Népszabadság, 1975. augusztus (33. évfolyam, 179-204. szám)
1975-08-23 / 197. szám
10 „Tessék mondani, most mit csináljak?” LELKI ELSŐSEGÉLY „Tizenhat éves vagyok. Itt tanulok Budapesten, albérletben lakom Kőbányán. Jóformán alig ismerek valakit. Megismerkedtem tegnapelőtt egy fiúval. Megbeszéltük, hogy elmegyünk táncolni. Elmentünk a lakásához, mert otthon felejtette a személyijét. Én azt mondtam neki, hogy megvárom a kapuban. Vártam, vártam, majd megjelent negyedmagával. Belém karoltak, én kiabáltam, sikoltoztam, de fölcipeltek egy lakásba, ahol még két fiú és egy lány volt. Rám parancsoltak, hogy vetkőzzek le. Még a lány is velük tartott, mondogatta: tegyem meg. Beszorítottak egy díványra, és megerőszakoltak. Ha feljelentem őket, bizonyosan megtudja az apám, és hazavisz, nem tudom befejezni a tanulmányaimat. Még van egy évem hátra. Tessék mondani, most mit csináljak?” Kapaszkodók — Sajnos gyakran van ilyen drámai beszélgetésünk — mondja dr. Hegedűs Imre, az Éjjel-nappali Lelki Elsősegély Telefonszolgálat (az ELET) vezető pszichológusa. Telefonszolgálatunk kétéves fennállása alatt 13 000 telefonbeszélgetést bonyolított le. A hívók 20—25 százaléka fiatal. A hozzánk fordulók többsége persze nem ilyen kriminalisztikai esetek szereplője, de többnyire a kétségbeesés, a kiúttalanság érzése bírja rá, hogy felhívjon bennünket. Mintha a technikai kultúra, a civilizáció fejlődésével az embereknek mind több lenne a lelki bajuk. Valahogy úgy sűrűsödnek a problémák, hogy megoldásukhoz nincsenek meg azok a biztos kapaszkodók, amik régebben voltak. Ha valakinek valami gondja volt, elment a kuruzslóhoz, a paphoz, a tanítóhoz, a jegyzőhöz, az „orvoshoz”. Ők többnyire az évszázados normákat képviselték, ugyanazt mondták, amit régebben a nagyszülőknek, szülőknek. Most a vallási erkölcs, a rögzült hagyományos normák helyébe folytonosan változó, formálódó normarendszer lépett. Nincsenek örök, mozdíthatatlan törvények, amihez valaki mérheti magát, ami szerint magatartását megítélik. — Tapasztalataik szerint hogyan kerül egy fiatal, még kialakulatlan személyiség olyan helyzetbe, amiből nem lát kivezető utat? — Nagyon lényeges az a nevelői, családi környezet, amelyben a fiatal felnő. Lényeges még a baráti kör hatása is. A fiatalokkal szemben bizonyos igényszintet támaszt a szűkebb-tágabb környezet, s ha ezt nem tudja tetteivel egyeztetni, könnyen válságos helyzetbe kerülhet. Az otthoni problémákon kívül ide sorolnám a pályaválasztást, a szerelmi kapcsolatokat, majd a párválasztást. A nehézségeket maga az élet produkálja. Akár a magára hagyott terhes kislány, vagy az olyan gyermek esetében, aki jólétben nevelkedett, mindent megkapott, és aztán hirtelen a saját lábára kell állnia, s akkor felteszi magának a kérdést: ostobaság az egész, miért csinálom én ezt? — Hogyan lehet ezeket orvosolni, tanácsot adni? — Mi egy kicsit megállítjuk őket a napi rohanásban. Kényszerítjük, nézzenek szembe önmagukkal, mert minden mellékútnak van egy olyan szakasza is, amiért ők a felelősek. Nem lehet mindig a környezetre fogni a félresiklást. Nem lehet mindig a társadalmat, vagy az örökletes géneket felelőssé tenni. Kell annyira saját magukra figyelniük, hogy ha rávezetik őket, észre tudják venni, hol hibáztak. Ha megtalálják, meglátják a hibát a szülőkkel, a tanárral vagy a partnerrel való kapcsolat megromlásában, bizonyos pontokra próbáljuk felhívni a figyelmüket. Amikor már kifejlődik a készség a saját hibák felismerésére, arra, hogy a maguk tetteit mérlegre tegyék, akkor már el tudunk kezdeni egy párbeszédet a másik féllel, s a magány bűvös köre is megszakad. Ismerkedők — A csalódások korszakának is vannak jellegzetes konfliktusai? — A 14—18 közötti évek az ismerkedés, a próbálkozások időszaka, a másneműekkel való kapcsolatteremtés tanulásának az időszaka. Itt minden egyes mozzanat nyomot hagy. Az élmények, ismeretek elraktározódnak, és hatással vannak a következő információfelvételre, cselekvésre vagy cselekvéssorozatra. Nemritkán felhívnak, amikor például egy nagyon fiatal lánynál bekövetkezik a nem kívánt terhesség. Ebben az esetben a lány nincs a társadalmi érettségnek azon a szintjén, hogy könnyedén el tudja dönteni, mit csináljon. Kézenfekvőnek látszik az a megoldás, hogy el kell vetetni a gyereket. Bár, ha a lány anyai ösztöne olyan erős, s elrendezhető életkörülményei révén van rá lehetőség, hogy megtarthassa, nekünk is több reményünk van, hogy ezt a szándékot megerősítsük benne. — Gyerekek is fordulnak tanácsért a lelki segély telefonszolgálathoz? — Sokszor. Emlékezetes számomra egy olyan eset, amikor tizenkét éves kislány azzal hívott fel, hogy először tapasztalja életében, hogy szerelmes. Ez a valami rendkívüli és különleges bizsergető érzés. Az volt a kérdése, hogy kezdeményezze-e a találkozást a fiúval. Erre mi azt a tanácsot adtuk, hogy találkozzanak többet, és ismerjék meg egymást. Sportoljanak együtt, kiránduljanak, találjanak ki közös foglalkozásokat. — Ezekre a kérdésekre viszonylag könnyű válaszolni, de vannak-e komolyabb gondjai a tizenéves korosztálynak? pedagógia módszertani hibáira bukkanunk. Ez úgy jelentkezik, hogy a tanár megfélemlíti a diákot: „ha nem felelsz jól, egyes”. Helytelen a büntetés és a jutalmazás aránya; abból kellene kiindulni, ha jól felelsz, jelest kapsz. S még valami: a követelményekhez fokozatosan kellene hozzászoktatni a gyerekeket kisgyermek kortól kezdve, de ez azt is jelenti, hogy mindig az érettségének megfelelő szinten megfogalmazva az igényeket. Az a szülő és a pedagógus melléfogása, hogy nem a belátásra apellál, nem indokol, nem magyaráz. Hiába mondja a tanár azt, hogy fegyelmezettnek kell lenni, amikor a gyerek látja, hogy ő vele szemben ingerült, vagyis: fegyelmezetlen. Ha a gyerek elkésik az iskolából, intőt kap, viszont a pedagógus rendszeresen késik az órájáról 5—10 percet. A tanár azt mondja, hogy szépen kell írni, a javításai azonban olvashatatlanok. De nézzük az érem másik oldalát is. Ha az iskolai oktatás, a pedagógus mintaszerű, a család KM.mii1iMiMmiimttitmmw.Tlim . KOSSUTH RÁDIÓ 8.20: Lányok, asszonyok. 8.40: Musicalekből. 9.20: Görög mitológiai tárgyú operákból. 10.03: Ház a lövészárkok között. Rádiójáték. 10.47: A Ravel-zongoraverseny győzteseinek hangversenye. 11.32: Schumann-kórusművek. 11.45: A magyar népköltészet hete. 12.20: Zenei anyanyelvünk. 12.30: Magyarán szólva . .. 12.43: Melódiakoktél. 13.30: Jegyzet. 13.40: Fiataloknak! 14.25: Új Zenei Újság. 13.05: Kis magyar néprajz. 13.10: Cigánydalok. 15.27: Varázskeringő. 16.00: 168 óra. 17.30: Románia nemzeti ünnepén elhangzik. 18.10: A zongoraművészet első aranykora. 19.30: Kabarészínház. 30 éves a Ludas Matyi. III. rész. 20.33: Népdalok. 21.23: Krimikedvelőknek. 22.20: A beat kedvelőinek. 23.05: Századunk mesterműveiből. 0.10—2.00: Melódiakoktél. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: v. Gieseking zongorázik. 9.03: Válaszolunk hallgatóinknak. . 9.20: Népi zene. 10.00—12.03: Zenés műsor üdülőknek. 12.03: Zenekari muzsika. 12.50: Jelképek erdején át... 13.03: Wagner: Tannhauser. Operarészt. 14.00: Napraforgó (Gyermekrádió). 14.48: Éneklő Ifjúság. 15.00: Orvosi tanácsok. 15.05: Bach: V. brandenburgi verseny. 15.27: Termelés kicsiben, eladás nagyban. 16.03: Fúvószene. 16.18: Az élő népdal. 16.28: Sosztakovics: Szonáta. 16.52: Székely Mihály operafelv. 17.44: A századforduló Amerikájáról. 18.15: Közkívánatra! 20.18: Mozart-hangverseny. 21.33: Népdalok. 22.18: Portrék az operaszínpadon. 23.15: Népszerű énekesek műsora. 3. MŰSOR 12.23: Haydn-vonósnégyesek (szt.). 13.20: Zenekari hangverseny. 14.40: Massenet: Heródiás. Részi. 13.20: Délutáni hangverseny (szt.). 16.40: ötórai tea (szt.). 18.10: Az éden elvesztése.Illyés Gyula oratóriumának I.változata. 19.03: Húzd rá, Jonny! Dzsesszopera. 20.03: A dalirodalom remekei (szt.). 21.20: Earl Hines felv. (szt.). 21.43: Zenekari hangverseny. TELEVÍZIÓ 9.00: Tévétorna (ism.). 9.05: Delta (ism.). 9.30: Az aranyrablók, XII. rész. 10.20: Játék a betűkkel (ism.). 10.45: Balzac nagy szerelme, III. rész (ism., színes). 11.43: Tízen Túliak Társasága (ism.). 12.35: Tájak, városok, emberek (ism.). 14.43: Flúgos-futam. 15.05: Az összeesküvők, III. rész. 16.20: Hírek. 16.25: A sétáló szobor. Boldizsár Iván útinaplója. 17.00: FTC—OSC vizilabda-mérk. Közv. 17.50: Románia nemzeti ünnepén. 18.10: Magyar tudósok. A sorozatban ezúttal Kardos Lajos szólal meg. Éveken át tanított híres külföldi egyetemeken, felszabadulásunk óta pedig a hazai pszichológiai kutatások vezető egyénisége. A műsorban megismerkedhetünk életútjával, valamint tudományágának valamennyiünket érdeklő kérdéseivel. 19.00: A szocialista képzőművészet jelképei. Anyaság. 19.20: Cicavízió (színes). 19.30: TV Híradó. 20.00: A Felvízvédelmi Kutató Intézet jelentései. Rajzfilmsorozat. I. Aggasztó hírek. 20.10: Micsoda figurák (színes). 21.25: Maria Gielgud műsora (színes). 22.05: TV Híradó 2. 22.15: Mouchette. Mb. francia film (1 éven felülieknek!). NÉPSZABADSÁG 1975. augusztus 23., szombat — A fő gond számukra ebben a korban a szexuális élet. Fiúknak, lányoknak egyaránt. A lányoknál a menstruáció, a fiúknál a magömlés szorongató, félelemmel teli folyamatoknak tűnhetnek, holott természetes, magától értetődő dolgok. Ebben a korban jellegzetesek a partnerproblémák. Kivel, mikor, hogyan álljanak szóba, milyen közelséget engedjenek meg? A lányoknál az is gyakran fölmerül, hogy amikor már van megfelelő partnerük, nem tudják eldönteni, meddig menjenek el vele. Tegye, ne tegye? Itt már egy kicsit vissza kell fogni őket. A túl gyors vagy felelőtlen kapcsolat ne legyen a kárukra. A tizenhat éves lányok biológiailag érett nők, csakhogy ezzel nincs párhuzamban az érzelmi, intellektuális és szociális érettségük. Vizsgadrukk — Jelentkeznek-e sajátos iskolás problémákkal a fiatalok? — Év végén, az érettségi vizsgák idején igen gyakran. Vizsgadrukkról panaszkodnak, félnek a közösség előtti szerepléstől. A vizsgaláz okait keresve, legtöbbször a túlságosan jegycentrikus azonban rossz példát mutat, megint csak a gyerek issza meg a levét. — Tapasztalta azt a jelenséget, amit a nemzedékek közti ellentétként emlegetnek? — A fiatalok másképpen közelítik meg ugyanazokat a jelenségeket, mint a felnőttek. Ma egy gyermek sokkal többet tud a világról, mint a nagyapja. De nem érzi a körülmények szorító kényszerét, a megélhetés sokszor keserves gondjait. Sokan könnyedén veszik a mindennapokat. Kevésbé érzik szükségét a fegyelmezett, rendszeres erőfeszítésnek. Némely felnőttnél viszont azt látják, hogy állandó hajszával szerzik meg a több és több pénzt, az autót stb., s nincs idejük önmaguk számára. Ez az, amiért a fiatalok kicsit lenézik őket, noha egyebek között e hajszának is köszönhetik a kényelmüket. A fiatalok legtöbbször csak addig jutnak el, hogy tagadják a szülők s más felnőttek életvitelét, életfelfogását. Nehezen nyugszanak bele, hogy a felnőttektől nem várhatnak kész életrecepteket. Azokat maguknak kell kialakítaniuk, ám nem csupán a dac diktálta elvek alapján. Katona Sándor Nyugat felől időromlás A Földközi-tenger középső térségéből a Kárpát-medencén és környékén át a Szovjetunió nyugati részéig leszálló légmozgású zóna húzódik. Ennek területén — a leszálló légmozgások szárító hatása következtében — túlnyomóan derült, száraz az idő; a nappali hőmérséklet általában eléri, vagy 2—6 fokkal meg is haladja az évszaknak megfelelő átlagot. A leszálló légmozgású zónától keletre, de főleg tőle nyugatra felhős, esős, hűvös az idő, a nappali hőmérséklet főleg a tartósabban esős helyeken 4—7 fokkal is elmarad az évszaknak megfelelő sokévi átlagtól. Hazánkban pénteken túlnyomóan derült, száraz idő volt. A nyugati megyékben többfelé megélénkült, egykét helyen időnként megerősödött a déli szél, a hőmérséklet 14 órára 24— 26 fokig emelkedett. A Kárpát-medence időjárása a következő napok folyamán a nyugat felől közeledő hűvös és jelentékeny nedvességtartalmú léghullámok hatása alá kerül. Várható időjárás ma estig: Keleten kevesebb, nyugaton több nappali felhőképződés, a Dunántúlon már szórványosan záporral, zivatarral. Mérsékelt, időnként élénk déli, délnyugati, majd megerősödő északnyugatira forduló szél. Várható legmagasabb hőmérséklet 22—27 fok között. A Duna vízállása pénteken Budapestnél 313 centiméter volt, mára 320 centiméter várható. A Balaton vizének hőmérséklete tegnap délben Siófoknál 24 fok volt. 1975. awsusztus 22. 13 :óra MŰSOROK Budai Parkszínpad: Belépés csak állatbarátoknak. Gálaest (8). Fővárosi Nagycirkusz: A Moszkvai Nagycirkusz jubileumi műsora (fél 4 és fél 8). Kisstadion: Tűzparádé (az Ukrán Jégrevü műsora, fél 8). Aprópénzért ? Kommunista szombat, Hat órát Budapestért-mozgalom, Egy üzem — egy iskolamozgalom, mezőgazdasági idénymunka, parképítés, óvodaépítés: rengeteg lehetőség kínálkozik azoknak, akik elhatározzák, hogy szabad idejükből néhány órát társadalmi munkára fordítanak. Milliós tételekben számolhatók azok a forintok, amelyeket a KISZ-fiatalok két kezük önkéntes munkájával teremtettek elő. Ami feladatot a KISZ magára vállalt az elmúlt években, azt többnyire teljesítette, néha túl is teljesítette. A kép tehát kedvező. De ha egy kissé tovább kérdezünk, érdekes dolgokat tudhatunk meg. Példaképpen vegyük egyik külkereskedelmi vállalatunk KISZ- szervezetét. A titkár így mesélte el legutóbbi társadalmi munkájuk történetét: — Október végén kaptuk a felhívást, hogy járuljunk hozzá egy vietnami szakmunkásképző intézet felépítéséhez. Száztízen vagyunk, négyezer forintot vállaltunk. „Ha már annyira vered a vasat, eredj és szerezz munkát” — mondták nekem a többiek. Szereztem. Elszegődtünk a XI. kerületi IKV-hoz háztakarításra. Ezt még a takarító vállalat sem vállalta el. Hetvenen ígérték, hogy eljönnek, harmincegy ember meg is jelent. Egy házaspár odaadta a két gyereket a nagymamának, csak hogy eljöhessenek. Szó, ami szó, ezzel a hiányos létszámmal csak 1600 forintot kerestünk. Akik nem voltak ott, befizették a saját zsebükből a hiányzó pénzt, így jött össze a négyezer forint. Tanulságos történet, érdemes elgondolkodni rajta. Különösen az utolsó mondaton. Egyre több helyről hallhattuk az utóbbi időben a társadalmi munkának ezt az egyszerű megváltását. A látszat rendben van. Volt társadalmi munka? Volt. Befizették a pénzt? Számlák vannak róla. Teljesítette a KISZ-szervezet a vállalását? Korántsem. Csalafintasággal helyettesítette. A dologban nem az a veszélyes, hogy néhányan hozzátettek pár forintot a közös szerzeményhez. Ez legfeljebb fölösleges. Mindenki jól tudja, hogy országépítő gondjaink egy része abból származik: kevés a munkáskéz. Nem a pénz, a hitel, a fedezet hiányzik legtöbbször, hanem az ember. A társadalmi munkának — a közös élményen túl — éppen az a célja és értelme, hogy a fiatalok elvállalják: segítenek a gond enyhítésén, ki-ki elvégez egy kis részt abból a munkából, amely nélküle lassabban készülne el. Az, hogy a munkabérről lemond, felajánlja óvoda, bölcsőde, KISZ-tábor vagy vietnami szakmunkásképző intézet építésére — már másodlagos dolog. Ezt tükrözi a KISZ KB állásfoglalása is, amely világosan leszögezi: csak olyan társadalmi munka szervezhető, amelyben a befolyt pénz ellenértéke valóságosan elvégzett munka. Egyszerűbben szólva: nem a pénz a fő cél, hanem a tényleges munka. Ezt az alapelvet sértik meg azok a KISZ-szervezetek, amelyek — a „kifelé csak jót mutatunk”szemléletétől elbűvölve — utólag befizettetik a hiányzó pénzösszegeket. Nem hasznot hajtanak, hanem kárt okoznak vele. A társadalmi munka eszménye egyszerű adásvételi ügyletté degradálódik. Akinek van fölösleges ötven—száz forintja, annak nem kell dolgoznia, az majd kifizeti a maga részét — ezt hirdetik kimondatlanul is az ilyen „megváltások”. Ha elvesszük a fiataloktól a közösen végzett munka örömét, azt a tudatot, hogy munkájuknak eredménye lesz — mi marad? ötven forint, amit egy számlára leszurkolnak? De könyöradományra senkinek sincs szüksége; sem az országnak, sem az üzemeknek, sem a KISZ-nek. Legkevésbé az „adakozóknak”. Törvényeink szigorúan büntetik a társadalmi tulajdon ellen elkövetett cselekményeket. És a társadalmi tudat ellen elkövetetteket? Érdi Mogyorósi Katalin