Népszabadság, 1970. május (28. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-10 / 108. szám

1 (Folytatás a 3. oldalról.) Díj A mai lakásszövetkezetek mellett a szövetkezésben rejlő lehetőségek kihasználása és a lakásépítés szervezettségének növelése céljából új szövetkezeti formát is ki kell alakítani. Ki kell dolgozni a lakásépítő szövetkezeti konstrukció feltételeit és kezde­ményezni kell azok fejlődését, viszonylag széles körű elterjedé­sét, hogy a későbbiekben ez a la­kásépítési forma mielőbb az igé­nyeknek megfelelő arányt érjen el a lakásépítésben. A lakásépítő szövetkezetek tagjaik számára biztosíthatják a fenntartással és a lakással összefüggő szolgáltatá­sokat. Azok számára, akik — fő­leg fiatalok — keresetükből csak­­ hosszabb idő alatt képesek előte­remteni a lakásépítkezéshez szük­séges hozzájárulást, előtakarékos­­sági rendszert kell létrehozni. 1­­ Az építési formák között kapjon nagyobb szerepet a vállalatok, üzemek és intézmé­nyek lakásépítése, a jelenlegi ke­retek és feltételek kiszélesítése. A vállalati dolgozók saját lakásépí­tésének támogatása mellett cél­szerű a vállalati és a tanácsi erő­források hatékonyabb együttes felhasználására törekedni. 1 . Számszerű korlátozás nél­­kül kell továbbra is lehe­tővé tenni a lakosság saját lakás­építésének különböző formáit. Ezen belül lényegesen növelni kell a szervezeti (vállalati, OTP), valamint a személyi kezdeménye­zésű társasházépítés arányát. A vidéki lakáshelyzet megoldásában továbbra is fontos szerep jut a családiház-építésnek. A főváros­ban és nagyobb városokban a la­kossági építkezés fő formája a több szintes társasházépítés le­gyen.­­ A lakásellátás társada­­l­­aa­lompolitikai jelentősége, a lakásra való előtakarékosság, a lakásépítésre és -vásárlásra va­ló felkészülés biztonsága érdeké­ben a lakásépítési költségek (árak) alakulásának tervszerűsé­gét biztosítani kell. A lakások át­adási (eladási) árai fejezték ki a lakások használati értékének — méretének, felszereltségének, te­rületi fekvésének stb. — külön­bözőségét. A lakásszövetkezetek esetében ne hárítsák át a lakás megvásárlására a hatósági ár­emelkedésekből eredő többlet­­költségeket. Az illetékes állami szervek a lehetőségeinket meg­haladó korszerűsítés, építési szintszámnövelés stb. címén je­lentkező áremelkedéseknek ves­senek gátat. Az állami lakások át­adási árainak színvonalában át­lagosan legfeljebb évi 1-2 száza­lékos emelkedés engedhető meg. Az árak stabilitására való törek­vés ne korlátozza a kivitelezők anyagi érdekeltségét, ugyanúgy jobban ösztönözzön a költségek csökkentésére. A lakáscserék ösztönzése és a lakásforgalom szabályozása "­ " Meg kell teremteni a mai­­nál lényegesen nagyobb érdekeltséget az önkéntes lakás­cserére, mert ez az országos la­kásalap relatív növelésének esz­köze lehet, ami jelentősen hozzá­járulhat a lakásigények jobb ki­elégítéséhez. A kellő érdekeltsé­get mind a lakásátadó, mind a lakásátvevő részéről meg kell te­remteni. Az érdekeltség növeke­dése feltételezi a lakbérek ará­nyosságát, a tényleges használati értékhez való igazodását, továbbá a lakásbérlet értékének pénzbeli kifejeződését. 1 . Mind a lakáscserére ösz­­tönzés, mind pedig az ará­nyosabb tehervállalás érdekében szükséges, hogy a bérlakásellátás­ban részesülők se jussanak min­den ellenérték nélkül "a lakáshoz. Ebből a célból indokolt, hogy a lakásbérlet értékének általános el­ismerése keretében az új bér- és szolgálati lakások juttatása esetén a bérlők fizessenek egyszeri épí­tési hozzájárulást a tanácsnak. A régi, megüresedő bérlakások ki­utalásánál pedig az építési hozzá­járulással arányos lakás-haszná­latbavételi díjat fizessenek a ki­utaló tanácsnak. A lakáscseréknél viszont a lakásbérlet értékének Állami kedvezmények a lakásépítés és -elosztás terén 1 . A lakásépítés fokozása ér­­dekében az állam a la­kosság anyagi befektetésének ará­nyában továbbiakban is biztosít­son kedvezményeket. Az állami kedvezmények rendszerét azon­ban tovább kell fejleszteni, úgy, hogy a kedvezmények elsősorban szociálpolitikai célúak, tehát cél­tudatosabbak és amellett igazsá­gosabbak legyenek. A lakosság lakással kapcsolatos anyagi terhei pedig az eddigieknél kiegyenlí­tettebbek, arányosabbak legyenek. OA Az állami kedvezményt a lakásépítő, illetve -vásárló család részére kell nyújtani. A kedvezmény jogcímét és mértékét a lakásépítésben részt vevőkkel, illetőleg a vásárlókkal ismertetni kell. A szociálpolitikai érdekből nyújtható kedvezmény alapja a család nagysága, a gyermekek és eltartottak (keresőképtelenek) szá­ma legyen. 6l A városokban és a ki­­emelt munkástelepülése­ken a több szintes társasházépítés­ben részt vevőknek, továbbá a szö­vetkezeti lakást építőknek és -vá­sárlóknak az állam adjon az épí­tési költségből árengedményt, il­letve az építéshez dotációt: a gyermekek (és eltartottak) után személyenként 20—30 ezer forin­tot. Az adható kedvezmény felső határa az építési költség 40—45 százaléka. A fiatal házasok lakás­építésének elősegítésére a gyer­mekek után járó kedvezményt — két gyermekig — előlegezni lehet. 22 A bérlakások kiutalása ■ 1* esetén a gyermekek és el­tartottak után a tanácsok nyújt­sanak engedményt az építési hoz­zájárulásból illetve a használat­bavételi díjból, kedvezményezett személyenként 20—25 százalékot. A teljes ingyenességig azonban nem lenne helyes kiterjeszteni a kedvezményt, ezért az legfeljebb 80 százalékos lehet. Két gyermekig megelőlegezésképpen kedvezmény nyújtható a fiatal házasoknak. Az összeg egy részére részletfizetési kedvezmény adható. 2.­? A lakásépítés hitelezése a­­ lakásépítési formáknak, a lakás- és építéspolitikai céloknak megfelelően differenciáltan érvé­nyesüljön. A lakásépítési konst­rukció keretében a részvétel pénz­ügyi feltételeit (készpénz-előta­­karékosság, kamat, hitelösszeg­törlesztési idő) a szövetkezeti, a vállalati, valamint a társas- és családi ház építésénél állami sza­bályozás keretében központilag szükséges megállapítani. Az OTP A lakások elosztási mnd­­erén­ek javultus 2­4 A lakások igazságosabb elosztása érdekében to­vább kell fejleszteni a bérlakások és az értékesített szövetkezeti la­kások igénylésének és elosztásá­nak gyakorlatát. A jelenlegi, nyil­vántartott lakásigényeket felül kell vizsgálni és új igénynyilván­tartást, valamint új elosztási és kiutalási tervet kell készíteni és azt nyilvánosságra kell hozni. 211 A bérlakások elosztása és az értékesítésre kerülő szövetkezeti lakások esetében az igényjogosultak kijelölése a taná­csok feladata. A tanácsok a helyi jövedelmi és lakásviszonyokhoz, valamint egy-egy időszak lakás­­építési lehetőségeihez igazodva — központi irányelvek alapján — maguk állapítsák meg azokat a sorolási, kiválasztási, illetőleg ki­zárási tényezőket, amelyeket a lakások elosztásánál alkalmaznak. A tanácsok a társadalmi és mun­káltató szervek bevonásával bí­rálják el minden igénylőnek a jogosultságát és közöljék velük, hogy jövedelmi és vagyoni hely­zetük alapján melyik lakásellátási formában elégíthetik ki lakásigé­nyüket. Azok részére, akik teljes bizonyossággal csak állami és ki­utalásos szövetkezeti lakással elégíthetik ki szükségletüket, a tanácsok határozzák meg, hogy 1975-ig kiknek az igénye teljesít­hető és hozzávetőleg milyen idő­pontban. 2­7 A lakásalap jobb kihasz­­ * *­nálása érdekében fokozni kell a tanácsi lakásgazdálkodás szerepét. Új, átfogó lakásügyi sza­bályokat kell kidolgozni, amelyek alapján a tanácsok — helyi adott­ságaik és körülményeik, valamint a lakásépítési, -fejlesztési lehető­ségeik figyelembevételével — maguk alakítják ki helyi lakás­gazdálkodási szabályaikat. Ennek keretében újra kell szabályozni az igénylés módját, a lakáskiutalási normatívákat, az albérletre és társbérletre, a bérleti szerződésre és annak érvényesítésére, vala­mint a személyi tulajdonú laká­sok használatára és bejelentke­zésekre stb. vonatkozó szabályo­kat. Itt ösztönözni kell a családi­­ház-tulajdonosokat arra, hogy házuk egy részét főbérleti jelleggel bérbe adják. Ilyen eset­ben jelentős adókedvezménnyel, vagy más pénzügyi eszközzel tá­mogassa az állam a lakástulaj­donost. 2. Olcsóbb lakások és meg­­felelő szállások építésé­vel, állami szabályozással és tár­sadalmi ellenőrzéssel intézkedé­seket kell tenni az albérleti uzso­ra letörésére. A személyi lakástulajdon mértékének szabályozása Q A A társadalmi viszonyaink­­nak megfelelően kell sza­bályozni a személyi lakástulajdon mértékét és a lakások feletti ren­delkezési jogot. A személyi lakás­­tulajdon rendezésénél azt az elvet kell érvényesíteni, hogy egy ház­tartást képező családnak­­a házas­társak, az együttélő gyermekeik különbözetét térítsék meg a cse­rélő felek egymásnak. A tanácsok számára biztosítani kell a jogot, hogy saját mérlegelésük alapján (szociálpolitikai érdekből) a régi, megüresedő komfort nélküli és félkomfortos bérlakások kiutalása esetén a használatbavételi díjtól eltekinthetnek. 1­6 Az építési hozzájárulás és használatbavételi díj mértékét a lakások nagysága, mi­nősége szerint differenciáltan — központi irányelvek figyelembe­vételével — 10—40 ezer forint kö­zött az illetékes tanácsok határoz­zák meg. A tanácsi minőségi la­káscsere és a szanálás esetén a két lakás bérleti értéke közötti kü­­lönbözetet indokolt megfizetni. A bérlő a tanács javára lemondhat lakásáról, ez esetben igényt tart­hat a lakás bérleti értékére. A lakásbérlet értékét — megfelelő állami szabályok keretei között — a személyi tulajdonú bérlakások körében is érvényesíteni lehet. 17 A lakásalap jobb haszno­­­­­­sítása, a lakástartalékok felszabadítása, a lakásforgalom élénkülése érdekében a lakosság csereigényeinek lebonyolítását elő kell segíteni a szolgáltató szerve­zet fejlesztésével. A lakásforgalom egészséges kibontakozásához meg­felelő összetételű és volumenű lakáscserealap szükséges. “I . A lakásforgalom és a la­­káscserék fokozottabb ki­­szélesítésére a szövetkezeti lakás­­állomány körében is szükség van. Ennek érdekében ki kell dolgozni a szövetkezetilakás-tulajdonosok lakáscseréjének új szabályait. NÉPSZABADSÁG által értékesített öröklakások nagy részénél a feltételek a kereslet­kínálatnak megfelelően alakulja­nak. Az egyes lakáskonstrukció­kon belül csak korlátozott mér­tékű építési hitelt kaphassanak a magasabb jövedelműek (szabad­foglalkozásúak, magántevékeny­séget folytatók), továbbá a na­gyobb értékű ingatlannal rendel­kezők. 24. Az építési és lakásvásár­­­­­lási hitelek után minden lakásépítési formában mérsékelt kamatot kell fizettetni. A kamat­lábak fejezték ki a lakásépítés társadalompolitikai jelentőségét, továbbá az egyes építési formák­hoz, a városi, több szintes, telep­szerű (szervezett) lakásépítéshez fűződő állami építési érdekeket. Emellett a hitelfeltételek ösztö­nözzenek arra, hogy az építtetők nagyobb mértékben saját megta­karításaikat használják fel és ér­dekeltek legyenek a hitel mielőb­bi visszatérítésében. és szüleik) állandó lakás céljára legfeljebb egy személyi tulajdonú lakása és ezen felül egy üdülője lehessen. Aki ilyen célokra már megfelelő lakással (üdülővel) ren­delkezik, további lakást nem épít­het, illetve nem vásárolhat. 41 A személyi tulajdonú bér­­­ lakások bérlői és tulajdo­nosai közötti jogviszony rendezése, valamint e lakásállomány megóvá­sa szükségessé teszi annak előse­gítését, hogy lakását a tulajdonos, illetve családja használja. Ennek érdekében megfelelő állami intéz­kedésekkel elő kell segíteni a tu­lajdonosok számára a beköltözést. Lehetővé kell tenni a bérlő szá­mára az általa bérelt személyi tu­lajdonú lakás megvásárlását, il­letve felszabadítását, hosszú lejá­ratú állami kölcsön nyújtásával. A tulajdonos és bérlő közötti cse­rét a tanácsok is segítsék elő. A lakóházak fenntartásának fejlesztése 1­2 Növekvő figyelmet kell fordítani a meglevő lakás­alap megóvására, kezelésére és fenntartására. A lakóház-fenn­tartásban a tulajdonosok és a bér­lők fokozottabb érdekeltségét kell megteremteni. Az állami és a sze­­­­mélyi tulajdonban levő lakásalap­­ fenntartásához fejleszteni kell a szolgáltatásokat és bővíteni az anyag- és szerszámellátást. A ne­gyedik ötéves terv időszakában a fenntartási munkák szintje foko­zatosan közelítse meg a normál szükségletek kielégítését. 44 Az állami lakások fenn­­tartására , üzemeltetésé­­si költségeire, karbantartására és­­ folyamatos felújítására — a lakbé­reknek kell fedezetet nyújtaniuk. A felújításokban mutatkozó le­maradások pótlása és a meglevő lakásalap korszerűsítése céljából az állam a tanácsoknak központi forrásokból bizonyos kiegészítést ad. Ezek az eszközök együttesen képezzék a tanácsok lakóház­fenntartási alapját. Az alapot fo­kozatosan és hosszabb idő alatt kell feltölteni, úgy, hogy végül igazodjék a lakásállomány tény­leges műszaki állapotához. 44 Az állami lakóházak ke­­■** zelési feladatait általában a tanácsi házkezelőségek lássák el. Gyakorolják a tulajdonosi jo­gokat, végezzék az üzemeltetési feladatokat, gondoskodjanak a tulajdonost (bérbeadó) terhelő javítási munkálatok elvégez­tetéséről és ellenőrizzék a bér­lői kötelezettségek teljesítését. Az állami lakásállomány javítását a házkezelőségek elsősorban a ta­nácsi építőipari szervezettel vé­geztessék, de juttassanak megren­delést, alakítsanak szerződéses kapcsolatot egyéb építőipari szer­vezetekkel is, amelyek e téren jó munkát képesek végezni. A la­kossági javítási igények kielégíté­sében különösen az építőipari szö­vetkezetek vállaljanak nagyobb részt. A lakbérek jövőbeni rendszere és mértéke 44 A lakásépítés, -elosztás és -fenntartás, valamint a lakbérrendszer ellentmondásai­nak feloldása érdekében egységes elvek alapján szükséges újraren­dezni a lakbéreket. A rendezésnél abból kell kiindulni, hogy a szo­cialista állam számára a lakás­építés és -fenntartás nem nyere­ségszerzést, hanem társadalmi szolgáltatást célzó befektetés. A lakbér ne tartalmazzon se nye­reséget, se amortizációt (a ki­eső lakások pótlásának fedezetét). A lakbérrel szemben azonban jo­gosan támasztható az az igény, hogy fedezze vagy közelítse meg a lakóh­ázak folyamatos fenntar­tási költségeit (üzemeltetés, kar­bantartás és­­felújítás). Ezért a lakbéreket ennek megfelelő szint­re kell emelni. Mindaddig azon­ban, amíg a lakbérekből hosszabb idő alatt feltöltődnek a tanácsi alapok, az államnak kell fokozott pénzügyi segítséget nyújtania eh­hez. 46 A lakbéremelést országos érvényű, központi szabá­lyozás keretében a megfelelő fel­­szereltségű (komfortos) lakásokra kell kiterjeszteni. Nem kell emel­ni a komfort nélküli lakások bérét, csak abban az esetben, ha az ál­lam komfortossá alakítja. A lak­béreket — a lakások nagyságát, minőségét, komfortját és telepü­léscsoportok szerinti elhelyezését figyelembe véve — használati ér­tékükkel arányosan kell megha­tározni. A sajátosságokra való fi­gyelemmel a helyi szabályokat a tanácsok állapítsák meg. A laká­sok kategóriába sorolása, a lak­bérek lakásonkénti megállapítása a bérbeadó tanácsi szervezet fel­adata. 47 Az új lakbértarifát a kor-­l­­­mány állapítsa meg a fenntartási költségekkel arányo­san és a lakások használati értéke szerint differenciáltan. Az egyes lakáskategóriákon belül a lakások területi fekvésében és műszaki ál­lagában meglevő eltérések ki­egyenlítésére a lakbértarifák 10 százalékkal növelhetők, illetőleg csökkenthetők. A jelenlegi lak­­bérpótlék-rendszer megszűnik. 90 Bérbeadók és bérlők fenntartási kötelezettsé­geinek a gazdasági érdekeltségen és felelősségen alapuló reálisabb elhatárolását szükséges megvaló­sítani. Indokolt, hogy a bérlők­ fo­­kozottabban vállaljanak részt a lakás belső berendezéseinek fenn­tartásában és pótlásában. Ezért a jövőben a lakáson belüli felszere­lési és berendezési tárgyak fel­újítási és pótlási költségei 50—50 százalékban a bérlőt és a tulajdo­nost terheljék. A lakáson kívüli épületkarbantartási és az épület­felújítási munkák költségeit ez­után is teljes egészében a bérbe­adók viseljék. 4. A személyi tulajdonú bér-­ lakások lakbérének meg­állapításánál a tulajdonosok ér­dekeinek az eddiginél méltányo­­sabb érvényesítése indokolt, a lakbérek emelése a magánbérle­ményekre is kiterjesztendő. A kö­tött bérű, személyi tulajdonú la­kások lakbérét az állami lakások lakbéréhez igazodóan célszerű szabályozni. A jövőben bérbe­adandó, valamint azoknál a régi személyi tulajdonú bérlakások­nál, amelyeknél már jelenleg is a szabad lakbérmegállapodás ér­vényesül, ezt a rendszert célsze­rű fenntartani. 40 A lakbérek emelését 1971. v/* július 1-i hatállyal kell végrehajtani, úgy hogy a lakos­ság még 1970 közepén értesüljön a tervezett intézkedésről, az állami és a tanácsi szervek pedig alapo­san, minden részletében jól felké­szülhessenek. A lakások lakbéré­nek­ rendezésével egyidejűleg újra kell szerződésben szabályozni a bérbeadó és a bérlők kötelezett­ségeit. ­ III. Állami intézkedés a lakbéremelésből származó lakossági többlet kiadások ellensúlyozására 4"­ A bérlakásban élő csalá­­d­i a­dók jövedelmi helyzetét a lakbérek emelése — megfelelő el­lensúlyozás nélkül — jelentősen rontaná.­Miután nagy tömegében van szó a Budapesten és a nagy­városokban élő nyugdíjasokról, a munkás- és alkalmazott-háztartá­sokról, elejét kell venni annak, hogy ez a szükséges lépés az élet­­színvonalat csökkentse. Ezért a lakbéremelést az emeléssel azo­nos összegű állami lakbérhozzá­járulás fizetésével kell ellensú­lyozni, hogy a rendezés egyetlen réteg és egyetlen család életszín­vonalát se csökkentse. Lakbér­hozzájárulást csak azok kapnak, akik a rendezés időpontjában már főbérleti lakással rendelkez­nek, s amiatt a lakbérterheik nőnek. Tehát azok, akik 1971. jú­lius 1-e után részesülnek bérla­kás-kiutalásban, lakbérhozzájá­rulást nem kaphatnak. Ezen la­kások bérét már kezdettől fogva teljes egészében a bérlő fedezi. (Folytatás az 5. oldalon.) 1970. május 10. vasárnap

Next