Népszabadság, 1977. szeptember (35. évfolyam, 205-230. szám)

1977-09-21 / 222. szám

10 NÉPSZABADSÁG 1977. szeptember 21., szerda B­TI A piackutatás fontos eszköze Ha áttekintjük nemzetközi mé­retekben a vásárok fejlődésének legutóbbi egy-két évtizedét, a többi között két figyelemre méltó tendenciát figyelhetünk meg. Egy­részt azt, hogy számuk állandóan nő, másrészt pedig funkciójuk gyors ütemben alakul át a piaci munka, ezen belül a piackutatás intenzitásának fokozása irányába. Napjainkban évente világszer­te kétezer jelentős vásárt ren­deznek, s a Nemzetközi Vásárok Szövetsége (UFI) tavaly őszi köz­gyűlésén 22 vásárt vett fel tag­jai közé, köztük a mezőgazdasági és élelmiszeripari gépek budapes­ti szakvásárát, az Agromasexpót. A nemzetközi vásármezőnynek ez az állandó bővülése figyelemre méltó, mert a vásárrendezési és a részvételi költségek évről évre emelkednek. Egy-egy különösen jelentős nemzetközi vásáron csu­pán a kiállítási terület négyzet­méterenkénti bérleti díja már el­éri a 150—180 svájci frankot, s ugyancsak megnőttek az áruszál­lítási­­ tarifák, a standok tervezé­sének és felépítésének, a vásár előtti és alatti reklámnak a költ­ségei. Ugyanakkor több nemzet­közi vásáron való részvétel, külö­nösen egy-egy nagyvállalat ese­tében, jól képzett műszaki és ke­reskedelmi szakemberek tartós le­kötését jelenti, ami ugyancsak nem elhanyagolható költségtényező. Információk közvetítése Mi az oka tehát annak, hogy nemcsak a vásárok száma nő, ha­nem például a tartós gazdasági válságtünetek által érintett tőkés cégek sem csökkentették — leg­feljebb területileg korlátozták — vásári részvételüket? A választ alapvetően abban ta­láljuk, hogy az utóbbi időkben a vásárok szerepe különösen meg­nőtt a piaci tevékenységben, a vásárlói igények felmérésében. Vi­szonylag rövid idő alatt olyan vál­tozások mentek végbe, amelyek következtében a vásárok ma már nélkülözhetetlen elemei annak a folyamatnak, amelyben a vállala­tok kialakítják értékesítési straté­giájukat és taktikájukat, ez pedig döntően kihat a vállalat termelé­si, gyártmányfejlesztési politiká­jára. E változások között fontos he­lyet foglal el a világkereskedelem — s ezen belül a kelet—nyugati kereskedelem — volumenének és áruskálájának gyors ütemű bő­vülése. A XIX. században lezajlott ipa­ri forradalomnak egyik, szinte törvényszerű következménye volt e század elején az, hogy az áru­­mintavásárok fokozatosan felvál­tották a korábbi típusú vásáro­kat, amelyeken — mint tényleges piacon — bonyolódott le az áru­csere. Ugyanúgy, a mai modern vásároknak is fokozatosan túl kel­lett lépniük az árumintavásárok kezdeti formáján. Alkalmassá kel­lett válniuk arra, hogy rövid idő alatt és szervezetten sokféle in­formációt közvetítsenek a gyártó és a felhasználó, az eladó és a ve­vő között a világkereskedelemben sokszorosára nőtt kínálat s egy­ben a rendkívül sokrétűvé vált áruválaszték mellett. Az igények felmérése Csakis egy modern vásár ké­pes arra, hogy a kiállító részére koncentrált piackutatási lehető­séget nyújtson, megismerje, mi­lyen fogadtatásra, visszhangra ta­lálnak az általa adott informá­ciók a számára elsősorban figye­lembe jövő é­s éppen a vásár szervezett keretei között vele ta­lálkozó­­ potenciális vevők ré­széről. A vásárokat a többi között ép­pen az információnyújtás sokré­tűsége teszi hatékonyabbá a piac­kutatás egyéb eszközeinél. A mai modern vásáron például egy gé­pet vagy berendezést az érdeklő­dők általában már működés köz­ben tanulmányozhatnak, egyben sokféle tájékoztatást kapnak — szakemberektől, írásos dokumen­tációkban — azok technológiája, alkalmazási köre, gazdaságossága, karbantartási követelményei stb. vonatkozásában. Kérdéseikre — hosszas levelezés helyett — a helyszínen kaphatnak közvetlen választ, s a kérdésekből a kiállí­tók számára is felmérhetővé válik az adott piac követelményeinek jellege, a kereslet tendenciája. Annál is inkább, mert a vásá­rok — jellegük, szervezettségük és szolgáltatásaik révén — a kiál­lítókhoz irányítják a potenciális vevők nagy, szelektív, tehát a pia­ci felmérés szempontjából mér­tékadó csoportját. A személyes tárgyalások lehe­tősége a vásárokon lehetővé teszi a kölcsönös tájékozódást a piac­kutatás olyan fontos elemeiről is, mint például az adott termékek árszínvonala, s a szállítási felté­telek, a fizetési módozatok, bele­értve a finanszírozást is. Nem vé­letlen, hogy jelentős nemzetközi vásárokon ma már ott találjuk a bankok, a pénzintézetek képvise­leteit is, amelyek adott esetben azonnal bevonhatók az esetleges hitelnyújtással, pénzügyi lebonyo­lítással kapcsolatos tárgyalásokba. A vásár értékítélete Azokhoz a bevezetőben említett változásokhoz, amelyek következ­tében az utóbbi években különö­sen megnőtt a vásárok jelentősé­ge a piaci tevékenységgel, s ezen belül a piackutatással kapcsolat­ban, szorosan hozzátartozik a műszaki-technológiai fejlődés s a termékváltás ütemének rendkívüli meggyorsulása. Ez a gyorsuló tudományos-műszaki előrelépés szinte behatol majd valamennyi termelési ágazatba, Tárra­dalmi változásokat hozva létre a mű­szaki­­paraméterekben, a techno­lógiában, a termelékenységben, a gyártmányfejlesztés irányaiban. Ilyen körülmények között a piackutatás hagyományos módsze­reivel ma már szinte lehetetlen lépést tartani a változások gyor­saságával. A kiélezett nemzetközi versenyben rendkívül megnőtt a modern szakvásárok szerepe ab­ban, hogy a tervezők és a gyár­tók — éppen a vásár nyújtotta in­formációcsere keretében — gyor­san, megbízhatóan felmérhetik: milyenek a piacra szánt új termé­kek értékesítési lehetőségei, for­galmazási feltételei. Nem véletlen tehát, hogy a vásárokon mind gyakrabban jelennek meg soro­zatban még nem gyártott, új konstrukciók, amelyekről esetleg éppen a vásár, mint koncentrált piaci fórum, előzetes értékítélete alapján dől el, hogy a vállalat felvegye-e azt gyártási program­jába. Ebben a piackutatásban, mint ahogy egyéb vonatkozások­ban is (például árak, szállítási fel­tételek stb.), megkönnyíti és meg­alapozottabbá teszi a döntést a konkurrencia egyidejű jelenléte , ami hasonlóan nagy előny a vá­sárlási, az importbeszerzési jelle­gű piackutatásnál. A szolgáltatások bővítése A vásároknak a piaci tevékeny­ségben, a piackutatásban megnőtt és tovább bővülő szerepe elkép­zelhetetlen a vásárokat rendező vállalatok aktív közreműködése, szolgáltatásaik sokrétű fejlesztése nélkül. Ma már bebizonyosodott, hogy a korszerű információs köz­pont, illetve komplex marketing­szolgáltatás funkcióját leghatéko­nyabban a szakosított vagy még tovább specializált szakvásárok töltik be. Előrelátó vásárpolitika szüksé­ges annak eldöntéséhez, hogy mi­kor és milyen termékek körében indokolt az úgynevezett vertiká­lis, azaz árucsoportok szerint sza­kosított vásárok (amilyen például a tavaszi BNV) továbbfejlesztése, vagy az úgynevezett horizontális, azaz kiállítási témák szerinti vá­sároké (mint amilyen például az őszi BNV). A szolgáltatásokat te­kintve pedig a modern vásároktól mindinkább elvárják, hogy gyor­san (például számítástechnikailag megoldott nyilvántartással) eliga­zítsák az érdeklődőt a keresett terméket vagy partnert illetően, tegyék lehetővé a vásárhoz kap­csolódó szakmai tanácskozások, tudományos-műszaki szimpozio­­nok rendezését stb. Csakis a növekvő követelmé­nyeknek eleget téve lehet tényle­ges valóság az a meghatározás, hogy a modern vásár információs központ, amely a ma piacát tük­rözi a holnapi üzletkötés céljaira és a holnapi fejlődési tendenciá­kat a holnaputáni üzlet- és­ ke­reskedelempolitika számára. Földes László a Hungexpo vezérigazgatója A RÁDIÓ ÉS A TELEVÍZIÓ MAI MŰSORÁBÓL KOSSUTH RÁDIÓ 8.30: Liszt-művek. 8.57: Zenevár. 9.12: Népművelők fóruma. 9.27: Operaegyüttesek. 10.05: Nyitni kék. 10.40: Szimfonikus zene. Közben: 11.10: Válaszolunk hallga­tóinknak. 12.20: Ki nyer ma? 12.35: Tánczenei koktél 13.20: Brigádnapló. 13.40: Népi zene. 14.00: Ezeregy délután. 14.30: Boccherini-művek. 15.10: Iskolarádió. 15.50: Vidám vásár. Filmzene. 16.10: Az élő népdal. 16.20: Hacsaturján: Hegedűverseny. 17.07: Hasznos és haszontalan mulat­ságok. 17.35: Népzenei Magazin. 18.15: Héra Zoltán Életítélet című könyvéről. 19.15: Emlékezés Szabó Ervinre. 19.54: Lemezmúzeum. 20.26: Kis magyar néprajz. 20.36: Rossini: Angliai Erzsébet. Két­­felv. opera. Közben: 22.15: Sporthíradó. 23.45: Hangszerszólók. 0.10: Sanzonok. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Vukán György: ő és Én. 8.33: Színes népi muzsika. 9.33: A 04, 05, 07 jelenti. 11.33: A Szabó család. 12.00: Nóták. 12.33: Traviata. Operarészt. 13.33: Sulinóták. Kettőtől négyig ... Zenés délután. 14.00: Kemény Egon dalai. 14.14: Fúvószene. 14.25: Néhány perc tudomány. 14.35: Örökzöld dallamok. 15.36: Hubay: II. csárda jelenet. 15.45: Mersei Miklós énekel. 16.00: Vonóstánczene. 16.33: A labdarúgó-mérkőzésekről. 17.00: Belépés nemcsak tornacipőben. 13.00: Gazdasági jegyzet. 18.10: Sanzonok. 18.33: Vasas—Bp. Honvéd mérk. II. fi. 19.05: Iránytű. 20.00: II. Dózsa—FTC mérk. II. fi. 20.50: Dankó Pista dalai. 21.30: Töltsön egy órát kedvenceivel. 22.33: Könnyűzene. 23.00: Egy óra dzsessz. 3. MŰSOR 14.05: Schumann-művek. Szt. 16.03: Kettős portré. 16.43: Maria Stader és Cesare Siepi énekel. 17.15: Hanglemezgyűjtőknek. 18.05: Pro Musica. 18.44: Monteverdi-felvételek. Szt. 19.15: Iskolarádió. 19.33: Magyar előadóművészek. Szt. 20.35: Külföldi tudósoké a szó. 20.50: Tip-top parádé. Szt. 21.20: 2000 felé. 22.00: Esti hangverseny. Szt. TELEVÍZIÓ 8.29: Tévétorna (sz.). 8.35: Orosz nyelvi továbbképzés (ism. 14.25). 9.40: Delta (ism.). 10.05: Columbo (ism.). 11.35: Lehet egy kérdéssel több? (ism.). 15.30: Építsük fel a matematikát ! 16.22: Hírek. 16.35: A selyemlepke (sz.). 16.45: Szovjet balettfilm (sz.). 17.40: Látogatás az MTA Szegedi Biológiai Közpntjában. 18.15: Százezer autó. Közv. Veszprém megyéből. 18.45: Szépen, jól magyarul... 19.10: Esti mese (sz.). 19.20: Tévétorna (sz.). 19.30: TV Híradó. 20.00: A bűvész (sz.). 20.50: Afrikai örömeink 3. (sz.). 21.45: Súlyemelő VB (sz.). 22.45: TV Hiradó 3. 2. MOSOK 20.00: Mozart-est (sz.). 21.00: TV Híradó 2. 21.20: Egészségünkért! 21.25: Egy férfi, aki elbírja az igaz­ságot. Mh, csehszlovák film. Magyar—jugoszláv gazdasági együttműködés BELGRÁDI TUDÓSÍTÓNK JEGYZETE „Madjarska” (Magyarország) címmel a napokban tetszetős szerb-horvát nyelvű gazdasági­­kereskedelmi kiadvány került a jugoszláv szakemberek és újság­olvasók kezébe. Ez a képes újság a Privredni Vjesnik mellékleteként, a zágrábi őszi nemzetközi vásár alkalmából jelent meg, s már ter­jedelmével is érzékelteti orszá­gaink együttműködésének sokré­tűségét és jelentőségét. A magyar—jugoszláv áru- és szolgáltatásforgalom — ha nem is mindig problémamentesen — évről évre növekszik. Az 1976— 1980-as hosszú lejáratú megálla­podás a kétoldalú árucsere értékét 1,5 milliárd dollárban, a szolgál­tatásokét és turizmusét pedig 600 millióban rögzítette. Ez kétszere­se a megelőző ötéves időszakénak. Az idei áruforgalom értéke 311 millió, a szolgáltatásoké és turiz­musé pedig 100 millió dollár lesz, vagyis a tavalyihoz képest egy­­harmadával bővül Hosszú lejáratú megállapodások Az eredmények meggyőzőek, a fejlődés dinamikus. Nem kétséges azonban, hogy a két ország közötti politikai kapcsolatok a jelenlegi­nél jóval szélesebb körű gazdasá­gi együttműködést tennének lehe­tővé. A magyar szállítások, Ju­goszláviának az európai szocialis­ta országokkal bonyolított forgal­mában, az utolsó előtti helyen állnak. Hazánk dollárterületű be­hozatalában Jugoszlávia az NSZK, Olaszország, Anglia, Svájc és Ausztria után következik. Mind­két fél fokozni szeretné a tartós gépipari együttműködést. E té­nyek ismeretében a magyar—ju­goszláv gazdasági együttműködé­si bizottság — amelynek magyar elnöke Faluvégi Lajos pénzügy­­miniszter — ülésein, s a külke­reskedelmi, az ipari és a mezőgaz­dasági szakemberek tanácskozá­sain határozott hangsúlyt kap, hogy a kapcsolatbővítés útja a termelési szakosodás és a koope­ráció, s helyes lenne továbblépni a kölcsönös beruházások és hi­telezés, valamint a nagy ipari építkezések finanszírozása terüle­tén. Belgrádban napjainkban együtt­működésünk egyik fontos lánc­szemeként a Lignimpex, valamint a krskói Djuro Salaj és a Srems­­ka Mitrovica-i vállalat között lét­rejött húszéves (1977—1997) nyár­fa- és lucfenyőfeldolgozási szer­ződést emlegetik. Eszerint a ma­gyar hitellel bővített két jugo­szláv gyár általunk szállított fát is feldolgoz, s a berendezésekért és fáért cellulózzal fizet. (Évente mindegyiktől 40—40 ezer tonna cellulózt kapunk majd.) Sok szó esik a Chemolimpex és a Bors Vegyiművek 15 évre szóló foszforműtrágya-gyártási megál­lapodásáról is. Az ottani üzem­fejlesztéshez is hitelt biztosítot­tunk és alapanyagokat (ammó­niák, karbamid stb.) szállítunk. Ezért évenként 100 ezer tonna m­űr trágyát kapunk. Jugoszláviában a magyar válla­latok közül mégis a két Ganz­­gyár a legismertebb. A Ganz Vil­lamossági Művek 1973-ban 46 mo­torvonat szállítására kötött ötéves egyezményt. Mind több Ganz már­kájú szerelvény közlekedik tehát a jugoszláv vasutakon. A Ganz-Mávag hídszerkezeteket szállít. Legutóbb részt vett a saba­­ci és a smederevói híd építésé­ben. A Ganz napjainkban az újvi­déki harmadik Duna-híd acélszer­kezetének készítőjeként szerepel rendszeresen a vajdasági lapok ha­sábjain. A magyar tengeri szállítás két „kapuja” Rijeka és Koper. Ezen a két kikötőn keresztül évente több mint egymillió tonna forgalmat bonyolítunk le, s ennek további növelése mindkét fél érdeke. A két ,,tengeri kapu" A jövő esztendőtől kezdve a magyar népgazdaság szempontjá­ból is fokozódik a Rijekai-öböl szerepe. A Krk-szigeti Omisaljban létesítendő kikötőbe futnak ugyan­is be az arab kőolajat szállító tar­tályhajók, amelyeknek rakomá­nyából évi 5—5 millió tonna az adriai olajvezetéken át hazánkba és Csehszlovákiába is eljut. Az új kikötő, a hozzá tartozó szivattyú­­állomás és a magyar határig hú­zódó vezeték felépítéséhez 25 mil­lió dolláros kölcsönt nyújtunk, amit később a szállítási díjból fi­zetnek vissza. A kőolajvezeték építése most utolsó szakaszába lé­pett, s a jugoszláv kivitelező vál­lalatok vezetői hangsúlyozzák, hogy e nagy létesítményt a kitű­zött határidőre, 1978. május 31-re átadják rendeltetésének. Viszonylag keveset hallani a határ menti áruforgalomról, pedig mind számottevőbb. Államközi megállapodás alapján a „határ mentén települt munkásszerveze­tek egymás közötti kereskedelmi kapcsolata” az idén 12 millió dol­lár értékű lesz. Ezen az úton a kozmetikai cikkektől a fehérne­műig, a vetőmagtól a hangszerig a legkülönbözőbb áruk cserélőd­nek. Kihasználatlan tartalékok Itt érdemel említést a Chemical építő-vegyianyagokat gyártó vál­lalat és a karlovaci KGK-cég új­szerű együttműködési szerződése, amelynek alapján a Chemical bar­csi üzemének termékei részben kooperációban készülnek, részben közösen értékesítik a kis határszé­li forgalomban. A megállapodás félkész anyagok cseréjét, a közös műszaki fejlesztés és a harmadik piacokon való együttműködést is tartalmazza. Alapvetően azonban a határ menti építőipari vállala­toknak nyújt segítséget. Ami a jövő terveket illeti: a jö­vőben fokozottan szeretnénk igénybe venni a jugoszláv építő­ipari szolgáltatásokat. (Jelenleg egy muraszombati cég építi a szombathelyi Napsugár Áruházat.) A­­magyar vállalatok is elvállal­hatnak igényes építkezéseket. (A budapesti Beton- és Vasbetonipari Művek a múlt év elejétől részt vesz a belgrádi vasút alagútrend­szerének építésében.) Most tanul­mányozzák a két ország jármű- és egyéb gépipari együttműködésé­nek lehetőségeit. A Duna—Tisza— Duna csatornarendszer hasznosítá­sához nyújtott 25 millió dolláros hitelszerződéssel és más megálla­podásokkal vállalataink bekap­csolódnak a jugoszláv mezőgazda­ság fejlesztését célzó, úgynevezett „zöld terv” végrehajtásába, s ál­lattenyésztő telepek, zöldségter­melő, -betakarító és -feldolgozó rendszerek, hűtőházak, mezőgaz­dasági gépek szállítása útján erre még további lehetőségek kínálkoz­nak. Még az áruforgalomban is van­nak kihasználatlan „tartalékok”, közösen fel lehet lépni harmadik piacokon. Az eddigi eredmények biztos alapot teremtettek kapcso­lataink további, sokoldalú fejlesz­téséhez. Márkus Gyula

Next