Népszabadság, 1980. március (38. évfolyam, 51-76. szám)

1980-03-21 / 68. szám

6 NEPSZABADSAG 1980. március 21., péntek 1919 A szocializmus építésének első hazai kísérlete A visszapillantás 1919 embert és történelmet formáló száz­harminchárom napjára minde­nekelőtt a politikai-katonai ese­mények rohanó sodrását, hősi­ességét idézi emlékezetünkbe, s talán kevésbé azokat a tetteket, amelyek az új társadalmi-gazda­sági berendezkedés alapjait pró­bálták megvetni. Olykor a gon­dolat is merésznek tűnik: alapok után kutatni ott, ahol a változás a lényeg, a régi lerombolása a cél, s napokban mérhető csupán az új teremtésének korszaka? Pe­dig a szocialista társadalmi rend alapjainak építése a tanácskor­mány első megnyilatkozásával kezdődött. A Mindenkihez! kez­detű, valóban mindenkihez szóló felhívás kinyilvánította, hogy a Kormányzótanács „haladéktala­nul megkezdi a nagy alkotások sorozatát a szocializmus, a kom­munizmus előkészítésére és meg­valósítására”. A cél kettős volt: a szocialista társadalmi-gazdasági alapok azon­nali létrehozása a honvédelmi feladatokkal összhangban. A gaz­daság átalakítása ezért mind a szocialista, mind a hadigazdaság jegyeit magán viselte. A proletárforradalom győzel­mekor számos bel- és külpoliti­kai tényező egyaránt segítette az új kormányt. A pillanatnyi fegy­vernyugvás, a belső és nemzetkö­zi burzsoázia meglepetése elhárí­totta az államosítások gyors vég­rehajtásának útjából az akadá­lyokat. Lenin is felfigyelt erre: „Míg mi a munkásellenőrzéssel kezdtük, és csak fokozatosan tér­tünk át az ipar szocializálására — írta —, Kun Béla a maga te­kintélyével, abban a biztos tudat­ban, hogy óriási tömegek állnak mögötte, egyszerre életbe tudott léptetni egy olyan törvényt, amely szerint Magyarország minden ka­pitalista ipari vállalata társadal­mi tulajdonba megy át.” N­­em szabad elfeledni: a kezde­­­­ti kedvező körülmények meg­változtak, a Tanácsköztársaságra kényszerített háború kényszerin­tézkedéseket követelt. Négy békés hét sem állt a rendelkezésre — Móricz Zsigmond szavaival — „az igazi boldog és emberi élet”, a kizsákmányolástól mentes társa­dalmi rend alapjai lerakásának megkezdéséhez. A szocialista átalakulás termé­szetesen hosszú folyamat, s nem néhány rendelet eredménye. Ép­pen a magyar proletárdiktatúra tapasztalatai tették lehetővé szá­mos kérdés — például a társadalmi tulajdonba vétel mértékéről, az egy­szerű árutermelésből és a kizsák­mányolásból eredő magántulajdon különbözőségének jelentőségéről, az egyéni paraszti gazdaságoknak a szocialista termelésbe való fo­kozatos bevonásáról, a hadikom­munizmus alkalmazásáról vallott nézetek — alaposabb elméleti elemzését. A visszapillantó Kun Béla szavaival: „Megtanultuk, hogy a szocializmus építése nem történik a haladéktalan szocializ­mus szellemében, mint ahogy ak­koriban gondoltuk, hanem a ha­talmon levő proletáriátus vezette szocialista gazdaság és a kapita­lista maradványok hosszú harcá­nak formájában.” A tőkés tulajdon felszámolása, a pénzügyi és az iparvállalatok, va­lamint a nagybirtokok társadalmi tulajdonba vétele az osztály­viszo­nyok megváltoztatásának kiemel­kedő fontosságú eseménye. A for­radalmi kormányzótanács első ilyen intézkedése a pénzintézetek kisajátítása volt, amelyet köve­tett az ipari, a bánya- és közle­kedési üzemek, a lakóházak, majd az üzletek köztulajdonba vétele. A kisajátítás azonban a szocia­lista termelésnek csupán előfel­tétele, amely önmagában sem több termeléshez, sem jóléthez nem vezet. A gazdasági élet gyö­keres átszervezése bonyolult prob­lémák sorát vetette fel: egyebek között a munkaerő-gazdálkodás, a pénzgazdálkodás, az ár- és bér­kérdések, a termelékenység, a munkafegyelem gondjait, ame­lyeknek megoldásához gyakorlati tapasztalatok nem álltak rendel­kezésre. Mégis: az úttörő kezde­ményezések sok tekintetben ki­állják a történelem ítéletét, a doktriner és utópisztikus vonások nem homályosítják el a hősies erőfeszítést és az eredményeket. A május végén létrehozott Nép­­gazdasági Tanács a gazdasági kér­désekkel foglalkozó népbiztossá­gokat tömörítette, s alkalmasnak bizonyult az egységes irányítás, vezetés és ellenőrzés ellátására. Az ipar legnagyobb gondjának, a fűtő- és nyersanyagellátás megol­dására anyaghivatalokat szervez­tek. A tervgazdálkodás irányába tett lépések a munkásosztály és a műszaki értelmiség aktív közre­működésével valósultak meg. Bár a munkafegyelmet és mun­kateljesítményt biztosító kapita­lista eszközöket a proletárha­talom megszüntette, de máról holnapra nem alakulhattak ki, és főleg nem szilárdulhattak meg a szocialista normák. Még az olyan szociális vívmány, mint a nyolc­órás munkanap is fékezte a ter­melés fellendítését, ez pedig óha­tatlanul kihatott az életszínvonal­ra. Az átmeneti visszaesés elke­rülhetetlenségét — majd néhány hónap után a pozitív tendenciák jelentkezését — törvényszerűség­ként értékeli Varga Jenő, a Nép­­gazdasági Tanács elnöke: „Ter­mészetes, hogy a munkástömegek­nek bizonyos időre van szüksé­gük, amíg belátják ..., hogy a ré­gi osztály jellegű kényszerfegye­lem helyébe egy új, önkéntes mun­kafegyelemnek kell lépnie, hogy a többtermelés lehetségessé vál­jék.” Ehhez hozzáfűzi, hogy az emiatt jelentkező zavarok később csökkenőben voltak: „Maga a munkásság volt az, amelynek kez­deményezéséből a javulás be­állt ..., a munkásság maga köve­telte az akkordrendszert, vagy a munkateljesítmény arányában va­ló díjazás visszaállítását.” G­azdasági csodában remény­­kedni a négyéves világháború és a polgári demokratikus forra­dalom zilált gazdasági viszonyai után, az antant szoros blokádja mellett illúzió lett volna. Ezért is volt különös jelentősége azoknak a szociális vívmányoknak, ame­lyek közvetlenül is változtattak a dolgozók, mindenekelőtt a leg­elesettebb rétegek helyzetén. Az áprilisi általános bérrendezés a korábbi eredményekre épült, és számottevően javította a mun­kásság bérét. A háború végéhez képest a Tanácsköztársaság ide­jén a vasmunkások bére legalább 100—110 százalékkal volt maga­sabb, s ugrásszerűen javult a tisztviselők, még inkább a taní­tók fizetése. A reálbér 1918 vége és 1919 júliusa között 24 száza­lékkal nőtt, és például egy öt­tagú munkáscsalád életszínvona­la már elérte a háború előttit. A társadalmi vívmányok és juttatások adatszerű felsorolása is lehetetlen: felölelik a munkás­­mozgalom sok évtizedes követe­léseit, áthatják a mindennapi élet valamennyi területét. Gondoljunk bele: az imperialista érdekekért háborúba küldött katonák eltar­tó nélkül maradt hozzátartozóit a megelőző kormányok megalá­zó, a megélhetéshez messze nem elegendő segélyben részesítették. Ezt az összeget a tanácskormány háromszorosára emelte. A lakbé­rek leszállítása, a lakhatatlan odúk lakóinak egészséges laká­sokba költöztetése épp úgy része volt a szociálpolitikának, mint a minden munkásra és földműves­re kiterjedő betegségi és baleseti biztosítás kiépítésének a megkez­dése.­­ Ugyancsak a szocializmus meg­­valósításának kísérlete jelle­mezte a kormány agrárpolitikáját is. Joggal bírált elméleti kiindu­lópont alapján hozták meg a föld­birtokok szocializálásának rende­letét, s maradt el a falusi sze­génység által remélt földosztás. A földosztásban nem milliós pa­raszti tömegek vágyának — egy­ben a fejlődés egy fokának — a megvalósulását, a munkás-pa­raszt szövetség megerősítésének tényét, hanem a mezőgazdasági nagyüzemek szétforgácsolódását látták csupán. Jóllehet a prole­tárállam emiatt is kevésbé tudta magával ragadni a parasztságot, mint a munkásosztályt, jelentős eredményeket ért el a mezőgaz­dasági termelés növelésében, és sikerült elkerülni az éhínséget. Tán semmiben sem volt an­­­nyira előkészítve a szocialista át­alakulás talaja, nem voltak an­­­nyira megérlelve a tenni vágyás és a forradalmi változás gondo­latai, mint a kultúrában. A tu­domány, a kultúra, a művészet munkásai tág és kedvükre való teret találtak a szocialista for­radalom nyújtotta lehetőségek­ben. Voltak évszázados kövült­­ségbe dermedt elmaradások — melyeknek megváltoztathatatlan­­ságán korábban gondosan őrkö­dött a konzervatív társadalom —, s voltak kész programok, melyek megvalósításának útját már a de­mokratikus forradalom is egyen­gette. Ezeket formálta tovább s terelte a megvalósulás útjára a szocialista forradalom, amely sa­játosan forradalmi kultúrát is életre keltett. A tanácskormány kimondta az állam és az egyház szétválasztá­sát és az iskolák államosítását, amelyeknek túlnyomó többsége felett korábban az egyház ren­delkezett — de nem tiltotta meg a hitoktatást, és biztosította a szabad vallásgyakorlatot. Az alap- és középfokú oktatás szervezeté­nek mindmáig tanulságos reform­ját a szocialista pedagógusok már a megelőző hónapokban kidol­gozták. Hasonló változások mentek végbe az egyetemi oktatás­ban. A tanárképzés például ki­bővült a múzeumi, a könyvtári, a levéltári szakemberek képzé­sével, létrehozva ezzel a korsze­rű közművelődés lehetőségének egyik legfontosabb feltételét. A konzervatív és arisztokra­tikus művészetpolitika béklyóit lerázva először nyertek polgárjo­got és állami támogatást modern irányzatok képviselői, akiknek legjelentősebb rétege nemcsak al­kotásokkal, hanem politikai egyet­értéssel is támogatta a forradal­mat. S ez több volt, mint kísér­let, amely a munkásállam megdön­tése után is tovább hatott, mert tovább élt eredményekben, alko­tásokban még akkor is, ha huszon­öt évre száműzték hazájából. Nem a magyar munkásosztá­lyon és szövetségesein múlt, hogy a szocialista forradalom tüzében lerakott alapok — és még inkább a kidolgozott tervek, elképzelé­sek, gondolatok — külső erőszak nyomán egy időre elhamvadtak. Keles Tibor TIZENKILENC SZELLEME A Tanácsköztársaság roppant gazdag hírlapirodalmából ízelí­­tésképpen alább kettőt közlünk — Krúdy Gyula írását némileg rö­vidítve —; ezekkel is megmutatva, hogy az új társadalom építésé­nek varázsa mennyire magával ragadta irodalmunk különböző in­díttatású és a proletárállam megdöntése után is elváló pályája nagyságait. Kosztolányi Dezső: Csúnya Mariska... Szép Mariska... Pár hónappal ezelőtt egy gyer­mekkórházban jártam. Az ágyon, a fal mellett fe­küdt egy szomorú, nyöszörgő kis testecske, csak akkor­a, mint egy batyu. Kétéves gyermeknek gon­doltam, de kiderült, hogy már el­múlt hat is. Mariskának hívták és elmon­dták, hogy már vagy tíz hónapja fekszik a kórházban, egy munkásnak a lánya, aki tavaly valamikor marólúgot ivott, mely felpörkölte a nyelőcsövét, úgy­hogy még most is csak egy kis ezüstcsövön táplálják szegény­két. Majd egy éve nem érezte az étel ízét és a nyugalom örömét. Az arcába néztem. Olyan volt, mint egy csüggedt vénasszony, a bőre szürke és gyűrött, a szeme pedig homályos és zöld. Kedvet­lenül, aléltan tekintett rám. Ma­riska, hozzak neked játékot? Nem felelt. Mariska cukrot akarsz? Elfordította a fejét. Mariska, ara­nyos, mit kívánsz? Lehunyta sze­mét és a falnak fordult. Az ápo­lók úgy beszélték, hogy állandóan így viselkedik, a játszó gyerekek­re közönyösen néz, semmivel se törődik. Csak arra figyel fel, ha azt mondják neki, hogy szép. „Szép vagy”, szóltam, reszketve és szomorúan, és ekkor láttam, hogy a kis vértanú hetvenéves arcán valami mosolyféle dereng, mint egy fátyolszerű világosság, mint a női hiúságnak és az élet­vágynak csökevény kísérlete. Álszent olvasó, kérlek, ne ke­resd a zsebkendődet és ne mor­zsolj szét semmiféle könnyet a szemedben, mert tudnod kell, hogy a régi társadalom ezeket a marólúgos kislánykákat és kis­fiúkat királyi lelki nyugalommal könyvelte el, statisztikába szedte és úgy számított rájuk, mint a villamos balesetekre, vagy a vas­úti szerencsétlenségekre. A mun­kás elment a gyárba, a felesége sorba állt szénért, húsért és ott­hon a kisgyerek, aki éhes volt és nem állt mellette a Freulein, a bonne vagy a miss, felkapaszko­dott a székre és kiitta a marólú­gos bögrét, mely pokolvarral kérgezte a torkát, a gégéjét, a gyomrát. Aztán a többi a „tör­vényes formák” közt pergett le, megjelentek a mentők a helyszí­nen, jegyzőkönyvet vettek fel, a gyermekroncsot elvitték egy kór­házba, hogy egy-két évi legendás senyvedés után elpusztuljon és „különben minden rendben volt”. Ma azonban rád gondoltam Csú­nya Mariska. Véletlenül az Andrássy­ úti proletár-gyermekek napközi otthona előtt mentem el, ahol a palota lépcsőjén boldog gyermekek ültek, piros ruhában, piros köténykével, s a kislányok piros labdákat dobáltak a kék­májusi levegőbe. Az állam három hét alatt tíz mázsa szappant, há­romezer fésűt és ezerötszáz ke­fét osztott szét a proletár­ gyer­mekek közt. Hogy úgy fejezzem ki magam, ez a tíz mázsa szap­pan érzékletesen meglátszott min­den egyes gyermeken. Mindnyá­jan tiszták, gömbölyűek, gondo­zottak voltak és a fák között sze­líd gonddal jártak az óvónők. A kis emberkék ékszerként visel­ték magukon az életet. Sokáig bámultam őket, szomo­­rúan-vígan, a rács előtt, amint a kavicsos és nyírt kertben, gond nélkül, cikáztak. Csúnya Maris­kára gondoltam, aki nem tudja többé a cukor és a mosoly örö­mét, s arra, hogy ezek többé már nem isznak marólúgot és szépek maradnak mindörökké. Szép Ma­riskák, ti mind, hajítsátok fel ujjongva — egész az égig — a piros labdákat. (Pesti Napló, 1919. május 11.) Krúdy Gyula: A gyalogúton Mit sajnáljak a tegnapi éle­temből ? Sajnáljam tán az ékszereket, amelyek másoké voltak? Hideg köveket meleg fülekben, fehér fényeket piros húsokon, hold ezüstjét, Urál-hegység havát, af­rikai mezők kígyószemét, folya­mok halálos medrében, bányák síri, süket csendjében, véres ujj­­nyomú vasládák vak éjszakájá­ban rejtezkedő, éjjel és lappal, kísértet-lépésű, titokzatos ország­úti aranyat, színesen fénylő, he­gyek mélyének szivárványából való kavicsokat, amelyekért nép­törzseket pusztítottak el, amiért a pálinkát főzték szegény vadem­bereknek, régi vallások papjait vándorló hajósok az oltáruknál leölték, királynék és örömlányok csókot osztogattak, fekete vitor­la hasította a tengert, kaftános bolygózsidó menekült villám fé­nyénél, pápa egyházi átkot mon­dott, ravaszdi alkimista szőke, pi-

Next