Népszabadság, 1977. április (35. évfolyam, 77-100. szám)

1977-04-17 / 89. szám

1977. április 17., vasárnap NÉPSZABADSÁG Jacques Prévert • MASÍROZZ VAGY DÖGÖLJ MEG! A hétfőn este elhunyt francia költő egyik híres verse. Gyomrom korog, véres a lábam... bal-jobb, bal-jobb, bal-jobb ... — vidáman... Fejadagunk már csak egy negyed, kulacsodban a szél fütyörész. — de pleesni veri a melledet! Délben, a zászlók árnyékában de jó... alig érzed, hogy forró nyár van! ’S aki mégis napszúrást kapna... annak bajosan árt már télen a szövődményes influenza Masírozz, vagy dögölj meg! Masírozz, vagy dögölj meg ... Hová megyünk? Észak felé! Ott van szükség ránk. Mi déliek vagyunk! Mért tartunk arra hát? Észak felé masírozunk — mert ott tört ki a sztrájk! Masírozz, vagy dögölj meg ... Masírozz, vagy dögölj meg... Masírozz, vagy dögölj meg ... Te délen vagy vincellér. A sztrájk — északon tört ki! Ha lenn hagynak hazádban téged és ott tüzet vezényelnének — ugye hogy nem lőnél... — apádra?! Én meg halász vagyok Provence-ban. Magyarázd meg, hogy miért lőjjek egy Pas-de-Calais-i bányászra? Ma minden munkás testvérünk lett! Nem ejtenek már át bennünket. Hová megyünk? Masírozz, vagy dögölj meg ... Masírozz, vagy dögölj meg ... Nincs más, mit tenni, ha testvéreinkre lőni kell — a tűzparancsot majd kijátsszuk, célozni rájuk nem fogunk a puskánk csöve bedugul rozsda bénítja ravaszunk és nyirkos lesz a patronunk... Nincs más, mit tenni Nincs más, mit tenni Nincs más, mit tenni semmi! TAMKO SIRATÓ KÁROLY fordítása pirost, amelyre talán számított is: a válóperi ítéletet, amely szerint Kende Ferenc elvált szül. Holczer Erzsébettől. — Erzsébet — mondta hango­san Somos. Előkotorta a fényképalbumot, és nem is csodálkozott, hogy üres la­pokra akadt benne, némelyiken még ott virított a kitépett fény­kép egy-egy darabja. Tehát — nyilvánvaló — Kende eltüntette a házassága nyomait, a közös fényképeket a szemétbe dobta vagy apró darabokra tépte, és va­lamilyen elérhetetlen helyen őr­zi: lehetséges, hogy magánál hordja, nyakba akasztható zacs­kóban, mint egy összetört amulet­tet. Másnap Somos felhívta a vaksi öregasszonyt. — Szeretnék beszélni Kende Ferenccel — mondta a telefonba. — Nem adta meg a címét. — És ... Mikor találkoznak leg­közelebb? — kérdezte Somos. — Nem tudom — mondta az asszony. ESTÉK A lakásbérlet június elsejéig szólt, és Somos abban reményke­dett, hogy kulcs visszaadásánál (vagy a bérlet meghosszabbításá­nál) mégiscsak jelen lesz Kende Ferenc, és akkor feltétlenül el kell majd beszélgetniük a válás és más életbukfencek okairól, hiszen Kende már három és fél éve vált el Holczer Erzsébettől, Somos vi­szont alig egyhónapos elvált, te­hát Kende már birtokában van a következtetéseknek, amelyeket ál­matlan éjszakákon és hasonló hülyeségeken át vont le, s ha eze­ket az igazságokat elmondja So­mosnak, úgy (vagy így) megmen­ti Somost a lelki körömrágástól, a „ki-a-hibás” és a „hol-rontottuk­­el” című fejtörősditől —, s ily módon Somos rengeteg időt és energy-t nyer, amelyet értel (hasz­nos)mes dolgokra fordíthat, pél­dául erős emberré neveli magát, új ruhákat vásárol, szépül, oko­sodik, egyszóval felkészül az új házasságra, amely — ez biztos — csodálatos és a legkülönb lesz. Esténként Somos kedvenc fej­tö­rési helyén, a fotelban üldögélt, s képzeletben Kendével beszélge­tett. Megidézték Holczer Erzsébe­tet is, aki eleinte konokul hallga­tott, aztán megeredt a szava, s lám, Kende többnyire igazat adott neki. De... — Lehet, hogy mi vagyunk alkalmatlanok arra, amit vállaltunk — mondta Somos­nak Kende. — Az is lehetséges, hogy Erzsébet és Mária alkalmat­lan arra, amire egyedül alkalmas­nak hiszi magát. Még tovább, le­het, hogy mindenki alkalmatlan arra, amire alkalmasnak kellene lennie, sőt mindenki mindenféle együttélésre alkalmatlan... De hát ha ez igaz, kedves Somos, semmi sem marad, csak az esti üldögélés a sötét lakásban. Elérkezett a június elseje, s az öregasszony bejelentette, hogy Kende Ferenc hamarosan vissza­tér a garzonjába, a bérletet nem hosszabbítják meg. Somos június első vasárnapjáig köteles elköl­tözni. — Járt magánál Kende? — kérdezte Somos. — Nem — mondta az asszony. Somos a szüleihez költözött, vissza az erzsébetvárosi hodályba, ahol felnőtt, odaszállította két bő­röndjét, meg az öt pár cipőt, a ha­todik a lábán volt, könnyű nyári papucscipő... Aztán a garzon kulcsát elvitte a fekete öregasz­­szonynak. — Nincs itt Kende Ferenc? — kérdezte dühösen (az asszony csak félig nyitotta ki az ajtót, akárhogy is nyomakodott befelé Somos). — Nincs — mondta az öregasz­­szony. — Egy kérésem lenne — mond­ta Somos. — Tessék. — Ha megjönne Kende, keres­sen fel, itt a címem, szeretnék be­szélni vele. Fontos. Nagyon fontos. — Megmondom. Neki. Ha jön. ... — Jönnie kell — mondta So­mos. BEFEJEZÉS: Eltelt egy-két ostoba hónap, s egy reggelen Somos a vaksi öreg­asszonyba botlott, „jé, jónapot”, örült meg neki az asszony, „itt voltam a piacon, kísérjen már el”. Somos kezébe nyomta a szatyrát, aztán elhadarta, hogy azóta már túladtak a garzonon, és hogy So­mos mindig szimpatikus volt ne­ki, de annak idején nagyon meg­ijedt, mert azt hitte, Somos vala­miféle „hivatalos ember, hát mi másért érdeklődött volna annyira Kende Ferenc után?...” Hiszen Kende, az öregasszony nevelt f­ia, és ott lakik nála a kisszobában, „már harmadik éve, hogy nagyon beteg szegénykém, nem hallja, ha szólnak hozzá, nem is igen beszél, csak magában, képzelheti, elég gond ez nekem, etetni meg ápol­ni, de nem mertem bevitetni a Lipótra, mert akkor elveszett vol­na a lakása, és hát kellett az a kis pénz, amit a bérletek hoz­tak .. — Most... Most beszélhetnék vele? — kérdezte Somos. ... De Kende Ferenc nem mon­dott semmit. Görnyedten ült a vaságy szélén, fújtatva lélegzett, fehér habcsomó repdesett a szá­ja sarkában. Somos maga elé nézett. A cipő­jére esett a tekintete... Igen, ez a barna fűzőscipő is a között a hat pár között volt, amelyet még­iscsak elhozott M­á­r­i­a — hát persze, ez volt a neve — Mária tiszta lakásából. 9 BE­REND T. IVÁN: Történeti irodalom — történeti publicisztika A Magyar Történelmi Társulat leg­utóbbi, székesfehérvári vándorgyűlé­sén Berend T. Iván mondott elnöki megnyitót. Ezt közöljük alább, némi rövidítéssel. A TUDOMÁNY végső és leg­főbb feladata, hogy a gyakorlatot segítsen formálni. A marxista tár­sadalomtudomány születésétől ezt szolgálta, s mivel jól magyarázta, meg is változtatta a világot. Csak­hogy ez mindennap újra jelent­kező igény és feladat. Igen egyér­telműen fogalmazták ezt meg az MSZMP tudománypolitikai irány­elvei. A gyakorlat alakításához vi­szont, különösen a társadalom­­tudományoknak, el kell jutniuk a tömegekhez. A szaktudomány — és ez meglehetősen általá­nos jelenség — eléggé elszakad a mindennapok emberétől. A legjobb kutatók legjobb mun­kái is általában csak kis pél­dányszámban kiadott szakmonog­ráfiák, szakfolyóiratok hasábjain megjelent tanulmányok. S ezek nagyobbrészt inkább csak a társ­­kutatókhoz, a szakmai közvéle­ményhez szólnak. Ha ez a téma szóba kerül, nem egy kutató tör­ténész készenlétben tartott ellen­érve, hogy vannak áttételek, me­lyeken keresztül a kutatási ered­mények tovább gyűrűznek. Ilye­nek a tankönyvek, az összefogla­ló, népszerűsítő kézikönyvek stb. S az „áttételes” műfajok körül már-már sajátos, önállósuló szak­mák alakulnak ki, a tudomány népszerűsítésével foglalkozó nem kutató történészek, még gyakrab­ban írók, újságírók, film- és tele­víziós szakemberek köre. A tudomány és a közönség kö­zötti „közvetítő” műfajok a film­től a szépirodalmi munkákon ke­resztül a sajtóig, a televízióig, a szakkutatók szempontjából is rendkívül fontosak. Nagy károkat okoz ugyanis, ha a kutató olyan „termelőnek” érzi-hiszi magát, ak­i csak a „termelésben” érdekelt, termékeinek „fogyasztásában” már nem. E hasonlatnál maradva, a fogyasztóval való közvetlen kap­csolat mindkét fél számára jelen­tős. E kapcsolatnak egyszerre van tudományos és társadalmi, köz­életi fontossága. Sietve előrebocsátom azonban, hogy a közvetlen kapcsolat szük­ségességéről és jelentőségéről szól­va, egy pillanatra sem kérdőjele­zem meg a publicisták és tele­kommunikációs szakemberek ille­tékességét a történeti publiciszti­kában. Hibásnak, szűkkeblűnek tartom a szaktörténész-körökben időről időre felbukkanó ilyen ál­láspontokat Széles értelemben vett történelemmel a publicisták elkerülhetetlenül foglalkoznak. Ettől nem lehet, de nem is szabad elzárni őket. A történettudomány­nak is érdeke ugyanis az élénk, állandó publicisztikai érdeklődés. A szaktörténészekn­ek nem vala­miféle céhes érdekvédelem a fel­adatuk, hanem tudatos, intézmé­nyesített kapcsolatok kiépítése, s annak segítése, hogy az újságírók, a szépírók, akik a történelemről vagy a történelemmel kapcsolat­ban népszerű munkákat, cikkeket írnak, és széles tömegeket tájé­koztatnak, jobban jussanak el a történettudományhoz is. Sok olyan — néha rossz ízű — vita is volt az utóbbi években, amikor jó szándékú publicisztikai megnyilatkozásokat is súlyos szakmai hibákban vagy csupán tájékozatlanságban lehetett elma­rasztalni. Egy-egy ilyen népszerű­sítő munkában néha meglepve is­merhetjük fel a kutatás tíz-húsz, de néha negyven évvel ezelőtti eredményeit, mintha közben sem­mi sem történt volna, holott néha éppen az adott témában nagyon is értékes új kutatási eredmények láttak napvilágot. A szemrehányás­nál azonban sokkal fontosabb a köl­csönösség, a kétoldalúság hangsú­lyozása. Ezzel mindenekelőtt a történészeknek azt a kötelességét hangsúlyozom, hogy rendszeres intézményes kapcsolatot teremtse­nek a kutatók és a publicisták kö­zött, hogy időről időre közös szak­mai megbeszélésekkel, tájékozta­tók tartásával segítsék a jobb el­igazodást a kutatás új eredmé­nyeiben. A TÖRTÉNELEMKUTATÁS és publicisztika kapcsolatáról szólva hibásnak tartom azonban azt a munkamegosztást, hogy a szak­­történész kutat és a publicista a tömegekhez „továbbít”. A szak­­történész ugyanis száz embernek ír, a publicista százezrekhez is szól. A sokszor bírált, elítélt arisztokratizmus, amit a szakku­tatók többsége a „tudomány” ne­vében tanúsít a népszerűsítő mű­faj lebecsülésében vagy megveté­sében, még létező valóság. Ez a felfogás pedig a kutatóra is ká­ros, hiszen elzárja a valóságtól, az emberekben felvetődő kérdé­sektől, s „belterjessé” teszi mun­káját. A valóságban ugyanis a publi­cisztika nem választható el a tu­dományosságtól. A publicisztika valamilyen formában mindig ak­tualitásokhoz kapcsolódik, akkor is, ha egy-egy évforduló kapcsán 50 vagy 500 évvel ezelőtti dol­gokról elmélkedik. Ezt az aktua­litás érzékenységét és igényét to­vábbítja a történésznek és termé­kenyíti meg ezzel a kutatást. A kutató tudós számára a valóságos társadalmi problémákhoz való kapcsolódás egyik közvetítője, biz­tosítéka és talán legfőbb, ösztön­zője éppen a publicisztika műve­lése! A kutató tehát nem „leeresz­kedik” a műfajhoz, hanem merít, profitál belőle. Arra kell tehát ösztönözni a magyar történésztár­sadalmat, hogy változtasson a meg­rögzött magatartáson, és ismerje fel a publicisztikában rejlő lehe­tőségeket és tudományos értéke­ket, s jó írásokkal is küzdjön a történeti publicisztika útjában álló akadályok leküzdéséért. A társadalomtudományok — s ez a kérdés másik oldala — na­gyon fontos feladata ugyanakkor, hogy minél szélesebb közönség gondolatait segítsék közvetlenül is formálni. Napjainkban, amikor annyi szó esik a demokratizmus fejlesztésének követelményéről, igényéről, közvetlen munkahelyi és szélesebb nemzeti közegben egyaránt, különösen fontos, hogy minden történész is hozzájáruljon e tudatformáló cél megvalósításá­hoz. Márpedig ez megkívánja a tömegek állandó informálását, beleértve a tudományos teljesít­mények legfontosabb és éppen a gyakorlathoz kapcsolódó új fel­ismeréseinek közvetítését is. Min­den társadalomtudománynak és így a történettudom­ánynak is egyik legnemesebb hivatása, hogy segítse a lakosság tudata, művelt­sége magasabb színvonalának el­érését. Enélkül nem gyomlálhat­juk ki a meggyökeresedett előíté­leteket, a megcsontosodott tévesz­méket, és nem alakíthatjuk ki a felvilágosult, a tudományosan megalapozott társadalomszemléle­tet. Ha­ a kutató, a történész maga keresi az olvasók tömegeit, ha megismert igazságait mindenki számára próbálja megfogalmazni, az nemcsak az önmegvalósítás rit­ka örömét nyújtja, de különleges hitelt is kölcsönöz az igazságnak, és nagyban hozzájárulhat terje­déséhez. S hadd jegyezzem meg, hogy a kutató-publicista típusának kiala­kulása, terjedése igen gyümölcsö­ző lenne a történettudomány mű­faji fejlődése szempontjából is. A társadalomtudományok ugyanis általában elnehezedtek műfaji szempontból, s ez a történettudo­mányra is igaz. A 19. századi ha­gyományokra visszanyúló tudo­mányos követelmények, az utób­bi negyedszázadban megerősödött disszertációs szemlélet a nagy, ne­héz műfajok felé fordította a ku­tatók figyelmét. Évtizedek óta még a jó tollú kutatók­ nagy ré­sze sem járatos a nagy tömörsé­get követelő könnyed, rövideb­b lélegzetű műfajokban. A nagy monográfiák, a kézikönyvek, a szintézisek révületében a köny­­nyed, rugalmas, az átütő erejű műfajok, amelyek mindenkihez közvetlenül juthatnak el, kivesz­tek vagy a perifériára szorultak. A műfaji megújítás bizony rend­kívül időszerű és fontos lenne, s ez nemcsak a kutatási eredmé­nyek közvetlen terjesztését segí­tené, de a tudományos eredmé­nyek jobb összegezését, célratö­rőbb kifejtését is. A történetkutatás és a történeti publicisztika összefüggései tehát egyetlen közös pontba futnak össze: a társadalomtudományok s ezen belül a történettudomány közvetlen gyakorlati-társadalmi feladataiban. A kutatás és a pub­licisztika közötti összhang jobban kapcsolja a kutatást a jelen való­ságához, és ezáltal előmozdítja jobb megértését,, feltárását, ala­kítását. A történelemkutatás, mi­vel nem valami „múlttudomány”, az utóbbiról sem mondhat le. A társadalomtudományok csakis együttesen alkalmasak a társadal­mi problémákra megoldást nyúj­tó válaszok kidolgozására. Ez nemcsak a közgazdaság vagy a jog, nemcsak a szociológia vagy a pszichológia feladata, mert a társadalmi jelenségek együttesen jelennek meg, mégpedig mindig a történelemben, a történeti fo­lyamat részeként, s ezért csakis együttesen lehet valóságos meg­oldásokat találni. A TÁRSADALOMTUDOMÁ­NYOK csak napjainkban kerül­tek abba a helyzetbe, mint ko­rábban az orvostudomány, mely kitermelte magából a terápiát, vagy a természettudományok, melyek kifejlesztették magukból a technikát. A társadalomtudomá­nyi terápia és technika (G. Myrdal kifejezésével élve­) valóban csak most van kifejlődőben, a társa­dalomtudományok csak most kez­denek erre igazán alkalmassá vál­ni. A történészek és az őket tömö­rítő 110 éves Magyar Történelmi Társulat fontos hivatása, hogy elő­ítéleteket, műfaji akadályokat is leküzdve, lemaradásokat felszá­molva, közreműködjön a tömegek­hez közvetlenül szóló, jelent for­máló tudományos publicisztika fel­lendítésében.

Next