Népszabadság, 1974. augusztus (32. évfolyam, 178-203. szám)

1974-08-01 / 178. szám

1914. augusztus 1., csütörtök NÉPSZABADSÁG Vendégünk, Siaka Stevens Siaka Probyn Stevens 1905. au­gusztus 24-én született az ország déli tartományában fekvő Moyam­­bában. Tanulmányait a főváros­ban, Freetown­­ban végezte, majd 1947—48- ban Angliában, az oxfordi Rus­­kin College-ben folytatta. Egyike az Egyesült Bá­nyászok Szö­vetsége megala­pítóinak, és 15 évig volt a szak­­szervezet füg­getlenített fő­titkára. 1948-tól 1950-ig az or­szágos szakszer­vezeti kongresz­­szus főtitkára volt. Hét évig a moyambai ke­rületi tanács­ban, majd hat évig a fővárosi tanácsban dolgo­­zott. A második világháború után kibontakozott függetlenségi moz­galom eredményeként Nagy-Bri­­tannia arra kényszerült, hogy ön­­kormányzatot adjon az ország­nak. Dr. Sinka P. Stevenst ekkor választották meg a törvényhozó tanács tagjának. A kormányban ő töltötte be a föld-, bánya- és munkaügyi miniszteri posztot. A haladó erők összefogásával megalakult Össznépi Kongresszus — amelynek vezetője Sinka Ste­vens — az ország azonnali ön­állóságáért indított küzdelm­et. Az 1960. évi londoni alkotmányozó konferencián a volt gyarmatosí­tók igyekeztek befolyásukat a törzsfőnökökre támaszkodva meg­őrizni és katonai támaszpontokat biztosítani Sierra Leone terüle­tén. Sinka Stevens nem volt haj­landó aláírni az ország szuvere­nitását korlátozó, Angliával kö­tendő védelmi egyezményt és meghirdette a „Választásokat, még a függet­lenség előtt!” mozgalmat. Eb­ből született meg az összné­pi Kongresszus Párt (APC).Az 1962-es válasz­tások után Ste­vens lett az el­lenzék vezére. Az 1964-es hely­­hatósági válasz­tásokon az APC szerezte meg a többséget a fő­városban. Ste­vens Freetown polgármestere lett. Az 1967. évi általános vá­lasztásokon az Össznépi Kongresszus Párt győ­zött, Stevenst nevezték ki kor­mányfővé. A hadsereg főparancs­noka azonban letartóztatta az új miniszterelnököt és kormányát. Amikor az ország 1968 áprilisá­ban újra visszatért a polgári kor­mányzáshoz, ismét Stevenst vá­lasztották meg miniszterelnöknek. Az országban érdekelt külföldi részvényesek és az őket támo­gató nyugati politikai körök az ország gazdaságát erősítő, haladó intézkedésektől félve 1971 már­ciusában ismét katonai puccsal próbálkoztak megdönteni a kor­mányt. Ebben a helyzetben Sierra Leone kormánya Sékou Touré guineai elnökhöz fordult segít­ségért, majd ezután a két ország védelmi szerződést kötött egy­mással. 1971 áprilisában Sierra Leone köztársasággá vált, köztársasági elnökké Stevenst választották meg. Megbukott a szakszervezetellenes törvény Októberi választásra számítanak Nagy-Britanniában­­ LONDONI TUDÓSÍTÓNKTÓL________­ Szerdán a konzervatív liberá­lis ellenzék minden gáncsosko­­dása ellenére törvényerőre emel­kedett a munkáspárti kormány ál­tal javasolt „a szakszervezetek és a munkaviszonyok” elnevezésű javaslat. Ezzel érvényét vesztet­te a konzervatívok 1971-ben ke­resztülhajszolt munkásellenes és szakszervezetellenes „ipari viszo­nyok törvénye”, amely Robert Carr volt munkaügyi miniszter nevéhez fűződött. A Carr-féle törvény érvénytelenítésével a ki­sebbségi munkáspárti kormány a szakszervezeteknek a februári vá­lasztás alkalmával tett egyik legfontosabb ígéretét teljesítette, gyakorlatilag a 24. órában, vagyis a parlament tavaszi-nyári ülés­szakának utolsó napján. A késedelem oka a jobboldal két­ségbeesett ellenállása volt. A kon­zervatívok és a liberálisok hall­gatólagos parlamenti koalíciója nem vállalkozott nyíltan a Carr­­törvény­­megmentésének népsze­rűtlen feladatára, hanem olyan kiegészítő javaslatokat ragasztott az új törvényhez, amelyek egyi­­ke-másika még az évszázad ele­jén kiharcolt szakszervezeti jogo­kat is kétségbevonja. Michael Foot munkaügyi miniszter a vi­tazáró beszédében méltán állapí­totta meg, hogy bár az új tör­vény megsemmisítette az 1971-es toryjogszabályok kirívó szak­szervezetellenes vonásait, de a félmegoldások miatt „a munka­­vállalók védelmében” elnevezés­sel újabb törvényjavaslatot fog a későbbiekben a Ház elé terjesz­teni. — A kiegészítésekért az ellen­zék a választók előtt fog felelni, — hangoztatta Michael Foot. Ha­sonló szellemben mondott beszé­det Harold Wilson miniszterel­nök a munkáspárti képviselők­nek a parlamenti szünet kezde­te alkalmából tartott ülésén. A választás napjának megnevezése nélkül a képviselők értésére ad­ta, hogy a kormány nem szán­dékszik a parlamentben fenntar­tani kisebbségi helyzetét. A be­szédet elemezve valamennyi lon­doni megfigyelő arra a következ­tetésre jutott, hogy Harold Wil­son elszánta magát a rendkívüli választások megtartására, legké­sőbb október hónapban. — A következő választásra — mondotta Wilson — olyan gazda­sági helyzetben kerül sor, amely a legsúlyosabb az ország háború utáni történetében s amelyre mi felhívtuk az ország figyelmét az utolsó választás előtt is, alatt is, és azóta is. Ez lesz pártunk vá­lasztási kiáltványának kiinduló­pontja — hangoztatta a brit mi­niszterelnök. Sz. L. I. A hét végén hozzák nyilvánosságra az új etióp kormány névsorát Michael Imru etióp miniszter­­elnök Addisiz Abebában nyilatko­zott az etióp televízió riporteré­nek és elmondotta: a most hatal­mon levő kormányban nem lesz­nek lényeges változások. A kabi­net tagjainak többsége megtartja pozícióját. Az új kormány teljes névsorát a hét végén hozzák nyil­vánosságra. A miniszterelnök kijelentette, hogy meg kell újítani az ország adminisztratív apparátusát. Meg­engedhetetlen — mondotta —, hogy valaki hivatali pozícióját saját meggazdagodása szolgálatá­ba állítsa. (TASZSZ) JMoralisálás helyett Elgondolkodtató megjegyzése­ket vetett papírra a kispolgári­­ságról, az ellene folytatott harc­ról Czetter Ferenc budapesti ol­vasónk. Szerinte a „fogyasztói szemlélet” térhódításának „egye­bek között az az oka, hogy az er­kölcsből magyarázzuk a társa­dalmat, nem pedig fordítva”. Nem kevesebbet mond tehát, mint azt, hogy a kispolgáriság okát az emberek gondolkodásmódjában, erkölcseiben keressük, ahelyett, hogy azokra a társadalmi, anyagi körülményekre irányítanánk a figyelmet, amelyek segítik a kis­polgáriság továbbélését, sőt he­lyenként még az erősödését is. Ha az első hallásra túlzónak, kategorikusnak is tűnik ez az ítélet, érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen tapasztalatok vezették olvasónkat erre a kö­vetkeztetésre, annak ellenére, hogy az utóbbi években több olyan intézkedés történt, amelyek éppen a tulajdonviszonyok, a termelés szférájában szűkítették a kispolgáriság bázisát, újjáéledé­sének lehetőségeit. Nyilván az a felismerés, hogy az említett gya­korlati intézkedések mellett még mindig tapasztalható az a jelenség, amelyet olvasónk „el­vont moralizálás”-nak nevez­­ i­ Jiinerlt és az okok Senki sem tagadhatja, hogy a kispolgári jelenségeket bírálva, a morális megnyilvánulásokat, ha úgy tetszik, az emberi, a jel­lembeli és magatartásbeli gyen­geségeket is ostoroznunk kell. Az olvasónk által „elvont moralizá­­lásnak” minősített vád azonban jogos minden esetben, amikor itt megállunk. Ez esetben ugyan­is nem teszünk többet, mint ma­gában az emberben keressük a negatív jelenségek okát. Így egy­felől valamiféle, az emberi ter­mészetben rejlő sajátosságnak tűnik a kispolgáriság a maga ne­gatív megnyilatkozásaival, más­felől azt az illúziót keltjük, hogy nincs más dolgunk, mint megvál­toztatni az embert és ezzel eltű­nik a kispolgáriságnak az alapja, az oka is. Olvasónknak tehát igaza van akkor, amikor a kispolgáriság el­leni harcban azokra a tényezők­re, körülményekre irányítja a fi­gyelmet, amelyek nem az ember erkölcseiben, hajlamaiban, ha­nem a társadalom anyagi szférá­jában lelhetők fel. De hogyan képzeli el ezt a harcot olvasónk a gyakorlatban? Amit erről mond, azzal vitatkoznunk kell. A szemünkre veti ugyanis, hogy „túlságosan tiszteljük a valósá­got”, amin azt érti, hogy túlsá­gosan is figyelembe vesszük po­litikánkban társadalmunk átme­neti jellegét. És emlékeztet ben­nünket arra, hogy „mi nemcsak magyarázni, hanem megváltoz­tatni akarjuk a világot”. Olva­sónk szerint tehát a valóság „tisztelete”, vagyis figyelembe vétele s a világ megváltoztatá­sának szándéka ellentétben áll­na­k­ egymással. Ezzel szemben mi azt valljuk — és politikánk a gyakorlatban igazolja ennek helyességét —, hogy a realitá­sok figyelembe vétele és a társa­dalom megváltoztatásának szán­déka nemhogy ellentétben állná­nak, de feltételezik egymást. A valóság alapos ismerete, mérle­gelése kiindulópontja, alapja a társadalom megváltoztatására hi­vatott politikának. Ha nem „tisz­teljük”, azaz figyelmen kívül hagyjuk a valóságot, súlyosan hibázhatunk, tévedhetünk. Szocialista követe I­ntén­yrk­i isézert Mit jelent politikánkban a va­lóság figyelembe vétele a kis­polgáriság elleni harcot illetően? Azt, hogy abból indulunk ki, ma még átmeneti társadalomban élünk. Jelen vannak benne a múlt visszahúzó erői, közte a kispolgáriság is, nemcsak mint ideológiai, morális tényező, ha­nem jelen van annak anyagi, a tulajdonviszonyokban gyökerező alapja, a kisárutermelés is. A hibát nem akkor követjük el, ha ezt figyelembe vesszük politi­kánkban — sőt ez a helyes és törvényszerű —, hanem ha meg­engedjük, hogy ez az átmeneti­ség egyeseknek ürügy legyen a megbékélésre, a megalkuvásra, az elvtelen türelemre, arra, hogy konzerválják, állandósítsák az átmenetiséget az emberek gon­dolkodásmódjában, magatartásá­ban, erkölcseiben. Az ilyen törekvések, magatartás elleni harcban valóban szükség van az olvasónk által hiányolt egészséges türelmetlenségre, for­­radalmiságra. Arra, hogy az át­menetiség unos-untalan hangoz­tatása helyett — amely egyesek­nek menlevélként, felmentésként szolgál — nap nap után állítsuk szembe a kispolgárisággal azt, amivé formálni akarjuk társadal­munkat. De ha csak beszélünk ■erről, ismét csak elvontan mora­lizálunk. Ezért az szükséges, hogy a gyakorlatban, a mindennapi munkában és a társadalmi, a köz­életi szférában egy, a szocialista társadalom emberére kötelező ha­tározott követelményrendszert ál­lítsunk fel, és ellenőrizzük, kér­jük számon ennek betartását, ezt tegyük az emberek megítélésének mércéjévé a munkahelyeken és azokon kívül is. Ami pedig a kispolgáriságnak a társadalmi, anyagi viszonyaink­ban meglevő alapjait, forrásait il­leti, óvakodnunk kell mindenfaj­ta egyoldalúságtól. Egyesek a kis­polgáriság anyagi-társadalmi bá­zisát csak a kisárutermelő szek­torban vélik megtalálni. Zavarba akkor jönnek, amikor eléjük teszik a statisztikát, és kiderül: népgaz­dasági méreteit tekintve, jelenték­telen a magánszektor­­aránya a nemzeti jövedelem termelésében 1,8 százalék), mi több, jóval sző­kébb annál, mint amilyen mér­tékben jelen vannak a kispolgári­ság megnyilvánulásai. Ilyenkor találkozni olyan magyarázatok­kal, hogy a kisárutermelői men­talitás megfertőzi az addig becsü­letes, szerény embereket is, hi­szen a példák hatására előbb­­utóbb mindenki rájön, hogy sze­rezhet többet, és könnyebb úton élhet jobban is. A kispolgáriság ebben a felfogásban úgy jelenik meg, mint az ember természeté­ben eredendően meglevő hajlam, s innét már csak egy lépés azok­hoz az idealista elméletekhez, amelyek az emberi önzést tekin­tik a társadalmi átalakulások in­dítékának, rugójának. Viszony a szocialista tulajdonhoz. A kisárutermelő szektor szük­ségszerűen létezik társadalmunk­ban, népgazdasági szerepe általá­ban pozitív, hiszen hiányokat pó­tol, lakossági szükségleteket elé­gít ki. A kisiparosok, kiskereske­dők többsége tisztességes mun­kájából él, de ismerünk olyano­kat is, akik kijátsszák az állami rendelkezéseket, adócsalásokat követnek el, a megengedettnél nagyobb számú alkalmazottat foglalkoztatnak stb. De nemcsak a kisárutermelők számára válhatnak haszon forrá­saivá a szocialista szektor hiányai, tökéletlenségei, a szervezetlenség, az ellenőrzés hiánya. Kihasznál­ják ezt olyanok is, akik bár a szocialista vállalat alkalmazottai, a szocialista tulajdonhoz ma még nem szocialista, hanem kispolgári, kistulajdonosi módon viszonyul­nak. Szerzési vágyukat a legkü­lönbözőbb módon elégítik ki: ma­nipulálnak a hiánycikkekkel, árut kapcsolnak, hasznot húznak köz­vetítő tevékenységükből, a kor­rupció különböző formáit alkal­mazzák, kijátsszák a törvényeket. Bármily sokféle is a szerzés mód­ja, mindegyikükben fellelhetők a kispolgári magatartás jegyei: a magánérdek hajszolása, mások munkája gyümölcseinek elsajátí­tása. S a mások munkája ez eset­ben a szocialista tulajdon. Lénye­gében tehát a szocialista terme­lésben vállalt szerepét, feladatát privatizálja ez a típus a maga egyéni hasznára, a közösség pén­zén, a közösség kárára. Veszé­lyessége azonban ennél is na­gyobb. Az említett manipulációk tudniillik aligha hajthatók végre mások közreműködése vagy leg­alábbis elnézése nélkül. Így aztán magatartásuk egy-egy csoport magatartásává válhat, a Csoport­nak a termelésben betöltött sze­repe, feladata privatizálódik és­ szembekerül a közösségi, a nép­­gazdasági érdekkel. Ha már most az elmondottakat figyelembe véve vesszük fontolóra mindazt, amit a kispolgáriság el­leni harcról mondott olvasónk, el kell ismernünk, hogy igaza van, amikor az „elvont m­oralizálást” kifogásolja. A kispolgáriságot ugyanis sokan még ma is főként mint fogyasztói magatartást bírálják, mi több, nem is tartják azt többnek, más­nak, így azonban könnyen a kis­polgáriság vádjával illethetnek mindenkit, aki az átlagosnál töb­bet fogyaszt. Holott a kispolgári­ság nem definiálható az életszín­vonal egy bizonyos szintjével. Azt szoktuk mondani — és a gyakor­lat ezt sok példával igazolja —, hogy a legszerényebb anyagi kö­rülmények között élő ember is élhet, gondolkodhat kispolgári módon, és megfordítva, az átlagos életnívót jóval meghaladó egyén is élhet, gondolkodhat szocialista módon. Óvakodnunk kell tehát, hogy jó szándéktól vezérelve ugyan, az igazságtalan általánosí­tás hibájába essünk. Télten érni a szerz­ésnél Ettől óv meg bennünket, ha fi­gyelmünket nemcsak a fogyasztás mennyiségére, módjára összpon­tosítjuk, hanem a fogyasztási ja­vak megszerzésének forrására, ha nemcsak a kispolgári fogyasztási mentalitást bíráljuk, hanem első­sorban a kispolgári szerzés mód­ját. A kispolgáriság anyagi alap­ja, eredője ugyanis a javak meg­szerzésének nem szocialista mód­ja. Nagyon fontos hangsúlyozni ezt azért is, mert a fogyasztói ma­gatartás egyoldalú bírálata már csak a következményekre irányít­ja a figyelmet és nem a fonto­sabbra, az előzményekre, az okokra. A megelőzés a feladatunk, ott kell tetten érnünk az egyént, ahol kispolgári módon szerezhet és még mielőtt szerzett. Ha végiggondoljuk azokat az intézkedéseket, amelyeket a kor­mány hozott az utóbbi években, világosan látni, hogy ezek két irányban hatnak. Az egyik, az egészségtelen jövedelmi, vagyoni aránytalanságok meggátlása. A másik, rendelkezések, amelyek­nek az a célja, hogy a kisáruter­­melésben és a szocialista tulaj­donon belül, a termelés szférájá­ban gátoljuk meg az egyéni vagy a csoportérdekek jogtalan, a nép­gazdaság kárára történő érvénye­sítését. De ezekkel együtt egy igen hatásos eszköz van a ke­zünkben a kispolgáriság elleni harcban: a népgazdaság minden­­oldalú fejlesztése, erősítése, amely előbb-utóbb felszámolhatja a kis­polgáriságnak ma még kedvező hiányokat, szervezetlenséget, tö­kéletlenségeket. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy nem kell harcolnunk a kispolgári erkölcs, gondolkodás­­mód, életvitel, magatartás ellen. Hiszen mint mondottuk, a kispol­gáriság hatósugara lényegesen szélesebb, mint anyagi bázisa, a kisárutermelés. Azonkívül a kis­polgáriság nemcsak az önzésben, az anyagiak mértéktelen hajszo­lásában nyilvánul meg, hanem a közügyektől való elfordulásban, a közösség ügyeivel szembeni nem­törődömségben, a cinizmusban, a hibák, a tökéletlenségek kívülál­lóként történő bírálgatásában és sok egyébben. A kispolgáriság el­len folytatott harc igen bonyolult, sokoldalú, nagy felkészülést igénylő feladat, amelyben hatásos fegyvernek számítanak a gazda­sági, az adminisztratív intézkedé­sek, de fontos szerepe van az ideológiai, az eszmei harcnak, a türelmes meggyőzésnek, a neve­lésnek is. Faragó Jenő 3

Next