Népszabadság, 1977. november (35. évfolyam, 257-281. szám)

1977-11-26 / 278. szám

1977. november 26., szombat NÉPSZABADSÁG Boldizsár Iván vallomásából rajzolódik ki az egyik, a másik meg a pécsi kamarajátékból — az Uránbányászokból — tetszik elő. Mert Simon Gáspár is túlélő, s annak nevezi magát Boldizsár Iván is. Kire mondhatjuk ezt másra, mint csak arra, aki a ve­szedelmeket túlélte. A százeszten­dős öregre sose mondjuk. Egyik ember hamarabb hal, mint a má­sik, az életet nem, csak a helyze­teket lehet túlélni. Nagy veszély­ben forgott, de túlélte — szoktuk mondani. Soha nem a másik em­bert, mindig a helyzetet. Boldi­zsár Iván hazajött Voronyezsből, átvészelte a háborús összeomlást, nem lett a Rajk-per áldozata, nagy időket, veszedelmes élet­helyzeteket élt át, s most tanús­kodik életéről, mert valamennyi bajból ép bőrrel menekedett, s erre mondja, hogy túlélő. Az uránbányászok közt is van egy öreg, épp a nyugdíjára készül, ne­ki is volt épp elég veszedelmes helyzete, ő is túlélte. Ő is tanús­kodik. László Lajos igaz történetekből komponált epikus színpada — a brechti dramaturgia sikeres al­kalmazása — helyzeteket vará­zsol az expresszionista módon konstruált színpadra, s ezek a szituációk a búcsúzó bányász ta­núskodását motiválják, a túlélő bizonykodását a nehéz és vesze­delmes élet mellett. Nem kell töb­bé a bányába leszállni, nem kell a sorsot kísérteni, Simon Gás­párnak mégse telik öröme benne, hogy holnaptól nincs lent, most már csak a fönt marad. De hiá­ba vigasztalják a társak, hiába valamennyi előzmény, komoran hallgat, mert akármilyen nehéz volt, vagy éppen azért, mert na­gyon veszedelmes volt, az övé, s neki csak ez lehetett az élet, s le­het könnyű, ami következik, av­val már nem tud azonosulni. Az élet értékei közt ott van a koc­kázat is. Padi István színpadának két szintje van. A fölső és az alsó, akár a bánya mélye és a felszín. Ez a vertikális tagoltság alkal­mas arra, hogy a lélek rétegessé­gét érzékeltesse. Az uránbányá­szok nemigen törődnek evvel a rétegességgel. De naponta jár ve­lük a kas, hol lent vannak, hol a felszínen, s ebben a függélyes PÁRMMOS JUTMJZOK mozgásban tetszik elő a nehéz életű emberek lelkületének réte­gessége, a benső bonyodalma. Be­­reményi Géza profán balladái és dalai: a lélek reagálásai az ese­ményekre; ezek a tárgy­iasított érzelmek megnövelik még egy szinttel a másik kettőt, s nehéz számolni, hogy mennyivel még a helyzetek egymásra villanásai, az epikus dráma szerkezeti rendje. Érzéki látványban a benső bo­nyolultságát, s ez így a bányász­ember minőségét fejezi ki. Simon Gáspár hol lent van, hol fönt, s mindig helyzetekben. Éles körvo­nalú helyzetek ezek, folyton meg­próbálják az embert. A próba megválaszt, a próba összehoz. Az életveszedelmes munka kiválaszt­ja és összekapcsolja az embere­ket. Boldizsár Iván olyan életme­netről tanúskodik, ami nagyon hasonlít a Simon Gáspáréra. Egy­azon logika szerint pereg a kettő. Az ilyen élet, ha benne voltunk, ha már mögöttünk van — elbe­szélni érdemes igaz történet. S el lehet róla mondani a legjobbat is, a legrosszabbat is; egyet nem le­het: csa­k az egyiket mondani, s azon az alapon megítélni. Mert a bányász nem a szilikózisért, nem a mindennapi veszélyérzetért száll alá naponta a bányamély­be. A szükség viszi, s addig-addig ismételi, mígnem azonossága tá­mad a szükséggel. Addig jár a korsó a kútra míg el nem törik. Avagy mégsem törik, mert van túlélő korsó is. Boldizsár Iván szerencsének mondja. Burokban született, úgy ítéli. A szerencse, a burok, nyilvánvalóan metafori­kus jelzése annak a bonyodalom­nak, amit elmondani szoros idő­határok közt nem lehet. S miként László Lajos drámájában az exp­resszivitás, Boldizsár Iván mono­lógjában is a kifejezés erőfeszí­tése érzékelteti a ki- és elmond­­hatatlant. Faragó Vilmos jó ér­zékkel segít neki, mikor ellenté­tes kérdésekkel biztatja: Mire vagy büszke, mit szégyellsz? Mit szeretsz, mit gyűlölsz? Az ilyen kérdezésmód az expressziót, a ki­fejezést ösztönzi. Noha aligha van szükség ösztönzésre. Mert elég csa­k belegondolni, máris egymás­ra torlódik a szó. Ellentéteken át — és roppant ellenállások közt — araszol előre az emlékezet. Bol­dizsár Iván — és Simon Gáspár! — bátran mondja a rosszat is, a jót is. Boldizsár ott volt valamikor azok közt, akik elhatározták Ma­gyarország felfedezését. Az emlé­kezetes szociográfiai vállalkozás­nak gyakorlati célja is volt. A ha­talomra vágyó középosztálynak akarták fölnyitni a szemét. Ez az osztály a hatalomra áhítozott, de ehhez csukott szeme volt. A szo­­ciográfus viszont tágra nyitotta a magáét, s azt is meglátta, hogy nem a középosztálynak tartogat­ja a történelmi feladatot, és a ha­talmat az idő. Boldizsár a politi­ka szerelmese is volt, s az új vi­lág természetes mozdulattal kí­nálta meg a politikai szereppel, mint sok társát, akikkel együtt vállalkozott az ország felfedezé­sére. Más jogcíme is volt erre a szerepre, mint társai közt nem egynek. Az általa oly pontosan jellemzett magyar ellenállás ré­szeseként is kijárt neki a szerep, amit aztán ő szakszerűséggel is tudott viszonozni. S amire most csak metaforikusan tudott választ adni, a túlélés titkát talán épp ebben a sajátos életútban kell ke­resni. A nagy ügy mártírja más úton jött, ahogy különbözött azok útja is, akik az ügytől menet köz­ben elszakadtak. Az ügy szolgá­lat volt, s a szolgálatban — e ne­héz, ellentmondásos folyamatban — a teljes azonosulás. S úgy ta­núskodik most a túlélő, mint a munkától búcsúzkodó Simon Gás­pár. Akármilyen nehéz volt, s még az emlékét hordani se köny­­nyű, mégis ez volt az egyetlen élet, s értéke túlmutat páratlan­ságán. Az uránbányász és Boldi­zsár Iván életrajza párhuzamos. Kata Imre sokszor felkereste dr. Szinetár Ernőt. Ugyanúgy, mint József At­tilára, nagy hatással volt rá is a freudizmus és a pszichológia minden iskolája. A Falu álarcá­nak megírásakor Szegedi Borist küldte el a parasztokhoz, hogy az apostagiak álmait és szorongásait megismerje. Ez a munkája tovább vezette őt az emberi sors megér­tésében. Noha sosem tántorodott el a szegénység és gazdagság, a proletariátus és a tőke ellentétei­nek alapelvétől, mindinkább val­lotta azt is, hogy a szadizmus és a mazochizmus pszichikai alkatai hozzájárulnak és társulnak az emberiség szenvedéseihez. A sze­gények iránti minden szolidari­tása ellenére éles tekintettel és igen fiatalon észrevette a király­párti házmesternőket, a Károly király és Zita királynő szépségén ájuldozó prolikat ugyanúgy, mint a zsidó kispolgárok ostoba tiszte­letét, amikor We­hrmacht-tisztek tévedtek be egy körúti kávéházba. És ez a pszichológiai gyávaság­gal megvert ember írta meg a fehérterror tombolása idején a­ „Találkozásaim az antiszemitiz­mussal” című tanulmányát, ő ma­ga terjesztette, ő, aki az Abbázia ablakán át látta, hogy hurcolnak kommunistákat és zsidókat a Bri­tannia pincéje felé, hogy kínoz­zák, kiheréljék és megöljék őket; a fehérterrorról nem hallgatha­tott. Ebben a bátorság érdem­rendjénél többet érdemlő kis kö­tetében van egy elbeszélése: a Farkas és bárány. Voltaképpen nem más, mint egy különítményes tiszt és egy ártatlan áldozat „pár­beszéde”, halálos, könyörtelen vallomásra szorítása. Ezek után elképzelhetjük, hogy milyen gyöt­rő lélekkel követte Nagy Lajos a hitlerizmus diadalútját. A Bucsinszky asztalánál ültünk, amikor híre jött: Hitler határta­lan ünneplés közben bevonult Bécsbe. A Schutzbund leverése, Dollfus megöletése után már vilá­gossá vált, hogy Schuschnigg kan­cellár hiába bízik Mussoliniban. Az olasz fasizmus végleg behódolt Hitler Adolfnak és Seyss-Inquart csak a bevonulás napját várta, hogy a Führer előtt felesküdhes­sen Nagy-Németországra. Öten ül­tünk az asztal körül: Nagy Lajos, Sándor Kálmán, Szegedi Boris, én és Bözsikém. Mindenki jelleme szerint reagált. Nagy Lajos a le­targia és az őrjöngés szélén volt, Sándor Kálmán a következménye­ket latolgatta. Énbennem megosz­lott a fájdalom és a mérlegelés. Ezt Chamberlain és Franciaország nélkül nem tehette volna — mondtam. — Most majd Cseh­szlovákia következik ... megnyit­ják Hitler előtt a Szovjetunió fe­lé vezető utat! Nagy Lajos keserű, torz mosollyal nézett rám. — Így akarsz vigasztalni? — kérdezte, és lehajtotta a fejét, mint aki nem akar embert látni. Ezekben az években szaporod­tak a szélsőjobboldali lapok. Egy délelőtt a Bucsinszky asztalához lépett egy iszákos, de Nagy Lajost becsülő „Új Magyar-ág”-munka­társ. Megfogta a márványasztal szélét és lassan forgó nyelvvel így szólt: — Idehallgasson, Nagy Lajos, hagyja ott ezeket a zsidókat. Jöj­jön át mihozzánk. Mi olyan nagy emberré tesszük, amilyen csak lenni akar! Nagy Lajos ráemelte nyílt, nagy szürkéskék szemét, és így szólt: — Kedves öcsém, tudja mit? Én most olyan kis ember akarok len­ni, amilyen csak egyáltalán lehet valaki... A napló Amikor Nagy Lajos meghí­vást kapott a Szovjetunióba, a szovjet írók kongresszusára, Jó­zsef Attila joggal számított arra, hogy ő lesz a másik meghívott. Egész valójában megrendítette, hogy Illyés Gyulát választották. A döntést valószínűleg a moszk­vai magyar emigráns írói körök­ből javasolták. S azt el kell is­merni, hogy amit Illyés erről az útjáról hozott, s a nagy nyilvá­nosságnak sikerrel átadott, az ki­magasló jelentőségű volt, s nagy megnyugtatást jelentett. Nagy Lajos nehéz évben érke­zett a Szovjetunióba. Az első öt­éves terv utolsó esztendejében, de még annak befejezése előtt. A há­ború, a polgárháború és az inter­venciós hadjáratok pusztításait egyszerre kellett begyógyítania az első szocialista államnak, amely a legelnyomóbb feudalizmust és csak egy parányi ipart örökölt. Mint egy óriás, látott hozzá a szovjet nép az ezernyi történelmi feladat egyidejű megoldásához. Sürgető és intő jelek kényszerítet­ték a szocializmus országát az ipar és hadsereg gyors fejlesztésére. Hitler Adolf már hatalomra ju­tott, lefolyt a lipcsei per, Georgi Dimitrov leleplezte a Birodalmi Gyűlés igazi gyújtogatott, és a Mein Kampfból milliók és milliók megtudhatták, hogy a nácizmus fő célja a szocializmus, a kommu­nisták, a Szovjetunió megsemmi­sítése. Nagy Lajos Bajcsy-Zsilinszky lapjában naplófolytatásokban szá­molt be a szovjetunióbeli út­járól. Nem vette eléggé tekintet­be sem az előzményeket, sem a feladatokat. Kritikus szeme sok hibát vett észre, de az eredménye­ket nem mérte eléggé a kiinduló­ponthoz és a nagy társadalmi kér­déseket összevegyítette a kávéhá­zak és a jó kávé iránti olthatatlan vágyával. Azt se láthatta, hogy az első ötéves terv végeztével sok olyan cikk is megjelenik majd a moszkvai piacon, amit ottlétekor még hiányolt. Mindegy. Tény, hogy cikksorozatát harag, indu­lat és sértettség kísérte. Még egy támadó cikket is írtak ellene, túl­zó, sértő és gúnyolódó hangot. A kommunista íróknak és értelmi­ségieknek az volt az általános ál­láspontjuk, hogy még ha látunk is hibákat a Szovjetunióban, az elnyomott, éhező és kétségbeesett magyar munkásságot nem foszt­hatjuk meg utolsó reményétől. Erre a saját írásait és tetteit is bírálattal kísérő Nagy Lajos nemsokára rájött. (Befejező rész a vasárnapi számban.) 7 Búcsú Féyes Imre professzortól Néhány nappal halála előtt ar­ról beszélgettünk Fényes Imrével, hogy a közoktatás bevezetés előtt álló reformja milyen új feladato­kat támaszt a tanárképzéssel szemben. Azt tervezgette, hogy a második félévben hozzá kerülő tanárjelöltek elméletifizika­ okta­­tásában milyen változtatásokat hajtson végre. Megegyeztünk, olyan évfolyam hallgatóságát fog­ja tanítani, akik most kezdik ta­nulni az elméleti fizikát, és tanul­mányaik befejezéséig tanítani fogja őket, hogy kipróbálhassa el­képzeléseit. A sors szomorú ke­gyetlensége folytán erre már nem kerül sor, mert váratlanul kidőlt a sorból, és sírba vitte terveit, ál­mait. Halálával a magyar felsőokta­tás olyan tanáregyéniséggel lett szegényebb, aki a fizikának nem­csak egy szűk területén volt ma­gas szinten képzett, hanem az el­mélet gyakorlati alkalmazásainak és világnézeti vonatkozásainak is kiváló ismerője volt. Gondolato­kat ébresztő, színes előadásai a hallgatóság legjobbjainak érdek­lődését az alapvető kérdésekkel való intenzív foglalkozásra inspi­rálták. Tanítványai közül sokan az egyetem elvégzése után is vissza­jártak hozzá problémáikkal, ta­nácsokat kérve munkájukhoz. A fővárostól távoli iskolákban taní­tó tanítványaival is szoros kap­csolatot tartott fenn. Ezeken a ta­nárokon keresztül a közoktatás egészséges továbbfejlesztésére ha­láláig eleven hatást gyakorolt. A hőtan középiskolai tanításának kérdése különösen foglalkoztatta. Nem volt elégedett e kérdéskör tanításának jelenlegi gyakorlatá­val, és ezért több iskolában kí­sérleteket irányított a tudományo­sabb, helyes szemlélet meghonosí­tására. A budapesti egyetemre 1953- ban nevezték ki, miután már tíz évig tanított a kolozsvári és a deb­receni egyetemen. Idekerülése új színt jelentett az egyetemi fizika­oktatásban. Termodinamikai elő­adásai a hagyományos tárgyalás­móddal ellentétben megújították mind a fizikus-, mind a tanárkép­zés régi formáját. Őelőtte e tan­tárgy kizárólag a termodinamikai egyensúly feltételeivel és annak törvényeivel foglalkozott. Fényes Imre volt az első hazánkban, aki a­ nem egyensúlyi folyamatok ter­modinamikájának tanítását beve­zette, és előadásaiban erre helyez­te a hangsúlyt. Ezt a munkát mes­teri szinten, a legnagyobb tájéko­zottsággal, kitűnő didaktikai ér­zékkel alakította ki, és közben ta­nítványokat nevelt e modern irány kutatására is, amelyet ha­zánkban ő kezdeményezett és in­dított el. Ugyancsak ő tett a legtöbbet a fizika világnézeti kérdéseinek a szaktárgyi oktatás folyamatába történő beépítéséért. Sohasem mulasztotta el az alkalmat, hogy előadásaiban a megfelelő helye­ken rá ne mutasson a filozófia és a természettudományok kapcsola­tára. Speciálkollégiumokat tartott a fizika világnézeti kérdéseiről, sőt több tudományos, dolgozata foglalkozott a modern fizika filo­­zófiai problémáival. A tudományos kutatómunkába még egyetemi hallgató korában kapcsolódott be, Gombás Pál ta­nítványaként. Az elméleti fizikai kutatások hazánkban több terüle­ten már a felszabadulás előtt is nemzetközileg elismert szinten ál­lottak. Ilyen volt a Gombás Pál irányításával működő tudományos iskola is. Eredményeire rangos nemzetközi folyóiratok elismerés­sel hivatkoztak. A másik témakör, amelyben Fé­nyes jelentős tudományos ered­ményeket ért el, a kvantumelmé­let valószínűség-elméleti megala­pozásával van kapcsolatban. Fé­nyes Imre dolgozatait, amelyek a kvantumelmélet alapjaira vonat­koznak, sok filozófiai (szovjet és nyugati) tanulmányban idézték. Heisenberg — a kvantumelmélet egyik megalkotója — is hivatko­zik rá. Fényes Imre neve hazánkban fi­zikuskörökben a modern termodi­namika továbbfejlesztésével fonó­dik össze. E területen dolgozik legtöbb tanítványa is, akik közül sokan az elmélet gyakorlati alkal­mazását művelik. Sok szép ered­ménye közül — amelyek megta­lálhatók könyvében — itt csak egyet emelünk ki. A Helmholtz, majd Pauli által megadott ter­modinamikai variációs elv né­hány fogyatékosságát korrigálta. Ezt az elvet az irodalom Helm­­holtz—Fényes elvnek nevezi. A kiváló tudós egyéniségek igazi nagysága nemcsak alkotá­saikban mutatkozik meg, hanem abban is, hogyan tudják a tudo­mányos megismerés nagyszerű eredményeit az emberek széles körével megismertetni. Ilyen te­hetséggel csak kevesen vannak megáldva, mert igen nehéz fel­adat elvont tudományos fogalma­kat sokak számára is érthetővé tenni. Fényes Imre ebben is pél­damutató lelkesedéssel és nagy­szerű adottságokkal tűnt ki. A tu­dományos ismeretterjesztésnek évtizedeken keresztül volt lelkes munkatársa mint előadó, vitave­zető és népszerűsítő írások szer­zője — élete utolsó percéig. Éppen egy nagyszabású könyv utolsó pontjait írta a fizika eredetéről, amikor a kegyetlen halál kiütötte kezéből a tollat. Alkotó erejének teljében, várat­lanul távozott körünkből, űrt hagyva munkatársai körében és soká gyógyuló sebet okozva bará­tai, tisztelői szívén. Nagy Károly akadémikus Az ifjú zenebarátok országos tanácskozása (Tudósítónktól.) Az Ifjú Zenebarátok Magyaror­szági Szervezete ma tartja III. küldöttközgyűlését Budapesten, a Fészek Művészklub nagytermé­ben. Önálló szervezeti formában 1965 óta tevékenykedik, az Unes­­co Nemzetközi Zenei Tanácsába tartozó Fédération Internationale des Jeunesses Musicales akkor tartott bécsi kongresszusán fogad­ta el jelentkezését. A 12 esztendő alatt kirajzolódtak azok a sajátos lehetőségek, kulturális mozgalmi formák, amelyekben az ifjú zene­barátok hatékonyan segíthetik a fiatalok iskolán kívüli zenei ne­velését. • A munka főképp klubszerű ke­retek közt folyik; a klubfoglalko­zások általában a hangversenyek és az ismeretterjesztő előadások ötvözetei, jó fórumul szolgálva ze­neművészek és hallgatóság rend­szeres találkozására. E szép mun­kában részt vállalnak a már je­lentős hazai és nemzetközi sikere­ket elért fiatal előadóművészek, zeneszerzők, nemzetközi zenei ver­senyek díjnyertesei. Az ifjúzene­barát­ mozgalomban áldozatos munkát végző pedagógusok és a művészi pályára készülő főiskolai hallgatókon kívül éppen ez a mű­vésznemzedék tesz sokat egy új közönség neveléséért. A mozgalom jelentős rendezvé­nyei az ifjúsági zenei táborok. Jö­vőre rendezik meg tizedik alka­lommal a pécsi nemzetközi ifjú­sági zenei tábort, amely mintegy 120 fiatal muzsikust fogad kéthe­tes táborozásra; a részvevők fele magyar, fele 20 országból érkező fiatal. A megyei tanácsokkal és a KISZ-bizottságokkal együttmű­ködve megszervezik ismét a 8—14 napos területi amatőrtáborokat; ilyen zenei tábort rendeznek jövő nyáron Baján, Balatonberényben, Debrecenben, Felsőtárkányban, Tiszaligeten, Vácott és Velemben. Az országban működő több mint száz klubban csaknem két és fél ezer, jórészt középiskolás fiatal és szakmunkástanuló vesz részt rend­szeresen a zenei programokon; ők küldték el képviselőiket a mai közgyűlésre.

Next