Népszabadság, 1978. szeptember (36. évfolyam, 206-231. szám)

1978-09-24 / 226. szám

16 Dézsava Csak egy kis türelmet kérek a tisztelt Olvasótól, amíg tisztázom magammal, hogy műveltségem fitogtatásán kívül miért is válasz­tottam a fent címet. Azzal kezdődött, hogy ültem a televízió előtt, és szórakozottan néztem a Lehet egy kérdéssel több? címet viselő folytatásos ve­télkedőt. Ekkor még eszembe se jutott semmiféle dézsava. Néhány perc múlva azonban furcsa érzés hatalmasodott el rajtam. Mintha én már egyszer láttam volna ezt a műsort. Előkerestem a progra­mot, hátha ismétlés, de szó sem volt ilyesmiről. Közben a játék­vezető mindenféle kérdéseket tett föl a versenyzőnek, aki erősen törte a fejét, ellentétben velem, aki néző létemre nemcsak a he­lyes válaszokat, hanem a soron következő rejtvényeket is előre tudtam. Kezdett idegesíteni a dolog. Be kellett ismernem magam előtt, hogy ez bizony alighanem dézsa­­vű, eredeti francia alakjában déja vu, vagyis olyan emlékezeti csa­lódás, amikor azt hisszük, hogy egyszer már átéltünk valamit, ami valójában sohasem történt meg. Már-már bele is törődtem, elvég­re emlékezeti csalódás másokkal is elő szokott fordulni, különben nem találták volna ki rá a dézsa­­vat, amikor egyszerre csak meg­szakadt a műsor, a képernyőn fel­tűnt a bemondónő és elnézést kért. Azt mondta, hogy azok a kedves nézők, akik rendszeresen figyelik ezt a vetélkedőt, bizonyá­ra észrevették, miszerint sajnála­tos csere folytán a már korábban egyszer leadott Lehet egy kérdés­sel több? felvételét sugározták, de mindjárt kezdik az igazit, az újat. És kisvártatva tényleg elkezd­ték. Mármost erre tulajdonképpen meg kellett volna nyugodnom, hi­szen nem nekem volt emlékezeti csalódásom, hanem a televíziónak technikai hibája, mégsem tudtam szabadulni egy kényszerképzettől. Hátha máskor is megesett ilyesmi a tévében, csak nem hívták föl rá külön a figyelmet. A múltkor pél­dául ment a Nyaklánc című tévé­játék, magyar írta a forgatóköny­vét, magyar színészek szerepeltek benne, mégis úgy éreztem, mint­ha, egyszer már láttam volna ezt a darabot. Utóbb hallottam vala­kitől, hogy ugyanez a történet kül­földi színészekkel egy éven belül már látható volt ugyanebben a televízióban, de mivel sem a tévé­játék közben, sem utána nem kér­tek elnézést­, mindmáig hajlamos vagyok a dézsavu számlájára írni az esetet. Lehet egy dobással több? Ha már így belemelegedtem a dézsa­­vüzésbe, elmondanám, hogy nem­csak a tévében szerkesztett műso­rok kapcsán szoktam úgy érezni, mintha ezt már egyszer átéltem volna. Lapozgatom az újságokat, és akár az őszi nemzetközi vásár­ról, akár a csúcsforgalomról vagy az ENSZ soros ülésszakáról olva­sok, többnyire előre tudom, hogy mi következik. Közlekedési ka­rambolokról értesülve már motyo­gom magamban, hogy az illető nem az útviszonyoknak megfele­lően vezette járművét, és a rend­őrség folytatja a baleset körülmé­nyeinek kivizsgálását. És ezzel még egyáltalán nem értem a dézsavak végére, mert olykor kisgyűlések és nagygyűlé­sek szónokait hallgatván sem tu­dok szabadulni a gondolattól, hogy sajátos emlékezeti csalódás incsel­kedik velem. Meg mernék ugyan­is esküdni rá, hogy ezeket a sza­vakat, mondatokat és fordulato­kat, sőt az egész beszédet már vé­gighallgattam egyszer, illetőleg­­nem is egyszer. Ez persze nyilván­való képtelenség, hiszen amennyi­ben csakugyan így volna, a gyű­lés elnöke minden bizonnyal fél­beszakítaná a szónokot, és a hall­gatóság szíves elnézését kérné, amiért technikai hiba folytán egy korábbi beszéd szövege hangzott el. A hiba tehát bennem lehet, már gondoltam is rá, hogy felkeresek egy pszichiátert, ám közben sze­rencsére lezajlott a héten a finn— magyar válogatott focimeccs. Néz­tem a tévében a róla készített összefoglalót, és egyúttal befelé is figyeltem. Nagy kő esett le a szívemről, mert dézsavünek nyo­ma sem volt bennem. Pillanatig sem képzeltem, hogy ilyen finn— magyart korábban valaha is átél­tem volna. Dézsavü helyett inkább egy dé­zsa víz jutott az eszembe. Nem is akármilyen, hanem jéghideg. fíff/h­n .v.ií­ff# A közlekedés ábécéje A közvélemény a héten tudomást szerezhetett hazánk közúti közleke­désének első félévi ösz­­szesített baleseti ada­tairól. A tanulságok sokaságából is érdemes kiemelni, hogy a gya­logosok rossz napokat, azaz rossz hónapokat hagytak maguk mö­gött. Kevés híján háromezer járó­kelő sérült meg az utakon gázo­lás következtében. Többen, mint tavaly az első hat hónapban. De az összehasonlítás más tekintet­ben is elszomorító: 27 százalékkal több volt a gyalogosokat ért h­a­­lá­los kimenetelű szerencsétlen­ség; januártól júniusig 349-en vesztették életüket a végzetes gá­zolás, elütés következtében. Az ok vagy a felelősség semmi esetre sem a zsúfolttá váló utak­ban, a növekvő járműforgalomban keresendő, hanem főként abban, hogy a közlekedés alapfokú köve­telményeiről, ábécéjéről feledkez­nek meg újabban autósok és gya­logosok. Ábécét mondunk, mert olyan szabályokról van szó, ame­lyek elsajátításához, értéséhez, al­kalmazásához végképp nincs szükség szaktudásra, képzettségre, különösebb koncentrálásra. A leg­teljesebb bizonyosság erre, hogy a sérülések, halálesetek színhelye minden eddiginél többször a kije­lölt gyalogátkelőhely volt. Sőt igen gyakran olyan zebra, ahol az autósoknak — beleértve a teher­kocsikat és taxikat is — tilosat, a járókelőknek szabadot mutatott a forgalmi lámpa. Ha igaz, hogy jó néhány közle­kedési szerencsétlenséget a „vélet­lenek” összejátszása, a tisztázat­lan forgalmi helyzet okozta bi­zonytalanság, előre nem látott té­nyező idéz elő, akkor még inkább igaz az, hogy a gyalogátkelőhely, a forgalmi lámpa semmibevétele jószerivel — a szándékossággal határos. Úgy látszik, a közlekedés­rendészetre, a közlekedési bírósá­gokra vár a feladat: visszasze­rezni a zebra és a lámpajelzés tekintélyét.­­Sajnos a szaporodó gyalogos­balesetekben nemcsak a vétkesek, hanem az áldozatok is közreját­szanak. Feltűnően sok szerencsét­lenségnél volt azonos a körül­mény: álló jármű mögül, figyel­metlenül lépett az úttestre a járó­kelő. S ez megint csak a közleke­dés ábécéjéhez tartozik, egyebek közt olyan értelemben, hogy már az óvodásoknak, kisiskolásoknak is fejébe sulykolják az ebben rejlő veszélyt. Az úttest kétségkívül ki­csit „harctér” is, s különösen azzá válik, ha a gyalogosok — a védte­lenebb részvevők — is megfeled­keznek a legelemibb óvatosságról Végtére is az a járókelő, aki né­hány másodpercnyi előny remé­nyében ugrik ki álló kocsi mögül, akár bekötött szemmel is szalad­gálhatna az úttesten. Régi igazság, hogy a közutakon a figyelmetlenség a fegyelmezet­lenség is. Mégpedig mind gyak­rabban végzetessé váló fegyelme­zetlenség. Ezért a statisztikák egyik legfontosabb tanulsága, hogy a gyalogosok védelmében maguk­nak a gyalogosoknak is meg kell tenniük a magukét. Fekete Gábor NÉPSZABADSÁG 1978. szeptember 24., vasárnap Háromszáz mázsa hal pusztulása Vízszennyezés következményekkel és tanulságokkal Hazánkban évente 1500—2500 mázsa hal pusztul el. Az idén hu­szonnégy bejelentés érkezett hal­­pusztulásról az Országos Vízügyi Hivatalba. Először január 2-án a Hernádban mérgező anyagok, utol­jára szeptember 15-án a Sióban és a Kaposban oxigénhiány miatt hulltak el állatok. A statisztika szerint a 24 esetből ötször mérge­zés, egyszer-egyszer nászhalál, hal­betegség, gondatlan halászat, ti­zenötször pedig oxigénhiány okoz­ta a tragédiát A közvélemény leginkább a szeptember 11-én Győrben történ­tekre, a Mosoni-Duna-ág teljes halállományának elpusztulására figyelt fel. A lezárult vizsgálat szerint háromszáz mázsa keszeget, süllőt, harcsát, csukát és pontyot mérgezett meg a városi szeszgyár és a győri vízművek szennyvize. A győri Előre Halászati Szövetke­zet 544 ezer, a Győr-gyárvárosi Horgász Egyesület 40 ezer forint kártérítést, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság százötvenezer forint munkadíjat (az állathulla­­dák összeszedéséért és elszállítá­sáért) kér a „bűnösöktől”. A tragédia helyszínét az Orszá­gos Vízügyi Hivatal munkatársai­val, Katona Emil osztályvezetővel és Császár József főelőadóval ke­restük fel. A Mosoni-Duna-ág szeptember 20-án csak annyira szürke és piszkos, mint az év bár­mely más napján. A baljós időkre már csak a pusztulásról, a partra vetett döglött halakról készített diaképek és a jegyzőkönyvek em­lékeznek. Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság környezet- és vízmi­nőségi osztályának vezetője, Áb­rahám Margit határozottan állít­ja, hogy szeptember 11-én a csa­tornákból az átlagos mennyiségű szennyezőanyag került a folyósz­a­­kaszba. A tanulmányterv már elkészült — Az említett napon hirtelen felmelegedett a levegő — magya­rázza Katona Emil. — Nemcsak Győrben, hanem az ország más tájain is. A 30 fokos hőségben csökken a vizek oxigénoldó képes­sége, a szerves anyagok gyorsab­ban, az átlagosnál több oxigént fogyasztva bomlanak. Ilyenkor a halak gyakran feljönnek a víz fel­színére, mert a mélyben a levegő híján fuldokolnak. Így történt ez szeptember 11-én is. Ezen a napon ugyanis Győrön kívül Esztergom­nál is pusztultak a halak.­­ A Mosoni-Duna-ágban rá­adásul egy kisebb árhullám ked­vezőtlenül változtatta meg az áramlási viszonyokat — veszi át a szót Ábrahám Margit. — A más­kor akadálytalanul a mellékágak­ba folyó víz most nem tudott to­vábbjutni a saját torkolatánál: szennye felhalmozódott, a szer­ves anyagok felemésztették az oxigént, a halak elpusztultak. Az Észak-dunátúli Vízügyi Igaz­gatóság után benézünk a városi tanács épületébe is. Jezsó György építési és közlekedési osztályveze­tő a halpusztulás előzményeit is­merteti : — Győrnek nincs és soha nem volt szennyvíztisztítója. Pedig a város lakásaiból, gyáraiból napon­ta hetvenezer köbméter szennyvíz folyik a Dunába. A tisztítómű épí­tését régen eldöntöttük. A Mély­­épterv már elkészítette tanul­mánytervét, az épület helyét kije­löltük, sőt a tereprendezési mun­kákon is túlvagyunk. Számításaink szerint a leendő telep naponta 120 ezer köbméter vizet tud meg­tisztítani. Az építkezés első üte­mében 1985-ig elkészülne a mecha­nikai, második ütemében 1990-ig a biológiai tisztító. Gondot „mind­össze” a beruházáshoz szükséges pénz, az 1,2 milliárd forint elő­teremtése okoz. Csak összehason­lításként: ebben az ötéves terv­­ciklusban 430 millió forintot for­díthatunk vízgazdálkodásra. Ha ezt az 1,2 milliárdot a tanácsi költségvetésből vonnánk el, akkor Győrben tíz évig nem épülhetne új lakás. Ráadásul ez a pénz csak a szennyvíztisztító építési költsége. Az üzemeltetéshez, a csatornahá­lózathoz, a vízemelőkhöz ugyan­ekkora összeg kellene. Az Orszá­gos Vízügyi Hiva­tal sokat segített az V. ötéves terv­ciklusban. Remél­jük, most sem fe­ledkezik meg ró­lunk. — Nem feledke­zünk meg—mond­ja Katona Emil. — Javasoltuk az Or­szágos Tervhiva­talnak, hogy támo­gassa Győr vízgaz­dálkodását. De ösz­­sze kell fogni a város gyárainak, üzemeinek, tehát a leendő főcsatorna használóinak is. A közműfejleszté­si hozzájárulásból és a tanácsi tarta­lékokból megépül­het a tisztító. Ar­ra kell törekedni, hogy ez a hatal­mas beruházás mi­nél hamarabb meg­valósuljon. Gon­dolom, szakaszos tervezéssel és építéssel már 1985-re elkészülhet­ne egy kisebb, biológiai víztisztí­tásra alkalmas telep. A büntetést elödölték Utunk következő állomása az egyik „bűnös”, a Győr és Környé­ke Vízmű és Fürdő Vállalat. Dé­ri József főmérnöktől megkérdez­zük mi történt volna, ha szeptem­ber 11-én az árhullám levonulá­sáig elzárják a szennyvízcsatornák nyílásait. A válasz: — Négy óra alatt el­borította volna a fekália a várost. Vállalata tavaly hétmillió forint, vízszennyezési bírságot fizetett. Hivatalosan 35 milliót kellett vol­na, de ekkora összeg elvonása a vízmű létét veszélyeztette, ezért ötödölték a büntetést Császár József. — A bírságok a vízügyi alapot gazdagítják. A be­folyt­­összegeket az OVH osztja szét a vízminőség védelmében ten­ni akaró, tehát csatornákat, derí­tőket, tisztítókat építő vállalatok és intézmények között. A Szeszipari Vállalat győri szeszgyárában Tóth János igaz­gató fogad minket. — Az emberek eddig azt állítot­ták, termékeinkkel családokat te­szünk tönkre — kesereg. — Most a halpusztulást is a szemünkre vetik. Pedig mi főképp a gyógyá­szatban és a vegyészetben nélkü­lözhetetlen ipari szeszt gyártjuk. Ami a szennyezést illeti: amióta szeszgyár létezik, azóta van gyü­mölcs-, melasz- vagy másfajta hulladék. Hogy a mosléktól meg­kíméljük a Dunát, 15 éve élesztő­üzemet alapítottunk. De ez az ak­kori százmillió forintos beruházás a szennyező anyagoknak csak egy részét szűrheti ki. Az utóbbi évek­ben már évi nyolcmillió forint bírságot fizettünk a Duna pisz­­kításáért. Ezért határoztunk úgy, hogy a ma még kiömlő szerves anyagból is kivonjuk a fehérjét, és átalakítjuk állati takarmánnyá. Kiszámítottuk, hogy így évente hét-nyolc ezer tonna tápot állítha­tunk elő. Tehát kevésbé szennyez­nénk a folyókat, és csökkentenénk az importgondokat. Megkezdtük a kísérleti gyártást. Jelenleg a me­gye ezer szarvasmarhája a mi ké­szítményünktől gömbölyödik. Ám hiányoznak a nagyüzemi terme­léshez szükséges épületek és gépek. A vízügyi szakemberek elma­gyarázzák az igazgatónak: a szeny­­nyezési bírságként befizetett ösz­­szeget a vállalat visszakaphatja, ha víztisztító beruházásba fekteti. Márpedig a­­szennyező anyagok 90—95 százalékát felhasználó) fe­hérjetakarmány-gyártó üzem víz­tisztítónak minősül. Végezetül már csak egy kérdés Tóth Jánoshoz: — Mi történik, ha szeptember 11-én leállítja a gyárban a szesz- és ezzel együtt a szennyvízterme­lést? — Másfél milliós kárt okozunk az ágazatnak és az országnak. Császár József számolgat: — Hálátlan dolog a felelősségre vonás. Győrnek a napi 120 ezer köbméter vizet tisztító telep 1,2 milliárd forintjába kerül. Az üze­meltetés költségei nélkül egy köb­méter víz tisztításához tízezer fo­rint beruházás kell. A szűk városi vagy vállalati érdekeket nézve a környezetvédelem ráfizetéses üz­let. A szeszgyár például 100—150 millió forintos közműfejlesztési hozzájárulással segítheti a köz­ponti szennyvíztisztító építését. Látszólag rosszul jár, hiszen az évi nyolcmilliós bírságokkal sokáig el­­éldegélhetne. Csakhogy ezek a büntetések évről évre súlyosab­bak lesznek. Az értékes folyókat, tavakat szennyezők rákényszerül­nek a vízügyi alapra, egy idő után az addig befizetett összeget visz­­szakérve, mégiscsak megépítik tisztítójukat. A Sajó esete A technika szerepe ellentmon­dásos. A fejlett tőkésországok iparának-mezőgazdaságának ereje egyszerűen megélte a nagy folyók élővilágát. Most ott tartanak, hogy a minden bajt okozó műsza­ki színvonalat önmaga megféke­zésére használják fel. Hatalmas összegeket költenek szennyvíz­­tisztítókra, új növény- és állatfa­jok letelepítésére. Nekünk idáig nem szabad eljutnunk. Mire ipa­runk és mezőgazdaságunk annyi­ra felfut, hogy melléktermékei természetünk létét fenyegetnék, addigra felszereljük a védőeszkö­zöket. Jó példa erre az utóbbi időben már csak fekete folyóként emlegetett Sajó. Amíg hazánk vi­zeire az a jellemző, hogy szeny­­nyezésük üteme lassul, addig a Sajón viszont már a szennyezett­ség foka csökken. Hasonló ered­ményt várunk 1990-től valameny­­nyi élővizünknél. — Természetesen csak óvato­san lehetünk optimisták— figyel­meztet Katona­ Emil. — Még sok a gondunk. Az új gyárak és üze­mek fejlesztési alapjukból építe­nek víztisztítókat. Tapasztala­tunk: ha kevés a pénzük, itt ta­karékoskodnak. A vállalatok sa­ját döntésű beruházásaiba még főhatóságuk sem avatkozhat be. Nemrég felmérést végeztünk: megállapítottuk, hogy mintegy 25 milliárd forint várakozik felhasz­nálatlanul arra, hogy víztisztító berendezések építésére fordítsák. Miért? Mert például ha egy gyap­júüzem bírságot fizet, attól egy méter szövet nem lesz drágább. De ha szennyvíztisztítót épít és működtet, akkor a beruházás ösz­­szege megemeli az üzemi költsé­geket, tehát a szövet előállítási árát is. Jelenleg napi 3,6 millió köbmé­ter szennyvíz kerül folyóinkra, tavainkba. Áramlik a víztisztító nélküli gyárak és az új lakótele­pek gyűjtőcsatornáiból. Megféke­zése korántsem egyszerű. A mos­tani halpusztulás — az országos adatokat nézve — nem volt ka­tasztrofális, de nagyon figyelmez­tető: vizeinket akkor is védeni kell, ha ma még nincs meg min­den lehetőségünk a gyors cselek­vésre. Horváth Kálmán Elszomorító látvány a Mosoni-Duna-ág partján.

Next