Népszabadság, 1972. január (30. évfolyam, 1-25. szám)

1972-01-09 / 7. szám

i­f NÉPSZABADSÁG ♦ VASÁRNAPI MELLÉKLET Illemtan a farmerban „A múlt század végéig magánházak­nál tartották a citerabálokat, utóbb a kocsmákban: vasárnap volt a lányok­­legények, hétfőn a fiatal házasok (ún. piroskontyosok), kedden az öregek bál­ja, s az ún. csonkacsütörtökön a cigá­nyok bőgőtemetése vetett véget a far­sangnak. (A lepedővel letakart nagybő­gőt a cigányok halott módjára elsirat­ták.)”­ Katona Imre Sárköz című könyvéből olvasom az idézetet. 16—17 éves srácok hallgatják, majdnem figyelmesen. — Félelmetes, mennyire ráértek — mondja egyikük. — Lényegében akkor is volt házibuli. — Marha jó lenne egy bőgőt eltemet­ni a Körúton. Nevetés teli szájjal. — A hatos ott járna a bőgő fölött. Lecsendesednek, s megállapod­unk, hogy az egykor volt farsangi­­szokásokon könnyű nevetni, de mi van helyettük? — Magnózás, beatklub... — ...És az öregek cikiznek. Apám állítólag zakatolni szeretett. — Most?­­ — Nézi a tévét. Egyébként jó fej. A szerelésembe már beletörődött. Néhány kedves példa következik ar­ról, hogy már az „ősök” is garbóban járnak, szóval nevelhetők. Általában pedig ők kezdik a vitát. Tizen- és huszonévesek. A rómaiak azt mondták: az ifjúság szél, juventus ventus. Nem tudni, mit szóltak hozzá a római ifjak. Általában az ifjúság vi­selt dolgairól a felnőttek tükréből ka­punk képet. A tizenévesek nem szokták megírni önmagukat. Ha mégis — ritka kivételtől eltekintve —, a művek eszté­tikai gyengéik miatt nem maradtak fönn. Így a régi szokásokat, a korabeli ízlést, illemet, etikettet úgy ismerjük, hogy nem tudjuk, mennyire lázadtak ellene az ifjak. Ha csak­ az írott szónak hinnék, sajnál­nám is a nők álltal megvetettet, így in­kább az illemtani művek gyors avulásán tűnődöm. Mutatom a fiúnak az illemtankönyv címét: — Nem kellene valami hasonlót ol­vasnod? — Nem hiányzik. — Szerinted milyen a rendes visel­kedés? — Itt? — Mondjuk. — Ha éppen volna, levenném a kala­pomat, köszönni is kell, kérni, s csend­ben várni. — Lánnyal? — Szövegelünk egymással, találkozás­ról, mit szeretne, meg ilyesmit. — Persze tegeződve. — Tessék? Hát hogyan szólíthatnánk meg egymást? Végigmer. Kellemetlenül érzem ma­gam, holott. ..nem le tegezni valakit első látásra ma semmi esetre sem sértő, sőt. Tege­­ződni azok tegeződjenek, akik egy mun­kahelyen dolgoznak, egy családba tar­toznak, vagy olyan jó barátságban van­nak egymással, hogy minden más meg­szólítás nevetséges lenne.’’ Pedig ez vi­dám jó tanács. — Ugyan — legyint a fiú az idézetre. — Engem ez nem érdekel. Nekem a fel­nőttekkel is csak az utcán van bajom. Mert megjegyzéseket tesznek a tollam­ra. Bezzeg, ha bejönnek a szervizbe, ahol dolgozom,, még utaznak is. Egy­szerre nem számít, mekkora hajam van. Fehér blúz, sötét alj A fiú kicsit indulatos. Mellesleg a Csili régebben hevesebb indulatok kitö­résének színhelye volt. Mondhatni, hír­hedt hely. Ma? Szilveszter éjszaka egyetlen kezdődő bunyót állítottak le a rendezők. Akiknek persze hírük van. A hőbörgő idegent törzsvendégek szokták csitítani, mondván, itt nem érdemes, ezek kihajítják a teremből. A művelődési ház igazgatója, Horváth István szerint a fiatalokkal semmi baj nincs. A diákklubban, a tanfolyamokon részt vevőket fegyelmezni sem kell. — Van vitánk olykor. Az öltözködés­ről. — A farmer és egyéb szerelés miatt? — Félreért. A tánciskola záróbáljára az egyik iskola tanára követelte a lá­nyoktól a fehér blúzt, a sötét aljat. Ve­le volt vitánk. Sikerült meggyőzni. Illemtan címmel Varjasi Rezső írt módszertani könyvet társastánc-pedagó­gusok számára. A jegyzet első kötete jelent meg 1967-ben. A második fele nem készült el. Ez önmagában is jelez némi bizonytalanságot. Az első rész al­címe: A társasélet szabályai és azok ta­nításának módszere. A kézikönyvet a sikerült művek közé sorolhatjuk. Ro­konszenvessé teszi a többi között, hogy nem fogalmaz merev kategóriákban. Mitőlegyek jó A kérdés csupán az, megtanult-e már valaki viselkedni a tánciskolában? A magam élményeiből. Lekérés, felkérés, helyrekisérés. Előt­te is tudtuk, utána sem tartottuk be például a séta közben című gyakorla­tot. Első vizit a lányos háznál a virág a mamának, desszert a kislánynak, az egész tíz percnél tovább nem tarthat. Még olyan szerencsétlen téblábolást! A tíz percet senki sem tartotta be, a lány utálta a desszertet és így tovább. Azaz, minden porcikánk tiltakozott a nem ter­mészetes viselkedés ellen. Feltehetőleg „hercigek” voltunk. Nos, a mai negye­dikes középiskolások véleménye erről: — Kész dili. Attól legyek jó, amilyen sohasem vagyok? Egy lány megjegyzése: — Én jártam egy fiúval, aki végig­játszotta. Vasárnap volt drótunk. Jött nyakkendővel, virággal, kisüveg ko­nyakkal. Kérdeztem: begolyóztál? „Gon­doltam, bemutatsz a szüleidnek.” Egész délután apámmal beszélgettek, anyám pedig tízszer elmondta: „Na, látod, mi­lyen rendes fiú.” Ritka pocsék délután volt. — Mi lett volna jobb helyette? — Nincs jobb. Ha a srác hétköznapi formájában jön, kiutálták volna. Mit akar a tizen-, a huszonéves? Nem akar viselked­­i, ha a viselkedésen a természetestől idegen megnyilvánulási formákat értjük. Szokásai? Az idézett sárközi népszokások elterjedését néhány kilométeres körzet jelentette. A mai fia­talok szokásai országhatárokat sem is­mernek. A divatos nadrág, a tánc, a kö­szönés terjedési sebessége a járműveké­vel vetekszik. Néhány éve még voltak, akik azt tartották, hogy a farmernadrág csak az első lépés a lejtőn, utána jön a vadnyugati, morál s persze a vadnyuga­ti ideológia. A nadrágtól most már ke­vésbé tartanak, egyéb ruhadaraboktól még egy ideig. Körülbelül addig, amíg az idősebb korosztály is hordani nem kezdi, akkor már oké, akkor nincs ideo­lógiai veszély többé. (George Grosz 1930-ban Berlinben meg­jelent kötetéből.) Fintor a dicséretre A mai képlet roppant egyszerű. Azt mondja a negyven-egynéhány éves gya­korló atya: — Mi még tudtunk viselkedni. Tud­tuk, mi az illem, a tisztelet. Bezzeg a mai fiatalok­... A gyakorló atya rendszerint elfelejti, hogy a háború után nemigen volt a fel­nőtteknek idejük az illem és más effé­lék figyelésére. A lódenkabát és a mici­sapka általános divatját valóban nem tarkította cifra szőrmellény, maxikabát, lánc és fityegő ... Ritka puritán visele­tet diktált a pénztárca. Az aluljárókban sem ricsaj­óztak a tizenévesek, hiszen aluljárók serp voltait. De azért hét vé­gén akkor is elcsattant néhány, Rejtő­­könyvbe illő, irtózatos pofon. A bal ten­gőknek városszerte rettegett gyakorlói akadtak, miként arra néhány pohárka után tetszenek emlékezni. Mint dicső­séges hétvégekre. A Csili könyvtárában midikabátos, hullámos, hosszú hajú fiatalember kér újabb olvasnivalót. Miután a Pillangó című könyv nincs benn, pontosabban szólva, már megint elvitték, beéri vala­mi más izgalmassal. Közvetlenül mel­y­­ette állok, hallom tehát, hogy halk sza­vú, udvarias, öt méterrel távolabbról a jelenet bizonyos szemüvegen át viszont így festene: Torzonborz fickó. A hajhullámokról messziről lerí, hogy mesterségesen ke­letkeztek. A tíz-egynéhány évvel ezelőtt megjelent Vidám illemtanban erről így írtak a szerzők: „... a pomádéillatú fej igen kevés nőt lelkesít. Ennél visszata­­szítóbbat már csak­ egyet ismerünk, az ondolált, sőt — ó, borzalomb­— a daue­rolt férfihajzatot. Ez már igazi illetlen­ség ifjabb és éltesebb jampecurak!” Hát a srác a borzalom állapotában leledzik. ■ MAROS DÉNES Kié lesz a Pepita Oroszlán? A rádióállomások, hanglemezgyárak és az újságok évről évre összesítik a népszerűségi listákat, megválasztják „Az év együttesét”, „Az év énekesét”. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat is évek óta számba veszi a lemezforgal­mat, tavaly pedig díjat alapított a leg­népszerűbb énekesek és együttesek ré­szére. A versenyzők minden eladott nagylemez után három, egy kislemezért pedig egy pontot kapnak. A Pepita Oroszlán „védői” tavaly Koncz Zsuzsa és az Omega együttes volt. Január közepén adják át az 1971-es díjakat. Még­ folyik az adatfeldolgozás, de az énekesek között Koncz Zsuzsa nagylemezeivel olyan fölényesen vezet, hogy minden bizonnyal ő lesz az első. Versenyben van még Szécsi Pál, Zalat­­nay Sarolta és Koós János is. Az együt­tesek között az Illés-együttes és az Omega együttes verseng az első helyért — az Illés-együttes esélye nagyobb. 1971-ben egyébként két Aranylemez készült. Az egyik Koncz Zsuzsa Szere­lem című albuma, a másik az Echo együttes Gondolsz-e majd rám című kislemeze. A nagylemezeknél ötven-, a kislemezeknél százezer eladott lemez kell az Aranylemez eléréséhez. Koncz Zsuzsa egyébként az év elején kapta meg a díjat, azóta már újra 33 ezer le­meze fogyott el, tehát közel van a má­­­­sodik Aranylemezhez. Az elmúlt év utolsó slágerlistája a­­ következő volt: Nagylemezek: 1. Kis virág — Koncz­­ Zsuzsa, 2. Lokomotív GT. Kislemezek: 1. Fák, virágok, fény — Zalatnay Sarolta, 2. Távollét — Szécsi Pál. Januárban jelenik meg a többi között a Bergendy-együttes saját számait tar­­talmazó nagylemez, az év első felében az Omega-, az Illés- és a Tolcsvay-al­bum, valamint az Ausztráliából nemrég­­ hazatért Syrius-együttes nagylemeze. H. Koncz Zsuzsa, az idei várományos, a tavalyi oroszlánnal. ■ „S járásuk hányaveti, lompos” — hangzik a vád. Varjasi Rezső bemutat néhány tánclépést, ahogy 10—15 évvel ezelőtt is tanították: — Csak a láb mozog, a törzs merev! A járás pedig: kidüllesztett mellkas, felhúzott váll, ami, ha nem elég magas, megfelelő válltömés pótolja. — Ma pedig, kérem — folytatja Var­jasi Rezső a bemutatót — mozog a törzs, a csípő, járás közben lezser a tar­tás. Tudja, milyen hatás ez? Nézze meg az afroamerikai táncosokat! És érheti meg Európát a keleti, az indiai, a kínai, a japán mozgáskultúra hatása is. A fia­, tatok látják filmen, tévében. Miért zár­kóznának el, miért akarnánk, hogy el­zárkózzanak előlük? Hátha kényelme­sebb, egészségesebb tartást ad a Kísérleti általános iskolában tanító pedagógus szavai: — Általános felfogás, hogy a gyerek elsősorban otthon és az iskolában tanul viselkedni. Én nem tanítok illemet. Pe­dagógiai baklövésnek tartom azt a dor­gálást, hogy ne csináld, fiam, nem illik. Szeretném, ha a tanítványaim megta­nulnák, miként kell érvényesülni. Nem könyökölni persze, hanem érvényesülni. Arra szoktatom őket,­ amit tudnak, kö­zöljék, védjék igazukat. Nem érdekel, szépen­­jelentkezett-e előtte. Okosat mondjon. Szerintem nincs illemtan. Egyéniség van, aki elhiteti, úgy viselke­dik, hogy számára és számomra a leg­előnyösebb. Ezen túl semmiféle kategó­riát nem követelek.* Optimista megítélés szerint így fes­tenek a dolgok: a mai írott­ és íratlan illemszabályok formát őriznek, évtize­dekkel vagy évszázadokkal ezelőtti tar­talom formáit. Ezek egy része alkalmas új tartalom befogadására, mások elpusz­tulnak, mert erre alkalmatlanok. Hogy vannak, akik nem­ ilyen derű­ - látóak, akik az emberi kapcsolatok tisz­taságát, tartalmát féltik? De hát az il­lemtan őrizte meg azokat? Lehet persze sok mindentől félteni a fiatalokat. Csak éppen attól­ felesleges, hogy nem hordanak nyakkendőt és va­salt nadrágot. Ettől nem lesznek kevés­­bé emberek.

Next