Népszabadság, 1976. október (34. évfolyam, 232-258. szám)
1976-10-06 / 236. szám
1976. október 6., szerda NÉPSZABADSÁG FELKÉSZÜLT A TÉLRE AZ AFOR Félmillió tonna háztartási tüzelőolaj 3500 elálítóhelyen Előfelvásárlás 330 ezer tonna (Tudósítónktól.) A lakosság egy év alatt csaknem 830 ezer tonna háztartási tüzelőolajat használ fel, aminek nagy részét a téli hónapokban vásárolja meg. Milyen lesz az ellátás, hogyan készült fel az ÁFOR a télre — erről kértünk tájékoztatást a vállalattól. A téli hónapok forgalmában a tavalyihoz képest csak minimális növekedés várható. A nyári kedvezményes akció keretében ugyanis azok a fogyasztók, akiknek van saját tárolóedényük, mintegy 330 ezer tonna folyékony tüzelőanyagot vásároltak meg, 80 ezer tonnával többet, mint tavaly, így a téli hónapokban félmillió tonnás forgalom várható. Az igények azonban még nem oszlanak meg egyenletesen. Az átlagos napi 13,3 ezer tonna helyett a csúcsforgalmi napokon 17,5 ezer tonna gázolaj és tüzelőolaj értékesítésére számítanak. A meglevő készletek azonban ennél nagyobb igények kielégítését is fedezik, az ellátás tehát zavartalan, kiegyensúlyozott lesz. Kisebb fennakadást legfeljebb a fuvarozási nehézségek okozhatnak. A rendszeres, folyamatos áruutánpótlás a zavartalan ellátás legfőbb feltétele, éppen ezért részletes tervet készítettek arra is, mikor, milyen módon töltik fel a készleteket A Dunai Kőolajipari Vállalattól például terméktávvezetéken havonként 60 ezer tonna gázolaj érkezik a csepeli, 80 ezer tonna a szajoli, 11 ezer tonna az ócsai, 12 ezer tonna a ceglédi, 20 ezer tonna a füzesabonyi telepre. A vasút is felkészült arra, hogy az üzem- és fűtőanyag-szállítás a téli csúcsidényben eléri a napi 12—13 ezer tonnát. Közúton, tehát tankautókban várhatóan naponként 14 ezer tonnát szállítanak. Ez utóbbi okozhatja egyébként a legtöbb nehézséget , a közúti szállítást ugyanis lassítják a rossz utak, s itt érezhető leginkább a téli időjárás hatása is. Az országban összesen 3500 elárusítóhelyen lehet tüzelőolajat vásárolni, közöttük a téli hónapokban több kisebb forgalmú benzinkút is segíti az egyenletesebb ellátást. Budapesten 270 elárusítóhely működik, közülük 13 éjszaka is nyitva tart. Gyorsíthatja a kiszolgálást az AKÖV, amely — ha a megrendelő gondoskodik cserekannáról — házhoz szállítja a tüzelőolajat. Mindezeken felül az autósok igényeit is igyekszik az ÁFOR kielégíteni. A különféle kenőzsírok, fék- és hűtőfolyadékok jelentős része már szeptemberben a raktárakba került. Szőlőtermelési rendszer történelmi borvidéken (Tudósítónktól.) Hazánkban elsőként a Gyöngyösdomoszlói Állami Gazdaság dolgozott ki szőlőtermelési rendszert minőségi borvidéken. A gazdaság a mátraalji történelmi borvidék legnagyobb szőlőtermelő nagyüzeme. A rendszerben a Mezőnagymihályi Állami Gazdasággal, illetve a Helyőmenti Állami Gazdasággal és hat termelőszövetkezettel vesz részt. A termelési rendszer két nagy szőlőtermelő körzetet foglal magába, a mátraalji borvidéken kiterjed a bükkaljai borvidékre is. A több mint ezernyolcszáz hektárnyi területen több kisebb szórt ültetvény is van. A művelési eljárások termelési hagyományai igen különbözőek, így több év szükséges ahhoz, hogy az új formát — amelyben 350 centiméteres a sortávolság és 120 centiméteres a tőtávolság — bevezessék. A gyöngyösi gazdaság a termelési technológia minden részletét kidolgozta, ennek betartását folyamatosan ellenőrzi. Ezért a tavaly létrehozott rendszer kedvező hatásai már az idei szüreten is érezhetők. Különösen kedvező a változás a rendszerben részt vevő, korábban gyengébb terméseredményeket elérő termelőszövetkezeteknél. A rendszer tagjai a gyöngyösi gazdaság által előírt talajerő-utánpótlást alkalmaznak. Ezt a szakszolgálati állomás rendszeres talajvizsgálatai és levélanalízisei alapján dolgozzák ki. Általánossá vált a talajmunkáknál a modern gépek alkalmazása. A gyöngyösi gazdaság szerződést kötött a Gödöllői Agrártudományi Egyetemmel, s ennek alapján az új, modern gépeket a rendszer területén próbálják ki. A napokban például a kombájnnal történő szüretről és a gépi rakodásról szerveztek bemutatót. A rendszer része a szőlő egységes feldolgozása is. Ez a gazdaság feldolgozó üzemében történik, amelyet két évvel ezelőtt építettek 70 millió forintért. Itt 60 ezer mázsa szőlőt tudnak feldolgozni, a pincék pedig 55 ezer hektoliter bor tárolására, érlelésére, kezelésére alkalmasak. A megállapodás szerint a rendszerbe bevitt szőlőket egységes elvek alapján minősítik, illetve értékesítik. Gyorshírben hallottam, hogy tegnap szalon nyílt a festői XII. kerületben, szépfővárosunk lankás táján. Az új intézmény arra hivatott, hogy a testkultúra ápolását szolgálja. Mint minden szalonban, férfiak és nők itt is azért jelentkeznek vendégként, hogy ügyes-bajos dolgaikat elvégezzék, legfontosabb teendőiknek eleget tegyenek. Gyorsan hozzá kell tennem, hogy a hölgyek kedden és csütörtökön, a férfiak a többi napokon vehetik igénybe a speciális szalon szolgáltatásait; koedukáció tehát nincs, ettől függetlenül egy cél érdekében jelennek meg eme nevezetes helyen: fogyni, erősödni és csinosodni kívánnak. A szalon elnevezés — könnyen lehetséges — sokakban em- S.'zaten lékeket ébreszthet. Egykori cowboyfilmekben a derék tehenészek a szalonban itták le magukat a sárga földig, s közben a helybeli lányok szórakoztatták őket; akadtak olyan szalonok, ahol az irodalom aktuális témáit beszélték meg az erre hivatottak, sőt működtek olyan szalonok is, amelyek emlegetése nem volt szalonképes. Jelenleg is működik kozmetikai szalon, ruhaszalon, tisztítószalon, kalapszalon, képszalon. Az ország első testkultúraszalonjában azonban szakképzett tanárok irányításával speciális gyakorlatokat végezhetnek a nők és a férfiak, hogy ■— ezt így adták hitül a megnyitón —a kívánt testtájakat erősítsék, illetve fogyasszák, természetesen garantálva a centiméterekben is kimutatható változásokat. Ugyanis a különleges tornagépek az úszás, a lovaglás, az evezés és egyéb más sportágak izomerősítő, illetve fogyasztó hatását valósággal koncentrálják. Ha mindezt rendszeresen igénybe veszik az erre rászorultak, akkor szavatoltan elérhetik azokat a hatásokat, amelyeket biztosít a terheléskerékpár, a hasizompad, a lengő lábgép és a masszírozómasina. Emellett orvosi szaktanácsadás is működik, már csak azért is, nehogy némelyik mohó látogató a gyors siker reményében eltúlozza a testtájak erősítésének, fogyasztásának az ütemét. Sz. F. József Attila hollandul, Lukács György portugálul A frankfurti nemzetközi könyvvásár mérlege Huszonhét magyar mű kiadására kötöttek szerződést nyugat-európai könyvkiadók hazánk könyvkiadása is képviseltette magát, összesen 3200 politikai, kulturális, tudományos, szépirodalmi, gyermek- és ifjúsági művet mutatnak be s a vásár alkalmából 27 magyar alkotás külföldi megjelentetésére született megállapodás. Emellett a Corvina Könyvkiadó 12 könyv közös kiadására, főként képzőművészeti alkotások megjelentetésére kötött szerződést, klasszikus és mai irodalmunk, ifjúsági könyvkiadásunk iránt volt a legnagyobb az érdeklődés. A megállapodások és a szerződések alapján József Attila költeményei holland nyelven jelennek meg. Stockholmban kiadják Déry Tibor Kedves Repeer című könyvét, a francia Gallimard kiadó Krúdysorozatot jelentet meg, Füst Milán Feleségem története című regénye zsebkönyvformában az NSZK- beli Rowohlt kiadónál lát napvilágot. Dániában magyar novellaantológia, az NSZK-ban pedig egy-egy lírai és meseválogatás jelenik meg. Jelentős volt az érdeklődés a mai magyar életet ábrázoló irodalom iránt is. Kertész Ákos Makra című regényét a német nyelvű kiadás után most hollandul, olaszul, svédül és dánul is kiadják. Rangos nyugat-európai kiadók kötöttek szerződést Kardos G. György, Mándy Iván, Örkény István, Szabó Magda és Balázs József egy-egy könyvére. Növekszik az érdeklődés a magyar filozófusok művei iránt. Lukács György néhány munkáját (Történelem és osztálytudat, Politikai írások 1919 —29, Marx és Engels a művészetről, irodalomról) portugál kiadók jelentetik meg. A magyar ifjúsági könyvek is sikert arattak; a Bölcs bagoly sorozatból tíz kötetet és az Arany ABC-t olasz kiadók adják ki, nem is kis példányszámban. Továbbra is nagy érdeklődés kíséri a nyugat-európai könyvpiacon Barcsay Jenő Művészeti anatómiáját; ezt a művet például húszezer példányban jelentetik meg ismét. (Tudósítónktól.) A hagyományos frankfurti könyvvásáron 68 ország 4000 kiadója mintegy 280 ezer könyvet mutatott be. Ezen a seregszemlén, ahol jól figyelemmel kísérhető a világ könyvkiadásának helyzete, s lemérhető, hogy milyen művek iránt érdeklődnek a könyvvilág szakemberei és az olvasók, valamennyi szocialista ország, köztük ŐSZI CSÚCSFORGALOM A MÁV-NÁL A szállítási feladatokról tanácskoztak a KPM-ben Előtérben a közlekedés és a megyei tanácsok együttműködése Az őszi forgalom tennivalóiról, a tárca és a megyei tanácsok együttműködésének kérdéseiről tájékoztatta a megyei tanácsok illetékes elnökhelyetteseit és a megyei szállítási bizottságok elnökeit kedden dr. Ábrahám Kálmán államtitkár a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumban tartott országos értekezleten. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a tárca és a helyi szervek jó együttműködésével sok lehetőség van a fuvarozás bővítésére. Az üzemek tekintsék a termelés alapvető fázisának a rakodást, a szállítást is. Az eddiginél pontosabb, nemcsak évi, hanem ennél rövidebb távú, akár heti vagy napi fuvarozási tervekkel, külön csúcsforgalmi szállítási programok összeállításával megoldható a folyamatosabb, az ütemesebb szállítás, a fuvareszközök jobb kihasználása. Nagy kapacitást rejt még magában a közlekedésen belüli arányok módosítása, a vízi szállítás lehetőségének jobb kihasználása, a 18 ezer kocsit számláló Volán és a 100 ezer tehergépjárművel rendelkező közületek jobb munkamegosztása, a párhuzamos fuvarozások megszüntetése. A tanácskozás foglalkozott a szállítás legidőszerűbb problémájával, az őszi forgalom helyzetével, tennivalóival. A várható feladatok és a rendelkezésre álló kapacitások ismeretében a minisztérium véleménye az, hogy a közlekedés — ha rendkívüli időjárás nem zavarja — igen nagy munkával ugyan, de ki tudja elégíteni a fuvarozási igényeket. A szállítások zavartalan lebonyolítására hozott kormányhatározatok az éjjeli-nappali, a hét végi és a vasárnapi rakodásokról, a folyamatos éjjeli-nappali kirakási kötelezettség változatlanul érvényesek, végrehajtásukkal elkerülhetők, megelőzhetők az árufuvarozás zavarai. A jelenlegi helyzetben a közlekedés legfontosabb feladata az exportáruk, a tüzelőanyagok, a zöldség-gyümölcs és a lakosság ellátásához szükséges áruk zavartalan elszállítása. Ezt erősítette meg Urbán Lajos miniszterhelyettes, a MÁV vezérigazgatója is, aki egyebek között elmondotta, hogy a vasútnál már teljes az őszi csúcsforgalom, teljesítőképességén felül naponta rendszeresen 16 ezer kocsit igényelnek a fuvaroztatók. Drezdai közlekedési vendégkiállítás A drezdai közlekedési múzeum érdekes vendégkiállítást rendezett a budapesti Közlekedési Múzeumban. Az egyetemes repülés kialakulását, a légi közlekedés fejlődését nyomon követő kiállítást dr. Crista Gartner, a drezdai múzeum igazgatója kedden bemutatta a sajtó képviselőinek. A bemutatót mától tekinthetik meg az érdeklődők. A látogatók érdekes maketteket is láthatnak a kiállításon. Előtérben egy turbólégcsavaros hajtómű metszete. (Mikó László felvétele.) Másodszor is elítélték tartási kötelezettségének elmulasztásáért A múlt évben ítélte el a Miskolci Járásbíróság Paksi Imre nyékládházi lakost tartási kötelezettségének elmulasztásáért; a kiszabott háromhónapi büntetés végrehajtását akkor kétévi próba- időre felfüggesztette. A közelmúltban Paksi újra a járásbíróság elé került, mert két gyermeke után ismét nem fizette a tartásdíjat, tartozásának összege meghaladta a 3600 forintot. A Miskolci Járásbíróság Paksi Imrét öthónapi, szigorított börtönben letöltendő szabadságvesztésre ítélte, egyben elrendelte felfüggesztett büntetésének kitöltését is. Gépkocsiüzéreket ítéltek el (Tudósítónktól.) Üzérkedés miatt ítélte el a fővárosi XVIII—XIX. kerületi bíróság Szőrfi Dezső, Szőrfi Dezsővé, valamint Lencsés József budapesti lakost. A Szőrfi házaspár, illetve Lencsés külön-külön tevékenykedett: használt gépkocsik vásárlásával és eladásával foglalkoztak, hogy minél több időt tudjanak szánni jövedelmező manipulációikra. Szerfi éjszakai takarítást vállalt, hogy munkaviszonya legyen, de nem dolgozott, „kiadta” állását egy ismerősének; felesége sem vállalt munkát, akárcsak egy ideig Lencsés sem. A bíróság dr. Tóth Éva tanácsának megállapítása szerint Szőrfiék harminc gépkocsit „forgalmaztak” másfél millió forint értékben, s ebből hozzávetőlegesen 60—100 ezer forint hasznuk volt. Lencsés öt hónap alatt 35—40 ezer forintot vágott zsebre hasonló módon. A bíróság Szőrfit két és fél évi szigorított börtönbüntetésre ítélte, s kötelezte 50 ezer forint elkobzás alá eső érték megfizetésére. Szőrfinét egy év hathónapi fogházbüntetésre (hasonló anyagi következményekkel, mint a férjét). Lencsést a fíróság 14 hónapi szabadságvesztéssel sújtotta, s 35 ezer forint megfizetésére kötelezte. 9 Villamoskarambol Angyalföldön A XIII. kerületi Váci út és Dózsa György út kereszteződésében levő villamosmegállóban a Szabó Gyula 27 éves villamosvezető, pilisborosjenői lakos által figyelmetlenül vezetett 33-as villamos nekiütközött egy álló 3-as villamosnak. Az utasok közül Csorba Józsefné 61 éves nyugdíjas és Kovács Gábor 45 éves szerszámlakatos súlyos, további öt utas könnyebb sérülést szenvedett; a mentők a sérülteket kórházba szállították. Szabó jogosítványát a rendőrség bevonta, és megindította ellene az eljárást