Népszabadság, 1979. augusztus (37. évfolyam, 178-203. szám)

1979-08-19 / 194. szám

1979. augusztus 19., vasárnap OLVASÓTÁBOR DEBRECENBEN Játék — komolyan Rendkívüli tábor? Olvasótá­bor! A fiatal írók kezdeményezése nyomán földből kibúvó tavaszi gólyahír. Ma már a csillagászok, történészek éppúgy tagjai a moz­galomnak, mint a szociológusok, pedagógusok, újságírók, könyvtá­rosok vagy a művészetek képvi­selői. A hátország is kibővült, lelkes támogatókra talált a párt, a KISZ, a szakszervezet, a nép­front, a megyei, járási, városi tanácsok berkeiben. Nyaranta nyolcvan-száz helyen vernek tábort az ipari tanulók és az általános iskolások. A jelző, ami kíséri őket: ,,hátrányos hely­zetűek”. A debreceni olvasótábor a Kos­suth Lajos Tudományegyetemen tanyasi iskolákat patronáló moz­galmának keretében szervező­dött. Majd félszázan jöttek el a vár­ost körülölelő, elszórt telepü­lésekről, zömmel hatodik-hete­dik osztályosok. A tábort egy fiatal író, hét egyetemi és egy­ fő­iskolai hallgató vezette. Vincze Erzsébet táborvezető: — Nem ez az első tábor az egyetemen, de mi vagyunk az elsők, akik kapcsolatba léptünk az olvasómozgalommal. Varga Csabáért, a Fiatal Művészek Klubjának vezetői még a tavasz­­szal meghívták a tatai előkészí­tőt­áborba a jövendő tábor- és csoportvezetőket, így értük­ el egymást. Nem túlzás, új világ nyílott meg előttünk, fia az nincs, most nem lennénk más, mint egy jó erős úttörőtábor, kultúrprogrammal... Beszélünk sok mindenről ez alatt a tíz nap alatt: családról, barátságról, sze­relemről, hazaszeretetről, majd bővítjük a kört a szociális­ or­szágokra, Európára, a világra, a mindenségre. Nem ragaszkodunk szorosan az „előírt” programhoz sem. Szabadon engedjük érvé­nyesülni az ötleteket. A tábor így tulajdonképpen egyetlen nagy, de­mokratikus szellemű beszélgetés. Menet közben pattan ki Sztancs Jancsi fejéből: — Mi is tudnánk újságot csi­­■nálni? •— Persze. — Akkor csináljunk! A kórus is csatlakozik: csinál­junk! Program ide, program oda, itt már nem lehet visszakozni. — Kell mindenekelőtt egy fő­­szerkesztő! Ki legyen az? — Ma­ga az ötletet felvető. — Mi kell még hozzá? Rovatvezetők. — Sorban töltődnek a posztok". Fá­bián Juli, Kis Mari, Deák Anni, Molnár Róza... A munkatársak maguk a táborlakók. Hála az egyetemi pártszervezet rugalmasságának, papírt, nyom­dát is kapnak, így még zárás előtt megjelenhet az Olvasótá­bori Akármi. Kiscsoportos foglalkozás. Lét­számban: nagyobb család. A té­ma is hasonlatos: szituációs já­ték az otthonról, környezetről. Azután fölolvasás: A „vélet­len” választás. Sánta Ferenc: Ki­csik és nagyok. Sokáig csend. Majd sóhaj. — Te jó ég, hisz ez majdnem ugyanaz! Két tövis. Az elsőt, már jóval a tábornyi­tás előtt, a szervezők kapták. A kirándulás kettőspontja után ez állt: körutazás az Északi-közép­hegységbe. A Volán válasza: hiá­ba a pénz, erre a célra nem tud­nak autóbuszt adni_ Gyors­­igazodás az élethez: egynapos utazás Pestre vagy Diósgyőrbe. A döntés a népé. Az eredmény: csoport indul a he­gyek és székesfővárosunk felé is. A második szúrást már a gye­rekek kapják. Konzervgyári ide­genvezetőnk gyárlátogatás ürü­gyén mindössze a levescsomagoló automata megtekintésére érde­mesít. Azt is a folyosó ablakán át. Kárpótlásul felhívja a figyel­münket a végzős szakmunkás­­tanulók falon lógó tablóira. A gyárat, szakmát népszerűsítő cél­zás félreérthetetlen: „Aki hoz­zánk jön tanulni, annak megbe­csülésben, elismerésben lesz ré­sze, és ide kerül a képe...” A­ várt lelkesedés elmarad, így el­marad a megígért („ha jók lesz­tek”) barack is. Jó órában mondtam, tábori ró­zsánkat több tövis nem kísérte. Mielőtt észbe kapnánk, belopa­kodik hozzánk a történelem. A várlátogatás után fölidéződik a középkor: király- és királynővá­lasztásra, koronázásra készül a tábor. Korhű öltözetben, könyvek mé­lyén megbúvó leírások­­szerinti fé­nyes ünnepség kerekedik. Pápai áldást hordozó püspökök, követek, kényes dámák, hercegek, grófok sürögnek-forognak. Itt van a ná­dor, a főpohárnok és az országot igazgató többi nemes, és itt van­nak a pórnép képviselői is. •Demokratikusabb koronázást aligha ismernek a századok. A ki­rály beszédet intéz vivatozó né­péhez, megígérve, hogy jól és igazságosan fog uralkodni. A ceremóniát követő bálon az udva­ri bolond indítja az örömtán­cot ropó úri társaságot. Zenei foglalkozás. Ismerkedés a hangszerekkel, dallal, ritmussal. Nagy siker a poharak, kanalak megszólaltatása. Ami követi: kívánságműsor zongorán. „Játszd el nekem az oroszlánt! A szomorút. Az­­esőt. A tavaszt. A hóesést. A szerelmet A nyarat. Azt, hogy futok ...” Este „valaki” észrevétlenül fel­lopja a lemezjátszóra Vivaldi Négy évszakját. — Te mondd! — hajol hozzám egy bozontos fej. — Ez nem olyan, mint a tavasz? Újra látom a megszikkadt ta­nyák beszédre, értelemre vágyó kis Rozikáját, ki azt hitte, olvas­ni sem nagyon tud, nem is szeret, mégis biztos vagyok benne, hogy visszajáró álma lesz a „Kis her­ceg” ... Föltűnik Jancsi, amint rájön, hogy Nagy Sándor festőművész a barátja, „és eszméletlenül jó do­log a gyurma, a faragás, érdemes csinálni, mert addig sincs egyedül az ember ...”­­Emlékszem, a szőke kamasz­lány, Kati mosolyára, aki felleb­­bezhetetlen gőggel kijelentette: „Mit számít nekem a vers? És lát­tam Sellei Zoltán előadóművész varázslatos, Krúdyt idéző szavai nyomán miképp szaladnak a gon­dolatok. Csodák csodája, Pisti hal­lani vélte nagyságos Rákóczi- fe­jedelmünk harangjának zúgását, mit azelőtt egyetlenegyszer sem, pedig tőlük rálátni a debreceni nagytemplom mindkét tornyára. Katit Csokonai lobogó szerelme ébresztette a valóságra: „Hisz én is ezt érzem, csak nem ilyen szé­pen!”" Dacos gyerekszájból, mű­vészhez induló szó: köszönöm, úgy még soha nem hallottam ... Ismét összeomlik Babilon tor­nya Sebestyén Árpád rektorhe­­lyettes nyelvi szárnyalása után. És még Bonyhádi Pisti, az arany­­mikrofonos riporter­ sem akarta elhinni Bodnár Istvánnénak, hogy a hangokkal, szavakkal játszani is lehet. Igaz, nem mindennapi pedagógia nyomán. Láttam napégette szeplős arco­kat, hangos beszédre fej­elé kezet kapókat, földrenézőket, akik úgy tanulták odahaza, ha nem szólnak bele semmibe, úgy bajuk sem es­het. Éreztem, hogy e nemszólás se­bei mennyire sajognak. És a vers, a mese, a zene olajként hűsített. Nem, nem hiszek a csodákban! Tudom, hogy nem töltődtek meg a fejek, miképp holmi köcsögök, tu­dományokkal. „Csak” szikra csi­­holódott bennük. Kincset érő szikra e gyújtogatással nem vá­dolható oktatói világban. És ha itt-ott néha-néha lángra lobban, már megérte! Fényénél olvasni le­het, és melegével tán a hátrány marta sebek is hamarabb gyó­gyulnak! Bartha Szabó József A táborozók egy csoportja a diósgyőri kiránduláson. (A szerző felvétele.) „Élünk, ha csínján is álmainkkal századok bűnét eltemetve s nagy vásznára a fekete sorsnak szívünkkel csillagot festve.’* Az idézet az autodidakta ci­gány képzőművészek országos ki­állításának katalógusából való, melybe Lakatos Menyhért írta az előszót és e verset. Ezen a kiállí­táson, melyet a SZOT, a fővárosi tanács művelődésügyi főosztálya, a­ Pataky István Művelődési Köz­pont és a Népművelési Intézet kö­zösen rendezett, tizenegy cigány alkotó­­ festménye és fafaragása volt látható Budapesten, a Pataky István Művelődési Házban, majd az ország különböző pontjain. Közülük a legfiatalabb, az 1955- ben született, Komlón élő Orsós Teréz, így mutatkozott be a kata­lógusban a látogatóknak: „Kisis­kolás koromban úgy éreztem, hogy én egyáltalán nem tudok rajzol­ni. Pajtásaim olyan szép köröket és vonalakat tudtak húzni, hogy én csak pirultam mellettük... Igaz, hogy nekem sem kedvem, sem vonalzóm nem volt a szép egyenes vonalakhoz, de Koltay Magda tanár néni mindig az én rajzaimat osztályozta a legjobbra. Az ő biztatására rajzoltam le elő­ször az anyámat, amit a tanár néni bekeretezve elvitt egy kiál­lításra. Aztán már nem tudom, hogy lettem rabja a festékeknek. Hamar férjhez mentem, és még hamarabb gyerekem született. Férjemtől elmaradva, a két gyer­mek nevelése mellett, a festés töl­ti be az életem ...” Ennyit tudtunk róla, és még any­­nyit, hogy a MÁV-nál dolgozik. — Orsós Teréz nálunk takarító­nő, de jelenleg betegállományban van — kaptuk munkahelyén a vá­laszt. — Komlón a Sztahanov ut­ca 7-ben lakik. A nyitott ajtón egy műteremla­kásba lépünk. Fiatal, szép arcú ci­gányasszony, mellette egy férfi. Ők fogadnak. A lakásban alul fürdőszoba, konyha, valamint a nagyméretű műterem, melyből lépcső vezet fel a galériába. A műteremben egy kisszekrényen és tévén kívül sem­mi nincs. — Sokáig Kossuth-aknán lak­tunk, most tavasszal kaptam a ta­­­nácstól ezt a lakást. Bútorunk m­ég kevés van. A tévén, rádión, mosógépen, centrifugán kívül semmit sem hoztam el a cigány­telepről — magyarázza Orsós Te­réz, miközben felfelé megyünk a lépcsőn. A galéria mellett két ap­ró szoba. Heverővel, szekrénnyel, fotelokkal berendezve. Az egyik­ben a két kisfia — az ötéves Fe­rike és a négyéves Sanyika —, a másikban ő. A falakon mindössze egyetlen kép. Az sem festmény, hanem fénykép: Koltay Magdolnáról. Évekkel ezelőtt kérte el a tanár­nőtől, kinagyíttatta, és a falra akasztotta. A tanárnő volt, aki felfedezte még az V. osztályban, foglalko­zott vele. Biztatta: rajzoljon. Ő volt az, aki az egyik rajzát el­küldte egy kiállításra. Aztán a többire is. Teréz pedig díjakat, ju­talmakat kapott. Sőt az egyik év­ben országos pályázatot is nyert. De vége lett az általános isko­lának, a­­fiatal lány hamarosan férjhez ment, gyermekeket szült. És persze évekig a kezébe sem vette az ecsetet... De elromlott a házasság, elment a férj. Talán a bánat állította új­ra a festőállvány mellé. És ismét felfedezték az évek óta „hallga­tó” Orsós Terézt. Kiállították a képeit a megyé­ben több helyen is, Komlón, Pé­csett, Mecsekfalun, különböző klu­bokban, művelődési intézmények­ben. Meghívták Nagykanizsára, Budapestre. — Azért nincs most itthon egy képem sem, mert a komlói kiállí­táson van kilenc, a pécsin négy és a budapesti anyagból ötöt meg­vásárolt a kecskeméti múzeum — mondja magyarázatképp. Tizennégy képét pedig a közel­múltban fotózták az ősszel meg­jelenő"„Cigány bölcsődal” "című gyermekmesekönyv illusztráció­jának. Képeire a színek kavalkádja és a sok figura a jellemző. Általában életképeket fest, egy-egy ellesett jelenetet arról, hogyan mulatnak az erdő szélén, rőzseszedésről, ahol mezítlábasak az asszonyok, a ka­rácsonyfa-vásárlásról, ahol az ün­nep közeledtével sugárzik az em­berekről az öröm, a várakozás. A krumplihámozó asszonyról, aki még viskó előtt ült, s körülötte gyerekek, kutyák, macskák. — Engem legjobban az emberi mozdulatok érdekelnek. Képei­men a régi — gyermekkoromban látott —, a nagyapámtól hallott színes, érdekes cigányéletet sze­retném megeleveníteni, meg időn­ként az álmaimat. — Amikor érdeklődtünk a mun­kahelyén, azt mondták: takarítónő. — Bárcsak az lepnék megint, sokkal többet keresnék... De nem lehet, mert itt vannak a gye­rekek, miattuk csak egy műszak­ban dolgozhatok. Váltótisztító va­gyok. A síneken levő váltókat tisztítom meg a piszoktól, az olaj­tól. Bizony, elég nehéz — sóhajt —, egy-egy ilyen váltó, megvan legalább 25 kiló. Meg aztán min­dig kint van az ember az esőben, a hóban, a kánikulában. — Nem tudna valami könnyebb munkát keresni? —­­Az az igazság, hogy még nem is néztem máshol. Megszoktam már a főnökeimet, kollégáimat. Meg eddig egyedül is voltam, kel­lett a pénz. A gyerekeket sem hagyhattam magukra. Csak olyan munkát vállalhattam, ami egy műszakos. Tűnődve néz a mellette ülő fér­fira, aztán megsimogatja a kezét. ’ — Szerencsére visszajött a fér­­­jem. — Tanulnia kellene, képzőmű­vészeti ismereteket szerezni. A jö­vő miatt. A tehetség még önma­gában nem elég. Legalábbis hosz­­szú távon nem ... Szakmát is sze­rezhetne. — Talán majd később, néhány év múlva. Még nagyon picik a gyerekek. Szótlanul ül egy darabig, aztán elmondja, hogy nemrégiben szer­veztek egy szakkört felnőtteknek a Kossuth-aknai általános iskolá­ban. Itt" jönnek össze néhányan, szőnek, fonnak, fafaragásokat ké­szítenek. Ő az egyetlen, aki fest. Eddig csak vízzel, temperával dol­gozott. — A tanárnő megígérte, hogy ősszel megismertet az olajfestés­sel is — mondja boldogan. Mielőtt búcsúznék, megkérde­zem: ha lenne egy jó tündér — mint a mesében —, és teljesítené három kívánságát, mi lenne az? Eltűnődik. Aztán mosolyogva a férjére néz: — Első talán, hogy jól éljünk a­­férjemmel, ne hagyjuk el soha többé egymást. Aztán, hogy csak a festészettel foglalkozhassak, ta­nulhassak ... Harmadik? Hogy a gyermekeimet rendesen felnevel­hessem. Pálfi Diana ORSÓS TERÉZ NÉPSZABADSÁG 17 Harmincéves az alkotmány Indul a fővárosi fiatalok vetélkedője Ki mit tud szocializmust építő hazánk alaptörvényének paragra­fusairól, társadalmi rendünkről, az országgyűlés és az Elnöki Ta­nács működéséről, a kormányzati munkáról, az állampolgárok alap­vető jogairól és kötelezettségeiről és más, a 30 éves alkotmányban foglalt kérdésekről?— augusztus 21-től az év végéig Budapesten alapvető államjogi ismeretekből vizsgázhatnak a vállalkozó kedvű 14—35 esztendős fiatalok. (Termé­szetesen a jogi diploma a 30 éves az alkotmány című vetélkedőben „összeférhetetlenségi ok”.) A Hazafias Népfront budapesti bizottsága és a KISZ budapesti bizottsága népünk újkori törté­nelmének 30 esztendős alapszabá­lyára építette a vetélkedő kérdé­seit, feladatait. A rendezők arra kíváncsiak, hogy a felszabadulá­sunk óta született ifjú nemzedék mennyire ismeri államrendünk­­ felépítését, működését, az Állam­polgárok alapvető jogait és köte­­­­lességeit, a közéleti tevékenység­­­­hez nélkülözhetetlen alapszabá­lyokat. A rendezők tudják, hogy nem csupán a „legeknek” jutó dí­­jak — a jövő évi nyári olimpiai­­ játékokon való részvétel, 10 na­­­­pos tengerparti üdülés vagy az 5­0 napos külföldi utazás és értékes tárgyjutalmak — vonzzák a start­nál a főváros ifjúságát. Ugyanis a vetélkedő nem egyszerűen kér­dés-felelet játék lesz, sok-sok já­tékos elem, testre szabott feladat vár valamennyi részvevőre. Az előselejtezők augusztus 21. és október 10. között zajlanak. Egyéni"" versenyzők állnak rajthoz a munkahelyeken, majd a tanévet kezdő iskolákban. Aki mint va­lamely fővárosi kerület lakója­­ kíván versenyezni, az a kerületi­­ KISZ- és a körzeti népfrontbi­­­­zottságokon már kedden kitölthe­­­­ti a 13 plusz 1 elméleti totószel-­­ vényt, amely az alkotmány isme­retéből vizsgáztat. Ezután állnak össze a háromfős csapatok. Októ­ber 20. és november 10. között fő­­városszerte kerületi erőpróbákon válaszolnak a közéleti tevékeny­séggel kapcsolatos kérdésekre a továbbjutók. December végéig zajlik majd a nsolt fővárosi kerü­leti középdöntő,­februárban pedig tizenhat csapat döntője, egyre bő­vülő tematikával.

Next