Népszabadság, 1980. december (38. évfolyam, 282-305. szám)

1980-12-03 / 283. szám

10 NÉPSZABADSÁG 1980. december 3., szerda A gazdasági szabályozás 1981-ben 1981. január elsejével a ma ér­vényben levő közgazdasági szabá­lyozó eszközöket a VI. ötéves terv­vel összhangban néhány ponton ki kellett igazítani. A szabályozók módosításánál mindig nagyon fon­tos alaposan megvizsgálni, hogy a már bevezetett és működő szabá­lyozó rendszer mennyiben váltja be a hozzá fűzött reményeket, ho­gyan szolgálja gazdaságpolitikánk megvalósítását. Ilyen összefüggé­sekben kellett ezúttal is elemez­nünk az idei tapasztalatokat. A jövőre kezdődő új ötéves népgazdasági terv gazdaságpoliti­kai céljainak megalapozására az ár- és pénzügyi rendszert már 1980 januárjától lényeges elemeiben megváltoztattuk. A vállalati gaz­dálkodás mércéjét jobban a nem­zetközi követelményekhez igazí­tottuk, illetve igazítjuk. Ez kife­jezésre jut az árképzés rendjében, az ármechanizmus működésében és az ezekhez kapcsolódó pénz­ügyi eszközökben, a vállalati jö­vedelmek adóztatásában és a tá­­mo­gatáspoli­ti­kában. Az 1980. évtől érvényes szabá­lyozás tükrözi a gazdaságpolitika legfőbb törekvéseit, a vállalati termékszerkezet átalakításának igényét és a külgazdasági egyen­súly javításának követelményét a hatékonyság növelése alapján. E törekvések gazdaságunk egyenle­tes fejlődésének megalapozását, az életszínvonal eddig elért ered­ményeinek megőrzését szolgálják, s azt, hogy ily módon megteremt­sük az alapot a késő­bbi, kiegyen­súlyozott minőségi növekedéshez. Nagyigényű célokról van tehát szó, amelyek elérésére az idei esz­tendőben még csak az első lépé­seket tettük meg. Az 1980. évi tapasztalatok Az 1980. évi gazdasági fejlődés­ről ma még nincs teljes részletes­ségű értékelés és elemzés, bár eredményeinket, gondjainkat s a változások első jeleit azért már most is elég jól fel lehet mérni. A gazdaságpolitikának az az alap­vető törekvése, hogy a külgazda­sági egyensúly javuljon — telje­sül. Vállalataink 1980-ban jobban megfeleltek a nemzetközi piacok által támasztott követelmények­nek, exporttevékenységük rugal­masabb, pontosabban szállítanak, mint korábban, javult a kereske­delmi és az ármunka is. Ennek eredményeként nemzetközi csere­arányaink a számítottnál kedve­zőbben alakulnak. A külső egyensúly javulása jó­részt a visszafogottabb belföldi kereslettel függ össze, és úgy lehet értékelni, hogy ez egy folyamat első lépése. A versenyképesség erősítése, az igényekhez jobban alkalmazkodó gazdasági szerkezet lényeges változása, a külkereske­delmi egyensúly követelményei­hez igazodó termelés dinamikus bővítése ugyanis még várat ma­gára. A vállalatok jövedelme a szá­mítottnál minden bizonnyal las­súbb termelésbővülés ellenére is eléri, sőt kismértékben túlhaladja a tervezettet. Az eddigi elemzések azt támasztják alá, hogy a várt­nál nagyobb vállalati nyereség­nek több összetevője van. Számos területen, így a könnyűiparban és részben a vegyiparban, sor került a legkedvezőtlenebb hatékonysá­gú termékek termelésének meg­szüntetésére. Javult a vállalati munka hatékonysága, kedvezőb­bek az exportárak. Némi javulás tapasztalható az anyagtakarékos­ság és a költséggazdálkodás né­hány területén. A többletjövede­­lem kialakulásában azonban sze­repet játszott az is, hogy az át­rendezésnél némely vállalat a r­ Mmiával arányban nem álló, a gazdasági teljesítménnyel alá nem támasztott nyereségre is szert tett. A tapasztalatokat összegezve azt lehet mondani, hogy a gazda­ságpolitika helyesen jelölte ki a legfőbb feladatokat, gazdaságunk a várt irányban fejlődik, de lehe­tőségeinket még nem használjuk ki eléggé, néhány területen a kel­leténél lassúbb az előrehaladás. Ebből az 1981. évi szabályozókra két lényeges következtetés adódik: 1. Nem szükséges az 1980-ban be­vezetett magasabb követelménye­ket támasztó ár- és pénzügyi rendszer lényeges változtatása. 2. Következetesen meg kell tarta­nunk gazdálkodásunkban azt az irányt, amelyben az idén is halad­tunk, ezért indokolt, hogy a sza­bályozást 1981-ben — a régebbi szándékainkkal is összhangban — néhány ponton kiigazítsuk. A módosítások fő iránya Az a gazdasági környezet, amelyben népgazdaságunk fejlő­dik, állandóan változó elemeket tartalmaz, ezért a szabályozást is időről időre módosítani kell. Az új vállalati ötéves tervek megala­pozott előkészítésével összefüg­gésben azonban azt is kiemeljük, hogy az idén bevezetett és 1981- től kisebb kiigazításokkal működő ár- és pénzügyi rendszert a kö­vetkező öt évben sem kell lénye­gesen változtatni. A gazdaságirá­nyítás arra törekszik, hogy a szük­ségessé váló szabályozómódosítá­sok — a belső és a külső válto­zások alapvető irányainak isme­­reretében — a vállalatok számára előre kiszámíthatók, kalkulálha­tók legyenek, és így meglegyen a biztonságos alap a vállalkozásra, a kockázatvállalásra, az előrelátó gondolkodásra. Ezek után tekintsük át az 1981. évi módosítások lényegét.­­A me­zőgazdaságot, valamint a bér- és keresetszabályozás területét érin­tő módosításokat lapunk novem­ber 12-i, illetve november 26-i közgazdasági oldalán már ismer­tettük, ezért ezekre a változások­ra e cikk csupán röviden utal.) 1. A jövő évi módosítások fő iránya a különböző kivételek, egyedi elbánások, kedvezmények szűkítése. Ezzel összhangban csök­kennek az amortizációbefizetési kedvezmények a szénbányászat­ban, a szíkvíz- és üdítőital-ter­melésben, a nagykereskedelemben és a bolti kiskereskedelemben. Az amortizáció központosításában az általános feltételekhez való foko­zatos közelítésre kerül sor 1981- től a mész- és cementiparban, a hús- és baromfiiparban, a közúti és a taxiközlekedésben, valamint a vendéglátóiparban. Sor kerül a különbözeti terme­lői forgalmi adó visszatérítés mér­séklésére a könnyűiparban, mivel az eddigi mértékeket az utólag elvégz­ett számítások nem igazol­ták. Csökken a mezőgazdaságnak és az élelmiszeriparnak folyósí­tott támogatás mértéke, s adó­visszatérítés megállapítására ke­rült sor a vaskohászatban és a növényolajiparban. Az ár- és költségváltozásokkal összhangban többféle mezőgazda­­sági jellegű támogatás mérséklő­dik, illetve úgy alakítjuk át őket, hogy növekedjen a mezőgazdasági üzemek érdekeltsége a teljesítmé­nyek javításában, a beruházások gyorsabb megtérülésében. A városi és községfejlesztési hozzájárulás növelése 2. Csupán az eltérő szabályo­zás mérséklése nem biztosítja a vállalati alapok tervezett keretei­nek megtartását, az állami költ­ségvetés bevételeinek kívánatos növekedését. Az életszínvonal megőrzésével kapcsolatos törek­vések nem teszik lehetővé, hogy az állami költségvetés mérsékel­je a társadalmi közkiadásokat, bár a növekedési ütem csökken­tésére ezen a területen is általá­ban sor kerül. Ezenfelül az ener­giaproblémák megnövekedése a világban a magyar állami költ­ségvetésre is jelentős többletfel­adatokat ró, mert az energiagaz­dálkodás területének fejlesztése számottevően növeli kiadásait. Az említett okok miatt az álla­mi feladatok növekedése és az ál­lamnak az összes jövedelmekből való részesedése közt nincs meg a kellő összhang. Ez indokolja azt a módosítást, amely szerint 1981. január 1-től a városi és község­fejlesztési hozzájárulás az eddigi 10% helyett 15% lesz. Ez az in­tézkedés úgy járul hozzá a költ­ségvetés bevételeinek és kiadásai­nak jobb összhangjához, hogy egy­idejűleg növeli a tanácsok bevé­teleit, és egyben előrelátását, ér­dekeltségét s felelősségét a terü­letükön tevékenykedő, gazdálko­dó egységek munkájában. Ezzel összefüggésben azt is meg kell említeni, hogy a városi és közsé­gi hozzájáruláshoz hasonlóan az állami mezőgazdaság adóit is a tanácsokhoz kell befizetni, s a tanácsi vállalatok nyereségadójá­nak 50%-a szintén a helyi tanácsi szerveket illeti meg. 3. A népgazdaság lehetőségei­vel összhangban álló vásárlóerő­kiáramlás érdekében a vállala­toknál 1980-ban megvalósított bérfejlesztés és az idei évben kép­ződött bértartalék együttesen nem haladhatja meg az 1979-ben kifi­zetett bértömeg 15%-át. Az 1980 előtt képzett és az idén képző­dött tartalékokat össze kell vonni, s 1981-től a bértartalékból, az adott évi gazdálkodás eredmé­nyei alapján megvalósítható bér­­fejlesztésen felül legfeljebb to­vábbi 3°/6-os bérszínvonal-eme­lésre kerülhet sor. Ennél nagyobb összegű bértartalék csak 4%-os tényleges bérszínvonal-emelés el­éréséig használható fel. 4. A jövő év folyamán követ­kezetesen működtetni szükséges az idén bevezetett új árrend­szert. Az árak energia- és anyag­takarékosságot ösztönző szerepét a gazdaság minden területén erő­síteni kell. A működő árrendszert a külgazdasági egyensúly és a termelési szerkezet átalakításá­nak követelményeit is figyelem­be véve, jól kiegészíti a rugal­mas valutaárfolyam-politika. A külföldi áralakulás alapján — gondosan mérlegelve az árfo­lyampolitika hatását az export­­képességre és a belföldi árak ala­kulására — a jövőben is változó árfolyamokkal kell számolni. En­nek szellemében került sor októ­berben a transzferábilis rubel fo­rintárfolyamának változtatására és az összehangolt törekvéseknek megfelelően a konvertibilis valu­ták forinthoz viszonyított árfo­lyamát is szükség szerint kiiga­zítjuk. Idejében adott tájékoztatás Az 1981. évi szabályozóváltozá­sok lényegesebb elemeit emeltük csak ki. A gazdaságirányító szer­vek arra törekedtek, hogy a mó­dosításokat kellő időben a válla­latok tudomására hozzák, így az összes lényeges jogszabály októ­ber 30-ig megjelent. Azokból is látható, hogy a gazdaságirányítás a jövő esztendőben az idén meg­kezdett úton kíván járni, ösztö­nözve a vállalatokat és a szö­vetkezeteket az új követelmények teljesítésére, a nagyobb követke­zetességre. Helytállni az új, a va­lós feltételeket tükröző ár- és pénzügyi rendszer körülményei között ugyanis csak akkor le­het, ha a fokozatosan kibontako­zó minőségi változások a gazdál­kodásban tartósan gyökeret ver­nek. Mindehhez jó alapot adnak az 1980-as év eredményei, és több vállalat munkája már a gyakor­latban is példázza a lehetséges és szükséges kibontakozást. dr. Medgyessy Péter pénzügyminisztériumi főosztályvezető . A lakásállomány megoszlása (%) A Központi Statisztikai Hivatal által 1980 elején végzett nép­számláláskor több mint 3,5 millió lakás volt az országban, ezek 27,8%-a egyszobás, 48,4%-a kétszobás és 23,8%-a három- és több szobás volt. Mint az ábra mutatja, a legutóbbi két évtizedben az egy­szobás lakások aránya jelentősen csökkent, és nőtt a kétszobás, s kü­lönösen a három- és több szobás lakások aránya. Magyar melléklet a Handelsblattban Az NSZK vezető gazdasági na­pilapjában, a Handelsblattban négyoldalas, a magyar gazdaság­­politika néhány aktuális kérdését, valamint a két ország közötti gaz­dasági kapcsolatokat tárgyaló melléklet jelent meg a Magyar Kereskedelmi Kamara gondozásá­ban. A melléklet vezető cikkében Horváth Ede kölni kereskedelmi főtanácsosunk az NSZK-hoz fűző­dő külgazdasági kapcsolatainkról és a harmadik piaci együttműkö­dés lehetőségeiről ír. Más cikkek a hatodik ötéves tervről, a ma­gyar vállalatok üzletpolitikájáról közölnek ismertetést. A VILÁGGAZDASÁG HÍREI Magyar ruházati cikkek exportja a Szovjetunióba összesen 69 millió rubel értékű szerződést kötött a Hungarotex szovjet partnerével, a Raznoex­­porttal konfekcióáru 1981. évi szállításáról. A magyar külkeres­kedelmi vállalat csaknem 49 mil­lió rubelért visz ki nehézkonfek­ció árut: nagyjából egyforma arányban férfi-, női, valamint sportfelsőruhát, további 20 millió­ért pedig könnyűkonfekciót: női ruhaneműt, fehérneműt stb. A magyar külkereskedelmi vál­lalat már korábban megállapodott szovjet partnerével mintegy 45 millió rubel értékű kötöttáru és sál jövő évi kivitelében, így a Hungarotex 1981. évi szovjet kon­­fekciókiviteli szerződésállománya megközelíti a 115 millió rubeles értéket. (Világgazdaság.) cég például, amely 1966-ban még az ország negyedik legnagyobb gyógyszergyártója volt, 1979-ben már a 10. helyet sem érte el, egy másik vállalat pedig az 1966-os 6. helyről az elsőre került. Tavaly az NSZK-ban 1,6 millió márkát fordítottak gyógyszerku­tatási, illetve -fejlesztési célokra, ennél többet csak a repülőgép­­gyártásban költöttek. Míg azon­ban a kutatásra fordított összeget a gyógyszeriparban csaknem 100%-ban saját forrásaiból terem­tik elő, a repülőgépipar csak 15%-kal járul hozzá saját fejlesz­tési költségeihez. A gyógyszeripari termékek ex­portja 1979-ben 17%-kal 5 mil­liárd márkára nőtt, az import vi­szont 17,3%-kal és megközelítet­te a 2,95 milliárd márkát. Az NSZK gyógyszeriparának átlagos — adólevonás utáni — nettó nyeresége 1978-ban még a forgalom 3—4%-ára rúgott, azóta csökkenést mutat ugyan, de a töb­bi iparághoz viszonyítva még így is kedvező. (Handelsblatt—Világ­­gazdaság.) Becslés az iraki és iráni olajipari veszteségekről A kilencedik hetébe fordult ira­ki—iráni háború eddig mintegy 16—18 milliárd dollár veszteséget okozott a két ország olajbányá­szatában — írja a Párizsban megjelenő Arab Oil and Gas Bul­letin. A berendezések 9—10,5 mil­liárd dollár értékű kárt szenved­tek, az olajexport szünetelése pe­dig 7,5 milliárd dollár jövedelem­­hiánnyal járt. Irán vesztesége az olajberen­dezéseknél nagyobb: 5—6 milliárd dollár lehet az iraki 4—4,5 mil­liárdhoz képest; a jövedelemvesz­teség pedig Irak esetében teteme­sebb: 5,6 milliárd dollár az irá­ni 1,7 milliárddal szemben. (AP— DJ, Reuter.) Verseny az NSZK gyógyszerpiacán Óriási a konkurrenciaharc a gyógyszeripari termékek piacán — állapítja meg az NSZK gyógy­szeripari szövetsége. Míg 1975-ben az öt legnagyobb gyógyszergyár uralta a belföldi piac 27,4%-át, 1979-ben arányuk már csak 26,3% volt, a 10 legnagyobb gyár­tót vizsgálva pedig az tapasztal­ható, hogy a régebbi 44,6%-os arány tavaly 40,6%-ra esett visz­­sza. A vállalatok közötti erőviszo­nyok gyorsan változnak, az egyik Kína helye a világ textiliparában A legutóbbi években Kína tex­tiltermelését az összfeldolgozó­­ipari termelésnél gyorsabb üte­mű növekedés jellemezte: 1977- ben 17, 1978-ban 16%-kal volt na­gyobb a textiltermelés az előző évinél. Kína 1977-ben világelső volt a pamutfonóorsók, pamutipari szö­vőgépek száma alapján, részará­nya a világon üzemelő összes or­sók és szövőgép tekintetében 13,2, illetve 16,4% volt. 1978-ban Kína termelte a világon a legtöbb pa­mutszövetet: 11 milliárd métert, a pamutfonal-termelés ebben az évben 2,2 millió tonna volt. A természetes textilszálak te­rületén Kína a világ kasmírter­­melésének kétharmad részét, gya­pottermelésének pedig 20%-át ad­ja Az USA és a Szovjetunió után a világon a harmadik legnagyobb gyapottermelő. A vegyiszálterme­­lésben 1978-ban a világranglista 11. helyén állt, 285 ezer tonnás ter­melése a világtermelés 2,10/­­-ának felelt meg. Hosszú távon Kína a belföldi textilfogyasztáson belül a vegyiszálak részarányát a mostani 10%-ról (világátlag 48%) 40%-ra kívánja növelni. (MTN)

Next