Népszabadság, 1970. március (28. évfolyam, 51-75. szám)
1970-03-01 / 51. szám
VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! VASÁRNAPI MELLÉKLETTEL 24 OLDAL •ÁRA: 1,20 FT NÉPSZABADSÁG 1970. március 1. vasárnap A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XXVIII. évfolyam, 51. szám Szerdára összehívták az országgyűlést A Népköztársaság Elnöki Tanácsa az alkotmány 12. paragrafusának második bekezdése alapján az országgyűlést 1970. március 4-én, szerda délelőtt 11 órára összehívta. (MTI) A közútijármű-program írta: György Gyula kohó- és gépipari miniszterhelyettes A Minisztertanács 1968-ban központi programmá nyilvánította a közútijármű-gyártás komplex fejlesztését. A program célja, hogy gépiparunk segítse a közlekedéspolitikai koncepció megvalósítását és a belföldi igények jobb kielégítése mellett járuljon hozzá fizetési mérlegünk javításához, beruházásaink koncentrálásához. A közúti járműgyártás kiemelt fejlesztésével csökken a gazdaságtalanul előállított gépipari termékek részaránya, több korszerű technológiát honosítunk meg és emeljük termékeink műszaki színvonalát. A nagyszabású fejlesztési program kialakítását a Szovjetunióval kötött egyezmény, valamint a Német Demokratikus Köztársaság és más országok igényeinek kielégítése tette lehetővé, sőt, szükségessé. A kiemelt feladatok tennészélesen nemcsak az irányító szerveket, az érdekelt vállalatokat, hanem egész közvéleményünket foglalkoztatják. Már csak azért is, mert a közútijármű-fejlesztési program számol a budapesti és a vidéki közúti személyszállítás növekvő igényeivel. Az idén már a nagy exportfeladatok megoldásával egyidejűleg a belföldi igényeket is kielégítjük, nagymértékben enyhítve a közúti személyszállítás zsúfoltságát. E kiemelt program keretében jelentős beruházásokba, konstrukciós és technológiai fejlesztésekbe kezdtek a Magyar Vagon- és Gépgyárban, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár budapesti és székesfehérvári telepén, a Csepel Autógyárban, a Hajtómű- és Felvonógyárban, a Kismotor- és Gépgyárban, az Autóvillamossági Felszerelések Gyárában, valamint több más gépipari, kohászati és öntödei vállalatnál. A fejlesztés eredményei készáruk, alkatrészek és részegységek formájában kerülnek a belföldi és nemzetközi piacra. Ismertek már az Ikarus legújabb termékei, a városi, a távolsági és a luxuskivitelű autóbuszok. Az üzem most új konstrukciót alakított ki: az Ikarus 200 típusjelű autóbuszcsaládot. Ennek a tagjai, az egyes típusok, így a nagy befogadó képességű csuklós és egyéb városi, távolsági és nemzetközi járatokra is alkalmas autóbuszok azonos elemek és részegységek felhasználásával épülnek. A közútijármű-program keretében már tavaly megkezdtük például a nagy teljesítményű Rába —MAN Diesel-motorok gyártását külföldről vásárolt licenc alapján A gyártást szigorú műszaki előírások szerint végzik. A gyártáshoz szükséges alapanyagokat, kovácsolt, sajtolt, és öntött alkatrészeket a magyar kohászati és öntödei üzemek magas követelményű műszaki előírások szerint állítják elő. Széles körű a kooperáció a gépipar egyéb vállalataival, valamint a kohászati üzemekkel és más iparágak vállalataival. Ezeknek az üzemeknek a gyártástechnológiája gyorsan fejlődött, s a szükséges alkatrészeket ma már megfelelő műszaki színvonalon gyártják. Az új, korszerű motor járműveinkben már sikeresen bemutatkozott a hazai és a nemzetközi piacon. Több éve exportáljuk — a hazai igényeiken felül — a hátsó futóműveket. Korszerű szervokormány kerül a járművekbe. Tömegesen gyártjuk és exportáljuk az alumínium dugattyúkat, a forgattyúsházakat és más alkatrészeket, részegységeiket. A belföldi kooperáció mellett jelentős a nemzetközi kooperáció is. Ezek közül csak néhányat említek. A Szovjetunió részére például autóbuszokhoz és trolibuszokhoz szállítunk hátsó futóműveket. A Szovjetunió adja az autóbuszainkhoz szükséges mellső tengelyeket, lengéscsillapítókat. A Lengyel Népköztársaságból a jövő évtől kezdve adagolószivattyúkat, tehergépkocsi-vezetőfülkéket vásárolunk. A lengyel autóipar viszont tőlünk vásárol alumínium forgattyúsházakat, dugattyúkat, hátsó futóműveket stb. A bővülő nemzetközi kooperáció segíti a hazai személygépkocsi-szükséglet kielégítését is. Mint ismeretes, a nemzetközi együttműködés keretében részt veszünk a Szovjetunió személygépkocsigyártási programjának végrehajtásában, ötéves államközi és magánjogi szerződést kötöttünk, s ennek jegyében többféle, nálunk gyártott alkatrész ellenében évente körülbelül 12—14 ezer személykocsit vásárolunk a Szovjetuniótól terven felül. Más szocialista országgal is tárgyalunk, hogy hasonló kooperáció útján növelhessük a keresett személygépkocsik behozatalát. A program 1970-es előirányzatában körülbelül 7000 autóbusz, továbbá 28—30 ezer hátsó futómű és egyéb szerelvény készül. Megkezdjük a már létrehozott korszerű, nagy termelőkapacitások tervszerű kihasználását Ezt szolgálja a közútijármű-gyártás fejlesztésének negyedik ötéves terve is, amelynek kidolgozása szintén egyik fontos idei feladatunk. A program végrehajtását segíti a KISZ központi bizottságának két év előtti védnökségvállalása. Azóta a fiatalok ezrei működnek közre tevékenyen a kitűzött célok elérésben. A múlt évben a vasasszakszervezet szervezésében 13 nagyvállalatunk szocialista szerződést kötött a tervszerűbb, jobb együttműködésre, a kooperációs akadályok gyors elhárítására. A közútijármű-program végrehajtásának eddigi eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy a központi irányítás, az anyagi eszközök és fejlesztési erők összpontosítása a gazdaságirányítás jelenlegi rendszerében is a népgazdaság tervszerű fejlesztésének, a szocialista nemzetközi munkamegosztás elmélyítésének hatékony eszköze. Közlemény a KGS végrehajtó bizottsági külsküléséről A Xemxelközi Beruházási Bank, a gazdasági nemzetközi intézet terve, pénzügyi és külkereskedelmi kérdések a KGST napirendjén Moszkvában február 24. és 27. között megtartották a KGST végrehajtó bizottságának 45. ülésszakát. Az ülésszakon részt vett: Sesezar Avramov, a Bolgár Népköztársaság Minisztertanácsának elnökhelyettese; Frantisek Habom, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kormányának elnökhelyettese; Piotr Jaroszewicz, a Lengyel Népköztársaság Minisztertanácsának elnökhelyettese; Apró Antal, a magyar kormány elnökhelyettese; Damdingijn Gombozsav, a Mongol Népköztársaság Minisztertanácsának elnökhelyettese; Gerhard Weiss, a Német Demokratikus Köztársaság Minisztertanácsának elnökhelyettese; Gheorghe Radulescu, a Román Szocialista Köztársaság Minisztertanácsának elnökhelyettese és Mihail Leszecsko, a Szovjetunió Minisztertanácsának elnökhelyettese. Az ülésen P. Jaroszewicz elnökölt. A KGST soron levő ülésszakának előkészítésével kapcsolatban a végrehajtó bizottság megvitatta a KGST 24. ülésszaka beszámolójának előkészítését a KGST 23., rendkívüli ülésszakán hozott határozatok megvalósítása érdekében végzett munka menetéről. A KGST végrehajtó bizottságának ülésein folytatták azoknak a kérdéseknek a megvitatását, amelyek összefüggenek a KGST- államok közötti együttműködés további, elmélyítése és tökéletesítése komplex távlati programtervezetének előkészítésével. Megvitatták egyebek között a végrehajtó bizottság elnöke és a tanács titkára által előkészített javaslatokat e program mintavázlatáról, struktúrájáról és előzetes tartalmáról, valamint esetleges jogi megfogalmazásáról. A végrehajtó bizottság határozatot hozot a jelzett anyagok további kidolgozásának rendjéről és határidejéről azzal, hogy a végrehajtó bizottság 46. ülésszaka elé terjessze. (Folytatás a 3. oldalon.) KAIRÓI ÉRTESÜLÉSEK SZERINT a palesztinai ellenállási szervezetek képviseletet kapnak a jordániai kormányban felszabadítási szervezet elnöke Bejrútba érkezve kijelentette, hogy Jordániában a helyzet nyugodt, az ellenállási szervezetek és a kormány együttműködése kielégítő, s ez a nemrég létrejött kétoldalú megállapodás teljesítésének köszönhető. Péntek este egy izraeli járőr átlépte a libanoni határt és elhurcolt négy birkapásztort. Politikai körök véleménye az, hogy az izraeliek ki akarják faggatni az elrabolt pásztorokat a Dél-Libanonban működő partizánok tevékenységéről. Libanon szombaton utasította ENSZ nagykövetét, hogy tájékoztassa V Thant főtitkárt az izraeli emberrablásról. Izrael a hét végén hangos propagandakampányt indított északi szomszédja ellen a gerillatevékenység növekedése ürügyén. Libanon vezetői elutasították a vádakat: emlékeztettek arra, hogy a kormány nem őrködhet Izrael biztonsága fölött azokon a terülleteken, amelyet Tel Aviv egyszerűen elrabolt. Az EAK-ban megelégedést keltett az a bejelentés, hogy szombattól ismét teljes kapacitással dolgozik az Abu Zabali i Vasmű, amelynek neve a február 12-én végrehajtott barbár izraeli légitámadás nyomán vált világszerte ismertté. A gyár munkásai és technikusai rekordgyorsasággal állították helyre a megrongált üzemrészeket és berendezéseket. Szombattól kezdve ismét három műszakban folytatódik a termelés — az építőipari vasszerkezetek gyártása —, ugyanúgy, mint az izraeli agresszió előtt. Azzal a fájdalmas különbséggel azonban, hogy nyolcvan munkás, aki az amerikai gyártmányú izraeli Phantomok barbár bombázása következtében meghalt, hiányzik a munkapadok mellől. Szombaton Kairóba érkezett Vlagyimir Vinogradov szovjet külügyminiszter-helyettes, aki háromnapos hivatalos látogatása alatt Mahmud Riad egyiptomi külügyminiszterrel és a kairói kormány más tagjaival a közelkeleti helyzet fejleményeiről tárgyal. A megbeszélések szombat délután megkezdődtek. Bocs Sándor (Kairói tudósítónktól.) A szombati Al Akibar ammani politikai megfigyelőkre hivatkozva közli, hogy hamarosan átalakítják a jordániai kormányt, s az új kormányban a Palesztinai ellenállási szervezetek képviselői is helyet kapnak. Részvételük feltehetően elhárítaná újabb válság kirobbanását a jordániai kormány és az ellenállási szervezetek között. A várható kormányátalakításról már a pénteki Al Ahram is hírt adott. Az Al Akhbar úgy értesült, hogy Husszein király ismét találkozik az ellenállási szervezetek képviselőivel. Az újabb megbeszélések célja az együttműködés javítása, valamint Jordánia kül- és belpolitikájának meghatározása. Jasszer Arafát, a Palesztinát Péter János külügyminiszter hazaérkezett Sleigánnból Péter János külügyminiszter, aki Pierre Harmel belga külügyminiszter meghívására hivatalos látogatást tett Belgiumban, szombat este visszaérkezett Budapestre. Vele együtt hazatértek a Külügyminisztériumnak, a Kulturális Kapcsolatok Intézetének és a Külkereskedelmi Minisztériumnak azok a vezető beosztású munkatársai, akik külügyminiszterünket külföldi útjára elkísérték. Fogadásukra a Ferihegyi repülőtéren megjelent Puja Frigyes, a külügyminiszter első helyettese, Szilágyi Béla külügyminiszterhelyettes és a Külügyminisztérium több vezető munkatársa. Jelen volt a Belga Királyság budapesti nagykövetségének képviselője. MAGAS A DUNA VÍZÁLLÁSA Míg néhány héttel ezelőtt vízhiányt okozott a Duna alacsony vízszintje, ezekben a napokban már az alsó rakpartot is megközelítette. Szombaton 570 centiméter volt a vízállás Budapestnél. (Mikó László felvételei