet drámai erejét. A másik lehetőséget a negyedik felvonásban véljük felfedezni, azokban a mondatokban, ame­lyekkel Apáczai neveli diákjait, amikor Kolozsvárt is elérte a há­borús tűz. A nevelés lényege az, hogy a tudós törődjön a tudomá­nyával, mert amit ő alkot, az ma­radandóbb, mint a hadak járása. Idézzük ide Németh néhány mon­datát drámája szövegéből: „... az az igaz és örökös, a megjegy­zésre méltó, amit a tudás forrá­sából mi folyatunk, gyarló csator­nák, kegyelmetekbe s kegyelme­teken át a história hidegrázásától meggyötört nemzetbe. Mert ki tudja ma már hirtelen­ben, miféle háború volt az, amelyben a kö­reivel elfoglalt Archimedest a ró­mai katona megölte, s ki fogja emlékezetében tartani, nem két­ezer, de kétszáz esztendő múlva, milyen hadnak a téli szállásán gondolta el a nagy Descartes René az ő bölcs módszerét — a mértan azonban akkor is a tudományok legdicsőbbike lesz.” . t­udjuk, hogy II. Rákóczi György fejedelem hiú és te­hetségtelen uralkodó volt, akinek meggondolatlan lengyelországi vállalkozása súlyos bajokat zúdí­tott az országra. Ha Apáczai sza­vait úgy értelmezzük, mint a tudós válaszát ennek az uralkodói tett­nek a következményeire, akkor le­hetetlen megtagadni tőlük a meg­értést. De menjünk tovább, s to­vább kell mennünk, mert Németh nem pusztán a pillanathoz mért írói erővel mondatja ki Apáczai­val ezeket a szavakat. A dráma 1955-ben született, egy ideoló­giailag és érzelmileg felbolydult társadalomban, amikor a hullá­mok, ellenhullámok és hullámtörő erők küzdelme tette próbára ki­nek-kinek a politikai ítélőképessé­gét Németh László akkor már az, öt-hat évvel azelőttihez képest va­lamelyest változott körülmények között volt jelen a szellemi köz­életben, noha ak­kori jelenlétének feltételei nem hasonlíthatóak az 1957 utáni helyzetéhez. Németh László 1955-ben „már nem” volt a teljes idegenség és félreállítottság helyzetében, de „még nem” élt a művelődési po­litika és a kritikusi közvéle­mény műveitől gyarapodó bizal­mának a védelme alatt. Ab­ban a helyzetben (hangsúlyozom, hogy abban a helyzetben) volt bi­zonyos méltánylandó jogosultsága, relatív konstruktivitása, a szenve­délyeket felkorbácsoló, zavart nö­velő állásfoglalás lehetőségével szemben komoly, józan felelős­ségtudata ennek az Apáczai—Né­­meth-nyilatkozatnak. Mindezt szükséges tisztázni, mi­előtt ennek az állásfoglalásnak a körülményektől független tartal­máról véleményt formálunk. Ha Németh László azt hirdeti, hogy a tudós, a szellemi ember dolga az, hogy a hadak csörtetése elől behúzódjék a maga tudományá­nak a nádasába, hogy ott kivár­va a hadak végét, a múló időtől megkapja magatartása igazolását, akkor — tudomány és politika, tu­domány és közcsaták viszonyának értelmezéseként fingva fel mon­datait — azt kell mondanom, hogy nem értek egyet ezzel a felfo­gással. Akkor sem, ha tudom, hogy a tudományos munka folytatásá­hoz zavartalanság, a napi jelen­téktelenségektől való valamelyes függetlenség, a társadalom részé­ről pedig a tudós értékvédelme kí­vántatik meg. Nem is azt értem én a tudós és a politika eszményinek felfogott kapcsolatán, hogy hábo­rú vagy polgárháború esetén — például az atomtudós — otthagyja laboratóriumát, s álljon közkato­nának. Ez értelmetlenség lenne. Politika és tudomány konstruktív kapcsolatát (konstruktív eszmék jegyében, most erre a verzióra gondolok) a lényegileg hatékony összefüggés határozza meg, ami nem jelenti feltétlenül a tudós praktikusan közvetlen politikai munkáját. (Természetesen adód­hatnak helyzetek, amikor a tudo­mány várába való visszavonulás, a hangsúlyozottan apolitikus tudo­­mányosság is politikai értelmű: sokak részéről volt ez a fasizmus elleni tiltakozásnak rokonszen­ves, bár korlátozott hatósugarú megnyilvánulása.­ S elmondhat­juk még azt is, hogy jogosultnak érezzük azt a tudományos munka mellett elkötelezett magatartást is, amely az olcsó, felszínes, jelenték­telen, tiszavirág életű politikai fi­­cánkolás ellenében (de csak az ilyen ellenében!) hangsúlyozza az alkotómunka morális voltát. Visszatérve még ahhoz, amit 1955-tel kapcsolatban elmon­dottunk, tegyünk hozzá ahhoz va­lamit. Még 1955-re vonatkoztatva is csak relatív jogosultságát is­merhetjük el az Apáczai-várba való visszahúzódás-programnak. Mert egy ilyen programnál 1955- ben is értékesebb volt az a maga­tartás, amely a tudományhoz való hűséget összekapcsolta a „háború­ban” való konstruktív részvétel­lel; humánusabb volt a valóságos közéleti használni­ tudás, mint a teljes visszavonulás. Nos, az Apá­­czai-drámának ez a problémavil­­lantása is termékeny mozgatója lehetett volna egy nagyfeszültségű drámai elrendezésnek — ebben a darabban azonban csak egyetlen felvonásrész energiaforrása. Egyébként ilyen feszültebb drá­mai részletekkel mind az öt felvo- - násban találkozunk, csakhogy ezek nem szerveződnek egységes dramaturgiai erővonallá, nem ele­gendőek ahhoz, hogy a színművet átemeljék a könyvből a színpadra. Ezért aztán az Apáczai-dráma mö­götte marad Németh László leg­jobb színpadi munkáinak. A rendező, Horvai István jól fogta fel munkafeladatát. Tisztában volt azzal, hogy ennek a drámának az alapvetően közlő jellegét nem vál­toztathatja meg, s némi húzással legfeljebb az előadhatóságot teszi reálisabbá. Ezért aztán a rendezés stílusa okos és erős nyomatékot adott ennek a közlő jellegnek, s még az említett részleteknél sem lépett ki ebből a stílusból. Ami a színpadon vitára késztet, az Szilágyi Tibor Apáczai-alakítá­­sa. A kitűnő színész szerepfelfo­gásával nem érthetek egyet. Nem alakítja, hanem értelmezi Apá­czait, s ezzel óhatatlanul a kívül­ről formálás technikájába téved. Kissé méltóságteljes, kissé ön­maga helyzetétől megihlető­­dött, kissé önmagát csodáló ez az Apáczai, noha maga a szöveg több oldottságra, a természetes viselkedésének jobb színészi kiaknázására kínál lehe­tőséget. Érdemes odafigyelni Bics­­key Károly Basizius-alakítására: a modorosságra hajló színész nem keveset dobott el játékstílusa sal­langjaiból. Dicséretet érdemel Sze­keres Ilona, Aletta alakítója, to­vábbá Kenderesti Tibor, Hegyi Péter, Horváth Sándor, Joós Lász­ló, Dobák Lajos, Végvári Tamás, Czeglédy Sándor, Kuppán Ferenc, Pándi Pál KULTURÁLIS HÍREK KIÁLLÍTÁS NYÍLIK a Francia —Magyar Baráti Társaság közre­működésével József Attila-doku­­mentációkból és emlékekből azon a nyaralóhelyen, ahol a költő pá­rizsi útja alkalmával hosszabb időt töltött.* MIKES LAJOS LEVELESLÁ­DÁJÁBÓL címmel megjelentek a Petőfi Irodalmi Múzeum tulaj­donában levő levelek, amelyeket a hajdani Est-lapok irodalmi ro­vatának munkatársai küldtek a híres szerkesztőnek. * A KÖLNI Resnisches Kammer­­orchester február 15-én Bach­­műsort mutat be a Zeneakadé­mián; az együttes karmestere Thomas Baldner, koncertmestere Kocsis Albert. A MAGYAR NÉPHADSEREG Központi Művészegyüttese az Egy matróz meg a többiek című zenés-táncos színpadi játékot mutatja be a Tanácsköztársaság kikiáltásának 50. évfordulója tiszteletére; a Madarász Emil poémája alapján készült kétré­szes műsorban Szirtes Ádám ven­dégszerepel. GOMBOS KATALIN és Sinko­­vits Imre önálló estjére február 4-én kerül sor a Park Irodalmi Presszóban.­ A MAFILM katonai stúdiója öt filmmel vesz rész a katonafilmek ez évi versailles-i fesztiválján. ISMERETLEN Schubert-műre bukkantak egy stájerországi ház padlásán. 9

Next