Népszabadság, 1981. július (39. évfolyam, 152-178. szám)

1981-07-01 / 152. szám

2 Brezsnyev: Most nincsen fontosabb feladat, mint a fegyverkezési hajsza megszüntetése A Willy Brandt tiszteletére adott vacsorán elmondott pohárköszöntő­jében Leonyid Brezsnyev hangsú­lyozta :­­ örülök, hogy ismét itt üdvözöl­hetem önt Moszkvában. A múltra visszatekintve joggal mondhatjuk, hogy ezek a találkozók jelentős ered­ményeket hoztak, különösen a hat­vanas és a hetvenes évek fordulóján, amikor egy valóban történelmi je­lentőségű áttörést sikerült elérnünk a hidegháborútól az enyhülés felé. Az, amit a hetvenes években lét­rehoztunk, továbbra is érezteti hatá­sát a világban, még ma, a kiélező­dött nemzetközi légkörben is. De nézzünk becsületesen egymás szemé­be: ma újabb fordulat veszélye fe­nyeget az enyhüléstől egy újabb hi­degháborús időszak irányába. A Szovjetunió, mint a többi szo­cialista ország is, arra törekszik, hogy elejét vegye az események ilyen irányú alakulásának, ami egyetlen országnak sem hozna semmi jót. Sze­retném biztosítani önt, Brandt úr, hogy mindkettőnk számára ugyan­úgy, ahogy tíz évvel ezelőtt, a béke jelenti a legnagyobb értéket, s nem­zetközi tevékenységünk is annak megőrzését szolgálja. Nézetünk szerint nemzetközi téren most nincs lényegesebb és komo­lyabb feladat, mint a fegyverkezési hajsza megszüntetése. A jelenlegi helyzetben e cél megvalósítását a nukleáris fegyverkezési hajsza Euró­pában való korlátozásával kellene kezdeni. Mi akár holnap készen ál­lunk arra, hogy tárgyalóasztalnál vi­tassuk meg az ezzel kapcsolatos kér­déseket. Az Egyesült Államok állás­pontja miatt azonban a tárgyalások még mindig nem kezdődhetnek meg. Ugyanakkor kétségbe vonják azt az őszinte szándékunkat, hogy hirdessünk moratóriumot a NATO- tagországok és a Szovjetunió közép­hatótávolságú új nukleáris rakéta­fegyvereinek európai telepítésére. Következésképpen, ha a tárgyalá­sok egyáltalán megkezdődnek, ak­kor is csak olyan körülmények kö­zött, amikor mindkét fél tovább folytatja katonai programjainak megvalósítását. Ez pedig nem a leg­jobb megoldás. Kijelenthetem: a Szovjetunió kész leállítani saját közepes hatótávolsá­gú rakétáinak az ország európai ré­szén való elhelyezését azon a napon, amikor a kérdés lényegét érintő tár­gyalások megkezdődnek. Erre termé­szetesen csak abban az esetben ke­rülhet sor, ha az Egyesült Államok kijelenti, hogy a tárgyalások ideje alatt szintén nem növeli Európában elhelyezett közepes hatótávolságú nukleáris eszközeinek számát. Az Egyesült Államoknak az a tö­rekvése, hogy katonai erőfölényre te­gyen szert a Szovjetunióval szem­ben, aláássa a nemzetközi biztonsá­got és ingatagabbá teszi saját maga biztonságát is. Vajon a katonai egyensúly eléré­sének mindig a fegyverzetek növe­lése lesz az egyetlen eszköze? Ezt a célt a fegyverzetek kialakult szint­jének kölcsönös csökkentésével is el lehet érni. Ez a megoldás csak hasz­nára lehet a népeknek. A Szovjetunió és az NSZK külön­böző szövetségi rendszerek tagjai, és magától értetődik, hogy mindkét or­szágnak megvannak a maga szövet­ségi kötelezettségei. De vajon ezeket a kötelezettségvállalásokat mindig teljesen alá kell-e rendelni a katonai erőfölény elérését és az enyhülés aláásását célzó irányvonalnak? Ter­mészetesen nem. Ami legalábbis a Varsói Szerződés tagállamait illeti, tőlük idegen ez a fajta magatartás. Mi a Szovjetunióban egyértelműen síkraszállunk azért, hogy békés, jó­szomszédi kapcsolatokat tartsunk fenn a Német Szövetségi Köztársa­sággal. Ez a mi állandó, ha úgy tet­szik, stratégiai irány­vonalunk. Re­mélem, hogy a Schr­­ -icellárral az NSZK-ban sorra válá­saink konstruktívak , elő­segítik az országaink együtt­működés továbbfej­t . Mi nagyra ér­tjük sok szág szociáldemokr­­ak és szo­­a­­listáinak részvételét a fegyverkezési hajsza és a nukleáris háború ellen, a béke megszilárdításáért vívott harcban, és mindig készek leszünk együttműködni velük e nemes célok elérése érdekében. Ez az SZKP elvi, a XXVI. kong­­resszus által is megerősített irány­vonala. Brandt: Nem szabad megkérdőjelezni az enyhülés eddig elért eredményeit Willy Brandt válaszában hangsú­lyozta, milyen nagy jelentőséget tu­lajdonít a jelenlegihez hasonló nehéz időkben a nyílt, átfogó eszmecserék­nek. Aggodalmát fejezte ki a nem­zetközi helyzet alakulása, a fegyver­kezési hajsza végzetes folytatódása miatt. Szólt arról a közös felelősség­ről, amely különböző jellegű ugyan, mégis mindkét félre hárul. Brandt hangsúlyozta: — A legfontosabb kérdésben teljes közöttünk az egyetértés, ez pedig a béke megőrzésének kérdése. Úgy gondolom, hogy ezt szerződésünk és meggyőződésünk is rögzíti. Semmi­képpen sem kívánok eltérni attól, amit itt 1970. augusztus 12-én mon­dottam. És az az üdvözlet, amelyet önnek Schmidt kancellártól hoztam, ugyancsak megerősíti azt, amit a kancellár maga is elmondott önnek: jó szomszédok kívánunk lenni és meg akarjuk akadályozni, hogy né­met földről újból háború induljon. Senkinek a nevében nem kíván tárgyalni, különösen pedig nem az Egyesült Államok nevében — hang­súlyozta Brandt, s hozzátette: — Vi­tathatatlan azonban, hogy a Szovjet­unió és az Egyesült Államok első számú vezetőinek találkozója óriási jelentőségű lenne az emberiség szá­mára. És én úgy vélem, hogy nem kellene a világot sokáig várakoztat­ni. Brandt emlékeztetett a tizenegy évvel ezelőtt megkötött — szovjet— nyugatnémet szerződés, valamint az azt követő megállapodások jelentő­ségére. — Ez volt a helyes út, és csak azt a tanácsot adhatom, hogy az eddig elérteket nem szabad meg­kérdőjelezni. Brandt a továbbiakban hangsú­lyozta: — Tudjuk, hogy bizonyos dolgok másként alakultak, mint ahogy szerettük volna, amikor a fő­titkár úrral, a 70-es évek elején ta­nácskoztunk, és a két nagyhatalom fontos megállapodásokra jutott, ak­kor az enyhülés, az európai együtt­működés és biztonság reményteljes távlatai állottak előttünk. Sok­ak számára az okozta a legna­gyobb csalódást, hogy a politikai enyhülést nem követte enyhülés ka­tonai téren. Most pedig az a nem könnyű feladat áll előttünk, hogy az enyhülést ismét szilárd alapokra he­lyezzük. Katonai enyhülés nélkül a politikai nem fog fennmaradni, mint ahogy hatékony katonai meg­egyezés politikai együttműködés és kölcsönös bizalom nélkül sem lehet. És ebben rejlik az a veszély, hogy a 80-as évek nem jól végződnek. A kérdés — inkább a nagyhatalmak számára —: vajon a politika ismét az őt megillető szerephez jut-e, vagy kapitulál a fegyverkezési technika előtt? Célunknak azt kell tekintenünk, hogy mindkét fél számára azonos biztonságot szavatolva, megközelítő egyensúlyt hozzunk létre, mégpedig a fegyverzetek lehető legalacsonyabb szintjén. Ismét megerősítem: tárgya­lásainknak az a célja, hogy felesle­gessé tegyük a pótlólagos fegyver­kezést, ha a fegyverzetek terén meg­levő eltéréseket kiigazítják. Brandt végezetül­­kifejtette: az SPD-n túlmenően az egész Német Szövetségi Köztársaságban remélik, hogy Brezsnyev még az év vége előtt ellátogat Bonnba, s ez a látogatás valamennyi erő számára is jelentős lesz. (MTI) Érdemi záródokumentum szükséges Madridban ( MADRIDI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) A madridi európai biztonsági és együttműködési találkozón részt ve­vő 35 állam képviselői keddi teljes ülésükön egyöntetűen állást foglal­tak amellett, hogy a tanácskozást ér­demi záródokumentummal kell be­fejezni. Ezt a lényeges állásfoglalást a ked­di ülés végén ellenvetés nélkül ha­tározattá emelt — Jugoszlávia által kezdeményezett és öt további sem­leges és el nem kötelezett országgal együtt előterjesztett — javaslat tar­talmazza. Eszerint a részt vevő ál­lamok egyhangúlag kifejezik szándé­kukat, hogy a találkozót tartalmas és kiegyensúlyozott záródokumentum­mal, pozitív eredménnyel fejezzék be. Egyszersmind úgy nyilatkoztak: erőfeszítést tesznek avégett, hogy e cél július közepe táján elérhető le­gyen. A hat semleges és el nem kötele­zett ország javaslatának határozattá emelésével egyetértett a magyar de­legáció is, amelynek vezetője dr. Petrán János nagykövet felszólalásá­ban rámutatott, hogy a hatok indít­ványa ötvözi azokat az elképzelése­ket is, amelyeket a­­magyar küldött­ség által a múlt héten — a többi szocialista ország támogatásával — kifejtett javaslat tartalmazott. S. P. A csehszlovák kormány programja ( PRÁGAI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) Kedden a csehszlovák szövetségi gyűlés két házának együttes ülé­sén Lubomír Strougal kormányfő beterjesztette az újonnan kinevezett szövetségi kormány programját. Mint Strougal aláhúzta, a kormány tevékenységének alapvető célja a csehszlovák gazdaság intenzív úton való fejlesztésének biztosítása. Ezt a hatékonyság, a minőség döntő javí­tásával, az energia és a nyersanya­gok takarékosabb felhasználásával, a beruházások koncentrálásával, a tudományos-műszaki fejlődés ösztön­zésével, a gazdasági irányítás új módszerével érik el. A kormány jövendő nemzetközi tevékenységét körvonalazva Strou­gal kifejezte: Csehszlovákia a jövő­ben is hathatósan hozzájárul az eny­hülés kiterjesztéséhez katonai térre, s meg van győződve annak szüksé­gességéről, hogy felújuljanak a szov­jet—amerikai tárgyalások a közép­hatósugarú rakéták korlátozásáról és számuk csökkentéséről. Ami a len­gyelországi helyzetet illeti, hangot adott a kormány nyugtalanságának amiatt, hogy a baráti országban nem sikerült megállítani a válság mélyü­lését. A csehszlovák szövetségi gyűlés nyilatkozatban foglalt állást a szov­jet parlamentnek a világ parlament­jeihez és népeihez intézett békefel­hívása mellett. Komornik Ferenc NÉHÁNY SORBAN Moszkvában kedden bejelentették, hogy Lord Carrington brit külügymi­niszter július első napjaiban munka­látogatásra a Szovjetunióba érkezik. (MTI) Szergej Kraigher, a jugoszláv ál­lamelnökség elnöke kedden fogadta Józef Czyreket. A lengyel külügymi­niszter belgrádi tanácskozásairól ked­den közleményt adtak ki. (MTI) A gdanski vajdaságban július else­jétől jegyre adják a cigarettát. Jegyre jogosult minden 18 éven felüli sze­mély, kivéve a terhes nőket és a szop­tatós anyákat. Július hónapra a fej­adag tizenkét csomag. (MTI) Az Ír Köztársaság új parlamentje kedden Garret Fitzgerald volt kül­ügyminisztert választotta miniszter­­elnöknek Charles Haughey helyett (MTI) NÉPSZABADSÁG 1981. július 1., szerda Hatvanéves a Kínai Kommunista Párt Ma hat évtizede, hogy a félgyar­mati, imperialista befolyási öveze­tekre szabdalt Kína egyik legna­gyobb városában, Sanghajban össze­ült a Kínai Kommunista Párt alapí­tó kongresszusa. Történelmi jelen­tőségű esemény volt ez. A Nagy Ok­tóberi Szocialista Forradalom hatá­sára és a Kommunista Internacio­­nálé elvi s gyakorlati segítségével, a világ legnépesebb országában is lét­rejött az új típusú proletárpárt, amely a nemzeti függetlenség és a szocializmus kivívását tűzte ki célul. A kínai nép szabadságáért és fel­­emelkedéséért vívott több évtizedes, nehéz és áldozatos harcukban a kí­nai kommunisták felbecsülhetetlen felépítőségű támogatást kaptak a Kominterntől, és a világ első szocia­lista országától, a Szovjetuniótól. Az elvi kérdések tisztázásával fokoza­tosan nőtt a kínai kommunisták tö­m­e­gbefoly­á­sa, cselekvőkészsége a nemzeti felszabadító mozgalomban, amelynek létrejöttét, egységét a Csang Kaj-sek-csoport jobboldali árulá­sa bontotta meg. Ettől fogva a KKP a kínai dolgozó tömegek élén vívta a függetlenségi harcot a gyar­matosítók, a japán hódítók ellen. A hitleri fasizmus és a japán mili­­tarizmus legyőzése alapvetően meg­változtatta az erőviszonyokat a Tá­vol-Keleten is. A KKP vezette kínai nép hősi harca, amely élvezte a Szov­jetunió sokoldalú segítségét, 1949. ok­tóber 1-én történelmi győzelmet ért el az imperialistabarát, feudális erők fölött: kivívta a forradalom győzel­mét, megteremtette a Kínai Népköz­­társaságot. Több mint két évtizede azonban az addig háttérbe szorult nacionalista áramlat a párt vezetésében sajnos felülkerekedett, ás­törés következett be a kínai politikában. A nép érde­keivel, a tudományos szocializmus elveivel ellentétes, súlyos torzulások keletkeztek, amelyeket a „nagy ug­rás", majd a „kulturális forradalom" szélsőséges-voluntarista hullámveré­sei jeleztek. Felrúgva a kínai füg­getlenség és felemelkedés biztos tá­maszát képező internacionalista el­veket, a pekingi vezetés szembefor­dult a nemzetközi kommunista moz­galommal, ellenséggé nyilvánította a Szovjetuniót, és mind nyíltabb — immár katonai — szövetségre lép az imperializmussal. Mindez nagy károkat okoz a kínai népnek, egyre súlyosabb veszélybe sodorja történelmi vívmányait és az ország nemzeti függetlenségét is. Mindezek számbavételével is, abban a reményben emlékezünk meg a KKP megalapításának hatvanadik évfordulójáról, hogy a hősi múltú kí­nai kommunisták, a szocializmusért küzdő többi hazafival együtt, végül is legyűrik a KKP és a Kínai Nép­­köztársaság hosszan tartó válságát. A Kínai Kommunista Párt értékelése Mao Ce-tungról és Hua Kuo-fengről Mint jelentettük, Pekingben ked­den nyilvánosságra hozták annak a dokumentumnak a szövegét, ame­lyet június 27-én fogadott el a KKP Központi Bizottságának 6. teljes ülé­se. A dokumentum, amely a Határo­zat pártunk történetének bizonyos kérdéseiről a Kínai Népköztársaság megalapítása óta eltelt időszakban címet viseli. Mao Ce-tungról szóló ér­tékelésében rámutat, hogy az elhunyt elnök „nagy marxista, nagy proletár­forradalmár, stratéga és teoretikus” volt. Igaz, hogy súlyos hibákat kö­vetett el a „kulturális forradalom” évtizedében, de egész tevékenységét figyelembe véve érdemei elsődlege­sek, hibái másodlagosak. Eszméi — úgymond — értékes szellemi kincset képeznek, s a jövőben is a párt cse­lekvési vezérfonalául szolgálnak. A dokumentum a „kulturális for­radalmat”, amelyet Mao Ce-tung kezdeményezett és vezetett, s amely teljes zűrzavart eredményezett Kí­nában és katasztrofális következmé­nyekkel járt a párt, az állam és a nép számára, az elhunyt elnök leg­súlyosabb hibájának minősíti. A dokumentum Mao Ce-tung ha­lála utáni legfontosabb esemény­nek a KKP Központi Bizottságának 1978 decemberében megtartott 3. plé­numát minősíti. Ezen az ülésen kezdték meg a tényleges leszámolást a Mao Ce-tung-i korszakból átörö­költ, „balos” hibákkal. Ezzel össze­függésben elmarasztalja Hua Kuo­­feng volt pártelnököt, aki azt az ál­láspontot képviselte, hogy minden, amit Mao Ce-tung mondott vagy tett, helyes volt. Megkísérelte el­nyomni az igazság kritériumáról szóló vitát, akadályozta a veterán vezetők rehabilitálását, elfogadta és előmozdította saját személyi kultu­szának kialakítását, s kitartott Mao Ce-tung személyi kultuszának meg­őrzése mellett. Őt tették felelőssé a gazdasági életben és más területe­ken az elmúlt néhány évben tapasz­talt hibákért is. (MTI) AKIK A HÍREKBEN SZEREPELNEK Hu Jao-pang, a KKP KB új elnöke Hu Jao-pang, a Kínai Kom­munista Párt Központi Bi­zottságának most megvá­lasztott új elnöke, a politi­kai bizottság állandó bizott­ságának tagja, 1915-ben (más források szerint 1913- ban) született a Hunan tar­tománybeli Liujanban, sze­gényparaszti családban. 1933 óta tagja a KKP-nak, részt vett a forradalmi háború­ban, majd magas rangú ve­zérkari politikai tiszt volt a japánok elleni harc és a fel­szabadító háború idején. A forradalom győzelme utáni első években Észak-Sze­­csuán párttitkára és tanács­elnöke, majd 1952-től 1966- ig (a szervezet feloszlatásáig) a Kínai Kommunista Ifjúsági Szövetség főtitkára. Hu Jao-pang egész pályafutása során Teng Hsziao-ping közeli munkatársa. Tenggel együtt ő is a „kulturális forra­dalom” egyik célpontja volt. 1975-ben rehabilitálták, 1976- ban ismét támadták, s Mao halála után kerül újból ref­lektorfénybe. A Teng-cso­­port fokozatos felülkereke­­désével mind nagyobb sze­rephez jutott a KKP veze­tésében: előbb a KB szerve­zési osztályának vezetője, majd a központi fegyelmi bizottság harmadik titkára. 1978 végétől a politikai bi­zottság tagja, 1980 február­jától pedig az újból létre­hozott KB-főtitkár poszt­ján már — kínai szóhasz­nálat szerint — „ő dönt a folyó ügyekben.” Pályafutása és eddigi meg­nyilatkozásai azt tükrözik, hogy Hu Jao­­pang a Teng Hsziao-ping fémjelezte cso­port elképzeléseit vallja magáénak a kí­nai párt bel- és külpolitikai tevékenysé­gének vezérlő elveiként. Gazdasági nézetkülönbségek a közöspiaci csúcsértekezleten A közöspiaci állam- és kormányfők kedden véget ért luxembourg­i csúcs­­értekezlete a Mitterrand-kormányzat bemutatkozását jelentette a nyugat­európai közösségben. A bemutatkozás alapvető ellent­mondást hozott felszínre a tagorszá­gok követendő gazdaságpolitikája kö­zött. Nagy-Britannia és az NSZK — ahogyan Thatcher és Schmidt kifej­tette — az infláció elleni küzdelem­re helyezi a hangsúlyt még a munka­­nélküliség árán is, míg Mitterrand a munkanélküliség elleni harcot, a nyu­gat-európai közösség „társadalmi ol­dalát” tekintette elsődlegesnek. Mitterrand biztosította tárgyalófe­leit arról, hogy a francia gazdaságpo­litika közös piaci keretekben igyekszik elérni kitűzött céljait. Az amerikai kormány gazdaságpo­litikáját Thatcher messzemenően he­lyeselte, Mitterrand elítélte. Viszont egyaránt számot vetettek azzal, hogy tudomásul kell venniük ezt a gazda­ságpolitikát mint tényt, bár károsan hat Nyugat-Európára, ahogyan tudo­másul kell venniük a japán ver­senyt is. A közös piaci csúcs részvevői a nem­zetközi kérdések megvitatása során megtárgyalták, hogy folytassák-e a közel-keleti rendezésre irányuló te­vékenységüket. Ez utóbbit tavaly Ve­lencében tartott értekezletükön hatá­rozták el. Olyan közös álláspont ala­kult ki végül, hogy egyelőre nem tesznek újabb lépéseket, amíg az iz­raeli választások után nem körvona­lazódik jobban az izraeli és az ame­rikai politika a térségben. A Lengyelország által kért gazda­sági segítség kérdését a pénzügymi­niszterek tanácsa elé utalták. A tanácskozás részvevői — a ko­rábbi brit indítványt felmelegítve — nemzetközi értekezletet javasolnak az úgynevezett afganisztáni kérdés ren­dezésére, és Lord Carrington brit kül­ügyminisztert, a miniszteri tanács so­ros elnökét bízták meg ennek diplo­máciai előterjesztésével. (MTI) Schmidt és Mitterrand a közös piaci csúcson.

Next