Népszabadság, 1970. szeptember (28. évfolyam, 204-229. szám)

1970-09-17 / 218. szám

1070. szeptember 17. csütörtök N­K 1* S­­­A­R­A­N­s­Á­g. Készülődés a VI. magyar játékfilmszemlére (Tudósítónktól.) Október 5. és 10. között rende­zik meg Pécsett a VI. magyar já­­tékfilmszemlét. Ez alkalommal tegnap a Magyar Sajtó Házában tájékoztatót tartott Máriássy Fé­lix filmrendező a Filmművész Szövetség nevében. A lapok kép­viselői rögzíthették a végleges programot. Eszerint Szabó István Szerelmesfilm című alkotása sze­repel ünnepélyes nyitófilmként, majd közönség elé kerülnek a szemle versenyfilmjei: a Szem­üvegesek, az Arc, az ítélet, az Is­ten hozta, őrnagy úr, az Utazás a koponyám körül, a Virágvasár­­nap és a Szemtől szembe című al­kotások. A hat napig tartó prog­ramot az eredményhirdetés és Makk Károly Szerelem című filmje zárja. Az idei szemlén is lesznek ős­bemutatók, levetítik a hazai és külföldi vendégek számára Bacsó Péter Kitörés, Mészáros Mária Szép lányok, ne sírjatok, Eszterga­­lyos Károly Pillangó, Szinetár Miklós Igéző című filmjét. A szenvek programját változatos­sá teszik a külföldi filmek — kö­zöttük egy szovjet, két lengyel, egy japán, két francia, egy an­gol alkotás —, amelyeket a ver­senynapok idején vetítenek. Bizonyára élénk érdeklődés kí­séri majd a Balázs Béla Filmstú­dió két programját (a fiatalok al­kotóközösségének tízéves fennál­lását hangsúlyozza a „műsor­­szám"), amely az új filmek s né­hány sikeresebb régi alkotás be­­mutatásával párosul. A programot nyilvános vita egészíti ki. A ma­gyar film jelenlegi helyzete cím­mel B. Nagy László tart előadást, felkért hozzászóló: Gyertyán Er­vin. Megváltozik a díjak odaítélésé­nek módja is: a fődíj és a közön­ségdíj mellett a társadalmi zsűri jutalmazhatja a versenyfilmek operatőreit, zeneszerzőit stb. A „társadalmi zsűriben. Pécs társa­dalmi és művészeti életének ki­válóságai mellett helyet foglal Gosztonyi János, a Népszabadság főszerkesztője, Gyurkó László író, Kazimir Károly főrendező, Nagy László költő, Pozsgai Imre, az MSZMP Központi Bizottságának alosztályvezetője, Somogyi József szobrászművész, Pécsi Ferenc, a Magyar Rádió és TV elnökhelyet­tese és Tárnok János, a Művelő­désügyi Minisztérium filmfőosztá­­lyának helyettes vezetője. Baranya megyében, Mohácson, Szentlőrincen, Siklóson, Sásdon, Szigetváron, Komlón, Mágocson és Sellyén lesznek vetítéssel egybe­kötött találkozók. I A HÉT FILMJEI TRILÓGIA Három, hasonló módszerrel ké­szült és egymást folytató doku­mentumfilmet fog össze egy mű­sorrá a fenti címszó. Az egyik a görög mitológia isteneinek har­cait, történetét, a másik az Iliászt, a harmadik az Odüsszeiát kelti életre a görög vázaképekből ani­mációs eljárással. (Animációnak nevezik a filmművészetben azt az eljárást, amely —­ mint a báb- és tárgyfilmek, a rajz- és festmény­­filmek — nem természetes em­beri-tárgyi világunk elemeiből, hanem az alkotók által teremtett — ,.megrajzolt, kifaragott, kivá­lasztott — elemek, figurák” élet­re keltésével és mozgatásával épí­ti fel a maga történetét.) Trencsényi Imre forgatókönyv­író és Bodrossy Félix rendező sze­rencsés leleménye, hogy a görög —római mondavilág leghitele­sebb, legteljesebb és legértéke­sebb dokumentumait, a vázaké­peket használja fel erre az ani­­málásra, egyszerre nyújtva ezzel értékes kultúrhistóriai ismeret­­anyagot, és elragadó műélvezetet — mind képzőművészeti, mind (s­­ ez az animáló rendező munkáját­­ dicséri) filmi vonatkozásban. Eh-­­­hez járulnak Trencsényi Wald- J­apfel Imre, Szilágyi György Já­nos és Devecseri Gábor okos, el­mélyült kalauzolásai a görög mit I­tológia világában és nem utolsó-­­ sorban Devecseri klasszikus ér­­­­tékű Homérosz-fordításainak re- r mek részletei és Trencsényi Wald­­apfel Imre műfordításai, olyan ki­váló művészek előadásában, mint Silikovits Imre, Kohut Magda, Básli Lajos, Lukács Margit. Kitűnő ötlet színvonalas meg­valósítása a film. Éppen azért indokolt lett volna a gondosabb hangmérnöki munka is, amely az autentikus látvánnyal egyenérték­­­kű szöveget is jobban érvénye­sülni hagyta volna. Sajnos azon­ban a szöveg nem mindig érthe­tő. BOSZORKÁNYPER Otokár Vária új filmjében va­lóságos boszorkánypert elevenít fel egy érezhetően hiteles adatok­ra és dokumentumokra támasz­kodó regény alapján. A történet, helyenkénti kíméletlen naturaliz­musával, erős érzelmi hatást gya­korol a nézőre, és így a maga vádiratát a kínvallatás, a babona, a hiszékenység — és nem utolsó­sorban a mindezekkel gátlástala­nul visszaélő pénzsóvár számítás ellen indulatot keltően fogalmaz­za meg. Annak következtében azonban, hogy az egyik oldalon primitív hiszékenység, a másikon pedig az inkvizítor bíró tudatos anyagi ja­vakért (az áldozatok vagyonáért) történő hidegvérű bűnözése áll, éppen az a szellemi közeg marad ki a filmből, amely a boszorkány­­perek hátterét adja, lehetőségét teremti meg — a filmben rejlő mondanivaló eszmei és művészi igényesség dolgában messze el­marad Arthur Miller Salemi bo­­szorkányokjától, amelynek ihle­tése érezhető jeleneteiben. Hi­szen mindössze egy mozzanat az, amit a rendező a régi történettel illusztrálni kíván: az nevezete­sen, hogy a kínvallatás rémségei­nek nem lehet ellenállni, hogy a hüvelykszorító, a spanyolcsizma végül is a legelszántabb ellenál­lást, legodaadóbb emberi kapcso­latokat is felőrli, és magatehetet­len emberi roncsként változtatja mindenre felhasználható eszköz­zé az ártatlanságuk és az általuk­­ megvádoltak ártatlanságának tu­­­­datában levő vádlottakat. A fizik­­­kai terror mindenhatóságát pál­­­­yázza a film, leleplezve és gyűlö­letessé téve azt a középkori jogi el­vet, amely a vádlottak vallomásá­ban látja a bűnösség kritériumát­­ (s azokat a módszereket, ame-­­ lyeknek ez az elv nyitott utat).­­ Ennyiben tehát kétségkívül igaz­­ és hasznos tézis, mondanivaló­­ szolgálatában áll. Ma azonban ezt­­ már kevésnek érezzük. S mivel­­ a lelki terror, a félelem keltette s a bíróság apparátusát is hatal­mába kerítő tömeghisztéria, a fa­natizmus és vakbuzgóság pszicho­lógiájával a film adós marad, s ehelyett meglehetősen egysíkú fi­gurák rajzában a tudatos elvete­mültség és hiszékeny ártatlanság macska-egér harcának ábrázolja a boszorkányság fantomja ellen folyó keresztes hadjáratot a bű­nözésre, gonosztevésre redukálja azt a bonyolultabb történelmi fo­lyamatot, amelynek egyik eleme lehet valóban a hatalommal visz­­­­szaélő tudatos bűnözés is, de­­ amely a maga teljességében en­nél összetettebb — s éppen ezért félelmetesebb — jelenség. Gyertyán Ervin R. Várkonyi Ágnes: A pozitivista történetszemlélet t­örténettudományi kutatásunk­­ egyre inkább vállalja azt a feladatot is, hogy feltárja, ele­mezze a régebbi korok történet­­tudományának irányzatait, ezek alakulásának történetét. A közel­múltban megjelent kötet a pol­gári történetírás egyik legjelentő­sebb irányzatának, a pozi­tivizmusnak jellemzését, marxista értékelését tűzte maga elé célul. Különösképp szükség volt e fel­adat elvégzésére Magyarországon is, mert a pozitivista történet­szemléleti irányzat eddigi meg­ítéléséhez nálunk is számtalan tévedés, előítéletektől vezetett ér­tékelés járult. Várkonyi Ágnes tanulmányá­ban kimutatja, hogy a pozitiviz­mus a történeti korszakok na­gyobb részében haladó ideológiai irányzat volt, amellyel a feuda­lizmus ellen fellépő polgárság a társadalmi és történelmi valóság pontosabb, helyesebb megismeré­sére törekedett. E célból elsődle­gesen az adatok és tények feltá­rására törekedve, a történettudo­mányi kutatás terén első ízben fordította­ figyelmének nagy ré­szét a statisztika, a közgazdaság­­tan, a néprajz, a technikatörté­net é­s más egzakt, egyértelmű fogalmakkal dolgozó tudomány­ág — eredményeire. A marxizmus fellépése után e pozitivizmus fo­kozatosan a védekezés álláspont­jába szorult; a forradalmi fejlő­dést jelentő marxista történet­szemlélettel sz­emb­en a békés fej­lődés egyedülvalóságának kimu­tatására törekedett, a polgári rend védelmére, e rendszer fenn­maradásának támogatására. Az egyes történeti korszakok­ban másként érvényesülő szere­pet figyelembe véve, a pozitiviz­mus jelentős történészeket adott az emberiségnek, az egyetemes kultúrának. Auguste Comte, John Stuart Mal, Hippolyte Taine, Herbert Spencer, Henry Thomas Buckle — és mások — úttörő te­vékenységet fejtettek ki a törté­nettudomány és a kultúra egé­szének szempontjából.. A most megjelent kötet érdeme, hogy — korszerű szinten, marxista szem­lélettel — magyar nyelven első ízben rajzol részletes képet e tör­ténészek és gondolkodók pályájá­ról, tanaikról, eredményeikről és tévedéseikről. A felvázolt tör­téneti kérdések során pedig kö­zelebbről ismerkedhet meg az olvasó a történettudomány fel­adatairól szóló különféle elméle­tekkel, a történelmi fejlődésről és a forradalmakról szóló tanítá­sokkal, az egyéniség és a történe­lem viszonyának s a nemzet és az emberiség kapcsolatainak nagy kérdéseivel. E problémák ma is élők, ma is sok vitát váltanak ki; a kötet a pozitivizmus s ennek marxista értékelése szempontjá­ból világítja meg e kérdéseket. A kötet egy nagyobb tanul­mány — a magyarországi poziti­vista történetszemlélet kialakulá­sáról és fejlődéséről írandó mű — bevezető része. Remélhetően a teljes mű is a közeljövőben az ol­vasók kezébe kerül. (Gondolat) Szilágyi János Szovjet drámák ünnepi premierje Október 24. és november 3. kö­zött megrendezésre kerül a „Szov­jet kultúra napjai”. A Pesti Szín­házban máris megkezdődtek Juliu Ecrisz fiatal észt-szovjet dráma­író Hol van a testvéred, Ábel? című darabjának próbái. A darab rendezője Horvai Ist­ván, díszletét Fehér Miklós, jel­mezeit Kemenes Fanny tervezte, fordította: Elbert János. Szerep­lők: Darvas Iván, Benkő Gyula és Béres Ilona. A premier napja: ok­tóber 22. Ugyancsak mai szovjet drámát tűz az ünnepi eseménysorozat al­kalmából műsorára a József Attila Színház. Mihail Satrov Merénylet című színművét Benedek Árpád rendezi. Bemutató: október 25-én. ­ A magyar szakszervezetek tör­­­­ténete a munkásmozgalom­­ történetének szerves és fontos ré­sze. A közelmúltig a szakszerve­zet-történeti kutatásért eléggé háta s térbe szorultak; az utóbbi évek­ben kezdődött meg nagyobb mér­tékben és szervezettebben a ma­gyar szakszervezeti mozgalom­­ történetének feltárása. E meginduló munkák egyik el­ső eredményeként jelent meg e­­ tíz tanulmányt tartalmazó kötet. A tanulmányok egymással tema­­t­tikailag és időbelileg is össze-­­ függnek. A kötetet az MSZMP­­ Központi Bizottságának Párttör­­t­­éneti Intézete gondozta, s a ta­nulmányok többségét is az inté­zet munkatársai készítették. A tanulmányok változatosak és gazdag tartalmúak. Bizonyságot­­ szolgáltatnak arra, hogy az 1945 előtti magyar szakszervezeti moz­­­­galom — a szociáldemokrata párt­­ irányításával, majd a kommunis­ta párt erősödő befolyásával — s milyen jelentős munkát végzett a­­ tömegek között. E mozgalom a­­ múlt század 60-as éveitől az or­szág és a magyar társadalom tör­ténelmének is­ egyre nagyobb ha­tást kiváltó tényezője lett. A XX. század elejétől a szakszervezetek a munkásság — és más dolgozó rétegek — gazdasági és politikai törekvéseinek egyik legkövetke­zetesebb képviselőiként, kifejezői­ként működtek. Az 1918-as pol­gári forradalom, s még inkább a Tanácsköztársaság idején nagy többségük a forradalmi törekvé­seket támogatta, majd az ellen­­forradalmi korszakban a fasizmus elleni harc egyik legfontosabb erősítői voltak, a fasizmus ellen küzdők gyűjtőhelyeivé váltak. E koronként változó körülmé­nyek közt folyó harcról a tanul­mánykötet sokrétű, gazdag anya­got nyújt. Az első tanulmány — amely Erényi Tibor munkája — áttekintést ad a szakszervezeti mozgalom kialakulásának ■kezdeti időszakáról, az első szakegyletek tevékenységéről. A magyar mun­kásmozgalom kibontakozásának, hőskorának időszakát is jelentet­ték ezek az­ évek. Egy másik ta­nulmányban Kabos Ernő a szo­ciáldemokrata mozgalom és a szakszervezetek kapcsolatainak alakulását vizsgálja, 1890 és 1918 között. Egy harmadik tanulmány­ban Liptai Ervin a szakszervezeti mozgalomnak és a szakszervezeti vezetőknek arról a szerepéről ír, amelyet ezek az 1918—19-es for­radalmakban betöltöttek. A pol­gári forradalom, majd a Tanács­­köztársaság időszakában a szak­­szervezeti mozgalmon belül is egyre élesebben elkülönültek egy­mástól a jobboldali, kispolgári hatás alatt levő erők és a balol­dal erői; a Tanácsköztársaság ide­jén ez utóbbiak a tanácsrendszer legkövetkezetesebb támogatói kö­zé tartoztak. Sok új adatot és adalékot szolgáltat Borsányi György és Szekeres József egy­­egy tanulmánya is: előbbi a mun­kásosztály két világháború kö­zötti szervezettségének alakulásá­ról, utóbbi a szakszervezeteknek a gazdasági harcokban való rész­vételéről írt. Különösen érdekes és fontos témát dolgozott fel Szakács Kálmán. Tanulmányában első íz­ben igyekszik összefoglalóan megrajzolni a kommunista párt 1920—1945 közötti szakszervezeti politikájának alakulását. E poli­tika olykor nem volt mentes té­vedésektől, ellentmondásoktól — ezeket is valósághűen ábrázolja a tanulmány —, a kommunista párt azonban a szakszervezeti mozgalomban is mindenkor a munkástömegek érdekében, a for­radalmi irányvonal érvényre jutá­sáért küzdött. Ugyancsak úttörő­nek tekinthető Friss Istvánná ta­­nulmánya. Ez a baloldali munká­sokat tömörítő Egyesült Szakszer­vezeti Ellenzék 1981 —1936 kör.álli történetét tárja fel. A szakszerve­zeti ellenzék a kommunista párt irányításával működött, s rászánt a kapitalisták és a fasiszta állam­hatalom ellen folytatott követke­zetes harcot, részint a jobboldali munkásvezetők, a jobboldali szo­ciáldemokraták ellen. A szakszer­vezeti mozgalom egy-egy idősza­­kának történetét dolgozta fel Sí­pos Péter, Pintér István és Bá­budéi Miklós. Előbbi a 30-as évek második felének időszakát, Pintér István a szovjetellenes habony időszakát, Habuda Miklós pedig a nyilas hatalomátvételtől a fo­rint stabilizációjáig eltelt évek szakszervezeti harcainak történe­tét tekintette át. Ilyenképpen az olvasó — az említett tanulmá­nyok útján — többé-kevésbé ösz­­szefüggő képet kap a magyar szakszervezeti mozgalom történe­tének alakulásáról, múltbeli poli­tikai, gazdasági és szervezeti problémáiról. A tanulmánykötet a magyar munkásmozgalom és a magyar társadalomtörténet egészének szempontjából is hézagpótló je­lentőségű. E kötet egyengeti az utat az összefoglaló magyar szak­szervezettörténet megírása felé is; e munka ugyancsak megkez­dődött. A most megjelent kötetet Ka­bos Ernő szerkesztette, s ő írta a szakszervezet-történeti ku­tatások elvi alapproblémáit felvá­zoló előszót is. A kiadványt a ma­gyar szakszervezeti mozgalom történetének kronológiája, és a szakszervezeti világmozgalom mai szervezeti képének áttekintése egészíti ki. A csaknem 600 olda­las, jól áttekinthető kötetet a Táncsics Kiadó bocsátotta közre.­ ­ KÖNYVE­KR­Ő­L Tanulmányok a magyarországi szakszervezeti mozgalom történetéről 3"-os csőkapcsoló idomok (fittingek, 130 sz. T. 90. sz. könyök) gyártására kapacitást keresünk, illetve készletből átveszünk minden mennyiséget. 3,6. sz. Állami Építőipari Vállalat , Budapest VII., Garay utca 10. Telefon: 224-463. , Ügyintéző: Udvary József.

Next