Népszabadság, 1970. március (28. évfolyam, 51-75. szám)

1970-03-01 / 51. szám

VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! VASÁRNAPI MELLÉKLETTEL 24 OLDAL •­ÁRA: 1,20 FT NÉPSZABADSÁG 1970. március 1. vasárnap A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XXVIII. évfolyam, 51. szám Szerdára összehívták az országgyűlést A Népköztársaság Elnöki Tanácsa az alkotmány 12. paragrafusá­nak második bekezdése alapján az országgyűlést 1970. március 4-én, szerda délelőtt 11 órára összehívta. (MTI) A közútijármű-program írta: György Gyula kohó- és gépipari miniszterhelyettes A Minisztertanács 1968-ban központi programmá nyilvánítot­ta a közútijármű-gyártás komp­lex fejlesztését. A program cél­ja, hogy gépiparunk segítse a közlekedéspolitikai koncepció megvalósítását és a belföldi igé­nyek jobb kielégítése mellett já­ruljon hozzá fizetési mérlegünk javításához, beruházásaink kon­centrálásához. A közúti jármű­gyártás kiemelt fejlesztésével csökken a gazdaságtalanul előál­lított gépipari termékek részará­nya, több korszerű technológiát honosítunk meg és emeljük ter­mékeink műszaki színvonalát. A nagyszabású fejlesztési prog­ram kialakítását a Szovjetunióval kötött egyezmény, valamint a Né­met Demokratikus Köztársaság és más országok igényeinek kielégí­tése tette lehetővé, sőt, szüksé­gessé. A kiemelt feladatok tenné­­szélesen nemcsak az irányító szerveket, az érdekelt vállalato­kat, hanem egész közvélemé­nyünket foglalkoztatják. Már csak azért is, mert a közútijármű-fej­lesztési program számol a buda­pesti és a vidéki közúti személy­­szállítás növekvő igényeivel. Az idén már a nagy exportfeladatok megoldásával egyidejűleg a bel­földi igényeket is kielégítjük, nagymértékben enyhítve a közúti személyszállítás zsúfoltságát. E kiemelt program keretében jelentős beruházásokba, konstruk­ciós és technológiai fejlesztésekbe kezdtek a Magyar Vagon- és Gép­gyárban, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár budapesti és székes­­fehérvári telepén, a Csepel Autó­gyárban, a Hajtómű- és Felvonó­gyárban, a Kismotor- és Gép­gyárban, az Autóvillamossági Fel­szerelések Gyárában, valamint több más gépipari, kohászati és öntödei vállalatnál. A fejlesztés eredményei kész­áruk, alkatrészek és részegységek formájában kerülnek a belföldi és nemzetközi piacra. Ismertek már az Ikarus legújabb termékei, a városi, a távolsági és a luxus­kivitelű autóbuszok. Az üzem most új konstrukciót alakított ki: az Ikarus 200 típusjelű autóbusz­családot. Ennek a tagjai, az egyes típusok, így a nagy befogadó ké­pességű csuklós és egyéb városi, távolsági és nemzetközi járatok­ra is alkalmas autóbuszok azonos elemek és részegységek felhaszná­lásával épülnek. A közútijármű-program kereté­ben már tavaly megkezdtük pél­dául a nagy teljesítményű­ Rába —MAN Diesel-motorok gyártását külföldről vásárolt licenc alapján A gyártást szigorú műszaki elő­írások szerint végzik. A gyártás­hoz szükséges alapanyagokat, ko­vácsolt, sajtolt, és öntött alkatré­szeket a magyar kohászati és ön­tödei üzemek magas követelmé­nyű műszaki előírások szerint ál­lítják elő. Széles körű a kooperá­ció a gépipar egyéb vállalataival, valamint a kohászati üzemekkel és más iparágak vállalataival. Ezeknek az üzemeknek a gyártás­technológiája gyorsan fejlődött, s a szükséges alkatrészeket ma már megfelelő műszaki színvona­lon gyártják. Az új, korszerű motor jármű­veinkben már sikeresen bemutat­kozott a hazai és a nemzetközi piacon. Több éve exportáljuk — a hazai igényeiken felül — a hát­só futóműveket. Korszerű szervo­kormány­ kerül a járművekbe. Tömegesen gyártjuk és exportál­juk az alumínium dugattyúkat, a forgattyúsházakat és más alkat­részeket, részegységeiket. A belföl­di kooperáció mellett jelentős a nemzetközi kooperáció is. Ezek közül csak néhányat említek. A Szovjetunió részére például autó­buszokhoz és trolibuszokhoz szál­lítunk hátsó futóműveket. A Szovjetunió adja az autóbuszaink­hoz szükséges mellső tengelyeket, lengéscsillapítókat. A Lengyel Népköztársaságból a jövő évtől kezdve adagolószivattyúkat, te­hergépkocsi-vezetőfülkéket vásá­rolunk. A lengyel autóipar viszont tőlünk vásárol alumínium for­gattyúsházakat, dugattyúkat, hát­só futómű­veket stb. A bővülő nemzetközi kooperá­ció segíti a hazai személygépko­csi-szükséglet kielégítését is. Mint ismeretes, a nemzetközi együtt­működés keretében részt veszünk a Szovjetunió személygépkocsi­­gyártási programjának végrehaj­tásában, ötéves államközi és ma­gánjogi szerződést kötöttünk, s ennek jegyében tö­bbféle, nálunk gyártott alkatrész ellenében évente körülbelül 12—14 ezer sze­mélykocsit vásárolunk a Szov­jetuniótól terven felül. Más szo­cialista országgal is tárgyalunk, hogy hasonló kooperáció útján növelhessük a keresett személy­gépkocsik behozatalát. A program 1970-es előirányza­tában körülbelül 7000 autóbusz, továbbá 28—30 ezer hátsó futómű és egyéb szerelvény készül. Meg­kezdjük a már létrehozott korsze­rű, nagy termelőkapacitások terv­szerű kihasználását Ezt szolgál­ja a közútijármű-gyártás fejlesz­tésének negyedik ötéves terve is, amelynek kidolgozása szintén egyik fontos idei feladatunk. A program végrehajtását segíti a KISZ központi bizottságának két év előtti védnökségvállalása. Azóta a fiatalok ezrei működnek közre tevékenyen a kitűzött cé­lok elérésben. A múlt évben a vasasszakszervezet szervezésében 13 nagyvállalatunk szocialista szerződést kötött a tervszerűbb, jobb együttműködésre, a kooperá­ciós akadályok gyors elhárításá­ra. A közútijármű-program végre­hajtásának eddigi eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy a központi irányítás, az anyagi esz­közök és fejlesztési erők összpon­tosítása a gazdaságirányítás je­lenlegi rendszerében is a népgaz­daság tervszerű fejlesztésének, a szocialista nemzetközi munka­­megosztás elmélyítésének haté­kony eszköze. Közlemény a KGS végrehajtó bizottsági küls­küléséről A Xemxelközi Beruházási Bank, a gazdasági nemzetközi intézet terve, pénzügyi és külkereskedelmi kérdések a KGST napirendjén Moszkvában február 24. és 27. között megtartották a KGST vég­rehajtó bizottságának 45. üléssza­kát. Az ülésszakon részt vett: Sesezar Avramov, a Bolgár Nép­­köztársaság Minisztertanácsának elnökhelyettese; Frantisek Ha­b­om, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kormányának elnök­­helyettese; Piotr Jaroszewicz, a Lengyel Népköztársaság Minisz­tertanácsának elnökhelyettese; Apró An­tal, a magyar kormány elnökhelyettese; Damdingijn Gombozsav, a Mongol Népköz­­társaság Minisztertanácsának el­nökhelyettese; Gerhard Weiss, a Német Demokratikus Köztársa­ság Minisztertanácsának elnök­helyettese; Gheorghe Radulescu, a Román Szocialista Köztársaság Minisztertanácsának elnökhelyet­tese és Mihail Leszecsko, a Szov­jetunió Minisztertanácsának el­nökhelyettese. Az ülésen P. Jaroszewicz elnö­költ. A KGST soron levő ülésszaká­nak előkészítésével kapcsolatban a végrehajtó bizottság megvitat­ta a KGST 24. ülésszaka beszá­molójának előkészítését a KGST 23., rendkívüli ülésszakán hozott határozatok megvalósítása érde­kében végzett munka menetéről. A KGST végrehajtó bizottsá­gának ülésein folytatták azoknak a kérdéseknek a megvitatását, amelyek összefüggenek a KGST- államok közötti együttműködés további, elmélyítése és tökéletesí­tése komplex távlati programter­vezetének előkészítésével. Megvi­tatták egyebek között a végre­hajtó bizottság elnöke és a ta­nács titkára által előkészített ja­­vaslatokat e program mintaváz­latáról, struktúrájáról és előzetes tartalmáról, valamint esetleges jogi megfogalmazásáról. A vég­rehajtó bizottság határozatot ho­zot a jelzett anyagok további ki­dolgozásának rendjéről és határ­idejéről azzal, hogy a végrehajtó bizottság 46. ülésszaka elé ter­jessze. (Folytatás a 3. oldalon.) KAIRÓI ÉRTESÜLÉSEK SZERINT a palesztin­ai ellenállási szervezetek képviseletet kapnak a jordániai kormányban felszabadítási szervezet elnöke Bejrútba érkezve kijelentette, hogy Jordániában a helyzet nyu­godt, az ellenállási szervezetek és a kormány együttműködése kielé­gítő, s ez a nemrég létrejött két­oldalú megállapodás teljesítésének köszönhető. Péntek este egy izraeli járőr át­lépte a libanoni határt és elhur­colt négy birkapásztort. Politikai körök véleménye az, hogy az iz­raeliek ki akarják faggatni az el­rabolt pásztorokat a Dél-Libanon­­ban működő partizánok tevékeny­ségéről. Libanon szombaton uta­sította ENSZ nagykövetét, hogy tájékoztassa V Thant főtitkárt az izraeli emberrablásról. Izrael a hét végén hangos pro­pagandakampányt indított északi szomszédja ellen a gerillatevé­­kenység növekedése ürügyén. Li­banon vezetői elutasították a vá­dakat: emlékeztettek arra, hogy a kormány nem őrködhet Izrael biztonsága fölött azokon a terül­­­leteken, amelyet Tel Aviv egy­szerűen elrabolt. Az­ EAK-ban megelégedést kel­tett az a bejelentés, hogy szom­battól ismét teljes kapacitással dolgozik az Abu Zabal­i i Vasmű, amelynek neve a február 12-én végrehajtott barbár izraeli légi­támadás nyomán vált világszerte ismertté. A gyár munkásai és technikusai rekord­gyorsasággal állították helyre a megrongált üzemrészeket és berendezéseket. Szombattól kezdve ismét három műszakban folytatódik a terme­­lés — az építőipari vasszerkeze­tek gyártása —, ugyanúgy, mint az izraeli agresszió előtt. Azzal a fájdalmas különbséggel azonban, hogy nyolcvan munkás, aki az amerikai gyártmányú izraeli Phantomok barbár bombázása következtében meghalt, hiányzik a munkapadok mellől. Szombaton Kairóba érkezett Vlagyimir Vinogradov szovjet külügyminiszter-helyettes, aki há­romnapos hivatalos látogatása alatt Mahmud Riad egyiptomi külügyminiszterrel és a kairói kormány más tagjaival a közel­­keleti helyzet fejleményeiről tár­gyal. A megbeszélések szombat délután megkezdődtek. Bocs Sándor (Kairói tudósítónktól.) A szombati Al Ak­ibar ammani politikai megfigyelőkre hivatkoz­va közli, hogy hamarosan átala­kítják a jordániai kormányt, s az új kormányban a Palesztinai el­lenállási szervezetek képviselői is helyet kapnak. Részvételük felte­hetően elhárítaná újabb válság kirobbanását a jordániai kormány és az ellenállási szervezetek kö­zött. A várható kormányátalakí­tásról­ már a pénteki Al Ahram is hírt adott. Az Al Akhbar úgy értesült, hogy Husszein király ismét talál­kozik az ellenállási szervezetek képviselőivel. Az újabb megbeszé­­lések célja az együttműködés ja­vítása, valamint Jordánia kül- és belpolitikájának meghatározása. Jasszer Arafát, a Palesztinát P­éter János kü­lü­gy­miniszter hazaérkezett Sleigán­­nból Péter János külügyminiszter, aki Pierre Harmel belga külügy­miniszter meghívására hivatalos látogatást tett Belgiumban, szom­bat este visszaérkezett Budapest­re. Vele együtt hazatértek a Kül­ügyminisztériumnak, a Kulturális Kapcsolatok Intézetének és a Külkereskedelmi Minisztérium­nak azok a vezető beosztású mun­katársai, akik külügyminiszterün­ket külföldi útjára elkísérték. Fogadásukra a Ferihegyi re­pülőtéren megjelent Puja Frigyes, a külügyminiszter első helyettese, Szilágyi Béla külügyminiszter­­helyettes és a Külügyminiszté­rium több vezető munkatársa. Je­len volt a Belga Királyság buda­pesti nagykövetségének képvise­lője. MAGAS A DUNA VÍZÁLLÁSA Míg néhány héttel ezelőtt vízhiányt okozott a Duna alacsony víz­szintje, ezekben a napokban már az alsó rakpartot is megközelí­tette. Szombaton 570 centiméter volt a vízállás Budapestnél. (Mikó László felvételei

Next