Népszabadság, 1981. január (39. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-21 / 17. szám

Változó vállalati szervezetek, új feladatok Az 1980-as év második felé­ben a sajtóban, a rádióban, a tv-ben is gyakran esett szó ar­ról, hogy néhány tröszt, vál­lalat szervezetét módosították, illetve módosítják. A szervezeti változásokról sok vita folyt szak­­mai és társadalmi fórumokon, s voltak, akik úgy vélekedtek, hogy valamiféle öncélú tröszt­vagy nagyvállalat-ellenes kam­pány kezdődött volna meg, holott egyáltalában nem erről van szó. A magyar gazdaság s főkép­pen az ipar vállalati, szerve­zeti összetételéről, a nagy- és a kisvállalatok szerepéről, részarányáról változó intenzi­tással folyó eszmecsere volta­képpen az 1968-as gazdasági reform óta napirenden van. S amíg korábban, a mennyiségi szemlélet eluralkodása idején az ,a nézet kerekedett felül, hogy a szocialista gazdálkodás előnyei legfőképpen a nagy­­vállalati szervezetekben bon­takozhatnak ki, ezért kell a kisebb gazdálkodó egységeket összevonni, addig a hetvenes évek elején elsősorban a koo­perációs zavarok s a létszám­­hiány okozta nehézségek át­hidalása késztette a nagyvál­lalatokat arra, hogy az ága­zati minisztériumok segítségé­vel magukba olvasszanak több, azelőtt önálló kisvállalatot. Ez vezetett oda, hogy miköz­ben az utóbbi tíz esztendőben a gazdasági tervezés, a köz­ponti irányítás és szabályozás jelentősen fejlődött, addig gaz­daságunk vállalati, szervezeti felépítése lényegében még az 1968 előtti idő jegyeit viseli magán, azaz túlzottan centra­lizált (ezt igazolják a nemzet­közi összehasonlítások is), ami nehezíti a rugalmas alkalmaz­kodást a változott külső és belső feltételekhez. Túlzott centralizáció Gazdaságunkban ma a trösz­tök, a nagyvállalatok, dominál­nak, s hiányoznak azok a kis- és középvállalkozások, amelyek tevékenysége kiegészíti, segíti a nagyvállalatok munkáját, megszüntet meglevő hiányokat. Ezért sok olyan jellegű terme­lés, a szolgáltatás is nagy szer­vezetekben folyik, amelyet a tapasztalatok szerint kis- és közepes nagyságú vállalatok jobban, gyorsabban és gazda­ságosabban tudnak elvégezni. Főképpen a feldolgozó ipa­rokban, a nagy választékot igénylő fogyasztási cikkeket gyártó ágazatokban, a nagy­ipari termelést kiszolgáló, úgy­nevezett háttéripari tevékeny­ségnél s a fogyasztási szolgál­tatásoknál van szükség ilyen jellegű, jól szervezett, korsze­rű kis- és középvállalatokra, üzemekre. E területeken mu­tatkozik meg leginkább a nagy­vállalat szervezeti nehézkessé­ge, a rugalmas alkalmazkodás hiánya a kereslethez. A bel­földi és az exportigények jobb és gyorsabb kielégítése, a la­kosság teljesebb ellátása, a vállalatok közötti kooperációs kapcsolatok fejlődése igényli, hogy e területeken növekedjék a kínálat, élénküljön a ver­seny és javuljon a gazdasá­gosság. Ezért vált szükségessé a gaz­daság irányításának fejleszté­sével és a hatékonyság fokozó­dó követelményeivel összhang­ban a vállalati szervezetek fe­lülvizsgálata és korszerűsítése. Önállósult gyárak Alapos közgazdasági meg­fontolások alapján eddig meg­szűnt öt nagy gazdálkodó szer­vezet, mégpedig a boripari, a cukoripari, a dohányipari, a szénbányászati és az útépítő tröszt. Az ezekhez tartozó ösz­­szesen 44 tröszti vállalat tel­jes jogi és gazdasági önállósá­got nyert. Az említett élelmi­­szeripari ágazatokban az érin­tett vállalatok továbbra is szükséges együttműködésének előmozdítására, közös felada­taik koordinálására viszonylag kis létszámú irodák, a szénbá­nyászatban ún. koordinációs központ szervezésére került sor. Ezek azonban nem a ko­rábbi, megszűnt trösztök he­lyébe lépnek, nincs joguk be­avatkozni a vállalatok folya­matos gazdálkodásába. Némileg más jellegű szerve­zeti változás az, amikor né­hány nagyvállalat megszűnt, és az eddigi gyáregységek ön­állósultak. A Magyar Édesipari Vállalat megszűnésével pél­dául három új vállalat léte­sült, a Lampart Zománcipari Művek pedig négy különálló vállalattá szerveződött. Jó néhány nagyvállalatból csupán egy-egy gyáregység vált ki, és önálló vállalatként működik tovább. A Finomke­­rámiaipari Művekből például a herendi és a hollóházi por­celángyár, az Egyesült Izzóból a Sophiana Gépgyár és a Gá­bor Áron öntöde, a Minőségi Cipőgyárból a Szigetvári Cipő­gyár stb. vált ki. Az eddigi döntések eredményeképpen a korábbi tröszti vállalatokból és gyáregységekből 70 új ön­álló vállalat alakult. A szervezeti változásoknak hatása van a vállalatok gaz­dasági-pénzügyi helyzetére is. Az esetek többségében az ön­állósult vállalatok jövedelme­zősége eltér a volt trösztétől vagy nagyvállalatétól, nagyobb vagy kisebb azokénál. A szer­vezeti változások során job­ban felszínre kerülnek a gaz­daságos és a nem gazdaságos tevékenységek, kedvezőbb a lehetőség , közvetlenebb az anyagi érdekeltség — az előb­biek dinamikus fejlődésére s az utóbbiak visszaszorítására. E célok elérését segítheti, ha az önállósult gyárak, vál­lalatok egyesülési, társulási, közös vállalkozási vagy más formában egyesítik erőiket meghatározott kutatási, fej­lesztési-termelési és értékesí­tési feladatok közös elvégzé­sére, az eredmény és a kocká­zat megosztására. A vállalati szervezeti válto­zások megvalósítása folyamán sok pénzügyi, gazdasági és sze­mélyi problémát kell megolda­ni. Gondoskodni kell a terme­lőeszközök és egyéb vagyon­tárgyak vagy például a beru­házási bankhitel visszafizetési kötelezettségének megosztásá­ról a régi és új szervezetek kö­zött. Rendezni kell a beszerzé­si, az értékesítési, az üzleti, a kereskedelmi és a kooperációs kapcsolatokat a belföldi és a külföldi partnerekkel. Az ön­állósult vállalatoknál gondos­kodni kell az önálló gazdálko­dáshoz szükséges belső szer­vezeti és személyi feltételekről, a korábbi nagyvállalati köz­pontokban pedig az átszervezés folyamán feleslegessé vált szak­emberek egzisztenciális prob­lémáinak körültekintő megol­dásáról. Kis vállalatok alapítása Az arányosabb, rugalmasabb vállalati szervezeti struktúra kialakításának azonban csak egyik módja a trösztök, válla­latok átalakítása. Nem kevésbé fontos új, kisebb vállalatok, vállalkozások létesítése azo­kon a területeken, ahol ezek hiánya különösen nagy feszült­ségeket okoz. E folyamat elő­mozdítására kormányzati uta­sításra jogszabályokat dolgoz­nak ki az illetékes irányító szervek és hatóságok, hogy le­hetővé tegyék kisebb szövet­kezetek, szövetkezeti szakcso­portok létrehozását s bizonyos szolgáltatási feladatok ellátá­sára a magánkezdeményezés fokozottabb bevonását. (A ke­reskedelemben és a vendéglá­tóiparban a kis üzletek bérbe­adásának, illetve az ún. sza­­badkasszás rendszernek a ki­bővítése és újbóli szabályozása már megtörtént.) Új kisvállalatok létesítésé­ben, alapításában az állami szerveknek is van feladatuk. A minisztériumoknak, a taná­csoknak, a bankoknak egy­aránt kezdeményező részt kell vállalniuk az ilyenek létreho­zásában. Az ezzel kapcsolatos eljárás, a pénzügyi források biztosítása még tisztázásra vár. A társulásokról hozott jog­­szabályok­ lehetővé teszik, hogy több vállalat alapíthasson kö­zös vállalatot, de célszerű len­ne lehetővé tenni azt, hogy egy-egy vállalat létrehozhas­son ún. leányvállalatot is. Ez olyan tevékenységeknél látszik előnyösnek, amelyek az anya­­vállalat irányítása, felügyelete mellett jogilag önálló vállalat formájában ésszerűbben, gaz­daságosabban szervezhetők meg. Ilyen lehet például ter­melővállalatnál a külkereske­delem, a fővállalkozás, külön­féle előgyártmányok előállítá­sa stb. Ezzel kibővülhetne a vállalatalapítási jogosultság a gazdaság területén, más jog­szabályok módosítása pedig feloldaná azokat a túlzott bü­rokratikus kötöttségeket, ame­lyek jelenleg a vállalati profil m­ódosítását, a jövedelmezőség növelését segítő új tevékeny­ségek kialakítását akadályoz­zák. A rezsi­terhek mérséklé­sét jól szolgálná, ha a statisz­tikai, számviteli, adózási rend­szerben a kisebb szervezetek­kel szemben kevesebb admi­nisztratív jellegű követelmé­nyeket támasztanánk, mint amilyen kötelezettségek a nagyvállalatokat terhelik. El kell érni, hogy a vállalati szervezeti struktúra a jövőben ne kampányszerűen módo­suljon, hanem az indokolt és célszerű formák kialakítását a gazdasági környezet változá­sainak hatására (a később ki-,­dolgozandó jogszabályok alap­ján) a vállalatok, a tanácsok és más szervek kezdeményez­zék, s ily módon a szervezet képes legyen a legracionáli­sabb módon, folyamatosan al­kalmazkodni a belföldi és kül­földi kereslethez. A vállalati szervezeti struk­túra fejlesztése mellett nagy jelentőségű feladatnak kell te­kinteni a trösztökön és a vál­lalatokon belüli irányítási, döntési, érdekeltségi rendszer korszerűsítését is. Az ezzel kapcsolatos vizsgálatok azt mutatják, hogy a trösztökön, a nagyvállalatokon belül túlsá­gosan centralizált az irányítás rendje. Vállalaton belül is A tröszti vállalatok, a vál­lalaton belüli gyáregységek önállósága a gazdálkodásban viszonylag csekély, jórészt a központilag előírt feladatok végrehajtására korlátozódik. Úgy is lehet fogalmazni, hogy a gazdasági szabályozás meg­áll a trösztök, a vállalatok „ka­pujánál”, s a gazdálkodó szer­vezeteken belül alapvetően a közvetlen, operatív irányítás módszerei érvényesülnek, az érdekeltségi viszonyok formá­lissá válnak, nem kapcsolód­nak az egységek teljesítményé­hez. Mindez gátolja, hogy a belső kezdeményezések kibon­takozzanak. Ahhoz azonban, hogy a gaz­dálkodó szervezetek belső irá­nyítási és érdekeltségi rend­szere fejlődjék, nemcsak a vál­lalati vezetőkkel szemben kell egyértelmű követelményeket támasztani, hanem azokat a vállalaton kívüli gazdasági, társadalmi, szemléleti ténye­zőket is végig kell gondolni, amelyek nehezítik e területen a fejlődést. E tekintetben elő­rehaladás várható az új ipari minisztérium működésétől, amely irányítási feladatait nem aprólékos, közvetlen beavat­kozással, hanem elsősorban a közgazdasági szabályozás esz­közeivel végzi majd el. Bokor János a Pénzügyminisztérium főosztály­vezető­j­e A Chemie Linz és az NDK óriás üzlete A Chemie Linz AG osztrák nagyvállalat 2,5 milliárd schil­linges árucsere-forgalmi meg­állapodást­­ írt alá a Chemie Export-Import berlini külke­reskedelmi vállalattal. A megállapodás értelmében a felek különféle vegyi cikke­ket, gyógyszereket és műtrá­gyát szállítanak egymásnak. Az áruforgalom fejlesztése mellett az osztrák vállalat kö­zös kutatást és fejlesztést fog végezni NDK-beli partnerei­vel, és az együttműködést ki­terjesztik harmadik piacokra is. (APA) Magyar-jugoszláv járműipari kooperáció A magyar és a jugoszláv jár­ ,­műipar kooperációs szállításá­nak értéke 1981 és 1990 között 1 milliárd 311 millió dollárt KÖZGAZDASÁG A VILÁGGAZDASÁG HÍREI ér majd el. A Belgrádban alá­írt hosszú lejáratú megállapo­dás értelmében magyar rész­ről elsősorban Rába kamiono­kat és aggregátokat szállíta­nak a jugoszláv járműipari egyesülés tagvállalatainak, amelyek egyebek között önt­vényekkel, csapágyakkal, ada­golószivattyúkkal látják el a Csepel Autógyárat, a Rábát és az Ikarust. Jugoszláv részről a kooperációs szerződésben a belgrádi Ikarus, a kraljevói Fabrika Vagona és a belgrádi Dinara cég vesz részt. (NIA) Szovjet műszaki segítség Etiópiának A szovjet—etióp gazdasági és tudományos-műszaki kor­mányközi együttműködési bi­zottság legutóbbi moszkvai ülésén aláírt megállapodás sze­rint a Szovjetunió műszaki se­gítséget nyújt Etiópiának a Gambela folyó vízkészletének hasznosításához. A körzetben duzzasztógátakat és öntöző­­rendszereket fognak építeni, s ezzel lehetővé válik 10 ezer hektárnyi földterület öntözé­se. Megállapodtak továbbá ab­ban, hogy a Szovjetunió részt vesz egy 600 ezer tonna kapa­citású cementmű felállításá­ban. A beruházás előzetes ter­vein már dolgoznak a szovjet szakemberek, később megál­lapodást terveznek a cement­­­műhöz szükséges műszaki be­rendezések szállításáról is. (Vi­lággazdaság) Rekordszámú csőd Angliában Angliában és Walesben ta­valy rekordot ért el a csődbe ment cégek száma. Csak a ta­valyi utolsó negyedévben he­tente 160 vállalatot számoltak fel, ezzel az egész évben fel­számolt cégek száma 6814-re ugrott, ez több mint másfél­­szerese a tavalyelőttinek — közölte Londonban a Dun and Bradstreet pénzintézet. A hi­telképtelenné vált cégek szá­ma is 10%-kal emelkedett. A jelentést kísérő kommentár utal rá, hogy ezek az adatok mutatják a brit recesszió tény­leges mélységét. Tavaly a brit munkanélküliek száma 2 mil­lió 224 ezerre emelkedett, ez a munkaképes lakosság 9,3%-a. Az év első 10 hónapjában — az olajtermelést nem számítva — a brit ipar termelése 11%­­kal maradt el az 1979-es havi átlagtól. (Reuter) ­ Döntő a teljesítmény Gazdaságirányítás Bulgáriában EGY ÚJ GAZDASÁGIRÁ­NYÍTÁSI RENDSZER műkö­désének alapos értékeléséhez egy-két év mindenképpen ke­vés. A bolgár gazdaságirányí­tás 1978-tól több lépcsőben bevezetett új módszerei azon­ban már eddig is figyelmet érdemlő eredményeket hoz­tak. A változások egyik leg­szembetűnőbb vonása, hogy új tervezési módszert vezettek be. A népgazdasági terv per­sze továbbra is a legfontosabb eszköze a gazdaságirányítás­nak. Ám a kötelező tervcélok száma — ágazatonként némi­leg eltérően — jócskán csök­kent, s a korábbi huszonöt­harminc mutató helyett most általában hét mutatószám tel­jesítését írják elő a gazdasági egységeknek. Ez már önmagában is lénye­gesen egyszerűbbé, áttekint­hetőbbé tette a vállalatok fel­adatait, ugyanakkor, mint Koljo Kolev, a bolgár minisz­tertanács gazdasági szakértője hangsúlyozta, a vállalati kol­lektívák és kiváltképp a vál­lalati vezetők jövedelme nem a tervhez, hanem a tényleges gazdasági teljesítményhez kö­tődik. A terv tehát, amely a főhatóságok és a vállalatok együttes munkája alapján ala­kul ki, voltaképp irányt és mértéket szab a vállalatok te­vékenységéhez, nagymérték­ben épít a vállalati önállóság­ra és a piaci tényezők hatásá­ra. Mert például kötelező ere­jű a termelésiterv-mutató (természetes mértékegységben vagy értékben), de teljesítés­nek csak az értékesített ter­melés számít, így az eladha­tatlan terméket gyártó üzem mihamar kellemetlen helyzet­­ben találhatja magát. A jöve­delmeket a tényleges bevéte­lek növekedése és a hatékony­ság javulása határozza meg. Hogy miképpen, azt az egyik szófiai üzemben — a Rádióelektronikai és Távköz­lési Egyesülés telefonközpon­tokat előállító gyárában igye­keztünk megtudni. A gyár ter­melésének 80%-át külföldön, főként a Szovjetunióban érté­kesíti. A jelenlegi szabályozás sze­rint az üzem önelszámoló egy­ségnek minősül, bár önállósá­ga éppen az egyesüléshez tar­tozása miatt valamelyest kor­látozottabb. Anasztáz Karad­­zsov, a telefonközpont-gyár gazdasági igazgatója elmond­ta, hogy ennek élvezik elő­nyeit, hátrányait is: " AZ EGYESÜLÉSNEK JOBB ÁTTEKINTÉSE VAN a vételi és az eladási lehetősé­gekről, tekintélyes, befolyásos szervezet, s ez nem jelenték­telen előny például akkor, ha a minisztérium felügyelete alá tartozó, viszonylag szűkös anyagkészletekből akarunk vásárolni. A kötelező termelé­si tervek teljesítését ugyanis a vállalatoknak egymás közt, vagy a minisztériumi anyag­­ellátási szervezettel kötött szerződésekkel kell megala­pozniuk. Ezért a vállalatok nagy erőfeszítéseket tesznek a jó szerződéskötések elérésére. A szerződésszegéseket kötbér­rel sújtják, ami érzékenyen érinti a vétkeseket. A komplex termelőbrigá­dok a gyárban ugyancsak ön­álló elszámoló egységek. Meg­van a maguk terve, s ameny­­nyiben nem teljesítik, nem kapják meg hiánytalanul a fi­zetésüket, ha pedig túlteljesí­tik, többet kapnak. A kollektíva, illetve a veze­tők fizetése elsősorban a vál­lalati tiszta jövedelem alaku­lásától függ. Ezt úgy számít­ják ki, hogy az árbevételből levonják a béren kívüli költ­ségeket, az állammal szembe­ni kötelezettségeket, a hitelek törlesztését és a kamatokat, elkülönítik a fejlesztési és a szociális alapokat, s miután minden kötelezettségüknek eleget tettek, megmarad a tiszta jövedelem, a­mi bérre for­dítható. Ezt mi maradékelvnek ne­vezzük — mondja A. Karad­­zsov. — A vezetők jövedelme, illetve annak növekedése at­tól függ,­­ mennyiben képes a vállalat a tiszta jövedelem nö­velésére a minőségi tényezők, például az exportárak emelé­se, költségmegtakarítás vagy a gyártmányszerkezet korsze­rűsítése révén. Ha ez sikerül, akkor a vezetők jövedelme emelkedik, ellenkező esetben nem, sőt előfordulhat, hogy a­­ keresetünk csökken, ha a vál­lalat rosszabbul dolgozik, mint korábban. A VÁLLALATOK FEJLŐ­DÉSI LEHETŐSÉGEI nem egyformák, s így a gyarapodás lehetőségei sem azok. Az elő­írások szerint — az előző év­hez képest — a munkaterme­lékenység minden százalékos növekedése után félszázalékos béremelés adható. A „maradék­elv” természetesen itt is érvé­nyesül, a költségek és kötele­zettségek levonása után maradó összegből fizethető a bér. De például a szociális és fejlesztési alapokat központosítják és új­rafelosztják. Ráadásul a mi vállalati „maradékunkat” csök­kenti az egyesüléssel szembeni befizetési kötelezettség. Mindezt természetesen szá­mottevően befolyásolja az ár­képzés. Bulgáriában nemrégi­ben új termelői árre­ndszert­ vezettek be, amelynek lénye­ge: az adott évben a hazai ár alapja a világpiacon ténylege­sen elért beszerzési vagy el­adási ár az érvényes, állandó valutaárfolyamon számítva. Minthogy azonban a bolgár nemzeti jövedelemnek tekin­télyes hányada a külkereske­delmi forgalomban realizáló­dik, az a termékek meglehető­sen széles körében közvetlenül meghatározza az árat, míg a többi, a csak hazai piacon for­galmazott áru esetében úgy­nevezett vélelmezett export­árat vesznek számításba, pél­dául a külföldön kapható ha­sonló termék árát, annak leg­nagyobb vagy a legközelebbi piacán. Mindez eléggé bonyolult, s nem véletlen, hogy három évet szántak az árreform előkészí­tésére, s Koljo Kolev szerint ennek ellenére sem sikerült — hiszen nemi is sikerülhetett mindjárt — tökéletesen. A lé­nyeg az, hogy az árak többsé­ge egy éven belül rögzített, s utólag igazítják a központi ár­szabályozási szervek a világ­piaci ármozgásokhoz. Figyelemre méltó azonban az a kör, amelyben a piaci ha­tások érvényesülhetnek. Ez el­sősorban a fogyasztási javak bizonyos köre, amelyeknek előállításába­n mostanság szin­te valamennyi bolgár üzem részt vállal. Aszén Bogdánon, a Rabotnicseszko Delo gazda­ságpolitikai rovatvezetője mondta el, hogy például az elektromos targoncákat gyár­tó kombinát vagy tizenötféle közszükségleti cikket gyárt, például ablaktörlő motorokat, ruhafogast és háztartási lapá­tot is gyárt a hulladékanya­­gokból. A targoncagyár esete nem egyedi, sok bolgár ipari és mezőgazdasági üzem fogla­latoskodik fő tevékenysége mellett szabadon értékesíthe­tő közszükségleti cikkek gyár­tásával, javítva ezzel a kíná­latot, egyszersmind a vállalati j­ö­vedelme­zőséget. E VÁZLATOS ISMERTE­TÉS talán érzékelteti, hogy az első lépések után tovább tart az új gazdaságirányítási rend­szer csiszolgatása, tőké­létesíté­se. Annyi bizonyos, hogy az eredmények ígéretesek. Koljo Kolev, a minisztertanács már idézett szakértője hangsúlyoz­ta : egyenletesebb a munka, jó­val kevesebb a bürokrácia, s a vállalati vezetők mind na­gyobb gondot fordítanak a termelés hatékonyabb meg­szervezésére, a jövedelmező­ség növelésére. Pék Miklós — Lovász Péter Kiváló hatású, U3ICZEC7 ° hajhullást csökkentő m­SZESZ és a hajnövekedést serkente­sse­.

Next