Népszabadság, 1972. január (30. évfolyam, 1-25. szám)

1972-01-07 / 5. szám

1972. január 7. péntek Megkoszorúzták Veres Péter sírját Csütörtökön a Mező Imre úti temetőben családtagok, barátok, pályatársak, politikai és kulturá­lis életünk képviselői emlékez­tek Veres Péterre, születésének 75. évfordulóján. Beszédet mon­dott Darvas József, az írószövet­ség elnöke. A sírt az MSZMP Központi Bi­zottsága, a Hazafias Népfront Or­szágos Tanácsa, a Művelődésügyi Minisztérium, a Magyar Írók Szövetsége és a Petőfi Irodalmi Múzeum képviselői koszorúzták meg. Plasz János szobrászművész búcsúztatása Csütörtökön a Farkasréti teme­tőben családtagok, barátok és pályatársak mély részvéttel vet­tek búcsút Götz János fiatalon elhunyt szobrászművésztől. Az ígéretes tehetségű alkotót a Ma­gyar Képzőművészek Szövetsége nevében Kiss Kovács Gyula, Mun­­kácsy-díjas szobrászművész, a ba­rátok és a Fiatal Képzőművészek Stúdiója nevében Kutas László szobrászművész búcsúztatta. Aláírták a magyar—szovjet kulturális munkatervet Csütörtökön a Művelődésügyi Minisztériumban aláírták az 1972 —1973-ra szóló, kétéves magyar —szovjet kulturális munkatervet. A megállapodást magyar részről dr. Orbán László, a művelődés­ügyi miniszter első helyettese, szovjet részről V. J. Pavlov, a Szovjetunió budapesti nagykövete látta el kézjegyével. Jelen vol­tak az ünnepélyes aktuson a Mű­velődésügyi Minisztérium és a szovjet nagykövetség vezető be­osztású munkatársai is. A most aláírt, két évre szóló kulturális munkaterv egyebek között művészegyüttesek, szólis­ták kölcsönös vendégszereplését is lehetővé teszi. A napokban lép fel a magyar fővárosban Szergej Obrazcov, a világhírű bábművész. A Szovjetunióba utazik a Thália Színház együttese és a Budapest Táncegyüttes, s hazánkba látogat a Szovjet Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara. Magyar­­országon fogjuk üdvözölni az észt drámai együttest, a Virszkij vezette ukrán népi táncegyüttest, a Komi Népi Táncegyüttest is. 1972-ben és 1973-ban újabb 250—250 magyar ösztöndíjas hall­gató kezdi meg tanulmányait a Szovjetunióban, s 1200 magyar ösztöndíjas diák egy-egy tanév­ben kint tanul majd a Szovjet­unióban. Háromszáz középiskolás számára nyílik lehetőség szovjet fiatalokkal való kinti közös tábo­rozásra. A kétéves munkaterv to­vábbra is lehetőségeket biztosít a felsőoktatási intézmények kölcsö­nös, közvetlen kapcsolatainak erősítésére, közös kutatások meg­valósítására, vendégtanárok, ven­dégelőadók kölcsönös meghívásá­ra. Jelentős segítséget nyújtanak a szovjet szakemberek a magyaror­szági orosz nyelvoktatás színvo­nalának emelésében. Évenként 200 orosz szakos egyetemi és fő­iskolai hallgató, leendő orosz nyelv- és irodalomtanár részesül hathónapos szovjetunióbeli kép­zésben. Ezenkívül az egyetemek közvetlen megállapodása alap­ján mintegy 100 orosz szakos hall­gató utazik ki egyhónapos tovább­képzésre, termelési gyakorlatra. Évenként 160 orosz szakos általá­nos iskolai pedagógus egyhóna­pos, 130 középiskolai, illetve fel­sőoktatási orosz nyelvtanár ,hat­hetes tanfolyamra utazhat a Szovjetunióba. Bővül a művészeti intézmé­nyek, a múzeumok, a könyvtárak, a művészetoktatási intézmények és színházak közvetlen együttmű­ködése is. (MTI) nálva a legalitást, kiállítást ren­dezzenek, közönséget szervezhes­senek. A csoport titkára Kondor György lett, pedig akkor még a huszadik évét sem töltötte be. A­z első kiállítást az erzsébeti Vasas Székházban, a Csili­ben rendezték. Képeikről „a pro­letárlakások élete sötétlik" — írta a Népszava. Kondor képe, az El­esettek is munkanélkülieket áb­rázol, reménytelenül állnak a gyár előtt. A kiállítás anyagát ő maga rakta kézikocsira és vitte át Óbudára. Innét került a kiállí­tás a Józsefvárosba, ahol már kétezren nézték meg. Kondor Gyurka boldog volt: „A dolgok szépen mennek.” 1941-ben két kiállítást rende­zett a csoport a magántisztvise­lők székházában. Kondor György két képét állította ki. A Könyök­lő munkás olaj képéről őszülő munkás tekint ránk. Két szemé­ből bizalom árad. Kérges keze vád és ígéret. A másik kép, a Hajnal a vonaton, talán Kondor legjelentősebb alkotása. Alvó, meggyötört asszonyt visz munká­ra a korai vonat. Kevés volt az éjszakai pihenés. Kevés a bér, az élelem, az öröm a munkás életé­ben. Sötét a tónusa mindkét ké­pének. Ez jellemzi későbbi raj­zait, festményeit is. A tréfaked­­velő, mindig vidám, jókedvtől áradó húszéves fiatal kitűnően ismerte, érzékelte, látta és lát­tatta a dolgozó emberek elesett­­ségét, gyötrelmeit. Nemzeti függetlenséget, békét — erre mozgósítja a kommunis­ta párt a magyar népet és más pártállású szövetségeseit a máso­dik világháború alatt. Meghallják a jelszót a képzőművészek is. 1941. március 21-én kiállítás nyí­lik a Magdolna utcai vasasszék­házban: a Szabadság és Nép freskópályázatra érkezett műve­ket mutatják be. Kondor György freskóterve nem valósulhat meg. A vázlatról jegyzőkönyvet vesznek fel a de­fenzív osztály vizsgálói. A negy­vennyolcas téma — a vámházról leszedik a pestiek a német sast — a vizsgálat szerint azt bizonyí­totta, hogy Kondor György ártani akart a Magyarország és „nagy német szövetségese” közötti jó viszonynak. K­­ondor Györgyöt több száz társával együtt letartóztat­ták és hetekig kínozták az And­­rássy laktanyában. Onnan kerül­tek a Margit körúti fegyházba. Mindazokra, akik valódi függet­lenséget, békét akartak, könyör­telenül lesújtottak Hitler magyar­­országi csatlósai. Megrémültek az 1942. március 15 -i németelle­nes tüntetéstől. Kondor György linóleummetszeten örökítette meg az emlékezetes eseményt, követ­kezményével együtt. Megkötözött férfi fekszik a padlón, felette szétterpesztett láb és egy gumi­botot markoló durva ököl. A Margit körúti fegyházban — minden kínzással, koplalással, megaláztatással dacolva — me­gint csak Kondor Gyurka a kol­lektíva és a fegyház egyik leg­vidámabb tagja. Ő a szombat dél­utáni műkedvelő előadások fő­rendezője, szereplője. Az egyes számok között ötletes tréfákkal, igazi és kitalált történetekkel szó­rakoztatja a „nagyreményű” rab­közönséget. Még bábszínházát is rendez maga készítette bábfigu­rákkal. Előadásokat tart a szocia­lizmus kérdéseiről, irodalom­ról, művészetről. Mihez nem ér­tett Kondor Gyurka? A legszívesebben bent is raj­­zolgatott, festegetett. A harisnya­­műhelyben dolgozott. Csillag Gé­za rabtársunk, a „műhelyfőnök”, biztosított számára külön asztalt, kartont és alkotási időt, így szü­lethettek meg a börtönéletet meg­örökítő alkotásai, a Tanuló elv­társ, a Jugoszláv partizán, a Séta a börtönudvaron, a Kilátás a bör­tönből. Az utóbb­in a szomszédos Ganz-gyár kivilágított ablakai árasztják a fényt a környező sö­tét világba... A börtönben ké­szítette egyik remekművét, egy kis agyagszobrocskát: férfi búcsú­zik kedvesétől. Ajándékul szánta feleségének házasságuk évfordu­lójára. (Hathetes házasok voltak, amikor letartóztatták.) S­­endületlenül hitt a szabadu­­lásban. Akkor is, amikor bú­csúznunk kellett, mert egy fe­­gyenctranszporttal a dachaui koncentrációs táborba szállítot­ták. Ott sem adta meg magát. Kapcsolatokat teremtett más nemzetiségű deportáltakkal; meg­szervezte, hogy a kollektíva bete­gei valami tápláléktöbblethez jussanak; sétára vitte azokat, akiknek az élethez már nem volt erejük, kedvük. Kitartani, életben maradni — volt a célja. De új ellenség támadt: a flekktífusz, ő is megkapta, s az élethalálharc­ban alul maradt. Halálának pon­tos dátumát társai sem tudják már. Csak annyit, hogy tavasz volt. Akkortájban indult meg az utolsó roham, amely meghozta Magyarország megtisztítását a fa­siszta megszállóktól. Fiatalon halt meg, mégsem élt hiába. A szocialista Magyaror­szág előharcosa volt. Emléke ma is bátorít, erőt ad. Nonn György NÉPSZABADSÁG Új, bővített kiadásban jelent meg Aczél György Eszméink erejével című könyve Második, bővített kiadásában jelent meg Aczél Györgynek, az MSZMP Politikai Bizottsága tag­jának, a KB titkárának 1970-ben a Kossuth Könyvkiadónál napvi­lágot látott Eszménk erejével cí­mű kötete. A kötet első részében az elmé­let és a gyakorlat dialektikáját ér­vényesítő elemzést találunk kul­turális életünk fő ideológiai kér­déseiről, a párt kultúrpolitikájá­nak alapelveiről, művelődéspoli­tikánkról, a szocialista demokrá­cia és a szocialista kultúra össze­függéseiről. A mostani kiadásban már helyet kapott Aczél György­nek az MSZMP X. kongresszusán elhangzott felszólalása is, vala­mint újabban tartott előadása A konkrét helyzet konkrét elemzé­se — kulturális politikánk egyik módszertani elve címmel. A magyar tudománypolitikával foglalkozó részben többek közt tudománypolitikánk irányelveiről, a társadalomtudomány és a tudo­mánypolitika összefüggéseiről ol­vashatunk, s a bővített kiadásban megtaláljuk a Magyar Rádió ke­­rekasztal-beszélgetéséhez készí­tett Tudomány és politika című vázlatot, amely — egyebek közt — a tudományos-technikai forra­dalom problémáival is foglalko­zik. A harmadik fő rész elsősor­ban a falusi közművelődés, az is­meretterjesztés és a népművelés problematikáját, az ifjúság neve­lésének, a gondolkodó, kulturált közösségi ember kibontakoztatá­sának problémáit, feladatait tár­gyalja. A kötet e részében kapott helyet az anyanyelvünk kérdései­vel foglalkozó hozzászólás, amely a budapesti Kossuth Klubban hangzott el, a magyar nyelv hete alkalmából. Z­ iKÖNYVSZKiViLirai Az év első hetében, amikor öt­millió tv-kritikus vitatkozik a szilveszteri műsorról, hagyomá­nyosan nehéz az olvasáshoz ked­vet csiholni. Mégis érdemes meg­kísérelni, hiszen nem is egy fon­tos vagy legalábbis érdekes könyvújdonság jutott a kezünk­be az ünnepektől zaklatott héten is. Stílusosnak látszik, hogy — más műfajok múltat idéző tra­dícióihoz hasonlóan — A SZÁZADELC­ magyar irodalmának utóéletére vessünk bevezető pillantást. Nem megírási időpontjában (1936), hanem tárnájában idézi e kort Laczkó Géza memoárregé­nye, a Királyhágó. Sokunknak volt a regény önként vállalt „kö­telező olvasmánya” emberes éde­sünk­ esztendeiben. És mert a munka torlódása olykor arra csá­bítaná a kritikust, hogy emlékei­re támaszkodjék, csupán átlapo­­zással értem volna be, ha — s éppen ez a ha lehet az igazi mű­vészet titka — már az első olda­lak nem bilincselték volna ma­gukhoz a figyelmet. „Kik az élet­be léptek, féljetek élni!” — si­­koltja az első rész címe, s bár az érdeklődés futna előre, az iga­zi téma az Eötvös Kollégium vi­lága felé, a harmadik személyűvé szemérmesített és objektivált ön­életírás adalékai jólesően késlel­tetik a célhoz érkezést. A kolozs­vári színésznő-anya törvénytelen fiának diákévei — társadalmi csúfsága és a földbirtokos­ apához fűződő érzés kálváriája — körül a millenniumi világ görögtüzes hazugságai bontakoznak ki. A Laczkó Géza műveit jellemző gondos fegyelem meg-megbomlik a lázas epizódok és a kamaszösz­tönök szép bujaságában, de a zsákutcák hangulata is a kor társadalmi, érzelmi és erotikus valójához tartozik. A vívódások, álmok, fülledt keresések varga­betűi ölelik körül a regény leg­jobb, minden vonatkozásban ma­radandó részeit: a század elejei kollégium — Bége, Kodály, Szek­­fű, Kuncz Aladár, Balázs Béla s a többi társ — ábrázolását. A kollégistai u­tód óhatatlanul meg­hatódik a regény olvastán, és szo­morúan állapítja meg, hogy a ma középkorú és ifjabb egyete­misták életéről máig sem szüle­tett hasonlóan szép dokumentum­regény ... (Szépirodalmi) Szomory Dezső emléktáblájá­nak részvétlenségbe fúló felava­tása sugalmazta azt a bánatos töp­rengést egyik tisztelője számára, hogy egyáltalán fel lehet-e tá­masztani e hajdan dús sikerű és — sokban ellentétes nézőpontú — kortársai által nagyra becsült író emlékét. Réz Pál kismonográfiá­ja szépen idézi fel Szomory élet­útját, ifjonti lázadásának dacát és bravúrjait, a szecesszió egészé­ben való szerepét, nyelvi külö­nösségeit, a drámaírói játékok ko­molyságát, elszigetelődését és ko­morrá mélyülő festőiségét. Utal a művészi buktatókra és bicsak­­lásokra is, nagyon is méltánylan­dó részvéttel a végső tragédia iránt. A II. József és a Hermelin felújítása bizony megkopottnak éreztette Szomory csillámát; a szellemi kontaktus lazulását az irodalomtörténeti tiszteletadás sem ellensúlyozhatja — sőt vizs­gálnia kellene. (Szépirodalmi) ASSZON­YI SORSOK fájdalmas hányatottságát örökíti meg két memoárkötet, Bella Cha­gall könyve, az Égő gyertyák, már csak azért is érdekes, mert férjének — korunk klasszikus fes­tőművészének — nemrég közzé­tett emlékezéseivel rokon mind tárgyában, mind hangulatilag. A vityebszki gyermekkort, a szülői házban megélt zsidó ünnepek sú­lyos varázslatosságát kapta feled­hetetlen emlékül, s e jobbára ko­mor misztikum köré vázolja a kereskedőcsalád társadalmi hely­zetének — a gyermek számára még alig érzékelhető gettólégkör­nek — riadalmait. Már-már eg­zotikus áhítatot áraszt a könyv, finom értékű kord­okumen­tum­ként. (Corvina) Mitka Grabcseva önéletrajzi regénye, a Tüzecske, csupán mű­fajilag kapcsolható az imént is­mertetett kötethez — a forradal­márrá érés, fegyveres aktivitás, politikai elkötelezettség életfor­mája a bolgár munkásosztály prózai eposzává magasztosul az emlékekben. A kegyetlen gyer­mekkorú falusi kislány „berop­­panása” a fővárosi gyárba, az ifjúmunkások közötti tapasztalat­­gyarapodás, a fasizmus elleni szervezkedés, majd — a regény felforrósodott második felében — a hegyekben vívott par­tizánharcok véres heroizmusa semmiféle ellágyulást nem en­ged: a barátságokat is az elv­társi összetartozás határozta meg, s a férje iránti szerelem is csak a fájó elszakítottság harcos esztendői után teljesülhet ki a vég­ső egymásra találásban. Szigorú szavú, megkapóan őszinte emlé­kezésében a lélek edződésének sok-sok adalékát eleveníti meg Grabcseva — kemény vonásokkal rajzolva meg nem csupán a kor fő ellentmondásait és az állam­hatalom csendő­rszad­izmusát, de azokat a nehézségeket is, ame­lyek az átlagemberek félelméből vagy kapzsiságából eredően sú­lyosították az ifjúmunkások, a kommunisták és a partizánok harcait. Ne a megírásban keres­sünk sajátos művészi erőt, hanem a megörökítés tárgyi igazságai­ban és erkölcsi súlyában. (Kos­suth) Az antifasiszta ellenállásban, a fegyveres harcokban fogant HÁBORÚS EMLÉKEK nemcsak azért mutatkoznak ma­radandó témáknak, mert az idő­södő nemzedékek lelkiismereti önvizsgálata vagy a kalandos megformálás diktálja a regénye­ket, hanem mert a világ jelenko­ri zaklatottsága is kötelezi az írástudókat a múlt meg­idézésére. A jugoszláv Vukasin Micunovic regénye, A csetnik vajda, egy szerb-horvát lakosságú „Kisváros’' történeti groteszkjét nyújtja: a királypárti, de a hitleristákkal is cimboráió — azokkal főképp a kommunisták és a partizánok gyűlöletében közös —, az ameri­kaiak felé is kacsingató fegyve­resek undok komikumát állítja pellengérre. Rablók is, pandúrok is egyszerre: primitív vakság és hiú nagyra vágyás tömöríti őket, hogy azután az első adandó alka­lommal egymás nyakát is kitör­jék a koncert. Nyersen ironikus epizódokkal indul a cselekmény. A stílus eszerint folytatódik to­vább is — a „hősök” vad barba­rizmusát és nevetséges nagyké­pűségét új meg új adalékokkal duzzasztva —, a szerkezet akkor tömörül, amikor két amerikai pi­lóta foglyul ejtése kótyagosítja meg a kisvárosi bandát. Talán mert a helyzet zűrzavarosságát kevéssé ismerjük, de talán az áb­rázolás darabossága miatt is, né­mileg elnyújtottnak tetszik a re­gény: a történeti válságokat csak belülről bolygató ábrázolás in­kább részleteiben, mint egészé­ben ragadja magával, az olvasót (Magvető) A lengyel Kazimierz Koéntetős­­ki izgalmas regénye (Száz lóval száz határig) fél Európán át vágtató cselekményével köti le az érdeklődést. (Kossuth) F. R.

Next