Népszabadság, 1976. október (34. évfolyam, 232-258. szám)

1976-10-06 / 236. szám

1976. október 6., szerda NÉPSZABADSÁG FELKÉSZÜLT A TÉLRE AZ AFOR Félmillió tonna háztartási tüzelőolaj 3500 elálítóhelyen Előfelvásárlás 330 ezer tonna (Tudósítónktól.) A lakosság egy év alatt csak­nem 830 ezer tonna háztartási tüzelőolajat használ fel, aminek nagy részét a téli hónapokban vásárolja meg. Milyen lesz az el­látás, hogyan készült fel az ÁFOR a télre — erről kértünk tájékozta­tást a vállalattól. A téli hónapok forgalmában a tavalyihoz képest csak minimális növekedés várható. A nyári ked­vezményes akció keretében ugyan­is azok a fogyasztók, akiknek van saját tárolóedényük, mintegy 330 ezer tonna folyékony tüzelőanya­got vásároltak meg,­ 80 ezer tonná­val többet, mint tavaly, így a téli hónapokban félmillió tonnás for­galom várható. Az igények azon­­ban még nem oszlanak meg egyen­letesen. Az átlagos napi 13,3 ezer tonna helyett a csúcsforgalmi na­pokon 17,5 ezer tonna gázolaj és tüzelőolaj értékesítésére számíta­nak. A meglevő készletek azonban ennél nagyobb igények kielégíté­sét is fedezik, az ellátás tehát za­vartalan, kiegyensúlyozott lesz. Kisebb fennakadást legfeljebb a fuvarozási nehézségek okozhatnak. A rendszeres, folyamatos áru­utánpótlás a zavartalan ellátás legfőbb feltétele, éppen ezért rész­letes tervet készítettek arra is, mikor, milyen módon töltik fel a készleteket A Dunai Kőolajipari Vállalattól például terméktávve­zetéken havonként 60 ezer tonna gázolaj érkezik a csepeli, 80 ezer tonna a szajoli, 11 ezer tonna az ócsai, 12 ezer tonna a ceglédi, 20 ezer tonna a füzesabonyi te­lepre. A vasút is felkészült arra, hogy az üzem- és fűtőanyag-szál­lítás a téli csúcsidényben eléri a napi 12—13 ezer tonnát. Közúton, tehát tankautókban várhatóan naponként 14 ezer tonnát szállíta­nak. Ez utóbbi okozhatja egyéb­ként a legtöbb nehézséget , a közúti szállítást ugyanis lassítják a rossz utak, s itt érezhető legin­kább a téli időjárás hatása is. Az országban összesen 3500 el­árusítóhelyen lehet tüzelőolajat vásárolni, közöttük a téli hóna­pokban több kisebb forgalmú ben­zinkút is segíti az egyenletesebb ellátást. Budapesten 270 elárusító­hely működik, közülük 13 éjszaka is nyitva tart. Gyorsíthatja a ki­szolgálást az AKÖV, amely — ha a megrendelő gondoskodik csere­kannáról — házhoz szállítja a tü­zelőolajat. Mindezeken felül az autósok igényeit is igyekszik az ÁFOR ki­elégíteni. A különféle kenőzsírok, fék- és hűtőfolyadékok jelentős része már szeptemberben a raktá­rakba került. Szőlőtermelési rendszer­­ történelmi borvidéken (Tudósítónktól.) Hazánkban elsőként a Gyön­­gyösdomoszlói Állami Gazdaság dolgozott ki szőlőtermelési rend­szert minőségi borvidéken. A gaz­daság a mátraalji történelmi bor­vidék legnagyobb szőlőtermelő nagyüzeme. A rendszerben a Me­­zőnagymihályi Állami Gazdaság­gal, illetve a Helyőmenti Állami Gazdasággal és hat termelőszövet­kezettel vesz részt. A termelési rendszer két nagy szőlőtermelő körzetet foglal magába, a mátra­alji borvidéken kiterjed a bükk­­aljai borvidékre is. A több mint ezernyolcszáz hek­tárnyi területen több kisebb szórt ültetvény is van. A művelési eljá­rások termelési hagyományai igen különbözőek, így több év szüksé­ges ahhoz, hogy az új formát — amelyben 350 centiméteres a sor­távolság és 120 centiméteres a tő­távolság — bevezessék. A gyön­gyösi gazdaság a termelési tech­nológia minden részletét kidol­gozta, ennek betartását folyama­tosan ellenőrzi. Ezért a tavaly lét­rehozott rendszer kedvező hatásai már az idei szüreten is érezhetők. Különösen kedvező a változás a rendszerben részt vevő, korábban gyengébb­ terméseredményeket el­érő termelőszövetkezeteknél. A rendszer tagjai a gyöngyösi gaz­daság által előírt talajerő-után­pótlást alkalmaznak. Ezt a szak­­szolgálati állomás rendszeres talaj­­vizsgálatai és levélanalízisei alap­ján dolgozzák ki. Általánossá vált a talaj­munkáknál a modern gé­pek alkalmazása. A gyöngyösi gazdaság szerződést kötött a Gö­döllői Agrártudományi Egyetem­mel, s ennek alapján az új, mo­dern gépeket a rendszer területén próbálják ki. A napokban például a kombájnnal történő szüretről és a gépi rakodásról szerveztek be­mutatót. A rendszer része a szőlő egysé­ges feldolgozása is. Ez a gazdaság feldolgozó üzemében történik, ame­lyet két évvel ezelőtt építettek 70 millió forintért. Itt 60 ezer mázsa szőlőt tudnak feldolgozni, a pin­cék pedig 55 ezer hektoliter bor tárolására, érlelésére, kezelésére alkalmasak. A megállapodás sze­rint a rendszerbe bevitt szőlőket egységes elvek alapján minősítik, illetve értékesítik. Gyorshírben hallot­tam, hogy tegnap sza­lon nyílt a festői XII. kerületben, szépfővá­rosunk lankás táján. Az új intézmény arra hivatott, hogy a test­kultúra ápolását szol­gálja. Mint minden sza­lonban, férfiak és nők itt is azért jelentkez­nek vendégként, hogy ügyes-bajos dolgaikat elvégezzék, legfonto­sabb teendőiknek ele­get tegyenek. Gyor­san hozzá kell ten­nem, hogy a hölgyek kedden és csütörtö­kön, a férfiak a töb­bi napokon vehetik igénybe a speciális szalon szolgáltatásait; koedukáció tehát nincs, ettől függetle­nül egy cél érdeké­ben jelennek meg eme nevezetes he­lyen: fogyni, erősöd­ni és csinosodni kí­vánnak. A szalon elnevezés — könnyen lehetsé­ges — sok­akban em- S.'zaten lékeket ébreszthet. Egykori cowboyfil­­mekben a derék te­henészek a szalon­ban itták le magu­kat a sárga földig, s közben a helybeli lá­nyok szórakoztatták őket; akadtak olyan szalonok, ahol az iro­dalom aktuális té­máit beszélték meg az erre hivatottak, sőt működtek olyan szalonok is, amelyek emlegetése nem volt szalonképes. Jelenleg is működik kozmeti­kai szalon, ruhasza­lon, tisztítószalon, kalapszalon, képsza­lon. Az ország első test­­kultú­raszalonjában azonban szakképzett tanárok irányításával speciális gyakorlato­kat végezhetnek a nők és a férfiak, hogy ■—­­ ezt így adták hi­tül a megnyitón —a kívánt testtájakat erősítsék, illetve fo­gyasszák, természe­tesen garantálva a centiméterekben is kimutatható változá­sokat. Ugyanis a kü­lönleges tornagépek az úszás, a lovaglás, az evezés és egyéb más sportágak izom­erősítő, illetve fo­gyasztó hatását va­lósággal koncentrál­ják. Ha mindezt rendszeresen igénybe veszik az erre rászo­rultak, akkor szava­tolta­n elérhetik azo­kat a hatásokat, ame­lyeket biztosít a ter­heléskerékpár, a has­­izompad, a lengő lábgép és a masszí­rozómasina. Emellett orvosi szaktanácsadás is mű­ködik, már csak azért is, nehogy némelyik mohó látogató a gyors siker reményében el­túlozza a testtájak erősítésének, fogyasz­tásának az ütemét. Sz. F. József Attila hollandul, Lukács György portugálul A frankfurti nemzetközi könyvvásár mérlege Huszonhét magyar mű kiadására kötöttek szerződést nyugat-európai könyvkiadók hazánk könyvkiadása is képvisel­tette magát, összesen 3200 politikai, kulturá­lis, tudományos, szépirodalmi, gyermek- és ifjúsági művet mu­tatnak be s a vásár alkalmából 27 magyar alkotás külföldi megje­lentetésére született megállapo­dás. Emellett a Corvina Könyv­kiadó 12 könyv közös kiadására, főként képzőművészeti alkotások megjelentetésére kötött szerződést, klasszikus és mai irodalmunk, ifjúsági könyvkiadásunk iránt volt a legnagyobb az érdeklődés. A megállapodások és a szerződések alapján József Attila költeményei holland nyelven jelennek meg. Stockholmban kiadják Déry Tibor Kedves Repeer című könyvét, a francia Gallimard kiadó Krúdy­­sorozatot jelentet meg, Füst Milán Feleségem története című regé­nye zsebkönyvformában az NSZK- beli Rowohlt kiadónál lát napvi­lágot. Dániában magyar novella­antológia, az NSZK-ban pedig egy-egy lírai és meseválogatás je­lenik meg. Jelentős volt az érdeklődés a mai magyar életet ábrázoló iro­dalom iránt is. Kertész Ákos Makra című regényét a német nyelvű kiadás után most hollan­dul, olaszul, svédül és dánul is kiadják. Rangos nyugat-európai kiadók kötöttek szerződést Kardos G. György, Mándy Iván, Örkény István, Szabó Magda és Balázs Jó­zsef egy-egy könyvére. Növekszik az érdeklődés a magyar filozófu­sok művei iránt. Lukács György néhány munkáját (Történelem és osztálytudat, Politikai írások 1919 —29, Marx és Engels a művészet­ről, irodalomról) portugál kiadók jelentetik meg. A magyar ifjúsági könyvek is sikert arattak; a Bölcs bagoly so­rozatból tíz kötetet és az Arany ABC-t olasz kiadók adják ki, nem is kis példányszámban. Továbbra is nagy érdeklődés kíséri a nyu­gat-európai könyvpiacon Barcsay Jenő Művészeti anatómiáját; ezt a művet például húszezer pél­dányban jelentetik meg ismét. (Tudósítónktól.) A hagyományos frankfurti könyvvásáron 68 ország 4000 ki­adója mintegy 280 ezer könyvet mutatott be. Ezen a seregszemlén, ahol jól figyelemmel kísérhető a világ könyvkiadásának helyzete, s lemérhető, hogy milyen művek iránt érdeklődnek a könyvvilág szakemberei és az olvasók, vala­mennyi szocialista ország, köztük ŐSZI CSÚCSFORGALOM A MÁV-N­ÁL A szállítási feladatokról tanácskoztak a KPM-ben Előtérben a közlekedés és a megyei tanácsok együttműködése Az őszi forgalom tennivalóiról, a tárca és a megyei tanácsok együt­tm­űködésén­ek k­érdéseiről tájékoztatta a megyei tanácsok il­letékes elnökhelyetteseit és a me­gyei szállítási bizottságok elnökeit kedden dr. Ábrahám Kálmán ál­lamtitkár a Közlekedés- és Pos­taügyi Minisztériumban tartott országos értekezleten. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a tárca és a helyi szervek jó együttműködésével sok lehető­ség van a fuvarozás bővítésére. Az üzemek tekintsék a termelés alapvető fázisának a rakodást, a szállítást is. Az eddiginél ponto­sabb, nemcsak évi, hanem ennél rövidebb távú, akár heti vagy na­pi fuvarozási tervekkel, külön csúcsforgalmi szállítási progra­mok összeállításával megoldható a folyamatosabb, az ütemesebb szállítás, a fuvareszközök jobb ki­használása. Nagy kapacitást rejt még magában a közlekedésen be­lüli arányok módosítása, a vízi szállítás lehetőségének jobb ki­használása, a 18 ezer kocsit szám­láló Volán és a 100 ezer teher­gépjárművel rendelkező közüle­­tek jobb munkamegosztása, a párhuzamos fuvarozások meg­szüntetése. A tanácskozás foglalkozott a szállítás legidőszerűbb problémá­jával, az őszi forgalom helyzeté­vel, tennivalóival. A várható fel­adatok és a rendelkezésre álló kapacitások ismeretében a mi­nisztérium véleménye az, hogy a közlekedés — ha rendkívüli idő­járás nem zavarja — igen nagy munkával ugyan, de ki tudja elé­gíteni a fuvarozási igényeket. A szállítások zavartalan lebonyolí­tására hozott kormányhatároza­tok az éjjeli-nappali, a hét végi és a vasárnapi rakodásokról­, a fo­lyamatos éjjeli-nappali kirakási kötelezettség változatlanul érvé­nyesek, végrehajtásukkal elke­rülhetők, megelőzhetők az árufu­varozás zavarai. A jelenlegi helyzetben a közle­kedés legfontosabb feladata az exportáruk, a tüzelőanyagok, a zöldség-gyümölcs és a lakosság ellátásához szükséges áruk zavar­talan elszállítása. Ezt erősítette meg Urbán Lajos miniszterhe­lyettes, a MÁV vezérigazgatója is, aki egyebek között elmondot­ta, hogy a vasútnál már teljes az őszi csúcsforgalom, teljesítőké­pességén felül naponta rendsze­resen 16 ezer kocsit igényelnek a fuvaroztatók. Drezdai közlekedési vendégkiállítás A drezdai közlekedési múzeum érdekes vendégkiállítást rendezett a budapesti Közlekedési Múzeum­ban. Az egyetemes repülés kiala­kulását, a légi közlekedés fejlő­dését nyomon követő kiállítást dr. Crista Gartner, a drezdai mú­zeum igazgatója kedden bemutat­ta a sajtó képviselőinek. A be­mutatót mától tekinthetik meg az érdeklődők. A látogatók érdekes maketteket is láthatnak a kiállításon. Elő­térben egy turbólégcsavaros hajtómű metszete. (Mikó László felvétele.) Másodszor is elítélték tartási kötelezettségének elmulasztásáért A múlt évben ítélte el a Mis­kolci Járásbíróság Paksi Imre nyékládházi lakost tartási kötele­zettségének elmulasztásáért; a ki­szabott háromhónapi büntetés végrehajtását akkor kétévi próba-­ időre felfüggesztette. A közelmúlt­­­ban Paksi újra a járásbíróság elé került, mert két gyermeke után ismét nem fizette a tartásdíjat, tartozásának összege meghaladta a 3600 forintot. A Miskolci Járásbíróság Paksi Imrét öthónapi, szigorított bör­tönben letöltendő szabadságvesz­tésre ítélte, egyben elrendelte fel­függesztett büntetésének kitölté­sét is. Gépkocsiüzéreket ítéltek el (Tudósítónktól.) Üzérkedés miatt ítélte el a fő­városi XVIII—XIX. kerületi bí­róság Szőrfi Dezső, Szőrfi Dezső­vé, valamint Lencsés József bu­dapesti lakost. A Szőrfi házaspár, illetve Len­csés külön-külön tevékenykedett: használt gépkocsik vásárlásával és eladásával foglalkoztak,­­ hogy minél több időt tudjanak szánni jövedelmező manipulá­cióikra. Szerfi éjszakai takarítást vállalt, hogy munkaviszonya le­gyen, de nem dolgozott, „kiadta” állását egy ismerősének; felesége sem vállalt munkát, akárcsak egy ideig Lencsés sem. A bíróság dr. Tóth Éva tanácsának megállapí­tása szerint Szőrfiék harminc gépkocsit „forgalmaztak” másfél millió forint értékben, s ebből hozzávetőlegesen 60—100 ezer fo­rint hasznuk volt. Lencsés öt hó­nap alatt 35—40 ezer forintot vá­gott zsebre hasonló módon. A bíróság Szőrfi­t két és fél évi szigorított börtönbüntetésre ítél­te, s kötelezte 50 ezer forint el­kobzás alá eső érték megfizeté­sére. Szőrfinét egy év hathónapi fogházbüntetésre (hasonló anyagi következményekkel, mint a fér­jét). Lencsést a f­íróság 14 hóna­pi szabadságvesztéssel sújtotta, s 35 ezer forint megfizetésére kö­telezte. 9 Villamoskarambol Angyalföldön A XIII. kerületi Váci út és Dó­zsa György út kereszteződésében levő villamosmegállóban a Szabó Gyula 27 éves villamosvezető, pi­­lisborosjenői lakos által figyel­metlenül vezetett 33-as villamos nekiütközött egy álló 3-as villa­mosnak. Az utasok közül Csorba József­né 61 éves nyugdíjas és Kovács Gábor 45 éves szerszám­lakatos súlyos, további öt utas könnyebb sérülést szenvedett; a mentők a sérülteket kórházba szállították. Szabó jogosítványát a rendőr­ség bevonta, és megindította el­lene az eljárást

Next