Népszabadság, 1970. május (28. évfolyam, 101-126. szám)
1970-05-26 / 121. szám
tetimimáit és technika B N V 70 A külföldi kiállítók újdonságai A Budapesti Nemzetközi Vásár technikai mezőnye kiegyensúlyozott, egyetlen pavilon sem tartogat olyan technikai meglepetéseket, újdonságokat, amelyekhez hasonlót ne találnánk a szocialista országok vagy hazánk kiállításain. Akadnak természetesen külön érdekességek, olyan kuriózumok, mint például a megpörkölődött Apolló-kabin az űrhajós bábukkal, avagy a „holdautó” az USA pavilonjában. De egészében véve a „szenzációk” azok a gyártmányok, amelyek kooperációs termékek, mint a MAN-licenc, és más hasonlók. Figyelemre méltó a nyugati cégek orientációja a magyar piacra. Olyan gépekkel és gyártóberendezésekkel, szállítóeszközökkel, papír- és nyomdaipari gépekkel stb. jelentkeztek, amelyekre valóban szükségünk lehet, és esélyük van jelentősebb üzletek kötésére. A mammutgépek A vásárbejárathoz közel — bár nem a legszerencsésebb elhelyezésben — a kanadai pavilon szomszédságában felhívja magára a figyelmet egy traktor, amely a mi csuklós autóbuszunkhoz hasonlóan derékban is el tud mozdulni, azonban nemcsak vízszintesen, hanem függőlegesen is. Nyilván erdőgazdálkodásban hasznos, de például a lejtős területeken a mezőgazdaságban is előnyös lehet ez a szerkezeti megoldás. Csak az a baja, hogy kissé messze, Kanadában készül, s így kereskedelmileg hátrányos helyzetben van. A traktor közelében látható a KL—42 óriás hiper egy svéd cég gyártmánya (Kockum Landsverk). Érdekessége, hogy a svédek az Autóközlekedési Tudományos Kutató Intézettel (ATUKI) vizsgáltatják, s hogy a vásáron kiállított példány már magyar kőbányában dolgozott. Diesel-motorja 245 lóerős, ebben elmarad a híres szovjet BEIAS —540 kipertől, amely 420 lóerős motorral dolgozik, s amelynek a végsebessége is nagyobb. De érdekessége, hogy pneumatikus kapcsolású, 10 előre, két hátra fokozatú sebességváltója van, s 35 tonnás terhével könnyen igazodik a nehéz út- és terepviszonyokhoz. A következő „nagyágyú” a MAHART tulajdonában levő, angol BOSS konténerrakodó, amely új gyártmány, s acél karjaival 20 tonnás konténerládákat emelget. Ugyanez a cég többféle, gyorsan mozgó, fordulékony raktárgépeket, emelő targoncákat mutat be, amelyek nagy érdeklődést váltottak ki a magyar szakemberek körében. A szocialista országok technikája A szocialista országok ipara egymással s több, nagy múltú tőkés céggel is kooperál, gyárt közös licenc alapján. Franciaország kiállításán mutatják be azt a lánctalpakon járó rakodóberendezést, amelyet valószínűleg a Vörös Csillag Traktorgyárral közösen fognak gyártani. Nagy figyelmet keltett a bolgár új szőlőművelő traktor, amely aranyérmet nyert a plovdivi vásáron. A szocialista országok közötti kooperáció pedig már észrevehető volt — ha nem is teljes mértékben uralkodik — a kiállított gépek összetételén, kínálatán. Az NDK többszínnyomó gépét működés közben mutatják be, s a legújabb nyomdatechnikát képviselik, beleértve a korszerű nyomdafestéket is! Úl az NDK pavilonjában a különféle másolóberendezések sora, amelyek rajzot, dokumentumokat, könyvlapokat, újságot stb. mikrofilmtechnikával másolnak. Igaz ugyan, hogy még nem érik el a világszínvonalat, de korszerű gépek, amelyek nagy hiányt pótolnak a dokumentációs igények kielégítésében. Érdekes a Szovjetunió pavilonjának gépösszetétele, amely szintén a piachoz igazodik, de ennek nemcsak kereskedelmi jellege van, hanem főként a műszaki és tudományos haladás új eredményeit tükrözi. A kiállított elektronmikroszkóp mellett felírat olvasható: a berendezés jóságát — például a képfelbontó képességét garantálják. Nagyon praktikus a szovjet univerzális mérőmikroszkóp is, amelyet gyári laboratóriumokban, főleg finommechanikai gyártmányok méretellenőrzésére használnak. Mérési pontossága 1 mikron, a gép kiszolgálása egyszerű és gyors, amelyet szellemes optikai mérőberendezésének s számjegyes leolvasófejének köszönhet. A vásár látogatói nagy érdeklődéssel figyelik a szovjet óraipar legújabb termékeit, s a híradástechnikát: a szovjet minivizor nemcsak korszerű formájával, hanem kis súlyával is kitűnik; mindössze 6 kilogramm! A BNV lengyel pavilonja szintén sok szakembert vonz, különösen a hajóépítés eredményeivel, és egyéb területen is a szellemes technikai megoldásokkal. A lengyel hajóipar — a halászhajóépítésben — a japán hajóépítőiparral áll egy szinten! Valóságos halászhajócsaládot fejlesztett ki a lengyel ipar, de a kisebb kereskedelmi hajók építésében is élen jár. Lengyelországnak 15 nagy hajóépítő-pályája van és főképp munkaigényes, minden szükséges korszerű hajózási technikával felszerelt egységeket épít, köztük tankhajót is. A lengyel technika, automatizálás és számítógépipar egyik fő ösztönzője az automatizált hajók építése, ennek színvonala kisugárzik az egész gépiparra. A lengyel hajóépítés egyik csúcsteljesítménye a mexikói hajótársaságnak épített 55 ezer tonnás áruszállító hajó, amelynek hét rakodótere van, automatikus rakodóberendezésekkel és hidraulikusan mozgatott hajótfedelekkel. Mivel a gépház, a parancsnoki híd, s valamennyi hajóirányító berendezés hátul, a hajó falában található, a hajó orrába televíziós kameráikat szerelték, hogy megkönnyítsék a kikötést. Különlegességek A külföldi kiállítók között egy angol cég különleges irodagépeket mutat be a nyomorékok számára. Sőt nemcsak irodagépek, hanem olyan technikai eszközök is láthatók, amelyeknek segítségével nyomorékok, például kezükre, lábukra béna embereik bekapcsolhatják a rádiót, tv-t, villanyt, és villamos háztartási eszközeiket, valamint kezelni tudják a telefont is. Az irodagépek sorában van olyan írógép, amelynek kódjelek alapján diktálni lehet. A kódjeleket egy cső közvetítésével a tüdőből kifújt, vagy visszaszívott levegővel adják meg fúvókán keresztül. Ezzel még a némák is tudnak „diktálni” ... Az érdekességek közé tartozik az osztrák pavilonban található elektronikus utcai mérleg és magasságmérő, a bioárammal működő műkéz, amellyel rajzolni is meg lehet tanulni. Már „komolyabb” érdekesség az új PUCH—Steyr kisteherautó sorozat, a „Haflingerek”. Ezek kommunális munkagépek, terepjárók — például az alváz kényesebb helyeit lemezzel borították — s több feladatot látnak el. Így például a permetezés, vegyszerszórás minden válfajának megfelelő technikával felszerelt Haflingerek, minikukák, söprögetőgépek stb., mind egy kis teherautócsalád tagjai. Utat tisztítanak, locsolnak, télen hóekével járnak és tűzoltófelszereléssel is elláthatják őket. A hajtómű egy mindössze 650 cm3-es, 27 lóerős boxer motor, a kocsi sebessége mászófokozatban 5 km/óra, a maximális sebessége pedig 50 km/óra. Fogyasztása 10 liter/100 km. A legújabb alkalmazási terület: a radioaktív sugárzásmérés és ellenőrzés. A Haflinger előnye e téren, hogy a szétszóródott radioaktív anyagokat olyan nehezen megközelíthető, tisztítható helyekről is őszszedi, ahol azokat más, „normál” járművel nem lehet elérni. Sz. E. Nagy teljesítményű szovjet hiper. A MAHART angol gyártmányú konténeremelője munka közben. A műkéz, amely bioárammal vezérelve működik. Az 50 lóerős új BMW, 175 km óra! Mezőgazdasági s egyszeres kis teherautó az osztrák pavilon előtt. Szovjet gyártmányú ipari mik- Irodafelszerelés testi hibásoknak. A fotó a légioszkóp. Kiváló minőségű szondával vezérelt írógépet mutatja. Az Apolló-program űrkabinja. Pereme a légkörbe érve, megpörkölődött. Egy lengyel technikai „apróság”: szelepmaró- és csiszolóberendezés.