Népszabadság, 1980. december (38. évfolyam, 282-305. szám)

1980-12-02 / 282. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Ara: 1,20 Ft NÉPSZABADSÁG 1980. december 2., kedd AZ MSZMP KÖZPONTI LAPJA XXXVIII. évfolyam 282. szám. Havazás, gondokkal Évtizedek óta nem volt ha­zánkban a mostanihoz hasonló havazás, különösen nem novem­ber végén, december elején. Sza­kadatlanul érkeznek a hírek: hol itt, hol ott áll le kényszerűségből a közúti forgalom, sok állomás képtelen fogadni a vasúti szerel­vényt. Bármely óvatosan fogal­mazzunk is, ezúttal azt kell mon­danunk : rendkívüli a helyzet. Or­szágszerte fennakadásokat okoz a hó, és a helyenként száz kilomé­­­ter sebességű szél. Tízezrek — ci­vilek, diákok, katonák — igyekez­nek járhatóvá tenni a legfonto­sabb közutakat, a vasúti pályát. Mindenki aggódva lesi az újabb híreket, a tudósításokat, s ez ért­hető. Jószerével senki sincs biz­tosítva az időjárás teremtette vi­szontagságokkal szemben. Ország­utakon elakadt ezer és ezer autó, kisiklott villamos, az úttestre bo­rult fák, elszakadt villanyvezeté­kek, transzformátorok üzemzava­rai, helyenként a távfűtés, a me­legvíz-szolgáltatás megszűnése ér­,­zékelteti a gondok összetettségét, nagyságát. Emberek sokasága csak megkésve vagy egyáltalán nem jutott el hétfőn munkahelyére; az ország sok vasúti vonalán meg­szűnt a teherszállítás. Ám bármilyen rendkívüliek le­gyenek is az időjárás okozta ne­hézségek, az élet nem állhat le, és szerencsére nem is állt le. Az állami szervek mindenütt meg­tették a szükséges intézkedése­ket, hogy a legkisebbre csök­kentsék a kemény időjárás hát­ráltató hatását. Tegyük hozzá, van dolguk bőven. Közlekedési válla­lataink hitelét mindenkor a me­netrendhez való pontos igazodás adja. Ezekben az órákban a me­netrend gyakorlatilag megszűnt létezni, hosszú órákat késnek a távolsági személyvonatok. Az autóbuszok esetenként el sem in­dulnak, mert joggal tartanak tő­le, hogy meg sem érkeznek, mint például a Bakonyból Budapestre igyekvő egyik buszjárat, amely­nek utasairól természetesen azon­nal gondoskodtak. Megerősített szolgálatat tart az Utasellátó is, gondolván azokra, akiknek kény­szerű tartózkodási helye a vonat. Az előrejelzés szerint számíta­ni lehet, ha csökkenő mértékben is, további havazásra, erős szélre. Egyelőre nemigen remélhetünk tehát hathatós javulást a követ­kező napokban, sőt fel kell ké­szülnünk rá, hogy netán még rom­lik is a helyzet. Csak az induljon útnak tehát, akinek halaszthatat­lan dolga van. De még annak is ajánlatos indulás előtt tanácsot kérni, tudakozódni az­ útirányról, ha bizton célba kíván érni. Mert miközben ezrek és ezrek azon fá­radoznak, hogy segítsenek a baj­bajutottakon, sokan éppen hogy nehezítik az előbbiek dolgát. A lezárt M 1-esen például az tör­tént, hogy több tucatnyi autós a járőröket kikerülve, a szántóföl­dön igyekezett volna tovább. Ha­sonló fegyelmezetlenség miatt szinte kerítést képeznek az M 7-es mentén az elakadt gépkocsik. Kívánhatunk-e mást, mint azt, hogy ezekben a napokban külö­nösen a fegyelmezettség legyen a közlekedésre a jellemző? A hely­zet cseppet sem könnyű, viszony­lag simán átvészelni csak akkor lehet ha a maga területén min­denki segít, teszi a dolgát. Vala­hogy úgy, miként a mentők, az elektromos hálózat helyreállítá­sán szorgoskodók, a zökkenőmen­tes ellátásért fáradozók, a bá­nyák, gyárak, termelőszövetkeze­tek dolgozói, az úttisztítók, akik nem várnak ölbe tett kezekkel se­gítséget, hanem elébe mennek an­nak, s valamennyiünk elismeré­sére méltó módon dolgoznak. Mindenki megértésére, segítségére szükség van ezekben a napok­ban. Fejér Gyula Ülést tart a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának ülését december másodikára ösz­­szehívták. A Politikai Bizottság az időszerű nemzetközi kérdésekről szóló tájékoztató, valamint az 1981. évi népgazdasági terv és állami költségvetés irányelveiről készült előterjesztés megvitatását javasolja a Központi Bizottságnak. MAI SZÁMUNKBAN: Felelősség a tudásért (3. oldal.) A multinacionális vállalatok sipsiá­ demokrata nézőpontból (4. oldal.) A pélyi elnök (6. oldal.) A gépkocsin­yeremén­y­­betétkönyvek sorsolása (8. oldal.) Tudomány és technika Az állatok és a földmágnesség (10. oldal.) MÁSFÉL ÉVTIZED ÓTA NEM VOLT EKKORA HAVAZÁS Küzdelem a közlekedés és a szállítás fenn­tartásáért Országos operatív bizottság alakul­ a munkálatok összehangolására A Minisztertanács a rendkívü­li időjárás okozta közlekedési, szállítási és ellátási feladatok irá­nyítására és összehangolására operatív bizottságot hozott létre a közlekedés- és postaügyi mi­niszter vezetésével. Az operatív bizottság a helyzet normalizálása érdekében utasí­totta a vasúti, közúti és tanácsi szerveket, hogy minden eszköz­zel nyújtsanak segítséget a köz­lekedési, szállítási és hírközlési feladatok ellátásához, amelyek most a legsürgősebb tennivalók közé tartoznak. Intézkedtek a lakosság ellátá­sa, a munkába járás feltételeinek megteremtése és a folyamatos munkarendben dolgozó üzemek, gyárak termelésének megszerve­zésére is. A rendkívüli nehézségek elhá­rításához széles körű, társadalmi összefogásra van szükség. A bi­zottság ezért felszólította a helyi tanácsokat, üzemeket, termelő­­szövetkezeteket, hogy — megszer­vezve a lakosság közreműködé­sét, ideértve a közerők kirendelé­sét is — haladéktalanul kezdjék meg, illetve folytassák a munká­latokat. A hadsereg alakulatai is részt vesznek az akadályok elhárításá­ban. Az országban sokfelé 24—48 órán át hullt a hó, s ez rendkí­vüli­­ helyzetet teremtett. A me­teorológia — szolgálati úton — pontos előrejelzést adott a vár­ható havazásról, s így a 19 me­gyei közúti igazgatóság már a ha­vazással egy időben meg tudta kezdeni — teljes üzemmel — az elhárítást. Amint azt az­­ Útin­­formnál megtudtuk, a havazás Észa­­nyugat-Magyarországról ter­jedt déli irányba. Vasárnap dél­től az ország déli megyéiben is — ahol addig ónos eső esett — megkezdődött az intenzív hava­zás. Súlyos gondokat okozott a helyenként 80—90 kilométeres sebességű szél. A statisztika szerint ily­en rö­vid idő alatt másfél évtizede nem esett ennyi hó az országban. A Dunántúl legnagyobb részén megbénult a közlekedés, és má­sutt is rendkívüli akadályokkal számolhatnak a közúton közleke­dők. Vas megyében például olyan súlyos volt a helyzet, hogy a megyei közúti igazgatóság hókot­róit is menteni kellett a hatal­mas hóból. Hétfőn reggelig gya­korlatilag a legtöbb megyében a mentésre korlátozódott a közúti igazgatóságok munkája, pedig több mint ezer hómaró, sószóró és hóeke, továbbá magyar és szovjet gépesített katonai alaku­latok dolgoztak a­ bajbajutottak megsegítésén. Teljesen megbénult a közleke­dés az M 1-esen, a 1-esen Le­­tenye és Nagykanizsa között, Vas és Zala megye főútjain. Az alsóbbrendű utakra, bekötő utak­ra gép sem jutott. Hétfőn reg­gelig valamelyest javult a hely­zet, viszont szélvihar nehezítet­te mindenütt a munkát. A 11-es út mentén több kilométer hosz­­szúságban — és sok helyütt má­sutt is — kidőlt fák tették lehe­tetlenné a közlekedést. Többek közt megbénult a forgalom Sár­vár és Szombathely, Budapest, Hegyeshalom, Veszprém és Győr között, Kapuvár, továbbá Po­roszló térségében. Az előrejelzé­sek szerint egyelőre nem várható javulás. A közlekedés akadozik mindenütt, és amíg a szél el nem áll, a gépesített egységek sem tudnak hatékonyan dolgoz­ni. Aki teheti, ezekben a napok­ban ne induljon útnak — kérik az illetékesek. A MÁV Vezérigazgatóságán kapott tájékoztatás szerint a vasúti közlekedésben is súlyos zavarokat okozott az időjárás. Mindenekelőtt a mozdíthatatlan váltók okoznak gondokat: a ren­geteg hó még az automatikus fűtésű váltókat is megbénította. A teherforgalom szinte teljes egészében szünetelt az országban. A Budapest és az ipari körze­tek környékén ingázó munkás­vonatok 50—70—80 perces késés­sel érkeztek meg. A Volán 20-as Vállalat nem indította el soproni, szombathe­lyi, pápai, kaposvári, hévízi, veszprémi és győri járatait. A Bakonybélről induló autóbusz el­akadt, az utasok szükségszállásá­ról és ellátásáról gondoskodtak. A távolsági autóbuszok 50—100 percet késnek. A főváros kör­nyékén szinte valamennyi csuk­lós busz elakadt, de az utasokat — igaz, tetemes késéssel — ké­sőbb sikerült behozni Budapest­re. Veszprém, Zala és Somogy megyében különösen nehézzé vált az autóbuszközlekedés; eze­ken a helyeken tegnap csak ak­kor indították el a megyeszék­helyről a járatokat, ha az ellen­irányból megérkezett a hajnali autóbusz. A meteorológusok szerint ma már kevesebb helyen lesz hava­zás, de a téli hideg a hét köze­péig mindenképpen eltart. (Mun­katársaink részletes jelentése la­punk 5. oldalán.) Országúti jelenet hétfő délelőtt. Hát ez meg micsoda? Bizonyára sok előfizetőnk és lapunk példá­nyonkénti vásárlója kérdezi ezt, amikor kézbe veszi a Népszabad­ság ma reggeli számát. Illetve épp ez az: nem számát, hanem szá­mait. Mert a párt központi lapja ma két változatban jelent meg. A kisebb alakú újság épp olyan, mint a Népszabadság szokásos ar­culata, a nagyobb pedig­— amely a Szikra Lapnyomda nemrég el­készült ofszetkörforgó gépein ké­szült — előrevetített képe, mintá­ja annak, milyen lesz 1981. január 1-től pártunk központi lapja. A méretet, gondoljuk, az első rátekintésre is megállapíthatja az olvasó, mint ahogyan azt is, hogy szebb, olvashatóbb a nyomás, éle­sebbek a — tompaságuk, elmosó­­dottságuk miatt eddig okkal kifo­gásolt — képek. Az ismerős új­ság mindeme kedvező változás el­lenére megmaradt ismerősnek. Ha­sábbeosztása, az oldalak és a ro­vatok elhelyezése, a címbetűk jel­lege a megszokott. De mégis: a lapméret csaknem húszszázalékos növekedése folytán itt-ott más­képp, áttekinthetőbben helyezked­nek el az írások, nagyobbak a ké- két változatban pék és a címek, és a nagyobb lap néhány olyan tudósítást, jegyzetet stb. is közöl, amely a kisebbe nem fért bele. Ennyit az új köntösről. Amikor az olvasó aztán végig­lapozza az újságot, tapasztal­hatja, hogy az új Népszabadságot képviselő változat mindazt to­vábbviszi, amit a lap csaknem ne­gyedszázad alatt kialakított, s az olvasók megszoktak, megszerettek, de több tekintetben új, remélhe­tőleg később népszerűekké váló rovatot is meghonosít. Ez az egyet­len szám természetesen nem ölel­het fel minden gazdagodást, amit a szerkesztőség elhatározott, de előlegnek talán ennyi is elég. A két újságpéldányt bárki összevet­heti, s nem kétséges a döntés, me­lyik a szebb, a jobb, a korszerűbb­ . A minden tekintetben, formai­lag és tartalmilag kedvező válto­zás ilyenformán aligha kíván in­doklást. Annyit azért mégis el kell mondani, hogy azok a nyomógé­pek, amelyeken a Népszabadság az év végéig készül, 1952 augusz­tusa óta ontják az újságok mil­liárdjait, így az az ellentmondás áll elő, hogy míg a lap, miközben hűségesen tolmácsolta pártunk politikáját, együtt fejlődött az országgal, a magyar társadalom politikai és szellemi életével, eköz­ben külső megjelenése mindin­kább elmaradt. Amellett az öreg gépek lassúbb teljesítménye miatt vagy az esti lapzártát kellett előbbre hozni, vagy az előfizetők egy részét már nem találta otthon reggel a lapkézbesítő. Mindegyik esetben az olvasó károsodott. Ahogyan az egész gazdasági élet­ben, úgy a nyomdaiparban is ha­laszthatatlanná vált a műszaki fej­lesztés, a gyártástechnológia meg­újításával a gyártmány is előrelé­pett. Ennek jó példája a Szikra Lapnyomda csaknem 2,6 milliárd forintért megépült új üzeme, és — szándékunk szerint — a megújuló Népszabadság. Kérjük olvasóinkat, tekintsék át az új lap mintaszámát, mutassák meg barátaiknak, ismerőseiknek, s hadd reméljük, hogy az eddigi és újonnan belépő előfizetőink meg­értéssel fogadják majd, amikor az előfizetés-gyűjtő az 1981-re szóló megrendelésért bekopog. Puja Frigyes Jugoszláviába utazik Puja , Frigyes külügyminiszter Joszip Vrhovecnek, a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság szövetségi külügyi titkárának meg­hívására ma hivatalos baráti lá­togatásra Jugoszláviába utazik. Mahmierca ismét közvetítő úton Az iraki hírügynökség szerint folytatódik a harc Al Bakr iraki olajkikötőért. Irán korábban már bejelentette a kikötő elfoglalá­sát. Baniszadr iráni elnök vasár­nap fogadta Malmierca kubai külügyminisztert, aki harmadszor jár közvetítési céllal Teheránban árháború kitörése óta, mint az el nem kötelezett mozgalom kép­viselője. Carter amerikai elnök hétfő­től „minden figyelmét az irá­niaknak küldendő válasz előké­­­­szítésének szenteli” — közölte a Fehér Ház. Az amerikai válasz­­ még nem született meg.

Next