Népszabadság, 1981. június (39. évfolyam, 127-151. szám)

1981-06-10 / 134. szám

KÖZGAZDASÁG Exportfejlesztés és piacszervezés A Bonyhádi Cipőgyár marketingmódszerei Jó néhány más vállalattól eltérően bennünket ma első­sorban nem a­­gazdasági sza­bályozók és a külkereskedelmi árakhoz igazodó árképzés még nem eléggé kiforrott rendsze­rének megoldatlan problémái foglalkoztatnak, hanem dön­tően azoknak a vezetési, fej­lesztési és piacszervezési mód­szereknek kialakítása, „bejá­ratása”, amelyekkel elérhetjük a vállalat jövedelmezőségét nagymértékben meghatározó, nem szocialista exportpozí­cióink megerősítését. Mire alapozzuk ezt a törek­vésünket? Először is arra a számunk­ra nagyon fontos tényre és sok tanulságot adó tapaszta­latra, hogy az 1980. évi sza­bályozómódosítások a Bonyhá­di Cipőgyárat nem érték vá­ratlanul és felkészületlenül. Ehhez persze nem va­lamiféle látnoki képesség kellett, ha­nem sokkal inkább hétköznapi racionális számítás, előrelátás, olyan vállalkozói belső kény­szer, amely segített kitekinte­ni a korábbi belföldi és szo­cialista értékesítés biztos me­legházából egy bizonytala­nabb, éppen ezért új munka­stílust követelő piacra. Helyünk, esélyeink A cipő ruházati cikk, divat­termék. S bár az élőmunka­iigényes, nagy munkaintenzi­tást kívánó cipőipar a fejlett nyugat-európai országok több­ségében az utóbbi két évtized­ben fokozatosan elmaradó ter­melőágazattá vált, a cipődiva­tot, a cipőipari technika és technológia fejlődését mégis ezen országokban határozzák meg. A műszaki fejlesztést érintő fő információk innen szerezhetők, az innen induló divat jelentkezik a hazai és a szocialista piaci igényekben, a speciális ruházati, éghajlati té­nyezők által befolyásoltan, de mindjobban rövidülő időel­tolódással A tőkés piaci fo­lyamatok figyelemmel kíséré­sét ezért már a korábbi terv­időszakban fontos információs bázisnak tekintettük. Piaci információk alapján tudtuk például, hogy a mi úgynevezett varrott-összesze­relő technológiánkkal Európá­ban már csak igen kevés vál­lalat dolgozik, termékeink ezért egyedi jellegűeknek te­kinthetők. Technológiai sajá­tosságainknak a természetes bőr (és nem a cipőipari mű­anyag) feldolgozása felel meg, és ez is találkozik a fejlett nyugat-európai országok igé­nyeivel. A varrott cipők ked­vező tulajdonsága a kényel­messég és az átlagosnál na­gyobb tartósság. Mindezek alapján stratégiai döntéseink az ilyen termékeket előnyben részesítő, mérsékelt éghajlatú nyugat-európai tőkés országok értékesítési lehetőségeinek ki­használására irányultak és irányulnak. A hosszú távú értékesítési, üzletpolitikai célok megvalósí­tását a vállalat operatív piac­­szervezési — marketing — döntései alapozzák meg úgy, hogy a gazdálkodást, a ver­senyképesség folyamatosságát a változó piaci lehetőségekhez igazítják. A nem szocialista exportértékesítés egyedi üz­letkötésekkel történik. Az egyes üzleti lehetőségekről a válla­lati vezetés centralizáltan dönt az érintett szakterületek ve­zetőinek bevonásával. Ezen újszerű, sajátos exportmened­zseri, gazdasági igazgatói tevé­kenység keretében termékrang­­sorokat készítünk, rendszeresen elemezzük terméktípusaink, technológiai változataink, költ­ségeink és áraink együttes ala­kulását. A Tannimpex Külkereske­delmi Vállalat szakembereivel közösen vizsgáljuk, hogy mi­lyen műszaki, minőségi, ke­reskedelmi tényezőket milyen mértékben ismernek el a part­nerek, milyen módon emelhe­tők leginkább az árak, melyek azok a költségek, amelyek vi­szont az eladási árat nem be­folyásolják, így voltaképpen feleslegesnek tekinthetők. E vizsgálatok és a műszaki, gaz­dasági összefüggéseket feltáró értékelemzés, újítási, raciona­lizálási javaslatok alapján az általunk eredetileg kiválasz­tott anyagokat gyakran más, esetleg olcsóbb anyagokkal he­lyettesítjük. Sok kis üzlet vagy más ? Deviza-árbevételünk növelé­sét s az árak jövedelmezősé­gének emelését a költségcsök­kentésen kívül új anyagössze­tételű és használati célú, új terméktípusok kifejlesztésével is biztosítjuk. Mindez nem zajlik összekoccanások nélkül. Jó ideig állandó külső és bel­ső vitáink voltak a nem ru­belelszámolású export végül is érvényre jutó alapkoncepció­jával­­kapcsolatban: sok kis üzlet, vagy korlátozott számú legjobb üzlet volt az alterna­tív kérdés. Az utóbbi elv, a vevők, a lehetőségek szelek­ciója, a legjobb üzletek kivá­lasztása részben ellentmondott a külkereskedelmi vállalat ko­rábban érvényben volt egyol­dalú volumen- (mennyiségi) ér­­dekeltségének és a feszített termelővállalati exporttervnek. Ez a már korábban kialakí­tott piaci és árpolitika meg­felelt az 1980-ban életbe lé­pett szabályozó rendszer alap­vető követelményeinek, s így megkönnyítette az igazodást az új feltételekhez. Hadd említsek néhány jel­lemző és talán a kívülállónak is érdekes adatot a nem ru­belelszámolású exportunk fej­lődéséről. 1975-ben vállalatunk nem szocialista exportja az összes értékesítés 3,2%-a volt, 1980-ra aránya csaknem meg­háromszorozódott. Az export­­növekedéssel egyidejűleg a de­vizák­ ter­melés gazdaságossága 30%-kal javult, exportcipőink átlagára pedig 95°­0-kal emel­kedett. Ez még akkor is igen jelentős eredmény, ha figye­lembe vesszük az időközbeni tőkés piaci infláció hatását. S amíg 1976-ban az összes érté­kesítés 5%-át adó nem szocia­lista exportból származott a vállalat nyereségének 42,1%-a, 1979-re ezen export értékesí­tési aránya elérte a 8,5%-ot,és ez hozta a teljes nyereség csaknem 86%-át. Tőkés piaci exportunk ver­senyképességének fenntartása, a termékszerkezet gyors, ru­galmas átalakítása kedvezően hatott vállalatunk belföldi ter­mékkínálatára és szocialista exportjára is. A nyugat-euró­pai üzleti partnereinktől át­vett új gyártási ismeretek se­gítségével például fél év alatt importpótló, természetes fel­sőbőrből, bőrtalppal készülő férfi di­vatcipőt fejlesztettünk ki, és 1980-tól a kereskedelem igényeit e nagyon keresett és a vásárlók által megkedvelt cipőtípusból teljesen ki tudjuk elégíteni. Belföldi kínálatun­kat az évenkénti két eladási szezonban mindig teljesen megújítjuk. Termékeink diva­tosságát és korszerűségét a ha­zai piacon kívül a szocialista exportértékesítésnél is növek­vő eredményességgel tudjuk elismertetni. Megszívlelendő tanulság azon­ban az, hogy a piacok sajá­tosságait, keresleti, kínálati vi­szonyait a vállalati üzletpoli­tikában mindig figyelembe kell venni, s a köztük levő kapcsolatokat nem szabad le­egyszerűsítve vizsgálni. Íme egy példa: Az utóbbi években vállalatunk technológiai re­konstrukciót hajtott végre, s az új eljárással készülő ter­mékeink sikert arattak rubel­elszámolású exportunkban. Felvetődött, hogy az új tech­nológiával próbáljunk meg be­törni tőkés piacokra is. Ez az elgondolásunk azonban nem vált be. Az alaposabb elemzés kiderítette, hogy e termékcso­portban a nyugati piacok telí­tettek, a szóban forgó cipőtí­pusok nem utolsósorban a mi termelékenységünk alacso­nyabb színvonala miatt sem árban, sem minőségben nem versenyképesek a konkurren­­cia hasonló gyártmányaival. A piac értéke. Van egy mondás, miszerint úszni csak úszva lehet meg­tanulni. Erre más esetben is a saját piaci tapasztalataink figyelmeztettek. 1979-ben érté­kesítési irányok szerint érté­keltük gyártmányaink összeté­telét, s elkészítettük a termék­­szerkezet fejlesztésére vonat­kozó tervünket. Még ugyan­ezen év második felében je­lentős igényváltozás követke­zett be a legfontosabb nyugati piacunkon, az NSZK-ban. A sportos, szabadidőcipő-divat szinte minden más típust ki­szorított erről a piacról. A piaci igény változása alap­ján újraértékeltük exportunk szerkezetét, több terméktípus értékesítését csökkentettük, il­letve leállítottuk, cipőinket igyekeztünk könnyebbé, haj­lékonyabbá, olcsóbbá, sporto­sabb megjelenésűvé tenni. Ezekre első ízben kaptunk megrendelést amerikai cégek­től is. Piaci részesedésünk azonban e termékekből az NSZK-ban mégis csökkent, legfőképpen ezért, mert a di­vat irányának változását nem idejében, hanem késve érzékel­tük. A VI. ötéves terv időszaká­ban a nem rubelelszámolású cipőexport értékesítési feltéte­lei az általános tőkés piaci re­cesszió és a fejlődő országok egy részének erősödő versenye folytán mind nehezebbé vál­nak. Exportunkat a keménye­dő feltételek ellenére, főként marketingtevékenységünk fej­lesztésével tovább kívánjuk növelni, bár a növekedés ter­vezett üteme kisebb, mint az előző tervidőszakban volt. Erős versenyben Tovább fejlesztjük a válla­laton belüli információs rend­szerünket is, ami nélkülözhe­tetlen feltétele a gyártmány- és a gyártásfejlesztés gyor­sabb ütemű korszerűsítésének, a költségek csökkentésének, a külföldi és a belföldi igények jobb kielégítésének. Verseny­­képességünk erősítése végett a nem szocialista piacokra készü­lő termékeink gyártásánál 1981 első hónapj­aiban új műszaki, szervezési intézkedéseket ve­zettünk be. Ennek eredménye­ként a szalagokon az összesze­rel­és termelékenysége 20%-kal nőtt. Vállalatunk ötéves terve a cipőfelsőrész összeszerelésé­ben számítógépes termelésirá­nyító rendszer bevezetését irá­nyozza elő, amelytől a terme­lékenység további 8—100/6-os növekedését várjuk. Az V. ötéves terv idején ter­melésünk rugalmasságát nagy­mértékben sikerült hozzáiga­zítani a piac követelményei­hez. A gyártási sorozatnagysá­got a korábban minimálisnak tekintett és a megrendelőktől még elvállalt 2000 párról 50 párra csökkentettük. Futósza­lagos termelésünket, ha a szál­lítási határidő sürget, akár egy-két óra alatt át tudjuk ál­lítani exporttermékek gyártá­sára. Az anyagellátás bizton­ságát és rugalmasságát azon­ban nem tudtuk ilyen fokon megteremteni, s az ilyen ter­mészetű zavarok több esetben a rendelések elvesztését, illet­ve szállítási késedelmet okoz­tak. Az export anyagellátásá­nak biztosítására együttműkö­déseket kezdeményeztünk ha­zai vállalatokkal. A Tannim­­pexszel és a Pécsi Bőrgyárral olyan, közös anyagi érdekelt­ségre alapozott megállapodást kötöttünk, amely megfelelő ga­ranciát ad arra, hogy az alap­anyag szállítása az eddiginél jobban igazodik külföldi ve­vőink minőségi és határidő­igényeihez, valamint az így el­érhető devizaárakhoz. Dr. Sós Csaba a Bonyhádi Cipőgyár főkönyvelő-helyettese GAZDASÁGI JELZŐTÁBLA A Központi Statisztikai Hi­vatal adatai szerint 1981 ja­nuár—áprilisában a szocialis­ta ipar termelése 3,1%-kal volt több, mint egy évvel azelőtt. A vegyipar csaknem 5%-kal, a villamosenergia-, a gép- és a könnyűipar több mint 4%-kal növelte termelését. Az ipari átlagnak megfelelően emelke­dett az élelmiszeripar terme­lése, míg a bányászat, a kohá­szat és az építőanyag-ipar ter­melése nem érte el az egy év­vel korábbi szintet. A január— áprilisi belföldi célú értékesí­tés 5%-kal haladta meg a múlt évit, ezen belül a nagy- és kis­kereskedelem számára 6,9%­­kal, beruházási célra 19,0%­­kal, termelési célra 3,9%-kal értékesítettek többet. Az ex­portértékesítés valamivel el­maradt az előző évitől. Az ipar­ban foglalkoztatottak száma 34 300 fővel, 2,1%-kal kevesebb volt, mint egy évvel azelőtt. Az egy foglalkoztatottra jutó ter­melés 5,3%-kal emelkedett. A kivitelező építőipar ter­melése 3,9%-kal kevesebb volt, mint a múlt év hasonló idő­szakában, ezen belül az álla­mi építőipari vállalatok ter­melése csökkent, a szövetke­zeti kivitelezőké emelkedett. A kivitelező építőiparban foglal­koztatottak száma 3,4%-kal, az egy foglalkoztatottra jutó ter­melés 0,5%-kal csökkent. A növényi termékek közül nőtt a zöldségfélék és a gyü­mölcsök felvásárlása. A ter­melők vágósertésből, vágójuh­­ból, baromfiból többet, vágó­marhából kevesebbet értéke­sítettek, mint 1980 január—áp­rilisában. Az állati termékek közül jelentősen nőtt a gyap­jú, mérsékeltebben a tej fel­vásárlása, tojásból kevesebbet értékesítettek, mint a múlt év első négy hónapjában. A lakosság központi forrás­ból származó pénzbevétele 6,6%-kal haladta meg az egy évvel azelőttit. A takarékbe­tétállomány 6,3 milliárd forint­tal nőtt, nagyobb mértékben, mint tavaly ilyenkor. A kiskereskedelmi forgalom folyó áron 9,3%-kal, összeha­sonlító áron 4,5%-kal bővült. Legnagyobb mértékben a ve­gyes iparcikkek eladása foko­zódott (6,4%-kal), de jelentős volt a ruházati cikkek vásár­lásának növekedése is (5,4%). Élelmiszerekből és élvezeti cik­kekből a bolti eladás 2,6%-kal, a vendéglátás forgalma 1,2%­­kal nőtt. 1981. január—áprilisban a szocialista szervek 36,5 milliárd forintot fordítottak beruházá­sokra, 4,6%-kal kevesebbet, mint egy évvel azelőtt. Az ál­lami beruházások összege 13,1%-kal csökkent, a vállala­tiaké 1,8%-kal emelkedett. 1981. január—április (az előző év azonos időszakának %-ában) Szocialista Ipar A bruttó termelési érték volumene Szocialista Ipar összesen 103,1 Ezen belül: kohászat 97,8 gépipar 104,6 vegyipar 104,9 építőanyag-ipar 98,9 könnyűipar 104,1 élelmiszeripar 103,3 Szocialista ipar élelmiszeripar nélkül 103,0 Foglalkoztatottak száma 97,9 Egy foglalkoztatottra jutó bruttó termelés 105,3 Foglalkoztatottak havi átlagbére 106,7 Kivitelező építőipar Építőipari termelés 96,1 Foglalkoztatottak száma 96,6 Foglalkoztatottak havi átlagbére 105,5 Külkereskedelem (folyó áron) Behozatal 100,1 Kivitel 106,8 Kiskereskedelmi forgalom (folyó áron) 109,3 Ezen belül: élelmiszerek és élvezeti cikkek 103,4 ruházati cikkek 111,4 vegyes iparcikkek 114,9 Felvásárlás 103,4 Ezen belül: növényi termékek 110,7 élő állatok 101,2 állati termékek 106,2 Közlekedési vállalatok teljesítményei Áruszállítás (árutonnákra alapján) 104,0 Távolsági utasszállítás (utaskm alapján) 103,2 A lakosság központi forrásból származó pénzbevétele 106,6 Fogyasztói árindex : 103,8 Ebből: az 1981. évi árváltozás 101,2 A VILÁGGAZDASÁG HÍREI Szovjet segítség török olajfinomító fejlesztéséhez A török kormány az aliagai olajfinomító-kapacitást 1984-ig a jelenlegi 5 millióról évi 10 millió tonnára kívánja fejlesz­teni, mégpedig szovjet segítség­gel. Az erre vonatkozó szerző­dést nemrégiben kötötték meg. Eszerint a Szovjetunió szak­emberei révén segít az építke­zési munkákban, és mintegy 36 ezer tonna különböző anyagot is szállít. A fejlesztésre vonatkozó ter­veket szovjet szakértők dolgoz­ták ki néhány évvel ezelőtt, és azokat az illetékes miniszté­rium most fogadta el. A bőví­tés költségeit 32 milliárd török lírára becsülik (1 dollár : 95,95 török líra). Az új berendezések földmunkáit mintegy 4000 munkással már megkezdték, és azok nyolc hónapon belül el­készülnek. (NIA) Új gyémántbánya a Szovjetunióban A jakutföldi Mirnij gyémánt­mező kincsének kiaknázása céljából elkezdték egy mély­­művelésű gyémántbánya ki­építését. A Pravda cikke sze­rint ez lesz az ország első mélyművelésű gyémántbányá­ja, a legmélyebb járat 1 kilo­méterre lesz a felszíntől. A Szovjetunióban a gyémántot eddig csakis külszíni kiterme­léssel nyerték. A föld alatti bányászat különleges műszaki feladatok elé állítja a szakem­bereket, mert a tartós fagy alatti rétegek rendkívül lazák. Az omlásokat elkerülendő, mesterséges fagyasztást al­kalmaznak a bányában. (AP) Bővülnek a magyar—nigériai gazdasági kapcsolatok­ ­Munkatársunktól.) Nigéria egyik legfontosabb gazdasági partnerünk Afriká­ban. A két ország közötti ke­reskedelmi forgalom dinami­kusan fejlődik, értéke 1980- ban meghaladta a 60 millió dollárt. Nigéria gazdasága gyorsan fejlődik. A kőolajban gazdag, mintegy 80 millió la­kosú ország fejlesztési tervei­nek megvalósításában a ma­gyar vállalatok is részt vehet­nek, főként gépipari vállala­taink számára kínálkoznak jó lehetőségek. A legutóbbi évek­ben az együttműködés az egészségügyi, az oktatásügyi és az élelmiszer-ipari terüle­tekre koncentrálódott. A Medicor Művek az utób­bi években mintegy 60 millió dollár értékű áru szállítására kötött szerződést Nigéria kü­lönböző államaival, főként komplett kórházberendezések eladásáról. Nigéria 19 államá­nak többségében megtalálha­tók a Medicor termékei, ame­lyeket magyar szakemberek szerelnek fel, gondoskodnak karbantartásukról, és ezzel egy időben nigériai szakembereket is kiképeznek használatukra és karbantartásukra. Az Imarsel Chemical Co. magyar—nigériai vegyes vál­lalat magyar gyógyszereket értékesít, sőt néhányat a hely­színen állít elő, vagy csoma­golja a gyógyszereket. A Metrimpex és a Techno­­impex, valamint az Industrial­­export vállalatok műszaki fő­iskolát létesítettek Bendel ál­lamban, és továbbiakat szerel­nek fel Gongola és Rivers ál­lamokban. Emellett tanszer­gyár épül magyar közreműkö­déssel Anambra államiban, szakmunkásképző intézetek Gongola, Ogun, Niger, Rivers államokban. Nyilvánvaló, hogy ebben az esetben sem csupán termékexportról, komplett lé­tesítmények szállításáról van szó; a magyar vállalatok ok­tató személyzet kiküldésével, tananyagok összeállításával is elősegítik az oktatási létesít­mények eredményes működé­sét. Az élelmiszeripar fejleszté­sét szolgálja a Kano államban magyar közreműködéssel épült vágóhíd; a nigériai vevők már malmokat is vásároltak ma­gyar vállalatoktól, és folynak a megbeszélések konzervgyá­rak, hűtőházak és újabb vá­góhidak szállításáról is. További üzleti lehetőségek fő­ként a mezőgazdaságban kí­nálkoznak. Nigéria a belső el­látás javítása érdekében nagy erőket fordít a növénytermesz­tés, az állattenyésztés, az élel­miszer-feldolgozás fejlesztésé­re. A­­magyar vállalatok ké­szek részt vállalni a nigériai fejlesztési tervek megvalósítá­sából. Az Agroinvest már szer­ződést kötött egy baromfifa­rm építéséről, és tárgyalások foly­nak további mezőgazdasági mintafarmok, állattenyésztő te­lepek, halgazdaságok létesíté­séről. Kínálatunk jobb bemutatá­sára időről időre magyar kiál­lításokat rendezünk Nigériá­ban, nigériai partnereink pe­dig részt vesznek a Budapes­ti Nemzetközi Vásáron. Az idén ősszel önálló magyar ki­állítás lesz Lagosban. Ezen részben azok a termékek sze­repelnek majd, amelyek koo­perációs gyártására a magyar vállalatok nigériai partnerek jelentkezését várják, részben olyan termékek, amelyek szál­lításával a magyar fél­ hozzá tud járulni a nigériai gazda­ság fejlesztéséhez. A kiállítás idején műszaki előadássorozat is lesz Nigéria több államá­ban. Áruk­a baráti országból NDK áruházi hét a Skála Budapest Nagyáruházban június 8-tól 13-ig. NDK-beli áruházak gazdag áruskálájából ajánljuk: bébi- és lánykaruhák, szoknyák overall bakfisoknak bakfis farmerszoknya és nadrág bakfisblúz és ruha 138 Ft-tól 163 Ft-ig 566 Ft 283 Ft-tól 300 Ft-ig 186 Ft-tól 532 Ft-ig szövet- és farmeröltöny gyermekeknek 150 Ft farmer férfiteke 355 Ft férfi farmernadrág 200 Ft Parker férfikabát 950 Ft vászon sportcipő 205 Ft férfi házicipő 150 Ft-tól 165 Ft-ig Várjuk kedves vásárlóinkat!

Next