Népszabadság, 1979. július (37. évfolyam, 152-177. szám)

1979-07-11 / 160. szám

10 NÉPSZABADSÁG 1979. július 11., szerda Szilárdabb gazdálkodási fegyelmet A PÉNZÜGYI-GAZDASÁGI ELLENŐRZÉSEK TAPASZTALATAI 1978-ban a Pénzügyminiszté­rium Bevételi Főigazgatóságának országos szervezete több mint há­romezer vállalatnál és szövetke­zetnél — a gazdálkodó egységek több mint felénél — végzett tel­jes körű pénzügyi-gazdasági ellen­őrzést. A vizsgálatok feltárták a gazdálkodás több területen tapasz­talható pozitív jelenségeit, a minő­ség javítására és a hatékonyság növelésére irányuló erőfeszítések kezdeti eredményeit. Az elvégzett kritikai elemzésekből azonban az is kiderül, hogy a vállalatok és a szövetkezetei­ jelentékeny része — még nem alkalmazkodott megfe­lelően a módosított szabályozók ál­tal közvetített szigorúbb feltéte­lekhez, s a hatékonyság javulása még csak szűk körben tapasztal­ható. Jórészt ezzel magyarázható, hogy miközben a termelés és az értékesítés tervszerűen alakult, a vállalatok és a szövetkezetek nye­resége a várakozásoktól és a le­hetőségektől elmaradva, az elmúlt évben alig 19k-kal növekedett. A készletek és az export Az eredménynövekedés mérsék­lődését az értékesítés lassulása, a támogatások csökkenése mellett­­ alapvetően a ráfordításoknak a termelést is meghaladó gyors nö­vekedése okozta. A vállalati gaz­dálkodás hiányosságaira utal az indokolatlan készletfelhalmozás, az eredményalakulástól független (az előző évit is meghaladó), nagy bérfejlesztés, az anyagokkal való kellő takarékosság hiánya, továb­­­bá a vállalati igazgatással össze­függő, az ún. fel nem osztott költ­ségek rendkívül gyors növekedése. A vizsgálati tapasztalatok arról tanúskodnak, hogy a nagymérté­kű (9,8%-os) készletemelkedés döntő hányada a vállalati gazdál­kodással, kisebb része (mintegy 16'Vo-a) az árváltozásokkal függött össze. A növekedés túlnyomó ré­sze az anyagok, alkatrészek felhal­mozásából adódott, ezen belül is a tőkés import beszerzésénél volt számottevő emelkedés. Ez arra is visszavezethető, hogy az 1979. évi importkorlátozásokat egyes válla­latok a biztonsági készlet tartalé­kok növelésével, taktikai vásárlá­sok fokozásával igyekeztek ellen­súlyozni. A kereskedelmi készle­tek nagymértékű növekedése el­sősorban azért minősíthető ked­vezőtlennek, mert az árualapok összetétele nem a keresletnek megfelelő, így nem szolgálja a jobb áruellátást. Az exportértékesítés volumene és összetétele nem a tervcélok­nak megfelelően alakult. Ezen be­lül is a nem rubelelszámolású ár­bevétel növekedése tért el lénye­gesen az előirányzattól. Mindez azt mutatja, hogy bár a 45 mil­liárd forintos hitelkeretből meg­valósult exportfejlesztő beruházá­sok hatására az árualapok dina­mikusan növekedtek, az export­képes termékek összetétele még nem megfelelő. A­­ pénzügyi-gaz­dasági ellenőrzések megállapításai szerint az export helyenként nem kielégítő gazdaságossága több té­nyezőre vezethető vissza. Eseten­ként nem eléggé átgondoltak az exportcélú fejlesztések. Előfordul, hogy csak az export lebonyolításá­nál — későn, tetemes veszteségek után — derül ki, hogy az elér­hető árhoz képest túl drágán ter­meltünk. Máskor a termékek nem megfelelő minősége, a szállítási késedelem, a szerződéses feltéte­lek megszegése miatt csökken az árbevétel, és romlik az export gazdaságossága. Az elmúlt évi pénzügyi-gazda­sági ellenőrzés kiemelt feladata volt az állami pénzügyi támoga­tási rendszer hatékonyságának a vizsgálata. Megállapítottuk, hogy a támogatott vállalatok és szövet­kezetek köre, a különböző korlá­tozó intézkedések ellenére, to­vábbra is kiterjedt. Igen kevés vállalat tett olyan intézkedése­ket, amelyek nyomán a támogatá­sok mérséklése vagy megszünteté-­­ se lehetségessé vált. Saját kezde-­­ ményezés elvétve fordult elő. Az ellenőrzés több gazdálkodónál ja­vasolta a támogatás indokoltságá­nak a felülvizsgálatát, illetve mér­séklését. Továbbra is vannak olyan, nem kellően gazdaságos vállalatok és szövetkezetek, ame­lyek a támogatások révén a szak-­­ ágazati átlagot meghaladó nyere­ségre tesznek­ szert. Az ellenőrzési tapasztalatok ar­ra is utalnak, hogy a gazdálkodó szervek egy része fejlesztési és sze­­mélyijövedelem-­politikájának ki­alakításában és végrehajtásában még nem mérlegeli reálisan saját lehetőségeit. Tovább nyújtózkodik annál, ameddig a takarója ér. A veszteséges és részesedési alap­­hiányos vállalatok többsége pél­dául az átlagosnál nagyobb ár- és béremelést hajtott végre, így az alaphiányt döntően a túlmérete­zett bérfejlesztések és a részese­dési alapot terhelő, aránytalanul magas évközi kifizetések okozták. Visszatérő hiányosság a bérpre­ferenciák nem eléggé körültekin­tő odaítélése. A felügyeleti szer­vek ilyen engedélyei nemegyszer­­ homályosak, feltétel nélküliek,­­ vagy formális feltételeket tartal­maznak. Egyes esetekben a pre­ferenciák későn (utólagosan) tör­ténő odaítélése eleve megkérdője­lezi a hatékony felhasználást. Volt olyan vállalat, amely december 27-én kapott 1 millió forint pre­ferenciát. Ezt az összeget aztán két nap alatt „kiosztotta”, s így nem nehéz elképzelni, hogy ér­demben hogyan, milyen hatékony­sággal használta, használhatta fel. Az 1978. évi mérlegbeszámolók alapján végzett felméréseink azt mutatják, hogy a nehéz pénzügyi­­gazdasági helyzetbe kerülő (vesz­teséges és alaphiányos) gazdálko-­­­dó szervezetek többsége saját erő­ből, meglevő forrásai bevonásá-­­ val, a tartalékalap s a biztonsági­­ tartalékalap felhasználásával meg-­­ felelő egyensúlyi helyzetet tud te­remteni. Végeredményben össze-­­­sen 21 olyan vállalat és 15 szövet­kezet, illetve 69 mezőgazdasági szövetkezet van, amelynél a gaz­dálkodás pénzügyi egyensúlya megteremtésének lehetőségét to­vább kell vizsgálni. Kényszerinkasszó, túlszámlázás Az állam és a vállalatok kap­csolatát vizsgálva az ellenőrzések a többi között feltárták, hogy 1978-ban a gazdálkodó szervek költségvetési befizetési kötelezett­ségeiknek 23 milliárd forint ösz­­szegben csak késedelmesen tettek eleget. Emiatt 639­ millió forint ké­sedelmi pótlékot kellett fizetniük. (A határidőre, illetőleg az adóel­számolási irodák felszólítása elle­nére sem teljesített kötelezettsé­gek kényszerinkasszóval beszedett összege, az előző évhez­ viszonyít­­­­va, több mint a kétszeresére nőtt.) De más jellegű szabálytalansá­­­­gok is előfordulnak. A Pécsi Hő­­­­erőmű Vállalatnál például az 1977. július 1-től bevezetett műszakpót­lék (átlagosan 30%-os) kifizeté­sére a kapott állami támogatás­­ bőven fedezetet nyújtott, sőt 468 ezer forint többlet jelentkezett. Ezt a többletet a vállalat, alapbé­­resítette, vagyis 69 forint/fő/hó összegben növelte átlagosan a dol­gozók alapbérét a műszakpótlékra szánt bérkeretből. A vállalatok egymás közti kap­csolatában még mindig gyakori a szerződésben leírt mennyiségi, mi­nőségi és határidő-kikötések, meg­állapodások be nem tartása, a ké­sedelmes fizetés, a monopolhely­zettel való visszaélés. Erre minden ágazatban van példa, de külön is meg kell említeni, hogy például az építőipari vállalatok az ún. sza­kaszszámlázást gyakran nem a rendelet előírásai szerint végzik. Olyan szakaszokat képeznek, ame­lyek műszakilag nem határolhatók el, olyan számlát állítanak ki, amely a szakaszban meghatáro­zott műszaki tartalommal nem azonos. Jelzések, válasz nélkül A számviteli rend és bizonylati fegyelem vizsgálata azt mutatta, hogy a vállalati mérlegek és ered­ménykimutatások többnyire hűen tükrözik a gazdálkodási és vagyo­ni helyzetet, a kimutatott ered­mény gazdasági alapja valós. Ugyanakkor azonban jelentős a kisebb-nagyobb hibák aránya, s emiatt a vállalat igazgatója, illet­ve a szövetkezeti közgyűlés által jóváhagyott mérleget és ered­ménykimutatást utólag módosítani kell. A megfigyelt körben csak 37 olyan gazdálkodó egység volt, amely mérlegbeszámolóját már több éve hibátlanul nyújtja be. A számviteli rend és bizonylati fegyelem javulásával nem lehe­tünk elégedettek. Az iparvállala­tok és a szövetkezetek jelentős részénél a belső szabályzatokra, a belső információs rendszerre, azok korszerűsítésére nem fordítanak elég figyelmet. Ma már az a ve­szély fenyeget, hogy a termelés és a műszaki színvonal fejlődési üte­me mögött egyre inkább elmarad a belső információs rend fejlődése. Az előzőekből következik, hogy a pénzügyi-gazdasági ellenőrző szervezet mellett a vállalatoknak, de főként a felügyeleti szervek­nek sokkal következetesebben és határozottabban kell fellépniük az ismétlődő hiányosságokkal szem­ben. Hogy e tekintetben milyen sok a tennivaló, azt az is jelzi, hogy a múlt évi ellenőrzések kap­csán a felügyeleti szerveknek kül­dött ilyen irányú jelzések közül több mint háromszázra június kö­zepéig nem kaptunk választ, s még formai intézkedés sem tör­tént a hibák és hiányosságok meg­szüntetésére. A központi irányító szervek több irányú intézkedései nyomán sok vállalatnál, szövetkezetnél folyik a termékszerkezet korszerűsítési lehetőségeinek, a nem gazdaságos tevékenység okainak a feltárása. A vizsgálati tapasztalatok azonban arra utalnak, hogy a vállalatok ál­tal tervezett intézkedések egyelő­re még meglehetősen szűk körűek, kevés a gyors javulást ígérő, konstruktív javaslat. Jó néhány vállalat alapos indok nélkül is csak további beruházások és tá­mogatások ellenében hajlandó „vállalni” a nem kielégítő gazda­ságosság javítását. Az 1978. évi pénzügyi-gazdasági ellenőrzések tapasztalatai összes­ségükben is azt mutatják, hogy a vállalatok és a szövetkezetek több­ségének gazdálkodásában még nem mutatkozott olyan mértékű fejlődés, amely kellően megalapoz­ta volna az idei tervfeladatok hiánytalan megvalósítását, az egyensúly és a hatékonyság erő­teljes javítását. Nagyon indokolt tehát, hogy a tapasztalatokat min­denütt alaposan elemezzék, s a belső ellenőrzést is megerősítsék. Az előttünk álló feladatok sike­res végrehajtásának fontos felté­tele, hogy a pénzügyi-gazdasági ellenőrzés egész területén tovább javítsuk a vizsgálatok tervszerű­ségét, még szorosabban együttmű­ködjünk a társ­ellenőrző szervek­kel, az ágazati minisztériumokkal, a megyei párt- és tanácsi szervek­kel a vizsgálatok mindhárom sza­kaszában, az előkészítésben, a té­nyek feltárásában és a kitűzött célok megvalósításában. Tovább kívánjuk fejleszteni ellenőrzéseink nyíltságát, arra törekedve, hogy a zárótárgyalások a gazdálkodó szer­vek munkáját segítő, demokrati­kus fórumokká váljanak, s a leg­fontosabb tapasztalatok­at minél szélesebb körben hasznosítsák. Dr. Sütő Dezső ■ Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának vezetője Eredmény szerinti díjazás A PRAVDA CIKKE Eredmény szerinti díjazás cím­mel J. Turcsinsz, a Lett SZSZK Tudományos Akadémiájának levele­ző tagja cikket írt a Pravda 1979. jú­nius 6-i számában. A cikket az aláb­biakban rövidítve ismertetjük: Miként állapítják meg nálunk jelenleg a munkabért? Az állami tervek kidolgozására 1974-ben ki­adott metodikai útmutatókban ez áll: „A munkabéralapot a dolgo­zók számított létszámának növe­kedése határozza meg átlagbérü­ket véve alapul.” Mi rejlik eme megfogalmazás mögött? Az átlag­bér-színvonal minden időszakban, mint ismeretes, adott nagyság­rendet jelent. Tehát a vállalati béralap nagysága nem a munka­eredményektől függ, hanem első­sorban a dolgozók létszámától. A vállalatok ebből eredően érdekel­tek abban, hogy a tervekben le­hetőleg minél több kiszolgáló sze­mélyzetre tartsanak igényt. De népgazdasági szempontból éppen fordítva kellene hogy le­gyen. A munkahelyek korlátozását és szabályozását a jelenlegi rendel­kezések szerint azzal kell biztosí­tani, hogy „a munkások és az al­kalmazottak létszámát a termelé­si volumenből és a munkaterme­lékenységből kiindulva állapítsák meg". Ez az útmutatás azonban gyakorta oda vezet, hogy még na­gyobbak lesznek az eltérések a népgazdasági céloktól. Hiszen a termelési volument és az egy dol­gozóra jutó termelést minden kü­lönösebb erőfeszítés nélkül is nö­velni lehet azzal, hogy több lesz az anyagigényes termék, drága anyagokat használnak fel ott, ahol olcsóbbal is boldogulni le­hetne, mesterségesen szélesítik a kooperációt. A jelenlegi rendelke­zések szerint az elvégzett, tárgyia­sult munka része a termelési és értékesítési volumennek. A kibo­csátási mennyiség növelésére, és ehhez minél nagyobb létszám el­érésére irányuló törekvés nem kis veszteségeket okoz. Ez lényegében az egyik legfőbb gazdasági kor­látja az optimálisan feszített ter­vek kidolgozásának, fékezi a tár­sadalmi termelés hatékonyságá­nak emelkedését. Erről már so­kat írtak, és sok szó esett róla, de keveset tesznek a rendelkezés módosításáért, a mutatórendszer tökéletesítéséért az SZKP XXV. kongresszusán hozott határozatok szellemében. És ha a munkaeredmények alapján díjaznak? Ilyenkor is mindenekelőtt pontosan tisztázni kell: miben fejeződik ki a meg­határozott időszak alatt végzett vállalati munka eredménye? Ha például egy húskombinátról van szó, a gazdasági tevékenység évi eredményei: a nyershús és a fel­vágottak tonnái, azaz a megter­melt termék mennyisége. De tel­jesen nyilvánvaló, hogy a hús vagy a felvágott termelésében nem csupán a húskombinát vett részt, hanem mindenekelőtt a kol­hozok, a szovhozok, amelyek a vá­góállatot szállították. A szóban forgó vállalat tényleges hozzájá­rulását úgy lehet meghatározni, ha az általános eredményből le­vonjuk azt a részt, amelyet más kollektívák munkája hozott lét­re és amelyet az anyagi termelési ráfordítások elemei képeznek. Nyilvánvaló, hogy a vállalati kollektíva munkabéralapjának nagyságát is szigorúan a tényle­ges, az új termék létrehozásához való reális hozzájárulással össz­hangban, azaz a tiszta termék alapján kell meghatározni. Mi történik, ha a béralapot a tiszta termék alapján határoz­zák meg? Az anyagi termelési ráfordítások megtakarítása bizto­sítja a munkabéralap növekedé­sét. És megfordítva. Tegyük fel például, hogy egy száz munkást foglalkoztató vállalatnál minden egyéb feltételt azonosnak tekint­ve a kollektívának sikerült egy hónap alatt 1500 rubel értékű anyagot megtakarítania. Ekkor a tiszta termék is ugyanekkora ösz­­szeggel nő, a munkabéralap 900 rubellal növekszik (az 1500 rubel 60%-a), egy dolgozó havi átlagbé­re pedig 9 rubellal emelkedik. A költségvetési hozzájárulás 600 ru­bellal egészül ki (az 1500 rubel 40%-a). Ha az anyagokra ugyan­ekkora összeggel indokolatlanul többet fordítunk, minden az el­lenkező irányba megy végbe. A nyersanyagokkal, az anyagok­kal, a villamos energiával és az anyagi termelési költségek más elemeivel való gondos bánásmód ösztönzésének egységes és pontos rendszabályozása s az anyagi szankciók ugyanilyen pontos ér­vényesítése, azok túllépése esetén — fontos láncszeme a gazdálko­dás hatékonysága növelésére irá­nyuló hatékony gazdasági mecha­nizmusnak. Vállalati szempont­ból az lesz az optimális terv, amelyben szerepelnek az anyagi ráfordítások csökkentésének tar­talékai. Ez a törekvés egybeesik a népgazdasági érdekekkel is. Foglalkozunk a problémának másik oldalával. A termelési ala­pok használatáért a vállalat meg­határozott normatíva alapján pénzt fizet be a költségvetésbe (például évente azok értékének 16%-át). A termelő alapokon ta­karékoskodva, a kollektíva csök­kentheti a költségvetési befizetés összegét. Ezzel arányosan nő azok­nak az eszközöknek az összege, amelyek továbbra is az üzem vagy az egyesülés rendelkezésére áll­nak. Ez anyagi érdekeltséget te­remt az alapmegtérülés növelésé­ben. Előnyössé válik, ha növelik a termelési alapok aktív részét , a berendezéseket, a gépeket, a szerszámgépeket, és csökkentik azok passzív részét , az épületek építésére fordítandó kiadásokat. A berendezések jobb kihasználása, a több műszakos kihasználás és az egyenletes munka, a nyersanyag- és az anyagkészletek csökkentése, az ellátás és az értékesítés pontos megszervezése lehetővé teszi, hogy kisebb legyen az alapok forgó ré­sze. Ily módon a termelési haté­konyság valamennyi tényezője tükröződni fog a termelő alapok szerkezetében és nagyságában. Az alapok utáni befizetések a költ­ségvetésbe és a munkabérek köz­ti fordított arány a munkakollek­tívákat arra serkenti, hogy a maxi­mális termelési hatékonyság el­érésére törekedjenek. Ha az általános munkabérala­pot a létszámtól függetlenül álla­pítják meg, a vállalatok abban lesznek érdekeltek, hogy minél ki­­sebb létszámmal termeljenek, a magas munkabér-színvonal bizto­sítása végett. Ez azt jelentené, hogy a gazdálkodók elvileg új mó­don közelítenék meg a dolgozói létszám tervezését. Tehát a gazda­sági mechanizmus ösztönözne a munkahelyek csökkentésében rej­lő összes tartalékok feltárására, és következésképpen a­ munkaterme­lékenység fokozására. Ez megte­remti a vállalatok és a népgazda­ság érdekegységét a munkaerőfor­rások felhasználásában. Az általános munkabéralap megállapításának javasolt mód­szere növeli annak ösztönző hatá­sát a munkafolyamatra, az élő munka megtakarítására serkent. Szükségtelenné válik, hogy a pre­mizálás mind újabb formáit tár­ják fel. A munkabéralap konkrét részekre való felosztásának jogát a gyakorlatban célszerű a vállalat­nak biztosítani. Az alapbér össze­gét az alkalmazottak létszáma és összetétele kell, hogy meghatároz­za, minthogy a munkabér megha­tározott színvonalát törvény ga­rantálja. A fennmaradó rész az anyagi ösztönzési alapot képezi. A vállalatok termelési tevé­kenysége alapján számított mun­­­­kabéralap kialakításának javasolt módszere véleményünk szerint na­gyobb mértékben felel meg a munka szerinti elosztás szocialis­ta elvének. Egységes és összeha­sonlító formában határozza meg a kollektíva munkájának általános eredményességét. Az anyagi díja­zás mértékének meghatározása ehhez az eredményhez arányosan történik. Az üzemek így idejében tudják, milyen módon alakítják ki az általános munkabéralapot, minthogy nagysága a dolgozók munkabérének színvonala a ter­melő kollektívától függ. Ez megte­remti a legkedvezőbb feltételeket a dolgozók valódi alkotó kezde­ményezésének kibontakoztatásá­hoz a termelés tökéletesítése és hatékonyságának emelése terén.

Next