Népszabadság, 1980. december (38. évfolyam, 282-305. szám)

1980-12-17 / 295. szám

10 NÉPSZABADSÁG Körkép a megvalósult beruházásokról AZ UTÓLAGOS VIZSGÁLATOK TAPASZTALATAI A bankhitel-finanszírozás me­netében évről évre, utólag, beha­tóan megvizsgáljuk a korábban üzembe helyezett jelentősebb vál­lalati beruházásokat abból a szempontból, hogy a döntés idején kitűzött célokat elérték, a finan­szírozási szerződésekben kikötött feltételeket teljesítették-e. A most befejeződő ötéves terv­időszakban eddig 72 jelentősebb ipari beruházás utólagos elemzé­sére került sor, amelyek összérté­ke több mint 10 milliárd forint. Az utólagos értékelés azt mutatja, hogy a beruházások költség-elő­irányzatait egészében sikerült tar­tani, ezen belül 20 beruházásnál megtakarításokat is elértek, 29-nél azonban többletköltségek merül­tek fel. A megtakarítások között jelentősek is akadnak. Például a Magyar Optikai Műveknél 22%­­os, az Egyesült Gyógyszervegyé­szeti Gyárnál 29%-os költségcsök­kentést értek el anélkül, hogy az veszélyeztette volna a beruházá­sok hatékony működőképességét. Felelősség a költségtúllépésért A többletkiadások hatása na­gyon eltérő. A Csepel Autógyár autóbuszpadlóváz-fejlesztése pél­dául a tervezettnél 48%-kal többe került, de ezt a kiadást a válla­lat saját fejlesztési alapjából fe­dezte, az általa létrehozott több­letkapacitást pedig sikeresen, gaz­daságosan hasznosítja. Egészen más a helyzet a Szék- és Kárpitos­ipari Vállalatnál, ahol a beruhá­zás 32%-os költségtöbbletét több­letteljesítmények nem ellensú­lyozták, sőt a fejlesztés annyira nem bizonyult gazdaságosnak, hogy megrendítette az egész válla­lat gazdasági-pénzügyi egyensú­lyát. A tervezett és tényleges költsé­gek eltérései megváltoztatják az egyes beruházások finanszírozási szerkezetét is. A tervidőszak ele­jén a többletköltségeket — kény­telen-kelletlen — inkább állami támogatások pótlólagos bevonásá­val fedezték, az utóbbi időben azonban a finanszírozási gyakor­lat szigorúbbá vált. Ilyenformán a beruházásiköltség-túllépés pénz­ügyi fedezetében a vállalatok nö­vekvő önrészesedése került elő­térbe, még a fejlesztési alapok más irányú elkötelezettségének halasztása, felbontása árán is. Egy­szóval, a vállalatok egyre inkább saját fejlesztési forrásaikkal sem látszik, hogy több kategóriában még a megvalósítási idő alsó szórás­­határa is nagyobb, mint a közpon­tilag reálisnak tartott irányérték. Úgy tűnik továbbá, hogy az idő­értékek szóródása és a beruházá­sok nagysága között nincs szoros összefüggés. A 200—300 milliós té­telek között akad elképesztően hosszú, 84 hónapos megvalósítási idő is, míg a kétszerie nagyobb, 400—500 milliós beruházások mindegyikét ennél rövidebb idő alatt valósították meg. (Elektro­akusztikai V., Szatmár Bútorgyár, Csepeli Papírgyár.) Elismerve a krónikus hazai beruházáspiaci fe­szültségek általános fékező hatá­sát, a fenti adatok láttán mégis jogosnak látszik az a feltevés, hogy az egyes beruházó vállalatok gondosabb, hozzáértőbb műszaki­gazdasági előkészítő munkájával a megvalósítási idő jelentős csök­kentésére meglenne a lehetőség. A túl hosszú megvalósítást előidé­ző okok között mindmáig egy­aránt megtalálhatjuk a döntések éretlenségét, a szóba jövő szállí­tókkal, kivitelezőkkel idejekorán létesített kapcsolatok, érdekegyez­tetések hiányát stb. A finanszírozási rendszer — fő­leg a hitelrendszer — erősen ösz­tönöz, az üzembe helyezési hi­telnek a költségtervezés fogyaté­kosságaiért. A finanszírozási gyakorlat meg­szigorítása néhány vállalatot olyan végletes elhatározásra késztetett, hogy a könnyelmű költségter­vezés miatti többletköltség el­lensúlyozására egyszerűen elhagy­ja a beruházáshoz szükséges fon­tos gépek, kiegészítő berendezé­sek beszerzését. Ezzel azonban kockára tették a beruházás za­vartalan működőképességét, emiatt a teljesítmény is jóval kevesebb lett a tervezettnél. Az ár- és költség-előirányzatok jobb megalapozását, a külső bi­zonytalanságokból fakadó költ­ségnövekedés ellensúlyozását szol­gálja a 20%-os, kötelező pénzügyi tartalékképzés, mely jótékony ha­tást ígér a jövőre. Nem nyújt azonban védelmet ez sem olyan költségtöbbletekkel szemben, ame­lyek azért merülnek fel,­­ mert egyes vállalatok túl korán, kellően meg nem érlelve hozzák meg be­ruházási döntéseiket, figyelmüket elsősorban a külső pénzforrások — a fejlesztési bankhitel, az álla­mi költségvetési támogatás — megszerzésére összpontosítják, mi­előtt kellőképpen tisztázták volna, hogy valójában mit is akarnak be­ruházni, és az ahhoz szükséges gé­peket honnét, milyen áron kíván­ják beszerezni. Ahhoz persze, hogy a vállalat pénzügyi-gazdasági egyensúlyát működőképes beru­házások folyamatos üzembe he­lyezése alátámaszthassa, a dönté­seket idejében kell meghozni. Mennyi a megvalósítási idő? Az utólagos vizsgálatok másik fő iránya a beruházások megvaló­sítási időtartamának elemzése. E tekintetben a kapott kép nem ked­vező. Kilenc beruházás megvaló­sítási határidejét betartották ugyan, három létesítmény a ter­vezettnél még valamivel gyorsab­ban is elkészült. (Taurus, Rába­té­­t, Lakástextil Vállalat), de a beruházások túlnyomó részénél — összesen 60 tételnél — jelentékeny a késedelem. Még nagyobb gond, hogy a terv- és tényadatok elté­résétől függetlenül, általában igen hosszú idő kellett még egy kisebb beruházás megvalósításához is. Jól szemlélteti ezt a közelmúltban közzétett központi időtartam­­irányértékek és a vizsgált beru­házások megvalósítási idejének egybevetése, záridők betartására, hiszen a tör­lesztési kötelezettségek ütemét a tervezett befejezés időpontjához igazítja. Csak csekély a befolyása azonban a már eleve igen hosszú­ra előirányzott megvalósítási idő­tartam rövidítésére. Ha pedig a határidő-túllépések tömegesen je­lentkeznek, akkor a bank egyene­sen arra kényszerül, hogy a tör­lesztést a tényleges megtérülés le­hetőségeihez igazítsa, prolongál­ja, megelőzendő még súlyosabb vállalati pénzügyi egyensúlyzava­rokat. Ezek főleg olyan vállala­tokat fenyegetnek, amelyek nem­ritkán erejüket meghaladó mére­tű beruházásokra tették fel min­den tétjüket. Az effajta ellent­mondások kényszerítették ki a közelmúltban azt az adminisztra­tív jellegű intézkedést, amely a külső pénzforrást igénylő vállalati döntésű beruházások megvalósí­tási idejét kötelező erővel 36 hó­napban maximálta. Az utólagos elemzések további, talán legfontosabb — egyben leg­összetettebb — vizsgálódási irá­nya a megvalósított beruházások gazdaságosságának megítélése. Eh­hez az üzembe helyezett beruhá­zásokon végzett egy-másfél évi termelőmunka tapasztalataira is szükség van. Az elemzések ered­ménye így sem kedvező: az utób­bi években egyre nőtt annak a ve­­szélye, hogy egyes beruházások hozamai elmaradnak a várakozá­soktól, a tényleges eszközarányos nyereség (az ún. fajlagos rentabi­litás) kisebb a tervezettnél. Csökkenő rentabilitás A következmények mások az olyan beruházásnál (ilyenek első­sorban a nagy jövedelmezőségű, exportárualap-bővítő beruházá­sok), ahol a 30—35%-os várt esz­közarányos nyereség 25—30%-ra mérséklődik, vagy a kitűzött cél a későbbiekben el is érhető (az alumíniumipar inotai, ajkai beru­házásai, a MOM beruházásai), és mások akkor, ha a tervezett 5— 10%-os eszközarányos nyereség a termelés folyamán ténylegesen veszteségbe csap át (Ipari Műszer­­gyár, Sabaria Cipőgyár, Athe­­naeum Nyomda). A finanszírozási rendszer számonkérő jellege fel­színre hozza, ha a vállalatok az új beruházások révén nem képe­sek azt a jövedelemtöbbletet el­érni, mely a hiteltörlesztés telje­sítéséhez szükséges lenne. Kevésbé gazdaságosnak egyéb­ként azok a feldolgozóipari beru­házások bizonyultak, amelyeknél korábban a rendszeresen juttatott állami költségvetési támogatások tompították a vállalatok érde­keltségét, a jövedelmezőség, a gazdaságosság céltudatos fokozá­sára, s csökkentették érzékenysé­güket a piaci igények változásai, az ebből fakadó kockázatok iránt. A 70-es évek közepén még meglehetősen sok olyan beru­házási döntés született, ame­lyekre inkább az extenzív jelleg, a munkahelyteremtés szándéka, túlzottan a termelés volumennö­velésére, mint a jövedelmezőség fő üdvözítő módszerére való tá­maszkodás volt a jellemző. Jó néhány vállalatnál a külső piaci feltételek kedvezőtlen vál­tozásai, az értékesítési lehetősé­gek nehezülése, vagy éppen a költséggazdálkodás elhanyagolá­sa, a termelési szerkezet szüksé­gesnél lassúbb átalakítása csök­kentette a beruházás tervezett rentabilitását. A vizsgált beruházások egy ré­szének nem kielégítő gazdaságos­sága azzal is összefügg, hogy sok vállalat a külső és belső körül­mények gyors változásai köze­pette nem a döntések jobb meg­alapozását szolgáló új informá­ciók megszerzésére, újabb alter­natívák felkutatására vagy ép­pen fejlesztési igénye reális csök­kentésére törekedett, hanem a külső pénzforrások megszerzése céljából inkább a valóság meg­szépítéséhez folyamodott a ké­sőbbi következmények reális mérlegelése nélkül. Élő tanulságok Az utólagos elemzésekkel rész­ben külső, részben belső körül­ményekre visszavezethető tipikus hibák, a zömében 1972 és 1977 között hozott döntések gyengesé­gei alapvetően egybevágnak a napjainkban folyamatban levő beruházásoknál szerzett aktuális tapasztalatokkal is. Az effajta elemző munka folyamatossága, a hibák, fogyatékosságok tényszerű feltárása, teljesítményeinknek a követelményekkel való követke­zetes szembesítése megmutatja, hol vannak azok a fehér foltok, amelyek megszüntetése lehetővé teszi, hogy vállalataink a ver­senytársaknál gyorsabban, rugal­masabban alkalmazkodjanak a piac kívánalmaihoz, és befekteté­seik hatékonyságának növelésé­vel az eddiginél jobban szolgál­ják mind a saját pénzügyi stabi­litásukat, mind pedig a népgaz­daság egyensúlyának megterem­tését. Dancs István a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója A beruházások Irányérték nagysága (MFt) (hónap) 50—200 24 200—300 27 300—400 29 400—500 31 700 felett 36 A tényleges megvalósítási idíl szóródása (hónap) 12—67 24—84 43— 58 47—66 44— 85 1980. december 17., szerda A lakásépítés megoszlása kivitelezők szerint (%) A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján közölt ábrából látható, hogy a lakásépítkezéseken belül az elmúlt évtizedben meg­nőtt az építőipari vállalatok szerepe. Míg 1970-ben az épített lakások 39,4%-át, 1979-ben 48,8%-át építették építőipari vállalatok. A lakás­építésen belül csökkent a szövetkezeti építőipar, valamint a magán­­építkezések súlya. 1979-ben az összes épített lakás 26,8%-át a lakos­ság saját erővel végzett építkezései tették ki, a magánkisiparosok ál­tal épített lakások aránya 14,9% volt. E kettő együtt jelenti a ma­gánépítkezéseket, ami 1979-ben 41,7%-a volt az összes lakásépítésnek. Csökkent a nem építőipari szervezetek (az ipari és más ágazatbeli vállalatok, intézmények saját építőrészlegei) részesedése is. ,, ,­­ Építőipari vállalatok Nem építőipari szervei#tele­p;^ Szövetkezeti építőipar Magánépítkezések A VILÁGGAZDASÁG HÍREI Csődbe jutott a legnagyobb francia rotációspapír-gyár Csődbe jutott Franciaország leg­nagyobb rotációspapír-gyártója, a Société de la Chapelle—Darblay. A nyolc leányvállalatból álló Cha­pelle—Darblay évi 200 ezer tonnás rotá­ciós papír-termelésével 55%­­át adja a teljes francia termelés­nek. Nehézségeit elsősorban az importált üzemanyagok, továbbá a kaolin és a fa drágulása okozta. Három éve már kihúzták a baj­ból a céget: 400 millió frankos tő­keinjekciót kapott, és a tavalyi esztendőt 25 millió frankos nyere­séggel zárta. Ebben az évben azon­ban a várható 1,2 milliárdos for­galomra már 90 milliós veszteség jut, tovább súlyosbítva a vállalat pénzügyi helyzetét. Az SCD kö­zép- és hosszú távú adósságai 450 millió frankra rúgnak. Ahhoz, hogy rendbe tegyék a vállalat szé­náját, egymilliárd frankra lenne szükség. Mivel a Chapelle—Darb­lay 50%-ban az állami iparfejlesz­tési intézet tulajdonában áll (a részvények másik felének tulaj­donosa a Paribas bankcsoport), az államra is számítanak e pénzösz­­szeg előteremtéséhez. (AP—DJ) Csehszlovák ipari kooperáció tőkés országokkal A csehszlovák vállalatok eddig több mint 50 ipari kooperációs szerződést kötöttek nyugat-euró­pai tőkés országokkal — túlnyo­mórészt a gépipar területén. A TST gépgyár például a WAP nyu­gatnémet céggel alakított ki jól működő kooperációt a zsírtalanító és tisztító berendezések gyártásá­ban. A kooperációs szerződés tel­jesítése lehetővé teszi a csehszlo­vák vállalat számára, hogy növel­je gyártmányai sorozatszámát, biztosítsa a szerszámgépek jobb kihasználtságát és növelje tőkés exportját. A TST másik fontos kooperációs partnere az olasz Marpress cég, amellyel különle­ges mérőeszközök gyártásában működik együtt. Több éves tapasztalatai vannak az ipari kooperációban a cseh­szlovák martini ZTSE nehézgép­ipari vállalatnak. Egyik üzeme a nyugatnémet Bomag céggel út­hengereket gyárt kooperációban. A nyugatnémet Sauer céggel hid­rosztatikus hajtóművek, a fran­cia Poclain céggel szívókotrók, az ugyancsak francia Altsthom At­­lantique céggel dízelmotorok gyár­tásában működik együtt a mar­tini ZTSE. A fejlett tőkés országok vállala­taival folytatott ipari kooperáció alapelve a szóban forgó együtt­működések önfinanszírozása, bár a kezdeti szakaszban a kooperá­ció egyes esetekben nagyobb anyagi és pénzügyi ráfordítást tesz szükségessé. Az eddigi ta­pasztalatok azt mutatják, hogy a kooperációs kapcsolatok fejlődése során — amennyiben hatékony kooperációról van szó — a devi­zaköltségek megtérülnek, sőt ak­tív szaldó alakul ki. (Svet Hospo­­dárstvi) Nyugatnémet műszálgyár a Szovjetuniónak A nyugatnémet UHDE vállalat a világ legnagyobb műszálgyárát építi fel a Szovjetunióban. Az er­re vonatkozó szerződés aláírásá­nak hírét december második he­tében jelentették be Moszkvában. Az üzletkötés értéke mintegy 400 millió nyugatnémet márka, és egy évente 24 ezer tonna polieti­lén textilszál előállítására alkal­mas kapacitás létesítésére vonat­kozik. Az üzemet a bielorussziai Szvetlogorszk­ban állítják fel a következő ötéves tervidőszakban, s a Hoechst műszálgyártó tech­nológiáját fogják alkalmazni. A nyugatnémet vállalat céghitelből finanszírozza majd a szállításo­kat, s a Szovjetunió késztermék­szállítással egyenlíti ki a beren­dezések és a szolgáltatások érté­két. A nyugatnémet eladásokat feltehetően nemcsak műszállal el­lentételezik, a kompenzáció ugyan­is egy, az NSZK-beli partnerek­kel korábban aláírt általános meg­állapodás keretében valósul majd meg. Mint Moszkvában hangsúlyoz­zák, a nyugatnémet cég éles ver­senyben nyerte el a Tyehmasim­­port megrendelését: a japán Tei­­jin és Toray, valamint több más nyugati cég is pályázott az ügy­letre. (Világgazdaság) A vasút elsőbbsége az NDK áruszállításában Az NDK-ban újra használatba veszik a korábban üzemen kívül helyezett , vasútvonalakat, ha az energiagazdálkodási szempontok indokolttá teszik. Az NDK új közlekedéspolitikájában az ener­giamegtakarítás „abszolút elsőbb­séget” élvez — közölte Günther Knobloch közlekedési miniszter. Ezzel összefüggésben a miniszté­rium több utasítást bocsátott ki, amelyek megtartását központilag koordinálják és ellenőrzik, így egyebek között 150 kilomé­ternél nagyobb távolságra min­den szállítási feladatot vasúton kell lebonyolítani. De már tízkilo­méteres távolságnál is „sínre kell vinni” a fuvart, ha a feladó és a címzett is rendelkezik iparvá­gánnyal. (Handelsblatt)

Next