Népszabadság, 1971. február (29. évfolyam, 27-50. szám)
1971-02-02 / 27. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! TIAra: 30 fillér népszabadsag 1971. február 2, kedd A 11 MSZKl* KÖZPONTI LAPJA XXIX. évfolyam, 27. szám MAI SZÁMUNKBAN: Az új lakásügyi rendelkezések Válaszolunk olvasóink kérdéseire (4. oldal.) Tudósítóink jelentik a tsz-zárszámadásokról (4. oldal.) A törvény-előkészítés időszerű kérdései (5. oldal.) Munkatársunk cikksorozata Peru — útközben 1. „Skatulyák” nélkül (6. oldal.) Eötvös József halálának 100. évfordulóján (7. oldal.) A lottótárgynyeremények gyorslistája (8. oldal.) Tudomány és technika késleltethető az öregedés ? (10. oldal.) A közlekedés biztonságáért Egy évtizede évről évre több a közúti baleset. Tavaly, a még nem végleges adatok szerint, 1259 halálos baleset történt a közutakon, 18,3 százalékkal több, mint 1969-ben. S ha ehhez hozzávesszük azt a több ezer balesetet is, ahol „csak” súlyos sérülések voltak, a mérleg még inkább elszomorító. A közlekedés szabályainak legújabb módosítása, kiegészítése elsősorban azt szolgálja, hogy a jelenleginél biztonságosabb legyen a forgalom és ezáltal kevesebb a baleset. Aki közlekedik, az tudja: a szabályok önmagukban mit sem érnek, ha azokat megszegik. Több módosítás azonban éppen azzal növeli a közlekedés biztonságát, hogy kiiktat a régi KRESZ-ből olyan rendelkezéseket, amelyek bizonytalan, váratlan helyzeteket teremthettek, s amelyek a gyakorlatban olykor balesetek forrásai lehettek. A módosításokat, kiegészítéseket tehát az élet diktálta. Minél átgondoltabb, tökéletesebb egy szabályrendszer, amely száz- és százezreket érint, annál inkább meg lehet követelni megtartását is. A szomorú baleseti statisztika pedig arra int, hogy e szabályokat mindenkitől megköveteljék. Mert bármilyen jó is a KRESZ, a baleseti statisztika javulására csak akkor számíthatunk, ha szilárdul a közlekedési morál. Régi kívánság teljesül azzal, hogy az úgynevezett „koccanásos”balesetekhez a jövőben nem kötelező rendőrt hívni, nem kell esetleg hosszabb-rövidebb idáig " várakozni az egyébként üzemképes kocsi mellett, olykor a forgalmat is akadályozva; a két bevezető kicseréli a személyi adatait, a többi a biztosító dolga A biztonságosabb közlekedést ez annyiban segíti, hogy a rendőröknek több idejük marad a forgalom irányítására — s ami nem kevésbé fontos —, ellenőrzésére. Tavaly például több mint 26 ezer ilyen közlekedési balesetnél kellett a rendőrjárőröknek intézkedniük, mialatt a személyi sérüléssel járó balesetek száma 23 ezer volt. E két szám egymás mellé állítása is mutatja, hogy a közlekedésrendészet erőinek nagyobbik részét kötötte le a „koccanásoknál” való közreműködés. A jövőben a közlekedési rendőrök — megszabadulva az időrabló, sok munkával járó, de mellékes feladattól — több energiát fordíthatnak a balesetek megelőzésére, tevékenyebben irányíthatják a növekvő forgalmat s hatékonyabb ellenőrzéssel szoríthatják a szabályok megtartására a forgalom részvevőit. A módosításokat indokolta az egyre növekvő idegenforgalom és az a világszerte tapasztalható törekvés is, hogy nemzetközileg egységesek legyenek a közlekedési szabályok. Mivel két év múlva megjelenik a közúti közlekedés új szabályzata — amely már igazodik az 1968-as bécsi világegyezményben foglaltakhoz —, erre már most fel kell készülni. A rendelkezés — egyebek mellett —■ abban is könnyíteni kíván a gépjárművezetőknek, hogy lépésről lépésre ismerteti meg és vezeti be az új szabályokat, amelyek a közlekedő ember, valamennyiünk életét, testi épségét, biztonságát védik. Kéri Tamás AZ INDOKÍNAI AGRESSZIÓ ÚJABB FEJLEMÉNYEI Négyszáz amerikai bombázó támadja Laosz déli területeit Thongphan Knosky, a vientiane-i királyi hadsereg szóvivője hétfői sajtóértekezletén se nem erősítette meg, se nem cáfolta azokat a híreket, amelyek szerint az Egyesült Államok és a saigoni rezsim a múlt pénteken intervenciót indított volna Laosz déli területei ellen. A szóvivő azt mondotta, hogy nem rendelkezik semmiféle erre vonatkozó információval. A szóvivő ugyanakkor nem zárta ki azt az eshetőséget, hogy saigoni kormánycsapatok valóban laoszi területre hatoltak, de szerinte ez csak „ellenséges erők üldözése közben történhetett”. Közben a vientiane-i hivatalos szerveket és az amerikai nagykövetség képviselőjét az újságírók továbbra is kérdéseikkel ostromolják, de csak kitérő válaszokat kapnak. A hírügynökségek azonban egybehangzóan jelentik, hogy amerikai B—52-es óriásbombázók vasárnap több száz tonna bombát dobtak le a Laosz déli részében végrehajtott szőnyegbombázások során. A Reuter tudósítója szerint Washingtonban makacsul tartják magukat azok a híresztelések, hogy Laosz ellen nagyarányú hadműveleteket készítenek elő, sőt talán azok már folyamatban is vannak. Washingtoni lapok is közölték azokat az értesüléseket, hogy a saigoni kormánycsapatok amerikai légi támogatással nagyarányú hadműveletekre készülnek Laosz déli része ellen. A washingtoni kormány később hírzárlatot rendelt el, ennek ellenére további jelentéseket közöltek a lapok a készülő akcióról. Ez a saigoni amerikai parancsnokságot rendkívül felbosszantotta, mint arról a Reuter tudósítója értesült. A parancsnokság szóvivője ugyanakkor sem megerősíteni, sem megcáfolni nem volt hajlandó az invázió hírét, azt azonban közölte, hogy mintegy négyszáz légierőd és vadászbombázó hajt végre állandó támadásokat laoszi területek ellen. A Vietnami Demokratikus Köztársaság külügyminisztériuma vasárnap nyilatkozatban tiltakozott amiatt, hogy az amerikai légierő újabb támadásokat intézett a VDK területe ellen. Január 25-től január 29-ig — hangzik a nyilatkozat — az amerikai légierő gépei — közöttük B 52-es típusú stratégiai bombázók — több ízben behatoltak a VDK légiterébe, s a demilitarizált övezettől északra fekvő Hüong Lap községre szórták bombaterhüket. (MTI) Az Apollo—14 úton a Hold felé Váratlan műszaki zavarok a fedélzeten — Csütörtökön az űrhajó haldközelbe érkezik (Washingtoni tudósítónktól.) Vasárnap, helyi idő szerint délután a floridai Cape Kennedyben fellőtték az Apollo—14 űrhajót, fedélzetén Shepard, Mitchell és Roose űrhajósokkal. Az Apollo—14 két űrhajósa a tervek szerint pénteken lép a Holdra, hogy elvégezze azokat a megfigyeléseket és kísérleteket, amelyek eredetileg a csaknem katasztrófával végződött Apollo—13 kísérlet asztronautáira vártak. A fellövésre a tervezettnél mintegy háromnegyed órával később került sor, a Cape Kennedy felett elvonuló viharzóna miatt. A 109 méter magas, szivar alakú Saturnus—5 típusú rakéta fülsiketítő dörgéssel, vakító narancsszínű és fehér lángcsóvát hagyva maga után, vált el a Földtől, s útját még percekig követni lehetett az égbolton. Az Apollo–14 két és fél perc alatt több mint 60 kilométer magasba emelkedett, s elérte az óránkénti 9600 kilométeres sebességet. Ezután az első fokozat kiégett, s mint az űrhajósok közölték, tervszerűen elvált az űrhajótól, s az óceánba zuhant. Működésbe lépett a második fokozat, majd hat perccel később a harmadik is, amely az űrhajót a kezdeti Föld körüli pályára juttatta. Miután a Föld körüli pálya során ismételten ellenőrizték a műszereket és berendezéseket, az űrhajósok parancsot kaptak, hogy „szakadjanak el” a Földtől, és induljanak el célpontjuk, a Hold felé. Röviddel ezután olyan rendkívüli eseményre került sor, amely csalódást okozott azoknak, akik remélték, hogy ez az utazás „sima” lesz, s így feledteti az előző út műszaki fogyatékosságait, drámai izgalmai! Három órával a felbocsátás után, a Földtől mintegy 12 ezer kilométerre kezdődött meg az egyik leglényegesebb manőver. Ez már rutingyakorlattá vált az előző űrutazások során. Az űrhajó egyik részét — a harmadik rakétafokozattal összekapcsolt és cilinder alakú védőtartályba zárt szerkezetet, a holdkompot — egy időre elválasztják a másik résztől, amely az űrhajósok lakhelyéül s az üzemanyag tárolására szolgál. Ezt a második részt ISO fokban elfordítják, majd újra közelítik és összekapcsolják a holdkomppal. Ez a művelet a tervek szerint 25—30 percet vesz igénybe — ezúttal azonban csaknem két óra hosszat tartott. Ötször próbálták meg az összekapcsolást, s ötször jelentették az űrhajósok, „nem sikerült, a kallantyúk nem zárnak”. Csak a hatodik kísérlet járt eredménnyel , de akkor sem derült ki, mi volt a korábbi fiaskó oka. Mint az amerikai űrhajózási szakemberek megállapítják, ez komoly kétségeket ébreszt, hogy mennyire biztonságos a tervezett feladat végrehajtása. Az összekapcsolást ugyanis még egyszer — és sokkal kritikusabb körülmények közt — végre kell hajtani; akkor, amikor Shepard és Mitchell visszatér a Holdról, s a holdkompról „átszáll” az anyaűrhajóra. Az Apollo—14 a tervek szerint csütörtökön, magyar idő szerint a reggeli órákban tér majd Hold körüli pályájára. Vajda Péter ASSZAD TÁBORNOK VEZETÉSÉVEL. Szíriai párt- és kormányküldöttség tárgyal Moszkvában Hafez Asszad tábornok, miniszterelnök vezetésével hétfőn Szíriai párt- és kormánydelegáció érkezett Moszkvába. A küldöttség, élén a hadügyminiszteri tisztet is ellátó Asszaddal, a Baathpárt regionális vezetősége tagjával, az SZKP KB és a szovjet kormány meghívásának tesz a hivatalos látogatással eleget. A szíriai vendégeket a vnukovói repülőtéren . Koszigin szovjet miniszterelnök, Ponomarjov, az SZKP KB titkára, Gromiko külügyminiszter és Grecsko marsall, honvédelmi miniszter fogadta. A látogatást moszkvai diplomáciai körökben nem csupán a két ország kapcsolatai alakulásának, hanem a közel-keleti helyzet békés rendezésének, az arab népek igazságos küzdelme támogatásának szempontjából is jelentős eseményként ítélik meg. Legutóbb másfél évvel ezelőtt járt hasonló szintű szíriai küldöttség a szovjet fővárosban. Külön figyelmet kelt az a tény, hogy Hafez Asszad nem csupán kormányküldöttséget, hanem egyúttal pártdelegációt is vezet Moszkvába, vagyis a meghívó fél a szovjet kormányon kívül az SZKP Központi Bizottsága is. A Pravda hétfői száma, amely az első oldalon közli Asszad tábornok fényképét és életrajzát, két körülményre hívja fel a figyelmet. A Hafez Asszad vezette új szíriai kormány programja előirányozza a társadalom és a gazdaság haladó jellegű átalakításának kimélyítését a széles néptömegek javára és valamennyi haladó erő aktív közreműködésével. Külpolitikai téren az Asszadkormány bejelentette, hogy imperialistaellenes irányvonalat követ, s erősíteni akarja a barátságot és az együttműködést a haladó arab országokkal, a Szovjetunióval és más szocialista országokkal. Baráti, nyílt légkörben kezdődtek meg hétfőn a moszkvai Kremlben a hivatalos szovjet— szíriai tárgyalások — állapítja meg a TASZSZ közleménye. A tárgyalásokon részt vevő szovjet küldöttséget Leonyid Brezsnyev, Nyikolaj Podgornij és Alekszej Koszigin, a szíriai delegációt pedig Hafez Asszad miniszterelnök és hadügyminiszter, a Baath-párt ideiglenes regionális vezetőségének tagja vezeti. Szovjet részről jelen van a tárgyaláson Borisz Ponomarjov, az SZKP Központi Bizottságának titkára, Nyikolaj Bajbakov miniszterelnök-helyettes, Andrej Gromiko külügyminiszter, Andrej Grecsko marsall, honvédelmi miniszter, Nyikolaj Patolicsev, külkereskedelmi miniszter és több más hivatalos személyiségek. Szíria részéről jelen van Abdallah el-Ahmar, a Baath-párt ideiglenes regionális vezetőségének a tagja, Mohamed Talab Hilal miniszterelnök-helyettes, Abdel Malim Khaddam miniszterelnökhelyettes és külügyminiszter, valamint a küldöttség több más tagja. Alekszej Koszigin hétfőn beszédet mondott a Kremlben a szíriai párt- és kormányküldöttség tiszteletére adott vacsorán. A szovjet kormányfő kijelentette, hogy a Szovjetunió szilárdan és következetesen az arabok igaz ügye mellett áll és sokoldalú támogatást nyújt nekik. A hétfőn megkezdett tárgyalásoknak az a rendeltetésük, hogy még közelebb hozzák a felek nézeteit a nemzetközi helyzet fő kérdéseivel kapcsolatban és kijelöljék az együttműködés továbbfejlesztésének útját (TASZSZ)