Népszabadság, 1980. október (38. évfolyam, 230-256. szám)

1980-10-08 / 236. szám

10 NÉPSZABADSÁG 1980. október 8., szerda Nagyvállalat, kisvállalat AZ IPAR SZERVEZETI ÖSSZETÉTELÉRŐL Az intenzív gazdálkodásra való áttérés, a külgazdasági egyensúly javításának, a hatékonyság foko­zásának igénye különösen idősze­rűvé teszi a vállalati szervezetek működésének, kapcsolataik rend­szerének vizsgálatát A szervezeti struktúra eddigi változásának ta­pasztalatait s a nemzetközi gya­korlatból levonható következteté­seket mérlegelve arra keresünk választ, hogy a termelő szerveze­tek milyen összetétele, milyen méretarányai teremthetik meg az ipar különböző területein az op­timális fejlődést. Centralizációs intézkedések Tervgazdálkodásunk több mint három, évtizedének egyik alap­vető iparpolitikai célja volt a kor­szerű, s az iparilag fejlettebb or­szágokéval is versenyképes hazai nagyipar kifejlesztése. Ennek igen lényeges ker­ületi lépését jelentette az ipar államosítását követően a szétaprózott, alacsony termelé­kenységgel dolgozó üzemek széles körének felszámolása. Gépeik, ter­melő berendezéseik átcsoportosí­tása egyúttal az életképesebb gaz­dasági egységek gyorsított ütemű fejlődését is elősegítette. Jelleg­zetes vonása volt az ötvenes évek kezdetén végrehajtott szervezeti módosításoknak a régebben ve­gyes profillal működő vállalatok­nak homogénebb gazdasági egy­ségekre való szétválasztása is. A nagyüzemi gyártás szervezeti feltételeinek viszonylag gyors megteremtése céljából a hatvanas évek első felében az ipar válla­lati szervezetének igen lényeges módosítására került sor. A több szakaszban végrehajtott összevo­nások következtében az állami iparvállalatok száma megközelí­tőleg 40%-kal csökkent (1960-ban még 1368, 1965-ben pedig össze­sen 840 iparvállalat tevékenyke­dett önálló gazdasági egységként). Hasonló arányú összeolvadási fo­lyamat játszódott le egyébként a szövetkezeti iparban is, ahol az ipari szövetkezetek száma az 1960. évi 1251-ről 1965 végéig 811-re csökkent. A centralizációs intézkedések azon — az elméletileg jól alátá­masztott —­­felfogáson alapultak, hogy a nagyobb szellemi és anya­gi bázissal rendelkező szervezetek jobban át tudják tekinteni az adott ipari tevékenység fejlesztési feladatait; a műszaki problémák szélesebb körű ismeretében vilá­gosabban érzékelik a műszaki fej­lesztés követelményeit, s koncent­ráltabb eszközeik birtokában az ezekhez kapcsolódó kutatási-fej­lesztési feladatokat is hatéko­nyabban tudják megoldani. Az adott gyártási ág gazdáiként pon­tosabban képesek felmérni a ter­melői, illetve fogyasztói igénye­ket, s ezek kielégítésében egyen­rangú félként léphetnek fel mind a külföldi megrendelőkkel, mind a belföldi — szintén centralizált — kereskedelmi partnerekkel szemben. Emellett a közvetlen tervutasításokon alapuló irányí­tást is megkönnyítette a gazdál­kodó egységek viszonylag kis száma. Külföldi tapasztalatok Az ipar valamennyi területét érintő centralizálódás következté­ben iparunk szervezete sajátos — a nemzetközileg általánostól el­térő — összetételűvé vált. Jó né­hány ágazatban egy vállalatnál összpontosult az iparág teljes te­vékenysége. Az ágazatok túlnyo­mó többségénél úgy csökkent a vállalatok száma, hogy a kis- és középvállalatok rétege erősen le­szűkült vagy nem egy esetben teljesen megszűnt. Így 1965-ben az állami ipar munkásainak már csak alig 10%-a dolgozott 500-nál kisebb létszámú iparvállalatoknál, s csaknem 35%-uka az 5000-nél több munkást foglalkoztató válla­latok keretébe tartozott. (Tájé­koztató összevetésül: ugyanakkor a Szovjetunió ipari munkásainak csaknem egynegyede, az NDK- ban több mint 40%-a dolgozott olyan kis- és középüzemekben, ahol a munkások száma 500-nál kevesebb volt. Az 5000-nél na­gyobb létszámú vállalatok rész­aránya még a Szovjetunióban is alatta maradt a 30%-na­k, az NDK-ban pedig alig haladta meg az összes munkáslétszám 10%-át.) A tőkés országok iparának szervezeti összetétele is lényege­sen különbözik a nálunk kiala­kult arányoktól. Az összehasonlí­tások eredményei azt mutatják hogy a fejlett iparú országokban sem tapasztalható a kis- és közép­vállalati réteg elsorvadása. Ezek összességükben számottevő há­nyadát képviselik a vizsgált or­szágok ipari szervezeteinek. Nyil­vánvaló, hogy a tőkés kisvállala­tok köre, tevékenységi területe az átlagosnál változékonyabb, hiszen kisebb tőkeerejük folytán a re­cessziós hatásokat egyedileg ke­vésbé tudják kivédeni. Az iparon belüli viszonylag stabil arányuk azonban azt jelzi, hogy a gazda­sági élet igényli tevékenységüket s a megszűnők helyébe folyama­tosan új kisvállalkozások lépnek. Soktelepes vállalatok A gazdaságirányítási rendszer 1968. évi reformját közvetlenül követő években az állami iparvál­lalatok számának csökkenése ná­lunk sem folytatódott, a szövet­kezeti ipar köre pedig még bő­vült is (jórészt a mezőgazdasági szervezeteik által alapított közös ipari vállalkozások száma gyara­podott.) A hetvenes években vi­szont megélénkült az iparban a szervezeti változások folyamata. Az újabb átszervezések már dön­tően vállalati kezdeményezésen alapultak: túlnyomórészt nagy­vállalatok olvasztották be saját szervezetükbe a velük addig koo­perációs kapcsolatban álló kisebb (az esetek nagy részében tanácsi irányítás alá tartozó) vállalato­kat. E változások folytán 1979- ben az állami iparba 702 vállalat tartozott, a szövetkezeti iparban pedig 670 gazdálkodó szervezet működött. Az említett állami vál­lalatok közül mintegy 230 tröszti irányítás keretében végezte gaz­dasági tevékenységét. Sok ipari nagyvállalatunk jól megfelel a működése iránt tá­masztott követelményeknek. Sike­resen valósították meg a termelé­si szerkezet átalakítását szolgáló kiemelt fejlesztési programokat, tevékenyen vesznek részt a KGST- országok közötti specializációs és kooperációs együttműködésben, a külkereskedelmi tevékenységbe való közvetlen bekapcsolódásuk révén gyorsabban tudnak reagál­ni a külpiac igényeire, s így — exportjuk fokozása, illetve im­portanyag-megtakarításaik ered­ményeként — hathatósan járul­­nak hozzá a külkereskedelmi egyenleg javításához. Más vonatkozásban azonban iparunk jelenlegi szervezeti ösz­­szetételéből negatív gazdasági ha­tások is származnak. Ezek főként a termelővállalatok közötti együttműködési, termékszállítási, illetve kooperációs lehetőségek (vagy készség) szűkülésében, a specializált tevékenységű háttér­ipar fejletlenségében, az időlege­sen vagy tartósan hiánycikknek bizonyuló alkatrészek, fogyasztá­si cikkek számának szaporodásá­ban jutnak kifejezésre. E problémák nagy része — vé­leményem szerint — arra vezet­hető vissza, hogy a centralizációs folyamat az ipar olyan területeire is kiterjedt, ahol a felhasználói vagy fogyasztói kereslethez való igazodás, a széles körű kínálati struktúra rugalmas biztosítása in­kább a kis- és középüzemi szer­vezeti formák létjogosultságát in­dokolja. Azáltal, hogy az új nagy­ipari szervezetek általában a kis­üzemek beolvasztása útján kelet­keztek, iparunkban a „soktele­pes” vállalati forma vált uralko­dóvá. (Az állami ipar egészét te­kintve 1979-ben egy vállalatra át­lagban 7 ipartelep jutott. A terü­leti tagoltság legnagyobb arány­ban a gépiparban növekedett, ahol 1960-hoz képest több mint háromszorosra nőtt az egy válla­latra jutó ipartelepek száma, s je­lenlegi arányuk már magasabb az ipari átlagnál.) A területileg oly­kor eléggé távol fekvő, nagyszá­mú termelőrészleg irányítása óha­tatlanul lassítja a vállalati reagá­lást, s csökkentheti a helyi kezde­ményezőkészséget. Milyen változásokra van szükség? Gazdasági fejlődésünk alapját — összhangban az ipar világvi­­szonylatú fejlődésével — a jövő­ben is a nagyvállalati formának kell alkotnia. Tevékenységük ki­egészítőiként azonban a mostani­nál lényegesen nagyobb teret kell adni a rugalmasabb gazdálkodásra képes kis- és középvállalatoknak. A nagyvállalati szervezeti for­mát leginkább azokon a területe­ken, olyan ipari tevékenységek­nél célszerű fenntartani, illetve továbbra is fejlesztési célnak te­kinteni, ahol — a termelésre a nagy állóesz­köz-igényesség a jellemző, — a gyártás gazdaságosságának feltétele a nagy tömegszerűség, — világviszonylatban gyors a technikai fejlődés, s emiatt a ku­tatási-fejlesztési eszközök nagy­arányú koncentrálására van szük­ség. E kritériumok alapján a kiter­melő (bányászati) és az alapanyag­­gyártó tevékenységek esetében egyértelműen csak a nagyvállala­ti forma jöhet továbbra is számí­tásba. Ezeken a területeken a je­lentős beruházások igénye nélkü­lözhetetlenné, a hosszabb távon is csak kevéssé módosuló gyártá­si eljárások és a viszonylag sta­bil termékstruktúra pedig lehető­vé teszi egyrészt a centralizált vállalatirányítás előnyeinek hasz­nosítását, másrészt a felhasználói igények koordináltabb felméré­sét és kielégítését. A feldolgozó ipari ágazatokban viszont az tekinthető kívánatos­nak, ha a vállalati szervezetek kü­lönböző formái, a nagyvállalatok, valamint a kis- és középvállala­tok együttműködve, s egyúttal egészséges v­ersenyszellemben vég­zik tevékenységüket. A tömegigé­nyek kielégítése (a nagy sorozat­ban végzett gyártás) általában itt is a nagyvállalatok feladatkörébe kell, hogy tartozzék. A speciális követelményekhez, a fogyasztói (például divat) igényekhez való gyors alkalmazkodást kívánó te­rületeken viszont a termékválasz­ték rugalmasabb változtatására, a kis sorozatú gyártásra gazdaságo­san vállalkozni tudó kisebb szer­­vezeteknek kell nagyobb szerep­hez jutniuk. A kis- és­­ középvállalati réteg megerősítésének csak egyik for­rása lehet a jelenleg nem kielé­gítő hatékonysággal működő, sok, telepes vállalatok területileg és tevékenységi kör szempontjából is elkülönülő részlegeinek gazdasági önállósulása. Emellett — amint az országgyűlés legutóbbi ülésén is szó esett róla — a kormányzat ösz­tönözni kívánja az olyan szerve­zeti formák elterjedését is, ame­lyek lehetőséget nyújtanának új ipari termelő egységek alakulásá­ra, mindenekelőtt a szövetkezeti társulások keretében. Az ezzel kapcsolatos finanszírozási problé­mák áthidalása, illetve a­ rugal­masabb munkavállalási feltételek megteremtése így lényegesen se­gíthetné mind a mostani termelé­si hiányok pótlását, mind az ipar arányosabb vállalati szervezeti összetételének kialakítását. Tüll Lászlóné dr. a Központi statisztikai Hivatal osztályvezetője GAZDASÁGI JELZŐTÁBLA A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 1980 január—au­gusztusában a szocialista ipar ter­melése 2,4%-kal kevesebb volt, mint egy évvel azelőtt. Az ipar fő ágazatai közül az építőanyag-ipar termelése 3,5%-kal, a villamos­­energia-iparé 1,2%-kal emelke­dett, a vegyiparé és az élelmiszer­­iparé a tavalyi szint körül ala­kult, a többi ágazaté csökkent. Az ipar külkereskedelmi célú eladása 4,3%-kal nőtt. A belföldi eladá­son belül a nagy- és a kiskereske­delem részére értékesített ipari termékvolumen 1,4%-kal, emelke­dett. A beruházási célú értékesí­tés 14%-kal, a termelő ágazatok és termelőeszköz-kereskedelmi vállalatok részére történő értéke­sítés 6,1%-kal csökkent a múlt év hasonló időszakához képest. Az iparban foglalkoztatottak száma 47 900-zal, 2,9%-kal kevesebb volt, mint egy évvel azelőtt. A létszám a könnyűiparban és a gépiparban csökkent a legnagyobb mértékben. Az egy foglalkoztatottra jutó ipa­ri termelés 0,5%-kal haladta csak meg az egy évvel korábbi szintet. A kivitelező építőipar termelése nyolc hónap alatt 3%-kal csök­kent. Ezen belül az állami építő­ipari vállalatok termelése 3,3%­­kal alacsonyabb volt az egy évvel azelőttinél; a szövetkezeti kivite­lezők lényegében ugyanannyit ter­meltek, mint egy évvel korábban. A létszám a termelésnél nagyobb mértékben — 4,2%-kal — csök­kent, így az egy foglalkoztatottra jutó termelés a kivitelező építő­iparban 1,3%-kal meghaladta az egy évvel azelőttit. Növényi termékekből nyolc hó­nap alatt — főleg a kalászos ga­bonafélék és a gyümölcsfélék ér­tékesítésének fokozódása követ­keztében — 23,3%-kal nőtt a fel­vásárlás. Zöldségekből 14,6%-kal értékesítettek kevesebbet a ter­melők, mint egy évvel korábban. Az élőállat-felvásárlás (a sertés- és a baromfi-értékesítés növeke­dése és a vágómarha-felvásárlás csökkenése mellett) 0,5%-kal, az állati termékek felvásárlása 1%­­kal emelkedett. A lakosság központi forrásból származó pénzbevétele 9,8%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. A növekedésben szerepe volt a ta­valy júliusi árintézkedésekkel ösz­­szefü­ggő jövedelemkiegészítések­nek is. A kiskereskedelmi forgalom vo­lumene valamelyest (1,3%-kal) el­maradt a múlt év január—augusz­tusitól. Ezen belül az élelmiszerek és élvezeti cikkek bolti forgalma 0,6%-kal több, a vendéglátás for­galma 4,4%-kal, a vegyes iparcik­keké 1,8%-kal, a ruházati termé­keké 1,1%-kal kevesebb volt, mint egy évvel korábban. A szocialista szervek beruházá­saira nyolc hónap alatt 93,8 mil­liárd forintot fordítottak, folyó áron 8,4%-kal kevesebbet, mint egy évvel azelőtt. Állami beruhá­zásokra 3,2%-kal, vállalati beru­házásokra 12,3%-kal fizettek ki kevesebbet az előző évinél. 1980. január—augusztus (az előző év azonos időszakának %-ában) Szocialista ipar A bruttó termelési érték volumene 97,6 Foglalkoztatottak száma 97,1 Egy foglalkoztatottra jutó bruttó termelés 100,5 Foglalkoztatottak havi átlag­bére bérkiegészítéssel együtt 108,0 Kivitelező építőipar Építőipari termelés 97,0 Foglalkoztatottak száma 95,8 Foglalkoztatottak havi átlag­bére bérkiegészítéssel együtt 105,4 Külkereskedelem (folyó áron) Behozatal 101,1 Kivitel 107,6 Kiskereskedelmi forgalom (folyó áron) 110,4 Ezen belül: élelmiszerek és élvezeti cikkek 110,9 ruházati cikkek 105,2 vegyes iparcikkek 111,5 Felvásárlás 107,4 Ezen belül: növényi termékek 123,3 élő állatok 100,5 állati termékek 101,0 Közlekedési vállalatok teljesítményei Áruszállítás (árutonnákra alapján) 101,1 Távolsági utasszállítás (utaskm alapján) 101,2 A lakosság központi forrásból származó pénzbevétele 109,8 Fogyasztói árindex 111,7 Ebből: az 1980. évi árváltozás 102,2 A VILÁGGAZDASÁG HÍREI A Szovjetunió óriás hűtőházakat épít A Szovjetunió 1981-ben két m­ammut hűtőház építését kezdi meg; befogadóképességük 20—20 ezer tonna lesz. A hűtőkamrák­ban külön részlegeket alakítanak ki a vaj, a sajttermékek, vala­mint a hús- és halfeldolgozás szá­mára. A hűtőházak terveit az egyik legnagyobb szovjet tervezőintézet, a Giproholod vállalat készíti, amely számos nehézipari beruhá­záshoz dolgozta ki a terveket, így például a BAM-hoz, a Volga gép­járműgyárhoz és a Kamaz teher­autógyárhoz. (Nachrichten für Aussenhandel) Olaszország a legnagyobb bortermelő Olaszország 1979-ben — a FAO adatai szerint — az első helyen állt a világ bortermelésében, megelőzve Franciaországot. Olasz­országban tavaly 84 millió 337 ezer hektoliter bor termett, ez az 1978. évi 72 millió 439 ezer hek­toliterrel szemben több mint 14%­­os növekedés. Olaszország min­den bortermő vidékén nőtt a ter­més, Emilia Romagnát kivéve, ahol több mint 20%-kal, 11 mil­lió 750 ezer hektoliterről 9 mil­lió 395 ezerre csökkent. A jó terméseredmények nyo­­mán Olaszország növelni tudta exportját: az 1978. évi 12 millió 512 ezer hektoliterről (513,5 mil­liárd líra) 18 millió 661 ezer hek­­toliterre (805 milliárd líra). (Ryn­­ki Zagraniczne.) A napenergia hasznosítása Jugoszláviában Az energiamérleg struktúrájá­nak javítása érdekében Jugoszlá­via mind nagyobb gondot fordít a napenergia hasznosítására. Ta­valy decemberben helyezték üzembe Szlovéniában az első, napenergiát hasznosító áramfej­lesztő generátort. Ljubljanában 60 házból álló lakótelepet fűt egy napenergiával működő hő­központ. Montenegróban, az Ad­ria partján napenergia-telep épül, amely ellátja árammal a körzet szállodáit, és segítségével három­szorosára növelhető a tengervíz­ből sót kivonó és szárító üzem termelése. Jelenleg húsz vállalat foglalko­zik a napenergiát hasznosító be­rendezések gyártásával. A Skop­jéban levő Tito gyár az amerikai Solarco céggel kötött megállapo­dást elektromos művek „napka­zánjainak” gyártására. Szakembe­rek számításai szerint a­ napener­gia hatékony kihasználásával idő­vel a népgazdaság energiaszük­ségletének akár a fele is fedez­hető lenne. (Revista Economica) Terjed a munkanélküliség Nagy-Britanniában Tovább nőtt a munkanélküli­ség Nagy-Britanniában, ahol szeptemberre már 2 millió 39 ezer fő — az aktív lakosság 8,4%-a — maradt állás nélkül. „A mun­kanélküliek táborának ily mér­tékű felduzzadása a kormány el­hibázott gazdaságpolitikájának következménye” — hangoztatta az ellenzéki Munkáspárt egyik szóvivője. A konzervatív kor­mányt mind hevesebb támadások érik, elsősorban amiatt, hogy nem hajlandó az irányadó kamatlábak mérséklésével lendületet adni a pangó gazdaságnak. Az utóbbi 12 hónapban az állás nélküliek szá­ma 621 ezerrel nőtt — ez 35 év óta a legnagyobb mérvű növe­kedés egy esztendő alatt. (Reu­ter.)

Next