Népszabadság, 1971. február (29. évfolyam, 27-50. szám)

1971-02-02 / 27. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! TIAra: 30 fillér népszabadsag 1971. február 2, kedd A­­ 11 M­SZK­l­* KÖZPONTI LAPJA XXIX. évfolyam, 27. szám MAI SZÁMUNKBAN: Az új lakásügyi rendelkezések Válaszolunk olvasóink kérdéseire (4. oldal.) Tudósítóink jelentik a tsz-zárszámadásokról (4. oldal.) A törvény-előkészítés időszerű kérdései (5. oldal.) Munkatársunk cikksorozata Peru — útközben 1. „Skatulyák” nélkül (6. oldal.) Eötvös József halálának 100. évfordulóján (7. oldal.) A lottótárgynyeremények gyorslistája (8. oldal.) Tudomány és technika késleltethető az öregedés ? (10. oldal.) A közlekedés biztonságáért Egy évtizede évről évre több a közúti baleset. Tavaly, a még nem végleges adatok szerint, 1259 halálos baleset történt a köz­utakon, 18,3 százalékkal több, mint 1969-ben. S ha ehhez hozzá­vesszük azt a több ezer balesetet is, ahol „csak” súlyos sérülések voltak, a mérleg még inkább el­szomorító. A közlekedés szabályainak leg­újabb módosítása, kiegészítése el­sősorban azt szolgálja, hogy a je­lenleginél biztonságosabb legyen a forgalom és ezáltal kevesebb a baleset. Ak­i közlekedik, az tudja: a szabályok önmagukban mit sem érnek, ha azokat megszegik. Több módosítás azonban éppen azzal növeli a közlekedés biztonságát, hogy kiiktat a régi KRESZ-ből olyan rendelkezéseket, amelyek bizonytalan, váratlan helyzeteket teremthettek, s­­ amelyek a gya­korlatban olykor balesetek forrá­sai lehettek. A m­­ódosításokat, kiegészítése­ket tehát az élet diktálta. Minél átgondoltabb, tökéletesebb egy szabályrendszer, amely száz- és százezreket érint, annál inkább meg lehet követelni megtartását is. A szomorú baleseti statisztika pedig arra int, hogy e szabályokat mindenkitől megköveteljék. Mert bármilyen jó is a KRESZ, a bal­eseti statisztika javulására csak akkor számíthatunk, ha szilárdul a közlekedési morál. Régi kívánság teljesül azzal, hogy az úgynevezett „koccaná­sos”­­balesetekhez a jövőben nem kötelező rendőrt hívni, nem kell esetleg hosszabb-rövidebb idáig " várakozni az egyébként üzem­képes kocsi mellett, olykor a for­galmat is akadályozva; a két be­­vezető kicseréli a személyi ada­tait, a többi a biztosító dolga A biztonságosabb közlekedést ez annyiban segíti, hogy a rendőrök­nek több idejük marad a for­galom irányítására — s ami nem kevésbé fontos —, ellen­őrzésére. Tavaly például több mint 26 ezer ilyen közlekedési balesetnél kellett a rendőrjár­őröknek­ intézkedniük, mialatt a személyi sérüléssel járó balesetek száma 23 ezer volt. E két szám egymás mellé állítása is mutatja, hogy a közlekedésrendészet erői­nek nagyobbik részét kötötte le a „koccanásoknál” való közremű­ködés. A jövőben a közlekedési rendőrök — megszabadulva az időrabló, sok munkával járó, de mellékes feladattól — több ener­giát fordíthatnak a balesetek megelőzésére, tevékenyebben irányíthatják a növekvő forgal­mat s hatékonyabb ellenőrzés­sel szoríthatják a szabályok meg­tartására a forgalom részvevőit. A módosításokat indokolta az egyre növekvő idegenforgalom és az a világszerte tapasztalható tö­rekvés is, hogy nemzetközileg egységesek legyenek a közleke­dési szabályok. Mivel két év múl­va megjelenik a közúti közleke­dés új szabályzata — amely már igazodik az 1968-as bécsi világ­egyezményben foglaltakhoz —, er­re már most fel kell készülni. A rendelkezés — egyebek mel­lett —■ abban is könnyíteni kíván a gépjárművezetőknek, hogy lé­pésről lépésre ismerteti meg és vezeti be az új szabályokat, ame­lyek a közlekedő ember, vala­mennyiünk életét, testi épségét, biztonságát védik. Kéri Tamás AZ INDOKÍNAI AGRESSZIÓ ÚJABB FEJLEMÉNYEI Négyszáz amerikai bombázó támadja Laosz déli területeit Thongphan Knosky, a vien­tiane-i királyi hadsereg szóvivője hétfői sajtóértekezletén se nem erősítette meg, se nem cáfolta azokat a híreket, amelyek szerint az Egyesült Államok és a saigoni rezsim a múlt pénteken interven­ciót indított volna Laosz déli te­rületei ellen. A szóvivő azt mondotta, hogy nem rendelkezik semmiféle erre vonatkozó információval. A szó­vivő ugyanakkor nem zárta ki azt az eshetőséget, hogy saigoni kormánycsapatok valóban laoszi területre hatoltak, de szerinte ez csak „ellenséges erők üldözése közben történhetett”. Közben a vientiane-i hivatalos szerveket és az amerikai nagykö­vetség képviselőjét az újságírók továbbra is kérdéseikkel ostro­molják, de csak kitérő válaszokat kapnak. A hírügynökségek azonban egy­behangzóan jelentik, hogy ameri­kai B—52-es óriás­bombázók va­sárnap több száz tonna bombát dobtak le a Laosz déli részében végrehajtott szőnyegbombázások során. A Reuter tudósítója szerint Washingtonban makacsul tartják magukat azok a híresztelések, hogy Laosz ellen nagyarányú had­műveleteket készítenek elő, sőt talán azok már folyamatban is vannak. Washingtoni lapok is kö­zölték azokat az értesüléseket, hogy a saigoni kormánycsapatok amerikai légi támogatással nagy­arányú hadműveletekre készül­nek Laosz déli része ellen. A washingtoni kormány később hír­zárlatot rendelt el, ennek ellené­re további jelentéseket közöltek a lapok a készülő akcióról. Ez a saigoni amerikai parancsnokságot rendkívül felbosszantotta, mint arról a Reuter tudósítója értesült. A parancsnokság szóvivője ugyan­akkor sem megerősíteni, sem megcáfolni nem volt hajlandó az invázió hírét, azt azonban közöl­te, hogy mintegy négyszáz légi­erőd és vadászbombázó hajt vég­re állandó támadásokat laoszi te­rületek ellen. A Vietnami Demokratikus Köz­társaság külügyminisztériuma vasárnap nyilatkozatban tilta­kozott amiatt, hogy az amerikai légierő újabb támadások­at inté­zett a VDK területe ellen. Ja­nuár 25-től január 29-ig — hang­zik a nyilatkozat — az amerikai légierő gépei — közöttük B 52-es típusú stratégiai bombá­zók — több ízben behatoltak a VDK légiterébe, s a demilitari­­zált övezettől északra fekvő­­ Hüong Lap községre szórták bom­­­­baterhüket. (MTI) Az Apollo—14 úton a Hold felé Váratlan műszaki zavarok a fedélzeten — Csütörtökön az űrhajó haldközelbe érkezik (Washingtoni tudósítónktól.) Vasárnap, helyi idő­ szerint dél­után a floridai Cape Kennedy­­ben fellőtték az Apollo—14 űr­hajót, fedélzetén Shepard, Mit­­chell és Roose űrhajósokkal. Az Apollo—14 két űrhajósa a tervek szerint pénteken lép a Holdra, hogy elvégezze azokat a megfi­gyeléseket és kísérleteket, ame­lyek eredetileg a csaknem ka­tasztrófával végződött Apollo—13 kísérlet asztronautáira vártak. A fellövésre a tervezettnél mintegy háromnegyed órával ké­sőbb került sor, a Cape Kennedy felett elvonuló viharzóna miatt. A 109 méter magas, szivar alakú Saturnus—5 típusú rakéta fülsi­ketítő dörgéssel, vakító narancs­­színű és fehér lángcsóvát hagyva maga után, vált el a Földtől, s útját még percekig követni lehe­tett az égbolton. Az Apollo–14 két és fél perc alatt több mint 60 kilométer magasba emelkedett, s elérte az óránkénti 9600 kilo­méteres sebességet. Ezután az el­ső fokozat kiégett, s mint az űr­hajósok közölték, tervszerűen el­vált az űrhajótól, s az óceánba zuhant. Működésbe lépett a má­sodik fokozat, majd hat perccel később a harmadik is, amely az űrhajót a kezdeti Föld körüli pá­lyára juttatta. Miután a Föld körüli pálya so­rán ismételten ellenőrizték a mű­szereket és berendezéseket, az űr­hajósok parancsot kaptak, hogy „szakadjanak el” a Földtől, és in­duljanak el célpontjuk, a Hold felé. Röviddel ezután olyan rend­kívüli eseményre került sor, amely csalódást okozott azoknak, akik remélték, hogy ez az utazás „sima” lesz, s így feledteti az elő­­ző út műszaki fogyatékosságait, drámai izgalmai! Három órával a felbocsátás után, a Földtől mint­egy 12 ezer kilométerre kezdődött meg az egyik leglényegesebb ma­nőver. Ez már rutingyakorlattá vált az előző űrutazások során. Az űrhajó egyik részét — a har­madik rakétafokozattal összekap­csolt és cilinder alakú védőtar­­tályba zárt szerkezetet, a hold­kompot — egy időre elválasztják a másik résztől, amely az űrha­jósok lakhelyéül s az üzemanyag tárolására szolgál. Ezt a második részt ISO fokban elfordítják, majd újra közelítik és összekapcsolják a holdkomppal. Ez a művelet a tervek szerint 25—30 percet vesz igénybe — ez­úttal azonban csaknem két óra hosszat tartott. Ötször próbálták meg az összekapcsolást, s ötször jelentették az űrhajósok, „nem sikerült, a kallantyúk nem zár­nak”. Csak a hatodik kísérlet járt eredménnyel , de akkor sem de­rült ki, mi volt a korábbi fiaskó oka. Mint az amerikai űrhajózási szakemberek megállapítják, ez komoly kétségeket ébreszt, hogy mennyire biztonságos­ a tervezett feladat végrehajtása. Az össze­kapcsolást ugyanis még egyszer — és­ sokkal kritikusabb körül­mények közt — végre kell haj­tani; akkor, amikor Shepard és Mitchell visszatér a Holdról, s a holdkompról „átszáll” az anyaűr­hajóra. Az Apollo—14 a tervek szerint csütörtökön, magyar idő szerint a reggeli órákban tér majd Hold körüli pályájára. Vajda Péter ASSZAD TÁBORNOK VEZETÉSÉVEL. Szíriai párt- és kormányküldöttség tárgyal Moszkvában Hafez Asszad tábornok, minisz­terelnök vezetésével hétfőn Szí­riai párt- és kormánydelegáció érkezett Moszkvába. A küldött­ség, élén a hadügyminiszteri tisz­tet is ellátó Asszaddal, a Baath­­párt regionális vezetősége tagjá­val, az SZKP KB és a szovjet kormány meghívásának tesz a hi­vatalos látogatással eleget. A szíriai vendégeket a vnuko­­vói repülőtéren . Koszigin szovjet miniszterelnök, Ponomarjov, az SZKP KB titkára, Gromiko kül­ügyminiszter és Grecsko marsall, honvédelmi miniszter fogadta. A látogatást moszkvai diplomá­ciai körökben nem csupán a két ország kapcsolatai alakulásának, hanem a közel-keleti helyzet bé­kés rendezésének, az arab népek­­ igazságos küzdelme támogatásá­nak szempontjából is jelentős ese­ményként ítélik meg. Legutóbb másfél évvel ezelőtt­­ jár­t­­ hasonló szintű szíriai kül­döttség a szovjet­ fővárosban. Külön­ figyelmet kelt az a tény, hogy Hafez Asszad nem csu­pán kormányküldöttséget, hanem egyúttal pártdelegációt is vezet Moszkvába, vagyis a meghívó fél a szovjet kormányon­­ kívül az SZKP Központi Bizottsága is. A Pravda hétfői száma, amely­­ az első oldalon közli Asszad tá­bornok fényképét és életrajzát, két körülményre hívja fel a fi­gyelmet. A Hafez Asszad vezette új szíriai kormány programja elő­irányozza a társadalom és a gaz­daság haladó jellegű átalakításá­nak kimélyítését a széles néptö­megek javára és valamennyi ha­ladó erő aktív közreműködésével. Külpolitikai téren az Asszad­­kormány bejelentette, hogy impe­­rialistaellenes irányvonalat kö­vet, s erősíteni akarja a barátsá­got és az együttműködést a hala­dó arab országokkal, a Szovjet­unióval és más szocialista orszá­gokkal. Baráti, nyílt légkörben kezdőd­tek meg hétfőn a moszkvai Kremlben a hivatalos szovjet— szíriai tárgyalások — állapítja meg a TASZSZ közleménye. A tárgyalásokon részt vevő szovjet küldöttséget Leonyid Brezsnyev, Nyikolaj Podgornij és Alekszej Koszigin, a szíriai delegációt pe­dig Hafez Asszad miniszterelnök és hadügyminiszter, a Baath-párt ideiglenes regionális vezetőségé­nek tagja vezeti. Szovjet részről jelen van a tár­gyaláson Borisz Ponomarjov, az SZKP Központi Bizottságának tit­kára, Nyikolaj Bajbakov minisz­terelnök-helyettes, Andrej Gro­miko külügyminiszter, Andrej Grecsko marsall, honvédelmi mi­niszter, Nyikolaj Patolicsev, kül­kereskedelmi miniszter és több más hivatalos személyiségek. Szí­ria részéről jelen van Abdallah el-Ahmar, a Baath-párt ideigle­nes regionális vezetőségének a tagja, Mohamed Talab Hilal miniszterelnök-helyettes, Abdel Malim Khaddam miniszterelnök­­helyettes és külügyminiszter, va­lamint a küldöttség több más tagja. Alekszej Koszigin hétfőn be­szédet mondott a Kremlben a szí­riai párt- és kormányküldöttség tiszteletére adott vacsorán. A szovjet kormányfő kijelen­tette, hogy a Szovjetunió szilár­dan és következetesen az arabok igaz ügye mellett áll és sokoldalú támogatást nyújt nekik. A hétfőn megkezdett tárgyalásoknak az a rendeltetésük, hogy még közelebb hozzák a felek nézeteit a nemzet­közi helyzet fő kérdéseivel kap­csolatban és kijelöljék az együtt­működés továbbfejlesztésének út­ját (TASZSZ)

Next