Népszabadság, 1977. január (35. évfolyam, 1-25. szám)
1977-01-12 / 9. szám
10 MErs 7. ANADSAG 1977. január 12., szerda jü _ _ _ ^ ^ -------------- A céltudatos reklám haszna A reklám hozzátartozik minden, napi életünkhöz. Befolyásolja gondolatainkat, szokásainkat, ízlésünket; cselekvésre, magatartásra ösztönöz; jó vagy rossz hangulatot kelt. Érthető, ha érzékenyen reagálunk egy-egy jól vagy kevésbé jól sikerült hirdetésre vagy reklámfilmre; örülünk, ha hasznos tájékoztatást kapunk és boszszankodunk a semmitmondó vagy éppen félrevezető reklámon. Mind többször teszik fel a sajtóban és másutt is a kérdést: miért nem színvonalasabb egy-egy reklámakció, miért nem figyelemfelkeltőbbek a reklámeszközök? A gazdasági reklám eszköz: az újratermelési folyamat részeként az értékesítési tevékenység előmozdítója. Kiszolgálója az árutermelés és -értékesítés, a piaci munka szerteágazó folyamatának, annak számos más tényező mellett az egyik, de nélkülözhetetlen eleme. Ha ettől a gazdasági funkciójától különválik és attól elszakadva, nem azt szolgálva működik, értelmét veszti, mert öncélúvá lesz. A termelési döntéssel egy időben Ebből az következik, hogy az áru reklámozására vonatkozó elhatározásnak a termelési döntéssel egyidejűleg kell megszületnie. Ha ugyanis a termelés megindításakor végiggondolják az áru útját a végső felhasználásig — márpedig a tervszerű, célszerű gazdálkodásnak, az újratermelési folyamat zavartalanságának ez feltétele —, nem hagyható ki annak a kérdésnek a feltevése sem, hogyan szerez majd tudomást a fogyasztó az áru létéről, előnyeiről, használhatóságáról. Exportra kerülő áru termelésének megkezdésekor előtérbe kerül az a kérdés is, hogyan teremthetjük meg a legkedvezőbb eladási feltételeket. Ennek kapcsán kell megválaszolnunk azt is, milyen reklámmódszereket, -eszközöket használjunk, hogyan alkalmazzuk ezeket. E kérdésekre a teljes termelési-értékesítési folyamatot áttekintve lehet csak feleletet adni; nemcsak az említett közgazdasági megfontolások miatt, hanem azért is, mert a hatékony reklám összefügg a tetszetős, praktikus csomagolással, a használati utasítással, a formatervezéssel, mindazzal, ami az árut (a beruházási javakat is!) kelendővé, igénybevétele során használati értéke mellett vonzóvá is teszi. Különösen szükséges a reklámprogramnak az áru gyártásának megkezdésével egyidejűleg történő kialakítása — új vagy kevésbé ismert terméknél. A termelési struktúra átalakítása következtében növekszik a forgalomba kerülő új áruk köre. Import révén is bővül a kevéssé ismert áruk választéka. Ez azt teszi szükségessé, hogy a külföldi exportőrrel történő megállapodás során — és nem később — hozzunk előzetes döntést a reklámról. Természetesen nem minden áru és nem minden körülmények között igényel reklámot. Ez esetben azonban a negatív döntésnek kell tudatosnak lennie. Az ipar és a kereskedelem közös feladata Abból, hogy a reklám a termelési-értékesítési folyamat szerves részeként lehet csak hatékony, legalább két következtetést kell readníni. Az egyik, hogy az ipar és a kereskedelem közös döntésére és tevékenységére van szükség a reklámban ugyanúgy, mint a piaci munka más fázisaiban, például a piackutatásban. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy egy-egy reklámeszközt mindig közösen kellene igénybe venniük. A koordináció a bel- és külföldi piacoknak együtt kialakított koncepció alapján történő befolyásolása azonban az értelmes reklám előfeltétele. A közösen végzett piackutatás előnyeit már hosszabb ideje felismerték a termelő- és értékesítő vállalatok. A közösen kialakítandó reklámtevékenységre a textil- és konfekcióipar, a külkereskedelem, valamint a bútoripar és a belkereskedelem tett a közelmúltban együtt erőfeszítést. A másik következtetés, hogy a reklámot ugyanúgy sokoldalú öszszefüggésében kell megtervezni, mint bármely más közgazdasági műveletet. A „mit, mikor, hogyan, hol, kinek” reklámozzunk kérdéseket egységes programként, alaposan végiggondolt és ellenőrzött komplex terv keretében lehet csak megválaszolni. A csak reklámeszközökben való gondolkodás, azok nemegyszer ötletszerű igénybevétele helyett átgondolt, megalapozott, minden közgazdasági, üzletpolitikai, pszichológiai körülményt figyelembe vevő, kereskedelmi és reklámszakemberek által közösen végzett tevékenységre van szükség. Ennek keretében teremthető meg az összhang a reklám és az árukínálat egyéb elemei (ár, választék, piaci szervezet és a többi) között Ez biztosíthatja a hatékonyságot, ez a feltétele annak, hogy ne hirdessük azt, ami nem kapható, hogy ne közöljünk magától értetődő közhelyeket Nem feltétlenül több reklámra van tehát szükség, hanem megtervezett, végiggondolt, az áru útjába beilleszkedő reklámra. Nemcsak vállalati érdek A reklám vállalati, gazdálkodási funkciója (a forgalom emelése, a jövedelmezőség növelése és így tovább) mellett a népgazdaság feladatainak megoldását is szolgálja. A reklámnak e két funkciója között — vállalati és népgazdasági — szocialista gazdasági viszonyok mellett általában nincs ellentmondás. Ha a vállalat gazdasági tevékenységét helyesen szabályozzák, a saját érdekében végzett reklámmunkája a népgazdaság egészének és a fogyasztóknak az érdekeit is szolgálja. Teendőink vannak azonban a nagyobb összhang megteremtésében. Az iparcikk gyártásával és árusításával foglalkozó vállalatok például nyilvánvalóan csak együtt fejthetnek ki olyan társadalmi méretű, a lakosság ízlését, fogyasztói szokásait alakító, divatformáló reklámot, amely elősegíthetné például a ruházati forgalom kívánatos növelését, összetételének változását. A szocialista és fejlődő országokból származó beruházási javaknak a felhasználók, fogyasztási cikkeknek a lakosság körében végzett népszerűsítése is öszszehangolt reklámot igényel. A szabadidő célszerű felhasználása, a korszerű táplálkozás, a környezetvédelem módszereinek széles körű népszerűsítése gyakran egybeesik ugyan vállalati áru- és szolgáltatásreklámmal, de ezek egymás közötti koordinálása és állami eszközökkel való kiegészítése nélkül „frontáttöréssel" aligha számolhatunk. A gazdaságos termékszerkezet kialakítása nemcsak az új cikkek fokozottabb hazai reklámozását indokolja, hanem a lakosság átfogó tájékoztatását és az exportreklám új módszereinek kidolgozását is. E — koordinációt igénylő — feladatok ellátásában a néhány évvel ezelőtt megalakult Magyar Reklámszövetség is részt vállalhat. KOSSUTH RÁDIÓ 8.27: Szoc. brigádok akadémiája. 8.57: Zenevár 9.12: Népművelők fóruma. 9.27: Bartók-zongoramuzsika. 10.93: Nyirnikék. 10.40: Válaszolunk hallgatóinknak. 10.35: Zenekarmuzsika. 12.33: Tánczenei koktél. 13.20: Brigádnapló. 13.40: Népdalok. 14.00: Ezeregy délután. 14.30: Koloratúráriák. 15.10: Iskolarádió. 15.50: Szeringők. 16.10: Az élő népdal. 16.20: A természet hangjai. 17.07: Egy asztal mellett. 17.32: Filmzene. 17.41: Bemutatjuk új felvételeinket. 18.15: Könyvszemle. 19.15: Könyvpárbaj. 21.05: Slágermúzeum. 22.30: Kórusok. 22.45: Gondolatok útvesztői. 23.00: zenekari muzsika. 0.10: Bálint János cimbalmozik. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Nótacsokor. 8.55: Operettrészletek. 9.33: A 04. 05. 07 jelenti. 11.33: A Szabó család. 12.00: Énekegyüttesek félórája. 12.33: Dalok, hangszerszólók. 13.33: Zene gyerekeknek. Kettőtől ötig ... Zenés délután. 14.00: Szovjet dalok. 14.H. Chopin: Andante spianato. 14.25: Orvosok a mikrofon előtt. 14.35: Táncdalok. 15.00: A Kaláka c. műsorából. 15.15: Horváth Eszter énekel. 15.36: Örökzöld dallamok. 16.33: A Stúdió 11 felvételei. 17.00: Az Ifjúsági Rádió órája. 18.00: Közgazdasági riport. 18.10: Hallelujah. Baby! Részi. 18.33: Magyar operaénekesek. Ernster Dezső. 19.28: Harminc perc rock. 19.58: Népdalok, néptáncok. 20.56: Iránytű. 22.06: A Rádió Dalszínháza. 22.33: Szórakoztató zene. 3. MŰSOR 14.03: Händel-művek. Szt. 16.03: Kamarazene. 16.30: Mindenki Iskolája. 17.00: Klemperer operafelvételei. 17.45: Külföldi tudósoké a szó. 18.05: Kamarazene. Szt. 18.45: Tip-top parádé. Szt. 119.15: Angol nyelv. 19.33: Weöres Sándor versei. 19.40: Beethoven-ciklus, 10. Közv. az MTA terméből. Szt. Közben: kb. 20.33: Rákóczi, 13. rész. Kb. 21.40: Operaáriák. 22.11: Vokális zene. Szt. TELEVÍZIÓ 7.59: Tévétorna (sz.). 8.03: Orosz nyelv 5.o. (ism. 13.05). 9.05: Környezetism. (ism. 14.05). 0.30: Delta (ism.). 9.55: A szerelem és Mr. Lewisham, 3. (ism.). 10.40: Lehet egy kérdéssel több? (ism.). 11.10: Frank és barátai (az NDK-tv műsorából). 14.30: Mindenki Iskolája (ism.). 16.38: Hírek. 16.45: És így tovább .. 17.40: Nyugalmunk érdekében. 18.10: A pécsi stúdió műsora. 18.45: Szépen, jól magyarul... 19.05: Esti mese. 19.20: Tévétorna (sz.). 19.30: xy Híradó. 20.00: A második ... 21.05: Ez csak divat! 5. (sz.). 21.25: Állványokon. Végh Antal tvfilmje azokról a fiatal munkásokról szól, akik otthonuktól elszakadva idegen környezetben élnek Megtalálják-e a valódi közösséget, avagy Inkább bandákba keverednek? 22.35, TV Híradó 3. Tervszerűbben, szakszerűbben A fogyasztók rendszeres tájékoztatása, vagyis a termelés és a lakosság folyamatos kapcsolata nemcsak gazdasági, hanem társadalmi feladat is. A termelő és a fogyasztó közötti informatív kapcsolatot a reklámon kívül nyilvánvalóan más eszközökkel is fenn lehet és fenn kell tartani. A reklám azonban — feltéve, hogy figyelemfelkeltő és hatásos — nemcsak tájékoztat, hanem befolyásol is. Az ésszerű fogyasztói döntés előmozdítása a reklám útján — kedvező vagy kevésbé kiegyensúlyozott áruellátási helyzetben egyaránt — olyan össztársadalmi érdekeket szolgáló funkció, amely általában túlnő egy-egy vállalat lehetőségein és érdekein, tehát ugyancsak összehangolt, megtervezett reklám- és propagandatevékenységet igényel. Egy-egy reklámakció, például új árucikk bevezetésére indított kampány hatását ki lehet mutatni, de a reklám eredményességét számszerűleg mérni sehol sem tudják Azt azonban tudjuk, hogy a vállalati reklámtevékenységet szakszerűbbé, közgazdaságilag megalapozottabbá, a népgazdasági feladatokkal összehangoltabbá kell tenni, mert hatékonysága csakis így növelhető. Feltételezhető, hogy a tervszerűbb, átgondoltabb, az értékesítési folyamat részeként értelmezett szakszerűbb reklám nemcsak gazdaságilag hasznosabb, hanem egyúttal igényesebbé is teszi a reklámeszközök készítésével és alkalmazásával foglalkozókat. Kristóf László a Magyar Hirdető vezérigazgatója A VILÁGGAZDASÁG HÍREI Becslések a világ cukortermeléséről A világ 1976—1977-es cukortermelése az amerikai mezőgazdasági minisztérium becslése szerint 87 millió tonnával rekordot dönt, 5,1 millióval szárnyalja túl az 1975—1976-os szezon termelését. A cukorfogyasztás azonban legfeljebb 2 millió tonnával haladja meg a múlt évi 80,1 millió tonnát, azaz több mint 4 millió tonnával elmarad a termeléstől. Az amerikai becslés alig tér el a párizsi Sucres et Denréas cég előrejelzésétől, amelyben 86,7 millió tonnás cukortermelésről és 83,7 milliós fogyasztásról írt. (Világgazdaság) Angol jutagyár Vietnamban Létrejött az első jelentős üzlet a Vietnami Szocialista Köztársaság és angol vállalatok között, amelynek értelmében az angolok 5,2 millió font sterlingért komplett jutagyárat építenek fel Vietnamban. A gyár Haiphong kikötőtől mintegy 70 kilométerre épül fel és évenként 7 ezer tonna jutaszálat gyárt majd. Angol információk szerint tárgyalások folynak további üzletekről is. (Világgazdaság) premnitzi gyár a Wolpryla termelését 25,7%-kal, a Grisutin gyártását 36,5%-kal növeli, a guber üzem pedig 25,4%-kal több poliészter szálat termel 1980-ban, mit 1975-ben. A szintetikusszál-gyártásban szoros együttműködés alakult ki , Szovjetunió és az NDK közöt közös, úgynevezett racionalizálár brigádokat létesítettek, amelyek előbb a kurszki és a csernigov üzem, majd a schwarzai és a gubeni gyár technológiáját vizsgálják felül a termelés intenzív fejlesztése érdekében. (Világgazdaság) Energiaipari együttműködés A Szovjetunió fokozza az energetikai berendezések szállítását az NDK-ba — erről írtak alá legutóbb megállapodást Moszkvában Az egyezmény egyik pontja azoknak a felszereléseknek és a gépeknek az exportját rögzíti, amelyek a „Nord” atomerőmű második 880 ezer kilowattos blokkjához szükségesek. Ezt a beruházást 1977 végén adják át rendeltetésének. Elvi megállapodás született, hogy a szovjet fél segítséget nyújt a harmadik és a negyedik blokk megépítéséhez is. A „Nord” atomerőmű összteljesítménye így eléri majd a 3,5 millió kilowattot. (Világgazdaság) Lassul a gazdasági fejlődés Svájcban Újra visszaesik az ipari tevékenység Svájcban és várhatóan emelkedni fog a munkanélküliek hagyományosan alacsony száma — jósolják egymástól függetlenül a kormány és a svájci hitelbank szakértői. A prognózisok szerint az export a továbbiakban stagnál, az import ellenben nőni fog, az árak és bérek pedig viszonylag stabilak maradnak. A hitelbank szerint a gazdasági növekedés csak a legjobb esetben éri el az egykét százalékos ütemet, de feltehetően közelebb lesz az alsó határhoz. Ez a növekedési ütem nagyjából megfelel az ez évre előre becsültnek, és kétségtelen javulást jelent az 1975-ös nyolcszázalékos rekordcsökkenés után. A kormányszakértők jelentése a recesszió elhúzódásával számol, miután a világpiacról sem várható újabb élénkítő hatás. (Világgazdaság) . Olasz szigorítások a holland sertésszállítmányokra A római egészségügyi minisztérium szigorú ellenőrzést léptetett életbe a Hollandiából érkező sertésimportra, az ottani sertéspestis terjedése miatt. A minisztérium döntését az olasz sertéstenyésztők országos szövetségének felszólítására hozta. A minisztérium által elrendelt ellenőrzés azt jelenti, hogy nemcsak a határon vizsgálják meg az állatokat vagy a húst, hanem a rendeltetési állomások egészségügyi szervei is ellenőrzik a beérkező árut. (AP-DJ) Vegyiszáltermelés az NDK-ban Az egy főre jutó szintetikus száltermelésben az NDK áll a világranglista élén. A világ több mint ötven országában ismert a Dederon, a Crisuitin, a Wolpryla és a Regan márka. Az ötéves terv előirányzata szerint a szintetikus szálak termelése 1930-ra 135—140 ezer tonnára emelkedik az 1975. évi 113 ezer tonnáról. Ezáltal 80 millió négyzetméterrel több ruhaanyagot gyárthatnak majd. A 2. MŰSOR 18.38: A tv szabadegyeteme (sz.). 19.10: TV Híradó. 20.00: Gitáriskola kezdőknek. 11. 20.15: Arsene Lupin (sz.). 21.05: TV Híradó 2. 21.25: A zene öröme. 21.45: Tévébörze. Olvadás A Földközi-tenger térségéből, főleg délnyugati áramlással, az évszakhoz képest szokatlanul enyhe légtömegek húzódnak az Alpok és a Kárpát-medence vidékére. A havazásokat Európa középső és nyugati részén esőzések váltották fel. A kontinens nyugati partvidékén északi irányból újra hidegebb levegő szivárog a szárazföldbelseje felé. Hazánkban kedden általában erősen felhős volt az ég, de a nap körvonalai is látszottak. A déli légáramlás és a vékony felhőtakaró miatt az évszakhoz képest enyhe idő alakult ki, különösen a Dunántúlon. A legmagasabb nappali hőmérséklet nyugaton elérte a 9 fokot is, míg a főváros és az ország északi vidékein csak plusz 1 fokot ráértek. Az elmúlt napokban lehullott hó az egész országban olvadásnak indult, de még mindig összefüggő hótakaró borítja a Kárpát-medencét. Várható időjárás ma estig. Erősen felhős lesz az ég, csak a Dunántúlon várható elszórtan eső. A déli, délnyugati szél napközben megerősödik, a nyugati megyékben helyenként viharos lökések is kísérik. A legmagasabb hőmérséklet 4—9 fok között. A Duna vízállása kedden Budapestnél 150 centiméter volt, mára ugyanennyi várható.