Népszabadság, 1979. február (37. évfolyam, 26-49. szám)

1979-02-07 / 31. szám

6 NÉPSZABADSÁG 1979. február 7., szerda A KÖZÖS VAGYON DÉZSMALDI SZARKÁK ÉS KESELYŰK A régi közmondás szerint nyom­tató lónak a szája az, amit nem szabad bekötni, vagy egy másik mondás szerint: ki mivel dolgo­zik, azzal kenődik. Van ezekben a közmondásokban valami okosko­dó általánosítás és lemondó kéz­­legyintés: így volt ez, amióta a világ világ, az ember már csak ilyen, így van-e ez? Egy dolgot elöljáróban szüksé­ges megállapítani: az emberek többsége becsületesen dolgozik, s eszébe sem jut, hogy hozzányúl­jon a köz vagyonához. Az üzemi tolvajokra is — néha gunyoros értelemben használt — „megtévedt" kifejezés az esetek túlnyomó többségénél jogos. Hi­szen az eltulajdonított érték álta­lában kicsi, kevés a visszaeső, vi­szont a csábítás sokszor igen nagy. De üzemi szarkák manapság is vannak. Még most is megtéved­nek hosszú évekig, évtizedekig becsületesen dolgozó emberek. .Most is vannak, akik mellékjö­vedelemnek tekintik a társadal­mi tulajdon rendszeres dézsmálá­sát, s vannak, akik mindezt közö­nyösen szemlélik. Ezért érdemel figyelmet minden egyes eset is, ezért érdemes újra és újra visz­­szatérően foglalkozni az üzemi lopásokkal. Szalad a rostonsütő Mivel „kenődik” ma a dolgozó? Az Egyesült Izzó rendészei nem­régen kiállítást rendeztek a talált tárgyakból, mármint­­ azokból, amelyeket a portai­­ellenőrzések során találtak­. Szép kis kollek­ció gyűlt egybe: tranzisztorok, elektroncsövek, villanymotorok, különféle lámpák, transzformáto­rok, s volt ott egy rafináltan ki­­fundált rostonsütő szerkezet is an­nak a rendje szerint megcsinálva, ahogy azt a kempingezés szabá­lyai megkövetelik. Készítője nagy szakmai tudással, türelemmel és nyilván sok-sok üres munkaóra felhasználásával fabrikálta az el­més szerkezetet, amit rendkívül egyszerű módszerrel próbált ki­vinni: kiszaladt a kapun, gondol­ván, hogy az idős portás úgysem éri utol. Egy fiatalabb viszont utolérte. Volt, aki blokkolóórát próbált hazamenekíteni, nyilván azért, hogy némi üzemi hangula­tot csempésszen otthonába. Még idejében leblokkolták. A Ferencvárosi teherpályaudva­ron nemrégen lelepleződött tizen­hat tagú fosztogató banda — már igazi nehéz fiúk — szerzeményeit tették közszemlére. A csaknem 300 ezer forint értékű szerzemény mintegy keresztmetszetét adta a pályaudvaron átvonuló áruforga­lom összetételének. Ugyanis ezek a vasutasok válogatás nélkül, a kávétól a televízióig mindent lop­tak, amihez hozzáfértek. És úgy látszik, sok mindenhez hozzáfér­tek. Még olyasmit is loptak a ban­da tagjai, amire semmi szükségük sem volt. Az egyik házkutatásnál nagy értékű elektronikus szá­mológépet találtak. A családból senki sem tudta, hol kell bekap­csolni, ami nem is csoda, hiszen összesített iskolai végzettségük sem érte el a nyolc­ osztályt. Egyébként a legutóbbi időben szerte az országban szaporodtak a megmagyarázhatatlan indokú lopások. A Borsodi Vegyi Kom­binát PVC III. üzeméből például — a beruházás ideje­­ alatt — a többi között elemeztek két robba­násbiztos diszpécsertelefont (133 ezer forint), fotocellát (60­­ezer forint), és egy automata mérleg elektronikus vezérlőegységét (145 ezer forint). Hogy mindezek mire kellettek a tolvajoknak, biztosan csak akkor lehet majd megállapí­tani, ha kézre kerülnek a tette­sek. Különösképp a mérleg vezér­lőegységének eltűnése érthetetlen. Ezt az elektronikus berendezést ugyanis az eredeti rendeltetésén kívül az égvilágon semmire sem lehet felhasználni, s ilyen mérleg csak ez az egy van az országban. Szabolcs Attila, a BVK mű­anyagfeldolgozó üzemének veze­tője irodai szekrényéből furcsa alakú szerkentyűket pakol ki az íróasztalára: — Ezek a gépeink elektromos csatlakozó dugói. Kénytelen­­va­gyok őket elzárva tartani, mert már több is eltűnt belőlük. Pedig csak ezekhez a berendezésekhez használhatók, semmi máshoz nem jók, ami egyébként az első ráné­zésre is kiderül. — Akkor miért viszik el őket? Megvonja a vállát. — Talán azért, mert olyan szép pirosak... Viszik a holmit Az üzemi szarka talicska fafor­gácsot tol ki a gyár kapuján. A­­portás beletúr az értéktelen for­gácsba, nem talál benne semmit, kiengedi. A jelenet napokig, hete­kig ismétlődik. Egyszer aztán meg­kérdezi az üzemi szarkát a komá­ja, hogy mi ebben az üzlet, mire­­kell neki az a sok értéktelen fa­forgács? — Az semmire — válaszol fölé­nyesen a szarka —, az első sarkon kiborítom. Viszont mindennap hazaviszek egy vadonatúj talics­kát. Eddig a vicc. De sok-sok meg­történt eset jelzi, hogy az emberi leleményesség kimeríthetetlen. . Az alábbi eseteket az üzemi szarkák nyomában járva hallot­tam. Mivel a történetek többsége régebbi keletű, s talán az idők során kissé kiszíneződött, nem említem meg a vállalatok és a tettesek nevét. Gumigyárunkban például a lele­ményes tolvajok nagy csúzlit ké­szítettek, s azzal lövöldözték a ke­rítésen túlra a gumicsizmákat, amelyeket aztán a műszak végez­tével összeszedtek. Úgy csípték el őket, hogy a gumicsizma eltalálta a szomszédos temetőben tevékeny­kedő idős nénit. Textilgyárunkban a muzsikálás­ban ugyan még kezdő, a lopásban viszont haladó színvonalát meg­ütő zenekar a nagydobban hord­ta ki rendszeresen a holmit. Az ő leleplezésükhöz is a véletlen se­gített hozzá. A portás belebotlott a n­agydobba és az nem dongott. Humoros ügyek. Ám ha az em­ber belelapoz a rendőrség példa­tárába, elmegy a kedve a mo­solygástól. A hétköznapi ügyek szürkék, szomorúak, gyakran meg­döbbentőek. A szarkák viszik az apró holmit mellényzsebben, tex­tíliát ,­ derekuk köré csavarva, a szerszámot aktatáskában, zsákban, a nagyobb tételeket teherautón. S úgy látszik, sok helyen még az utóbbi sem szúr szemet. Néhány példa az építőiparban tavaly elkövetett nagy értékű lo­pásokból : Februárban az Út- és Vasútépí­tő Vállalat józsefvárosi munkahe­lyéről egy Vibromax döngölőgé­pet loptak el. A kár 67 ezer forint. A 31. számú ÁÉV Pomázi úti fő­­építésvezetőségéről ismeretlen tet­tes három tonna horganyzott le­mezt vitt el 132 ezer forint érték­ben. A 23. számú RÉV Ajtósi Dü­rer sori építkezéséről valaki vagy valakik 245 ezer forint értékű kü­lönféle szerelvényt loptak el. A bűncselekményt folyamatosan kö­vették el, de a megakadályozására a helyi vezetők semmi konkrét in­tézkedést sem tettek. Felőlük nyu­godtan dolgozhattak a szarkák. Azaz ezek már nem is szarkák. Keselyűk. Tudatlanságból ? — Miért lopnak, akik lopnak? Taubler Béla, az Egyesült Izzó társadalmitulajdon-védelm­i osz­­tályának csoportvezetője válaszol: — A kisebb lopásokat — ame­lyek egyenként nem nagy érté­kűek," viszont elég sok van belő­lük — tapasztalataink szerint gyakran a jogtudat hiánya miatt követik el. Mondok egy remélhe­tőleg szemléletes példát: fiatal, ti­zenéves kislányt elcsíptek a por­tán, mert a táskájában színes égő­ket akart kivinni. Nem is nagyon rejtegette, s megdöbbent, hogy ilyen nagy ügyet csinálnak a do­logból. Amikor leültünk beszél­getni vele, kiderült, hogy nemrég jött hozzánk dolgozni egy téesz­­ből, ahol valóban nem számított nagy dolognak, ha mondjuk vala­ki leszakított magának néhány körtét a közös fájáról. Nagyon sok ilyen, a mezőgazda­ságból nemrég elszármazott fiaital dolgozik gyárainkban. Sajnos a munkahelyi környezet sem min­denütt könnyíti meg nekik a be­illeszkedést. Bizonyos szerszámok, alkatré­szek, anyagok azért tűnnek el oly gyakran, mert hiánycikkek. S aki otthon szeret barkácsolni, nem­igen juthat hozzá másként, csak ha „kölcsönveszi” a munkahelyé­ről. Ez persze nem mentség a lo­pásra, de azért azt jelzi, hogy a kereskedelmi kínálat javításával sok embert meg lehetne menteni a botlástól. Mi például bevezettük, hogy a rendészet engedélyével az üzemek meghatározott időre köl­csönadhatnak a dolgozóknak nél­külözhető szerszámokat. Sajnos ke­vesen élnek a lehetőséggel, mert némi utánajárást igényel. A nagyobb összegű lopások okát a mindenáron való szerzésben, a munka nélkül szerzett jövedelem hajszolásában látjuk. Volt nemré­giben egy esetünk: hat dolgozónk bűnszövetségben hosszú időn át aranyat lopott egyik üzemünkből. Kihasználták az ellenőrzés laza­ságait, sikk volt közöttük, hogy aranyban kártyáztak, s ez is ve­zetett a lefülelésükhöz. Most valaki komplett szerszám­­készletekre specializálta magát. Az a gyanúnk, hogy műhelyt akar nyitni és így szerzi be hozzá a több tízezer forint értékű szer­számkészletet, el fogjuk kapni. S végül lopnak azért is, mert van rá alkalmuk. Ha végigmegy gyárainkon, láthatja, hogy a mű­helyekben és az udvarokon néhol elég nagy a rendetlenség, ami megkönnyíti az üzemi szarkák dolgát Még nem mindegyik gaz­dasági vezetőnek sikerült megma­gyaráznunk, hogy a rendetlenség szüli az alkalmat, az alkalom pe­dig a tolvajt.­­ Karcagi László (Folytatjuk.) MINDEN ÉVBEN február táján több százezer magyar állampolgár, a 13—14 évesek korosztálya, a szü­lők, a hozzátartozók és a nevelők gondja, töprengése, hogy hol ta­nuljanak tovább az általános is­kola elvégzése előtt álló nyolca­dikosok. A továbbtanulási döntést­ sokan és sok minden befolyásolja. A ta­nuló érdeklődése, adottságai, ta­nulmányi eredményei, a szülők tanácsa, az idősebb testvér és az ismerősök tapasztalatai iskolatí­pusokról, iskolákról, egy-egy gim­názium híre-neve, a lakhely és a körzetbeosztás, a felvétel feltéte­lezett valószínűsége, a rendelke­zésre álló információk. Ilyen körülmények között szüks­­­éges, hogy tájékoztatást adjunk a szülőknek, a pedagógusoknak az 1979 szeptemberétől fokozatosan átalakuló gimnáziumokról. Ekkor lép ugyanis életbe — az I. osz­tályosok számára­ — a gimná­ziumi nevelés és oktatás új terve. Bevezetésével arra törekszünk, hogy a legnagyobb múlttal, gaz­dag hagyományokkal rendelkező iskolatípusunk értékeit megőriz­ve tegyen eleget a tudományok, a művészetek, a technika, a terme­lés, a társadalmi és pedagógiai fejlődés jogos kívánalmainak. A gimnázium általánosan mű­velő középiskola. Figyelembe kell venni azonban, hogy az általános műveltség fogalma gazdagabbá, sokrétűbbé vált. Nem csupán le­xikális adatokra, konkrét ismere­tekre, tudásra korok­ozódik. Válto­zatlanul fontosak az ismeretek, de egyenrangú társak a világnézet, a képességek, a magatartás és az ízlés. Mindezek együtt, harmo­nikus egységben jelentik az álta­lános műveltséget. Ezért a gim­názium nevelő munkájában az ál­talános művelést úgy végzik, hogy szilárd ismeretek nyújtásával a tudományos világnézet megala­pozása, a képességek fejlesztése, a magatartás formálása és az ízlés csiszolása is érvényesüljön. A GIMNÁZIUM egész tevé­kenységével az általános iskolára épít, az ott megkezdett munkát folytatja; többségében a tantár­gyak is azonosak. Hagyományos eszközökkel és új megoldásokkal, a tanítási órákon és külön szerve­zett keretekben segít minden egyes diákot, hogy a tanulásban együtthaladhasson a többiekkel. Sokkal több gondot fordítunk a jövőben arra, hogy a gimnáziumi tanulmányok első két évében megalapozzuk a tanulók pálya­­irány-választását. A pályaválasz­tási érettség kialakítását és a he­lyes döntés előkészítését az osz­tályfőnöki tevékenység mellett II.-ban külön pályaorientációs foglalkozások segítik. Ezeken az órákon önismereti témák megbe­szélése alapján a diákok fokoza­tosan megismerhetik önmaguk le­hetőségeit és korlátait, az egyes pályairányok tanulmányozásával pedig sok információhoz jutnak a pedagógiai, egészségügyi, jogi, közgazdasági, ügyviteli, műszaki, mezőgazdasági, kereskedelmi, vendéglátóipari, szolgáltatóipari, elméleti természettudományi, il­letve társadalomtudományi, to­vábbá a katonai, kulturális és mű­vészeti pályákról. Az 1979/80-as tanévtől kezdve a szakosított osztályokat (tagozato­kat) a fakultatív rendszerű okta­tás váltja fel. Az első két évfo­lyamon minden gimnázium ta­nulói azonos képzésben részesül­nek és csak a II. osztály végén, a már említett pályairányításra tá­maszkodva kell eldönteniük, hogy III.-ban és IV.-ben milyen tantár­gyakkal kívánnak elmélyültebben foglalkozni. A mindenki számá­ra kötelező heti 33 órás keretből III.-ban 7 óra, IV.-ben pedig 9 óra jut a tanuló által választott két vagy három fakultatív tan­tárgyra. Mivel a III.-as 7 óra többféle felhasználási módja IV.­­ben két változatra egyszerűsödik, a könnyebben áttekinthető IV. osztályos lehetőségeket vesszük alapul az alábbiakban. A saját gimnázium kínálatából a tanuló három 3 órás vagy egy 3 órás és egy 6 órás tantárgyat választhat. A 3 órás tantárgyak között mindenütt megtalálható a magyar, a történelem, az idegen nyelvek, a matematika, a fizika, a kémia és a biológia. Szerepel­het még egyes iskolák lehetőségei között a világnézetünk alapjai, a földrajz, az ének-zene, a rajz, a technika, a fényképészet, a ter­mészettudományos laboratóriumi gyakorlatok stb. A fakultatív rész heti 6 órájában tanulható a máso­dik idegen nyelv (angol, francia, német, olasz, spanyol, latin), il­letve valamilyen gyakorlati jelle­gű tantárgy (gépírás, műszaki rajz, idegenvezetés, gépjárműve­­zetés, nevelési alapismeretek, könyvtárosi ismeretek stb.). A 6 órás fakultatív tantárgyak közül a gimnáziumok túlnyomó többsége oktat egy vagy több idegen nyel­vet, és mindenütt megtalálható egy vagy több gyakorlati jellegű tantárgy. A FAKULTATÍV tananyag a tan­tárgy jellegétől függően gyakor­lást, elmélyítést, kiegészítést vagy további fejezetek, tém­ák tárgya­lását jelentheti. A mindenki szá­mára kötelező és a fakultatív órák anyagát csak két tantárgy eseté­ben kapcsoltuk össze, az orosz nyelv és a matematika esetében. A nyelvtudás népgazdasági je­lentősége és az idegen nyelv ta­nulásának sajátosságai speciális nyelvi osztályok működtetését in­dokolják. Ezért a fakultatív rend­szerű oktatás mellett megyénként egy-két, a fővárosban nyolc-tíz tanulócsoportban magas óraszám­ban tanítjuk az orosz, az angol, a francia, a német vagy az olasz nyelvet. Ez a forma azoknak java­solható, akik kifejezetten nyelvta­nári, vagy külkereskedelmi pályá­ra készülnek, illetve az érettségi után nyelvigényes munkakörben kívánnak elhelyezkedni. Más pá­lyára készülők itt hátrányba ke­rülhetnek, mert fakultatív válasz­­­tási lehetőségük nincs. Néhány speciális osztály mate­matikából, illetve a természettu­dományokban kiemelkedően te­hetséges gyerekek képzését szol­gálja. 270 gimnázium várja az egyete­mi-főiskolai tanulmányokra tuda­tosan készülőket és mindazokat, akiknek pályaelképzelése általá­nos műveltséget és a gimnázium­ban, vagy az érettségit követő tan­folyamokon elsajátítható szakis­mereteket kíván. Welker Ottó osztályvezető, Oktatási Minisztérium Iskola ég ttárdafejti A gimnáziumba jelentkezőknek O Termelőszövetkezet és üzem együttműködésével •­llandó munka negyven nőnek Több mint negyven lány és asz­­szony részére biztosított állandó munkát, kereseti lehetőséget a Remix szombathelyi gyárával koo­perálva a kemenesmagasi Hala­dás Termelőszövetkezet. A közös gazdaságban több gép beszerzésé­vel korszerűsítették a baromfitar­tást, s ennek következtében mun­kaerő is felszabadult. A közös ér­dekeknek megfelelően a faluban tekercselőüzemet hoztak létre. Az ehhez szükséges épületeket a tsz adta, a gépeket pedig a válla­lat. Az üzemben most már folya­matosan dolgoznak a tsz-tagok. Megszűntek a foglalkoztatási gondok, helyben kaptak állandó munkát a lányok-asszonyok, s te­vékenységük jelentősen segíti a vállalat népgazdasági szempontból­­is fontos munkáját. A szövetkezet a megállapodás alapján fenntartotta azt a jogát, hogy az előre tervezett szezon­munkákra átmenetileg igénybe vegye a nők munkáját.

Next