Népszabadság, 1970. május (28. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-26 / 121. szám

tetimimáit é­s technika B N V 70 A külföldi kiállítók újdonságai A Budapesti Nemzetközi Vásár technikai mezőnye kiegyensúlyo­zott, egyetlen pavilon sem tarto­gat olyan technikai meglepetése­ket, újdonságokat, amelyekhez hasonlót ne találnánk a szocialis­ta országok vagy hazánk kiállí­tásain. Akadnak természetesen külön érdekességek, olyan kurió­zumok, mint például a meg­­pörkölődött Apolló-kabin az űrhajós bábukkal, avagy a „hold­autó” az USA pavilonjában. De egészében véve a „szenzációk” azok a gyártmányok, amelyek kooperációs termékek, mint a MAN-licenc, és más hasonlók. Figyelemre méltó a nyugati cé­gek orientációja a magyar piac­ra. Olyan gépekkel és gyártóbe­rendezésekkel, szállítóeszközök­kel, papír- és nyomdaipari gé­pekkel stb. jelentkeztek, ame­­lyekre valóban szükségünk lehet, és esélyük van jelentősebb üzle­tek k­ötésére. A mammutgépek A vásárbejárathoz közel — bár nem a legszerencsésebb elhelye­zésben — a kanadai pavilon szomszédságában felhívja magá­ra a figyelmet egy traktor, amely a mi csuklós autóbuszunkhoz ha­sonlóan derékban is el tud moz­dulni, azonban nemcsak vízszin­tesen, hanem függőlegesen is. Nyilván erdőgazdálkodásban hasznos, de például a lejtős te­rületeken a mezőgazdaságban is előnyös lehet ez a szerkezeti meg­oldás. Csak az a baja, hogy kissé messze, Kanadában készül, s így kereskedelmileg hátrányos hely­zetben van. A traktor közelében látható a KL—42 óriás hiper egy svéd cég gyártmánya (Kockum Lands­­verk). Érdekessége, hogy a své­dek az Autóközlekedési Tudomá­nyos Kutató Intézettel (ATUKI) vizsgáltatják, s hogy a vásá­ron kiállított példány már ma­gyar kőbányában dolgozott. Die­sel-motorja 245 lóerős, ebben elmarad a híres szovjet BEIAS —540 kipertől, amely 420 ló­erős motorral dolgozik, s amely­nek a végsebessége is na­gyobb. De érdekessége, hogy pneumatikus kapcsolású, 10 elő­re, két hátra fokozatú sebesség­­váltója van, s 35 tonnás terhé­vel könnyen igazodik a nehéz út- és terepviszonyokhoz. A következő „nagyágyú” a MAHART tulajdonában levő, an­gol BOSS konténerrakodó, amely új gyártmány, s acél karjaival 20 tonnás konténerládákat emelget. Ugyanez a cég többféle, gyorsan mozgó, fordulékony raktárgépe­ket, emelő targoncákat mutat be, amelyek nagy érdeklődést váltot­tak ki a magyar szakemberek kö­rében. A szocialista országok technikája A szocialista országok ipara egymással s több, nagy múltú tő­kés céggel is kooperál, gyárt kö­zös licenc alapján. Franciaország kiállításán mutatják be azt a lánctalpakon járó rakodóberende­zést, amelyet valószínűleg a Vörös Csillag Traktorgyárral közösen fognak gyártani. Nagy figyelmet keltett a bolgár új szőlőművelő traktor, amely aranyérmet nyert a plovdivi vásáron. A szocialista országok közötti kooperáció pe­dig már észrevehető volt — ha nem is teljes mértékben uralko­dik — a kiállított gépek összetéte­lén, kínálatán. Az NDK többszín­nyomó gépét működés közben mu­tatják be, s a legújabb nyomda­­technikát képviselik, beleértve a korszerű nyomdafestéket is! Úl az NDK pavilonjában a különféle másolóberendezések sora, amelyek rajzot, dokumentumokat, könyv­lapokat, újságot stb. mikrofilm­technikával másolnak. Igaz ugyan, hogy még nem érik el a világszínvonalat, de korszerű gé­pek, amelyek nagy hiányt pótol­nak a dokumentációs igények ki­elégítésében. Érdekes a Szovjetunió pavilon­jának gépösszetétele, amely szin­tén a piachoz igazodik, de ennek nemcsak kereskedelmi jellege van, hanem főként a műszaki és tudományos haladás új eredmé­nyeit tükrözi. A kiállított elekt­ronmikroszkóp mellett felírat ol­vasható: a berendezés jóságát — például a képfelbontó képességét­­ garantálják. Nagyon praktikus a szovjet univerzális mérőmik­roszkóp is, amelyet gyári labora­tóriumokban, főleg finommecha­nikai gyártmányok méretellenőr­­zésére használnak. Mérési pontos­sága 1 mikron, a gép kiszolgá­lása egyszerű és gyors, amelyet szellemes optikai mérőberendezé­sének s számjegyes leolvasófejé­nek köszönhet. A vásár látogatói nagy érdeklődéssel figyelik a szovjet óraipar legújabb termé­keit, s a híradástechnikát: a szovjet minivizor nemcsak kor­szerű formájával, hanem kis sú­lyával is kitűnik; mindössze 6 kilogramm! A BNV lengyel pavilonja szin­tén sok szakembert vonz, különö­sen a hajóépítés eredményeivel, és egyéb területen is a szellemes technikai megoldásokkal. A len­gyel hajóipar — a halászhajó­­építésben — a japán hajóépítő­iparral áll egy szinten! Valósá­gos halászhajócsaládot fejlesztett ki a lengyel ipar, de a kisebb ke­reskedelmi hajók építésében is élen jár. Lengyelországnak 15 nagy hajóépítő-pályája van és főképp munkaigényes, minden szükséges korszerű hajózási technikával fel­szerelt egységeket épít, köztük tankhajót is. A lengyel technika, automatizálás és számítógép­­ipar egyik fő ösztönzője az auto­matizált hajók építése, ennek színvonala kisugárzik az egész gépiparra. A lengyel hajóépítés egyik csúcsteljesítménye a mexikói ha­­jó­társaságnak épített 55 ezer tonnás áruszállító hajó, amelynek hét ra­kodótere van, automatikus rakodóberendezésekkel és hidrau­likusan mozgatott hajótfedelek­­kel. Mivel a gépház, a parancs­noki híd, s valamennyi hajóirá­nyító berendezés hátul, a hajó fa­lában található, a hajó orrába te­levíziós kameráikat szerelték, hogy megkönnyítsék a kikötést. Különlegességek A külföldi kiállítók között egy angol cég különleges irodagépe­ket mutat be a nyomorékok szá­mára. Sőt nemcsak irodagépek, hanem olyan technikai eszközök is láthatók, amelyeknek segítsé­gével nyomorékok, például ke­zükre, lábukra béna embereik be­kapcsolhatják a rádiót, tv-t, vil­lanyt, és villamos háztartási esz­közeiket, valamint kezelni tudják a telefont is. Az irodagépek sorá­ban van olyan írógép, amelynek kódjelek alapján diktálni lehet. A kódjeleket egy cső közvetítésé­vel a tüdőből kifújt, vagy vissza­szívott levegővel adják meg fú­­vókán keresztül. Ezzel még a né­mák is tudnak „diktálni” ... Az érdekességek közé tartozik az osztrák pavilonban található elektronikus­ utcai mérleg és ma­gasságmérő, a bioárammal műkö­dő műkéz, amellyel rajzolni is meg lehet tanulni. Már „ko­molyabb” érdekesség az új PUCH—Steyr kisteherautó soro­zat, a „Haflingerek”. Ezek kom­munális munkagépek, terepjárók — például az alváz kényesebb he­lyeit lemezzel borították — s több feladatot látnak el. Így például a permetezés, vegyszerszórás min­den válfajának­ megfelelő techni­kával felszerelt Haflingerek, mini­kukák, söprögetőgépek stb., mind egy kis teherautócsalád tagjai. Utat tisztítanak, locsolnak, télen hóekével járnak és tűzoltófel­szereléssel is elláthatják őket. A hajtómű egy mindössze 650 cm3-es, 27 lóerős boxer motor, a kocsi sebessége mászófokozat­ban 5 km/óra, a maximális se­bessége pedig 50 km/óra. Fogyasz­tása 10 liter/100 km. A legújabb alkalmazási terület: a radioaktív sugárzásmérés és ellenőrzés. A Haflinger előnye e téren, hogy a szétszóródott radioaktív anyago­kat olyan nehezen megközelít­hető, tisztítható helyekről is ősz­­szedi, ahol azokat más, „normál” járművel nem lehet elérni. Sz. E. Nagy teljesítményű szovjet hiper. A MAHART angol gyártmányú konténeremelője munka közben. A műkéz, amely bioárammal vezérelve működik. Az 50 lóerős új BMW, 175 km óra! Mezőgazdasági s egyszeres kis teherautó az osztrák pavilon előtt. Szovjet gyártmányú ipari mik- Irodafelszerelés testi hibásoknak. A fotó a lég­­ioszkóp. Kiváló minőségű szondával vezérelt írógépet mutatja. Az Apolló-program űrkabinja. Pereme a lég­körbe érve, megpörkölődött. Egy lengyel technikai „apróság”: szelepmaró- és csiszolóberendezés.

Next