Népszabadság, 1973. október (31. évfolyam, 230-255. szám)

1973-10-02 / 230. szám

4 A legfontosabb feladat: a gazdaságosság növelése Vállalati pénzügyi konferencia Sopronban (Tudósítónktól­) , Hétfőn a soproni Liszt Ferenc Művelődési Központban 1200 ha­zai és külföldi gazdasági, pénz­ügyi szakember részvételével megkezdődött az MTESZ szerve­zési és vezetési tudományok tár­sasága, valamint a Magyar Köz­­gazdasági Társaság által összehí­vott háromnapos vállalati pénz­ügyi konferencia. Drecin Józsefnek, az Országos Tervhivatal elnökhelyettesének megnyitója után Lombos Ferenc, a Győr-Sopron megyei tanács el­nöke, majd pedig dr. Faluvégi Lajos pénzügyminiszter tartott előadást, véli a vállalatvezetés felelősségét, és érdekeltségét. Erőteljesebb lesz az üzemi demokrácia, a vállalatok dolgozóinak szerepe a döntések kialakításában és megítélésében. Faluvégi Lajos vitaindító előadása Az előadó abból indult ki, hogy a közgazdasági eszközökkel meg­valósított szabályozás közvetett módszerekkel működik. Ezek a közvetett módszerek az anyagi ér­dekeltségen keresztül hatnak. Ezért a közgazdasági szabályozás egyik alapelve, hogy a nyereség legyen a vállalati döntések fő kritériuma. 1968-ban létrejöttek azok a körülmények, amelyek kö­zepette ez az elv érvényesülhet. A nyereség mellett azonban a vál­lalati döntéseket egyedi központi intézkedések is befolyásolták. Ar­ra kell törekedni, hogy minél ha­marabb feltárjuk és semlegesít­sük azokat a tényezőket, amelyek akadályozzák, hogy a nyereségek különbségei jobban kifejezzék a hatékonyságkülönbségeket, s hogy a vállalati érdekeltségben a nye­reség és következményei érzéke­nyebben érvényesüljenek. Árrendszerünk működése Az előadó ezután felsorolta azo­kat a tényezőket, amelyek torzít­ják a nyereség hatékonyságot ki­fejező, vagy az érdekeltségben ér­vényesülő szerepét. Az árrend­szerrel kapcsolatban elmondotta, hogy a vártnál kisebb mértékben biztosította a nagyobb rugalmas­ságot és a hazai és a nemzetközi piac árainak szorosabb kapcsola­tát. A rugalmas és rögzített ár­formák aránya csak kis mérték­ben változott a rugalmas árfor­mák javára s a rugalmasság csak­­ rendkívül ritkán jelentett árcsök­kenést. A külső és a belső verseny is a vártnál lényegesen kisebb nyomást gyakorolt a gazdaságra, nem tudta megakadályozni az ár­emelési törekvéseket. Az árak ru­galmasságának növelésére a kö­zeljövőben nem lehet vállalkozni, a szabad termelői és a rögzített fogyasztói árak ellentmondását a gazdasági egyensúly és hatékony­ság javításával lehet feloldani. Se­gíthető ez a szocialista import bő­vítésével és a szerződéses árak rendszerének szélesítésével. Az árak arányai nem eléggé felelnek meg a népgazdasági ágak valóságos hatékonyságának. Az áraránytalanságok következtében széles a pénzügyi megkülönbözte­tések köre, sok a kedvezmény és a támogatás. Ezt nem lehet finan­ciális úton csökkenteni, hanem csak a hatékonyságot javító gaz­daságpolitikai és vállalati intézke­déssorozattal. Az utóbbi időben több ilyen intézkedés született: a kormány foglalkozik 6—10 nagy­­vállalat termelésszerkezetének át­alakítási lehetőségeivel; a köz­ponti fejlesztési programok is a gazdasági szerkezet átalakulását szolgálják; a munka- és üzem­­szervezési program, a nem gazda­ságos termelés visszaszorítása, az elavult gépparkok cseréje, mind a támogatások csökkentését ered­ményezheti. Rugalmasabb nyereségadózás Az adott árszínvonalon belül is lehet törekedni az árarányok ren­dezésére. A költségterhek arányá­nak megváltoztatása, az álló- és a forgóeszköz terheinek csökken­tése és az élőmunka járulékainak emelése indokolt. Időszerű azt is megoldani, hogy az eszközlekötési járulékot az állóeszközöknek nem a bruttó, hanem a nettó értéke után számolják el a vállalatok. Helyes megszüntetni a hiteleszkö­zök kettős, eszközlekötési járulék­kal és kamattal történő terhelé­sét is. Ezután az előadó a nyereség­adózás szabályaival foglalkozott. Mint mondotta, a nyereségfel­használást túlzottan mereven sza­bályozzák az előírások. A nyere­ségmegosztás kötelező előírásait a jövőben az adózás más, rugal­masabb befolyásoló módszerével, elsősorban a nyereségnek a fel­­használás szerinti progresszív adóztatásával lehet helyettesíteni. E rugalmasabb felhasználási sza­bályoktól az remélhető, hogy csökkennek az árfelhajtó törekvé­sek, erősödik a fejlesztési források jövedelmezőség szerinti differen­ciálódása, korlátozódnak a része­sedés túlzott differenciálódásával összefüggő aránytalanságok. Ezek hatására jobban meg lehet követelni a vállalatoktól, hogy maguk viseljék döntésük követ­kezményeit. A nagyobb önállóság a nyereség felhasználásában nő- NEM GOND A KÖTÉS, MERT MINDEN ŐSZI DIVATSZÍNT MEGTALÁL A FOKI FOKALAK BŐ VÁLASZTÉKÁBAN Kaphatók Budapesten a boltokban, vidéken az áruházakban és a szaküzletekben. NÉPSZABADSÁG 1973. október 2., kedd Hol, milyen bérszabályozás célszerű? Érdekeltségi rendszerünk egyik legproblematikusabb elemeként említette az előadó a bérszabályo­zást. A bérszabályozás nagy kü­lönbségeket teremtett a vállalatok között, a jövedelmezőséghez iga­zodva nem mindig indokolható kereseti aránytalanságok kelet­keztek. A vállalatok egyenlősdi szemlélete korlátozta a teljesít­ménykülönbségeket kifejező kere­setek kialakulását. A bérszabályo­zást úgy kell megváltoztatni, hogy az egyéni keresetek a végzett munka szerint a jelenleginél job­ban differenciálódjanak. A most készülő szakmai bértáblázat segít­heti az arányosság jobb érvénye­sítését a keresetek növekedésében. A társadalompolitikai követelmé­nyeknek megfelelően nagyobb le­hetőséget kell biztosítani a bér- és jövedelemarányok tudatos köz­ponti befolyásolásának. Az előadó háromféle lehetsé­ges bérszabályozási típust sorolt fel. Bértömeg-szabályozás ott al­kalmazható, ahol a fejlődéshez tartósan nem kell létszámot nö­velni, s a termékszerkezet vi­szonylag állandó. A kereslet-kíná­lati viszonyok változásának erő­teljesen kitett területeken a telje­sítményhez kapcsolt bérszínvonal­szabályozást célszerű működtetni. Központi bérpolitika alkalmazásá­ra pedig elsősorban ott kerülhet sor, ahol a nyereséget alapvetően központi termeléspolitikai, árpoli­­tikai elhatározások alakítják. Vagyis ahol a jövedelmezőség a vállalatoktól független okok miatt hosszabb távon is csak lassan nö­vekedhet. Az előadó végül a jóléti­ jutta­tások szabályozásával s az itt cél­szerű változtatásokkal foglalko­zott, majd a terv és a szabályozók összefüggését taglalta. A miniszter előadása után há­rom szekcióban folytatta mun­káját a nagyszabású tanácskozás. Felavatták a Könnyűipari Műszaki Főiskolát Hétfőn Óbudán átadták rendel­tetésének a Könnyűipari Műszaki Főiskolát, amely ideiglenes jelleg­gel egy évvel ezelőtt kezdte meg működését. Az ünnepség részve­vőit dr. Vámos György főigazgató köszöntötte, majd dr. Polinszky Károly művelődésügyi miniszter­­helyettes és Keserű Jánosné könnyűipari miniszter mondott avatóbeszédet. Az avatóünnepségen felszólalt Maróti Gyuláné, az MSZMP III. kerületi Bizottságának titkára, valamint a karl-marx-stadti és lódzi testvérintézmények kép­viselői. Végül a könnyűipari mi­niszter és a művelődésügyi mi­niszter-helyettes kitüntetéseket adott át a főiskola felépítésében különösen kitűnt dolgozóknak. A főiskola feladata az, hogy üzemmérnököket képezzen a ru­ha-, a textil-, a bőr-, a nyomda- és a papíripar részére. Az új fő­iskolán jelenleg több mint 300-an tanulnak, ötszáznál többen a há­roméves képzést nyújtó nappali, és 300-an a négyéves esti, illetve levelező tagozaton. Az épület négyemeletes szárnyában vannak az oktatóhelyiségek, a laborató­riumok, a tanszékek. Az összekö­tő szárnyban helyezték el az ebédlőt, a tornatermet, a leendő nyomdaipari tanműhelyt. A hat­emeletes diákotthon négyágyas szobáiban 160 hallgatót tudnak el­helyezni. A tervek szerint még az idén elkészülnek a gépcsarnokok, amelyeket jövőre adnak át ren­deltetésüknek. A Könnyűipari Műszaki Főiskola új tanulmányi épülete. A Petőfi partizánzászlóalj jubileumi ü­nn­epsége Jugoszláviában Jugoszláviában, a horvátországi Slatinski Drenovacon ünnepséget rendeztek vasárnap a Petőfi Sán­dor nevét viselő magyar partizán zászlóalj megalakulásának 30. év­fordulója alkalmából. A magyar nemzetiségű lakosokból álló zász­lóalj, amely ebben a helységben alakult meg, a jugoszláv népfel­­szabadító hadsereg kötelékében harcolt Szlavóniában, majd ké­sőbb csatlakozott a Vajdaság tar­tomány területén megalakított Pe­tőfi Sándor dandárhoz. Az ünnepségen megjelentek a zászlóalj volt harcosai és parancs­nokai; jelen volt a Magyar Parti­zán Szövetség küldöttsége, s ott volt Tóth Elek, a Magyar Népköz­­társaság belgrádi nagykövete is. Az ünnepségen Rudolf Jantovics tábornok, a Petőfi-dandár volt komisszárja és Jure Bilics, a JKSZ elnöksége végrehajtó irodájának tagja mondott ünnepi beszédet. HA JÖN AZ ÚTHENGER Ajánlatos félreállni, Melit se­bessége ugyan legfeljebb órán­kénti hét kilométer, de súlya 12 tonna a statikus hengernek ne­vezett masinának, melyet Gön­­czöl Sándor vezet Monor határá­ban. Munkahelye a KPM Közúti Igazgatóságának monori útmes­­tersége. Csaknem negyedszázada dolgozik az utak épségéért, Mo­­norra már nehézgépkezelőként került. Az utakhoz mindenkinek köze van, az utakról mindenki mond véleményt. Különösen egy-egy gödör elhagyása után. Ismeretlenül szidottak — Minket elég sokat emleget­nek — ismeri el Pethő Lajos úr­­mester. — Rendszerint anélkül, hogy ismernék a munkánkat. Például mit mond magának az útmester szó? Valaki, aki kapir­­gál az út szélén meg igazgatja a táblát. Nahát az az útkaparó. Az útmesteri állás valaha a dzsentri­gyerekek menhelye volt. Ha már igazán elszegényedett valamelyi­kük, kinevezte a főispán útmes­­ternek. Kész csoda, hogy e szak­képzetlen útmesterek mellett uta­kat építettek s javítottak. Nekem technikusi végzettségem és út­mesteri vizsgám van, az újaktól általános mérnöki diplomát kér­nek. Felelek mintegy ötven em­berért, és az idei munkáinkra 110 millió forintot kaptunk. A monori járáshoz 193 kilomé­ter út tartozik. Az útmesterség ezen ellát­hatósági feladatokat, folytat fenntartó és beruházói te­vékenységet. Kihelyezi, újrafesti a közlekedési táblákat. Hivatása szerint minden munkája a közrem­kedés biztonságáért, a közlekedés javításáért van. Pethő Lajos sze­rint : — Minden közlekedési baleset önvizsgálatra készteti az embert. Vajon az út állapota kielégítő volt-e? Pest megye nehéz terület. Lényegesen nagyobb terhelést kell kibírniuk itt az utaknak, mint mondjuk Szabolcsban, Zalában. A fővárosba, mondhatni, minden autós eljut. Ugrálások Az ötven monori útmunkás jó része régi ember. Kötődik az út­javító, -építő munkához és a fő­nökhöz. Egymás virtusos kaland­jait kéretlenül is mesélik. Hogy „a Marci — igaz, százharminc ki­lós embert — hat felnőtt ebédjét meg bírja enni, sörből meg világ­­versenyen indulhatna, de olyan a munkabírása is, az ereje is — több emberével felér”. Vagy ugye az úthengere® egyszer már temp­lom kerítését is kiszaggatta a gép­pel, mert lejtő aljában volt, és a henger meglódult kissé. Ugratták: „tán így akarta megmutatni, hogy harcos ateista?”. Nem a tréfa­­a lényeg. Csak azért érdemel említést, mert az ugratást összetartó társaságban megbocsátják. A lényeg az utak szélesítése, javítása. A program szerint hatméteresre szélesítik a monori járás útjait is. Harminc­­centis szórt alapra kerül az asz­faltbeton. A Betonútépítő Vállalat Marini gépe dolgozik itt, költséges, de gyors jószág. Az új út széle cakkos, nincs szegélye. Úgy mond­ják, az aszfaltbeton elég kemény ahhoz, hogy néhány évig javítás nélkül kitartson. Mindenesetre ,a régi, három és fél méter széles, gödrös úttal nem lehet összeha­sonlítani az újat. — Tudjuk, hogy jobbat is le­hetne építeni — mondják. — De ennyire telik a pénzből. Bárcsak ott tartanánk, hogy minden utunk erre hasonlítana. Hogy ne félve kelljen motorral, autóval ráhajtani a mellékutakra. Míg kinn az utakat javító, szé­lesítő munkások dolgoznak, a mo­nori központban — szűk udvaron zsúfolódnak a gépek — friss fes­ték kerül az útjelző táblákra. A négyes és ötös számú főútvonal az ellenőrzőkocsi munkaterülete. Rádió köti össze az irodával, ha balesetveszélyes helyet találnak jelzik, javítják. Segítik a bajba jutott gépkocsivezetőket — arra is volt már példa, hogy Pestig vontattak üzemképtelenné vált külföldi személykocsit. Téli hajrá — Ez csendes, időszak — ma­gyarázza Pethő Lajos. — Nálunk télen kezdődik a hajrá. Éjjel ket­tőkor indulnak az embereim, hogy „feketére” tisztítsák az utakat. Olyankor éjfélkor jövök el hazul­ról. Hajnalban bejönnek a jelen­tésekkel, adjuk fel a központnak, hogy a rádió bemondhassa reggel. Nem mindig­ dolgozunk szabályo­san. Tavaly az egyik gépkocsive­zető hetven órát ült egyhuzamban volán mögött. Nem volt más megoldás. Ezt megfizetni a pénz kevés. Néha jólesne, ha észreven­­nék őket. Ha jó szóval illetnék őket az utazók. Az út hibáiról ritkán tehetnek, a javítás mindig őket dicséri. M. D.

Next