Népszabadság, 1978. január (36. évfolyam, 1-26. szám)

1978-01-17 / 14. szám

10 Hmm­M és NÉPSZABADSÁG A Szaljut-6, a Szojuz-26 és -27 űregyüttes sikeres kísérlete Hármas összekapcsolás Évtizedünk űrhajózási programja elsősorban a Föld körüli térség vizsgálatára és a tudományos eredmények gazdasági hasznosítására irányul. A szovjet kozmonautika különösen fontos eszközei az űrállo­mások, amelyekről e helyen már több alkalommal írtunk. A Szaljut űrállomások immár hétesztendős kísérletsorozatának kiemelkedő ese­ménye játszódott le a múlt héten: az űrhajózás történetében most tör­tént meg első ízben, hogy az űrállomáshoz egyidejűleg két űrhajó csatlakozót Néhány adat az előzményekről A szovjet űrállomásprogram ed­digi eredményeit néhány adat is jól szemlélteti. A Szaljut—6 öt ''5dje összesen 1625 napig volt pályán, feladataik nagyobb ré­szét automatikus üzemmódban hajtották végre, személyzet 193 napig dolgozott a fedélzetükön. Leghosszabb ideig — 770 napig — a Szaljut—1 keringett a Föld kö­rül. Ehhez az űrállomáshoz csat­lakozott 1975-ben a Szojuz—18 űrhajó, amelynek kozmonautái 63 napot töltöttek a világűrben. Az 1971-es Szaljut—1 kísérlet óta az egymást követő űrállomá­sok felépítésében több változta­tást hajtottak végre. Ezek részint az energiaellátásra szolgáló nap­telepeket, részint az űrállomások belső berendezését érintették. A főbb jellemző adatok azonban változatlanok maradtak; az elő­deihez hasonlóan mintegy 15 m hosszú, több mint 4 m legna­gyobb átmérőjű Szaljut—6 űrállo­más össztömege 19 tonna, belső tere 90 köbméter, és hét ember befogadására alkalmas. Indításá­hoz a jelenlegi legnagyobb szov­jet hordozórakétát, a Proton tí­pust használták. Lényeges szerkezeti változta­tást kívánt a Szaljut—6 újdonsá­ga: az űrállomás kettős bejáratú, mindkét végén csatlakozhat hoz­zá űrhajó. A megelőző űrállomá­sokon csak az elülső, keskenyebb részen volt csatlakozási lehető­ség, most erre hárul, a hajtómű­oldalon is mód van. Ez így el­mondva egyszerűen hangzik, de nyilvánvaló, hogy a csatlakozó szerelvény és a vele összefüggő zsilipkamra beépítése miatt nem­csak a belső elrendezést kellett megváltoztatni, hanem a manő­verező hajtóművek és a hajtó­anyag-tartályok elhelyezését is. Nem kétséges, hogy emiatt a haj­tóműveken konstrukciós változta­tásokra is szükség volt. Az új űrállomást 1977. szeptem­ber 29-én indították. Kezdeti pá­lyáján a Földet 219 km-re közelí­tette meg, és 275 km-re távolo­dott el tőle. A pálya síkja az egyenlítőével 51,6 fok szöget­­zárt be. Először október 9-én indult űrhajó — a Szojuz—25 — az űr­állomás felé. A következő napon végrehajtott összekapcsolási kí­sérlet műszaki hiba miatt nem si­került, és a Szojuz dolgavégezet­­lenül tért vissza. Ezt az összekap­csolást a szokásos módon, az űr­állomás elülső részén akarták el­végezni. A Szojuz—26 űrhajót december 10-én állították pályára. Másnap sikeresen találkozott és összekap­csolódott az űrállomással, mégpe­dig a hajtóműoldali csatlakozás felhasználásával Időközben a most már együttesen keringő rendszer olyan pályára állt át, amelynek földközeli pontja 334 km, földtávoli pontja pedig 367 km magasságban van. A kerin­gési pálya síkjának hajlásszöge nem változott. A január 10-én in­dult Szojuz—27 űrhajó már ezen a pályán csatlakozott a fenti együtteshez. Ezt a műveletet meg­előzte, hogy december 20-án az űrállomás személyzete kilépett a világűrbe (úgynevezett űrsétát végzett), és megvizsgálta, hogy az elülső csatlakozó szerelvény az októberi sikertelen kísérlet alkal­mával nem sérült-e meg. „Üldöző” és „üldözött” Jóllehet űreszközök találkozá­sára és összekapcsolására 1966 óta már számos alkalommal sor ke­rült, sőt nemegyszer hasonló ese­mények „látványos” formában is lezajlottak (legutóbb az emléke­zetes Szojuz—Apollo közös űrre­pülés alkalmával), gyakran vető­dik fel a kérdés: hogyan hajtják végre ezeket a műveleteket? Az űrhajó és az űrállomás ta­lálkozásakor, az úgynevezett ran­devúmanőverben mindig az űrál­lomás a korábban pályára állított egység, amelyet a később indított űrhajó igyekszik megközelíteni. Az űrállomást a műveletek pasz­­szív szereplőjének, a randevúma­nőver „üldözött” egységének mondhatjuk. Magától értetődik, hogy ilyenformán az űrhajó sze­repe aktív: ez a manőver „üldö­ző” egysége. Az űrrandevú egyes tevékenységeit ez utóbbiról irá­nyítják. Legelsősorban pontosan meg kell állapítani mindkét jár­mű pályaadatait, s ezek alapján határozzák meg, hogy milyen pá­lyán, miféle műveletekben fogja az űrhajó az állomást megköze­líteni. Ez a feladat a földi rend­szerre, a repülésirányító köz­pontra hárul. Megközelítés A kezdő műveletben az űrhajó pályasíkját úgy módosítják, hogy az új pályasík egybeessék az ál­lomáséval. További manőverekkel — mindig az űrhajó pályáját mó­dosítva — arról gondoskodnak, hogy az ellipszis alakú két pálya nagytengelye fedje egymást, majd a pályákat legfeljebb néhány száz méter válassza el egymástól. Ezek a műveletek megrövidíthetők vagy egyszerűsíthetők, ha — mint általában teszik — az űrhajót mindjárt az űrállomáséval azonos pályasíkban indítják. A megközelítés manővere min­denképpen körülményes feladat. Figyelembe kell venni, hogy a vi­lágűrben mozgó eszközök valójá­ban mesterséges égitestek, ame­lyek mozgását az égimechanika törvényei szabják meg. Nos, itt érdekes ténnyel, az úgynevezett égimechanikai paradoxon jelensé­gével találkozunk: éppen az ellen­kezője történik annak, amit a föl­di járművek sebességének változ­tatásakor megszoktunk. A fel­gyorsított keringő test a földfel­színtől távolabbi pályára tér át, és sebessége csökken. (Ez persze fordítva is igaz: a fékezett űresz­köz közelebb kerül a Földhöz, és felgyorsul.) Ezért, ha például az űrhajó a Földhöz közelebbi, vagy­is egy belső pályán halad a külső pályán keringő űrállomás mögött, akkor a­­gyorsítás nem vezet cél­hoz, hiszen az űrhajó a Földtől távolabbi pályára áttérve, itt még jobban elmaradna az űrállomás mögött. Más módon kell tehát manőve­rezni. Az űrhajó a belső pályán folytatja útját. Mivel a sebesség itt nagyobb, rövidesen az űrállo­más elé kerül Ezután gyorsít, s e művelet folytán csökkent sebeség­gel áttérve a külső pályára, itt ta­lálkozik az űrállomással. Persze ezen a példán kívül a randevú­manőverek számos változatát is ki lehet alakítani. A feladat meg­oldása azonban mindenképpen rendkívül nagy pontosságot köve­tel akár a találkozópálya megha­tározásában, akár a műveletek végrehajtásában. Különösen az űrhajók fedélzeti automatikus rendszereinek a szerepe nagy fon­tosságú. A Hopkinson-hatás A találkozás a két űrjármű ösz­­szekapcsolásával, az úgynevezett dokkolással válik teljessé. Az űr­állomás közelébe ért űrhajó fi­nom szabályozású, kis tolóerejű hajtóművei kezdenek működni. A lassan (másodpercenként 3—75 cm viszonylagos sebességgel) egy­máshoz közeledő űrjárművek csat­lakozó szerelvényei az érintkezés után automatikusan összekapcso­lódnak és elreteszelődnek. Ily mó­don létrejön a tökéletesen zárt, merev mechanikai kapcsolat, egy­szersmind a két űrjármű elektro­mos hálózatainak az összekötte­tése. Az összekapcsolódást előse­gíti az űrhajó csatlakozó szerel­vényének vezető rúdja, amely be­csúszik az űrállomás tölcsérsze­­rűen kialakított csatlakozójába. A kapcsolat létrejöttével a rúd is, a tölcsér is elfordítható, s így lehe­tővé válik, hogy a személyzet­ a szabaddá vált nyíláson a két űr­jármű között közlekedni tudjon. A dokkolás műveletében a ve­­zetőrúdtölcsér-párosnak még egy szerepe van. Ez az elrendezés mó­dot nyújt rá, hogy a két űrjármű akkor is csatlakozhassék egymás­hoz, ha hossztengelyeik egymás­sal néhány fokos szöget zárnak be. Az összekapcsolás során ter­mészetesen ez a szögeltérés ki­egyenlítődik, és végül is a két űr­jármű hossztengelye egybeesik. Ezt a kiegyenlítődést kisebb len­gési folyamat kíséri. A két űrjármű összekapcsolása még az említett csekély sebesség­gel is ütközéssel jár. Mivel eddig nem volt tapasztalat rá, hogyan viselkedik az első űrhajó és a vele összekapcsolt űrállomás rendsze­re akkor, amikor a második űr­hajó ütközve csatlakozik hozzá­juk, felvetődött az a — szeren­csére túlzottnak bizonyult­­ ag­godalom, hogy a mechanikából is­mert Hopkinson-hatás folytán az első kapcsolat esetleg szétszakad. (Hopkinson-hatás lép fel például az iskoláskorunkban sokat pró­bált játékos kísérletben: a sima asztallapon fekvő, egymással érintkező egyforma pénzdarabok sorát az egyik végén meglökve, a másik végén levő, utolsó érme csúszik el, s tapasztalhattunk ha­sonló jelenséget a gombfocinál is.) A járművek összekapcsolása si­mán zajlott le. De térjünk vissza az űrállomás új, kettős csatlakozásra alkalmas elrendezésére, és nézzük meg, hogy ez a megoldás milyen lehe­tőségeket kínál. A távlatokat te­kintve mindenekelőtt az esetleges mentési műveletekre kell gondol­nunk. Előfordulhat, hogy az űrál­lomás személyzete valamilyen ok­ból segítségre szorul, s mentő űr­hajót kell hozzájuk küldeni .En­nek persze előfeltétele, hogy olyankor, amikor az űrállomáson személyzet tartózkodik, az űrre­pülőtéren állandóan álljon ké­szenlétben olyan űrhajó, amely egy-két napon belül elindítható.) Nagyobb élettartam Az utánpótlás most említett formája különösen jelentős abból a szempontból, hogy megnöveli az űrhajós űrállomás rendszer ma­nőverezőképességét, közvetve pe­dig az űrállomás élettartamát. A jelenlegi pályán keringő űrállo­más elméleti élettartama — pá­lyamódosító beavatkozás nélkül — mintegy 680 nap. Ez az érték is csak arra az esetre igaz, amikor az űrállomás hossztengelye a pá­lyaérintő irányába mutat. Gyak­ran azonban (egyes megfigyelések során vagy például a randevú­manőverek alkalmával) az űrállo­más ettől eltérő irányítottságú. Kellő beavatkozással, a pálya rendszereses helyesbítésével és az űrállomás megfelelő helyzetbe ál­lításával nemcsak elérhető a mon­dott elméleti élettartam, hanem még számottevően növelhető is. Ezek a pályahelyesbítő manőve­rek viszont megkívánják, hogy kellő mennyiségű hajtóanyag áll­jon rendelkezésre. Most ugyan nem került reá sor, de a kettős csatlakozás módot nyújt a személyzetváltásra is. Többszörös váltással elvben akár egy évig vagy még tovább tartó tudományos programok is végre­hajthatók lennének. Ez a lehető­ség nemcsak az űrállomás élettar­tamától függ, hanem a létfenntar­táshoz szükséges készletek meny­­nyiségétől is. Ezek egy részét az említett Utánpótlási szállítmányok kiegészíthetik. Különösen fontos például az elfogyasztott víz pót­lása. Az űrállomáson működik egy kísérleti berendezés, amely a ka­binlégkör páratartalmából vissza­nyeri a vizet. Itt pedig nem cse­kély mennyiségről van szó; egy űrutas naponként egy liter vizet párologtat el. Ha — mint remélik — ezt teljesen sikerül vissza­nyerni, akkor lényegesen csökken a pótlandó víz mennyisége. Nagy István György Évekkel ezelőtt készült szovjet fantáziarajz, két űrállomás és két űrhajó együttese a kozmoszban. 1978. január 17., kedd Utánpótlási lehetőség Fontos az is, hogy megnyílt az­­utánpótlás lehetősége. Mód van mind a fogyó készletek pótlására, mind a tudományos program eset­leges módosítása folytán szükséges további felszerelések eljuttatásá­ra. Hadd említsük meg az utánpót­lás egy másik formáját is. Tudva­levő, hogy a kísérlet során az űr­állomás pályamódosító manőve­reit jelentős részben a csatlako­zott űrhajó hajtóműveinek a se­gítségével oldják meg. Magától értetődően ezek a műveletek te­temes hajtóanyag-mennyiséget emésztenek fel. Ma még gyakorla­tilag megoldatlan, hogyan lehet világűri körülmények között haj­tóanyagot áttankolni Ez a ma­gyarázata annak, hogy az űrállo­másra utóbb érkezett kozmonau­ták néhány nap után miért a má­sik űrhajóval (a Szojuz—26-tal) tértek vissza. Ennek az űrhajó­nak a hajtóanyagkészlete erősen lecsökkent, az űrállomással pedig most már egy olyan űrhajó ma­radt összekapcsolva, amelynek még van fölös mennyiségű hajtó­anyaga. FEHÉR HETEK H­­EHTBamBHJI B­DWHTI5BBN­OK BJBBIBTB: ^■ mmSKL oiwcsahnok

Next