Népszabadság, 1980. december (38. évfolyam, 282-305. szám)
1980-12-02 / 282. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Ara: 1,20 Ft NÉPSZABADSÁG 1980. december 2., kedd AZ MSZMP KÖZPONTI LAPJA XXXVIII. évfolyam 282. szám. Havazás, gondokkal Évtizedek óta nem volt hazánkban a mostanihoz hasonló havazás, különösen nem november végén, december elején. Szakadatlanul érkeznek a hírek: hol itt, hol ott áll le kényszerűségből a közúti forgalom, sok állomás képtelen fogadni a vasúti szerelvényt. Bármely óvatosan fogalmazzunk is, ezúttal azt kell mondanunk : rendkívüli a helyzet. Országszerte fennakadásokat okoz a hó, és a helyenként száz kilométer sebességű szél. Tízezrek — civilek, diákok, katonák — igyekeznek járhatóvá tenni a legfontosabb közutakat, a vasúti pályát. Mindenki aggódva lesi az újabb híreket, a tudósításokat, s ez érthető. Jószerével senki sincs biztosítva az időjárás teremtette viszontagságokkal szemben. Országutakon elakadt ezer és ezer autó, kisiklott villamos, az úttestre borult fák, elszakadt villanyvezetékek, transzformátorok üzemzavarai, helyenként a távfűtés, a melegvíz-szolgáltatás megszűnése ér,zékelteti a gondok összetettségét, nagyságát. Emberek sokasága csak megkésve vagy egyáltalán nem jutott el hétfőn munkahelyére; az ország sok vasúti vonalán megszűnt a teherszállítás. Ám bármilyen rendkívüliek legyenek is az időjárás okozta nehézségek, az élet nem állhat le, és szerencsére nem is állt le. Az állami szervek mindenütt megtették a szükséges intézkedéseket, hogy a legkisebbre csökkentsék a kemény időjárás hátráltató hatását. Tegyük hozzá, van dolguk bőven. Közlekedési vállalataink hitelét mindenkor a menetrendhez való pontos igazodás adja. Ezekben az órákban a menetrend gyakorlatilag megszűnt létezni, hosszú órákat késnek a távolsági személyvonatok. Az autóbuszok esetenként el sem indulnak, mert joggal tartanak tőle, hogy meg sem érkeznek, mint például a Bakonyból Budapestre igyekvő egyik buszjárat, amelynek utasairól természetesen azonnal gondoskodtak. Megerősített szolgálatat tart az Utasellátó is, gondolván azokra, akiknek kényszerű tartózkodási helye a vonat. Az előrejelzés szerint számítani lehet, ha csökkenő mértékben is, további havazásra, erős szélre. Egyelőre nemigen remélhetünk tehát hathatós javulást a következő napokban, sőt fel kell készülnünk rá, hogy netán még romlik is a helyzet. Csak az induljon útnak tehát, akinek halaszthatatlan dolga van. De még annak is ajánlatos indulás előtt tanácsot kérni, tudakozódni az útirányról, ha bizton célba kíván érni. Mert miközben ezrek és ezrek azon fáradoznak, hogy segítsenek a bajbajutottakon, sokan éppen hogy nehezítik az előbbiek dolgát. A lezárt M 1-esen például az történt, hogy több tucatnyi autós a járőröket kikerülve, a szántóföldön igyekezett volna tovább. Hasonló fegyelmezetlenség miatt szinte kerítést képeznek az M 7-es mentén az elakadt gépkocsik. Kívánhatunk-e mást, mint azt, hogy ezekben a napokban különösen a fegyelmezettség legyen a közlekedésre a jellemző? A helyzet cseppet sem könnyű, viszonylag simán átvészelni csak akkor lehet ha a maga területén mindenki segít, teszi a dolgát. Valahogy úgy, miként a mentők, az elektromos hálózat helyreállításán szorgoskodók, a zökkenőmentes ellátásért fáradozók, a bányák, gyárak, termelőszövetkezetek dolgozói, az úttisztítók, akik nem várnak ölbe tett kezekkel segítséget, hanem elébe mennek annak, s valamennyiünk elismerésére méltó módon dolgoznak. Mindenki megértésére, segítségére szükség van ezekben a napokban. Fejér Gyula Ülést tart a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának ülését december másodikára öszszehívták. A Politikai Bizottság az időszerű nemzetközi kérdésekről szóló tájékoztató, valamint az 1981. évi népgazdasági terv és állami költségvetés irányelveiről készült előterjesztés megvitatását javasolja a Központi Bizottságnak. MAI SZÁMUNKBAN: Felelősség a tudásért (3. oldal.) A multinacionális vállalatok sipsiá demokrata nézőpontból (4. oldal.) A pélyi elnök (6. oldal.) A gépkocsinyereménybetétkönyvek sorsolása (8. oldal.) Tudomány és technika Az állatok és a földmágnesség (10. oldal.) MÁSFÉL ÉVTIZED ÓTA NEM VOLT EKKORA HAVAZÁS Küzdelem a közlekedés és a szállítás fenntartásáért Országos operatív bizottság alakul a munkálatok összehangolására A Minisztertanács a rendkívüli időjárás okozta közlekedési, szállítási és ellátási feladatok irányítására és összehangolására operatív bizottságot hozott létre a közlekedés- és postaügyi miniszter vezetésével. Az operatív bizottság a helyzet normalizálása érdekében utasította a vasúti, közúti és tanácsi szerveket, hogy minden eszközzel nyújtsanak segítséget a közlekedési, szállítási és hírközlési feladatok ellátásához, amelyek most a legsürgősebb tennivalók közé tartoznak. Intézkedtek a lakosság ellátása, a munkába járás feltételeinek megteremtése és a folyamatos munkarendben dolgozó üzemek, gyárak termelésének megszervezésére is. A rendkívüli nehézségek elhárításához széles körű, társadalmi összefogásra van szükség. A bizottság ezért felszólította a helyi tanácsokat, üzemeket, termelőszövetkezeteket, hogy — megszervezve a lakosság közreműködését, ideértve a közerők kirendelését is — haladéktalanul kezdjék meg, illetve folytassák a munkálatokat. A hadsereg alakulatai is részt vesznek az akadályok elhárításában. Az országban sokfelé 24—48 órán át hullt a hó, s ez rendkívüli helyzetet teremtett. A meteorológia — szolgálati úton — pontos előrejelzést adott a várható havazásról, s így a 19 megyei közúti igazgatóság már a havazással egy időben meg tudta kezdeni — teljes üzemmel — az elhárítást. Amint azt az Útinformnál megtudtuk, a havazás Észanyugat-Magyarországról terjedt déli irányba. Vasárnap déltől az ország déli megyéiben is — ahol addig ónos eső esett — megkezdődött az intenzív havazás. Súlyos gondokat okozott a helyenként 80—90 kilométeres sebességű szél. A statisztika szerint ilyen rövid idő alatt másfél évtizede nem esett ennyi hó az országban. A Dunántúl legnagyobb részén megbénult a közlekedés, és másutt is rendkívüli akadályokkal számolhatnak a közúton közlekedők. Vas megyében például olyan súlyos volt a helyzet, hogy a megyei közúti igazgatóság hókotróit is menteni kellett a hatalmas hóból. Hétfőn reggelig gyakorlatilag a legtöbb megyében a mentésre korlátozódott a közúti igazgatóságok munkája, pedig több mint ezer hómaró, sószóró és hóeke, továbbá magyar és szovjet gépesített katonai alakulatok dolgoztak a bajbajutottak megsegítésén. Teljesen megbénult a közlekedés az M 1-esen, a 1-esen Letenye és Nagykanizsa között, Vas és Zala megye főútjain. Az alsóbbrendű utakra, bekötő utakra gép sem jutott. Hétfőn reggelig valamelyest javult a helyzet, viszont szélvihar nehezítette mindenütt a munkát. A 11-es út mentén több kilométer hoszszúságban — és sok helyütt másutt is — kidőlt fák tették lehetetlenné a közlekedést. Többek közt megbénult a forgalom Sárvár és Szombathely, Budapest, Hegyeshalom, Veszprém és Győr között, Kapuvár, továbbá Poroszló térségében. Az előrejelzések szerint egyelőre nem várható javulás. A közlekedés akadozik mindenütt, és amíg a szél el nem áll, a gépesített egységek sem tudnak hatékonyan dolgozni. Aki teheti, ezekben a napokban ne induljon útnak — kérik az illetékesek. A MÁV Vezérigazgatóságán kapott tájékoztatás szerint a vasúti közlekedésben is súlyos zavarokat okozott az időjárás. Mindenekelőtt a mozdíthatatlan váltók okoznak gondokat: a rengeteg hó még az automatikus fűtésű váltókat is megbénította. A teherforgalom szinte teljes egészében szünetelt az országban. A Budapest és az ipari körzetek környékén ingázó munkásvonatok 50—70—80 perces késéssel érkeztek meg. A Volán 20-as Vállalat nem indította el soproni, szombathelyi, pápai, kaposvári, hévízi, veszprémi és győri járatait. A Bakonybélről induló autóbusz elakadt, az utasok szükségszállásáról és ellátásáról gondoskodtak. A távolsági autóbuszok 50—100 percet késnek. A főváros környékén szinte valamennyi csuklós busz elakadt, de az utasokat — igaz, tetemes késéssel — később sikerült behozni Budapestre. Veszprém, Zala és Somogy megyében különösen nehézzé vált az autóbuszközlekedés; ezeken a helyeken tegnap csak akkor indították el a megyeszékhelyről a járatokat, ha az ellenirányból megérkezett a hajnali autóbusz. A meteorológusok szerint ma már kevesebb helyen lesz havazás, de a téli hideg a hét közepéig mindenképpen eltart. (Munkatársaink részletes jelentése lapunk 5. oldalán.) Országúti jelenet hétfő délelőtt. Hát ez meg micsoda? Bizonyára sok előfizetőnk és lapunk példányonkénti vásárlója kérdezi ezt, amikor kézbe veszi a Népszabadság ma reggeli számát. Illetve épp ez az: nem számát, hanem számait. Mert a párt központi lapja ma két változatban jelent meg. A kisebb alakú újság épp olyan, mint a Népszabadság szokásos arculata, a nagyobb pedig— amely a Szikra Lapnyomda nemrég elkészült ofszetkörforgó gépein készült — előrevetített képe, mintája annak, milyen lesz 1981. január 1-től pártunk központi lapja. A méretet, gondoljuk, az első rátekintésre is megállapíthatja az olvasó, mint ahogyan azt is, hogy szebb, olvashatóbb a nyomás, élesebbek a — tompaságuk, elmosódottságuk miatt eddig okkal kifogásolt — képek. Az ismerős újság mindeme kedvező változás ellenére megmaradt ismerősnek. Hasábbeosztása, az oldalak és a rovatok elhelyezése, a címbetűk jellege a megszokott. De mégis: a lapméret csaknem húszszázalékos növekedése folytán itt-ott másképp, áttekinthetőbben helyezkednek el az írások, nagyobbak a ké- két változatban pék és a címek, és a nagyobb lap néhány olyan tudósítást, jegyzetet stb. is közöl, amely a kisebbe nem fért bele. Ennyit az új köntösről. Amikor az olvasó aztán végiglapozza az újságot, tapasztalhatja, hogy az új Népszabadságot képviselő változat mindazt továbbviszi, amit a lap csaknem negyedszázad alatt kialakított, s az olvasók megszoktak, megszerettek, de több tekintetben új, remélhetőleg később népszerűekké váló rovatot is meghonosít. Ez az egyetlen szám természetesen nem ölelhet fel minden gazdagodást, amit a szerkesztőség elhatározott, de előlegnek talán ennyi is elég. A két újságpéldányt bárki összevetheti, s nem kétséges a döntés, melyik a szebb, a jobb, a korszerűbb . A minden tekintetben, formailag és tartalmilag kedvező változás ilyenformán aligha kíván indoklást. Annyit azért mégis el kell mondani, hogy azok a nyomógépek, amelyeken a Népszabadság az év végéig készül, 1952 augusztusa óta ontják az újságok milliárdjait, így az az ellentmondás áll elő, hogy míg a lap, miközben hűségesen tolmácsolta pártunk politikáját, együtt fejlődött az országgal, a magyar társadalom politikai és szellemi életével, eközben külső megjelenése mindinkább elmaradt. Amellett az öreg gépek lassúbb teljesítménye miatt vagy az esti lapzártát kellett előbbre hozni, vagy az előfizetők egy részét már nem találta otthon reggel a lapkézbesítő. Mindegyik esetben az olvasó károsodott. Ahogyan az egész gazdasági életben, úgy a nyomdaiparban is halaszthatatlanná vált a műszaki fejlesztés, a gyártástechnológia megújításával a gyártmány is előrelépett. Ennek jó példája a Szikra Lapnyomda csaknem 2,6 milliárd forintért megépült új üzeme, és — szándékunk szerint — a megújuló Népszabadság. Kérjük olvasóinkat, tekintsék át az új lap mintaszámát, mutassák meg barátaiknak, ismerőseiknek, s hadd reméljük, hogy az eddigi és újonnan belépő előfizetőink megértéssel fogadják majd, amikor az előfizetés-gyűjtő az 1981-re szóló megrendelésért bekopog. Puja Frigyes Jugoszláviába utazik Puja , Frigyes külügyminiszter Joszip Vrhovecnek, a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság szövetségi külügyi titkárának meghívására ma hivatalos baráti látogatásra Jugoszláviába utazik. Mahmierca ismét közvetítő úton Az iraki hírügynökség szerint folytatódik a harc Al Bakr iraki olajkikötőért. Irán korábban már bejelentette a kikötő elfoglalását. Baniszadr iráni elnök vasárnap fogadta Malmierca kubai külügyminisztert, aki harmadszor jár közvetítési céllal Teheránban árháború kitörése óta, mint az el nem kötelezett mozgalom képviselője. Carter amerikai elnök hétfőtől „minden figyelmét az irániaknak küldendő válasz előkészítésének szenteli” — közölte a Fehér Ház. Az amerikai válasz még nem született meg.