Népszabadság, 1969. szeptember (25. évfolyam, 203-227. szám)

1969-09-11 / 211. szám

A szovjet gazdasági reform és a magyar meen­aitizmus egész eszméje azonos Nyers Rezső nyilatkozata a Szovjetunióban járt magyar pártdelegáció tapasztalatairól­ ­ Nyers Rezső, az MSZMP Poli­tikai Bizottságának tagja, a Köz­ponti Bizottság titkára, hazauta­zása előtt a Szovjetunióban láto­gatást tett pártdelegáció tapaszta­latairól nyilatkozott Nemes Já­nosnak, a Népszabadság és Hável Józsefnek, az MTI­ moszkvai tu­dósítójának. " A szovjet gazdasági reform tapasztalatainak tanulmányozása számunkra rendkívül hasznos volt, egyebek között azért is, mert ösz­­szevethettük azt a mi új gazda­sági irányítási rendszerünkkel. Hangsúlyozni kívánom, hogy nem­csak sok érdekes és nálunk is hasznosítható megoldási módot láttunk a pártmunkában, vala­mint a vállalatoknál, a miniszté­riumoknál, a felső irányító szer­veknél, hanem újra meggyőződ­hettünk róla: a szovjet reform és a magyar új mechanizmus irányát, célkitűzéseit, egész eszméjét te­kintve azonos. Különbségek ter­mészetesen adódnak, legfőképpen a módszerekben, amelyek minde­nekelőtt a két ország feltételeiből — elsősorban az eltérő nagyság­rendekből — következnek. A szovjet elvtársak a reform eddigi eredményeit kedvezően ér­tékelik, és mi is a gazdaság gyors, dinamikus fejlődését tapasztaltuk. Az új irányítási rendszer szerint dolgozó vállalatok — a szovjet üzemek kétharmada — növelték termelésüket, emelkedett náluk a munka hatékonysága, csökkent az önköltség és jelentős nyereséggel dolgoznak. Ezek az üzemek a régi irányítási rendszerű vállalatokkal összehasonlítva, a gazdasági haté­konyság minden vonatkozásában számottevő előnyhöz jutottak. Mindezek alapján érthető, hogy a párt és a kormány vezetői csak­úgy, mint a minisztériumi embe­rek és a vállalati irányítók, fél­reérthetetlenül hangsúlyoz­óik, to­vább kívánnak haladni a három évvel ezelőtt megkezdett és be­vált úton. Sőt ma éppen az fog­lalkoztatja a gazdaság különbö­ző posztjain dolgozó vezetőket, hogyan le­hetne a szerzett tapasz­talatok alapján „elmélyíteni” a reformot — vagyis megfontolt to­vábbi lépésekkel még intenzíveb­bé tenni a szovjet gazdaság min­den ágának fejlődését. A gazdasági reform továbbvite­­lénél a műszaki haladásé a fő szerep — hangoztatták beszélge­tő partnereink. A műszaki hala­dást azonban nem csupán ágaza­ti-műszaki problémának tekintik, hanem itt is vezérelvként jelent­kezik a hatékonyság, a gazdasá­gosság, vagyis az, hogy minél ki­sebb befektetéssel, minél nagyobb hatásfokot érjenek el. Mondani sem kell, hogy a műszaki hala­dás középpontba állítása a szov­jet gazdaságnak a mi gazdasági életünkkel való sokoldalú kap­csolata, kooperációja, a külkeres­kedelmi forgalom növekvő volu­mene miatt számunkra is rendkí­vül fontos. Az anyagi érdekeltség elvét ugyancsak erősíteni kívánják a szovjet gazdaságban. Ennek rend­szere — tapasztalataink szerint — a miénkhez hasonló. Figye­lemre méltó viszont, hogy a köz­vetlen béren felüli juttatások — premizálás, nyereségrészesedés stb. — a szovjet vállalatoknál ál­talában jobban ösztönöz a na­gyobb teljesítményre, inkább hat a mun­ka­­ termelékenységének emelésére, mint nálunk. Ez ismét figyelmezteti azokat a vállala­tainkat, amelyek nehezen szakí­tanak az egyenlősdivel Úgyszintén hasznos tapasztalat, hogy a mi törekvéseinkhez ha­sonlóan, a tudományos-kutató te­vékenységet közelebb kívánják hozni a termelés szférájához, s a tudományos intézeteket is átállít­ják az önálló gazdasági elszámo­lás rendszerére. Érdekes megol­dásokat láttunk a tervezésben is, különösen a hosszú távú prognó­zisok kidolgozásában és népgaz­dasági alkalmazásuknál. Problémáikról szólva a szovjet elvtársak elmondották: nem elé­gedettek a munka termelékeny­ségének növekedésével. Nem is a százalék szerint kimutatható ha­­ladás okoz gondot, hanem az a körülmény, hogy a bérek emel­kedése gyorsabb ütemű, mint a munka termelékenységéé. Foglal­koznak a műszaki fejlesztést job­ban ösztönző árrendszer kimun­kálásával, valamint azzal is, hogy a gyors műszaki fejlődés milyen differenciálást tesz szükségessé a személyi jövedelmekben, annak az elvnek megfelelően, aki többet ad a társadalomnak, jobban ré­szesüljön a megtermelt javakból. Szóba kerültek megbeszélé­seink során a szocialista országok integrációjának kérdései is. Azt tapasztaltuk, hogy nézeteink vagy azonosak, vagy pedig szov­jet elvtársaink is hasonló irá­nyokban keresik a szocialista­­országok gazdasági integrációjá­ból adódó lehetőségek kiaknázá­sának, a törvényszerűségek fel­­használásának, a fejlődés meg­gyorsításának az útját, mint mi, összefoglalóan azt mondhatom: ez a rendkívül hasznos és tanul­ságos út újra megerősített ben­nünket abban a meggyőződé­sünkben, hogy tapasztalataink kicserélése, a bennünket foglal­koztató kérdések beható megvi­tatása jó gyakorlat, amelyet a jö­vőben it alkalmazni fogunk. Gazdasági irányítási rendszerünk lényegbeli azonossága lehetővé teszi, hogy gazdasági kapcsola­tainkat, fejlődésünk irányát mindkét ország számára kedve­zően összehangoljuk — mondotta befejezésül Nyers Rezső. * Szerda este hazaérkezett az a pártküldöttség, amely Nyers Re­zeő vezetésével egy hetet töltött a Szovjetun­ióban. A küldöttséget a Ferihegyi re­pülőtéren Nemes Dezső, a Poli­tikai Bizottság tagja, Sándor Jó­zsef, a Központi Bizottság tagja és Venéczi Ján­os, a budapesti pártbizottság titkára fogadta. Je­len volt N. N. Szikacsov követ­tanácsos, a Szovjetunió budapes­ti nagykövetségének ideiglenes ügyvivője is. Az új líbiai kormány letette a hivatali esküt Líbia első köztársasági minisz­terelnöke, a 35 éves dr. Mahmud Szolimán al Maghrebi, szerdán sajtóértekezletet tartott hivatalá­ban. Újságírók előtt többek kö­zött kijelentette, hogy a forradal­mi kormány fenntartás nélkül együttműködik az arab testvéror­szágokkal, kiváltképpen a Palesz­tinai kérdésben. Az új kormányt egy nappal előbb, kedden eskették fel. Hét polgári és két katonai személy­ből áll, és háromnapos szakadat­lan ülésezés után alakította meg a forradalmi tanács, az ország ve­zető szerve. A tanács élén a 27 éves Moammer el Kadhafi áll, akit századosból ezredessé léptet­tek elő, és elismerésül a forra­dalom győzelmében játszott sze­repéért, a fegyveres erők fő­parancsnokává nevezték ki. A tripoli rádió közölte, hogy Arafat, az El Fatah Palesztinai fel­­szabadítási szervezet vezére szer­da reggel Benghaziba érkezett és tanácskozott az új líbiai vezetők­kel. Hírügynökségi jelentések el­mondták, hogy bár Tripoliban nem minden közhivatal működik és a bankokat továbbra sem nyi­tották ki, az üzleti élet virágzó. Az utcákon tengernyi ember sé­tál és­­ Líbia történetében most első ízben — sok asszonyról leke­rült a fátyol. Hozzákezdtek az egy hete kikötőn kívül rostokoló fe­hérhajók kirakásához is. A líbiai légitársaság, amelyet korábban lí­biai királyi légitársaságnak nevez­tek, most pedig líbiai köztársasá­gi légiforgalmi társasággá keresz­teltek át, megindította repülőgé­peit külföldre. (MTI) TUDOMÁN­YP­OLTI­KA l­ií­rt m­­i­tikusok és tudósok A Társadalmi Szemle július­­augusztusi száma piros fedelével mostanában sok helyen feltűnik a pártmunkások asztalán és kezé­ben: a Központi Bizottság tudo­mánypolitikai irányelveit, ame­lyek­­ folyóiratában teljes terje­delmükben megjelentek, tanulmá­nyozzák a pártszervezetekben. E határozat az első olyan pártdoku­mentum, amelyben a tudományos kutatás, a műszaki fejlesztés a velük összefüggő gazdasági, vala­mint társadalmi és politikai fel­adatok egymással összekapcsolva átfogóan szerepelnek. Azokból az erőfeszítésekből, amelyeket a területi pártszerveze­tek tesznek a tudománypolitikai irányelvek helyi feldolgozására és alkalmazására, propagálására, ki­tűnik, hogy felismerték a határo­zat jelentőségét. De az is látszik, hogy az irányelvek érvényesítése a pártmunkábak­ sokkal alaposabb előkészítést igényel, mint az egy­szerűbb párthatározatok végrehaj­tása. Jó helyzetben vannak ott, ahol sok a tudományos intézmény és a pártszervezetekben tevékeny­kedő tudós, aki tanácsaival és sze­mélyes közreműködésével segít­het a pártmunkásoknak. A Borsod megyei pártbizottság például a miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem pártszervezeté­re támaszkodva tudósok segítségé­vel mérte fel a megye tudomá­nyos helyzetét. A tudósok felke­restek minden olyan intézményi, üzemet, orvosi laboratóriumot stb., ahol­ tudományos és fejlesztő­­munka egyáltalán szóba jöhet. S mindenütt hasznos eszmecseréket folytattak, gazdag információs anyagokat gyűjtöttek. Nemcsak a megyei tudományok állása felől és helyzetéről tájékozódtak, hanem mintegy új munkatársakat is to­boroztak a tudománypolitikai irányelvek további feldolgozásá­hoz. Nyilvánvaló azonban, hogy például a szomszédos Szabolcs- Szatmár megyében, ahol nagyon kicsiny a tudományos bázis, ha­sonló munkát nehezebben produ­kálhatnak, de az ilyen területeken gondolni kellene a tudományban fejlettebb megyékkel való hasznos együttműködésre. Természetes, hogy a tudomány­politikai irányelvek feldolgozásá­nak első időszakában a munka főként arra irányul, hogy az irány­elveket a pártmunkások megért­sék, s tanulmányozzák, miként lépjenek az irányelveknek megfe­lelően újszerű munkakapcsolatba a tudományban, a műszaki fej­lesztésben érdekelt tudósokkal, kutatókkal, szakemberekkel. Nyil­vánvaló,­ez nem kampány, és nem lenne sok értelme, ha például a megyei pártbizottságoktól a járási pártbizottságokig mindenütt és minden szinten az irányelvek megbeszélésével foglalkoznának. Helyesebb ezzel azokat a párt­­szervezeteket foglalkoztatni, ame­lyek közelebb állnak a tudomá­nyos élethez. Az irányelvek alkalmazását tu­lajdonképpen minden olyan fon­tosabb párthatározattal kapcsolat­ban meg kell vizsgálni, amely al­kalmas arra, hogy a párt politi­kájának érvényesítését a tudo­mány eredményeivel és közremű­ködésével elősegítse. Nemcsak ar­ról van szó tehát, hogy a tudomá­nyokat fejlesszük, hanem nem ki­sebb mértékben arról is, hogy a tudomány segítségével tartalma­sabbá, konkrétabbá tegyük ma­gát a pártmunkát is. Az Irányelv — vezérfonal, tü­relemmel kell felkutatni kapcso­latait a gyakorlati élettel. Ez hosz­­szú távra szóló feladat, amelynek első lépése, hogy a pártmunkások a tudományos­­ szakemberekkel együttműködve kimunkálják a közös nyelvet az irányelv útmuta­tásai szerint Szluka Emil KÖZEL-KELET Tel Am vaksága Sámuel Merlin izraeli filozófus és történész írja, hogy a hatnapos háborúban aratott katonai győze­lem vakká tette az izraeli vezető­ket mind a geopolitikai, mind pedig a nemzetközi realitásokkal szemben. Tegyük hozzá, hogy im­már több mint két esztendeje ez a vakság határozza meg az izraeli politika logikáját és lélektanát. Az izraeli hadvezetés kétségbe­esett igyekezettel őrzi-ápolja a háborús pszichózist, a lélektani nyomást; abban reménykedik, hogy az egymást követő bomba­­támadások, tüzérségi­ és gyalog­sági akciók révén sikerül elérnie azt, amit eredetileg a hatnapos háborútól remélt: a haladó arab rendszerek katonai-politikai ösz­­szeomlását. Nyilvánvalóan elsősorban ezt a célt szolgálta a Szuezi-csatorna nyugati partján megkísérelt ked­di partraszállási akció is, amelyet egyesek a legnagyobb szabásúnak minősítenek az 197-es háború óta. Mint ismeretes, az egyiptomi csapatok visszavonulásra kény­­szerítették az izraeli támadókat. Izrael agresszív magatartása fokozódó idegességet tükröz. Ez érthető is, hiszen a haladó arab rendszerek nem gyengébbek, ha­nem erősebbek, s olyan új orszá­gok csatlakoztak hozzájuk, mint Dél-Jemen, Szudán és legutóbb a Líbiai Arab Köztársaság. Bebizo­nyosodott, hogy a közel-keleti kérdésben semleges vagy éppen Nyugat-barát uralkodókat és ha­talmi csoportokat elkerülhetetle­nül félresöprik a haladás és egy­ben az arab szolidaritás erői. Az izraeli agresszió tehát visszafelé sült el: célja és szándéka ellenére az ■ antiimperialista harc bázisát és az egységtörekvéseket erősítet­te az arab világban. A keddi és az azt megelőző iz­raeli támadások mögött azonban belpolitikai indítékok is meghú­zódnak. Tel Aviv mindinkább szükségét érzi annak, hogy Izrael­ben ébren tartsa a megcsappant harci szellemet és lelkesedést, a — különösen a közelgő választá­sok előtt — azt a látszatot kelt­se, hogy a hódító agresszió ered­­ménye megtartható. A Tel Aviv-i uralkodó körök nem mernek vagy nem akarnak szembenézni az igazsággal. A megkezdett hazárdjáték folytatá­sához az Egyesült Államok kato­nai és politikai támogatásából merítenek erőst. Éppen a napok­ban érkeztek meg az első Phan­­tom típusú amerikai vadászgé­pek Izraelbe. Magától értetődik, hogy Washington Tel A­vivőt tá­mogatva, a saját közel-keleti be­folyását és az imperializmus meg­­gyengült pozícióit védi. Jórészt­­ felemás amerikai magatartás adja meg a magyarázatot arra is, hogy miért nem járt mindeddig ered­ménnyel a négy nagyhatalom köz­­zel-keleti ENSZ-konzultációja. S mivel Izrael továbbra is ma­kacsul ragaszkodik a maga irreá­­lis békéjéhez — vagyis a jelenlegi status quónak megfelelő „straté­giai határa­k” rögzítéséhez —,­­ mereven elutasítja a közel-keleti rendezés egyetlen reális alapját, a Biztonsági Tanács 1967. novem­beri határozatát, két év múltán­­ is fenyegető és valóságos veszély az újabb közel-keleti háború. Mindenekelőtt a békés megoldást kereső arab államok józanságá­nak köszönhető, ha a keddihez hasonló konfliktusok „csupán”­ 4 tűzszünet ismételt megsértését je­lentik. Bócz Sándor NEMZETI KINCSEK VÉDELMÉBEN A napokban látott napvilágot a Népköztársaság Elnöki Tanácsá­nak 27. számú törvényerejű ren­delete, amely végre korszerűen szabályozza a levéltárak munká­ját, feladatait és egyúttal gondos­kodik a levéltári anyagok haté­kony védelméről is. Sokan úgy gondolhatják, hogy ez a törvény­­erejű rendelet és a vele egyidőben kormányrendeletként kibocsátott végrehajtási utasítás csupán a szakembereket, tehát a levéltárak és az irattárak dolgozóit érdekli. Valójában nem kevesebbről van szó, mint az állampolgári jogok érvényesüléséhez a fokozottabb tárgyi, anyagi biztosítékok megte­remtéséről. Igaz, az új jogszabálykomplexus elsődleges célja a történettudo­mány legfontosabb forrásainak a védelme, valamint az államigazga­­tási és a népgazdasági szervek munkájának eredményesebb segí­tése. Biztosítani kívánja a jogsza­bály erejével is a történeti irat jellegű dokumentumok és nem utolsósorban a kép- és hangfelvé­telek fennmaradását, megőrzését. Az ilyen anyagokat keletkezésük helyétől, idejétől, őrzési helyüktől és tulajdonuktól függetlenül nem­zeti levéltári anyagnak tekinti és így is védelmezi. Jelentős előrelé­pés, hogy az 1945. esztendőt köve­tő, már a szocialista átalakulást tükröző iratanyag őrzésére a Ma­gyar Országos Levéltár mellé Xtt Magyar Központi Levéltárat hív életre­. A levéltárak túlzsúfoltsága, raktározása, korszerűtlen körül­ményei következtében már félő volt, hogy éppen hazánk legna­gyobb társadalmi átalakulásának, a szocialista fejlődésnek a doku­mentumai vesznek el a jövő szá­mára.­­ Az állampolgárokat azonban közvetlenül is érinti e törvényes rendezés, bármennyire is az élet­től távoli intézkedéseknek tetsze­nek az iratkezelési szabályozások. A gazdasági és igazgatási szervek adminisztratív tevékenységében elkerülhetetlen az írásbeliség: gyakran van szükség például dön­tések, határozatok rögzítésére, de hatósági bizonyítványokra és iga­zolásokra is. Az állam és az ál­lampolgár számára sem lehet kö­zömbös, hogy a rájuk vonatkozó döntéseket, a kedvezményeket, vagy éppen kötelezettségeket rög­zítő iratokat hogyan őrzik, keze­lik. Egyáltalán nem mindegy egyetlen ember számára sem, hogy a személy szerint rá vonat­kozó, a saját ügyében született különböző iratokat gyorsan meg­találhatja-e és így hitelesen, sok­rétűen bizonyíthatja igazát, véd­heti érdekeit. Az Elnöki Tanács új törvényerejű rendelete ezt a célt is hatékonyan szolgálja. Le­véltáraink ugyanis nem csupán porosodó iratokat, a múlt történeti értékű dokumentumait őrzik, de hivatásuk a jelen és a jövő szol­gálata is. Sólyom József

Next