Népszabadság, 1978. június (36. évfolyam, 127-152. szám)

1978-06-01 / 127. szám

% N­­í­P­S­Z­A­R­A­n­s Á­r, 1978. június 1. csütörtök Szovjet javaslat a fegyverkezési hajsza megfékezésére !­z Alábbiakban kivonatosan kij­öl­­li az ENSZ-közgyűlés rendkívüli, a szerelés kérdéseivel foglalkozó ülés­szakán előterjesztett, kedden nyilvá­­nosságra hozott szovjet javaslatot: A fegyverkezési hajsza meg­szüntetése minden ország, minden kormány és minden nép közös fel­adata. Megoldani is közösen kell. Ezzel összefüggésben a Szovjet­unió, amely változatlanul a béke és a békés együttműködés lenini irányvonalát követi, azzal a fel­hívással és javaslattal fordul az ENSZ minden tagállamához, hogy a lehető legrövidebb időn belül te­gyék meg a fegyverkezési hajsza megállítását lehetővé tevő lépése­ket, — hangoztatja a szovjet ja­vaslat. A Szovjetunió véleménye sze­rint — mint nemrég Leonyid Brezsnyev is kifejtette —, itt az ideje elgondolkodni a nagy kato­nai potenciállal rendelkező orszá­gok fegyverzetei és fegyveres erői további mennyiségi és minőségi fejlesztésének megszüntetéséről, és megteremteni e fegyverzetek és fegyveres erők csökkentésének feltételeit. A Szovjetunió tehát ja­vasolja annak megvitatását, hogy miként lehetne meghatározott időn belül végrehajtani a követ­kező intézkedéseket: — a nukleáris fegyverek vala­mennyi fajtája gyártásának meg­szüntetése ; — minden más tömegpusztító fegy- verfajta gyártásának megszüntetése és e fegyyverek betiltása; — a nagy romboló erejű új hagyo­mányos fennyverfajták­ létrehozásának megszüntet­ése; — az ENSZ Biztonsági Tanácsa ál­landó tagjainak és a hozzájuk kato­nai megállapodásokkal kötődő orszá­goknak a lemondása hadseregeik és hagyományos fegyverzetük növelésé­ről. E feladatok megoldását a nuk­leáris fegyverek gyártásának meg­­szüntetésével kellene kezdeni. A Szovjetunió a maga részéről teljes határozottsággal kijelenti: ellenzi a nukleáris fegyver alkalmazását, csupán rendkívüli körülmények, az ellene vagy szövetségesei ellen egy másik nukleáris hatalom ál­tal végrehajtott agresszió kénysze­ríthetik e végső önvédelmi eszköz igénybevételére. Tárgyalások valamennyi atomhatalom részvételével Először: mivel a nukleáris fegy­verkezés fokozódása jelenti a fő­ veszélyforrást, az államok erőfe­szítéseiben központi helyet kell el­foglalniuk azoknak az intézkedé­seknek, amelyeknek célja, hogy ezen a területen minél előbb meg­állítsák, majd visszaszorítsák a fegyverkezési hajszát. A Szovjetunió határozottan fel­lép a feladat megoldásának mi­előbbi elkezdéséért. Javasoljuk a megfelelő tárgyalások gyakorlati elkezdésére vonatkozó kérdés megvitatását. Véleményünk szerint a tárgya­lásokon részt kell vennie vala­mennyi nukleáris hatalomnak — ha valamelyikük visszautasítaná a tárgyalásokon való részvételt, akkor ez a lépés súlyos teherként nehezedne politikájára. A megbe­szélésekbe célszerű lenne bekap­csolni néhány, nukleáris fegyver­rel nem rendelkező államot is. A Szovjetunió javasolja: az ENSZ-közgyűlés jelenlegi rendkí­vüli ülésszaka elvi határozatban nyilvánítsa szükségesnek a nuk­leáris leszereléssel és az erő alkal­mazásáról való lemondással kap­csolatos tárgyalások megkezdését, határozza meg e tárgyalások elő­készítésének rendjét és megkez­désük konkrét időpontját. Másodszor: a fegyverkezési haj­sza beszüntetésével kapcsolatban az egyik legfontosabb feladat a nukleáris fegyverek elterjedésé­nek megakadályozása Az utóbbi évtizedben, a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásá­ról szóló szerződés megkötése, óta e feladat megoldásában sikerült jelentősen előbbre lépni. Nem tet­tek meg azonban minden szüksé­ges lépést, és most újabb erőfeszí­tésekre van szükség. Azzal kapcsolatban, hogy sok nukleáris fegyverrel nem rendel­kező állam kinyilvánította­­igé­nyét, hogy a nukleáris hatalmak vállaljanak kötelezettséget, hogy nem alkalmaznak velük szemben atomfegyvert, a Szovjetunió kije­lenti: sohasem alkalmaz nukleá­ris fegyvert azon államokkal szemben, amelyek lemondanak a nukleáris fegyver gyártásáról és beszerzéséről, és saját területükön nem rendelkeznek nukleáris fegy­verrel. Bármely nukleáris fegy­verrel nem rendelkező állammal készek vagyunk különmegállapo­­dást kötni erről. Felszólítjuk az összes többi nukleáris hatalmat, hogy kövessék példánkat, és vál­laljanak hasonló kötelezettsége­ket. Az atomfegyvermentes öveze­teknek a világ különböző térségei­ben való létrehozása elősegítheti a nukleáris háború veszélyének csökkentését, az atomsorompó­­szerződés hatékonyabbá tételét. A nukleáris energia békés fel­­használásának fejlesztése tagad­hatatlanul egyik ígéretes útja az energetikai problémák megoldásá­nak, és a Szovjetunió síkraszáll az e területen folytatott nemzetközi együttműködés szélesítéséért, ha tiszteletben tartják azokat a felté­teleket, amelyek kizárják, hogy az együttműködés növelje a nukleá­ris fegyver létrehozásának lehető­ségét. Harmadszor: a nukleáris fegy­verek elterjedésének megakadá­lyozásáról szóló szerződés rendel­kezéseinek hatékonyabbá tételé­hez közvetlenül kapcsolódik egy másik, nem kevésbé időszerű kér­dés — a nukleáris fegyver olyan államok területén történő elhelye­zésének megakadályozása, ame­lyek jelenleg nem rendelkeznek ilyen fegyverrel. Ezt a kérdést szintén meg kell oldani. Jelentős, pozitív lépés lenne a nukleáris hatalmak részéről, ha vállalnák azt az egyértelmű és egyszerű kötelezettséget, hogy nem helyeznek el nukleáris fegy­vert azon országok területén, ame­lyekben jelenleg nincs ilyen fegy­ver. E kötelezettségnek átfogó jel­legűnek kell lennie, vagyis ki kell terjednie minden olyan, nukleá­ris fegyverrel nem rendelkező or­szágra, amelynek területén nincs nukleáris fegyver, függetlenül at­tól, hogy valamely nukleáris ha­talom szövetségesi kapcsolatban áll-e az említett állammal, vagy sem. A Szovjetunió kijelenti, hogy kész ilyen kötelezettséget vállalni, és felszólít ennek megtételére minden más nukleáris hatalmat. Hazadtak azok az utak, amelyek megállapodáshoz vezethetnek, s a munka jelentős, helyenként a döntő részét már elvégeztük. Az erőfeszítések fokozásával, még célszerűbbé tételével elérhetjük a végső sikert. Ez mindenekelőtt a stratégiai támadó fegyverzetek korlátozásá­val kapcsolatos szovjet—amerikai tárgyalásokra vonatkozik. A közép-európai fegyveres erők és fegyverzetek csökkentésével kapcsolatos tárgyalások évek óta tartó stagnálásának oka a nyugati tárgyaló felek megalapozatlan kö­vetelése a fegyveres erők és fegy­verzetek úgynevezett aszimmet­rikus, azaz a szocialista országok biztonságának megsértésével tör­ténő csökkentésére. S bár a nyu­gati országok által április közepén előterjesztett, némileg megújított javaslatokra nagymértékben jel­lemző ugyanez az egyoldalúság, a Szovjetunió a maga részéről kész mindent megtenni, hogy a bécsi tárgyalásokon mindkét fél számá­ra elfogadható döntések szülesse­nek. A katonai enyhülés Európában megköveteli más, az utóbbi idő­ben a szocialista államok által ja­vasolt lépések megvalósítását is — mindenekelőtt azt, hogy az eu­rópai biztonsági értekezlet rész­vevői vállaljanak kötelezettséget arra, hogy nem alkalmaznak első­ként atomfegyvert. Hatodszor: a fegyverkezési haj­sza korlátozását célzó, már ér­vényben levő megállapodásokat és egyezményeket meg kell erősíte­ni, biztosítani kell általános jelle­güket, kivétel nélkül valamennyi állam csatlakozását. Miért van az, hogy az államok harmada, vagy éppen a fele kibú­jik fontos nemzetközi megállapo­dásokban és egyezményekben való részvétel alól? Csatlakozásukat nem akadályozhatják sem nem­zeti érdekeik, sem a távolabb­ra ható leszerelési intézkedésekre való törekvés, sem az egyes meg­állapodások által korlátozott, vagy betiltott egyes fegyverfajták hiá­nyára való hivatkozás. Ugyanak­kor nyilvánvaló, hogy a részvétel általánossá válása még nagyobb hatékonyságot, még nagyobb poli­tikai súlyt ad ezeknek a megálla­podásoknak és egyezményeknek. A neutronfegyver ellen Negyedszer: a nemzetközi kér­dések között jelentős helyet fog­lal el a tömegpusztító fegyverek új fajtái és rendszerei létrehozá­sának megállása. Rövid időn be­lül olyan nemzetközi intézkedé­sekre van szükség, amelyek vég­legesen megakadályozzák a neut­ronfegyver megjelenését és kifej­lesztését. Annak kapcsán, hogy az Egyesült Államok kormánya el­halasztotta a neutronfegyver gyár­tásának megkezdésére vonatkozó végső döntés időpontját, a Szov­jetunió sem kezdi meg e fegyver gyártását, ha az Egyesült Államok sem teszi ezt. A Szovjetunió azon­ban továbbra is a neutronfegyver teljes betiltásának híve marad. Ha a népek biztonságának ér­dekeiből indulunk ki, helyes len­ne a leszerelési bizottság munká­jában elsőbbséget biztosítani a neutronfegyver betiltására vonat­kozó javaslat megvizsgálásának, az ENSZ-közgyűlés XXXIII. ülés­szakán pedig elkészíteni az elvég­zett munka mérlegét. Ötödször: a fegyverkezési haj­sza megszüntetésének feladata megköveteli a már folyamatban levő, kétoldalú, regionális és nem­zetközi szintű tárgyalások mielőb­bi sikeres befejezését. A tárgyalá­sokon sok esetben már körvona­ Segítséget a fejlődő országoknak Hetedszer: A Szovjetunió azt javasolja, hogy a nagy gazdasági és katonai potenciállal rendelkező államok — köztük a Biztonsági Tanács valamennyi állandó tagál­lama — állapodjanak meg katonai költségvetésük konkrét összeggel, nem pedig bizonyos százalékkal történő csökken­­ésében. Ez a meg­állapodás a következő pénzügyi év költségvetésével kezdődően kiter­jedhetne például egy hároméves periódusra. Ezzel egyidejűleg meg lehetne állapodni azoknak a konkrét ösz­­szegeknek a mértékéről is, ame­lyeket a katonai költségvetésüket csökkentő államok a fejlődő or­szágoknak nyújtott segítség növe­lésére fordítanának. Ebben az esetben célszerű lenne az ENSZ keretein belül létrehozni azt a mechanizmust, amely elosztaná ezeket az összegeket a segítségre szoruló államok között. * Az ENSZ-közgyűlés rendkívüli ülésszakának megvan a szükséges jogköre és felhatalmazása ahhoz, hogy ténylegesen segítse a fegy­verkezési hajsza megszüntetése felé történő haladást. Ez köteles­sége, s ezt meg is kell tennie. Ez­zel az ENSZ-közgyűlés előkészíte­né a leszerelési világkonferencia összehívásának és sikerének felté­teleit. A fegyverkezési hajsza meg­szüntetését célzó hatékony lépé­sek megtételével az államok áttér­hetnének a leszerelés problémájá­nak gyökeres megoldására — az általános és teljes leszerelésre —, állapítja meg végül a szovjet ja­vaslat (TASZSZ) A BOLTVEZETŐK FELELŐSSÉGE K­ár lenne fukarkodnunk a jelzőkkel, amikor az­­üz­letvezetők és helyetteseik munkájának nehézségéről, sokré­tűségéről, s tegyük hozzá, felelős­ségéről beszélünk. Kétségtelen, hogy a boltok túlzsúfoltak, sok helyütt a kis alapterületű eladó­térhez még kisebb raktártér páro­sul, hogy nincs elég segédmunkás, eladó, pénztáros, s még hosszan sorolhatnánk a gondokat, ame­lyekkel naponta meg kell birkóz­niuk — elsősorban a vezetőknek. Az elmondottak különösen a bu­dapesti élelmiszer-kereskedelemre érvényesek. Nem véletlenül emelte ki Sághy Vilmos belkereskedelmi miniszter a Csemege Vállalat boltvezetőinek a napokban megtartott tanácsko­zásán a boltvezetők felelősségét, azt, hogy helyzetüknél fogva ők játsszák a legfontosabb szerepet a kereskedelemben. Azért, mert él­vonalban vannak, hasonló kulcs­emberek ők, mint az iparban a művezetők. Tőlük függ, hogy mi­lyen az árurendelés és -utánpót­lás; miként képesek bemutatni a mind szélesebbé váló élelmiszer­­ipari választékot; mennyiben ve­szik figyelembe a törzsvevők igé­nyeit, a keresletet, végeznek-e bolti piackutatást; belenyugsza­nak-e abba, hogy kifogyott vala­melyik áru, feladnak-e pótrende­léseket a kellő időben; mennyire agilisan lépnek fel a szállítókkal szemben; átveszik-e a nem meg­felelő minőségű árut? A boltvezető szinte mindenért felelős, ami a boltban történik. Köztük a munka- és üzemszerve­zés színvonaláért. E munka oroszlánrésze a vezetőkre és he­lyetteseikre hárul. Egyszerű, még­is fontos dolgokra gondolunk. Pél­dául arra, hogy a rendelkezésre álló létszámot a vevőáramlásnak megfelelően osszák be. Kellő arányban tartsanak dolgozókat az eladótérben, a raktárban és a pénztárban. Az ötletesség ugyan nem sorol­ható a szorosan vett munkaköri kötelezettségek közé, mégis mind­nyájan tapasztalhatjuk, hogy a jó kereskedőnek számtalan ötlete, el­gondolása van, s ezeket meg is va­lósítja boltjában. A még nem eléggé ismert és emiatt nem kel­lőképpen fogyó árucikkekre pél­dául egyes helyeken úgy hívják fel a figyelmet, hogy slágersarko­kat létesítenek, s a jól csoportosí­tott, feltűnően kirakott élelmisze­rek felhasználásához recepteket adnak,é s tanácsokkal látják el a vevőt. A boltosok sokszor joggal pa­naszkodnak a vásárlóra, s tegyük hozzá, ez fordítva is igaz. A vá­sárló persze olyan amilyen, de hogy milyen, abban a kereskedők­nek is szerepük van. Az udvarias­ság a szakma része. Joggal hang­súlyozta az említett tanácskozáson a miniszter, hogy akinek nincs ér­zéke az emberekkel való­­bánás­módhoz, aki a jó modor híján van, azt el kell tanácsolni a ke­reskedelmi pályától. És még valami. Jelentőségéhez képest ritkábban kerül szóba, hogy a boltvezető a felelős az üz­letben uralkodó hangulatért. Az ő feladata, hogy olyan légkört te­remtsen a boltban, amelyben jól lehet dolgozni. A dolgozókkal való korrekt, kulturált, szocialista vezetőhöz illő bánásmód „kifizeti magát”. Ahol ez megvan, ott nincs létszámhiány. Az ilyen üz­letekben pedig nem nyűg, hanem öröm a vásárlás. Egerszegi Csaba K­ül­ügyi szijtak­onzu­ltá­ció Kiilajieslon­ Május 29. és 31. között Buda­pesten tartották a szocialista or­szágok külügyminisztériumai saj­tó- és tájékoztatási főosztályainak sokoldalú konzultációját. A ta­nácskozáson Bulgária, Csehszlo­vákia, Kuba, Lengyelország, Ma­gyarország, Mongólia, az NDK, Románia és a Szovjetunió képvi­selői vettek részt. Megfigyelőként jelen volt Vietnam és Laosz kép­viselője. Hasznos véleménycseré­re került sor a tájékoztatási mun­ka tapasztalatairól, a szocializmus eredményei további népszerűsíté­sének feladatairól és a szocialista országok békeszerető külpolitiká­járól. A küldöttségek vezetőit fogad­ta Győri Imre, az MSZMP KB titkára és Rácz Pál külügyi ál­lamtitkár. Házi Vencel külügymi­niszter-helyettes fogadást adott a tanácskozáson részt vevők tiszte­letére. V Ülést tartott az úttörőszövetség országos tanácsa A Magyar Úttörők Szövetségé­nek Országos Tanácsa Szűcs Ist­vánné főtitkár elnökletével szer­dán ülést tartott. A testület átte­kintette az úttörőcsapatok és a közművelődési intézmények együttműködésének tapasztala­tait. A művelődési házakban mű­ködő művészeti csoportok, szak­körök részvevőinek egyharmada általános iskolás, a művelődési otthonok értékes segítséget nyúj­tanak a gyermekek iskolán kívüli ismeretszerzéséhez —– állapították meg. Az országos tanács feladat­tervet fogadott el a gyermekek nemzetközi éve programjának megvalósítására. HÁZGYÁR SZEKSZÁRDON A Tolna megyei Állami Építőipari Vállalatnál a 70-es évek ele­jétől működő poligonüzemet házgyárrá alakították át, s évente ezer lakást gyártanak majd. (Gottwald Károly felvétele / MTI Fotó.)

Next