Népszabadság, 1970. augusztus (28. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-14 / 190. szám

6 NEPSZABADSAG 5. István és ellenzéke Géza fejedelem 997-ben meg­tért őseihez. Feudális keresztény eszmények tiszteletében nevelke­dett István átalakuló, nyugtalan országot kapott örökül. Tekintélyes ellenzékkel vívott harcának drámai eseményei ve­zették be történelmünk új kor­szakát. Történelmünk a X. század utolsó harmadában fordulópont­hoz ért, a fordulat helyes iránya nem a kalandozások következ­ménye, mert azok annál rosszab­bak voltak, minél jobban csinál­ták. Az országban maradt, föld­jét szilárdan megülő nép tevé­kenysége még akkor is nagysze­rű eredményt hozott, ha talán ügyetlenek is voltak. A megoldás rajtuk múlott, a történelem Európa és a magyarság tevékeny, alkotó kapcsolatainak kialakítá­sát írta elő. Koppány, Gyula, Ajtony Koppány, az Erdélyi Gyula és Ajtony kétségbe vonták hatalmá­nak országos érvényét. Koppány az Árpád-nemzetség szeniorja — legidősebbje — mint láttuk, a nagyfejedelmi méltóság öröklése pogány jogszokásának védelmé­ben nyúlt fegyverhez. Gyula és Ajtony a keleti szertartású ke­reszténységet pártfogolta. Ajtony székhelyén Keresztelő Szent Já­nos tiszteletére épített görög mo­nostor állott és a benne élő szer­zetesek Marosvár egyharmadát birtokolták. Ajtony a Maroson hajózott királyi sószállítmányokra tette rá kezét, a királyi hatalom csorbításáért érte őt megtorlás. Igaz, az ő kereszténysége még po­gánysággal vegyült: többnejűség­­ben élt, de a nagy hatalom árnyé­­kában ennél súlyosabb gyarlósá­got is elnézett a keresztény egy­ház. Gyula országrészében is gö­rög papok szorgoskodtak, őt azért érte utól István keze, mert udva­rában ellene irányuló terveket melengettek. István nem egyszínű pogány el­lenzékkel találta magát szembe: bonyolította a helyzetét a keleti kereszténység magyarországi pártfogóival való kenyértörése is. Koppány és Gyula személyében azonban nagyon érzékeny ponton támadó és morálisan hatásos po­gány ellenzék ütötte fel fejét. Mindketten a nomád rokonsági hagyományok szerint Istvánhoz különösen közel álló előkelőségek voltak. Koppány, az Árpád-nemzetség szeniorjaként a nomád jogszokás értelmében a nagyfejedelmi mél­tóság jogos várományosa volt. Napjainkban már kideríthetetlen, hogy Koppány valóban a nemzet­ség szeniorja volt-e? De az sem változtatna a lényegen, ha kide­ríthető lenne a somogyi vezér kö­vetelésének alaptalansága, önma­gában a legidősebb jogának han­goztatása. Sarolt fia, István alá­rendelésének a követelése hallat­lanul tekintélyes érv volt. Gyula pedig Istvánnak anyai ágon nagy­bátyja volt. Sarolt és a méhéből származó fiú az erdélyi Gyulák nemzetségének a védelme alatt volt, s a fiúról való különös gon­doskodást a nomád hagyományok az anyai nagybátyra ruházták. Azok nem Sarolt és Géza, még kevésbé Adalbert, ellenben az Er­délyi Gyula kötelességévé tették a fejedelemfi nevelését, cselekede­teinek sugalmazását. Nagybáty és unokaöcs közötti ilyesfajta kap­csolat a keresztény elvekkel sincs ellentétben. Aligha véletlen tehát, hogy míg Koppányt fővesztés ér­te, addig székhelyéből a királyi Udvarba hozott Gyulát, „úgy mint atyját”, István tisztességben tar­totta. A hatalom megszilárdulása A legitimitásra oly féltékeny nyugati kereszténység eszméinek jegyében megvívott harcokkal a magyarországi egyház az ősi ha­gyományok, legitim jogszokások kérlelhetetlen ellenfeleként mu­tatkozott be. Történelmileg indo­kolt és elismerésre méltó volt ez a következetesség. Hiányában Magyarország beilleszkedése az európai feudális államok közössé­gébe elképzelhetetlen. Csakhogy az egyházat a X—XI. század for­dulóján nem hamvas új hitű lel­kesedés fűtötte. A pogánysággal szembeni buzgó radikalizmusa több évszázados tapasztalatból származott. Szellemi és anyagi ér­dekeivel összeforrt társadalmi és államrend érdekében legitimitást tartott szem előtt, annak határain kívül az eszközök korlátlanok voltak. István kiterjesztette uralmát az ország egész területére. Végrehaj­totta azt, ami előtt Géza a tekin­télyes­ ellenzék láttán megtorpant. Nem kétséges, hogy Gáza had­szervező tevékenységének ered­ményei ekkorra értek be. De Ist­ván tekintélyes magyar előkelősé­gek szolgálataira számíthatott,­ köztük Csanád nevű unokaöccsé­­re és egyik nővérének férjére, az Aba nemzetségbeli Sámuelre. Gizella királyné kíséretében ér­kezett német lovagok közül Hunt, Házmán és Vencelin küzdelmei­nek tevékeny támogatóiként is­mertek. Nehézfegyverzetű, I. Ottó által megreformált lovagi­­ harcmodorban és politikai neve­­­­lésben szerzett jártasságuk szá­­mottevő segítséget jelentett. Az idegen származásúak főképp­­ katonai s politikai szolgálatai­nak igénybevétele az akkori Euró­pa fejlett és kialakuló feudális or­szágaiban elterjedt, szükség dik­tálta szokás volt. A korabeli an­gol királyi udvarban dán, a kijevi Oroszországban normán, a bizánci császári testőrségben, hadsereg­ben normán,­kazár és germán ka­tonák valamint tisztek szolgáltak. A királyi dinasztiák az arisz­tokrata fejedelmi nemzetségek közötti küzdelmekből nőttek ki, előkelő ellenzékük kiszorítása és féken tartása olyan haderőt, ki­rályi fegyveres kíséretet kívánt, amelyiknek tagjait helyi hagyo­mányok, helyi eredetű tekintély­tisztelet nem befolyásolták. A Gyula- és Koppány-féle előkelő­ségek elleni fellépésben nehezen lehetett volna nélkülözni az uruk minden parancsát aggodalom nél­kül teljesítő idegen lovagok szol­gálatait. István országában idegen álla­mi érdekek követése eszükbe sem juthatott, mert be kellett illesz­kedniük a magyar társadalmi fej­lődés által megszabott, István tör­vényei által előírt rendbe. Gond­ja volt ugyanis királyi hatalma szuverén forrásának, országa po­litikai függetlenségének nemzet­közi elismertetésére. Mint európai ügyekben igen járatos államférfinak arra is gondja volt, hogy királyi méltósá­gának szuverén forrása külsősé­gekben is megerősítést nyerjen. A középkori keresztény feudá­lis államelmélet és nemzetközi gyakorlat igen nagy súlyt fekte­tett a hatalom jogi eredetét kife­jező külsőségekre, jelképekre. A bennük testet öltő eszmények tár­gyilagos eredetűek: a korai kö­zépkorban léteztek vazallus és szuverén uralkodók. Azt persze a mindenkori erőviszonyok játéka­­ döntötte el, hogy ki melyik kate­góriába került. Erőtlen szuverén uralkodó esetén vazallusai nem érezték helyzetük jogi hátrányait, de erélyes, jó politikai érzékkel megáldott, szuverén király vagy­­ császár esetében a vazallusok­­ kénytelenek voltak számot vetni hatalmuk eredetének jogi korlá­­­taival. Éppen ezért körültekintően­­ kellett megválasztani a királyi jelvények forrását és a koronázási szertartás külsőségeit. Hiszen amazok eredetében, emek külsősé­geiben nyertek kifejezést a kor legkényesebb államjogi formulái. Következik: A KORONÁZÁS JELENTŐSÉGE I. István kardjának másolata. Bútor és lakberendezési áruk bemutatója a BNV Élelmiszeripari Pavilonjában augusztus 10-étől. A bemutatott áruk a helyszínen, azonnal megvásárolhatók. OTP-hitelre is! Nyitva: 10-től 19 óráig, szombaton 10-től 17 óráig. 1970. augusztus 14, péntek ÉS AZ ÖNERŐ? Pénz nélkül még a legügye­sebb, legrátermettebb taná­csi vezető sem jut ötről hatra, ré­gi tapasztalat ez. Ám ki vitatná, hogy az utóbbi esztendőkben lé­nyegesen megnőtt a tanácsok anyagi-pénzügyi lehetősége, s ami legalább ennyire fontos: önmaguk dönthetik el, mire költsék a ren­delkezésükre álló összegeket. Nem kell már minden csip-csup léte­sítmény megvalósítása érdekében felsőbb­­ szervekhez fordulniuk, hogy azok anyagilag segítsék őket. Jól tudom, hogy az igények mindig két-három lépéssel előbb­re tartanak, mint a valóságos le­hetőségek, de hát a várospoliti­kának éppen ez az egyik fontos ösztönzője, amely arra serkenti a tanácsokat, hogy felderítsenek minden helyi forrást, amivel a városfejlesztés lehetőségeit bőví­teni lehet. Igaz, még nem minde­nütt ez a gyakorlat. Sok helyen még kísért a múlt. Ha a falunak vagy a városnak szüksége van va­lamire, azt nem a saját erőforrá­sainak feltárásával próbálja „ki­gazdálkodni”, hanem még mindig félfelé nyújtja a kezét. Szemléletes példája volt en­nek az a néhány mondat, amelyet szerdán este, az egyébként kitűnő „idegenforgalmi” tv-műsor kere­tében, a tatai városi tanács elnö­kétől hallhattunk. Nemcsak a ri­portot­, hanem sok tv-néző fülét is megütötte a Tatai-tó körüli szolgáltatások sivárságát ecsetelő néhány mondat. Nyolc vagy ki­lenc öltöző áll mindössze az ide­érkező turisták rendelkezésére — hallottuk. S bármennyire is le­nyűgözőnek tűnt a képsor a vár­ról, a tó környékéről, ezzel bántó ellentétbe került a szolgáltatás szegénysége. Talán nem futja többre a tanács pénzéből? Öh, óh ... Még valószínűtlenebb azon­ban, hogy a Tatai-tó környékének a fejlesztése ügyében, ahol már vállalatok tucatjai építettek üdü­lőt, magánosok villasorai láthatók — a SZOT, a kormányszervek se­­gítségére kellene csupán várni. Még furcsább az, hogy a tv nyil­vánossága előtt fordulnak segítsé­gért ezekhez a szervekhez. Ha mindez abban az összefüggésben­­ hangzik el, hogy érdemes lenne a Tatai-tavat — mint a fővároshoz közeli kirándulóhelyet — országos idegenforgalmi objektummá fej­leszteni, s ehhez kérnek kormány­segítséget, még csak-csak... De ki­lenc öltöző vagy egy étterem bő­vítéséhez, kabinok építéséhez kapcsolni a fenti segítséget — egy túlhaladott szemléletet tükröz, amely a mai körülmények köze­pette egyenesen fékezi a jó vá­rospolitika kibontakozását. Egy bizonyos időszakban fal­vak, városok tucatjai kerestek „fenti összeköttetések­et”, kutatták a szülőfaluból elkerült országos hírességeket,­ akik, úgymond, a központi kassza közelében ülnek, hogy valamicskét „kikaparhassa­nak” a szülőváros javára. Akkor, abban a pénzügyi helyzetben — ha nem is egyetértve, de kínos mosoly kíséretében — tudomásul vehette az ember, hogy e városok, falvak vezetői is szeretnének még többet, még jobbat adni válasz­tóiknak, a lakosságnak. Mert ak­kor tényleg a központi kasszán múlt, ki mennyit s mire kapott. Ma sok vonatkozásban más a hely­zet, megváltoztak a helyi lehető­ségek, és a tanácsi vezetők önte­vékenységének nem felfelé, hanem a saját területükön kell kibonta­koznia. Hogy mást nem mond­junk: egy megye összefogása — beleértve a kereskedelmi és ven­déglátóipari vállalatokat is — ma már sokkalta célravezetőbbnek, eredményesebbnek ígérkezik mint a bármilyen ügyesnek is látszó próbálkozás a központi állam­kassza csapolására. Elképzelhetetlen ugyanis, hogy a tatai városi tanácsnak ne volna lehetősége összefogni a város és a környék nagy hírű vállalataival néhány kifizetődő étterem, kabin­­s­or, sőt továbbmegyek, akár egy kisebb szálloda felépítésére is. Aki ehhez — kétségkívül — okos, cél­szerű ötletekre van szükség, nem olyanokra, mint a korábban meg­­­­szokottak, sőt a szemléleten is­­ gyökeresen változtatni kell. Vagy­­­­is azzal kell gazdálkodni, amit a terület produkálni képes; a helyi bevételi forrásokat kell — és lehet — bővíteni, így jut több a helyi beruházásokra! Más szóval: h­a a buzgalmat, a szervezőkészsé­get, a lokálpatriotizmust, a talá­lékonyságot a feltáratlan helyi erőforrások felkutatására fordít­ják — és nem­ várják az égi man­nát —, akkor eredményeket érhet­nek el, mégpedig községük, váro­suk javára. S ehhez a tanácsi de­mokrácia szélesedésének jegyében született új pénzügyi rendszer nemcsak lehetőséget, hanem egye­nesen ösztönzést, segítséget is ad, csak ki kell használni. Szabó László Intézkedések a falusi tejellátás javítására (Tudósítónktól.) A falusi tejellátás helyzetét vizsgálta meg a közelmúltban a Fejér megyei tanács. Megállapí­tották, hogy a tejfogyasztás falun még mindig meglehetősen kicsi. Néhány községben viszont — azokban, amelyekben a Tejipari Vállalat szerződést kötött a szö­vetkezetekkel és állami gazdasá­gokkal, s minden reggel szállíta­nak friss tejet a boltokba — nőtt, sőt az országos falusi átlagot is meghaladja a tejfogyasztás. A kis fogyasztás egyik oka a falusi hű­tőkapacitás hiánya. Ezen a közel­jövőben segítenek: a Fejér megyei kereskedelmi vállalatok a követ­kező esztendőkben 3 millió forin­tot költenek a falusi boltok hűtő­­kapacitásának fejlesztésére. Aka­dályozza a falusi tejellátást a szállítóeszközök hiánya is. Sok községbe csak hetente egy alka­lommal szállítanak friss tejtermé­ket, noha heti három alkalommal lenne rá szükség. A Fejér megyei tanács végre­hajtó bizottsága — a felmérés alap­ján — intézkedett, hogy a keres­kedelmi vállalatok fokozott figyel­met fordítsanak a falusi tejellá­tásra. Ennek elősegítésére új vál­lalati prémiumfeltételeket is ki­dolgoztak. Nagy összegű beruhá­zással új pasztőrözőlehetőségeket teremtenek. A negyedik ötéves terv során a megye falvaiban mintegy hatvan tejboltot nyitnak, növelik a szállítókapacitást, tá­rolóhelyeket létesítenek. Addig is, amíg mindez megvalósul, úgyne­vezett „túraszállításokat” végez­nénk: a kereskedelmi vállalatok külön e célra átalakítják több autóbusz karosszériáját, és a leg­több Fejér megyei községet he­tente két-három alk­alommal fel­keresik friss tejtermékekkel. Megnyílt az "ELZETT,, FLIM Lemezárugyár HÚZÓZÁR (zippzár) MINTABOLTJA Budapest V., Kecskeméti utca 7. Bő választékkal áll a fogyasztók rendelkezésére.

Next