Népszabadság, 1970. január (28. évfolyam, 1-26. szám)
1970-01-01 / 1. szám
1970. január 1. csütörtök NÉPSZABAD SIg (t Ötvenezer tonna tüzelőolajat értékesítenek jövőre a fővárosban • Újabb benzinkutak épülnek Az ÁFOR fejlesztési programja autósok és olajkályha-tulajdonosok ellátására! 1970-ben a fősárosban 130 ezer olajkályha és 76 ezer személygépkocsi tulajdonosa, valamint 25 ezer motorkerékpáros kerül már kapcsolatba az Ásványolajforgalmi Vállalattal. Az ÁFOR ezenkívül évente mintegy félmillió külföldi gépkocsi üzemanyag-ellátásáról is gondoskodik. A szolgáltatás javítására készül a vállalat értékesítő hálózatának átfogó rekonstrukciójára. KEVÉS A TÖLTŐÁLLOMÁS Az országban forgalomba hozott benzinnek, gázolajnak, tüzelőolajnak és fűtőolajnak átlagosan 30 százalékát Budapesten értékesíti a vállalat fővárosi telepeinek forgalma a legutóbbi tíz évben megháromszorozódott, e telepek technikai színvonala, készlettárolási lehetősége azonban nem megfelelő. A többi között a csepeli telepre naponta átlag 300 tartálykocsi megtöltése, fűtési időben pedig 4—6—8 ezer tonna háztartási tüzelőolaj szállítása hárul, ennek következtében a várakozási idő a kiszolgálási idő ötszörösét is eléri. 1970 végéig az AFOR 40 korszerű üzemanyagtöltő állomás létesítését tervezte, de csak 22-nek az üzembe helyezésével lehet számolni, mert a beruházások pénzügyi fedezetét eddig nem tudták biztosítani. Emiatt előreláthatólag a záhonyi, a balatonalmádi és más, idegenforgalmi szempontból is jelentős helyen, valamint több vidéki nagyvárosban a tervezett időpontnál csak később épülhetnek fel a töltőállomások. A vállalat a beruházások rangsorolásánál a jövőben előnyben részesíti azokat a településeket, ahol a helyi szervektől nagyobb anyagi támogatást, kivitelezői kapacitást kap. A fővárosban ugyancsak elmaradt a töltőállomások fejlesztése a személygépkocsik számának növekedésétől. 1965-ben egy töltőállomásra 733 kocsi jutott, 1970- ben ez az arány 950 lesz. Ugyanakkor több és korszerűbb kút várja az állomásokon az autósokat. EGYSZERŰBB ENGEDÉLYKIADÁST Meghosszabbodott a nyitvatartási idő is, jelenleg tíz üzemanyag-állomás tart ügyeletet a fővárosban éjjel-nappal, s amíg öt évvel ezelőtt az összes állomásnak a 40 százaléka, az idén már 75 százaléka tartott nyitva munkaszüneti napokon. Csaknem 50 állomáson árusítanak autóápolási és felszerelési cikkeket. Kedvezőtlen a töltőállomások területi megoszlása is: Újpesten és a XVI. kerületben még egyetlen állomás sincs, annak ellenére, hogy e kerületeket fő közlekedési út is átszeli. Nehezíti a fejlesztést, hogy a töltőállomások építéséhez nem kevesebb, mint 40 szerv jóváhagyása szükséges. A hatósági engedélyek kiadásának egyszerűsítéséről szóló kormányhatározat végrehajtása e tekintetben még nem valósult meg, az érvényben levő előírások — a nemzetközi gyakorlathoz képest is — túlságosan merevek, szigorúak. Az olajtüzelés térhódítása következtében a tavalyi 14 ezer tonnáról jövőre 50 ezer tonnára emelkedik a fővárosban az értékesített háztartási tüzelőolaj mennyisége. A kannás házhozszállítás az idén 77 százalékkal emelkedett 1968-hoz képest. A tüzelőolajat árusító töltőállomások számát 25-ről 31-re növelték, közülük nyolc éjjel-nappal, további 17 pedig este 8 óráig árusít. BUDAPESTI TERVEK Budapest kőolajtermék-forgalma 1975-ig mintegy 50—60 százalékkal emelkedik, s meghaladja majd az egymillió tonnát. Ezért mintegy háromszázmillió forintos költséggel új, kőolajtermék tárolására és szétosztására alkalmas bázistelep építését tervezi az ÁFOR. Albertfalván tankautós szállítótelepet és háztartási tüzelőolaj-kiszerelő üzemet létesítenek, ezenkívül Budapesten 17 új üzemanyagtöltő állomást — a fővárost övező gyűrűben további 23-at — terveznek 1975-ig. Valamennyit ellátják légkompresszorral is. A Váci úti ÁFOR—AGIP töltőállomáson kocsimosó berendezést szerelnek fel, Óbudán a Mozaik utcában, a XXII. kerületben a Nagytétényi úton, a XI. kerületben a Than Mór utcában, a XX. kerületben a Haraszti úton telepítenek töltőállomást a szervizek és motorvizsgáló állomások mellé. A XI. kerületi Balatoni úti FIAT-szervizzel szemben ugyancsak üzemanyagkutak építését tervezik. p . Megnyít a Hotel Duna Intercontinental Az év utolsó napjának délutánján megnyílt Budapest új nagy reprezentatív szállodája, a Hotel Duna Intercontinental. A megnyitóünnepségen részt vett a hazai gazdasági élet több neves személyisége. Az Intercontinental-cég szakemberei szerint a Hotel Duna a világ egyik legszebb vendéglátóipari létesítménye. A szálló 1970- re máris kiteheti a „megtelt” táblát. Minden szobáját előre lefoglalták. Szilveszter éjszakáján 1200 vidám ember — ebből mintegy 200 külföldi — avatja fel az új létesítményt. be, hogy annak idején viszont azért volt művészet eladni, mert ők nem tudtak miből vásárolni. És most tudnak? Az utca végén két bódéban árulják a borítékos sorsjegyet. Hát igen, senkinek nem jönne rosszul az 50 ezer forintos főnyeremény, de még kétezer forintocska sem. Annál is inkább, mert a kirakatokban a csizmák például 800 forint fölött kezdődnek. Ne tessék a maszekokat szidni: néhány év óta állandóan csökken a számuk. Helyüket állami üzletek foglalják el. És bizony az ő kirakataikban sem alacsonyak az ártáblák. Ezzel szemben viszont az árucikkek szépsége sem marad el a maszekoké mögött. A Váci utcában azt látni, hogy az egyébként megbecsülendő magyar kisiparosság — sajnos — lassan, de biztosan öregszik. Az állami ipar, a szövetkezet viszont — sajnos — szintén lassan, de mégiscsak biztosan fiatalodik. És vajon a tömeg életkora milyen? Úgy látszik, az itt sétálók, az ide járók korátlaga magasabb az átlagosnál. Nagyon sokan vannak, akik csak szokásból járnak erre. A fiatalabb korosztályok inkább másfelé tendálnak. És ez érthető, már csak azért is, mert ma például a Váci utcában egyetlen zenés eszpresszó sincs. Szép ifjúságom, jöjj vissza egy szóra: akkor egyszerre kezdődött az ötórai tea az Annában (a változatosság kedvéért ismét tatarozzák), a Napfényben (ez a Napoletana, az olasz ételkülönlegességek egyre szőkébbnek bizonyuló otthona) és a Kedvesben (lebontva) LUXUS A Váci utca specialitása, hogy csak a Váci utca egy részéből áll (a Szabadsajtó útig), viszont a gyakorlatban hozzá tartozik a Kígyó utca és a Vörösmarty tér. A régi Kígyó utcáról egy emlékem van: a felszabadulás napján, 1945. január 18-án lángol a sarki patika, két elszabadult ló vágtat az utcán. És a legújabb? 1260 forintért vettem az ottani divatáruüzletben egy nadrágkosztümöt a feleségemnek karácsonyra, amelyet még aznap két „külvárosi” üzlet kirakatában is láttam. A Vörösmarty térről is vannak emlékeim. Az egyik körülbelül egy évtizedes, izgatottan figyeltem a Haas-palotáról folytatott magasröptű vitát. Már nem is emlékszem, hogyan dőlt el a nagy kérdés, de azt látom, hogy a helyén még mindig építkeznek, fogalmam sincs, mikor lesz ott már végre épület. Egy másik esemény, vagy két hónapja felháborodott hang telefonált a szerkesztőségbe, miként tűrhetjük, hogy a Luxus Áruház kirakatában 1100 forintos pulóver legyen. Első nekibuzdulásom-bán KST-t akartam felvenni, hogy megvegyem a felháborító ruhadarabot, de amikor kiderült, hogy még a raktáron is van belőle, elálltam szándékomtól. Azóta már egy darabot sem lehet kapni, még felárral sem. Más jótét lelkek felvásárolták e felháborító cikket. Nagy kérdés: kinek van pénze arra, hogy a méregdrága Luxus Áruházban vásároljon? Őszintén szólva nem tudom. De azt igen, hogy a Luxusban olyan tömeget láttam, hogy jobbnak tartottam kifordulni, s valami olcsóbb boltot keresni. Egyébként pedig komolyra fordítva a szót: nem árt, ha vannak luxuscikkek is, csak lehessen kapni nem luxusholmit is. Végeredményben az Ofotértban kapható 40 ezer forintos filmfelvevő géptől, a szomszédos Óra-ékszerben árusított 17 ezer forintos karkötőtől nem dől öszsze a világ. CLARA Azért akad egy üzlet a Váci utcában, ami idegesít. Pedig vannak, akik erre a legbüszkébbek. A páros oldalon, úgy a középtájon hivalkodik a portálon az öt betű: „Clara”. A gyengébbek kedvéért ez Rotschild Klára nevét idézi. És hogy miért C-vel? Hát mert jönnek a külföldiek, s nekik a C dukál, némely belföldieknek pedig imponál. Rotschild Klárát, aki az egyébként állami vezetés alatt álló üzlet „művészeti vezetője”, tisztelem és becsülöm, mint mindenkit, aki bármilyen szakmában a tökéletességig viszi. Azt is tudom, hogy nem lenne bölcs dolog, ha Rotschild Klára mosóruhákat tervezne a Kelenföldi Textilművek szövőlányainak. De hogy arra legyünk büszkék, hogy a Rotschild-szalonban csak valutáért mennyit varratnak? És hogy a sok külföldi rendelés miatt alig jutnak belföldi munkához... Megnéztem a kirakatot: lehet, hogy Párizsban ilyen ruhákba szeretném öltöztetni nő hozzátartozóimat, de hát én pesti ember vagyok. Namármost, ami a külföldieket illeti, vagyok annyira pesti, hogy tudjam: száz külföldi közül kilencvenöt belföldi, aki úgy lett külföldi, hogy addig sétált a Váci utcában, amíg mint hazalátogató tért oda vissza. Kérem, a méregdrága Rotschildárakat csak nekünk nehéz megfizetni. Odakint az arányok egészen mások. Olcsó a szövet és drága a varratás. Hazajön hát valaki, hoz négy ruhára való szövetet és abból lesz neki itt két pazar Rotschild-kreációja. Ez van, ez az árrendszer, majd egyszer változtatunk rajta. De hogy erre legyünk büszkék? Örömmel láttam egyébként, hogy a darához tartozó „boutige” ajtajáról levakarták már, hogy ott csak valutáért lehet vásárolni. Úgy látszik, mások is idegesek, amikor szülővárosukban kitiltják őket valahonnan, nemcsak én. Egyébként pedig ennek ellenére nem megyek be ebbe a „boutige”-ba. Akinekegyébként kedve és pénze van, ám tegye. Az újgazdagság olyan téma, amiről Molnár Ferenc. Karinthy Frigyes nálam lényegesen gyakorlottabb tollal írt. Igaz, akkor nem írtak 1969-et. EGYSZERŰSÉG A Váci utcában jó néhány repülőtársaság irodája is megtalálható. Többek között a SAS-é. A skandinávok igazán gazdagok, de eszükbe sem jut hivalkodni. A budapesti kirendeltség ízléses, célszerű, de egyszerű. Az ügyintézés viszont rendkívül gyors és pontos. Most éppen egy kanadai repülőjegyet intéznek. Mister X. kívánja hazaszállítani újdonsült feleségét, Missis X-et. Az úr jó ötvenes, b. neje éppen elmúlt húsz esztendős. A történet? Mai belvárosi regény. A leányka itt éldegélt közöttünk, évtizedekkel ezelőtti társalgási nyelven szólva, elég viharos érzelmi életet élt. Aztán jött X. Kanadából, aki tökéletesen beszélt magyarul, ami nem is csoda, mert tizenöt év alatt még mindig nem tanult meg jól angolul. És meglátta Miss Y-t, s elhatározta, hogy feleségül veszi. A leányzó is azonnal beleszeretett Mr. X. csekkönyvébe. Már meg is volt az esküvő, tavaszra az asszonyka is repülhet. Boldogan csacsog, hogy milyen jó partit csinált. Választottja felsőbbségesen gorombáskodik a SAS-tisztviselővel, az udvariasan válaszol, mert ez a mestersége. Előveszi a kartonokat, különböző jeleket ír rá. És a világért sem árulná el — nemis szabad neki —, hogy a dúsgazdag Mister X. a repülőjegyet részletre vásárolta. Lám, lám, egy egyszerű magyar lány is csinálhat karriert! VALLOMÁS Én mindezek ellenére szeretem a Váci utcát. Pintér István Új üzemrész a Szolnoki Papírgyárban Újabb jelentős létesítménnyel gazdagodott az iparilag gyors ütemben fejlődő alföldi város, Szolnok. A papírgyárban elkészült és megkezdte a termelést az új feldolgozóüzem, amely 37 millió forint beruházási költséggel épült. A korszerű gépekkel felszerelt üzemben főleg nőket foglalkoztatnak. Itt készülnek az ízléses, cukor, kávé, liszt, rizs és egyéb termékek csomagolására alkalmas zacskók. Képünkön: A többszínnyomású szőnyeg- és csomagolópapírt gyártó automata gép. (Mező Sándor, felvétele / MTI Fotó:) Tervek a budapesti ingázók utazásának javítására 1971—75 között 1,4 milliárd forint a Pest megyei vasút fejlesztésére kát a tennivalókat, amelyeket a közlekedésfejlesztés jövő évi, illetve negyedik ötéves terve tűz ki célul. 1970-re a közlekedési tárca 156 millió, 1971—75. között 1,4 milliárd forintot irányzott elő Pest megyében a vasút fejlesztésére. A többi között 1972-ig teljesen befejezik a Budapest—Szob vonal korszerűsítését és villamosítását, s villamosítják a Budapest—Székesfehérvár és a Budapest—Pusztaszabolcs vonalat is. 1975-re korszerűsítik Vác, Szob és Nagykáta állomást, és más nagy forgalmú állomásokon is építenek nerontetőket és aluljárókat. Megépítik a főváros és Újszász közötti vonal második vágányát. A megyei tanács azt szorgalmazza, hogy a tervidőszak végére, a 20—25 kilométernél távolabbról utazók ülőhelyen tegyék meg útjukat, s szűnjék meg a vonatokon a jelenlegi 150—160 százalékos helykihasználás. Javulnak valamelyest a HÉV- utasok utazási körülményei is 1975-ig. A korszerű járművek aránya 31 százalékról 53 százalékra, a szerelvények befogadóképessége 26 százalékkal nő. A ráckevei vonalon teljes hosszban villamos vontatásra térnek át. A szentendrei vonalat — a szerelvények változatlan menetidejével — egy kilométerrel meghosszabbítják a Batthyány téri metróállomásig, a gödöllői vonal pedig új végállomást kap az Eörs vezér téren, ugyancsak a metróhoz kapcsolódva. A MÁVAUT-buszok jelenleg zsúfoltak, elsősorban a korszerűtlen autóbuszok miatt. A selejtezésre érett autóbuszokat az ipar lemaradása miatt nem tudják cserélni, s gyakori, hogy a műszaki hiba következtében leálló kocsik utasai összetorlódnak. Jövőre 15, 1975-ig pedig további 78 új autóbusz beszerzése várható, így valamennyi alkalmatlan járművet kivonhatnak a forgalomból. Jövőre befejezik az érdi autóbuszállomás építését, s utána megkezdik a szentendrei, a ceglédi és a nagykőrösi állomás építését. Ami az utakat illeti: a legközelebbi hat évben Pest megyében összesen 270 kilométernyi út korszerűsítését tervezik. Az utak műszaki állapota azonban még egyszer ennyit követelne meg, ezért a közlekedési tárca olyan munkákat is , végeztet a félmilliárd forintos útfenntartási keret terhére, amelyek ugyancsak az utak korszerűsítését segítik elő. F. 6: A vasút 110 ezer, a HÉV 24 ezer, a MÁVAUT távolsági autóbuszai 13 ezer, a BKV autóbuszai 18 ezer ingázót szállítanak a fővárosba hétköznaponként Pest megyéből, illetve a megyén át. Ezenkívül több tízezer azoknak a lakosoknak a száma, akiknek vásárlási, kulturális, gyógykezelési és más célokból vezet útjuk Budapestre a megye érintésével. Utazásuk gyorsítására, könnyítésére a Pest megyei tanács végrehajtó bizottsága megszabta azo